La Islla Norfolk (n'inglés: Norfolk Island, en pitcairnés-norfolkense: Norfuk Ailen) ye un territoriu australianu compuestu de tres islles nel océanu Pacíficu asitiada ente Australia, Nueva Zelanda y Nueva Caledonia, y ye unu de los pocos territorios esternos d'Australia, asitiáu a 1.400 km al este. La islla tien una superficie de 36 km².[1] El pinu de la Islla Norfolk, que s'atopa tamién na so bandera, ye un árbol bien emblemáticu, autóctonu d'esta islla y bien popular n'Australia.

Islla Norfolk
Bandera de la Isla Norfolk (es) Traducir
Alministración
PaísBandera de Australia Australia
Tipu d'entidá territoriu esternu d'Australia
Capital Kingston
Nome oficial Territory of Norfolk Island (en)
Nome llocal Norfolk Island (en)
Llingües oficiales inglés
norfolkense (es) Traducir
Xeografía
Coordenaes 29°02′00″S 167°56′59″E / 29.0333°S 167.9497°E / -29.0333; 167.9497
Superficie 34.6 km²
Demografía
Población 2188 hab. (10 agostu 2021)
Densidá 63,24 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+11:30 y Pacific/Norfolk (en) Traducir
Dominiu d'Internet .nf
Códigu telefónicu +6723
info.gov.nf
Cambiar los datos en Wikidata

Historia editar

Descubrimientu y poblamientu editar

La Islla Norfolk foi poblada per primer vegada por marineros polinesios, probablemente de les islles Kermadec, al norte de Nueva Zelanda. Llegaron nel sieglu XIV o sieglu XV, y sobrevivieron mientres delles xeneraciones hasta sumir. La so principal población foi escavada en Emily Bay, y dexaron restos como ferramientes de piedra, aguarones y plataneres. El destín final d'estos pobladores primitivos sigue siendo un misteriu.

El primer européu conocíu que columbró la islla foi James Cook, en 1774, nel so segundu viaxe al Pacíficu Sur nel HMS Resolution. Foi él quien-y dio'l nome a la islla inspirándose nel nome de la esposa del primer par de Bretaña, Edward Howard, novenu Duque de Norfolk (1685-1777). Cook trió tierra'l xueves 11 d'ochobre de 1774, y ablucóse ante los altos árboles y les plantes asemeyaes al llinu, de les que llevó muestres a Inglaterra, ya informó del so usu potencial pa l'Armada Real. Nesi entós, Gran Bretaña yera bien dependiente del llinu (pa iguar veles) y del cáñamu (pa les cuerdes) de les mariñes del mar Bálticu. Tamién dependíen de la madera de Nueva Inglaterra (pa los palos mayores), que nun-yos foi suministrada hasta dempués de la guerra d'Independencia de los Estaos Xuníos. Cualquier amenaza al suministru d'estes materies primes ponía en peligru la supremacía marítima de Gran Bretaña. Dellos historiadores, ente los que destaca Geoffrey Blainey en La Tiranía de la Distancia, sostienen que la Islla Norfolk sirvió como fonte alternativa d'esos recursos, lo que foi, según elles, una razón de gran importancia pa la fundación de la Colonia Penal de Nueva Gales del Sur pola Primer Flota en 1788.

Primer asentamientu penal editar

 
Pinos de la Islla Norfolk.

Primero que la Primer Flota zarpara pa fundar una colonia penal en Nueva Gales del Sur, recibió la orde del Gobernador Arthur Phillip de colonizar Islla Norfolk pa prevenir que cayera en manes de Francia, que los sos líderes navales tamién s'amosaben interesaos pol Pacíficu. Cuando la flota llegó al puertu de Sydney en xineru de 1788, Phillip ordenó al llugarteniente Philip Gidley King qu'encabezara una partida de quince convictos y siete homes llibres por que tomaren el control de la islla y preparar pal so desenvolvimientu comercial. Llegaron a Islla Norfolk el 6 de marzu de 1788.

