La espresión nacionalismu chino puede referise a teoríes, movimientos y creencies polítiques que defenden la idea d'un pueblu y una cultura de China cohesionados y unificaos so un Estáu (o Estaos) que sía fundamentalmente chinu. Una importante dificultá pa dar una definición finca nes variaciones y l'ambigüedá de la definición de lo chinu.

El Movimientu del Cuatro de Mayu marcó un puntu d'inflexón na hestoria del nacionalismu chino en 1919.

Base ideolóxica editar

El nacionalismu chino bebió de diverses fontes ideolóxiques, bien distintes ente sigo, ente les que s'inclúin el pensamientu chinu tradicional, el progresismu americanu, el marxismu y el pensamientu etnolóxicu rusu. La ideoloxía tamién ta presente en munches y de cutiu distintes manifestaciones. Ente estes manifestaciones inclúyense los Tres Principios del Pueblu, el comunismu chinu, les opiniones contraries al gobiernu de los estudiantes nes protestes de Tian'anmen de 1989, camises negres fascistes y el collaboracionismu colos xaponeses sol gobiernu.

Anque los nacionalistes chinos amuésense d'alcuerdu na idea de qu'un estáu chinu centralizáu ye daqué deseable, casi tolo demás ta suxetu a un intensu y dacuando amargosu alderique. Ente les cuestiones poles que los nacionalistes chinos discrepen atópense cuálos son les polítiques que van conducir a una China fuerte, cuál ten de ser la estructura del estáu y los sos oxetivos, cómo tienen de ser les rellaciones ente China y les potencies estranxeres y cuálos tienen de ser les rellaciones ente la mayoría Han, los grupos étnicos minoritarios y los chinos nel estranxeru.

Estes importantes variaciones en cómo foi'l nacionalismu chino fueron espresaes por munchos comentaristes, ente los que s'atopa Lucian Pye, que defende que revelen una falta de conteníu na identidá china. Sicasí, otros defenden que l'habilidá del nacionalismu chino pa manifestase en distintes formes ye una traza positiva que dexa a la ideoloxía tresformase en respuesta a crisis internes y acontecimientos esteriores.

Anque la variedá ente les distintes concepciones del nacionalismu chino ye grande, los grupos nacionalistes chinos caltienen delles semeyances. Toles ideoloxíes nacionalistes chines tienen un altu conceutu de Sun Yat-sen y reclámense herederes ideolóxiques de los Tres Principios del Pueblu. Amás, les ideoloxíes nacionalistes chines tienden a considerar tanto a la democracia como a la ciencia como fuercies positives, anque de cutiu amuesen concepciones radicalmente distintes de lo que significa "democracia".

Autoconsciencia china editar

Anque esistió un Estáu chinu consciente de sigo mesmu mientres miles d'años, la concepción china del mundu yera básicamente una división ente mundu civilizáu y mundu bárbaru na que nun se tenía conciencia de la creencia de que los intereses chinos debieren garantizara por aciu un Estáu chinu poderosu. Autores como Lucian Pye defendieron que'l modernu "Estáu-nación" ye fundamentalmente distintu d'un imperiu tradicional, anque dalgunos dixeron que la dinámica de l'actual República Popular China comparte una similaridad esencial colos imperios rexíos pola Dinastía Ming y la Dinastía Qing. Solo esistieron unos pocos periodos de la historia de China nos que la llucha foi contra estranxeros (especialmente contra los mongoles y los Manchúes), ente que tolos demás conflictos fueron sobremanera guerres civiles que conducieron a cambeos dinásticos. Esta interesante particularidá de la historia china fizo que nun llegara'l momentu de crear un Estáu-nación chinu hasta'l contautu colos países occidentales nel sieglu XIX.

Nacionalismu chino y etnicidad editar

Definir les rellaciones ente la etnicidad y l'identidá china foi un asuntu bien complexu a lo llargo de la historia de China. Nel sieglu XVII, los Manchúes invadieron China y establecieron la dinastía Qing. Mientres los sieglos siguientes incorporaron grupos como los tibetanos, los mongoles, y los güigures de los territorios que controlaben. Los manchúes enfrentar col problema de caltener la llealtá ente los pueblos sobre los que gobernaben mientres, coles mesmes, calteníen una identidá distintiva. El métodu pol que lo consiguieron foi reflexase a sigo mesmos como sabios confucionistas que'l so oxetivu yera caltener y caltener la civilización china. A lo llargo de los sieglos los manchúes fueron asimilando gradualmente la cultura china y a la fin, munchos manchúes identificábense como una etnia minoritaria proveniente de Manchuria.

