Islles Pitcairn

(Redirixío dende Pitcairn)

Les Islles Pitcairn (n'inglés: Pitcairn Islands; en pitcairnés-norfolkense: Pitkern Ailen) oficialmente Islles Pitcairn, Henderson, Ducie y Oeno, conformen un archipiélagu que forma parte de la Polinesia n'Oceanía. De los cuatro islla que la componen, solo la llamada Pitcairn ta habitada. Ye un Territoriu Británicu d'Ultramar y la única colonia británica que queda nel océanu Pacíficu. Ye unu de los 17 territorios non autónomos so supervisión del Comité de Descolonización de les Naciones Xuníes, col fin d'esaniciar el colonialismu. La so capital ye Adamstown, onde s'atopa l'únicu asentamientu de la islla y ta alcontráu na parte centro-norte de la islla, amás ye la capital oficial más pequeña del mundu.

Islles Pitcairn
territoriu británicu d'ultramar
Bandera de las Islas Pitcairn (es) Traducir
Himnu nacional Come ye Blessed (es) Traducir
Alministración
Nome oficial Pitcairn (en)
PaísBandera del Reinu Xuníu Reinu Xuníu
Designación para una entidá territorial alministrativa[[Territoriu Británicu d'Ultramar|{{{2}}}
Capital Adamstown
Alcalde de Pitcairn (es) Traducir Charlene Warren-Peu (es) Traducir (dende 1r xineru 2020)
Llingües oficiales pitcairnés (es) Traducir
inglés
Xeografía
Coordenaes 25°04′04″S 130°06′16″W / 25.0677812°S 130.1045778°O / -25.0677812; -130.1045778
Superficie 47 km²
Demografía
Población 50 hab. (2019)
Densidá 1,06 hab/km²
Economía
Moneda Dólar neozelandés y Pitcairn Islands dollar (en) Traducir
Más información
Dominiu d'Internet .pn
Códigu telefónicu +64
Códigu ISO 612 / PCN / PN
Estaya horaria UTC−08:00
government.pn
Cambiar los datos en Wikidata

Ye conocida por ser el llar de los descendientes de los remontaos del barcu Bounty y de los tahitianos que los acompañaron. Con solu 56 habitantes de nueve families, ye tamién famosa por ser el país menos pobláu del mundu, anque nun ye una nación soberana.

Etimoloxía editar

Les islles Ducie y Henderson fueron afayaes pol portugués Pedro Fernández de Quirós al serviciu del reinu d'España en 1606, quien les bautizó como La Encarnación y San Juan Bautista, respeutivamente. Sicasí, dellos autores dulden sobre cualos islles fueron visitaes y nomaes por Queirós, y suxuren que La Encarnación bien pudo ser la islla Henderson y San Juan Bautista la islla Pitcairn.[1] La islla Pitcairn foi columbrada en 1767 pola tripulación del HMS Swallow, comandado pol capitán Philip Carteret. La islla recibió'l so nome del guardia marín Robert Pitcairn, un tripulante de quince años d'edá que foi'l primeru n'acolumbrar les islles. Robert Pitcairn yera fíu del mayor John Pitcairn, quien morrió na batalla de Bunker Hill.[2]

Historia editar

Les islles Pitcairn tuvieron d'antiguo una población d'orixe polinesiu que se cree que llegó al archipiélagu alredor del añu 800 d. C. Estos pobladores vivieron na islla Pitcairn y na islla de Henderson, una y bones el restu del archipiélagu nun yera habitable. Les islles teníen un comerciu constante ente elles y cola islla Mangareva (más alloñada), lo cual daba a los habitantes d'unu y otru llau los recursos de los qu'escarecíen naturalmente.

Alredor del 1500, el comerciu ente los trés islles sumió, probablemente por un desastre ambiental en Mangareva, que llevaría a la estinción de delles especies, y pola incapacidá de siguir comerciando. Esto provocó l'aisllamientu de Pitcairn y Henderson, que les sos poblaciones agora escarecíen de recursos fundamentales pa la so sobrevivencia, faciendo que sumieren.

Les islles de Henderson, Ducie y Pitcairn fueron afayaes por una espedición española al mandu del navegante portugués Pedro Fernández de Quirós y la so tripulación, el 26 de xineru de 1606.

 
Pitcairneses en 1916.

Un sieglu y mediu más tarde, les islles fueron redescubiertas por marinos ingleses: Pitcairn en 1767, Ducie en 1791, Henderson en 1819, y Oeno en 1824.

