Plantía:Campaña Conflicto árabe-israelina

Primer Intifada
Parte de conflictu israelín-palestín y Intifada
Fecha 8 avientu 1987 → 13 setiembre 1993
Llugar Franxa de Gaza, West bank, Israel
Resultáu Alcuerdos d'Oslu
Belixerantes
Bandera de Israel Israel Bandera de Palestina Palestina
Bandera de Palestina OLP
Hamás
FPLP
Comandantes
Bandera de Israel Isaac Shamir Bandera de Palestina Yasser Arafat
Baxes
Bandera de Israel 93 muertos Bandera de Palestina 1374 muertos
[editar datos en Wikidata]

La Primer Intifada (árabe: انتفاضة, «solmenada», «baturiciu») o “revuelta de les piedres” (recibe esti nome pola notoriedá que cobraron les piedres como elementu de defensa de los mozos palestinos en contra del exércitu israelín) foi un movimientu popular en Palestina en contra de les fuercies d'ocupación israelines coles mires de poner fin a les afogadices condiciones sociales en que vivíen los palestinos; una gran tasa de desemplegu, restricciones de movimientu, la represión sistemática a tola población per parte de les fuercies d'ocupación, la negativa a reconocer el derechu d'autodeterminación del pueblu palestín según la oposición a la construcción d'estructures estatales en Palestina, d'últimes, l'ausencia total de posibilidaes reales d'un futuru dignu pa los palestinos fueron los catalizadores d'esta sulevación carauterizada por aiciones de desobediencia civil xeneralizada en contra del poder ocupante.

La Intifada surdió como reclamu popular al asesinatu de cuatro trabayadores palestinos del campu de refuxaos de Yabalia, que fueron truñaos por un camión militar israelín el 9 d'avientu de 1987. Dos díes depués produciéronse los primeros enfrentamientos ente mozos palestinos y l'exércitu israelín. Nos díes siguientes, numberoses manifestaciones tuvieron llugar na mayoría de les ciudaes palestines estendiéndose a toa Gaza y Cixordania.

La revuelta popular empecipió ensin un mandu políticu definíu y, nun principiu, la Organización pa la Lliberación de Palestina (OLP) caltener al marxe de les aiciones, pero al poco tiempu del llevantamientu popular surdió'l Mandu Nacional Unificáu (MNU) que sería l'encargáu de garantizar la perduración de la Intifada.[1]

Términu Intifada editar

El términu Intifada vien del raigañu árabe (نفض nafaḍa) que significa, ente otres coses, solmenar, despolvoriar, quitar, faer tremecer. īntifāḍa (انتفاضة) –solmenada, ximelgadera, baturiciu– ye'l sustantivu (maṣdar) de la forma derivada īntafaḍa (انتفض) del verbu que'l so matiz ye reflexivu –ser sacudíu. Asina, el términu Intifada tomó una carga política pa referise a dalgún tipu de subversión o resistencia en contra de dalgún poder opresivo, como'l casu de la revuelta popular palestina de 1936-1939 o la Intifada d'Al-Aqsa (2000).

El términu utilizóse orixinalmente pa referise a esti llevantamientu popular nel primer comunicáu qu'emitió Hamás na Franxa de Gaza el 11 d'avientu de 1987 y en Cixordania'l 14. Nél, Hamás declaró que “la Intifada del nuesu impertérrito pueblu na tierra ocupada constitúi un refugu de la ocupación y la opresión”.[2] D'esta manera, el términu cobraría una importancia significativa nel vocabulariu cotidianu de los palestinos lo que se vería reflexáu nel usu posterior, y constante, del términu nos medios árabe y occidental.

Causes editar

Accidente de tráficu editar

El 8 d'avientu de 1987 un vehículu que tresportaba trabayadores palestinos que tornaben a los sos llares dempués d'una xornada de trabayu foi truñáu por un camión militar israelín matando a cuatro palestinos y mancando a otros tantos. Les víctimes procedíen del campu de refuxaos de Jabaliya, al norte de Gaza.

Sicasí, dientro de la comunidá palestina, esto nun se consideró como un fechu aislláu, yá que surdió la idea de qu'esti actu fuera antemanáu pos se creía que'l conductor del camión yera un familiar de Shlomo Takal, un israelín que fuera asesináu en Gaza dos díes antes. El mesmu ministru de defensa, Yitzak Rabín, calificara l'actu como terrorista y apuntó como posibles culpables d'ésti a los grupos terroristes islamistes.[3]

En respuesta a estos rumores, cientos d'habitantes de Yabaliya asistieron a los funerales de les víctimes y por cuenta de la presencia militar israelina, los funerales convertir nun enfrentamientu ente civiles y militares. Ente que los palestinos afrellaben a les fuercies militares israelines con palos y piedres, éstos contestaben con munición real. Los enfrentamientos enllargar mientres tol día y la nueche. A la mañana siguiente, Hatem Abu Sisi, un mozu de diecisiete años foi asesináu mientres participaba nes manifestaciones. Esto exacerbó los ánimos entá más provocando que les manifestaciones estendiérense rápido a la mayor parte de les poblaciones palestines. Los enfrentamientos arrobinar a Ramallah, Belén, Xerusalén, Tulkarem, Kalandia y Nablus.

