Mehmet Alí o Mehemet Alí[5](4 de marzu de 1769Kavala – 2 d'agostu de 1849Alexandría). Anque tamién ye conocíu como Muhammad/Mohammed Alí[5] (árabe: محمد علي باشا), ye más correctu'l nome de "Mehmet" o "Mehemet" en turcu, yá que naciera nel Imperiu otomanu y yera gobernador d'Exiptu en nome del sultán, siendo amás la segunda, la forma utilizada na so dómina.[5]

Mehmet Alí
Beylerbey del eyalato de Egipto (es) Traducir

1805 - 1848
Hurshid Pasha (es) Traducir - Ibrahim bajá (es) Traducir
Vida
Nacimientu Kavala[1]4 de marzu de 1769[2]
Nacionalidá Bandera de Exiptu Exiptu
Llingua materna turcu otomanu
Muerte Alexandría2 d'agostu de 1849[3] (80 años)
Sepultura Mezquita de Muhammad Alí (es) Traducir
Familia
Casáu con Amina Hanim
Ayn al-Hayat Khanum
Fíos/es
Pueblu Dinastía de Mehmet Alí (es) Traducir
Estudios
Llingües falaes árabe[4]
turcu otomanu
curdu
Oficiu líder militar, políticu, estadista, journal editor (en) Traducir, periodistajournal editor (en) Traducir
Llugares de trabayu Imperiu Otomanu
Premios
Creencies
Relixón Sunismu
Cambiar los datos en Wikidata

Consideráu como'l fundador del Exiptu modernu, introdució grandes reformes nel país p'asitialo nel yá que se merecía y consiguir una cierta independencia frente a les Grandes Potencies, amás d'una gran autonomía respeuto del Imperiu otomanu. Tamién amplió considerablemente les sos fronteres, sometiendo a los pueblos vecinos o engardiendo contra los otomanos.

Mocedá y serviciu nel exércitu otomanu editar

Probablemente nació en Kavala (Grecia), anque los sos oríxenes yeren albaneses. Empezó trabayando como mercader de tabacu, pero dexar p'apuntase nel Exércitu otomanu. Llueu destacó como un brillante soldáu y asina arrincó una meteórica carrera militar que lu llevaría a convertise nel home más poderosu d'Exiptu.

Ascensu al poder editar

En 1798, Napoleón Bonaparte llegara a Exiptu, entós parte del Imperiu otomanu, col fin de cortar les rutes de comunicación britániques cola India. Los mamelucos, que controlaben Exiptu, nun consiguieron detenelu y fueron ganaos na batalla de les Pirámides. Poco dempués, la flota francesa foi destruyida polos británicu na batalla del Nilu, pero les tropes napoleóniques siguíen controlando parte del país. Entós, el sultán otomanu decidió unviar tropes pa socorrer a los sos vasallos. Asina, en 1799 Mehmet Alí foi unviáu como segundu oficial d'un cuerpu de sofitu albanés con órdenes de xunise al exércitu anglu-turcu que colaba escontra Exiptu. Les tropes turques nun yeren bien eficaces por cuenta de la diversidá de xentes que les componíen, que faíen imposible la so organización. La situación agravóse cuando les pagues retrasáronse. Dellos soldaos remontáronse y desertaron pa dedicase al pillaje. Ante esto, Mehmet tomó'l mandu de too l'exércitu turcu, llogrando espulsar a los franceses tres tomar d'El Cairu en 1803.

 
Masacre de mamelucos n'El Cairo.

Tres la derrota francesa, quedó n'Exiptu un vacíu de poder qu'aprovechó Mehmet. A principios de mayu de 1805 el pueblu d'El Cairu llevantar n'armes contra'l valí otomanu Khurshid Bajá, les cais de la ciudá convertir nun campu de batalla y Khurshid quedó sitiáu na ciudadela. La nueche del 12 al 13 de mayu Mehmet Alí foi escoyíu valí d'Exiptu polos ulemas (autoridaes relixoses) d'El Cairu y la situación aselóse. En xunetu la so autoridá foi reconocida pol sultán Selim III. Mehmet sabía que los mamelucos repondríen el control en cuanto recuperárense de ganar ante los franceses. Por ello, nos primeros años del so mandatu dedicar a afitar y estender el so poder por tol país. En 1811, acabó definitivamente colos sos opositores. Cola escusa de celebrar una fiesta de invistidura del so fíu Tusun como Xeneral de los Exércitos de Arabia, convidó a los príncipes mamelucos a la so residencia. Entós, ordenó a los sos homes que-yos tendieren una emboscada nuna caleya de la ciudadela. Venticuatro príncipes y los sos cuatrocientos acompañantes fueron masacrados. En 1812, confiscó toles tierres del Altu Exiptu (sur del país) que pertenecíen a los mamelucos.