Les islles son conocíes por cuenta de que los remontaos del barcu Bounty asitiáronse nesta islla, convirtiéndose nos sos primeros habitantes en sieglos. Esto asocedió en 1790, y los descendientes d'estos remontaos entá habiten nella.

El Bounty, primeramente, yera un barcu destináu a replantar frutipan en Tahití. A los ingleses, cuando llegaron a Tahití, gustáron-yos enforma les muyeres d'aquel llugar y, n'embarcando pa volver a Inglaterra, hubo un motín encabezáu por Fletcher Christian y 18 fieles, que'l so oxetivu yera volver de nuevu a Tahití pa vivir ellí. Abandonaron al capitán del barcu, William Bligh, nun bote al pie de los sos fieles y éstos consiguieron llegar a Timor dempués d'un viaxe de 47 díes saleando en percorriendo 6500 km. Los remontaos en Tahití, medrosos de represalies per parte d'Inglaterra, decidieron fuxir y la islla a la que llegaron foi Pitcairn el 15 de xineru de 1790. En instalándose na islla, pegaron fueu al barcu que los llevó ellí, restos qu'entá güei siguen na islla y pueden visitase. Ellí vivieron y morrieron mientres 35 años ensin que naide supiera de la so esistencia hasta que, en 1825, otru barcu británicu llegara a la islla. Namái quedaba un sobreviviente, John Adams, que narró la so historia al capitán del barcu.[3]

Pitcairn convertióse en colonia británica en 1838, y en 1850 la islla quedó dafechu despoblada cuando la población volvióse demasiao grande pa sostenese, provocando la so mudanza a la Islla Norfolk. 18 meses dempués, 17 habitantes tornaron a Pitcairn pa repoblala. Dende esi momentu la población algamó un picu de 223 persones, pero yá que la mayoría de la xente emigra a Nueva Zelanda, nel últimu censu habitaben la islla unos 50 habitantes.[4]

En 1838, les islles fueron el primer territoriu del mundu onde s'aprobó'l sufraxu femenín, coles mesmes carauterístiques que'l sufraxu masculín.

Gobiernu y política editar

 
Sellu proveniente de la oficina postal de la islla.

Nominalmente, el gobernador de les islles Pitcairn ye l'Altu Comisionado británicu en Nueva Zelanda (anguaño, George Fergusson). Por cuenta de que l'Altu Comisionado nun mora na islla, la xestión diaria correspondía enantes al maxistráu presidente del Conseyu de la Islla (Island Council). Cada trés años celebraben eleición pa esti puestu. Sicasí, dempués d'una reforma constitucional en 1998, estes funciones pasaron al alcalde de Pitcairn a partir de 1999. Los otros cargos electos de la islla son el Maxistráu de la Islla (Island Magistrate) y el Presidente del Comité Internu (Chairman of the Internal Committee). Dende'l 15 d'avientu de 2004, l'alcalde de Pitcairn ye Jay Warren, que sustituyó a Steve Christian al ser ésti condergáu, xunto con otros homes, por violación de menores.[5] Nel aspeutu Militar, la defensa ye responsabilidá del Reinu Xuníu

Xeografía editar

 
Islles Pitcairn.
 
Vista de la badea de Bounty.

Les islles Pitcairn constitúin una estensión xeolóxica del archipiélagu Tuamotu de la Polinesia Francesa, y consisten de cuatro islles: la islla Pitcairn, Oeno, Sandy, Henderson y Ducie.

Les islles Pitcairn son un grupu d'islles que la so área d'esclusión marítima estender por 56.000 km² (25°04′S 130°05′W / 25.067°S 130.083°O / -25.067; -130.083). Pitcairn ye una islla volcánica, Ducie y Oeno son atolones de coral, Sandy ye namái una barra de sable formando parte del mesmu atolón d'Oeno, y Henderson ye una islla de coral formada tres llevantamientos teutónicos.

Dada la so llocalización, toles islles tienen un clima tropical húmedu con precipitaciones tol añu. Mientres el branu austral, les islles son propenses a carecer los efeutos de los ciclones tropicales que se formen nel océanu.[5]

En 2019 foi nomada como Santuariu internacional del cielu escuru.