Llueu se vio que'l llinu yera malo de preparar pa manufactura y nengunu de los habitantes de la islla tenía les capacidaes necesaries. Intentóse que dos maorís enseñaren a los homes dichu arte, pero l'intentu falló cuando afayaron que'l texíu del llinu yera una xera propia de les muyeres, polo que los homes nun entendíen enforma. Tampoco foi rentable la industria de la madera del pinu, pos nun yera lo suficientemente elástica.

Pero fueron unviaos más convictos, y la islla empezó a sirvir a Sydney como granxa, suministrándo-yos de grano y verdures. Sicasí, les colleches fracasaben por cuenta de los vientos salaos, les aguarones y les guxanos. La falta d'un puertu natural seguro enzancaba les comunicaciones y el tresporte de suministros y productos.

Manning Clar reparó que "de primeres los convictos portábense bien, pero mientres llegaben más dende Sydney, reponíen les sos práutiques delictives". Esto incluyó un intentu de derrocamientu del gobernador King en xineru de 1789 polos convictos, descritu por Margaret Hazzard como "pícaros incorrexibles que tomen el so 'bona voluntá' como debilidá". Ente que dellos convictos respondieron bien a la oportunidá ufiertada de volvese respetables, la mayoría permanecieron como "desgraciaos folganzanes y miserables", según Clark.

La fame inminente en Sydney fizo que fueren llevaos a Islla Norfolk gran cantidá de convictos y marinos en marzu de 1790 nel HMS Sirius. Esti intentu de solliviar la presión en Sydney volvióse desastre cuando'l Sirius naufragó y, anque nun hubo muertos, perdiéronse provisiones, y la tripulación del barcu tuvo aisllada diez meses. Esta noticia foi recibida en Sydney con "una consternación bederre". A partir d'esi momentu Islla Norfolk dixebrar de Sydney, que, tres la llegada de la Segunda Flota cargada de convictos enfermos y maltrechos, tenía otros problemes más importantes a los que faer frente.

A pesar d'esto l'asentamientu foi creciendo amodo a midida que llegaben más convictos dende Sydney. Estableciéronse rellaciones y empezaron a nacer neños. Munchos convictos escoyeron permanecer n'Islla Norfolk como colonos al términu de la so sentencia, y la población algamó'l millar de persones en 1792.

Islla Norfolk foi gobernada por una socesión de comandantes temporales mientres los once años siguientes, empezando col reemplazu de King, Robert Ross, de 1789 a 1790. Cuando Joseph Foveaux llegó como Gobernador Llugarteniente en 1800, atopó l'asentamientu en desorde, yá que nos cuatro años anteriores nun se llevara a cabu correutamente la xera de caltenimientu, y empezó a ameyoralo, faciendo obres públiques ya intentos p'ameyorar la educación.

En 1794 el gobiernu británicu suxurió'l zarru d'Islla Norfolk como asentamientu penal, por cuenta de que taba demasiáu lloñe y costaba enforma caltenelo. En 1803 el Secretariu d'Estáu, Lord Hobart, riquió'l treslláu de parte del establecimientu militar d'Islla Norfolk, colonos y convictos, a Tasmania, debíu al gran gastu y dificultaes na comunicación ente Islla Norfolk y Sydney. Esto foi realizáu más amodo de lo que se prevía, por cuenta de la resistencia de los colonos de ser desarraigados de la tierra que consiguieren adomar y les esixencies d'indemnización por perda. El primer grupu, compuestu por 159 persones, de les que cuatro yeren colonos y el restu convictos y les sos families y personal militar dexó la islla en febreru de 1805. Ente payares de 1807 y setiembre de 1808, otros cinco grupos partieron, en total 554 persones. Namái 200 persones permanecieron na islla, formando un pequeñu asentamientu hasta 1813, añu nel que foi llevantáu. Namái un pequeñu grupu quedar pa destruyir tolos edificios y los bienes que permanecíen na islla, por que nengún otru país, especialmente européu, sintiérase tentáu a visitar el llugar.