A lo llargo del mes d'avientu, tol territoriu palestín viose envolubráu nuna fola ensin precedentes de demostraciones populares, bonales y ensin un mandu identificable que coordinara toles aiciones. Sicasí, les aiciones volviéronse cada vez más multitudinaries, rexuntando na so mayoría a moces que salíen a enfrentar al exércitu israelín que s'encargó de reprimir fuertemente les manifestaciones. A finales d'avientu, cuntaben más d'un millar los deteníos, según les fontes israelines, ente que la OLP alzaba la cifra a 6,000, y afirmaben que siquier perdieren la vida 62 persones y 500 habíen resultancia mancaos.[4]

Causes remotes del llevantamientu editar

“El baturiciu en Cixordania y Gaza ye namái un dramáticu efeutu d'una llarga historia de frustración y fracasu. Los mozos palestinos demostraron que tán dispuestu a morrer por esa causa”.[5] En realidá, el movimientu palestín nun obedecía a un grupu o lideralgu definíu. Yasir Arafat taba exiliáu en Tunicia dende 1982 y el llevantamientu popular haber tomáu por sorpresa al igual qu'a les autoridaes israelines quien nun calcularen les posibilidaes d'una revuelta, d'estes dimensiones, nos territorios palestinos.

La causa principal d'esti movimientu social yera la ocupación, subxacentes a esti fechu había dellos elementos que exasperaban les condiciones de vida de los palestinos y seríen los elementos que prenderíen la chispa pal llevantamientu: los asentamientos israelinos, la calidá de vida nos territorios ocupaos, la frustración colos líderes palestinos, la poca crecedera económica, la política del puñu de fierro” y el fadio col réxime militar israelín.

La gran mayoría de los asentamientos israelinos en territorios palestinos construyir en terrenales confiscados pa fines militares, lo qu'amontaba'l resquemor nos palestinos de que la ocupación perpetuaríase. Primero que empecipiara la Intifada, el númberu d'asentamientos israelinos xubía a 125 en Cixordania y 18 en Gaza. Nos primeres habitaben alredor de 63'000 colonos xudíos ente qu'en Gaza vivíen unos 2'500 colonos. La media añal de colonos que s'instalaben en territoriu palestín na década precedente al entamu de la Intifada yera de 5,960.[6]Esto xeneraba constantes enfrentamientos coles poblaciones palestines yá que se víen quitaos de recursos esenciales pal sostenimientu de les comunidaes, siendo l'agua'l principal recursu que se difería a los asentamientos israelinos. Magar el gobiernu de Shimon Peres y Yitzhak Rabin habíen promovíu una política de meyoramientu de la calidá de vida nes poblaciones palestines por aciu aiciones que garantizaben pasu ente pasu el respetu a los sos derechos esenciales como yera la llibertá de prensa, d'educación o salú, o inclusive, el remplazo de los oficiales israelinos encargaos de l'alministración de los territorios por árabes,[7] la realidá ye que l'alministración israelina atayo en tou momentu cualquier oportunidá d'autogobiernu y aumentu de manera sustancial la discriminación en contra de los palestinos.

Dende la derrota en 1982 de la OLP n'El Líbanu, ésta viose obligada a abellugase en Túnez, bien lloñe del epicentru del problema palestín. Esto xeneró l'afandu nos palestinos que víen cada vez más lloñe la posibilidá d'un Estáu propiu, otramiente, los gobiernos de los Estaos árabes vecinos nun fixeren enforma por resolver les sos aspiraciones nacionales nes décades posteriores a la derrota de 1967. Ensin dulda, los palestinos perdieren la fe nes naciones árabes vecines cuando Exiptu robló la paz con Israel en 1979, lo que llevó a la normalización de les rellaciones ente los dos Estaos.