Clima editar

Pitcairn ta allugáu xusto per debaxo del Trópicu de Capricorniu y esfruta de temperatures templaes mientres tol añu. Les temperatures medies son de 25–35 graos Celsius del mes d'ochobre a abril, ente que nos iviernos la temperatura bazcuya ente los 17 graos a los 25. El mugor medio pel branu puede superar el 95%. La estación d'agües ye de payares a marzu.

Flora y fauna editar

En redol a unos nueve especies de plantes tán solu presentes en Pitcairn. Ente estes inclúyese'l tapau, d'antiguo una importante fonte de madera, y el felechu nehe xigante (Angiopteris chauliodonta). Dalgunes, como l'artimora (Coprosma rapensis var. benefica), tán bien próximes a la estinción. Les islles Pitcairn son unu de los dos llugares (l'otru ye Mangareva) nel mundu en que les plantes Glochidion pitcairnense tán presentes.[6]

Tocantes a fauna refierse, una introducción rara ya interesante ye la Tortúa xigante de los Galápagos (Chelonoidis nigra). La única tortúa sobreviviente, Ms T (tamién conocida como Turpen), foi una de los cinco, que llegaron a Pitcairn ente 1937 y 1951, trayíes a la islla por Irving Johnson, capitán del bergantín de 96-foot (29 m), Yankee. Turpen de normal habita en Tedside nel puertu oeste. Una orde de proteición convirtió en delitu que cualesquier la matara, mancara, prindara, estropiara o causara dañu o estrés a la tortúa.[7]

Les aves de Pitcairn se engloban en distintos grupos. Estos inclúin aves acuátiques, aves anfibies y un pequeñu númberu d'especies de vezos non acuáticos. De les 20 especies, la islla Henderson tien 16, incluyendo a l'ave de tierra pituca de Henderson (Porzana atra); Oeno, 12; Ducie, 13 y Pitcairn 6. De les aves residentes en Pitcairn les más famoses son el charrancito australianu (Sternula nereis), el gaviotín de San Félix (Anous stolidus) y el rabijunco colirrojo (Phaethon rubricauda). La cucarra de les Pitcairn (Acrocephalus vaughani), conocida polos paisanos como "sparrows", ye [[Endemismu|endémicu] de les islles Pitcairn; d'antiguo yera común, pero dende 2008 ta na llista d'especies en peligru.

Árees importantes d'aves editar

Los cuatro islles del grupu Pitcairn fueron indicaes por BirdLife International como árees importantes pal caltenimientu de les aves (Dibes). La islla Pitcairn ta reconocida en solitariu porque ye l'únicu llugar onde habita'l carricero de Pitcairn (Acrocephalus vaughani). La islla Henderson ye importante poles sos aves de tierra endémiques según poles sos aves acuátiques. La importancia ornitolóxica de Oeno deriva principalmente de la so colonia de petreles de Murphy (Pterodroma peracaba). Ducie ye importante poles sos colonies de petreles de Murphy, heraldu (Pterodroma heraldica) y de Kermadec (Pterodroma neglecta) lo mesmo que de pardelas de Pascua (Puffinus nativitatis).[8]

Economía editar

 
Botes na Islla Pitcairn.
 
Puertu de la Badea de Bounty.

El suelu fértil de los valles de Pitcairn produz una amplia variedá de frutes y verdures, incluyendo bananas, sandíes, ñames y xudíes. Los habitantes d'esta pequeña economía subsisten gracies a la pesca, agricultura y artesanía. Les mayores fontes de beneficiu provienen de la venta de sellos y monedes para coleicionistes, y tamién de la venta de miel y artesaníes a los barcos que faen la ruta Reinu Xuníu - Nueva Zelanda pela Canal de Panamá. Por cuenta de la orografía de la islla, nun hai grandes puertos nin pistes d'aterrizaxe, polo que'l comerciu tien que faese por llanches que visiten los buques. Dacuando, pasaxeros provenientes d'espediciones o cruceros pueden desembarcar mientres un día, si'l tiempu dexar. La fuercia llaboral de la islla ta formada por 15 homes y muyeres.[9]