Política esterior editar

Periodu de fidelidá al sultán editar

Campaña de Hiyaz editar

En 1811 combatió la insurrección de los wahhabíes nel principiu de la Guerra Otomana–Wahhabi, a pidimientu del Imperiu otomanu, lo que-y dexó estender la so autoridá sobre'l Hiyaz. Al partir a la guerra dexó al so fíu Ibrahim Bajá nel gobiernu. En 1815, mientres combatía a les tribus rebalbes, recibió informes sobre la fuxida de Napoleón de la isla d'Elba y sobre una posible invasión otomana d'Exiptu. Esta difícil situación internacional podría face-y perder el gobiernu del país, por ello partió en cuanto pudo escontra El Cairo. El 18 de xunu (día de la batalla de Waterloo) llegó a la capital. La campaña pasó entós a ser dirixida pol so fíu Tusun. En 1816, Ibrahim sustituyó al so hermanu (muertu en combate) y en 1818 acabó definitivamente cola insurrección.

Esta campaña significó'l control exipciu de les Ciudaes Santes de La Meca y Medina y de la mariña oriental del Mar Roxu. Con ello Mehmet Alí convertir en salvaguarda del Pelegrinaxe y consiguió zones estratéxiques pa controlar les rutes comerciales d'Arabia. L'exércitu que lluchó en Hiyaz taba compuestu principalmente poles tropes albaneses coles que Mehmet llegó a Exiptu. Al so regresu causaron una serie d'incidentes violentos qu'obligaron al valí a reformar l'Exércitu.

Campaña de Sudán editar

 
La espansión exipcia en Sudán, Grecia y Arabia.

Dende 1820 a 1822, otru de los sos fíos, Ismail Kamil, dirixó una campaña de conquista del Sudán, una tierra rica en recursos, como'l oru y los esclavos. En febreru de 1820 conquistó'l oasis de Siwa (anguaño n'Exiptu), una zona de vital importancia pa controlar les rutes de les caravanes de mercaderes. En xunetu, la Nubia sudanesa (actual provincia Norte) cayó ensin dificultá en manes exipcies. Asina'l Reinu de Sennar sumió y Badi VII foi obligáu a arrenunciar a la corona. De siguío, Muhammed Bey, un defterdar, foi unviáu por Mehmet al mandu de 4500 homes y ocho cañones pa conquistar Kordofán. La resistencia foi feroz, pero la campaña tuvo ésitu gracies a la supremacía del exércitu exipciu y a les armes de fueu.

N'ochobre de 1822, Ismail morrió en combate. Poco dempués, tou Sudán atopábase yá en manes exipcies. En 1823 Mehmet fundó la ciudá de Ḥartum, onde en 1830 establecería a un gobernador exipciu. Pretendía usar Sudán como ponte pa nueves espediciones escontra Etiopía o la fonte del Nilu, anque a la fin quedó en proyeutu. Mientres esta campaña xunir al exércitu exipciu dellos llabradores procedentes de los reclutamientos forzosos pa sustituyir a los soldaos albaneses que nun consiguíen afaese a les condiciones climátiques de la zona, llegando entós a haber ente 8.500 y 9.500 homes lluchando en Sudán. Estos dos primeres campañes militares teníen unos intereses económicu-comerciales escamplaes: el control de les rutes comerciales, el llogru de materies primes y l'apertura de nuevos mercaos pa los productos exipcios.

Campaña de Morea editar

En 1824, el sultán otomanu, Mahmut II, solicitó de nuevu la so ayuda, esta vegada pa combatir a los rebeldes griegos, cola promesa de face-y valí de la Morea (actual Peloponeso). El so fíu Ibrahim dirixó nuevamente les tropes, compuestes por 17 000 homes. Tamién unvió la Flota de Guerra Exipcia. Ésta taba constituyida principalmente por buques que Mehmet encargara n'estelleros de Marsella, Tolón, Venecia, Trieste o Livorno. El númberu total de barcos yera de sesenta.

A mediaos de mayu de 1824 empezó la invasión de Creta. De siguío les tropes desembarcaron en Morea. Ante la meyora exipcia, los griegos fuxeron a los montes, onde empezaron una guerra de guerrilles contra l'invasor. El 15 d'abril de 1825 l'exércitu turcu-exipciu empezó'l sitiu de Missolonghi, que se rindió tres un llargu asediu'l 24 d'abril de 1826. El 20 d'ochobre de 1827, la flota exipcia, combinada cola turca, sufrió una gran derrota en Navarino frente a la coalición formada por Reinu Xuníu, Francia y Rusia, que lluchaben a favor de los griegos pa protexer los sos intereses nel Mediterraneu. Les potencies europees obligaron entós al Imperiu otomanu a reconocer la independencia griega. En 1828 los postreros soldaos exipcios abandonaron Grecia.

Negociaciones con Francia editar

En 1827, Francia empezó una serie de negociaciones con Mehmet col fin de consiguir sofitu bélicu n'Arxelia. Bernardino Drovetti, el cónsul francés (con gran influyencia sobre Mehmet) pidió la intervención del exércitu exipciu en Trípoli, Tunicia y Arxelia pa sofitar la ocupación francesa d'esti últimu país. Finalmente en 1829 les negociaciones acaben en fracasu. Mehmet refugó la propuesta pola fuerte oposición de los gobiernos otomanu y británicu, y porque yá tenía en mente una campaña más rentable pa los sos planes: Siria.