El 4 d'agostu de 1985, el gabinete del primer ministru Shimon Peres aprobó les polítiques del puñu de fierro” –el términu fuera usáu yá en marzu d'esi mesmu añu pa designar a les operaciones militares que llevaba a cabu l'exércitu israelín na zona sur d'El Líbanu p'atopar terroristes, lo que provocó un ensin númberu d'otomíes y arrestos illegales[8] d'árabes. Esta nueva serie de polítiques volvíen a entamar les práutiques represives en contra de la población palestina que caracterizaren el periodu de la ocupación dende 1967: deportaciones, detenciones alministratives y preventives. Estes polítiques fueron implementaes por cuenta de les constantes manifestaciones en contra de la ocupación, dalgunes d'elles pacífiques y otres que se tornaben violentes por cuenta de la presencia del exércitu israelín que buscaba reprimir cualquier tipu de manifestación, polo que los palestinos respondíen con aquello que teníen a esquitar –piedres o palos principalmente– xenerando una respuesta muncho más esforcia del exércitu.[9]

Mientres los dos años siguientes, les represalies en contra de la población palestina aumentu, desamarrándose una llucha en contra de los grupos tachaos como subversivos per parte del exércitu israelín, siendo los estudiantes palestinos unu de los principales oxetos d'ataque. N'avientu de 1986, un añu antes al españíu de la Intifada, numberoses manifestaciones tuvieron llugar en Cixordania y Gaza dempués de que dos nuevos estudiantes fueren asesinaos poles fuercies israelines en Bir Zeit. El Conseyu de Seguridá de Naciones Xuníes condergó enérxicamente l'usu d'armes de fueu pol exércitu israelín en contra d'estudiantes ensin defensa (Estaos Xuníos abstener na votación de dicha resolución).[10] Toos estos elementos exacerbaron la perceguera de los palestinos en contra del réxime d'ocupación israelina y seríen los elementos que daríen llugar a la Intifada.

Respuesta política y militar israelina editar

La respuesta del gobiernu israelín foi la de criminalizar el movimientu popular y ordenó reprimir al mesmu por aciu l'usu desproporcionáu de la fuercia militar. Más de 4,000 palestinos fueron arrestaos mientres los primeros seis meses de la revuelta. Al cabu d'un añu más de 400 perdieren la vida y 25,000 habíen resultancia mancaos.

L'exércitu israelín nun taba llistu pa enfrentar el llevantamientu popular d'otra manera que nun fuera utilizando la fuercia bruto y desproporciona. Israel nun cuntaba con una fuercia antimotines capaz de faer frente a estes manifestaciones, otramiente, l'exércitu nun cuntaba coles ferramientes que-y dexaren esvalixar les manifestaciones ensin atentar en contra de la vida de los manifestantes. El primer mecanismu de disuasión qu'utilizó l'exércitu foi la d'aumentar el númberu d'efectivos nos territorios palestinos. En Cixordania dobló'l númberu de militares ente qu'en Gaza triplicóse.

La instrucción dada al exércitu israelín nun principiu foi la de nun interferir nes manifestaciones siempres qu'éstes nun intentaren cerrar les rutes principales nin atacaren al exércitu. Sicasí, conforme los manifestantes palestinos adquirieron mayor presencia y fuercia, l'exércitu israelín namái pudo responder con munición real, provocando la muerte de más de 50 persones, la mayoría d'ellos nueves, nel primer mes d'enfrentamientu.

A partir de xineru de 1988, l'exércitu israelín implementó nueves midíes que-y dexaron tomar el control de les protestes. Primero, desenvolvieron un nuevu armamentu capaz de faer frente a los palestinos ensin l'usu de munición real; consistía nuna máquina llanza piedres, con cuenta d'emular los ataques a los que yeren sometíos anque esistía una marcada desproporción, según vehículos forníos para dispares pelotes de goma y pequeñes cargues esplosives contra l'ensame.[11]

Otra táctica qu'intento usar l'exércitu pa menguar el númberu de manifestaciones foi la de retener los cadabres de los palestinos finaos y apurrilos hasta la nueche, yá que los funerales solíen convertise n'actos de protesta. Sicasí, esta midida nun foi del tou eficiente, una y bones los palestinos optaron por recuperar los cuerpos pa poder soterralos en forma, y esto xeneraba una nueva manifestación.[12]

La deportación d'activistes palestinos foi otra táctica utilizada pol gobiernu d'Israel a pesar de contravenir el Derechu Internacional. EL 3 de xineru, Israel ordenó la deportación de 9 activistes palestín; Exiptu y los Estaos Xuníos señalaron qu'esta aición yera illegal y podría provocar nuevos actos de violencia.[13] Estes aiciones yeren parte d'una operación israelina qu'incluyó la detención d'unos 1,200 palestinos. Les órdenes de deportación llevar a cabu'l 13 de xineru d'esi mesmu añu a pesar de l'aprobación unánime del Resolvimientu 605 del Conseyu de Seguridá aprobada'l 5 de xineru que llamaba a Israel a arrenunciar de les sos intenciones. A finales d'esi añu, 31 deportaciones más tuvieron llugar y 24 taben pendientes.

