Ptolomeo I Sóter ("el Salvador") (Griegu: Πτολεμαίος Σωτήρ), (367 e.C. - 283 e.C.), diádoco, rei d'Exiptu (305 e.C. - 285 e.C.) y fundador de la dinastía Ptolemaica, tamién conocida como Lágida,[4] pol patronímicu de Ptolomeo.

Ptolomeo I
faraón

305 edC - 283 edC
Alejandro IV de Macedonia (es) Traducir - Ptolomeo II (es) Traducir
somatophylakes (es) Traducir Alexandru Magnu


estratego (es) Traducir

Vida
Nacimientu Macedonia Antigua[1]
Nacionalidá Macedonia Antigua
Periodu helenísticu d'Exiptu
Llingua materna Koiné
Muerte Alexandría[2] (70/89 años)
Familia
Padre Lagus
Madre Arsínoe de Macedonia
Casáu con Artacama (es) Traducir
Eurídice de Egipto (es) Traducir
Tais (es) Traducir
Berenice I de Egipto (es) Traducir
Fíos/es
Hermanos/es Menelao (es) Traducir
Pueblu Dinastía Ptolemaica
Estudios
Llingües falaes Koiné
Oficiu soberanu, historiadormilitar
Llugares de trabayu Antiguu Exiptu
Graduación almirante
Cambiar los datos en Wikidata

Al pie de Alexandru Magnu editar

Nació en Macedonia. El so padre, Llagos, yera un noble del distritu (meride) d'Eordacea que la so familia nun algamar notoriedá hasta los tiempos de Ptolomeo. La so madre, de nome Arsínoe, taba emparentada cola dinastía argéada. Esistíen rumor que lo faíen fíu illexítimu de Filipu, hermanascu d'Alejandro, pero esti rumor pudo ser espublizáu por el mesmu Ptolomeo col fin d'amontar el so propiu prestíu.

Ye probable que creciera na corte macedonia como escuderu del príncipe Alexandru Magnu, y qu'asina s'empecipiara l'amistá que siempres tuvo con él, pos foi unu de los compañeros que colaron xunto al nuevu herederu nel so curtiu exiliu de 337 e.C.

Tres la muerte del rei Filipu II y la consiguiente coronación del so fíu Alejandro, Ptolomeo participó como hetairos nes campañes europees de 336-335 del nuevu monarca. En 330 foi escoyíu como unu de los sos guardaespaldes personales (somatophylax) y mientres desempeñaba esti cargu prindó, l'añu siguiente, a Besos, l'asesín de Darío III de Persia. Na conquista d'Asia estremar mientres la meyora dende Bactria hasta'l Indo (327-325), y por ello foi xubíu a comandante (trierarchos) de la flota macedonia nel ríu Hydaspes (güei Jhelum). Foi condecoráu n'ensame d'ocasiones por Alejandro, quien amás-y casó con una noble persa llamada Artacama (fía del sátrapa Artabazo II), al igual que fizo col restu de los sos altos oficiales, festexándose conxuntamente tolos matrimonios en Susa en 324 e.C.

Gobernador d'Exiptu editar

En 323 e.C., tres la muerte d'Alejandro, Pérdicas, unu de los sos xenerales y home d'enfotu, actuando como rexente provisional, nomó a Ptolomeo gobernador d'Exiptu y Libia. Tuvo como axuntu a Cleómenes de Naucratis, un funcionariu griegu yá designáu por Alejandro, y gobernante de facto hasta esi momentu, por cuenta de la so potestá pa imponer y recaldar tributos en tolos nomos.

Cuando Pérdicas casóse con Cleopatra, la hermana d'Alejandro, los diádocos Antípatro, Crátero, Antígono y Ptolomeo, tarreciendo que la so intención fuera proclamase herederu del Imperiu, remontar contra él na llamada primer Guerra de los Diádocos[5] (322 - 320 e.C.), a la que siguieron trés más (319 - 315, 314 - 311 y 308 - 301).

Ptolomeo entendió aína, al contrariu que los sos rivales, que faese con tol Imperiu yera imposible, y concentróse en consolidar y asegurar los territorios que yá tenía sol so mandu como sátrapa. Dende'l primer momentu llevó a cabu una política bien personal, estendiendo la so influencia sobre la Cirenaica, los oasis libios y Xipre. Teniendo en cuenta'l costume de los reis macedonios d'afirmase nel poder soterrando a los sos antecesores, Ptolomeo quitó d'esi golpe psicolóxicu a Pérdicas al soterrar el cuerpu d'Alejandro (en teoría temporalmente) en Menfis.