Como prueba de bona voluntá, en 1829, Mehmet Ali ufiertó a Francia los dos obeliscos de la entrada al templu de Luxor. Un obeliscu llegó a París en 1833, y trés años más tarde, en 1836, el rei Luis Felipe mandó alzalo nel centru de la Plaza de la Concordia, onde se llevantó una guillotina mientres la revolución. L'otru obeliscu quedar n'Exiptu por ser demasiáu difícil y pesáu pa treslladalo a Francia cola teunoloxía de la dómina.

Periodu de desobediencia al sultán Primera crisis oriental = editar

En 1831, Abdallah, valí d'Acre, aceptó que 6000 llabradores, que fuxíen del reclutamiento forzosu, abellugar nel so territoriu. Asina, cola escusa de prindar a los desertores, Mehmet Alí entró en conflictu col sultán al devasar la frontera de Siria. L'entamu d'esta nueva campaña coincide coles necesidaes de madera y otres materies primes pa la construcción de barcos. Mehmet unvió les sos tropes mandaes nuevamente pol so fíu Ibrahim. L'exércitu exipciu crució la frontera con Siria y punxo sitiu a Acre'l 3 de payares. La ciudá cayó'l 27 de mayu de 1832. L'exércitu victoriosu siguió la so marcha escontra Anatolia. El 21 d'avientu en Konya l'exércitu otomanu foi derrotáu. Tres esta batalla, Ibrahim tenía'l camín llibre hasta la capital, Constantinopla. Ante l'amenaza de la meyora, los turcos aceptaron l'ayuda que-yos ufiertaba Rusia pa mediar nel conflictu. Asina se robló'l Tratáu de Unkiar Skelessi en Kütahya en 1833. Les condiciones de paz yeren: retirada de les tropes exipcies d'Anatolia, Exiptu se anexonaría Acre, Damascu, Alepo y Adana y recibiría Candía (Creta) y el Hiyaz como compensación de guerra y Ibrahim Bajá convertir en gobernador (valí) de Siria.

Al aportar al gobiernu en Siria, Ibrahim empezó una serie de reformes pa modernizar el país cola instalación n'Acre del gobiernu militar exipciu y la proclamación de la igualdá de cultu y de relixón. En 1835 el preláu apostólicu de Siria declara: «Lloñe de tener quexes del tratu que reciben los cristianos, tenemos de felicitanos pola tolerancia que se-yos brinda» y «El Xeneralísimu exipciu confía a los cristianos los puestos más importantes. Autorízase-yos a montar a caballu, a llevar turbante blancu, privilexu esclusivu de los musulmanes»

Autorizar a los cristianos a realizar negocios comerciales nes mesmes condiciones que los musulmanes y refórmase l'agricultura (Funda'l Creitu Agrícola, fomenta'l cultivu del tabacu, multiplica'l plantíu de la morera y llántense 260 000 cepes de vide importaes de Burdeos). La industria sirio, sobremanera la del algodón, vive tamién un gran florecimientu compitiendo col algodón indio. Tamién ameyora del puertu de Sidón. El comerciu inglés y francés nun ye fadiáu, pero alvertir a los sos cónsules qu'estos tienen d'afaese a les lleis del país. Esta paz yera humillante pa los turcos, yá que perdíen una gran cantidá de terrén a manes de quien fora'l so vasallu.

Segunda Crisis Oriental editar

En 1838 Mehmet Alí anunció'l so deséu de consiguir la independencia del Imperiu otomanu y convertir a Exiptu nun reinu hereditariu. Esti anunciu provocó una segunda crisis nes tirantes rellaciones ente'l sultán y el so vasallu. La situación paeció aselase, pero esi mesmu añu, el gobiernu otomanu y el británicu roblaron el Tratáu de Balta Llimen, qu'obligaba a abolir los monopolios en toles provincies del Imperiu, Exiptu incluyíu, ya imponía nueves tarifes aduaneres peraltes. Estes midíes, especialmente la segunda, afectaríen enforma a la economía exipcia y baleraríen les sos arques. Exiptu negar a aceptar el tratáu, lo cual provocó una nueva guerra turcu-exipcia.

L'exércitu otomanu foi ganáu en Nísibis, cerca d'Urfa, el 24 de xunu de 1839. De nuevu quedaba llibre'l camín hasta Constantinopla, pero esta vegada, Mehmet prohibió al so fíu Ibrahim siguir la marcha. Ante esta situación, Gran Bretaña, Rusia, Austria y Prusia, que víen medroses l'aumentu del poder exipciu, sofitaron la causa otomana. Namái Francia sofitaba a Exiptu. Les potencies aliaes esixíen que Mehmet retirar de la rexón interior de Siria y del actual El Líbanu, en cuenta de caltener Acre y el derechu a tresmitir el tronu a los sos descendientes, so amenaza d'intervenir. Mehmet nun aceptó les condiciones y prosiguió la llucha. La reacción de les potencies aliaes nun se fixo esperar: Naves britániques y austriaques bloquiaron la salida del Nilu al Mediterraneu, los británicos cortaron les víes de comunicación d'Exiptu con Siria y dexaron al escosu exércitu exipciu ensin refuerzos, el 11 de setiembre de 1840 Beirut ye bombardeada y el 3 de payares Acre capitula. Ante tal acontecimientos, Francia rompió la so alianza con Exiptu. La guerra taba perdida. El 27 del mesmu mes, Mehmet aceptó les condiciones que-y impunxeren, arrenunciando amás a Creta y al Hiyaz. Amás, a partir d'entós Exiptu quedar ensin Armada y l'exércitu nun podría superar los 18.000 efectivos. No único que salía ganando Mehmet yera en que podría tresmitir los sos derechos sobre Exiptu a los sos descendientes, quien gobernaríen Exiptu hasta'l derrocamientu del rei Fuad II en 1953.

