Soto del Real

conceyu de la Comunidá de Madrid (España)

Soto del Real, antigua villa Chozas de la Sierra, ye un conceyu español de la provincia y Comunidá de Madrid. Asítiase a 43 quilómetros de la ciudá de Madrid. Asitiar na cara sur de la sierra de Guadarrama, más concretamente na zona d'esta conocida como Cuerda Larga. El valle más próximu al conceyu ye la Hoya de San Blas.

Soto del Real
Alministración
País España
AutonomíaBandera de la Comunidá de Madrid Comunidá de Madrid
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Soto del Real Juan Lobato Gandarias
Nome oficial Soto del Real (es)[1]
Códigu postal 28791
Xeografía
Coordenaes 40°45′15″N 3°47′00″W / 40.754166666667°N 3.7833333333333°O / 40.754166666667; -3.7833333333333
Soto del Real alcuéntrase n'España
Soto del Real
Soto del Real
Soto del Real (España)
Superficie 42.17 km²
Altitú 921 m
Llenda con Miraflores de la Sierra, Colmenar Viejo, Manzanares el Real y Rascafría
Demografía
Población 9399 hab. (2023)
- 4302 homes (2019)

- 4497 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.13% de Comunidá de Madrid
0.02% de España
Densidá 222,88 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
ayto-sotodelreal.es
Cambiar los datos en Wikidata

El so términu municipal ye pequeñu: 42,17 km² y engloba dende'l banzáu de Santillana hasta'l visu de La Najarra (2120 m) na sierra pasando pol piedemonte.

Xeografía editar

 
Vista de Soto del Real y la so redolada.

Ta asitiáu na zona norte de la Comunidá de Madrid, España, nel suroeste d'Europa, nel centru de la península ibérica, al norte de la Submeseta Sur (división de la Pandu Central), na cuenca del ríu Manzanares y ente los 890 y 2119 metros sobre'l nivel del mar.

El términu municipal tien forma allargada de noroeste a sureste. Esta forma respuende a que cuando se fueron segregando pueblos del Manzanares el Real Real de Manzanares, toos riquíen un mediu variáu qu'incluyera dende terrenes aptos pa l'agricultura (nel llanu) hasta camperes de branu y lleñes (nel monte). La mayor parte del términu municipal ta dientro del Parque Rexonal de la Cuenca Alta del Manzanares y, poro, protexíu.

Llenda con Manzanares el Real al oeste, Miraflores de la Sierra al este, Colmenar Viejo al sur y Rascafría al norte.

El términu municipal engloba terrenales bien variaos: visos de la sierra, les sos fasteres, y la llamada fuesa teutónica de Manzanares-Guadalix. El nucleu urbanu ta dientro de la fuesa de la que engloba el piedemonte carpetanu d'esta zona y qu'estrema el bloque teutónicu de la sierra de Guadarrama, de les ramples y sierres premontanas, como son la rampla de Colmenar Viejo, el Cuetu de San Pedro o'l Cabeza Illescas. Esta zona de fuesa ye bien encharcable, y nel pasáu foi una área onde les enfermedaes infeicioses abondaron en cantidá y abrasaron a la población, a lo cual ayudaben el clima y los vientos equí dominantes del norte y del oeste.[2]

El nucleu urbanu ta travesáu polos regueros Medianu, Chozas y Matarrubias qu'arramen nel banzáu de Santillana, esto ye, son afluentes del Manzanares.

Xeolóxicamente estrémase ente la sierra, onde predominen los gneises con afloramientos puntuales graníticos, y la fuesa que ta formada por un rellenu sedimentariu terciariu. Amás na zona sur esiste una banda caliar del Mesozoicu, que coneuta coles caliares del banzáu d'El Vellón.

Clima editar

D'alcuerdu a la clasificación climática de Köppen, el clima mediterraneu continentalizado de Soto del Real clasifícase como de tipu Csb[3] (templáu con branu secu y templáu).

   Parámetros climáticos permediu de Soto del Real nel periodu 1979-2003  
Mes Xin Feb Mar Abr May Xun Xnt Ago Set Och Pay Avi añal
Temperatura máxima media (°C) 7.1 9.3 12.7 15.4 19.5 24.6 28.6 28.1 23.7 16.8 11.1 7.4 17.0
Temperatura media (°C) 3.6 4.8 7.7 10.1 13.7 18.4 22.0 21.7 17.9 12.3 7.1 4.1 12.0
Temperatura mínima media (°C) 0.0 0.3 2.6 4.8 7.8 12.1 15.4 15.3 12.0 7.8 3.0 0.8 6.8
Fonte: Ministeriu d'Agricultura, Alimentación y Mediu Ambiente. Datos de precipitación pal periodu 1979-2003 y de temperatura pal periodu 1979-2003 en Soto del Real[4] 11 de payares de 2012

Vexetación editar

 
Deveses de fresnos esmocaos.
 