Islla Norfolk permaneció abandonada ente'l 15 de febreru de 1814 y el 6 de xunu de 1825, vuelta al so estáu primixeniu, dexando tras solo l'alcordanza d'un cuartu de sieglu d'ocupación penal.

Gobernadores llugartenientes del primer asentamientu:

Segundu asentamientu penal editar

 
Imaxe de la mariña.

En 1824 el gobiernu británicu dio instrucciones al Gobernador de Nueva Gales del Sur Thomas Brisbane d'ocupar Islla Norfolk como un llugar al que mandar "lo peor d'ente los convictos". La so alloñanza, vista enantes como una desventaxa, foi nesi momentu vista como un recursu pal castigu de los "convictos dobles", aquellos que cometieren crímenes tres la so llegada a Nueva Gales del Sur. Brisbane aseguró a los sos superiores que "el criminal que ye unviáu ellí ye escluyíu pa siempres de cualquier esperanza de vuelta". Él vio Islla Norfolk como "el non plus ultra del castigu pa los convictos". El so socesor, el gobernador Ralph Darling, foi entá más severu que Brisbane, deseyando qu'Islla Norfolk fuera "un llugar nel que se llevara'l más estremu castigu". Igualmente, el gobernador George Arthur pensaba que "cuando los prisioneros son unviaos a Islla Norfolk, nun se-yos debería dexar de nenguna manera volver. El treslláu ellí tendría de ser consideráu como'l postreru llende, un castigu que solo podría llindar la muerte". Claramente, la reformación de los convictos, el supuestu oxetivu d'un sistema de tresporte penal tanto como'l castigu, nun yera vistu como oxetivu nel asentamientu penal d'Islla Norfolk.

Dempués d'un motín en 1834, el Padre William Ullathorne, Vicariu xeneral de Sydney, visitó Islla Norfolk pa confortar a los remontaos debedido a la execución. Atopó "la escena más desgarradora que guardara". Teniendo'l deber d'informar a los prisioneros de quién yera indultáu y quién tenía que morrer, impresionólu "el fechu lliteral de que cada home qu'oyía'l so indultu lloraba amargamente, ente que cada home qu'oyía la so condena se arrodillaba colos güeyos secos y daba gracies a Dios".

L'informe de 1846 del xuez de paz Robert Pringle Stuart espunxo la escasez y la mala calidá de la comida, la inadecuación del agospiamientu, los horrores de la tortura y l'azotadura incesante, la insubordinación de los convictos y la corrupción de los capataces.

L'obispu Robert Willson visitó la Islla Norfolk dende Tasmania en trés causes. Tres la so primer visita en 1846 informó a la Cámara de los Lores que, per primer vegada, diose cuenta de la enormidad de les otomíes perpetaes so la bandera británica ya intentó remedialo. Willson volvió en 1849 y atopó que se llevaren a cabu numberoses reformes. Aun así, rumores de nueves otomíes lleváronlu de vuelta en 1852, y esta visita tuvo como resultáu un informe negativu, listando otomíes y culpando al sistema, que investía a un home con poder sobre tanta xente nun llugar tan alloñáu.

Solo dellos convictos dexaron rexistros escritos de lo qu'asocedía ellí. Les sos descripciones de les condiciones de vida, trabayu, alimentación, agospiamientu y, sobremanera, los castigos infligidos por ofienses aparentemente triviales, son horribles, pos describen un asentamientu desprovistu de cualquier tipu de decencia, so les regles de fierro de los tiránicos comandantes autocráticos.

Les aiciones de dalgunos de los comandantes, como Morisset, y, sobremanera, les de Price paecen ser descomanadamente dures. Toos sacante unu fueron oficiales militares, educaos nun sistema nel que la disciplina yera inhumanamente severa. Amás, los comandantes cuntaron con gran númberu de guardes militares, capataces civiles, alguaciles ex-convictos y convictos confidentes que-yos apurríen la información que precisaben y llevaben a cabu los sos órdenes.

