Primer ferrocarril transcontinental d'Estaos Xuníos

El primer ferrocarril transcontinental de los Estaos Xuníos ye'l nome d'una llinia de ferrocarril al traviés de los Estaos Xuníos que xunió la ciudá de Omaha (Nebraska) con Sacramento nos años 1860, xuniendo asina la rede de ferrocarriles del Este de los Estaos Xuníos con California, na mariña del Pacíficu. Rematar cola famosa ceremonia Golden Spike (Clavu d'Oru) celebrada'l 10 de mayu de 1869 en Promontory (Utah), creando una rede de tresporte mecanizada d'escala nacional que revolucionó la población y l'economía del Oeste d'Estaos Xuníos.[1] Esta rede fizo que les famoses caravanes de carromatos (wagon trains, n'inglés) del llamáu vieyu oeste de décades anteriores volviérense obsoletas, camudándoles por un sistema de tresporte modernu.

Ceremonia del «Golden Spike» (Clavu d'Oru) en Promontory (Utah), el 10 de mayu de 1869, símbolu de la finalización de les obres de construcción de la primer vía ferrial transcontinental de los Estaos Xuníos.

Autorizáu pola llei del Ferrocarril del Pacíficu de 1862 y sofitáu con fuercia pol gobierno federal, foi la culminación d'un movimientu a llongura de décades pa construyir esta llinia y foi unu de los mayores llogros de la presidencia d'Abraham Lincoln, completáu cuatro años dempués de la so muerte. La construcción del ferrocarril riquió fazañes enormes d'inxeniería y trabayu pa cruciar llanures y altos montes per parte de les compañíes ferroviaries Union Pacific y Central Pacific, los dos empreses que construyeron la llinia escontra l'oeste y escontra l'este respeutivamente.[2]

La construcción del ferrocarril foi motivada en parte pa interconectar la Unión mientres la Guerra de Secesión. Esto aceleró considerablemente la población del Oeste por colonu blancos, ente que contribuyó a la decadencia de los indios nestes rexones.

En 1879, la Corte Suprema de los Estaos Xuníos estableció formalmente, nel so decisión en cuanto al casu Union Pacific Railroad contra United States, el 6 de payares de 1869 como fecha oficial de finalización del ferrocarril transcontinental.

Esti ferrocarril foi consideráu la mayor fazaña teunolóxica d'Estaos Xuníos del sieglu XIX. Sirvió como un enllaz vital pa la industria, comerciu y viaxes, xuniendo les metaes Este y Oeste de finales del sieglu XIX de los Estaos Xuníos. El ferrocarril transcontinental terminó rápido coles romántiques llinies de dilixencia, muncho más lentes y ventureres, que lo precedieren. La subsiguiente meyora del llamáu «destín manifiestu» y la proliferación del caballu de fierro» al traviés de les tierres de los nativos indíxenes aceleró descomanadamente la cayida de la gran cultura india de les grandes llanures.

Percorríu editar

El percorríu del ferrocarril siguió los principales caminos utilizaos pa l'apertura del Oeste, les llamaes Ruta d'Oregón, Ruta de los Mormones y Ruta de California, y la del Pony Express. Diendo dende Council Bluffs (Iowa), siguió'l ríu Platte por Nebraska, dexó la ruta tradicional pa travesar los Predreses na cuenca de la Gran Divisoria en Wyoming y depués atayar pel norte d'Utah y Nevada na Gran Cuenca antes de cruciar Sierra Nevada hasta Sacramento.

La ruta nun pasó poles dos mayores ciudaes de les grandes praderíes al este de los Montes Rocosos (el llamáu Gran Desiertu d'Estaos Xuníos), Denver, Colorado y Salt Lake City, Utah. Construyéronse llinies secundaries p'atender estos dos ciudaes.

 
Ruta del primer ferrocarril transcontinental de los Estaos Xuníos dende Sacramento, California, hasta Council Bluffs, Iowa.

Primeramente nun tuvo direutamente conectáu cola rede ferroviaria d'Estaos Xuníos del Este. Por ello, los trenes teníen que ser tresportaos en tresbordadores al traviés del ríu Missouri. En 1872, abrióse la ponte Union Pacific Missouri River Bridge y conectó direutamente l'Este y l'Oeste de los Estaos Xuníos.

