Plantía:Ficha de pueblu antiguu Los burgundios[1] fueron una tribu xermánica oriental orixinaria d'Escandinavia, qu'a partir del añu 200 empecipió una migración masiva escontra Europa central, siguida polos vándalos, escontra Pomerania (actuales Polonia y nordés d'Alemaña). Depués instalóse na Galia, ente los francos y los alamanes, a veres del Rin. La tribu estableció la so capital en «Borbetomagus» (actual Worms) y arrampuñó «Mogontiacum» (Maguncia) a los romanos.

A principios del sieglu V, los burgundios asitiáronse pacíficamente na zona del valle del Ródano, nun área ente les actuales Suiza, Francia ya Italia, que por ellos acabaría tomando'l nome de Burgundia (y más palantre evolucionaria a l'actual Borgoña). Nel añu 534, los francos ganaron a Gundemaro, el postreru de los reis burgundios, y anexonáronse el so territoriu tres la batalla de Tolbiac.

Les sos lleendes y sagues, base del Cantar de los nibelungos, editáu per vegada primera na Edá Media nel Sacru Imperiu Romanu Xermánicu, diéron-yos trescendencia mitolóxica. Como munches tribus xermániques, convertir al arrianismu, anque los católicos apoderaron tres la conversión del rei Gundebaldo en 500.

Población editar

En tiempos del emperador Graciano, cuando s'establecieron nes veres del Rin, los burgundios yeren 80.000 según la crónica de san Jerónimo pero nun especifica si cuntaba namái guerreros o tamién a los non combatientes.[2] La primer opción tomar Albert Jahn na so Die Geschichte der Burgundionen und Burgundiens (1874), onde envalora qu'en total teníen de ser 300.000 persones (80.000 homes nel Rin, 20.000 homes quedaron nos sos llares, 50.000 muyeres casaes y 150.000 solteres, vieyos y neños).[3] Dominique Jamet en 1996 sostién que la cifra referir al total de persones, afitando en 20.000 en númberu de combatientes, anque'l referir al añu 406.[4] Otros cronistes dicen que yeren 40.000 a 50.000 guerreros al conquistar los territorios galos onde formaron el so reinu.[5] A lo último, el calculo más baxu dar Jean Décarreux, quien diz que yeren apenes 25.000, de los que namái unos pocos miles yeren guerreros.[6]

Oríxenes tribales editar

 
Llocalización de la isla de Bornholm.

Les tradiciones burgundies mentaben un orixe escandinavu y eso atopa sofitu en numberoses pruebes y evidencies arqueolóxiques (Stjerna), y munchu investigadores consideren qu'eses tradiciones paecen ser correutes.[7] Posiblemente porque Escandinavia taba más allá del horizonte de les primeres fontes romanes, incluyendo a Tácito (que solo menta una tribu escandinava, los de los nuesos padres suiones), nada se diz nelles d'ónde podríen venir los burgundios. El primeru que les cita ye Pliniu'l Vieyu, que los vía como una tribu integrante del pueblu vándalos, y depués Ptolomeo, na so obra Geographia, na segunda metá del sieglu II, les cita como vecinos de los semnones. La primer referencia romana a la so procedencia ye a cencielles el Rin (ente otros, Amiano Marcelino, XVIII, 2, 15), yá que pa ellos los burgundios nun yeren sinón otra tribu xermánica oriental.

Anguaño créese que los los burgundios vendríen de la islla de Bornholm, yá que, hacia l'añu 300, la población sumiera en gran parte de la isla. La mayoría de los sos campusantos dexaren d'utilizase, y los qu'entá s'usaben teníen pocos enterramientos.[8] El nome de la isla, en noruegu antiguu, ye «Burgundarholmr» («isla de los burgundios»), lo qu'acota tal procedencia.[9]

Nicolás Maquiavelo, nel so Hestoria de Florencia, reseña que los pueblos nórdicos teníen la tradición de que cuando la rexón onde vivíen nun daba abonda pa caltener a tola población qu'había alloriáu aumentando, un terciu d'ellos, homes, muyeres, neños y ganaos, xunto coles sos autoridaes, poner en marcha buscando nueves tierres onde asitiase. Nel casu de los habitantes de la islla de Bornholm, nun teníen otra opción qu'emigrar escontra'l sur.

Les escavaciones arqueolóxiques n'Alemaña nos últimos cincuenta años punxeron de manifiestu la esistencia de dos allugamientos burgundios en Germania anteriores al so contautu col Imperiu romanu. Diéronse dos explicación sobre la so esistencia:

  • Nuevamente, que los cronistes romanos de les campañes militares nun estremaren a los burgundios d'otru de los pueblos xermánicos, los alamanes, al escribir los sos añales.
  • Que tal contautu nun se produxera porque los burgundios dixebrar de la lliga de los alamanes nel momentu que l'Imperiu romanu taba debilitándose y en desintegración y ocuparen territorios de les actuales Suiza, Austria, el Francu Condáu y los Alpes.