D'estos comandantes, paez que solo Alexander Maconochie diose cuenta de que les brutalidaes podríen provocar desafíos, como fuera demostráu polos motinos de 1826, 1834 y 1846, ya intentó aplicar les sos teoríes de reforma penal, usando tanto castigos como incentivos. Los sos métodos fueron criticaos por ser demasiáu nidios y él foi reemplazáu, lo que devolvió al asentamientu a les brutalidaes.

El segundu asentamientu penal empezó a llegar al so fin dempués de 1847, y el Gobiernu Británicu unvió a Tasmania a los postreros convictos que quedaben n'Islla Norfolk en mayu de 1855. Foi abandonáu porque'l treslláu a Tasmania cesara en 1853 y foi reemplazáu por trabayos forzosos en Gran Bretaña.

Comandantes del segundu asentamientu:

Tercer asentamientu editar

El 6 de xunu de 1856, otru grupu de exiliaos llegó a Islla Norfolk. Estos yeren los descendientes de los tahitianos y los remontaos del HMAV Bounty, reagrupaos dende les Islles Pitcairn, nes que nun cabía más población, polo que'l Gobiernu Británicu dexara'l treslláu de parte de la población a Islla Norfolk, que foi dende entós establecida como una colonia separada de Nueva Gales del Sur pero so l'alministración del gobernador de dicha colonia.

Los llegaos de Pitcairn ocuparon munchos de los edificios que quedaben de los asentamientos penales, y gradualmente establecieron les sos industries de cultivu y caza de ballenes na islla. Anque delles families decidieron volver a Pitcairn en 1858 y 1863, la población de la islla siguió creciendo amodo a midida que la islla aceptaba colonos, que de cutiu llegaben en flotes balleneres.

En 1867, los cuarteles xenerales de la Misión Melanésica de la Ilesia d'Inglaterra establecer na islla, y en 1882 alzóse una ilesia n'honor a San Barnabás, en memoria del obispu cabeza de la Misión John Coleridge Patteson, con ventanes diseñaes por Burne-Jones y executaes por William Morris. En 1920 la Misión foi treslladada dende la islla a les Islles Salomón, pa tar más cerca del so oxetivu evanxelizador.

Dempués de la creación de la Commonwealth d'Australia en 1901, Islla Norfolk foi asitiada so l'autoridá del gobiernu de la nueva Commonwealth, siendo alministrada como un territoriu esternu.

Mientres la Segunda Guerra Mundial, la islla foi usada como una base aérea clave y una llocalización pa recargar ente Australia y Nueva Zelanda. Como la islla cayó so l'área de responsabilidá de Nueva Zelanda, foi guarnida pola unidá de l'Armada de Nueva Zelanda conocida como N Force. Aun así, Islla Norfolk nun foi atacada mientres la guerra. L'escritor norteamericanu James A. Michener tuvo acuarteláu na islla mientres la guerra del Pacíficu y rellata parte de les sos esperiencies nuna de les sos obres: 'Rellatos de los Mares del Sur'.

Política editar

 
La prisión de la Islla Norfolk en Kingston, la capital.

La Islla Norfolk ye l'únicu territoriu australianu non continental que consiguió l'autogobiernu. La Llei de la Islla Norfolk, aprobada pol Parllamentu d'Australia en 1979, ye l'acta so la cual la islla ye gobernada. El Gobierno australianu caltién autoridá sobre la islla al traviés del Alministrador, que ye escoyíu pol Gobernador Xeneral d'Australia. Una Asamblea Llexislativa ye escoyida por aciu votación popular cada trés años, anque la llexislación aprobada pol Parllamentu australianu puede estender el so efeutu a tol territoriu australianu.

L'Asamblea consiste en nueve escaño, y los eleutores tienen que proponer nueve voto nes mesmes condiciones, de los cualos non más de cuatro pueden ser daos al mesmu individuu. Esti métodu d'eleición llámase "sistema de votación múltiple ponderada". Cuatro de los miembros de l'Asamblea formen el Conceyu Executivu, que funciona como asesor del Alministrador. El sufraxu ye universal a los dieciocho años.

La capital oficial de la islla ye Kingston, que funciona básicamente como centru de gobiernu más que como asentamientu.