Política interior editar

 
Mehmet Alí (1769 - 1849).

Amás de los sos grandes llogros en política esterior, la so aportación al reinu foi perimportante, yá que s'atopó con un país atrasao y falto d'infraestructures. En cuanto afitó'l so gobiernu, empezó una serie de reformes na alministración del país, modernizó y reorganizó l'exércitu, potenció l'agricultura, construyó canales y preses ya impulsó el comerciu y la industria. Coles mesmes, ameyoró'l sistema educativu y construyó escueles. Por tou ello ye consideráu'l fundador del Exiptu modernu.

Reforma agraria editar

Les primeres midíes que tomó teníen como fin reestructurar el sistema de posesión de les tierres. En 1809, ordenó la tasación de les tierres waqf (propiedaes de calter relixosu), hasta entós exentes, y la confiscación esi mesmu añu de la metá de los beneficios llograos polos multazim (aquellos qu'esfrutaben del derechu de la llibre esplotación de determinaes propiedaes rurales o urbanes).

En 1814, confiscó les tierres del Baxu Exiptu (norte del país) de los multazim. A cambéu dio-yos una suma de dineru equivalente al porcentaxe de beneficios que llograben por elles. Esta compensación nun la recibieron los multazim del Alto Exiptu (sur del país), una y bones la mayoría yeren mamelucos. Una vegada fechu esto, Mehmet fixo estremar los terrenes en parceles y distribuyiles ente los llabradores exipcios. Pero l'alministración direuta de gran parte de les tierres cultivables quedó en manes del Estáu.

Gran parte de les tierres waqf corrieron la mesma suerte que les tierres de los multazim. Los beneficios d'estos campos yeren teóricamente utilizaos pal financiamientu d'instituciones y actividaes relixoses. Aquellos propietarios que nun pudieron demostrar los sos derechos d'esplotación sobre diches propiedaes, perder en beneficiu del Estáu. Según l'historiador y ulema Abdalrahman Al-Yabarti:

«Un quintu de les tierres cultivables del país convirtiérense de forma illegal en waqf»

Pa un meyor control sobre les tierres y la so alministración, ordenó realizar un catastru de les propiedaes del país. El catastru del baxu Exiptu taba llistu en 1814, pero hasta 1820 nun se completó'l del Altu Exiptu. Les tierres estremar en categoríes de tasación y la mayoría d'elles quedaben rexistraes a nome de los pueblos y aldegues circundantes.

Reforma de l'alministración editar

En 1814, llevar a cabu la reestructuración de la división territorial alministrativa. Estableciéronse trece gobernaciones, estremaes en departamentos, y establecióse un sistema xerarquizáu de gobernadores provinciales y oficiales de departamentos col fin de llograr un mayor control de la producción agrícola. Más tarde, esta división territorial foi modificada en diverses ocasiones. Ente 1830 y 1834, llevar a cabu la definitiva reestructuración: el país quedaba estremáu en diez provincies, estremaes de la mesma en distritos y estos, en subdistritos. Cada provincia yera asignada a un oficial gubernamental que dependía direutamente del valí.

L'alministración central editar

 
Mehmet Alí recibe al cónsul británicu n'Alexandría, el 16 de mayu de 1839, dibuxu del pintor escocés David Roberts, quien participó na xunta.

L'alministración central controlaba de forma direuta la gran mayoría de los asuntos del país. El gabinete virreinal tomaba les decisiones últimes, tanto alministratives como militares, al traviés de "órdenes virreinales" (un amiestu de Decreto Ley y Real Decretu). Al traviés d'él, el valí exercía'l so control sobre tolos asuntos del país, supervisaba les cuentes y designaba a los oficiales gubernamentales (y xulgába-yos si fuera necesariu). Los miembros del gabinete yeren curioso escoyíos y controlábase la so formación continua. Otros cuerpos alministrativos centrales yeren los departamentos ministeriales (diwan), encargaos de la xestión alministrativa cotidiana y los conseyos (maŷlliriu), encargaos de les funciones xudicial y disciplinariu, anque les decisiones d'estos cuerpos munches vegaes yeren sustituyíes poles del gabinete virreinal de Mehmet.

