Silesia[1] (polacu: Śląsk; checu: Slezsko; alemán: Schlesien; en dialeutu alemán silesiu: Schläsing) ye una rexón histórica d'Europa Nororiental que güei ta casi dafechu en Polonia con pequeñes partes na República Checa y Alemaña. El so emblema rexonal ye una águila negra en campu dorao.

Silesia
coat of arms of Silesia (en) Traducir
Alministración
Tipu d'entidá rexón xeográfica
Capital Wrocław
Xeografía
Coordenaes 51°N 17°E / 51°N 17°E / 51; 17
Superficie 40000 km²
Demografía
Más información
Estaya horaria Hora central europea
Cambiar los datos en Wikidata

En 990, Miecislao I de Polonia conquistó esta rexón a Boleslav II de Bohemia. Dempués de pertenecer a Polonia, Silesia foi anexonada de nuevu a la corona de Bohemia, depués a Austria —qu'apoderó Bohemia dende 1526— y dempués a Prusia, a partir de 1763 en virtú del tratáu de Hubertusburg que punxo fin a les guerres de Silesia.

El sieglu XIX vio fondos tresformamientos na rexón cuando s'esplotó'l carbón, cola nacencia de grandes ciudaes alredor de la industria de la metalurxa. Dempués de 1871, formó parte de l'Alemaña unificada. El sieglu XX tamién supusó grandes cambeos na rexón, recuperando Polonia una parte tres la I Guerra Mundial y finalmente casi tola Silesia tres la II Guerra Mundial.

Históricamente la rexón consideróse estremada na Baxa Silesia, que correspuende al sector occidental, y l'Alta Silesia, al sector más oriental y meridional.

Etimoloxía editar

Los nomes de Silesia, nos distintos idiomes comparten probablemente la so etimoloxía —llatín: Silesia; polacu: Śląsk; n'antiguu polacu: Ślążsk[o]; en silesiu: Ślůnsk; alemán: Schlesien; en alemán silesiu: Schläsing; checu: Slezsko; eslovacu: Sliezsko; Plantía:Lang-csb; en alto sorabo: Šleska; en so sorabo: Šlazyńska)—. Tolos nomes tán rellacionaos col nome d'un ríu (agora Ślęza) y un monte (monte Ślęża) alcontráu na parte centromeridional de Silesia. El monte sirvió como llugar de cultu.

Ślęża ta llistáu como unu de los numberosos nomes topográficos pre-indoeuropeos na rexón (vease na Wikipedia n'inglés: Antiguos hidrónimos europeos).[2]

Según dellos eslavistes polacos el nome ‘Ślęża’ [ˈɕlɛ̃ʐa] o ‘Ślęż’ [ˈɕlɛ̃ʐ] ta direutamente rellacionáu coles pallabres n'antiguu eslavu 'ślęg' [ˈɕlɛ̃ɡ] o 'śląg' [ˈɕlɔ̃ɡ], que signifiquen ensin borrina, moyáu o mugor.[3] hai desalcuerdu cola hipótesis d'un orixe pal nome Śląsk [ˈɕlɔ̃sk] deriváu del nome de la tribu de los silingos, una etimoloxía preferida por dellos autores alemanes.[4]

Historia editar

 
Emblema tradicional de Silesia

Poblada hasta 406 polos xermanos, silingos, bastanos y vándalos y despoblada por éstos cuando se movieron a conquistar al Imperiu romanu, foi repoblada nos sieglos VI-VII por pueblos eslavos como los lusacios y sorabos o serbios blancos, nel oeste, y los croates blancos nel este. Escontra fines del sieglu VII la mayoría de los croates blancos y gran parte de los serbios blancos colaron escontra la península de los Balcanes estableciéndose nes actuales Croacia y Serbia, siendo entós Silesia repoblada por polacos y checos.

Adquirida en 990 pol príncipe polacu Miecislao I a los bohemios (checos), Silesia foi escenariu de numberoses guerres polacu-bohemies mientres los sieglos X al XII. En 1138, el príncipe polacu Boleslao III el Bocatorcida estremó'l país ente los sos cuatro fíos: Silesia pasó a depender del so fíu mayor, Vladislao II el Desterráu, que llueu tendría que salvase col destierru al ser atacáu polos sos hermanos menores. Al volver del exiliu, los sos fíos Boleslao l'Altu y Miecislao la Piernes Torcíes, estremáronse la rexón, división que permaneció hasta l'actualidá. (ver: Ducaos de Silesia)

Col dominiu de numberosos príncipes Silesia, anque estremada, permaneció como la rexón más desenvuelta de Polonia. Nel sieglu XIII, col alcuerdu principal empezó la recolonización alemana del sur de Silesia. Los príncipes fundaron numberoses ciudaes y mines. En 1241, na batalla de Liegnitz, l'exércitu del príncipe Enrique II —que morrió na batalla— llogró detener la invasión de los mongoles.