La fiesta nacional ye Bounty Day, celebrada'l 8 de xunu, que celebra la llegada de los habitantes de Pitcairn en 1856.

Les ordenances locales y les actes son efectives na islla, na que la mayor parte de la llexislación ta basada nel sistema llegal australianu. Les lleis australianes xenerales son efectives na islla cuando'l so campu d'actuación nun ta cubiertu por lleis australianos especiales o lleis de la Islla Norfolk.

Como parte del territoriu australianu, la Islla Norfolk nun tien representantes diplomáticos nin participa en nenguna organización internacional, sacante nes organizaciones deportives.

La bandera consta de tres bandes verticales, siendo la central un pocu mayor que les otres dos y pintada de blancu, ente que les llaterales tán pintaes de verde, y atopándose centráu na banda central un pinu de Norfolk (Araucaria heterophylla) verde.

Estatus constitucional editar

Esiste ciertu discutiniu sobre'l estatus exactu d'Islla Norfolk. A pesar del estatus de territoriu autogobernado d'Australia que tien la islla, dalgunos de los sos habitantes reclamen que foi declarada totalmente independiente cuando la Reina Victoria dio permisu a los habitantes de Pitcairn pa instalase na Islla Norfolk. Los habitantes d'esta islla nun paguen impuestos australianos (polo que la islla ye un paraísu fiscal), y la islla ta suxeta a una llexislación d'inmigración distinta a la del restu del país. Esti puntu de vista foi repetidamente refugáu pol Comité Territorial del Parllamentu d'Australia (la última vegada foi en 2004), y tamién fueron refugaes pol Tribunal Supremu d'Australia. El Parllamentu d'Australia tien plenu poder pa llexislar sobre la islla, incluyendo la posibilidá de derogar cualquier llei aprobada pola Asamblea Llexislativa de la Islla Norfolk.

Los habitantes d'Australia y los residentes en cualesquier otra parte del país nun tienen derechu automáticu de residencia na islla: los habitantes d'Australia tienen que presentar o'l pasaporte o'l Documentu d'Identidá pa viaxar a la islla. Los ciudadanos de cualesquier otra parte del mundu tienen de llevar un pasaporte anque lleguen d'otru llugar d'Australia.

La residencia na Islla Norfolk concédese de normal de manera similar a la mayoría de países anguaño: siendo acreditáu por un residente de la islla o una operación comercial nella. La residencia temporal tamién puede ser concedida a trabayadores cualificaos necesarios pa los servicios de la islla.

Los residentes permanentes d'Islla Norfolk tienen de solicitar la ciudadanía australiana en teniendo los requerimientos normales de residencia. Los neños nacíos na islla son ciudadanos australianos si siquier unu de los proxenitores ye ciudadanu australianu o tien ellí la so residencia permanente nel momentu de la nacencia (o la persona nació antes del 20 d'agostu de 1986).

La Islla Norfolk nun ta cubierta sol seguru médicu australianu. A tolos visitantes de la islla, incluyendo los australianos, encamiéntase-yos tener seguro de viaxes. Les enfermedaes mentales graves nun se traten na islla, sinón que los pacientes son llevaos de vuelta a l'Australia continental, si ye necesariu, pola Fuercia Aérea Real Australiana.

En xunetu de 2007 cometióse'l primer asesinatu que se produz na islla dende 1856.

Xeografía editar

 
Mapa de la islla Norfolk y la islla Phillip.

La islla Norfolk ta asitiada nel Pacíficu Sur, al este d'Australia. Ye la principal islla del grupu d'islles qu'abarca'l territoriu, y ta asitiada a 29°02′S 167°57′E / 29.033°S 167.950°E / -29.033; 167.950. Tien 36 km² de superficie ensin nenguna gran masa d'agua interior y con una mariña al mar de 32 km.[1] El puntu más altu de la islla ye Mt. Bates (319 m sobre'l nivel del mar), asitiáu nel cuadrante noroeste de la islla. La mayor parte del terrén ye apoderada pal cultivu y otru usos agrícoles. Islla Philip, la segunda islla más grande del territoriu, ta asitiada a 29°07′S 167°57′E / 29.117°S 167.950°E / -29.117; 167.950, munchos quilómetros al sur de la islla principal. La islla ye una formación volcánica de rimada nidia.