Acusándo-y d'espiar en favor de Pérdicas, asesinó a Cleómenes, esaniciando asina l'únicu frenu a la so autoridá n'Exiptu y apoderándose d'una cuantiosa recaldación.[5] Pérdicas invadió Exiptu pero dempués foi derrotáu estrepitosamente (321 e.C.) por Ptolomeo y asesináu por trés de los sos propios xenerales.[6] El nuevu rexente, Antípatro, confirmó más tarde a Ptolomeo n'Exiptu na segunda repartu del Imperiu (320 e.C.). Nel mesmu añu aumentó les sos posesiones tomando Xerusalén.

Antípatro quixo aliase con Antígono y Ptolomeo. Casó a la so fía Eurídice con esti postreru, pero morrió poco tiempu dempués (319 e.C.). Asocedió-y como rexente'l so fíu Casandro, pero l'exércitu oponer a él escoyendo a Poliperconte. Nel intre de la guerra ente dambos morreríen asesinaos Filipu Arrideo y Olimpia d'Epiru, madre d'Alexandru Magnu (317 e.C.).

Tres la tercer guerra de los diádocos (314 - 311 e.C.) Ptolomeo perdió Siria y Cirene.

En 310 e.C. Casandro asesina a Roxana y al so fíu Alejandro IV, polo que l'Imperiu yá nun tien nengún soberanu titular. Nengún diádoco proclamóse rei de momentu, pero Ptolomeo y Antígono intentaron atraese a les ciudaes griegues. En 306 e.C. dambos rivales enfrentar nes islles griegues, siendo ganada la flota de Ptolomeo. El mesmu añu Antígono proclamóse rei al pie del so fíu Demetrio Poliorcetes, y a partir d'entós los demás diádocos fueron socesivamente faciendo lo mesmo.

Faraón editar

 
Territoriu d'Exiptu na dómina de Ptolomeo I

En 305 e.C. Ptolomeo declaróse gobernante independiente, nomándose a sí mesmu rei d'Exiptu, estableciendo asina la denomada dinastía Ptolemaica, del Periodu Helenísticu.

Política esterior editar

Darréu hubo de faer frente, con ésitu, a un ataque de Antígono y Demetrio. Amás allegó a socorrer a los defensores de l'aliada islla de Rodas, que taba siendo sitiada por Demetrio, y obligó a ésti a retirase. En señal d'agradecimientu, los isleños diéron-y el títulu de Sóter ("salvador"). Sicasí, Antígono y el so fíu trunfaron en Macedonia y Grecia espulsando a Casandro. Esto favoreció que tolos diádocos xunir contra ellos y ganar (morriendo Antígono) finalmente na batalla de Ipso (301 e.C.). Nel posterior (tercer y postreru) repartu del Imperiu, Ptolomeo incorporó'l sur de Siria al so reinu exipciu.

Ptolomeo decidió de siguío consolidar y espandir los sos dominios por aciu aliances matrimoniales que garantizaren la paz con potenciales enemigos. Asina, casó a la so fía Arsínoe II con Lisímaco de Tracia (299/298); a la so fiyasca Theoxena con Agatocles de Siracusa (299/298); a la so fía Antígona con Pirro d'Epiru (297); y a Ptolemais (otra fía) con Demetrio Poliorcetes (296). Esto completábase cola estinción de la rebelión en Xipre en 298 y el control de les ciudaes de Tiro y Sidón (na mariña fenicia) en redol a 294.

Na última guerra na que participó (288-286 e.C.), Ptolomeo aliar con Seleuco, Lisímaco y Pirro pa lliberar a les polis griegues de la ocupación macedonia de Demetrio Poliorcetes. La flota exipcia foi decisiva en tomar d'Atenes. Al acabar el conflictu'l faraón llograra un protectoráu sobre numberoses islles griegues del Exéu, lo cual sería de suma importancia pa la hexemonía naval qu'exerció Exiptu nel Mediterraneu oriental mientres les siguientes décades.