Prisión de Soto del Real.

Nel términu municipal de Soto puede reparase una clara socesión altitudinal de la vexetación.

Nes zones más ablayaes, que tienen unes condiciones de mugor edáfica bien altes, el fresnu ye'l dominante, formando grandes deveses que s'aprovechen pa la campera. Estes deveses de fresnos son ecosistemes por demás ricos en fauna y flora. En dellos puntos el fresnu entemecer con caxigals, melojos y encines.

Nes deveses y nel pueblu ye bien fácil ver a les cigüeñes. La concentración de cigüeñes ente Soto y Manzanares ye la mayor en Madrid. Esta ave convirtióse n'unu de los curiosos y símbolos de Soto. Les deveses de fresnos formen el paisaxe más identificativo de Soto del Real y son unu de los sos principales recursos paisaxísticos, culturales y naturales.

Cuando se xube n'altor, dexando la fuesa, los melojares apaecen dende aproximao los 1000 hasta los 1600 metros. El carboneo de principios y mediaos del sieglu XX dexó munches d'estes mases convertíes en tallares, mases nueves y bien trupes. Por esta razón, bona parte de la so zona potencial de distribución (sobremanera na so llende cimera) foi repoblada por pinares. Nel nivel del carbayu tamién s'atopen zones de encina, de chopu temblón, de fresnos y d'enebro, siendo estes últimes mases consideraes xunto con otres iguales atopaes nel piedemonte carpetanu como úniques na Península.[5]

El siguiente pisu de vexetación ye'l del pinar, que va aproximao dende los 1600 hasta los 1900 metros, pero que vio aumentada la so área de distribución enforma gracies a les repoblaciones de mediaos de sieglu XX. La especie autóctona d'estos pinares y la más abondosa ye'l pinu montés, anque tamién s'atopen pinos laricios y resineros. Ye bien típica la estampa que forma na so asociación xunto col felechu.

Yá cercanes les zones de visos, con un clima más duru, el pinar mena y altérnense dellos exemplares sos con un claru porte en bandera cola carba d'altor. Ésti ta compuestu pol piorno serranu, l'enebro rastreru y l'uz.

Na zona de visos, la escasa proteición del vientu fai qu'inclusive la carba suma y creza un pacional, que como especie más carauterística cuenta cola Festuca indixesta.

Historia editar

Orixe editar

Los oríxenes de Soto del Real remontar a la dómina romana, de la que queden namái un par de piedres grabaes, y na qu'al meyor hubo daqué de poblamientu.

De la dómina visigoda atópense restos d'un antiguu pobláu. Cuando se produció la ocupación ya influencia musulmana de la zona de Madrid per parte del islam, en primer instancia asítiase nos antiguos poblaos visigodos, como foi nel casu d'esti pueblu o de Colmenar Viejo.[6]

L'empiezu d'un poblamientu más estable equí ye yá cola Reconquista. Los sos primeros pobladores fueron pastores segovianos que s'asitiaron nesti encruz de caminos.

La mayor parte de la información d'esta dómina tener col pleitu ente los conceyos de Segovia y de Madrid peles tierres asitiaes ente esta postrera y la Sierra. Esti pleitu empezó nel sieglu XII, los dos conceyos alternaron el sofitu del rei. Segovia colonizó enforma toes estes tierres, ente que Madrid foi más pasiva. Dambos conceyos consideraron que l'otru asítiase nos sos territorios y reclamaron al rei. Segovia asitió dalgunos de los sos territorios, pero obligóse-yos a retirar les sos poblaciones de Colmenar y Manzanares. Al nun retirales quemar, sucesu del cual puede venir el nome de lleenda de Soto: Cases Quemaes. Los segovianos volvieron construyir y los otros a quemar. El rei, p'aselar los bien alborotaos ánimos, ordenó que toa esta zona de Manzanares dexar de poblar y que quedara sol so mandu (por eso lo de del Real) hasta qu'él se lo axudicara a dalgunos de los dos conceyos, concediéndo-yos a los dos los derechos d'esplotación de camperes, lleña, etc. de la zona.

 
Parroquia de la Inmaculada Concepción. Construyida mientres munchos sieglos, combina dende'l románicu hasta'l barrocu.