La Central Pacific construyó 1.110 quilómetros de vía ferrial, empezando en Sacramento, California, y siguiendo escontra l'Este por California (Newcastle y Truckee), Nevada (Reno, Wadsworth, Winnemucca, Battle Mountain, Elko, Humboldt-Wells), y empalmando cola llinia de la Union Pacific nel cume de Promontory nel Territoriu d'Utah. Más tarde, la ruta foi ampliada hasta la terminal Alamea, en Alamea (California), y pocu dempués, al Oakland Long Wharf n'Oakland.

La Union Pacific construyó 1.749 km de vía, empezando en Council Bluffs, y siguiendo escontra l'Oeste al traviés del ríu Missouri y cruciando Nebraska (Elkhorn -anguaño Omaha-, Grand Island, North Platte, Ogallala, Sidney), el Territoriu de Colorado (Julesburg), el Territoriu de Wyoming (Cheyenne, Laramie, Green River, Evanston), el Territoriu d'Utah (Ogden, Brigham City, Corinne), y coneutando la Central Pacific nel visu de Promontory.

Nos nuesos díes l'autopista interestatal 80 (Interstate 80) sigue la ruta del ferrocarril, con una esceición. Ente Ecu, Utah y Pozos, Nevada, l'autopista interestatal 80 pasa pola gran Salt Lake City y por orellar sur del Gran Llagu Saláu. El ferrocarril sicasí siguió'l ríu Weber a Ogden (una ruta usada anguaño pola interestatal 84) y alredor del llau norte del Gran Llagu Saláu. Mientres se construyía la ruta del ferrocarril a lo llargo del ríu Weber, los trabayadores llantaron l'árbol de los mil milles», onde inda permanez un marcador, pa conmemorar el finxu.[3]

Historia editar

Construcción editar

 
La llocomotora Jupiter, que llevaba a Leland Stanford (unu de los Cuatro Grandes» propietarios de la Central Pacific y fundador de la Universidá Stanford) y otros funcionarios del ferrocarril a la ceremonia del Golden Spike.

Por causa de la índole de la manera en que dieron el dineru a les compañíes que constrúin el ferrocarril, yera sabíu qu'éstes dacuando saboteaban los ferrocarriles de cada unu pa reclamar el terrén como propiu. Cuando llegaron cerca del puntu d'unión, camudaron les rutes hasta ser casi paraleles, de cuenta que cada compañía pudiera reclamar subvenciones del gobiernu sobre la mesma esquiñona de terrén. Fartu de los enfrentamientos, el Congresu finalmente declaró ónde y cuándo tendríen d'atopase los ferrocarriles. Equipos d'inspección siguíos estrechamente por equipos de trabayu de cada ferrocarril distribuyir ente una y otra, provecíos por tender tanta vía como fuera posible. L'equipu principal de la Central Pacific batió un récor tendiendo (16 quilómetros de vía nun namái día, conmemorando l'acontecimientu con un poste indicador al llau de la vía por que se viera al pasar los trenes.

Trabayadores editar

La mayoría del tramu de la Union Pacific foi construyida por trabayadores irlandeses, y por veteranos de los exércitos de la Unión y Confederaos. Brigham Young, presidente de la Ilesia de Xesucristu de los Santos de los Últimos Díes, quixo ver el soporte inmigrante del ferrocarril y los campamentos n'Ogden y Salt Lake City, Utah. Cuando la vía averar al Territoriu d'Utah, solicitó un contratu de trabayu cola Union Pacific. Conforme a esti contratu lleváu a cabu, les cuadrielles de trabayu taben formaes casi por completu por mormones que construyeron la mayor parte de la vía nel territoriu d'Utah.[4]

 
Trabayadores chinos del ferrocarril realizando los sos llabores na nieve.

El tramu de la Central Pacific foi construyíu principalmente por inmigrantes chinos. Inclusive anque de primeres pensábase que yeren demasiáu débiles o fráxiles pa faer esti tipu de trabayu, dempués del primer día de los chinos na llinia, tomóse la decisión d'emplegar a tantos como fuera posible atópase en California (onde la mayoría yeren mineros del oru o trabayaben n'industries de serviciu, como llavanderíes y cocines). Munchos más fueron traíos de China. La mayor parte de los homes recibíen ente unu y trés dólares per día, pero'l trabayadores de China recibieron muncho menos. Col tiempu, éstos declaráronse en fuelga y consiguieron un pequeñu aumentu de sueldu.