Política interior editar

Sábese que mientres el reináu de los primeres Lágidas producióse una fonda reorganización político-alministrativa del país coles mires de maximizar los beneficios de la so esplotación económica. Y Ptolomeo I foi un precursor nesti sentíu,[ensin referencies] como amuesa, por casu, el fechu de que fuera'l introductor del acuñamientu de moneda n'Exiptu. Sicasí, y a diferencia de lo qu'asocede col so socesor, nun disponemos d'abondes fontes de primera mano de los años de Ptolomeo I nel poder que nos dexen conocer con precisión l'algame de les reformes económiques d'esti rei en concretu.

Lo cierto ye que'l faraón esmolecer por asegurar la estabilidá interna d'Exiptu, combinando midíes p'afitar un réxime autocráticu con otres pa contentar a los sos súbditos griegos, xudíos y exipcios, y nel casu d'estos postreros ensin romper radicalmente coles sos costumes milenaries. Tou ello teniendo presente que los ámbitos políticu, social, económicu y relixosu taben estrechamente rellacionaos. Cabo citar, por casu, como midíes conciliadores colos nativos, l'entamu en Menfis del cultu sincréticu a Serapis, la restauración de templos destruyíos polos perses, la realización d'ufriendes a los dioses exipcios y el mecenalgu del cleru.

Con Ptolomeo I empieza nel país la división social que se va caltener, no fundamental, hasta'l final de la dinastía: greco-macedonios, exipcios y xudíos (éstos en menor númberu). Los primeres formaben la columna vertebral del sistema, pos ocupaben puestos d'alta responsabilidá na alministración y l'exércitu. A los soldaos retiraos yéren-yos concedíes parceles de tierra pa la so esplotación. El restu de greco-macedonios concentrábase fundamentalmente n'Alexandría. Ente los exipcios hai qu'estremar dos grupos: per una parte, los privilexaos, esto ye, sacerdotes, terratenientes y funcionarios; por otra, una gran masa trabayador (sobremanera agrícola), qu'a pesar de tener condición d'homes llibres (los esclavos namái podíen ser estranxeros) sufríen de cutiu les consecuencies de les esixencies económiques del Estáu. Tocantes a los xudíos, amás de los aniciaos en Xudea, hai que cuntar colos que dende allá emigraron y estableciéronse n'Alexandría, atraíos pol clima de tolerancia relixosa y social favorecíu dende los tiempos del primer Ptolomeo.

La ciudá d'Alexandría, que fuera fundada por Alexandru Magnu nel añu 332 e.C., foi la capital del nuevu reinu exipciu. Sicasí, el so estatus políticu, característicu de ciudá griega, yera autónomu y Alexandría consideróse siempres jurídicamente, dende Ptolomeo I, parte yustapuesta, non integrante, del reinu d'Exiptu. Esta urbe empezó a ser col nuevu faraón una de la ciudaes más importantes del Mediterraneu, condición que caltuvo mientres tola dinastía. Económicamente, como puertu de primer orde nes rutes marítimes mercantiles. Amás, y sol patronalgu (empecipiáu por Ptolomeo I) de los Lágidas, convertir n'unu de los mayores nucleos científicos y culturales del Mundu Antiguu. Ye precisamente equí onde'l iniciador de la dinastía fundó la famosa Biblioteca, que sería bien ampliada pol so fíu Ptolomeo II Filadelfo, y que formaba parte como edificiu amiesto al Muséu, onde trabayaron los principales sabios de la dómina.

Familia editar

Ptolomeo I tuvo tres esposes:

 
Ptolomeo y Berenice. Octodracma.
  • Artacama, fía del sátrapa Artabazo II, un nietu del rei Artaxerxes II.
  • Eurídice, cola que tuvo al so primoxénitu llamáu Ptolomeo Cerauno "el rayu".
  • Berenice, cola que tuvo al so segundu fíu, llamáu tamién Ptolomeo, que llegaría a reinar col nome de Ptolomeo II Filadelfo. Esta segunda esposa influyó nel so home en gran midida pa qu'exiliara al so primer fíu Ptolomeo Cerauno, y consiguir; Cerauno tuvo qu'emigrar a la corte de Seleuco, n'Asia Menor.
  • Ye posible que tamién contraxera matrimoniu con Tais, una bella cortesana (hetaira) ateniense cola que tuvo tres fíos.