En 1837, reestructuróse l'alministración central, aboliéronse los conseyos y partiéronse les sos obligaciones ente los departamentos ministeriales. La nueva alministración quedó asina constituyida:

  • Gabinete virreinal: les sos funciones nun variaron.
  • Departamentu d'asuntos civiles (Diwan al-Jidiwi): tenía al so cargu'l serviciu postal, los pasaportes, el censu de población, les obres públiques, les instituciones relixoses, l'arsenal, los hospitales, los conseyos de comerciu y los xulgaos.
  • Departamentu de guerra (Diwan al-Yihandiya): encargáu del exércitu y la defensa del país.
  • Departamentu de marina: encargáu de la construcción y caltenimientu de los barco de guerra.
  • Departamentu d'asuntos esteriores: encargáu de les rellaciones coles potencies, el comerciu y el sistema d'aduanes.
  • Departamentu de finances: encargáu del presupuestu y el cobru d'impuestos.
  • Departamentu d'industria: encargáu de la construcción y suministru de les fábriques.
  • Departamentu d'obres públiques ya instrucción pública: encargáu de la construcción y caltenimientu de canales, preses, etc.

Mientres los primeros años de gobiernu de Mehmet, los funcionarios otomanos fueron gradualmente sustituyíos por oficiales de la redolada del valí.

Reforma del exércitu editar

Mehmet Alí entendió que pa caltener el poder yera prioritariu tener unes tropes numberoses coles que caltener l'orde y defender el país y reformar l'exércitu, p'amontar la so eficacia. Pa ello llevó a Exiptu el modelu européu. Los primeros oficiales estranxeros que llegaron yeren italianos.

En 1816, abrir en El Cairu la primer escuela militar d'Exiptu. Ellí, nuevos mamelucos al serviciu personal del valí aprendíen el Corán, idiomes (turcu, persa ya italianu), realizaben exercicios físicos y equitación, aprendíen táctiques militares, y l'usu de les armes. En 1820, establecióse'l primer campamentu de formación militar nel Alto Exiptu so les órdenes d'un militar francés, el coronel» Joseph Sève.[6] Ellí adomó a un reximientu d'antiguos mamelucos y a dellos esclavos de Sudán. Les bones resultancies de Sève influyeron en Mehmet, qu'a partir d'entós empezó a sustituyir a los instructores italianos por franceses.

 
Coronel Sève.

El nucleu central del exércitu exipciu taba formáu poles tropes albaneses coles que Mehmet llegara a Exiptu, a les que se xunieren delles tropes turcu y mamelucu, dalgunos tunecíns y arxelíns y auxiliares beduinos. L'exércitu nun taba correutamente xerarquizáu, los soldaos obedecíen namái a los sos propios oficiales, de los que cobraben direutamente, y cada grupu tenía'l so propiu estilu. Por cuenta de la so esperiencia nes files otomanes, sabía qu'esti tipu de formación nun sería una fuercia fiable al llargu plazu. Mehmet quería un exércitu de soldaos regulares y disciplinaos dependientes d'una sola llinia de mandu. Tamién quería dotalos con armes modernes y artillería. Los homes que tenía disponibles pa la llucha nun yeren abondes pa los sos planes d'espansión.[7] Por ello, tuvo qu'adoptar el modelu de reclutamiento forzosu de Napoleón. Esta decisión foi bien meditada y adoptóse nel últimu momentu, yá que Mehmet nun taba acordies con ello, pero nun vía otra solución.[8] Anque en 1820 dalgunos llabradores yá fueren reclutados pa la campaña de Sudán, foi en 1823 cuando empezó a ponese en práutica con avezamientu. El refugu a esti sistema foi xeneralizáu y provocó graves disturbios ente la población.

Convencíu de la eficacia del nuevu exércitu, eslleió tolos vieyos reximientos d'albaneses y de mamelucos. Pa dirixir a les nueves tropes precisábense oficiales formaos nes nueves maniobres militares. Por ello, construyéronse numberoses escueles militares en distintos puntos d'Exiptu. Nelles, profesores turcos y europeos impartíen táctiques militares, idiomes, música y usu d'armes y artillería. Les campañes militares sirvieron de campu de pruebes del nuevu exércitu. Les impresionantes resultancies sirvieron pa siguir impulsando les reformes entamaes. Creóse un nuevu cuerpu de caballería al estilu européu y una Armada de construcción propia.

Reforma de l'agricultura editar

Los trataos comerciales que l'Imperiu otomanu roblara coles potencies occidentales, dexaben la llibre circulación de los productos europeos en toles provincies otomanes, incluyíu Exiptu. Esta política arruinaba'l comerciu exipciu, que nun podía competir colos productos estranxeros.

 
Ibrahim Bajá, Mehmet Alí y Sève. Lleenda de la pirámide:"L'Egypte au XIX siècle / Mehemet Ali est un grand homme / Ibrahim un héros!" ("Exiptu nel sieglu XIX / Mehmet Alí ye un gran home / ¡Ibrahim un héroe!").

En 1808, Exiptu robló un alcuerdu col gobiernu británicu pol que se comprometía a vender grandes cantidaes de grano a Gran Bretaña pa desaniciar la escasez de cebera provocada poles Guerres napoleóniques. Gracies a ello, Mehmet diose cuenta de les posibilidaes de controlar la producción y el comerciu. Esto llevó a un sistema desaxeradamente proteicionista y a monopolizar la producción y la venta de tolos productos exipcios. En 1811, prohibió'l comerciu priváu de granu del Altu Exiptu. En 1812, fixo lo mesmo col arroz del baxu Exiptu y, en 1815, col azucre del sur. Finalmente, en 1816, pasó a controlar el restu de cultivos.