Nel sieglu XIII los conceyos pierden fuercia en desterciu de los señoríos. Fernandu IV dexa les tierres del Real de Manzanares a Alfonso Fernández, fíu del Infante Fernando de la Cerda. Tiempu dempués pasó a manes de Doña Leonor de Guzmán (concubina d'Alfonsu XI). A la so muerte va volver a manes de la Corona. El cambéu de manes va terminar cuando Xuan I, en 1389, dexó'l so tenencia a Pedro Gómez de Mendoza, compensando con ello a la familia de los Mendoza pola perda de Torija. Anque dempués pasó a ser propiedá de los Gómez de Toledo, pa volver dempués a ser de los Mendoza, a los que perteneció hasta'l sieglu XIX. Xuan II en 1436 donar al Marqués de Santillana como señoríu perpetuu (condáu).

La so conformanza como pueblu independiente y el llogru del títulu de Villazgo atópense'l 31 d'avientu de 1568. Felipe II concede a Chozas de la Sierra la exención del Real de Manzanares con tolos atributos y signos de poder, "forca y cuchiellu, picota, cárcel y garduña". Xunto cola independencia del Real, el pueblu camuda'l so allugamientu a unu menos malsanu.

Edá Moderna editar

Yá en 1596, Chozas yera unu de los puntos fundamentales del camín que xunía les villes de Manzanares el Real y Guadalaxara.

De los sieglos XVII y XVIII solo tiénense los datos qu'apurren los censo de población. Nesta dómina les tases de natalidá y mortalidá son peraltes, con una estructura demográfica propia del antiguu réxime.

Edá Contemporánea editar

El diccionariu de Pascual Madoz descríbenos Chozas como un llugar insanu, con 45 cases, una escuela y una ilesia. Tenía pocos cultivos y el principal yera'l centenu. Tenía munches camperes y muncha ganadería lanar y bovina y con montes con caza menor.[2]

Históricamente, anque teníen cierta importancia la propiedá privada y de la Ilesia, lo más relevante yera la propiedá comunal. Mientres tol sieglu XIX, les desamortizaciones y arriendos van camudar esta realidá. Amás, la venta de terrenes, que llegalmente nun teníen de selo, dexaron a Soto con menos de la metá de los terrenes comunales que -y correspondieren. En Soto llegar a vender víes pecuaries, anque se recurrió contra ello. La gran perxudicada foi la ganadería, que se quedó ensin camperes llibres. La so economía sufrió.

Del pueblu nun se tienen apenes datos de la primer parte del sieglu XX. Dempués de la Guerra Civil, Soto tuvo un gran estancamientu y empezóse a recuperar nos 60 cola crecedera urbanística.

Antes d'empezar la crecedera, la estructura urbana de Soto yeren tres barrios casi xuníos, toos de cases baxes blanques d'un pisu, la mayor parte ensin agua y ensin lluz. Nun había ceres y les cais nun taben asfaltaes. El primer barriu se estructuraba en redol a la plaza del Arzobispu Morcillo, el segundu alredor de la plaza del Conceyu y el terceru asitiar pola zona onde s'atopa anguaño'l Centru d'Investigaciones Científiques de la Comunidá de Madrid. La población basaba'l so sustentu nel sector primariu, con bien poca importancia de los otros dos sectores.

Nes últimes décades tuvo un impresionante desenvolvimientu urbanísticu que lo llevaron de tener 421 habitantes en 1960 a los cerca de 8.000 actuales. En 1960 el conceyu de Chozas de la Sierra camudó'l so nome pol actual, Soto del Real.

Esti desenvolvimientu urbanísticu foi a base d'urbanizaciones. Estes nel so empiezu fueron colonies de cases baxes y trama cuadriculada. Dempués el modelu camudó a urbanizaciones masives de xalés, que conformen el paisaxe urbano mayoritariu nesti pueblu. La construcción de bloques de pisos foi minoritaria y en bona parte a cuenta de les antigües cases del pueblu, de les que yá solo queden unos pocos exemplos.

 
Conceyu de Soto del Real.

En 1995 construyóse la cárcel Madrid V. La so construcción causó ciertu discutiniu ente los habitantes del pueblu.

En 1998 el centru del pueblu remocicóse, creando un nuevu conceyu y una nueva plaza del pueblu dafechu piatonal. Tamién s'inauguró'l polideportivu municipal.

Nos últimos años construyóse'l viaductu del Regueru del Valle, parte de la llinia Madrid-Valladolid del AVE.

Denominación editar

La denominación actual data de 1959, momentu en que se somete a votación popular el cambéu del nome. Les razones de querer camudar el nome yera que se consideraba antiestético, y unu de los promotores del referendu foi'l procurador de les Cortes franquistes, l'arzobispu Morcillo.

Les opciones yeren trés: Soto del Real, Alamea de la Sierra o caltener el nome históricu. El primer términu (el nome actual), Soto, fai referencia a los numberosos árboles y sotos qu'arrodien al pueblu, y el segundu, del Real, alude al Real de Manzanares, al que perteneció. El segundu referir a les amplies alamees qu'había nel pueblu, siendo que nesta zona los llameres reciben el nome d'álamos. Estes olmedas perdiéronse casi por completu por causa de la grafiosis. Los dos nomes que tuvo'l pueblu reflexar nel escudu d'armes actual.