Amás del allugamientu de los rieles (qu'emplegaba aproximao al 25% de la mano d'obra), la operación tamién riquió los esfuercios de cientos de ferreros, carpinteros, inxenieros, arbañiles, topógrafos, camioneros, telegrafistes y hasta cocineros, por mentar namái dalgunos de los trabayos implicaos na construcción del ferrocarril.

Central Pacific editar

 
Ferrocarril de la Central Pacific en Cape Horn (c. 1880).

Seis meses dempués de la llei del Ferrocarril del Pacíficu, el 8 de xineru de 1863 el Gobernador Leland Stanford ceremoniosamente asitió la «primer piedra» pa empezar la construcción del ferrocarril Central Pacific en Sacramento, California. La Central Pacific fixo un gran progresu a lo llargo del Valle de Sacramento. Sicasí amenorgaron la marcha de la construcción, primero poles estribaciones de Sierra Nevada, depués polos mesmos montes y, entá más importante, poles nubes de nieve del iviernu. De resultes d'ello, la Central Pacific amplió los sos esfuercios pa contratar trabayadores inmigrantes (munchos de los cualos yeren chinos). Los inmigrantes paecíen tar más dispuestos a tolerar les horribles condiciones, y siguió el progresu de les obres. La necesidá creciente de construyir túneles empezó a amenorgar la marcha del progresu de la llinia otra vegada. Pa combatir esta situación, la Central Pacific empezó a usar los acabante inventar y bien inestables esplosivos de nitroglicerina —qu'aceleraron tanto'l preciu de construcción como la mortalidá de los trabayadores. Espantáu poles perda, la Central Pacific empezó a utilizar esplosivos menos volátiles y desenvolvió un métodu d'asitiar los esplosivos nel que los barreneros chinos trabayaben en grandes cestes suspendíes que yeren rápido izadas a llugar seguru n'encendiendo les meches. La construcción empezó a acelerase otra vegada.

Union Pacific editar

El principal inversor na Union Pacific yera Thomas Clark Durant,[5] que fixera la so fortuna pasando algodón Confederáu de contrabandu cola ayuda de Grenville M. Dodge. Durant escoyó rutes que favoreceríen sitios onde él tenía tierres, y anunció conexones con otres llinies que dacuando satisfixeron les aiciones de los sos negocios. Durant pagó a un sociu pa presentar la ufierta de construcción quién de la mesma se la dio a otra compañía controlada por Durant, la Creitu Moblame d'América. Durant entós manipolió les finances y subvenciones oficiales, faciéndose con otra fortuna. Durant contrató a Dodge como inxenieru xefe y a Jack Casement como xefe de construcción.

Nel Este, les obres empezaron n'Omaha, Nebraska, per parte del ferrorarril Union Pacific, y siguieron bien rápido gracies al terrén abiertu de les Grandes Llanures. Sicasí, llueu empezaron a sufrir retrasos cuando entraron en tierres en manes de los indios. Los indios americanos que vivíen ellí vieron la entrada del ferrocarril como una violación de los sos trataos colos Estaos Xuníos. Grupos de guerreros empezaron a asaltar los campamentos de trabayu móviles que siguíen el progresu de la llinia. La Union Pacific respondió aumentando la seguridá y contratando a tiradores pa matar bisontes —que yeren tantu una amenaza física pa los trenes, como principal fonte de comida pa munchos de los indios d'llanures. Los indios nativos americanos empezaron entós a matar trabayadores cuando entendieron que'l llamáu «caballu de fierro» amenaciaba la so esistencia. Les midíes de seguridá fueron reforzaes, y el progresu del ferrocarril siguió.

Golden Spike editar

 
Unu de los 4 clavos ceremoniales chapados n'oru utilizaos (anque non el postreru), que foi donáu pol gobernador del Territoriu d'Arizona.

Seis años dempués del empiezu de les obres, trabayadores del ferrocarril Central Pacific dende l'Oeste y de la Union Pacific dende l'Este atopar nel cume de Promontory (Utah). Foi'l 10 de mayu de 1869 cuando Stanford asitió'l Clavu d'Oru (Golden Spike) o l'Últimu Clavu (Last Spike), que s'atopa anguaño nel Centru d'Artes Cantor na Universidá de Stanford, que simbolizó la finalización del ferrocarril transcontinental.[1] Nel que quiciabes foi'l primer acontecimientu de medios de comunicación en direutu del mundu, los martiellos y el clavu fueron xuníos por un cable a la llinia de telégrafu de cuenta que cada golpe de martiellu fuera oyíu como un chasquíu nes estaciones de telégrafu a escala nacional. Asina'l clavu ceremonial foi sustituyíu por un clavu de fierro ordinariu, un mensaxe foi tresmitíu tantu a la mariña Este como a la mariña Oeste qu'a cencielles dicía: «FECHU». El país españó en celebraciones al recibir esti mensaxe. Los viaxes direutos de mariña a mariña amenorgar de seis o más meses a namái una selmana.

