Sam Peckinpah

direutor de cine d'Estaos Xuníos

David Samuel Peckinpah (21 de febreru de 1925Fresno – 28 d'avientu de 1984Inglewood) foi un direutor y guionista de cine, televisión y teatru d'Estaos Xuníos.

Sam Peckinpah
Vida
Nacimientu Fresno[1]21 de febreru de 1925[2]
Nacionalidá Bandera de Estaos Xuníos d'América Estaos Xuníos
Llingua materna inglés
Muerte Inglewood28 d'avientu de 1984[2] (59 años)
Causa de la muerte insuficiencia cardiaca
Fíos/es 5
Estudios
Estudios Universidá del Sur de California
Fresno High School (en) Traducir
Escuela de Artes Cinematográficas de la Universidad del Sur de California (es) Traducir
California State University, Fresno (es) Traducir
Llingües falaes inglés[3]
Oficiu direutor de cine, productor de cine, guionista, actor, actor de cinerealizador
Premios
Nominaciones
Miembru de Writers Guild of America West (es) Traducir
Serviciu militar
Cuerpu militar Cuerpu de Marines de los Estaos Xuníos
Lluchó en Segunda Guerra Mundial
IMDb nm0001603
Cambiar los datos en Wikidata

Conocíu especialmente pol discutiniu que se xeneró arriendes de la violencia nes sos películes. Dellos grupos d'opinión criticar porque entendìan que Peckinpah faía una apoloxía de la violencia y la banalizaba. Otra parte del públicu allabar, porque entendía que'l realizador usaba la violencia como una renovación del canon narrativu más clásicu. Forma parte del grupu de direutores que fixeron remontar la industria hollywoodense mientres les décades de 1960 y 1970.

Ente les sos importantes aportaciones al cine figura la reformulación del western clásicu, llevándolo a terrenes más crepusculares y violentos. La crítica destacó'l llirismu del so cine, según la fondura psicolóxica de la que dotó a los sos personaxes.

Biografía editar

Los sos entamos editar

Nació'l 21 de febreru de 1925, fíu d'un abogáu perteneciente a una acomodada familia. La so madre tamién pertenecía a una familia acomodada. El so bisagüelu Rice Peckinpaugh, un comerciante y granxeru proveniente d'Indiana, camudó'l so apellíu a Peckinpah al treslladase a California na década de 1850.[5]

Al pie del so hermanu, solíen faltar a clases pa dir al ranchu del so güelu maternu, Denver S. Church, a vivir la vida como cowboy. Realizó los sos estudios básicos en Fresno, y los secundarios nel Fresno High School. El so calter arreyar repetidamente n'engarradielles y problemes de disciplina, polo que los sos padres decidieron inscribilo na academia militar San Rafael Military Academy, pa realizar el so últimu añu d'estudios. En 1943 apuntar nel Cuerpu de Marines de los Estaos Xuníos y en 1945 foi unviáu a China nun batallón que la so xera consistió en desarmar a los soldaos xaponeses. A finales de 1946 tornó a Estaos Xuníos ensin guardar nengún combate. Una vegada en casa, los sos planes fueron estudiar Derechu y entrar na empresa de la so familia. Sicasí, conoció a una moza estudiante de Teatru, Mary Selland, que más tarde sería la so esposa. Influyíu por ella, empezó a interesase pol teatru y la poesía. Empecipió los sos estudios de teatru nel Fresno State College y completar na Universidá del Sur de California.

El so pasu pola televisión editar

En terminando los sos estudios pasó una temporada trabayando de tramoyista hasta 1951, cuando empieza a trabayar na CBS. La so primer incursión nel cine foi de la mano de Don Siegel en 1954, como guionista y actor secundariu na so película Invasion of the Body Snatchers (1956) (La invasión de los lladrones de cuerpos). Esta obra valió-y el reconocencia de la cadena CBS, pa la cual empezó a escribir guiones en series como Gunsmoke (La llei del revólver), Broken Arrow, Tales of Wells Fargo y Zane Grey Theatre. La so primer obra como direutor foi en 1958, col episodiu de Broken Arrow tituláu The Knife Fighter. Mientres los sos años en televisión Peckinpah, axuntó un grupu d'actores –Strother Martin, R. G. Armstrong, Warren Oates– que lu acompañaríen nes sos posteriores películes.