Población editar

Nel momentu de la so constitución como villa independiente dizse que Chozas tien ente 80 y 90 vecinos (con güérfanos y viudes). Hai qu'esclariar que n'este y otros recuentos de población posteriores, el términu vecín suel faer referencia a cabeces de familia, el restu de población nun se menta, sacante les vilbes. Pa calcular la población total suelse otorgar al vecín un valor cercanu a 4 persones, polo que nesti casu la población rondaría les 300-350 persones

Dempués nes Rellaciones Topográfiques de Felipe II va dicise que tien 92 pecheros (equivalente a vecín) y 368 persones.

En 1713 tenía 70 persones, según el vecinderu de Campoflorido.

Nel Catastru d'Ensenada (1749-1756) Chozas tien 40 vecinos.[7]

En 1768, según el censu del Conde d'Aranda vivíen en Chozas 244 persones y había 52 viviendes, lo cual cuadra pocu con una crecedera tan alto y fai duldar de la resultancia del vecinderu.

Nel censu de Floridablanca (1785-1787) tien 216 habitantes.

En dos censos en 1827 y 1848 (Pascual Madoz) tien 213 y 168 habitantes, respeutivamente. Esto amuesa un fuerte descensu demográficu y qu'en dellos sieglos nun s'algamar los niveles del sieglu XVI.

El pueblu creció y en 1889 tenía 100 cases, probes, d'un solu pisu, ensin alliniación y les cais ensin nome.

En 1910 tien 320 habitantes.

Nel añu 2008, los datos del INE señalaben una población de 8.188 habitantes, lo que supondría una densidá de población de 194,17 habitantes per km².

Nel añu 2014 la cifra xubió hasta 8.482 habitantes según l'Institutu Nacional d'Estadística. El censu de población en 2013 xubió 8.519 habitantes según el Institutu Nacional d'Estadística (España).

Según los datos proporcionaos pol INE, en 2016 el conceyu cuntaba con una población de 8.483 habitantes, siendo la so densidá de 201,14 habitantes per km².

Evolución demográfica en Soto del Real 1960-2008
1960 1970 1975 1981 1986 1991 1996 2001 2004 2006 2008 2016
421 695 1.020 1.347 1.715 2.689 3.992 6.166 7.137 7.865 8.188 8.483

Educación editar

En Soto del Real hai cuatro guarderíes (una pública y trés quitaes), dos colexos públicos d'educación infantil y primaria, un institutu d'educación secundaria. Hai un colexu alcordáu católicu, que dispón d'infantil, primaria, secundaria y bachiller y dalguna formación profesional básica. Soto del Real tamién dispón d'un institutu públicu qu'aprove de secundaria y bachiller. Coles mesmes dispón d'una prisión pa reeducar y reinsertar, siendo una de les prisiones meyor forníes. Cuenta con modernes instalaciones, deportives (una piscina, dos pistes de squash, canches de balonmano, baloncestu y futbolito, ximnasios...) y culturales (talleres y centros educativos).

Fiestes editar

 
Ermita de la Virxe del Rosario

Les principales fiestes del pueblu celebren el primer fin de selmana d'agostu, n'honor de la Virxe del Rosario. Dende'l 1 d'agostu hasta'l 9 d'agostu, final de les fiestes, instalar nel parque del pueblu una feria. El 15 d'agostu xubir a la Virxe a la ermita, y n'el so escampada prepara una caldereta con pataques.

El 7 d'ochobre ye'l día de la patrona.

Tamién se recuperó dende apocayá la fiesta de la Maya, que se celebra'l 3 de mayu, anque ésta ye más típica de Colmenar Viejo.[8]

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. 2,0 2,1 Pascual Madoz. «Diccionario geográfico-estadístico-histórico de España y sus posesiones de Ultramar».
  3. aemet.es, Atles climáticu ibéricu.
  4. «Promedios mensuales - Soto del Real, ESP». Consultáu'l 11 de payares de 2012.
  5. Gómez Manzaneque, Fernando (2005). Los montes ibéricos: una aportación xeobotánica. Planeta. ISBN 8408058207.
  6. Consejería de Política Territorial - Fundación Caxa de Madrid (1992). Consejería de Política Territorial - Fundación Caxa de Madrid: Atles de la Comunidá de Madrid.
  7. «Soto del Real nel Catastru d'Ensenada (Cuestión de la población)».
  8. «Fiestes de Soto del Real».

Ver tamién editar

Enllaces esternos editar

Estadística editar

Caleyeru, cartografía y fotografía aérea editar