En 1821, empezar a cultivar a gran esguila'l algodón de fibra llarga: se delimitaron grandes terrenales pal so cultivu nel fértil delta y distribuyéronse granes ente les aldegues. Tamién se concedieron creitos a los llabradores pa mercar lo que precisaren, que seríen devueltos descontándolos del dineru que pagaba l'Estáu pola collecha. L'algodón yera un cultivu de branu,[9] lo qu'obligó a ameyorar les obres hidráuliques y construyir otres nueves. Coles nueves construcciones apaecieron nuevos cultivos de branu como'l azucre, l'índigo, el opiu y el arroz, qu'apurrieron grandes beneficios al país. Cola introducción del algodón de fibra llarga a gran escala, los llabradores empezaron a trabayar la mayor parte del añu, como resultancia del nuevu sistema de rotación de cultivos, y nos periodos de nula actividá agrícola teníen de trabayar nel caltenimientu y construcción d'obres hidráuliques. Per otra parte, les muyeres y los neños empiecen a trate nos campos, yá que s'incorporen a los llabores agrícoles mientres la recueya del algodón. La producción de cultivos d'iviernu, como les ceberes, tamién creció considerablemente.

Pa llevar a cabu les reformes y l'introducción de los nuevos cultivos, Mehmet llevó a Exiptu espertos granxeros estranxeros, como franceses pa los cultivos d'algodón y cáñamu o armenios pal opiu. Al igual qu'asocedió col exércitu, l'ésitu inicial de les reformes de l'agricultura animaron a Mehmet a siguir cola monopolización de cultivos. Asina, tocó-y el vez al trigu, al arroz, al sésamu, a les llegumes o al índigo.

Industrialización del país editar

Al igual que cola agricultura, Mehmet enllantó un réxime proteicionista que controlaba tol procesu industrial, dende la contratación d'obreros a la distribución del productu. El fin d'esta política yera consiguir qu'Exiptu fuera autosuficiente. La industria exipcio yera práuticamente medieval y consistía nunos pocos talleres artesanales que los sos obreros arrexuntar en gremios a la manera feudal.

Les primeres fábriques apaecieron en 1815 cola creación de delles industries militares, como les dedicaes a la fabricación d'armes o pólvora. En 1816 crear en El Cairu la primera fábrica testil. D'esta miente, esti sector convertir nel campu de pruebes de les reformes industriales. Esi mesmu añu empezó la monopolización de la producción testil, cerrando los talleres esistentes y faciendo que los trabayadores pasaren a la nueva fábrica estatal, al empar que se prohibía l'actividá privada nel sector. Mehmet mercó modernes máquines europees y convidó a espertos por que lu ayudar. Ante la escasez d'obrerus, recurrir al reclutamiento forzosu de llabradores.

Darréu empezó la fabricación d'otros productos como'l índigo y otros tintes, farina, aceite o vidriu. L'algodón de fibra llarga, al igual que pasara cola agricultura, tamién revolucionó la industria. Hasta 1828 construyéronse trenta y cinco fábriques algodoneres testiles, que procesaben añalmente de 3.000 a 4.000 tonelaes d'algodón. En 1822, construyóse una fábrica de vidriu en Alexandría. Cinco años más tarde construyóse en Rosetta una fábrica pa tratar el arroz. Tamién se construyeron tres refineríes d'azucre y delles fábriques pa ellaborar farina, aceite o tintes. Tamién ye destacable la fábrica de papel d'El Cairu, creada en 1831.

Por cuenta de la decisión de Mehmet de tener una flota construyida n'Exiptu, la industria siderúrxico tamién florió. El estelleru establecer n'Alexandría so la supervisión d'un inxenieru francés, quien lo convirtió nel complexu industrial más importante del país. En namái trés años construyeron ventiséis modernos buques de guerra, lo que la convirtió nuna de los siete flotes más poderoses de la dómina.

Obres públiques editar

Obres hidráuliques editar

Los cultivos de branu favorecieron l'apaición de nueves obres hidráuliques. Amás de nories tradicionales, empezaron a construyise canales, diques y preses. Unos 400.000 llabradores trabayaben cada añu na construcción de toes estes obres, polo que recibíen una pequeña cantidá de dineru.

El primer gran proyeutu foi la reconstrucción de la canal Mahmudiya, ente 1817 y 1819, col fin de dexar el tresporte rápidu de mercancíes dende'l Nilu hasta Alexandría. En 1833, Linant de Bellefonds, un inxenieru francés, reorganizó'l sistema d'obres públiques. Establecióse una asamblea añal d'inxenieros pa decidir les obres que se llevaríen a cabu nel añu siguiente, y cómo teníen de construyise. En 1835, crear pa tal efeutu, un cuerpu d'inxenieros especializaos na regación y un conseyu xeneral d'obres públiques.