La mariña de la Islla Norfolk consiste en cantiles de diversu altor. Tamién hai una rimada descendente escontra Sidney Bay y Emily Bay, el llugar del asentamientu colonial orixinal de Kingston. Nun hai instalaciones portuaries segures, pero sí muelles de descarga en Kingston y Cascade Bay. Tolos productos ensin producir pola islla son introducíos por barcu, de normal por Cascade Bay. Emily Bay, protexida del Pacíficu por una pequeña barrera de coral, ye la única área segura pa la natación recreativa, anque'l surfing tamién se practica dacuando en Ball Bay

El recursu principal de la islla ye la pesca, yá que nun hai grandes territorios de tierres cultivables o tierres de labrantío permanentes, anque alredor del 25% de la islla ye campera permanente. Nun hai terrenales irrigados.

L'área qu'arrodia'l puntu más altu de la islla, el Monte Bates ye caltenida como'l Parque nacional Islla Norfolk. El parque, que cubre alredor del 10% de les tierres de la islla, contién restos de los montes que orixinalmente cubríen la islla, incluyendo árees selváticas.

El parque tamién inclúi dos islles más pequeñes asitiaes al sur d'Islla Norfolk, la Islla Nepean y la Islla Philip. La vexetación de la Islla Philip foi afarada por cuenta de la introducción de la era penal de plagues como gochos y coneyos, dándo-y un color marrón acoloratáu. Aun así, el control de plagues y el trabayu de recuperación per parte del personal del parque fixo ameyorar apocayá'l mediu de la Islla Philip.

El mayor asentamientu de la islla ye Burnt Pine, asitiáu alredor de la Taylor's Road, onde s'atopen el centru comercial, correos, la llicorería y el conceyu, ente otros servicios. Hai otros asentamientos sobre tola islla, consistentes sobremanera en cases arrodiaes polos sos territorios.

La Government House, la residencia oficial del Alministrador, atopar en Quality Row, no que foi l'asentamientu penal de Kingston, como otros edificios gubernamentales, por casu, los xulgaos y l'Asamblea Llexislativa y Alministrativa. Aun así, el papel de Kingston ye práuticamente ceremonial, pos el centru económicu ye Burnt Pine.

Clima editar

La islla de Norfolk tien un clima subtropical marín, carauterizáu por ser templáu. La temperatura nunca cai per debaxo de los 10 °C o supera los 26 °C. La temperatura absoluto máxima rexistrada ye de 28.4 °C, ente que l'absoluta mínima rexistrada ye de 6.2 °C.[2] La precipitación permediu añal ye de 1292.5 mm, les agües asoceden principalmente ente los meses d'abril y agostu. Sicasí, el restu de los meses tamién recibe una cantidá considerable de precipitaciones.

   Parámetros climáticos permediu d'Islla de Norfolk  
Mes Xin Feb Mar Abr May Xun Xnt Ago Set Och Pay Avi añal
Temperatura máxima absoluta (°C) 28.3 28.4 28.4 26.6 25.1 23.4 22.0 21.8 23.8 24.4 26.5 28.2 28.4
Temperatura máxima media (°C) 24.5 24.9 24.3 22.7 20.9 19.3 18.4 18.3 19.0 20.2 21.7 23.4 21.5
Temperatura media (°C) 22.0 22.2 21.6 20.5 18.7 17.1 16.2 16.1 17.0 17.9 19.3 21.0 19.1
Temperatura mínima media (°C) 19.1 19.6 19.2 17.8 16.1 14.7 13.5 13.2 13.7 14.8 16.1 17.8 16.3
Temperatura mínima absoluta (°C) 12.1 12.8 12.1 9.7 6.6 7.1 6.2 6.7 7.7 8.2 8.7 11.4 6.2
Precipitación total (mm) 85.6 95.2 101.8 123.8 132.0 146.3 141.8 127.2 94.3 84.9 72.8 85.7 1290.2
Díes de precipitaciones (≥ 1 mm) 10.9 12.2 15.0 15.8 18.5 19.7 20.9 19.1 14.9 12.8 10.2 11.2 181.2
Hores de sol 232.5 200.6 201.5 195.0 182.9 156.0 182.9 204.6 213.0 229.4 237.0 238.7 2474.1
Fonte: Bureau of Meteorology[2]