Primeres rellaciones colos romanos editar

 
Llocalización de los burgundios a metá del sieglu i d. C.
 
Rexones qu'ocuparon los alamanes y que darréu, al movese al este, fueron ocupaes polos burgundios. (Les feches señalen los enfrentamientos contra los romanos y la llinia negra gruesa, el llimes (frontera).

Les primeres migraciones burgundies llevar a establecese na marxe esquierda del cursu mediu del Óder, anque delles tribus llegaron hasta les mariñes del llonxanu mar Negru. Más tarde treslladáronse a la cuenca del Vístula, según Jordanes, l'historiador de los godos de mediaos del sieglu vi. A mediaos del sieglu iii, los burgundios tuvieren a puntu de sumir, ganaos por otru pueblu qu'habitaba la mesma zona, los gépidos, que, encabezaos pol so rei Fastida, casi los aniquilaron.

Escontra la década de 270 d. C., los burgundios empezaron nuevamente a emigrar y entraron per primer vegada en contautu colos romanos; escontra'l final del sieglu iii, una población bastante numberosa de burgundios ocupara les antigües tierres abandonaes de los alamanes a veres del Rin y el Meno. El pueblu alamán empezara a movese escontra l'este, hasta la frontera del imperiu (llimes xermánicu), que travesaben con cierta frecuencia pa faer incursiones en gran parte de la Galia (escontra'l 259/260), hasta que fueron derrotaos y retiráronse al otru llau de la frontera del Rin. Mientres casi un sieglu, nun causaron más problemes a Roma, pero hacia l'añu 352 retomaron les incursiones. A la fin del añu 367, cruciaron por sorpresa'l Rin y escalaron «Moguntiacum » (Maguncia).

Nel añu 369, l'emperador Valentiniano I solicitó l'ayuda de los burgundios na so guerra contra los alamanes (Amiano Marcelino, XXVIII, 5, 8-15), pero a la fin la campaña nun se llevó a cabu, una y bones los romanos empezaben a ver na llegada masiva de los guerreros burgundios una amenaza inclusive mayor que la que supóníen los alamanes. Valentiniano contraatacó en «Solicinium» y, con ayuda d'otros pueblos, ganar pírricamente, pos les baxes del exércitu romanu fueron tan numberoses que tuvo qu'abandonar la idea de siguir la so campaña contra ellos. En 374 los romanos roblaron la paz con Macriano, rei de los alamanes, que dende entós foi un fiel aliáu so. Los siguientes trés años Valentiniano reorganizó les defenses de la frontera del Rin, supervisando personalmente la construcción de numberosos fuertes.

A la fin del sieglu IV, los burgundios espulsaron a los alamanes de la rexón ente'l Taunus y el Neckar y algamaron el Rin. Aproximao cuatro décades más tarde, los burgundios apaecen de nuevu nes fontes. Tres la cayida en desgracia y posterior cautiverio y execución en Rávena del xeneral y magister militum romanu Estilicón, les tropes visigodes d'Alaricu I volvieron lluchar (406-408) contra Roma, acompañaes esta vegada poles tribus del norte, que cruciaron el Rin y enfusaron nel Imperiu. Ente estes tribus atopaben los alanos, los vándalos, los suevos y, posiblemente, los burgundios, que se supón emigraren escontra l'oeste y estableciérense nel valle del Rin, na zona próxima a «Borbetomagus» (Worms).

En 436 fueron ganaos polos hunos, perdiendo a 20.000 guerreros y el so rei Gundahario.[10]

Cuando'l Imperiu romanu debilitóse, autorizó a los pueblos xermánicos a asitiase nel so territoriu como «federaos» (fœderati). Estos pueblos recibíen tierres y una parte del impuestu sobre la renta en cuenta de garantizar la seguridá del territoriu. Ente ellos taben los burgundios que, a pesar de la so condición de foederati, paecen tener una rellación tormentosa colos romanos, pos aprucieron nes rexones fronterices y estendieron la so influencia tolo posible.