Los retenes convertir nun preséu d'acoso cotidianu en contra de los palestinos. Los militares esixíen los papeles d'identidá y el salvoconducto fiscal, en casu de qu'estos documentos tuvieren en regla, los militares esixíen amás una serie d'oxetos domésticos qu'en casu de nun portar acarretaba una multa. Asina, los automovilistes teníen que portar una llinterna, una tiza pa marcar la figura de posibles víctimes, según una escobeta y un recoyedor pa barrer los cachos de vidriu en casu d'accidente.[14]

Los toques de queda, consideraos illegales pol Derechu Internacional tal que lo señala l'artículu 33 del Cuartu Conveniu de Xinebra que prohibe los castigos coleutivos, fueron unu de los recursos más usaos poles fuercies d'ocupación israelines. Tan solo en 1988, ordenáronse siquier 1,600 toques de queda en toa Palestina, de los cualos 118 fueron de cinco díes o más. Dalgunos d'estos toques de queda nun s'acutaron a zones específiques de Gaza y Cixordania sinón que s'estendieron a tol territoriu de Palestina. Esto coartaba dafechu'l derechu de tráficu de los palestín al tar confinaos indefinidamente a les sos cases. Nun podíen salir al trabayu nin a la escuela, que amás yeren oxetu de zarros más enllargaos al ser vistes como centros d'insurrección. Aquellos suxetos que s'oponíen al toque de queda, yeren arrestaos nel meyor de los casos, yá qu'en delles ocasiones disparábase-yos a toos aquellos que tuvieren na cai.

Per otra parte, el gobiernu d'ocupación retomó la figura de la detención alministrativa”[15] que-y dexaba retener a cualquier sospechosu palestín por un periodu d'hasta seis meses ensin la necesidá de ser presentáu ante un xuez. Esta figura tuviera presente desque Israel ocupo tol territoriu de Palestina, sicasí cayera en desusu, pero les constantes revueltes en contra del exércitu israelín reactivaron el so usu que mientres la Intifada foi xeneralizáu.

Evolución de la intifada n'Israel y Palestina editar

La Intifada convertir en más qu'un enfrentamientu espontaneo ente los mozos palestinos y l'exércitu israelín; convertir nuna verdadera protesta social en contra de tol réxime d'ocupación al traviés de la práutica d'actos de desobediencia civil que llograron poner en xaque tou la estructura política, económica y militar del réxime d'ocupación. La Intifada llogró reafitar “la esistencia de la identidá palestina ensin cuestionar la esistencia d'Israel polo que puede ser consideráu tamién como un verdaderu llamamientu a la paz ente los dos pueblos”.[16]

Pese al calter espontaneo de la Intifada, ésta mesma esixía la creación d'una estructura capaz d'articular el movimientu con cuenta de poder entamar a los distintos grupos sociales que salieren a protestar a les cais; mozos, madres de familia, estudiantes, trabayadores fronterizos, comerciantes, sindicalistes, académicos, etc. Asina, al poco tiempu del españíu de la Intifada surdió'l Mandu Nacional Unificáu.

El Mandu Nacional Unificáu editar

El Mandu Nacional Unificáu (القيادة الوطنية الموحدة للانتفاضة Al-Qayāda Al-waṭaniya Al-muwaḥdía lil- īntifāḍa), surdió d'ente les redes sociales locales y so la clandestinidá, col únicu propósitu d'entamar les protestes palestines, lo mesmo que de proponer nueves aiciones ente les que s'atopaben fuelgues y dimisión d'emplegos en puestos civiles israelinos. El so papel yera dicir qué faer, ónde y cuándo. D'esta manera, el papel del MNU sería fundamental pa garantizar la subsistencia de la Intifada. La Organización pa la Lliberación de Palestina, a la que la Intifada tomar por sorpresa lo que la caltuviera al marxe de les movilizaciones sociales, llogró tomar el control, anque non total, del MNU con cuenta de tomase el creitu del lideralgu de la Intifada.

El MNU amosóse contrariu al usu d'armes de fueu nes protestes populares. Mientres los primeros dieciocho meses de la Intifada, el 90% de los panfletos que fizo circular el MNU abogaba pola non violencia y tan solo el 4.9% llamaba al usu de táctiques violentes, como l'usu de bombes molotov. Los datos finales de la Intifada apunten a que tan solo un 5% de les aiciones llevaes a cabu polos palestinos incluyeron armes de fueu o esplosivos.[17]

Los panfletos conteníen información alrodiu de cuándo y ónde se llevaríen a cabu les fuelgues, les demostraciones, les aiciones de solidaridá colos familiares de los encarcelaos y los enfrentamientos col exércitu israelín. Otramiente, señalaben ciertes directrices pa dellos grupos específicos, como podía ser a los profesionistas, gremios o estudiantes coles mires de que enfocaren les sos actividaes escontra un fin que beneficiara al llevantamientu, como podía ser el fechu de qu'amenorgaren les cuotes que cobraben por ciertos servicios o que s'entamaren comités pa reabrir les escueles o impartir clases en dalgún llugar.