La complexidá de les rellaciones ente etnicidad ya identidá china puede reparase mientres la rebelión Taiping, na que los rebeldes llucharon fieramente contra los manchúes sobre la base de que yeren bárbaros foresteros, ente qu'otros llucharon fieramente a favor de los manchúes porque yeren los conservadores de los valores chinos tradicionales. Foi esi'l momentu de la Hestoria nel qu'apaeció'l conceutu de "chinu Han" como mediu de describir a la mayoría china.

A finales del sieglu XIX, el nacionalismu chino identificaba "Han" con "chinu" y pretendía derrocar a los manchúes, a los que consideraba fora del ámbitu de la nación china. Esto condució a munches rebeliones de chinos de la etnia Han. Sun Yat-sen declaró una vegada: "Pa restaurar la nuesa independencia nacional, tenemos de restaurar la nación china. Pa restaurar la nación china, tenemos de conducir a los bárbaros manchúes más allá de los montes Changbai. Pa desfacer de los bárbaros, primero tenemos de derrocar al actual gobiernu tiránicu, dictatorial, feu, y corruptu de los Qing. ¡Compatriotes, una revolución ye la única manera de derrocar al gobiernu Qing!"

Tres la Revolución de Xinhai de 1911, la definición oficial de "chinu" estender pa incluyir a etnies que nun yeren haber como parte d'una comprehensiva Zhonghua Minzu, anque munchu historiadores defenden la idea de que foi por cuenta de la perceición de qu'una definición estrecha de "chinu" resultaría nuna perda de territoriu y de que los manchúes taben demasiáu integraos na cultura y historia de China como pa ser consideraos un grupu foranu.

El puntu de vista oficial del nacionalismu chino mientres les décades de 1920 y 1930 tuvo bien influyíu pol modernismu y el darvinismu social, y abogaba pola asimilación cultural de los grupos étnicos apoderaos pol Estáu Han, "culturalmente avanzáu", pa convertise tanto nominalmente como de facto en miembros de la Zhonghua Minzu (nacionalidá china). Nesti procesu influyó'l destín d'estaos multiétnicos como l'Imperiu austrohúngaru y l'Imperiu otomanu, en comparanza col d'estaos monoculturales como Alemaña.

Mientres les siguientes décades el nacionalismu chino foi influyíu pol pensamientu etnográficu rusu y l'ideoloxía oficial de la República Popular China, qu'afirma que los Han son unu de los munchos grupos étnicos, cada unu d'ellos con una cultura y llingua que tien de ser respetada. Sicasí, munchos críticos afirmen qu'a pesar d'esta visión oficial, les actitúes asimilacionistas permanecen fondamente enraigonaes y la visión popular de les rellaciones de poder reales crea una situación na que, na práutica, esiste un nacionalismu chino que supón la dominación de les árees minoritaries por Haber y l'asimilación d'estos grupos minoritarios.

Mientres los años sesenta y setenta, el nacionalismu chino na China continental entemecer cola retórica del marxismu, y la retórica nacionalista se subsumió en gran parte nuna retórica internacionalista. Per otru llau, el nacionalismu chino en Taiwán trataba básicamente de caltener los ideales y l'heriedu de Sun Yat-sen, el partíu que fundó, el Kuomintang y l'anticomunismu. Ente que la definición de "nacionalismu chino" yera distintu na República de China y la República Popular China, dambes reclamaben territorios chinos como les islles Diaoyutai.

Na década de 1990 la meyora de la situación económica, la cayida de la Xunión Soviética y l'ausencia d'otra ideoloxía llexitimadora condució, según la mayoría de los analistes, a un resurdir del nacionalismu en China.

El nacionalismu chino y los chinos nel esterior editar

El nacionalismu chino caltuvo rellaciones cambiantes colos chinos residentes fora de la China continental y Taiwán. Los chinos del esterior sofitaron fuertemente la Revolución de Xinhai de 1911. Tres la descolonización, los chinos del esterior fueron animaos a trate a sigo mesmos como ciudadanos de les sos propies naciones más que como parte del proyeutu nacionalista chinu. Como resultancia, los chinos de Singapur y Malasia dixebraron el conceutu de "chinu étnicu" del conceutu de "chinu políticu" y refugaron explícitamente ser parte del proyeutu nacionalista chinu.

Mientres la década de 1960, la República Popular China (RPC) y la República de China (RC) caltuvieron distintes actitúes escontra los chinos nel estranxeru. A los güeyos del gobiernu de la RPC, los chinos del esterior yeren consideraos axentes capitalistes, y caltener bones rellaciones colos gobiernos del sureste asiáticu yera más importante que caltener el sofitu de los chinos étnicos naquellos países. Por contraposición, la República de China (Taiwán) deseyaba caltener el sofitu de los chinos nel estranxeru, como parte d'una estratexa global pa evitar l'aislamientu diplomáticu y caltener la so reivindicación de ser l'únicu gobiernu llexítimu de China.