La so carrera cinematográfica editar

En 1961 Peckinpah dirixó la so primer película, The Deadly Companions, con Maureen O'Hara y Brian Keith nos papeles principales. La cinta, rodada en principiu como un telefilme pero estrenada n'Europa nos cines, llogró una escasa aceptación per parte del públicu y de la crítica polo xeneral. El direutor reaccionó asegurando que tuviera bien poca llibertá mientres el rodaxe poles presiones de los productores.

Un añu dempués dirixó la so siguiente película, Ride the High Country (Duelu na alta sierra, 1962), que ganó un premiu nel Festival Internacional de Cine de Bélxica, percima de Fellini 8 ½. Amás, la crítica francesa calificar bien positivamente y foi xulgada como la meyor película estranxera nel Festival Mexicanu de Cine. Ta incorporada nel archivu National Film Registry de la Biblioteca del Congresu d'Estaos Xuníos. Con esta película inauguró unu de les sos temes fetiche: el western crepuscular, con dos estrelles del xéneru nel so maduror (Joel McCrea y Randolph Scott).

La so tercer película foi Mayor Dundee (1965), y marcó l'entamu de les sos esplosives rellaciones con productores y distribuidores. Protagonizada por Charlton Heston y Richard Harris, y asitiada a la fin de la Guerra de Secesión. El direutor pretendió dar abonda densidá a la película y dotar a los personaxes de cierta complexidá. Sicasí, la productora Columbia Pictures considerar demasiáu llarga y complicada, y fixo numberosos cortes y remontajes. Peckinpah se enfureció, declarando públicamente que la so película, tres esos retayos, yera incomprensible. Por causa de la so reacción, retirar del rodaxe de la so siguiente película, El rei del xuegu (1965), finalmente rodada por Norman Jewison, que se convirtió n'unu de los clásicos del cine d'Estaos Xuníos de la dómina. En 1966, la cadena de televisión ABC ufiertó-y la oportunidá de dirixir Noon Wine, una adautación de la novela de Katherine Anne Porter, que foi un ésitu de públicu y crítica.

Pero la película qu'inauguró la fama sanguinaria del so cine foi The Wild Bunch (The Wild Bunch, 1969), siguiendo col xéneru del western crepuscular. Tamién el so estilu de direición estableció lo que seríen les sos carauterístiques, usando la cámara lenta en numberoses secuencies y una téunica de montaxe bastante vanguardista. Foi considerada por dellos críticos como «la película más violenta que s'haya filmado enxamás».

Mientres el rodaxe de la so siguiente película, The Ballad of Cable Hogue (1970), el direutor foi forzáu pola productora Warner Bros. a dirixir la película ensin la violencia amosada en The Wild Bunch. De manera que el direutor dio-y un toque risible. Apenes s'invirtió dineru n'espublizala, lo cual fizo que casi pasara desapercibida ente'l públicu.

Cuando la reputación del direutor taba marcada pol llamatu de Bloody Sam (Sam el sanguinario) que-y acuñaron los críticos d'Estaos Xuníos, dirixó nel Reinu Xuníu, Perros de paya (1971), con Dustin Hoffman y Susan George como protagonistes principales. En poco tiempu la película convertir nuna importante tema pa diverses publicaciones como Cinema, Esquire, Life o Playboy, que publicaron delles entrevistes col direutor. Sicasí, gran parte del discutiniu que llevantó, tuvo debida al presuntu enclín misóxina qu'atribuyeron diversos grupos feministes a la película. Al pie de la violencia nel so cine, sería otru de los alderiques que tuvo presente mientres tola so carrera.

En 1971 realizó Junior Bonner (El rei del rodiu), protagonizada por Steve McQueen, que pasó muncho más desapercibida que la so predecesora pa la taquilla. Nella atopa'l tema favorita del direutor: el mundu de los perdedores. La llírica del ablayamientu» o incomprensión -como cita dalgún críticu- ye llevada equí a la so máxima espresión, cuntando con unos medios pocu falagueros pero con una hestoria honesta, con garra y unos actores apurríos (Ben Johnson, Ida Lupino y otros).

Un añu dempués volvería trabayar con Steve McQueen n'unu de los sos más famosos papeles: The Getaway (La fuxida). Tan famosa como desfamada nel so momentu (con anéudota de la censura española incluyida), la so revalorización internacional llega tres el remake de 1994.