Economía editar

La principal actividá económica de la islla ye'l turismu, qu'aumentó constantemente a lo llargo del tiempu. Yá que la Islla Norfolk prohibe la importación de fruta fresco y verdures, la gran mayoría ye producida llocalmente. La carne de vaca ye producida llocalmente pero tamién importada. La moneda que s'usa na Islla Norfolk ye'l dólar australianu. La emisión de sellos postales, principalmente destináu al coleicionismu, ye tamién una importante fonte d'ingresu pa la so economía. La fuercia de trabayu ye de 978 persones, de les cualos 80% llaboria nel sector servicios, 14% na industria y namái el 6% na agricultura.[3]

Demografía editar

 
Capiya Melonesia na Islla Norfolk.

La población envalorada de la Islla Norfolk en xunetu de 2003 yera de 1853 persones, el 20.2% de les cualos teníen catorce años o menos, el 63.9% de 15 a 64 años y el 15.9% con 65 o más años. La crecedera añal envalorar nel 0.01%. Según The World Factbook pa 2012 la población total yera de 2182 habitantes.[3] D'alcuerdu a estimaciones de 2013, la capital Kingston arrexuntaba a 917 de los residentes.[4]

La emigración ta aumentando a midida que munchos isleños aprovechar de la estrecha rellación ente la Islla Norfolk y Australia y Nueva Zelanda. La única escuela de la islla apurre educación hasta los dolce años, polo que los estudiantes que quieran completar los estudios terciarios tien de salir de la islla. Amás, la pequeña economía de la islla causa que munchos trabayadores cualificaos tengan qu'emigrar.

La mayoría de los isleños son de raza caucásica, descendientes de los remontaos nel HMAV Bounty y tamién llegaos más apocayá d'Australia y Nueva Zelanda. Los descendientes de los remontaos del Bounty tienen delles traces polinesios, anque solo una minoría considérense polinesios.

La mayoría de los habitantes son cristianos protestantes. En 1996, el 37.4% pertenecía a la Comunión anglicana, el 14..5% a la Ilesia Xunida, el 11.5% a la Ilesia católica y el 3.1% a la Ilesia Adventista del Séptimu Día.

Los isleños falen tantu inglés como una llingua criolla conocida como norfulkense, norfuk o pitkern, como se denomina en dicha llingua, un amiestu d'inglés del sieglu XVIII y tahitianu. El Norfuk ta perdiendo popularidá a midida que la islla recibe más turistes y la xente nuevo sale de la islla en busca d'estudios o trabayu. Aun así, tán realizándose esfuercios pa caltenelo vivu por aciu diccionarios y camudando los nomes tradicionales de dellos llugares turísticos polos sos equivalentes en norfuk. N'abril de 2005, foi declarada la llingua cooficial de la islla.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. 1,0 1,1 Error de cita: La etiqueta <ref> nun ye válida; nun se conseñó testu pa les referencies nomaes superficie
  2. 2,0 2,1 «Climate statistics for Australian locations: Norfolk Island» (inglés). Bureau of Meteorology (31 de marzu de 2010). Consultáu'l 3 d'abril de 2010.
  3. 3,0 3,1 CIA (2012). «Norfolk Island» (inglés). The World Factbook. Consultáu'l 7 d'abril de 2013.
  4. World Gazetteer (2013). «Islla de Norfolk - les ciudaes más importantes». Population Statistics.com. Consultáu'l 7 d'abril de 2013.

Enllaces esternos editar

Plantía:Wikiatlas