Remortines editar

Desenvuelvo del ferrocarril editar

Cuando s'asitió'l clavu d'oru, la rede ferroviaria en realidá nun conectaba'l Atlánticu col Pacíficu, solo conectaba Omaha y Sacramento. En payares de 1869 la Central Pacific finalmente conectó Sacramento cola badea de San Francisco en Oakland (California). La Union Pacific nun conectó Omaha con Council Bluffs hasta la terminación de la ponte Union Pacific Missouri River en 1872.

Cola finalización de la Guerra Civil, los ferrocarriles competidores procedentes de Missouri aprovecharon la so ventaya estratéxica inicial pa una puxanza de la construcción. La Hannibal and St. Joseph Railroad (H&SJ) terminó'l Hannibal Bridge que foi la primer ponte en cruciar el ríu Missouri en xunetu de 1869 en Kansas City. Esto pela so parte conectó los trenes de la Kansas Pacific que diben de Kansas City a Denver, que construyera la Denver Pacific, y que conectaba cola Union Pacific. N'agostu de 1870 la Kansas Pacific punxo l'últimu clavu que conectaba cola llinia Denver Pacific en Strasburg (Colorado) y el primer auténticu ferrocarril Atlánticu-Pacíficu de los Estaos Xuníos quedó completu.

La ventaya de Kansas City al conectase en primer llugar con un auténticu ferrocarril transcontinental, contribuyó a que se convirtiera na llinia ferrial dominante al oeste de Chicago, en llugar de Omaha.

La Kansas Pacific convertir en parte de la Unión Pacific en 1880.

El 4 de xunu de 1876, un tren rápidu llamáu Transcontinental Express llegó a San Francisco vía «primer ferrocarril transcontinental» tan solo 83 hores y 39 minutos dempués de la so partida dende la ciudá de Nueva York. Namái diez años antes el mesmu viaxe llevaría meses per tierra o selmanes per barcu.

La Central Pacific foi absorbida pola Southern Pacific en 1885. La Unión Pacific fíxose primeramente cola Southern Pacific en 1901, pero foi obligáu pola Corte Suprema d'Estaos Xuníos a esprendese de les sos aiciones por cuenta de temes de monopoliu en 1913. Finalmente, la Unión Pacific consiguió a l'adquisición de la Southern Pacific en 1996.

Siendo circunvalado el puntu inicial d'alcuentru cola finalización del Lucin Cutoff (una ponte de ferrocarril sobre'l Gran Llagu Saláu) en 1904, los raíles de Promontory fueron llevantaos en 1942 pa ser reciclaos pal so usu mientres la Segunda Guerra Mundial. Esti procesu empezó con una ceremonia de «descolocación» d'un Golden Spike.[6] En 1957, el Congresu autorizó la creación del Llugar Históricu Nacional denomináu Golden Spike National. El 10 de mayu de 2006, nel aniversariu del allugamientu del clavu d'oru, Utah anunció que'l diseñu de la moneda de cuartu de dólar estatal del programa 50 State Quarters de los Estaos Xuníos, sería una representación del allugamientu del clavu.

Restos visibles editar

Los restos visibles de la llinia histórica son inda fácilmente localizables —cientos de quilómetros inda tán en serviciu na actualidá, sobremanera pelos montes de Sierra Nevada y cañones n'Utah y Wyoming. Ente que el raíl orixinal foi sustituyíu fai enforma por cuenta de la edá y la climatoloxía, y el terremplén ameyorao y reparao, les llinies xeneralmente circulen sobre'l balastu orixinal, fechu a mano. Miradores na autopista interestatal 80 pol Truckee Canyon en California, apurren una vista panorámica de munchos quilómetros de la llinia Central Pacific orixinal y de les vieyes proteiciones contra la nieve que faen seguros y práuticos los viaxes en tren mientres l'iviernu.

