Unificación alemana

La unificación d'Alemaña foi un procesu históricu que tuvo llugar na segunda metá del sieglu XIX n'Europa Central y que remató cola creación del Imperiu alemán el 18 de xineru de 1871 axuntando diversos estaos hasta entós independientes (Prusia, Baviera, Saxonia, etc.).

Antes de la formación d'un Estáu nacional unificáu, el territoriu d'Alemaña atopábase estremáu nun mosaicu políticu de 37 Estaos. Ente ellos destacaben, pola so importancia económica y política, l'Imperiu austriacu y el Reinu de Prusia.

Antecedentes editar

La situación alemana tres 1815 editar

 
Revolución lliberal de 1848 en Berlín, los rebeldes utilicen yá como colores alemanes al negru, colloráu y mariellu

Dende principios del sieglu XIX, tres les guerres napoleóniques, foi imponiéndose la idea d'unificar les distintes organizaciones polítiques herederes del Sacru Imperiu Romanu Xermánicu nun solu Estáu alemán. Un pasu importante nesti procesu foi la formación d'un mercáu únicu na rexón. A ello contribuyeron, tantu los junkers, esto ye, l'aristocracia terrateniente prusiana, como la burguesía industrial de la cuenca del Ruhr.

En 1834, producióse la unificación aduanera que sumó Prusia a otros Estaos alemanes primeramente acomuñaos nesta materia. Sicasí, por cuenta de les diferencies ente Austria y Prusia, el procesu d'unificación política nun pudo llevase a cabu na primer metá del sieglu XIX. Dende 1848 foi cada vez más intensa l'actividá de grupos nacionalistes qu'afalaben la formación d'un únicu Estáu pa tolos alemanes ante la crónica debilidá de los pequeños Estaos xermanos entós esistentes. Sicasí, el lliberalismu yera una gran amenaza pa les intenciones monárquiques d'Austria y Prusia, polo que n'Europa creáronse aliances pal control gubernamental de cada nación:

  • La Santa Alianza. El tratáu foi robláu'l 26 de setiembre de 1815 pol emperador Francisco I d'Austria, el rei Federico Guillermu III de Prusia y el zar Alexandru I de Rusia, que foi'l so principal promotor. Anque l'alcuerdu yera un actu políticu pa evitar que les idees lliberales espandir por Europa, la redaición del tratáu contenía una declaración de calter puramente relixosu. Tres la cayida de Napoleón, los trés monarques declaraben el so firme resolución de siguir como única guía pa la futura alministración interior y esterior de los sos Estaos los principios de la relixón cristiana: xusticia, caridá y paz.[1] A esti alcuerdu xuniéronse dempués otros reinos europeos.
  • La Quíntuple Alianza. Surdió en 1818 mientres el Congresu de Aquisgrán, cuando Francia, que recuperara la so monarquía, foi almitida como potencia europea poles que formaben la Cuádruple Alianza. El so principal promotor foi Metternich y el so principal oxetivu yera terminar con cualquier movimientu lliberal que pudiera perxudicar al sistema monárquicu, intentando que les idees lliberales herederes de la Revolución francesa quedaren llueu escaecíes, inclusive pola fuercia. Esto apurría a los aliaos la capacidá d'intervenir en cualquier nación europea si considerábase necesariu.

Prusia y Austria yeren bien distintes nos aspeutos económicos, sociales y políticos. Austria taba configurada como un imperiu centralista y autoritario que gobernaba un territoriu habitáu por distintos pueblos —eslavos, alemanes, húngaros, rumanos ya italianos— con distintes llingües, relixones y costumes. Esta situación motivó frecuentes sulevaciones nacionalista contra la monarquía austriaca. La población prusiana, sicasí, yera muncho más homoxénea.