Nel añu 285 e.C., cuando tenía 82 años, Ptolomeo abdicó a favor del so fíu, el más nuevu Ptolomeo Filadelfo o Ptolomeo II, Ptolomeo quería que'l so socesor fuera prudente y capaz de caltener a distancia a Seleuco y a los sos socesores. Ptolomeo Cerauno o Ptolomeo Kerauno, el mayor, yera más inclináu a actuar irreflexivamente y asina estropiar a otros y a sigo mesmu coles sos aiciones.[ensin referencies]

Morrió dos años dempués, siendo l'únicu de los diádocos que finó de muerte natural: los demás fueron asesinaos.

Testimonios de la so dómina editar

Ptolomeo escribió un llibru narrando les campañes d'Alexandru Magnu. Anque perdíu, conócense munchos datos de la obra por cuenta de les constantes referencies que d'ella fixo l'historiador Flavio Arrianu.

Edificaciones editar

  • Puerta en Tanis (Arnold 1999:155)
  • Templu pa Hathor-Thermutis en Terenutis (Tarraneh) (Arnold 1999:155)
  • Templu d'estilu exipciu en Naucratis (Arnold 1999:155)
  • Templu pa Sobeknebtunis en Tebtynis (Arnold 1999:155)
  • Templu en Sharuna (Arnold 1999:156)
  • Dos capilla, agora en Hildesheim (Derchain 1961)

Titulatura editar

Plantía:JeroT0 Plantía:JeroT4 Plantía:JeroT4 Plantía:JeroT5

Ver tamién editar

Notes y referencies editar

  1. Afirmao en: Enciclopedia Nacional Sueca. Identificador Nationalencyklopedin: ptolemaios-i-soter. Apaez como: Ptolemaios I Soter. Data de consulta: 14 xineru 2021. Llingua de la obra o nome: suecu.
  2. Afirmao en: Encyclopædia Britannica Online. Identificador Encyclopædia Britannica Online: biography/Ptolemy-I-Soter. Apaez como: Ptolemy I Soter. Data de consulta: 14 xineru 2021. Llingua de la obra o nome: inglés.
  3. Identificador ULAN: 500356588. Afirmao en: Union List of Artist Names. Data d'espublización: 23 payares 2014. Data de consulta: 22 mayu 2021. Llingua de la obra o nome: inglés.
  4. The decree of Ptolemy Lagides
  5. 5,0 5,1 Peter Green, Alexander to Actium, 1990, pp 13-14
  6. Anson, Edward M (Summer 1986). "Diodorus and the Date of Triparadeisus". The American Journal of Philogy (The Johns Hopkins University Press) 107 (2): 208–217. doi:10.2307/294603. JSTOR 294603.
Referencies dixitales

Bibliografía editar

Bibliografía consultada
  • Asimov, Isaac Asimov (1993) «Historia de los exipcios», Historia de los exipcios. Madrid: Alianza Editorial. ISBN 84-7838-387-5.
  • Fox, Robin Lane (2007) El mundu clásicu: la epopeya de Grecia y Roma. Barcelona: Crítica. ISBN 978-84-8432-898-8.
  • Levi, Peter (1988) Grecia: trubiecu d'occidente. Barcelona: Círculu de Llectores. ISBN 84-226-2616-0.
  • Padró, Josep (2007) «Capítulu 23: La dominación macedonia y el periodu ptolemaicu», Historia del Exiptu faraonico, 1ª, Madrid: Alianza Editorial. ISBN 84-206-8190-3.
  • Seignobos, Charles (1930) Historia Universal d'Oriente y Grecia. Madrid: Daniel Jorro.
  • VV. AA. (2000) La Hestoria y los sos protagonistes. Ediciones Dolmen.
Bibliografía xeneral
  • Bingen, Jean (2007) Hellenistic Egypt: Monarchy, Society, Economy, Culture, Edimburgu, ISBN 0-7486-1578-4
  • Christian A. Caroli (2007) Ptolemaios I. Soter - Herrscher zweier Kulturen, Konstanz.
  • Arnold, Dieter (1999) Temples of the Last Pharaos, New York/Oxford.

Enllaces esternos editar

Predecesor:
Alejandro IV de Macedonia
Faraón
Dinastía Ptolemaica
Socesor:
Ptolomeo II Filadelfo