Hai un gran númberu de pexes nos mares anexos a Pitcairn. Llagostes espinoses y una gran variedá de peces son prindaos pa la sobrevivencia de los habitantes de la islla y p'embarcar como comida pa los barcos que faen escala nes islles. Tolos díes del añu hai xente que va pescar, bien seya dende les roques, dende una embarcación de pesca o buciando con un fusil d'arpón. Hai numberosos tipos de pexes entorno a la islla. Peces como'l Nanwee, pexe blanco, Moi y Opapa son prindaos n'agües pocu fondes, ente que'l Snapper, Big Eye y Cod son prindaos n'agües fondes y la Cola Mariella y Wahoo son prindaos con trainera. Un ampliu grupu de minerales, qu'incluyíen manganesu, fierro, cobre, oru, plata y cinc fueron atopaos dientro de la Zona Económica Esclusiva (EEZ), que toma 370 km de mariñes y entiende 880.000 km².[10]

Souvenirs editar

Los paisanos fabriquen figurillas y oxetos (fechos a partir de madera d'Henderson). Ente les figurillas de madera típico inclúyense tiburones, peces, ballenes, delfines, tortúes, páxaros, cayaos, estanteríes y los famosos modelos del Bounty. Miro (Thespesia populnea), una madera escuro, duradera y con gran consistencia, ye la preferida pa ser trabayada. Los isleños tamién producen prendes y fabriquen sombreros de colores.[11]

Monedes y sellos editar

La principal fonte d'ingresos, hasta apocayá, foi la venta de monedes y sellos de correos a coleicionistes, los nomes de dominiu .pn, y la venta de permisos d'atraque de barcos, munchos de los cualos efectúen la ruta de Reinu Xuníu a Nueva Zelanda al traviés de la Canal de Panamá.[12] Les empreses tán acutaes pola xeografía serrapatosa, que provoca la falta d'un puertu o un aeródromu, obligando a que toles transaiciones comerciales sían efeutuaes en barcaces que visiten a los grandes barcos. Dacuando, los pasaxeros de los barcos de cruceru desembarquen na islla mientres un día, si'l tiempu dexa.[13] El turismu ye'l focu principal de construcción de la economía futura que lleguen en pequeños grupos en veleros y permanecen agospiaos na islla. Apurrir llugares d'agospéu ye una fonte creciente d'ingresos y dellos isleños invirtieron na construcción de módulos axacentes a les sos cases pa esti fin.

Producción de miel editar

En 1998, l'axencia d'ayuda gubernamental del Reinu Xuníu, el Departamentu de Desenvolvimientu Internacional, fundó un programa d'apicultura para Pitcairn qu'inclúi formación pa los abeyeros de Pitcairn y efeutuóse un analís detalláu de les abeyes y miel de Pitcairn con especial incidencia a la presencia o non d'enfermedá. Pitcairn, foi afayada, como unu de los meyores exemplos de poblaciones d'abeyes llibres d'enfermedá de cualesquier parte del mundu y la producción de miel producíu foi y sigue siendo d'una calidá escepcionalmente elevada. Les abeyes de Pitcairn tamién se componen d'una gran variedá d'especies, y en poco tiempu, el apicultores fueron capaces de trabayar con elles con una mínima proteición.[14] Como resultancia, Pitcairn esporta la so renombrada miel a Nueva Zelanda y al Reinu Xuníu, onde ye almacenada en Londres por Fortnum and Mason y Partridges en Sloane Square. El miel convirtióse na favorita de la reina Isabel II y el príncipe Carlos.[15] Los isleños de Pitcairn, so les marques "Bounty Products" y "Delectable Bounty", tamién esporten frutes desecadas incluyendo bananas, papayas, piñes y mangos a Nueva Zelanda.[16]

Infraestructura editar

Les Islles Pitcairn tienen agora modernes comunicaciones, incluyíos los teléfonos per satélite y un altu tráficu de correos electrónicos. Sicasí, les radios d'onda curtia siguen siendo bien populares. N'Adamstown hai una estación de radio pa comunicase con flotes navieres, y hai antenes satelitales pa dexar la receición de canales de televisión d'Australia y Nueva Zelanda, incluyendo les sos emisores de radio. Con fondos públicos financióse un satélite de conexón a Internet, a la que tolos llares pueden aportar.

Comunicaciones editar

Tocantes a la comunicación, el serviciu de telefonía ye per satélite a traviés de 17 llinies col códigu (872).s; la comunicación interna ye per mediu de radios, de forma privada hai una estación multibanda de radioaficionaos que manexa Fletcher Christian y la la so muyer, con indicativu VR6.

Demografía editar

Ye'l país menos pobláu del mundu (anque nun ye soberanu): 56 habitantes pertenecientes a 9 families. La mayor parte de la población baxa de los remontaos del barcu Bounty, como puede deducise de los apellíos. Los idiomes más falaos son l'inglés y el pitcairnés norfolkense, un idioma criollu similar a la llingua falada polos habitantes de la islla de Norfolk.