N'árees onde la llinia orixinal foi circunvalada y abandonada, principalmente n'Utah, el terremplén inda ye obviu, según numberoses cabianes y terraplén, sobremanera el llamáu Big Fill unes milles al este de Promontory.[7]

Serviciu de pasaxeros actual editar

Amtrak dirixe un serviciu diariu dende Emeryville, California (Área de la Badea de San Francisco) hasta Chicago, el California Zephyr. El Zephyr usa davezu la «primer llinia de ferrocarril transcontinental» orixinal dende Sacramento hasta Winnemucca, Nevada. El Zephyr polo xeneral usa la vía orixinal nes llinies en direición al Oeste dende Winnemucca hasta Wells, Nevada. Les llinies en direición Este ente estes ciudaes polo xeneral usen víes construyíes pola Western Pacific. Esto ye porque la Unión Pacific agora tien dambes llinies, y les rutes circulen por una o otra llinia.[8]

Cultura editar

 
Sello conmemorativo del 75º aniversariu de la construcción del ferrocarril transcontinental en 1944.

La fazaña de la construcción del ferrocarril foi representada en delles películes, ente les que s'atopa'l filme de 1939 Unión Pacíficu (Union Pacific) dirixida por Cecil B. DeMille que retrató al inversionista de la Central Pacific Rusti Barrows qu'apexa les tentatives de la Unión Pacific por algamar Ogden, Utah. L'investigador, interpretáu por Joel McCrea, salva'l ferrocarril y consigue a la moza del inxenieru, interpretada por Barbara Stanwyck.

La película muda de 1924 de John Ford The Iron Horse (The Iron Horse) amuesa'l nacionalismu fervoso que movió'l sofitu públicu al proyeutu. Anque non esautamente histórica, realmente foi un esfuerciu por amosar un puntu de vista realista, ya inclusive participaron na repartida dalgunos trabayadores chinos que realmente trabayaren na seición de la Central Pacific del ferrocarril.

La película de 1962 ganadora de trés Óscar y nomada pa otros cinco más, How the West Was Won (How the West Was Won), tien un segmentu enteru dedicáu a la construcción; una de les escenes más famoses de la película, filmada en Cinerama, ye d'una estampida de búfalos sobre'l ferrocarril.

El protagonista de la película del 2000 El perdón (The Claim), dirixida por Michael Winterbottom ye un topógrafu de la Central Pacific, y la película trata parcialmente sobre los esfuercios d'un alcalde de ciudá fronteriza pa consiguir que'l ferrocarril pase pela so ciudá.

Kristiana Gregory escribió un llibru, parte de la serie Querida América», tituláu The Great Railroad Race (La gran carrera del ferrocarril), nel cual l'escritor del diariu, Libby West, fai una crónica del final de la construcción del ferrocarril y l'entusiasmu que somorguió al país antes y dempués de la construcción.

En 2015, un modelu de LEGO que representa la ceremonia del Golden Spike presentar a la páxina web de Lego Idees.[9][10]

Referencies editar

  1. 1,0 1,1 «Ceremonia de «La boda de los rieles», 10 de mayu de 1869 en Promontory Point, Utah». Biblioteca Dixital Mundial (10 de mayu de 1869). Consultáu'l 21 de xunetu de 2013.
  2. «Perfil qu'amuesa'l gradiente de les distintes rutes relevaes pal ferrocarril de Union Pacific ente'l ríu Missouri y el valle del ríu Platte». Biblioteca Dixital Mundial. Consultáu'l 16 de xunetu de 2013.
  3. F.V. Hayden and Daniel M. Davis. «Sun Pictures of Rocky Mountain Scenery, Photographic Collection». Universidá del Estáu d'Utah Special Collections and Archives. Archiváu dende l'orixinal, el 12 de xineru de 2007. Consultáu'l 20 de xunu de 2008.
  4. Allen y Leonard, páxs. 328-329.
  5. «People & Events: Thomas Clark Durant (1820-1885)». American Experience: Transcontinental Railroad. PBS (2003). Consultáu'l 21 de xunu de 2008.
  6. United States National Park Service (28 de setiembre de 2002). «Promontory After May 10, 1869». Archiváu dende l'orixinal, el 10 de xunu de 2007. Consultáu'l 22 de xunu de 2008.
  7. «Big Fill» (inglés). National Park Service. Consultáu'l 16 de xineru de 2010.
  8. Plantía:Cita mapa
  9. Lego Idees - Golden Spike Ceremony
  10. Salt Lake Tribune - How this Utah monument could become a new Lego set

Bibliografía editar

Enllaces esternos editar

(N'inglés)