Col fin de crear grandes estensiones de terrén dedicaos a los cultivos de branu, empecipiar en 1834 el gran proyeutu de la Presa del Delta. A les obres llegaron más de 40.000 trabayadores, los alumnos de la escuela d'inxeniería y modernes máquines y ferramientes construyíes nel complexu industrial d'Alexandría. El proyeutu foi un fracasu, les enfermedaes qu'afectaron a los trabayadores y la segunda campaña de Siria enllargaron la construcción hasta 1861. Pero esto nun significó'l so funcionamientu, una y bones la obra presentó graves defectos na so estructura. Este foi l'únicu fracasu de tolos proyeutos de Mehmet, que consiguió la construcción de 41 preses, 32 canales y 10 diques, amás d'otres construcciones menores. Tou ello apurrió más de 1.420.000 hectárees de nueves tierres cultivables.

Tresporte y telecomunicaciones editar

El tresporte, fundamental pal comerciu, tamién tuvo un gran desenvolvimientu mientres el gobiernu de Mehmet. En 1845, Mehmet fundó una compañía de navegación a vapor que xunía Alexandría con Constantinopla. Ente 1821 y 1826, instalóse una llinia telegráfica ente El Cairo y Alexandría y en 1841 otra ente Suez y El Cairo.

Reforma de la educación editar

Mehmet sabía que si quería que Exiptu fuera un país independiente y autosuficiente, nun podría sirvise siempres de los servicios de profesionales européos pa llevar a cabu los sos proyeutos. Por ello, frente a la enseñanza tradicional, impartida polos imanes, Mehmet creó nueves instituciones educatives como: la Escuela d'Inxeniería y Agrimensura (1821), la Escuela Naval (1824), la Escuela d'Estáu Mayor (1825), la Escuela de Medicina (1826), la Escuela de Veterinaria (1827), la Escuela de Comadrones (1831), la Escuela d'Artillería (1831), la Escuela d'Inxeniería o Escuela Politéunica (1834) o la Escuela de Llingües y Traducción (1837), ente otres. Caúna d'elles yera dirixida por un miembru de la élite exipciu-otomana y na so plantía había tantos profesores otomanos como europeos (anque terminaríen siendo sustituyíos polos exipciu formaos n'Europa). La Escuela de Medicina foi la primer escuela cimera exipcia en tener un alumnáu íntegramente árabe-exipciu.

Les clases de les escueles militares impartir en turcu, una y bones la mayoría del alumnáu yera otomanu-exipciu. Otra manera, les escueles civiles” utilizaben l'árabe. Sacante na Escuela de Llingües y Traducción, les clases nun s'impartíen n'idiomes estranxeros, lo que provocaría dalgún problema colos profesores europeos. Los ex-alumnos d'estes escueles pasaron a formar parte activa nes reformes del país. Munchos fueron a parar a l'alministración central, otros al Exércitu, como inxenieros a los proyeutos de construcción, etc.

Na década de 1810, Mehmet mandó instalar una imprenta gubernamental n'El Cairo en sustitución de la que montaren los franceses (devuelta a Francia). Pero foi en 1822, cola instalación d'una nueva en Bulaq, cuando empezaron a publicar decenes de llibros n'árabe, tantos, qu'esta llingua desbancó al turcu como idioma difusor de la ciencia. Darréu instaláronse otres, ente les que destacó la de la Escuela de Medicina, onde s'imprimieron importantes obres científiques. Hasta 1849 traduciéronse o se compunxeron n'árabe 52 obres pa esta escuela

Dende 1822 hasta 1845 publicar n'Exiptu 430 obres, de les que 221 taben escrites en turcu, 198 n'árabe, 10 en persa (l'idioma cultu nel Imperiu otomanu) y un diccionariu italianu-árabe. Tamién ye destacable la publicación, en 1845, d'una obra de medicina popular pa les comadronas y los ciruxanos barberos, que la so tirada algamó los 10.000 exemplares. La mayor parte d'estes publicaciones trataben sobre temes militares o navales, siguíes poles obres de medicina y veterinaria y pola historia natural, la física o la química.

Dende la publicación en 1798 de Le Courrier de l'Égypte (del que'l mesmu Napoleón Bonaparte yera'l redactor xefe), tolos periódicos d'Exiptu escribir en francés. Pero en 1828 empezó a publicar la gaceta oficial al-Waqai al-Misriya, el primeru n'árabe y turcu. Anque esto nun significó la desapaición de les publicaciones en francés, yá que yera un idioma cultu. D'esta dómina son: L'Echo des Pyramides (1827) o Le Moniteur Egyptien (1833).

Últimos años editar

 
Mezquita de Muhammad Alí.

El sistema desaxeradamente proteicionista del valí sobrevivió dellos años, pero la desastrosa segunda campaña de Siria llevar práuticamente a la destrucción. En 1837, les graves epidemies y una crisis financiera internacional fueron un duru golpe pal país. Los ingresos baxaron y el gobiernu tuvo que tomar midíes. El Estáu vendió tierres a los que se comprometieren a pagar puntualmente por elles y a contratar llabradores pa trabayales. Tamién s'esaniciaron munches barreres proteicionistes.