En 1973 dirixó Pat Garrett y Billy The Kid, con Bob Dylan y Kris Kristofferson.

En 1974 realizó la so película más surrealista según la crítica, Bring Me the Head of Alfredo Garcia (Quiero la cabeza d'Alfredo García); al añu siguiente'l thriller Killer Elite (1975), y en 1977 La cruz de fierro. Toes elles con escasu presupuestu. Orson Welles poner en contautu con Peckinpah pa dici-y que La cruz de fierro yera la meyor película antibélica qu'había vistu. Sicasí, foi un fracasu de crítica y públicu n'Estaos Xuníos.

A finales de la década de 1970, Peckinpah paecía pasar al olvidu. Nenguna publicación falaba d'él. La so salú yera yá bien precaria por cuenta del so alcoholismu y la so adicción a la cocaína. En 1978 dirixó Convói, que foi otru fracasu.

La so última película foi Clave: Omega (1983), un thriller d'espíes que nun tuvo abonda fuercia nin siquier pa motivar crítiques series, por cuenta de les sos concesiones al comercialismo, protagonismu de Rutger Hauer incluyíu.

Sam Peckinpah morrió de paru cardiaco'l 28 d'avientu de 1984[6]

Filmografía editar

Obres pa la televisión editar

  • Gunsmoke (Escribió nueve adautaciones de guiones de radiu y dos guiones orixinales. 1955-1958)
  • The Assassin (Episodiu de Broken Arrow, 1956) (Guionista)
  • Apache Gold (Episodiu de Tales of Wells Fargo, 1957) (Guionista)
  • The Teacher (Episodiu de Broken Arrow, 1957) (Guionista)
  • The Singer (Episodiu de Have Gun - Will Travel, 1958) (Co-guionista)
  • The Town (Episodiu de Trackdown, 1958) (Guionista)
  • The Transfer (Episodiu de Broken Arrow, 1958) (Direutor y guionista)
  • The Johnny Ringo Story (Episodiu de Tombstone Territory, 1958) (Guionista)
  • The Kidder (Episodiu de Man Without a Gun, 1958) (Guionista)
  • The Knife fighter (Episodiu de Broken Arrow, 1958) (Direutor)
  • Trouble at Trés Crucies (Direutor y guionista) (Episodiu de Dick Powell's Zane Grey Theatre, 1958)
  • The Sharpshooter (Guionista), The Marshal (Direutor y guionista), Home Ranch (Guionista), The Boarding House (Direutor), The Money Gun (Direutor y guionista) y The Baby Sitter (Direutor) (Toos ellos episodios de The Rifleman, 1958-1959)
  • Miss Jenny (Co-guionista y direutor), Lonesome Road (Co-guionista y direutor) (Episodios de Dick Powell's Zane Grey Theatre, 1959)
  • Klondike Fever (Guionista), Swoger's Mules (Co-guionista) (Episodios de Klondike, 1960)
  • Jeff (Co-guionista y direutor), Brown (Direutor), The Courting of Libby (Direutor), Hand on the Gun (Direutor), The Painting (Direutor), The Old Man (Guionista), School Days (Co-guionista) y Mrs. Kennedy (Co-guionista) (Episodios de The Westerner, 1960).
  • The Story of Julesberg (Episodiu de Pony Express, 1961) (Guionista)
  • Mon Petit Chou (Episodiu de la serie Ruta 66, 1961) (Direutor)
  • Pericles on 31st Street (Co-guionista, productor y direutor) y ‘The Losers' (Co-guionista, productor y direutor) (Episodios de Dick Powell Theatre, 1962)
  • Noon Wine (Especial televisivu d'ABC, 1967) (Direutor y guionista)
  • That Lady is My Wife (Episodiu de Bob Hope's Chrysler Theatre, 1967) (Direutor)

Referencies editar

  1. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 10 avientu 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  2. 2,0 2,1 Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  3. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  4. 4,0 4,1 4,2 URL de la referencia: https://marines.togetherweserved.com/usmc/servlet/tws.webapp.WebApps?cmd=ShadowBoxProfile&type=Person&ID=443157.
  5. Fine,, p. 12.
  6. Weddle,, p. 550.
  7. filmaffinity.com
  8. IMDb.es

Bibliografía editar

Enllaces esternos editar