El MNU taba integráu por Fatah, el Frente Popular pa la Lliberación de Palestina, el Frente Democráticu pa la Lliberación de Palestina y Partíu Comunista Palestín, pero nun respuende a una xerarquía organizativa clásica, sinón que, clandestín, ta llargamente esvalixáu ya integráu ente la población, según anováu de forma continua, de manera qu'atrabancó descomanadamente'l so escabezamientu per parte d'Israel.[18] Tolos sectores de la sociedá que participaron na revuelta taben entamaos nos Comités Populares y les Fuercies de Choque. La misión de los Comités Populares yera la de suministrar productos de consumu a la población mientres los toques de queda y los bloqueos, entamar los llabores educativos y de salú con cuenta de faer frente a los constantes zarros y torgues que infligía l'exércitu israelín, según coordinar les aiciones civiles en contra de la economía israelina; boicó a los productos israelinos y esixencia a los trabayadores fronterizos d'abstenese n'asistir a los sos emplegos. Estos comités taben presentes en tolos nucleos poblacionales palestinos.[19]

Les Fuercies de Choque yeren les encargaes d'efectuar les aiciones d'enfrentamientu en contra del exércitu israelín. Yera'l corazón mesmu de la Intifada; la imaxe de los mozos enfrentando a los tanques israelinos armaos con palos y piedres. Conforme la revuelta foise tornáu más violenta y represiva en contra de los palestinos, los comunicaos qu'emitía'l MNU movilizando a les Fuercies de Choque yeren igualmente bederres.[20] El MNU caltuvo un lideralgu clandestín, con una alternanza constante na direición con cuenta d'evitar la so desarticulación total. Asina, anque fueren arrestaos o deportaos dellos activistes palestinos, la estructura del MNU caltendríase. L'exércitu israelín intentu desarmar al MNU emitiendo panfletos apócrifos a nome del Mandu col fin de semar tracamundiu ente la xente.[12]

El MNU foi cobrando pasu ente pasu una autonomía relativa frente a la OLP, yá que a pesar d'esistir una subordinación nominal ante esta organización, el MNU dexóse faer un reclamu a la OLP por que ésta modificara les sos polítiques con cuenta d'adoptar midíes más realistes que pudieren poner fin a la ocupación y empunxérense a la creación d'un Estáu Palestín.

D'esta forma, la Intifada significó un cambéu xeneracional ente viaxar guardia palestina, elites tradicionales y nacionalistes que vivieren nel exiliu gran parte la so vida, y los mozos que vivíen otra realidá lluchando contra la ocupación israelina dende 1967. Esto provocó que nuevos lideralgos surdieren dientro d'esti movimientu, como'l de Marwan Bin Khatib Barghouti.[21]

Les aiciones que promovió'l MNU afectaron notablemente a la economía israelina, yá que antes del españíu de la Intifada más de 120,000 trabayadores palestinos llaboriaben n'Israel de manera cotidiana, principalmente na industria de la construcción, la maquila y hotelera, sicasí, dempués del llevantamientu popular, munchos d'esti trabayadores refugar o se-yos prohibió asistir a los sos centros de trabayu, lo que provocó una crisis na economía israelina.[22] L'exércitu israelín procuró romper coles fuelgues de los trabayadores y campesionos palestinos por aciu el amedrentamiento a les poblaciones que s'aguantaben a trabayar nos campos, y poro, nun podíen cumplir colos sos deberes fiscales. Entós, l'exércitu incursionaba nestos poblaos y requisaba los sos documentos d'identidá dexándolos n'estáu d'indefensión total y susceptibles de ser arrestaos en cualquier momentu yá que ensin estos papeles, nun podíen transitar peles cais.

Demandes nacionales editar

“L'oxetivu de toles fuercies que converxen na Intifada ye, a lo postrero poner fin a la ocupación y crear un Estáu independiente sobre Cixordania y Gaza con capital en Xerusalén Este” señala l'especialista Ignacio Alvarez-Ossorio.[23] L'oxetivu de la Intifada, y polo xeneral de la llucha política y armada palestina, diera un viraje significativu faía la reconocencia d'Israel y la demanda esclusiva de poner fin a la ocupación y reconocer el Derechu a la Llibre Determinación del pueblu palestín, derechu reconocíu pola Organización de les Naciones Xuníes el mesmu que foi ratificáu pal casu palestín en numberoses ocasiones. Yá nun se priorizaba como oxetu de la llucha armada la destrucción d'Israel; yera esplícitu la so reconocencia y obligáu axustar con ellos.

Tal que lo repitiera'l Cume Árabe d'Arxel, celebrada en xunu de 1988, la Organización pa la Lliberación de Palestina sería la única representante del pueblu palestín en cualquier tipu de negociaciones y l'encargada d'alministrar el territoriu palestín. El 15 de payares de 1988 la Organización pa la Lliberación de Palestina decidió faer pública la declaración política más importante de la so historia hasta esi momentu: la Declaración d'Independencia de Palestina.