Educación editar

La educación ye gratuita y obligatoria ente les edaes de cinco y dieciséis años.[17] Tolos siete fíos de los pitcairneses taben matriculaos na escuela en 2000. Los neños de la islla producieron un llibru en pitcairnés y n'inglés llamáu El mio Bas Side orn Pitcairn o My Favourite Place on Pitcairn.[18]

Cultura editar

 
La Ilesia de Adamstown.

La cultura de Pitcairn, como'l so idioma, ye un amiestu d'influencies ingleses y tahitianes. La Ilesia Adventista del Séptimu Día, que d'antiguo foi bien importante na configuración de les costumes de los habitantes, perdió relevancia yá que anguaño namái diez isleños asisten a la ilesia regularmente.Plantía:Noref Respétase'l sábadu como día de descansu. Les fiestes llaiques conmemoraes nel territoriu inclúin la Fiesta nacional (National Day) celebrada'l segundu sábadu de xunu y el cumpleaños de la reina Sabela II el 21 d'abril.[5]

Llingua editar

La mayoría de los isleños residentes en Pitcairn son descendientes de los remontaos del Bounty y de los tahitianos (o otros polinesios). El pitkern ye una llingua criolla derivada del inglés del sieglu XVIII, con elementos del idioma tahitianu. La población falalo como primer llingua y enséñase xunto col inglés na única escuela de la islla. Ta estrechamente rellacionáu cola llingua criolla Norfuk, falada na islla de Norfolk, porque Norfolk foi repobláu a mediaos del sieglu XIX polos habitantes de Pitcairn.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Pitcairn Study Centre (ed.): «History of Government and Laws, Part 15» (inglés). History of Pitcairn Island (30 de setiembre de 2006). Archiváu dende l'orixinal, el 29 de payares de 2015. Consultáu'l 14 d'avientu de 2014.
  2. Baigent, Elizabeth (2004). «Robert Pitcairn» (n'inglés). Oxford Dictionary of National Biography (Oxford University Press). doi:10.1093/ref:odnb/22317. http://www.oxforddnb.com/view/article/53715. 
  3. «islla-de-la endogamia/ Pitcairn, la islla de la endogamia» (17 d'ochobre de 2011). Consultáu'l 13 d'ochobre de 2015.
  4. as.com/diarioas/ Población de Pitcairn
  5. 5,0 5,1 5,2 «Pitcairn». Guía del Mundu.
  6. Pitcairn Islands Environment Management Plan, 2008.
  7. Endangered Species Protection Ordinance, 2004 revised edition.
  8. BirdLife International. (2012). Important Bird Areas factsheet: Pitcairn Island. Descargáu d'http://www.birdlife.org el 21 de xineru de 2012.
  9. «CIA World Factbook - Pitcairn Islands». The World Factbook. CIA. Consultáu'l 25 de xineru de 2010.
  10. Commonwealth Secretariat Yearbook 2010: Pitcairn Economy.
  11. Foreign and Commonwealth Office, Profile on Pitcairn Islands, British Overseas Territory, 11 de febreru de 2010.
  12. Pitcairn Island Report prepared by Jaques and Associates, 2003 p. 18.
  13. Jaques, p. 21.
  14. The Telegraph, 9 de xineru de 2010.
  15. "I'll let you off, Mr Christian: you make honey fit for a queen", Evening Standard, 8 de xineru de 2010.
  16. Pitcairn Islands Study Center, News Release: Products from Pitcairn, 7 de payares de 1999.
  17. «Territories and Non-Independent Countries». Departamentu de Trabayu de los Estaos Xuníos. Archiváu dende l'orixinal, el 9 d'avientu de 2013.
  18. Bounty-Pitcairn Conference 2012 (10 d'ochobre de 2012). «Special Meralda Warren Tapa Exhibit at BPC 2012» (inglés). Consultáu'l 8 d'avientu de 2014.

Enllaces esternos editar

 
Wikipedia
[[:en:|Wikipedia n'inglés ye una versión de Wikipedia nun idioma que fálase nesti país. Pues visitala y contribuyir.
 
Wikipedia
Wikipedia en pitcairnés-norfolkense ye una versión de Wikipedia nun idioma que fálase nesti país. Pues visitala y contribuyir.

Plantía:Wikiatlas