En 1840, cola firma del tratáu de paz col Imperiu otomanu, Exiptu perdió estensos territorios, dineru, fábriques, materies primes y, lo más importante, homes. Les fábriques yá nun funcionar a plenu rendimientu. Amás, col obligáu amenorgamientu del Exércitu, les sos necesidaes d'armes, munición y alimentos yá nun yeren tan grandes, lo que tamién repercutió na industria. Por tou ello, anque la mayor parte de la industria siguió, el so ritmu de producción y la so calidá empioraron. Asina, les reformes de Mehmet y toles instituciones que creó resentir pola falta de dineru. Les midíes que tomó Mehmet consiguieron que Exiptu nun dependiera tantu de les potencies estranxeres, porque sabía qu'un control escesivu d'otros países, acabaríen per arruinar Exiptu y convertilo de nuevu en parte d'un imperiu (como asocedería más tarde).

Mehmet Alí gobernó hasta que la salú dexar. En 1848, abdicó en favor del so fíu Ibrahim por causa del so senilidad. Anque Mehmet sobrevivió al so fíu, yá que Ibrahim, bien enfermu, morrió apenes unos meses dempués. Tres una llarga y próspera vida morrió a los ochenta años d'edá en Alexandría el 2 d'agostu de 1849, siendo soterráu na Mezquita de Muhammad Alí d'El Cairu, mandada construyir por él en 1830.

Referencies editar

  1. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Identificador GND: 1031449787. Data de consulta: 14 agostu 2015. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  2. Afirmao en: SNAC. Identificador SNAC Ark: w6z98zww. Apaez como: Muhammad Ali of Egypt. Data de consulta: 9 ochobre 2017. Llingua de la obra o nome: inglés.
  3. Afirmao en: Enciclopedia Brockhaus. Identificador de Brockhaus Enzyklopädie en línea: mehmed-ali. Apaez como: Mehmed Ali. Data de consulta: 9 ochobre 2017. Llingua de la obra o nome: alemán.
  4. Afirmao en: catálogu de la Biblioteca Nacional Checa. Identificador NKCR AUT: jo20211123715. Data de consulta: 1r marzu 2022.
  5. 5,0 5,1 5,2 El nome puede escribise de delles formes distintes: Mehmet Alí según la grafía adoptada n'español, Méhémet-Ali según la manera de la dómina y qu'entá s'utiliza en Francia; Muhammad o Mohammed Alí según la pronunciación árabe; o tamién Mohamed Aly según l'usu del francés y l'inglés local que, por imitación francesa, tiende a utilizar la "y" final pa les pallabres que terminen en soníu "i".
  6. En realidá, tan solo consiguiera'l grau de teniente, o según dalgunos de capitán, nel exércitu francés.
  7. En total taba compuestu, na dómina de la campaña del Hiyaz, por unos diez mil homes.
  8. Antes d'esta decisión, esisten órdenes de Mehmet de 1814 nes que prohibía'l reclutamiento de llabradores.
  9. Nes veres del Nilu podíen cultivase productos d'iviernu, que se semaben tres la crecida del Nilu (agostu – payares), aprovechar d'ella pa regase, y recoyíense en primavera; o los productos de branu, que se semaben antes de la crecida del Nilu y precisaben obres hidráuliques pa la so riego.

Bibliografía editar

  • "Nueva Xeografía Universal". M. Luis Grègoire (1883)
  • "Diccionariu Enciclopédicu Embrivíu". Editorial Espasa-Calpe (1957)
  • "Hestoria Universal". Editorial Salvat (2004)
  • "La Enciclopedia". Editorial Salvat (2003)
  • "Merveilles biographiques et historiques ou chroniques du Cheih Abd al Rahman al Djabarti". Abdalrahman al-Yabarti (1888)
  • "Voyage en Égypte et en Nubie". J.J. Ampére (1868)
  • "An Introduction to the History of Education in Modern Egypt". J.Heyworth-Dunne (1968)
  • "The Social Origins of Egyptian Expansionism during the Muhammad Ali Period". Fred H.Lawson (1989)
  • "Egypt in the Reign of Muhammad Ali". Afaf Lutfi al-Sayyid Marsot (1984)
  • "All The Pasha's Men: Mehmed Ali, his army and the making of modern Egypt". Fahmy, Khaled (1997).
  • "The yera of Muhammad Ali Pasha, 1805-1848". Fahmy, Khaled (1998).
  • "The History of Modern Egypt: From Muhammad Ali to Mubarak". Vatikiotis, P.J. (1991). Baltimore: The Johns Hopkins University Press.

Enllaces esternos editar


Predecesor:
Khurshid Bajá (otomanu)
Valí d'Exiptu
1805-1848
Socesor:
Ibrahim Bajá
Predecesor:
Badi VII
(Rei de Sennar)
Valí de Sudán
1822-1848
Socesor:
Ibrahim Bajá
Predecesor:
Abdullah bin Saud
(Rei del Primer Estáu saudín)
Valí de Hiyaz
1818-1840
Socesor:
Turki bin Abdullah
(Rei del Segundu Estáu Saudita)
Predecesor:
¿? (otomanu)
Valí de Morea
1824-1829
Socesor:
Ioannis Kapodistria
(Xefe d'Estáu de Grecia)
Predecesor:
¿? (otomanu)
Valí de Creta
1833-1840
Socesor:
¿?
(territoriu devueltu al Imperiu otomanu)
Predecesor:
¿? (otomanu)
Valí de Siria
1833-1840
Socesor:
¿?
(territoriu devueltu al Imperiu otomanu)