Al paecer hubo dacuando una rellación amigable ente los hunos y los burgundios. Un costume huna pa les muyeres llevábalos a allargar artificialmente'l craniu de les neñes por aciu fuertes vendajes cuando yeren tan solu ñácaros. En delles tumbes xermániques, atopáronse adornos hunos y tamién cranios femeninos trataos d'esa manera; al oeste del Rin, solo les tumbes burgundies contienen un gran númberu d'esos cranios.[11]

Los siguientes años vieron la nacencia del primeru de los reinos burgundios en redol a Worms y la so posterior destrucción nel añu 436. Depués, yá dientro de les llendes del imperiu, nel añu 443 recibieron una rexón llamada Sapaudia (la Saboya actual y gran parte del pandu de Suiza) y espandiéronse depués a la Burgundia, onde llograron crear un segundu reinu que foi'l más duraderu y el que tomó más territoriu. Este sumió nel añu 534 tres la so definitiva conquista polos francos.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Esti términu apaez nel Diccionariu de l'Academia de la Llingua Asturiana. Ver: burgundiu, -a, -o
  2. Jerónimo (2005). Crónica. Traducción llatín-inglés por Roger Pearse, páxs. 329. Ipswich: The Tertullian Project.
  3. Perrin, Odet (1968). Les Burgondes, leur histoire, des origines à la fin du 1er royaume 534: Contribution à l'histoire des invasions. Éd. de la Baconnière, páxs. 186.
  4. Jamet, Dominique (1996). Clovis, ou, -y baptême de l'ère: France, qu'as-el to fait de ta laïcité?. Ramsey, páxs. 38.
  5. Krzywicki, Ludwik (1934). Primitive Society and Its Vital Statistics. Londres: Macmillan and Company, páxs. 80.
  6. Décarreux, Jean (1962). Les Moines et la civilisation en Occident: des invasions à Charlemagne. Arthaud, páxs. 55.
  7. Por casu, Lucien Musset, nel so The Germanic Invasions: The Making of Europe AD 400-600. University Park, PA: The Pennsylvania State University Press, 1975, p. 62.
  8. Stjerna, en Nerman 1925:176.
  9. Veseti, na so obra Þorsteins saga Víkingssonar, diz que s'asitiaron nuna islla o encinar, que se llamaba encinar de Borgund, esto ye, Bornholm. La traducción d'Alfredo'l Grande de Orosio usa'l nome 'Burgenda land. El poeta y pioneru mitologista Viktor Rydberg (1828-1895) en Our Fathers' Godsaga (La "Godsaga de los nuesos padres) afirmó, basándose nuna fonte medieval, Vita Sigismundi, que los burgundios mesmos calteníen tradiciones orales alrodiu del so orixe escandinavu.
  10. McLynn, Frank (2009). Heroes & Villains: Inside the minds of the greatest warriors in history. Random House, páxs. 77. ISBN 9781409070344.
  11. Beiträge sur Archäologie des Attila-Reiches, Werner, J. (1953). Die Bayerische Akademie der Wissenschaft. Abhandlungen. N.F. XXXVIII A Philosophische-philologische und historische Klasse. Munich.

Bibliografía editar

  • Beiträge sud Archäologie des Attila-Reiches, Werner, J. (1953). Die Bayerische Akademie der Wissenschaft. Abhandlungen. N.F. XXXVIII A Philosophische-philologische und historische Klasse. Munic.
  • Bury, J.B. The Invasion of Europe by the Barbarians. London: Macmillan and Co., 1928.
  • Dalton, O.M. The History of the Franks, by Gregory of Tours. Oxford: The Clarendon Press, 1927.
  • Drew, Katherine Fischer. The Burgundian Code. Philadelphia: University of Pennsylvania Press, 1972.
  • Gordon, C.D. The Age of Attila. Ann Arbor: University of Michigan Press, 1961.
  • Guichard, Rene, Essai sur l'histoire du peuple burgonde, de Bornholm (Burgundarholm) vers la Bourgogne et les Bourguignons, 1965, published by A. et J. Picard et Cie.
  • Murray, Alexander Callander. From Roman to Merovingian Gaul. Broadview Press, 2000.
  • Musset, Lucien. The Germanic Invasions: The Making of Europe AD 400-600. University Park, Pennsylvania: The Pennsylvania State University Press, 197
  • Wood, Ian N. 'Ethnicity and the Ethnogenesis of the Burgundians'. In Herwig Wolfram and Walter Pohl, editors, Typen der Ethnogenese unter besonderer Berücksichtigung der Bayern, volume 1, pages 53–69. Vienna: Denkschriften der Österreichische Akademie der Wissenschaften, 1990.
Fontes antigües romanes
  • Amiano Marcelino. Res Gestarum Libri XXXI (llamada de cutiu Hestories), en 31 volumes de los que los 13 primeros perdiéronse. Ye la obra más importante en llatín del principal historiador romanu que vivió y rellató el procesu de decadencia y descomposición del Imperiu Romanu mientres el sieglu IV.