Cola crecedera de la hexemonía rexonal del unificáu reinu bohemiu, nel sieglu XIV los principaos silesianos quedaron feudados polos reis del sur, anque inda sol poder de los príncipes de la dinastía Piast. La reunificación del reinu polacu nun camudó la situación política, tampoco'l curtiu reináu de la dinastía polacu-lituana en Praga. El postreru Piast morrió nel añu 1675.

En 1335, nel contratu de Trenčín, el rei polacu Casimiro III arrenunció «pa siempres» a Silesia en favor del rei de Bohemia. En 1355, l'emperador romanu xermánicu Carlos IV (que dende 1347 yera rei de Bohemia) incorporó Silesia al Sacru Imperiu Romanu Xermánicu.

En 1526, el reinu bohemiu, xunto con toa Silesia, pasó a manes de los Habsburgu. Cola llegada de la Reforma empezaron los conflictos ente la mayoría protestante de la población y la dinastía católica.

Tres la Guerra de Socesión Austriaca, la mayor parte de Silesia quedó sol control de la Prusia de Federico II el Grande. Cola intensa colonización y industrialización empezó un tiempu de gran prosperidá.

La creación del Imperiu alemán en 1871 incluyó a Silesia dientro de la Unificación alemana impulsada por Otto von Bismarck.

A la fin de la Primer Guerra Mundial, dempués del plebiscitu y los trés llevantamientos polacos, una gran parte de l'Alta Silesia formó parte de la Polonia renacida. En 1920 españó un conflictu militar fronterizu ente Polonia y Checoslovaquia, qu'acabó cola división de la parte sureña de Silesia.

Dempués de la derrota alemana na Segunda Guerra Mundial, la parte de Silesia inda perteneciente a Alemaña foi vencida a Polonia en cuenta de les tierres orientales polaques anexaes pola Unión de Repúbliques Socialistes Soviétiques (URSS) en 1944, cuando espulsaron a los alemanes y declararon unilateralmente que la so frontera con Polonia yera la establecida na Llinia Curzon de 1919. Tola población alemana (más de 4 millones de persones) foi desterrada y nel so llugar la rexón foi colonizada con polacos, parcialmente polacos de les rexones de Vilnius y Lviv.

La parte checa de Silesia anexonada pola Alemaña nazi nel marcu de la integración de los Sudetes, tamién foi balerada de la so población alemana. Un 20% de la población polaca vive anguaño en Silesia, pero apenes hai families que los sos antepasaos sían naturales de la rexón.

Dende 2004, la totalidá de Silesia forma parte de la Xunión Europea.

Xeografía de la rexón histórica editar

 
Topografía de la rexón

La mayor parte de Silesia ye relativamente llana, anque la so llende meridional ye xeneralmente montascosu. Atópase principalmente nuna franxa que cuerre a lo llargo de dambes veres del ríu Oder (Odra) nel so cursu cimero y medio (Odra), anque s'estiende escontra l'este hasta la cuenca cimera del ríu Vístula. La rexón tamién inclúi munchos afluentes del Oder, ente ellos el Bóbr (y el so afluente'l Kwisa), el Barycz y el Nysa Kłodzka. Los montes de los Sudetes cuerren a lo llargo de la mayor parte del estremu sur de la rexón, anque nel so estremu sureste algamen los Beskydy silesies y les Beskydy moravo-silesies, que pertenecen al cordal de los montes Cárpatos.

Históricamente, Silesia taba llindada al oeste pelos ríos Kwisa y Bóbr, ente que'l territoriu al oeste del Kwisa taba n'Alta Lusacia (antes Milsko). Sicasí, por cuenta de que parte de l'Alta Lusacia incluyir na provincia de Silesia en 1815, na alemana Görlitz, Niederschlesischer Oberlausitzkreis y les zones vecines considérense partes de la Silesia histórica. Esos distritos, xunto col polacu voivodatu de Baxa Silesia y partes del voivodatu de Lubusz, conformen la rexón xeográfica de la Baxa Silesia.