Coles reformes de Deng Xiaoping l'actitú de la RPC escontra los chinos del esterior pasó a ser muncho más favorable, y empezaron a ser consideraos como fonte de capital y conocencies. Na década de 1990, los esfuercios de la RPC escontra los chinos del esterior centrar en caltener la llealtá de los recién emigraos, que yeren básicamente estudiantes qu'acababen d'emigrar, cuantimás a los Estaos Xuníos.

Nacionalismu chino y Taiwán editar

Un oxetivu común de los nacionalistes chinos na actualidá ye la reunificación de China continental y Taiwán. Anque esti yá yera un oxetivu común declaráu tantu pola RPCh como pola República de China antes de 1991, dambes partes difieren na forma de la unificación.

Dempués de 1981, la República de China camudó'l so sofitu a una eventual unificación por una posición más ambigua. Una razón pa l'ambigüedá ye l'amenaza llevada a cabu pola RPCh de que pasaría a l'acción militar en casu de que se proclamara una "República de Taiwán". Otra razón ye la división interna dientro de la República de China, ente defensores del nacionalismu chino, que defenden la reunificación, y defensores de la independencia de Taiwán, que refuguen la reunificación política como oxetivu postreru y creen que Taiwán tendría de tener un Estáu propiu separáu de la RPCh.

Gran parte de la disputa sobre si reunificar Taiwán y China continental foi acallantada en Taiwán por cuenta de un consensu xeneráu ente dambos bandos taiwaneses pa caltener, siquier temporalmente, el statu quo, esto ye, siguir cola situación actual. A pesar del consensu respeuto del statu quo, la rellación ente nacionalismu chino y Taiwán ye revesosa, con gran parte del discutiniu centráu n'asuntos simbólicos como l'usu del nome de "República de China" como nome oficial de Taiwán. Polo xeneral, práuticamente naide sofita en Taiwán la reunificación inmediata y el discutiniu centrar n'aspeutos culturales y en cómo deben los taiwaneses trate a sigo mesmos. Los partidarios de la coalición azul tienden a ver China como una oportunidá económico y cultural y creen n'engrandar los venceyos ente Taiwán y el continente según la identidá china común, ente que los partidarios de la coalición verde ven Taiwán como una nación independiente que la so identidá propia ya independencia tienen de ser calteníes.

Antinacionalismu y oposición editar

Amás del movimientu pola independencia de Taiwán, esisten delles ideoloxíes que s'oponen al nacionalismu chino.

Los opositores al nacionalismu chino atáquenlo dende dellos lladrales. Dalgunos afirmen que'l nacionalismu chino ye inherentemente atrasáu y dictatorial ya incompatible con un Estáu modernu. Otros defenden que'l nacionalismu chino ye fundamentalmente una ideoloxía imperialista o racista, que na práutica condució a la opresión de grupos como los tibetanos y güigures. Per otru llau, los nacionalistes chinos deféndense diciendo que'l nacionalismu chino surdió nuna era d'imperialismu y que foi esencial pa la fundación del Estáu chinu modernu, llibre de la dominación estranxera. Nesi aspeutu, el nacionalismu chino tien un orixe anti-imperialista que lo estrema de los tipos de nacionalismu que conducieron a Estaos fascistes como l'Alemaña Nazi.

Nacionalismu populista chinu editar

Mientres los años noventa, los intelectuales chinos aldericaron el significáu políticu del ascensu del nacionalismu en China. D'estos alderiques remaneció un nacionalismu populista qu'afirma que'l nacionalismu antimperialista dio a China un pervalible espaciu públicu pa la participación popular fora de les instituciones polítiques del país y que los sentimientos nacionalistes nuna situación poscolonial representen una forma democrática d'actividá cívica. Quien abogen por esta teoría promueven el nacionalismu como un ideal de política populista que zarra la llexitimidá democrática que mora na voluntá popular.

Los sos detractores, sicasí, critiquen el nacionalismu populista na China actual, especialmente'l que s'espresa n'Internet como una cultura na que los "guardias coloraos d'Internet" glayen obscenidades, non solo contra los "demonios estranxeros", sinón tamién contra moderaos y lliberales qu'avisen contra los peligros que'l nacionalismu puede suponer pa la modernización de China. El nacionalismu chino atopó apocayá una válvula d'escape nel sentimientu anti-xaponés.

El nacionalismu populista ye un desenvolvimientu tardíu del nacionalismu chino de los noventa. Empezó a tomar forma reconocible en 1996, como resultancia conxunta de la evolución del pensamientu nacionalista de principios de los noventa y los alderiques sobre la modernidá, el posmodernismu, el poscolonialismu y les sos implicaciones polítiques.

Referencies editar

2004), 224 páxines, ISBN 0-520-23297-6 (n'inglés)

Ver tamién editar