La Declaración d'Independencia yera, de la mesma, un reclamu a la comunidá internacional con cuenta de que que tomara concencia sobre la tráxica situación na que s'atopaba la población palestina. El xurista norteamericanu Francis A. Boyle, señala que la Declaración d'Independencia” ye'l documentu fundacional del Estáu Palestín, ye determinante, definitivu y irreversible.[24]

En felicidá Declaracaión proclámase la creación d'un Estáu palestín: “En virtú de los sos derechos naturales, históricos y xurídicos…”,[25] nel territoriu de Gaza y Cixordania, con Xerusalén como la so capital.

Nesta declaración apaez un cambéu radical na postura política de los palestinos, al reconocer de manera esplícita la esistencia y validez del Estáu d'Israel, al señalar como fundamentu llegal pa l'aceptación del Estáu palestín la Resolvimientu 181 de les Naciones Xuníes, y les subsiguientes dende 1947, lo que significa aceptar la creación d'un Estáu palestín so les fronteres del Resolvimientu 242 del Conseyu de Seguridá, y de esta forma aceptar la esistencia de los dos Estaos.

La Declaración señala que se van respetar toles creencies relixoses ya idees polítiques, según a les minoríes ensin distinción de color, raza o relixón. Tou ello entamáu so un réxime democráticu, parllamentariu, sofitáu por un pluralismu políticu y partidariu, materializáu nuna Constitución que garantiza l'imperiu de la llei al traviés d'instituciones sólides ya independientes.

Na mesma Declaración faise un llamáu, tanto a les Naciones Xuníes como a los demás miembros de la comunidá internacional, por que faigan valir l'oxetivu de la mesma, amás refuga de manera absoluta l'usu de la fuercia, la violencia y el terrorismu en contra de la so integridá territorial, según escontra la de cualesquier otru Estáu, ya inclínase pola solución pacífica de los conflictos.

Esta Declaración d'Independencia foi aceptada por más de cien países nel mundu. A pesar d'esa reconocencia, la viabilidá del Estáu Palestín viose atayada pola rápida aición política encabezada pol gobiernu d'Israel secundada polos Estaos Xuníos, qu'exhibió asina les inconsistencies nel marcu del Derechu Internacional respectu de la reconocencia y esistencia de los Estaos, amás d'esforciar l'exerciciu a dereches a l'Autodeterminación del pueblu palestín.

Israel dio cuenta de que yera necesariu dialogar cola Organización pa la Lliberación de Palestina, y atopar una solución política al conflictu colos palestinos, a pesar del so eternu refugu escontra la organización palestina.

La Intifada llogró asina la reconocencia, per parte del gobiernu israelín, de qu'esistía un movimientu palestín seriu, estructurado, efectivu con oxetivos bien definíos, dirixíu principalmente a torgar la gradual colonización y anexón del so territoriu a Israel; y l'establecimientu d'un Estáu palestín.

El surdimientu de Hamas editar

Los Hermanos Musulmanes tuvieren una presencia constante dientro de Palestina dende bastante tiempu tras antes del españíu de la Intifada, sicasí'l so propósitu fundamental yera establecer una sociedá islámica en Palestina; víen d'esta manera la llucha ente la OLP ya Israel como un enfrentamientu ente movimientos seculares ayenos a los principios relixosos. A pesar de centrar la so llucha na reislamización de Palestina, a principios de los años ochenta hubos un xiru importante na estratexa política del movimientu islámicu yá que empezaron a participar nes eleiciones de sindicatos, uniones estudiantiles y profesionales.[26] Asina, adulces fueron incursionando más y más na vida política de los palestinos, amén del beneplácito de les fuercies d'ocupación que dexaron qu'estes asociaciones fueren fortaleciéndose con cuenta de representar un contrapesu a la OLP.

Los Hermanos Musulmanes aprucieron na escena política mientres los primeros díes de la Intifada al llanzar el comunicáu fundacional del Movimientu de Resistencia Islámica, Hampas, tan solo trés díes depués de qu'empecipiaren les protestes populares. Pal imam de la mezquita de Ramallah, xeque Basaam Yarrar, “los islamistes namái deciden empuñar les armes cuando contemplen como la OLP inclínase progresivamente pela vía de la negociación y allóñase de la llucha armada. Ye entós cuando Hamas crear pa defener el territoriu de Palestina. La Intifada ye'l pasu a una nueva etapa na estratexa de los Hermanos Musulmanes al respective de Palestina, una etapa d'aición y de Yihad práuticu”.[27]

Hamas nun s'integró a la estructura del MNU y encargóse de entablar una disputa de comunicaos con ésta con cuenta d'amosar quien tenía'l lideralgu de la Intifada.