No económico, Austria nun cuntaba con una burguesía poderosa capaz de llograr un desenvolvimientu industrial propiu. El caltenimientu d'un exércitu y una alministración que garantizaren la unidá imperial creó-y graves dificultaes financieres. Prusia, sicasí, esperimentó un desenvolvimientu económicu bien intensu n'el so parte occidental que lu convirtió nel referente de la crecedera industrial de los territorios alemanes. L'aumentu de la producción d'aceru, carbón y fierro na segunda metá del sieglu XIX asina lo demostró.

Tou ello, xuníu a la revolución de los medios de tresporte y de les comunicaciones —ferrocarriles, barcos de vapor, telégrafos— fixo posible la formación d'un activu mercáu económicu y traxo consigo otres consecuencies: l'afitamientu d'una burguesía industrial, aliada de los terratenientes junkers, y el predominiu nel so gobiernu de les idees lliberales, que buscaben la formación definitiva d'un Estáu nacional.

La Confederación Xermánica editar

 
Bandera de guerra de la Confederación.

Foi una unión establecida en 1815 pol Congresu de Viena qu'arrexuntó a 39 Estaos alemanes nuna confederación d'Estaos soberanos so la presidencia de la Casa d'Austria, pa reemplazar al estinguíu Sacru Imperiu Romanu Xermánicu destruyíu por Napoleón.

La Confederación nun suponía nenguna concesión al creciente nacionalismu alemán, yá que taba sol control de la nobleza y de les cases reales, ayenes al lliberalismu nacionalista. Esto reflexábase na so Dieta, que nun yera un parllamentu de representantes escoyíos pol pueblu, sinón un congresu de delegaos nomaos polos gobiernos de los estaos. La Dieta tenía la so sede en Frankfurt del Main, y foi la so única entidá central; anque en 1834 creóse la Unión Aduanera d'Alemaña y, con ello, un mercáu internu unitariu pa la mayoría de los Estaos.

L'españíu de la Revolución alemana de 1848-1849 y l'entusiasmu popular producíu por ella amosó que, tarde o aína, los diversos Estaos alemanes (39 en total) quedaríen unificaos nun solu Estáu, pero taba entá por definise si tal proyeutu sería dirixíu por Prusia o per Austria, dando entamu al Dualismu Alemán.

La Confederación solo funcionó cuando coincidíen les posiciones d'Austria y Prusia, que la so confrontación condució finalmente a la guerra de les Siete Selmanes. Tres el trunfu prusianu, la Confederación Xermánica quedó eslleida y foi sustituyida nel añu 1867 pola Confederación Alemana del Norte.

Dos potencies contrapuestes: Prusia y Austria editar

 
Bandera del Imperiu Austriacu
  • Austria
    • La situación xeográfica d'Austria ye'l sur de la Europa Central, ocupando la zona de los Alpes y gobernando naquella dómina dellos territorios non xermanos (norte d'Italia, Eslovenia, Hungría, estremu sur de Polonia), el so únicu accesu marítimu yera al Adriáticu (d'escasa relevancia económica) y de ende de manera indireuta al Mediterraneu.
    • La familia qu'ocupaba'l tronu yera la de los Habsburgu, que tresformara Austria en "imperiu" en 1806 tres la disolución del Sacru Imperiu Romanu Xermánicu, lo cual confirmaba amás la notable espansión territorial austriaca dende 1683.
    • Francisco José I d'Habsburgu-Lorena yera l'emperador d'Austria nesi tiempu y el primer ministru yera'l destacáu diplomáticu Klemens von Metternich, sinceru conservador, partidariu entá del Antiguu Réxime y espantáu por toa posibilidá que les idees de la Revolución francesa espandir de nuevu por Europa.
    • Austria taba gobernada por una monarquía centralista y autoritaria, a pesar de les notables diferencies ente los pueblos suxetos al Imperiu.
    • N'economía, Austria nun cuntaba con recursos nin con una burguesía poderosa capaz de llograr un desenvolvimientu industrial a gran escala. Esto debía al gobiernu de tipu autoritariu austriacu onde l'aristocracia clisaba por completu a la naciente burguesía, al predominiu de l'agricultura como actividá económica, y al fechu que la Revolución Industrial asocedió n'Austria con retrasu, amás de concentrase en zones non xermanes del Imperiu: Bohemia y Moravia.
 