Silesia esperimentó una estensión nocional similar nel so estremu oriental. Históricamente estendíase namái hasta'l ríu Brynica, que la dixebraba de Zagłębie Dąbrowskie na rexón de la Pequeña Polonia. Sicasí, pa munchos polacos de güei, Silesia (Śląsk) entender pa cubrir tola zona alredor de Katowice, incluyendo Zagłębie. Esta interpretación tien sanción oficial nel usu del nome de Silesia (województwo śląskie) pa la provincia que cubre esta área. De fechu la pallabra Śląsk en polacu (cuando s'usa ensin calificación) agora comúnmente refierse puramente a esta área (tamién llamada Górny Śląsk o Alta Silesia).

D'igual manera que n'área de Katowice, l'Alta Silesia histórica tamién incluyía la rexón d'Opole (voivodatu d'Opole) y la Silesia checa. La Silesia Checa compónse d'una parte de la Rexón de Moravia-Silesia y del Distritu Jeseník na Rexón de Olomouc.

Organización políticu-alministrativa editar

La rexón histórica de Silesia pertenez anguaño casi por entero a Polonia, con pequeñes partes na República Checa y n'Alemaña

Sector polacu editar

 
La Silesia polaca

La parte polaca de Silesia ta estremada en cuatro voivodatos (provincies):

Hai qu'aprofiar qu'éstos son los voivodatos qu'entamen alministrativamente partes de la rexón histórica de Silesia, anque non tol so territoriu pertenecía a Silesia. (Puede faese la comparanza con La Mancha española, que toa ta en Castiella-La Mancha, pero que non tola comunidá autónoma española ye parte de La Mancha).

Sector checu editar

 
La Silesia Checa

La parte de Silesia qu'agora pertenez a la República Checa depende de 14 provincies y llenda colos distritos de Zlin y Olomouc na República Checa, Zilina en Eslovaquia y Polonia con frontera polaca, con una área averada de 4559 km² y un millón d'habitantes.

Principales ciudaes editar

Les ciudaes históriques más importantes de la rexón son les siguientes (cola población en 2006):

 
Wrocław
 
Ostrava
 
Katowice
 
Bielsko-Biała
 
Opole
 
Görlitz
Nome

Población

Área

Provincia

País

1
 
Wrocław 632 162 293 km² Voivodatu de Baxa Silesia
 
2
 
Ostrava 336 556 214 km² Rexón de Moravia-Silesia
 
3
 
Katowice 317 220 165 km² Voivodatu de Silesia
 
4
 
Gliwice 199 451 134 km² Voivodatu de Silesia
 
5
 
Bytom 187 943 69 km² Voivodatu de Silesia
 
6
 
Zabrze 191 247 80 km² Voivodatu de Silesia
 
7
 
Bielsko-Biała 176 864 125 km² Voivodatu de Silesia
 
8
 
Arruda Śląska 146 658 78 km² Voivodatu de Silesia
 
9
 
Rybnik 141 580 148 km² Voivodatu de Silesia
 
10
 
Tychy 131 153 82 km² Voivodatu de Silesia
 
11
 
Opole 128 268 97 km² Voivodatu d'Opole
 
12
 
Wałbrzych 126 465 85 km² Voivodatu de Baxa Silesia
 
13
 
Zielona Góra 118 221 58 km² Voivodatu de Lubusz
 
14
 
Chorzów 114 686 33 km² Voivodatu de Silesia
 
15
 
Legnica 105 750 56 km² Voivodatu de Baxa Silesia
 

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Esti términu apaez nel Diccionariu de l'Academia de la Llingua Asturiana. Ver: silesiu, -a, -o
    Esti términu apaez nel Diccionariu de l'Academia de la Llingua Asturiana. Ver: silesianu, -a, -o
  2. Zbigniew Babik, "Najstarsza warstwa nazewnicza na ziemiach polskich w granicach średniowiecznej Słowiańszczyzny", Uniwersitas, Kraków, 2001.
  3. Rudolf Fischer. Onomastica slavogermanica. Uniwersytet Wrocławski. 2007. t. XXVI. 2007. str. 83
  4. Jankuhn, Herbert; Beck, Heinrich, ed., «Wandalen» (n'alemán), Wandalen, 33 (2nd edición), de Gruyter, «Da die Silingen offensichtlich ihren Namen im mittelalterlichen pagus silensis und dem mons slenz - möglicherweise mit dem Zobten gleichzusetzen [...] - hinterließen und damit einer ganzen Landschaft – Schlesien – dean Namen gaben [...]» 

Enllaces esternos editar

  •   Wikimedia Commons acueye conteníu multimedia sobre Silesia.
  • Silesia  
  • Silesian Wars. (2006). In Encyclopædia Britannica. Retrieved June 11, 2006, from Encyclopædia Britannica Premium Service. (n'inglés)