Planu Internacional editar

Metanes la revuelta palestina, Xordania decidió retirar tolos sos venceyos llegales y alministrativos con Cixordania, al almitir el so fracasu como mediador de los palestinos. El rei Hussein daba per terminada asina la so pretensión de reclamar la soberanía xordana nel territoriu de Cixordania. Ente les midíes tomaes pol reinu hachemita destacaron la disolución del Parllamentu Xordanu, del cual la metá de los miembros yeren representantes de Cixordania, la desapaición del Ministeriu pa los Territorios Ocupaos, que foi sustituyíu pol Departamentu d'Asuntos Palestinos dientro del ministeriu d'Asuntos Esteriores y la retirada de miembros palestinos del Senáu. Coles mesmes foi retiráu'l sofitu económicu a l'alministración civil de Cixordania, por completu.[28]

Per otra parte, l'espardimientu de les imáxenes qu'amosaben la fuerte y desproporcionada represión israelina de que yeren oxetu los palestinos día ente día, provocó un refugo xeneralizáu ente la comunidá internacional qu'empezó a tomar nota del problema palestino-israelín y que esti precisaba una solución puesta, xusta y duradera, na que se respetaren los derechos de les partes arreyaes. La Intifada llogró amosar al mundu'l llau más violentu d'Israel y como ye qu'esti Estáu yera'l responsable en gran midida de la inestabilidá na rexón y, principalmente, el responsable de que nun hubiera una solución al casu palestín nin a los miles de refuxaos.

La Conferencia de Paz en Madrid editar

Auspiciada pol gobiernu de los Estaos Xuníos y coles mires de resolver los discutinios qu'esistíen ente Israel y los sos vecinos árabes, el 30 d'ochobre de 1991 foi inaugurada la Conferencia de Paz de Madrid.

L'oxetivu d'esta Conferencia yera la d'algamar una solución al conflictu palestín con base a los resolvimientos del Conseyu de Seguridá y les bases sentaes ente exipcios ya israelinos nos alcuerdos de Camp David, y asina poner fin a la violencia desamarrada pola Intifada. Sicasí, los palestinos namái podríen formar parte d'estes negociaciones como miembros de la delegación xordana. A pesar d'esto, los palestinos tuvieron asina la oportunidá d'axustar per primer vegada nun mesmu marcu y so igualdá de circunstancies col gobiernu d'Israel.

La delegación palestina cumplió coles mires de llograr un acercamientu col gobiernu Norteamericanu, al demostrar la so entera voluntá na solución del conflictu por aciu la fórmula de “paz por territorios”, y l'aceptación de los Resolvimientos 242 y 338” del Conseyu de Seguridá. Situación a la qu'Israel s'opunxo intolerantemente.

Mientres más d'un añu, llevar a cabu una serie de rondes de negociación billaterales ente Israel y les delegaciones árabes y palestines. El gobiernu d'Israel amosó poca voluntá y sí sicasí, demasiáu entorpecimiento nes negociaciones al caltener la so política de creación d'asentamientos a lo llargo del territoriu palestín. En total fueron diez rondes de conversaciones que se llevaron a cabu ente finales de 1991 y mediaos de 1993.

Víctimes editar

El númberu total de víctimes dende l'entamu de la Intifada hasta la celebración de la Conferencia de Paz en Madrid en 1991 xubió a 1374 palestinos, ente que un total de 93 israelinos perdieron la vida nesi mesmu perido.[29] Palestinos asesinaos mientres la primera Intifada (9 d'avientu de 1987 al 13 de setiembre de 1993)

Añu Palestinos asesináu poles fuercies israelines D'éstos: menores de 17 años Palestinos asesinaos por civiles israelinos D'éstos, menores de 17 años
Dic 9-31 1987 22 5 0 0
1988 289 48 15 2
1989 285 78 17 5
1990 125 23 9 2
1991 91 24 6 3
1992 134 23 2 0
1993 -13.9.93 124 36 5 1
Total 1070 237 54 13

Israelinos asesinaos mientres la primera Intifada (9 d'avientu de 1987 al 13 de setiembre de 1993)

Añu Civiles israelinos asesinaos por palestinos D'éstos: menores de 17 años Personal de les fuercies militares israelinos asesinaos por palestinos
Dic 9-31 1987 0 0 0
1988 6 3 4
1989 3 0 6
1990 4 0 3
1991 7 0 1
1992 11 0 14
1993- 13.9.93 16 0 15
Total 47 3 43


Referencies editar

  1. Álvarez-Ossorio, Ignacio (2001) El mieu a la paz. De la guerra de los seis díes a la segunda Intifada. Madrid: Tabayón, páx. 168. ISBN 84-8319-116-4.
  2. Breegman, Ahron (2014) La ocupación. Israel y los territorios palestinos ocupaos. Barcelona: Crítica, páx. 205. ISBN 9788498927306.
  3. Aronson, Geoffrey (1987) Israel, Palestinians and the Intifada. Creating facts on the West Bank. Londres: Kegan Paul International, páx. 323. ISBN 978-0710303363.
  4. Convocada una "cume" islámica sobre la represión en Palestina. 26 d'avientu de 1987. https://elpais.com/diario/1987/12/26/portada/567471602_850215.html. Consultáu'l 30 de mayu de 2015. 
  5. La nueva revuelta palestina. 23 d'avientu de 1987. https://elpais.com/diario/1987/12/23/opinion/567212401_850215.html. Consultáu'l 30 de mayu de 2015. 
  6. Breegman, Ahron (2014) La ocupación. Israel y los territorios palestinos ocupaos. Barcelona: Crítica, páx. 207. ISBN 9788498927306.
  7. Aronson, Geoffrey (1987) Israel, Palestinians and the Intifada. Creating facts on the West Bank. Londres: Kegan Paul International, páx. 312. ISBN 978-0710303363.
  8. «Distorted Morality: America's War on Terror?» (inglés) (Febreru de 2002). Consultáu'l 30 de mayu de 2015.
  9. Aronson, Geoffrey (1987) Israel, Palestinians and the Intifada. Creating facts on the West Bank. Londres: Kegan Paul International, páx. 317. ISBN 978-0710303363.
  10. «Condergó la ONX los ataques d'Israel a "indefensos" estudiantes en Cixordania». La media lluna. L'Universal 1916-1991 Tomu III. 8 d'avientu de 1986. 
  11. Breegman, Ahron (2014) La ocupación. Israel y los territorios palestinos ocupaos. Barcelona: Crítica, páx. 218. ISBN 9788498927306.
  12. 12,0 12,1 Breegman, Ahron (2014) La ocupación. Israel y los territorios palestinos ocupaos. Barcelona: Crítica, páx. 219. ISBN 9788498927306.
  13. «Ordena l'exércitu d'Israel la espulsión de Palestinos». La media lluna. L'Universal 1916-1991 Tomu III. 3 de xineru de 1988. 
  14. La media lluna. L'Universal 1916-1991 Tomu III. 7 de xunetu de 1988. 
  15. «La detención alministrativa nel Territoriu Palestín Ocupáu. Un analís xurídicu». Addameer - Prisoner Support and Human Rights Association. Ochobre de 2011. http://ongporpalestina.gloobal.net/spip.php?article650. Consultáu'l 1 de xunu de 2015. 
  16. Álvarez-Ossorio, Ignacio (2001) El mieu a la paz. De la guerra de los seis díes a la segunda Intifada. Madrid: Tabayón, páx. 167. ISBN 84-8319-116-4.
  17. Breegman, Ahron (2014) La ocupación. Israel y los territorios palestinos ocupaos. Barcelona: Crítica, páx. 215. ISBN 9788498927306.
  18. «Palestina: el llugar de toles lluches» (castellanu). Consultáu'l 30 de mayu de 2015.
  19. Álvarez-Ossorio, Ignacio (2001) El mieu a la paz. De la guerra de los seis díes a la segunda Intifada. Madrid: Tabayón, páx. 169. ISBN 84-8319-116-4.
  20. «Llamamientu de la direición de la 'intifada' a matar un "xudíu per cada mártir palestín"». El País. 22 de mayu de 1989. https://elpais.com/diario/1989/05/22/internacional/611791212_850215.html. Consultáu'l 30 de mayu de 2015. 
  21. «Release Marwan Barghouti. He can be Palestine's Nelson Mandela». The Guardian. 28 de marzu de 2014. http://www.theguardian.com/commentisfree/2014/mar/28/release-marwan-barghouti-palestines-nelson-mandela. Consultáu'l 30 de mayu de 2015. 
  22. «Enfrenta Israel una "guerra civil": Rabin». La media lluna. L'Universal 1916-1991 Tomu III. 22 de febreru de 1988. 
  23. Álvarez-Ossorio, Ignacio (2001) El mieu a la paz. De la guerra de los seis díes a la segunda Intifada. Madrid: Tabayón, páx. 170. ISBN 84-8319-116-4.
  24. Boyle, Francis (2003) Palestine, Palestinians and International Law. Atlanta: Clarity Press, páx. 41.
  25. (1989) L'Estáu palestín, documentos, páx. 28.
  26. Álvarez-Ossorio, Ignacio (2001) El mieu a la paz. De la guerra de los seis díes a la segunda Intifada. Madrid: Tabayón, páx. 177. ISBN 84-8319-116-4.
  27. Álvarez-Ossorio, Ignacio (2001) El mieu a la paz. De la guerra de los seis díes a la segunda Intifada. Madrid: Tabayón, páx. 179. ISBN 84-8319-116-4.
  28. Schiff, Ze'ev (1989) Intifada. The palestinian uprising: Israel's third front. Nueva York: Simon and Schuster, páx. 271.
  29. «Fatalities in the first Intifada» (inglés). Consultáu'l 30 de mayu de 2015.

Enllaces esternos editar

  • [1] (en rellación al númberu de víctimes)