Bandera del Reinu de Prusia
  • Prusia
    • La posición xeográfica de Prusia yera'l nordés d'Alemaña, teniendo la so base nes rexones de Prusia puramente dicha, Brandemburgu, Pomerania, y Silesia, controlando casi toa orellar sur del mar Bálticu, la so espansión territorial escontra l'oeste tres el Congresu de Viena dábalu amás accesu al mar del Norte y al codalosu comerciu internacional de dichu espaciu marítimu.
    • La familia qu'ocupaba'l tronu en Prusia yera la de los Hohenzollern, qu'había eleváu Prusia a la categoría de reinu en 1701.
    • Guillermu I d'Alemaña yera'l rei de Prusia y dende 1862 el primer ministru yera Otto von Bismarck, llamáu'l Canciller de Fierro. Precisamente Bismarck había yá almitíu la necesidá d'unificar a los diversos Estaos alemanes nun solu país con instituciones sólides, esaniciando particularismos locales, y con una economía lo bastante fuerte pa subsistir y tornase en gran potencia europea. Pa ello, Bismarck concebía que la unidá d'Alemaña tenía d'asoceder namái so la guía del Reinu de Prusia, l'estáu más poderosu y avanzáu.
    • El sistema de gobiernu prusianu yera la monarquía parllamentaria, anque por sufraxu censitario, y evitando el otorgamiento de mayores llibertaes a los súbditos, polo cual faltaba de ser una democracia.
    • Prusia, a diferencia d'Austria, esperimentó un desenvolvimientu económicu considerable dende l'entamu de la Revolución Industrial, convirtiéndose nel centru industrial más poderosu de la rexón. Prusia impulsó la industria del aceru, carbón y fierro. Les sos comunicaciones per ferrocarril crecieron, polo que pudieron formar un mercáu económicu activu col restu d'estaos alemanes.

Hubo dos propuestes pa unificar los Estaos y estes fueron:

  • La Pequeña Alemaña, que taría formada por Prusia y caltendría un sistema de gobiernu igual al de Prusia.
  • La Gran Alemaña, que taría formada tamién per Austria.

Antecedentes económicos editar

 
Unión aduanera alemana (Zollverein).

Les principales causes económiques fueron:

  • La Revolución Industrial, que fai que s'estiendan la industria y el comerciu, polo que les economíes de los Estaos que la esperimenten desenvuélvense meyor que les de los que nun la lleven a cabu. La influencia del desenvolvimientu industrial favorez el comerciu internacional a estaos que disponen de manufactures y controlen coles mesmes fontes de materia primo. Gracies a la Cuenca del Ruhr, rica en carbón y fierro, Prusia caltién un activu desenvolvimientu industrial y llogra esportar les sos manufactures existosamente pol Mar del Norte. Ensin mayores industries propies, Austria entá depende de l'agricultura (basada nes tierres de Hungría y Transilvania) y tien un medianu desenvolvimientu industrial, amás asocedíu en tierres non xermanes sol so dominiu: Bohemia y Moravia. La escasez de materies primes como fierro y carbón lastran el desenvolvimientu de la industria austriaco.
  • Lliberalismu económicu: el lliberalismu económicu d'orixe británicu espandir por Europa y trai de resultes l'afitamientu del capitalismu y la burguesía. Esto resulta bien marcáu en Prusia, onde la vieya aristocracia de los junkers tien d'usar tola so influencia pa nun ser movida por ricos burgueses de recién riqueza (comerciantes ya industriales) qu'esixen voz y votu nos asuntos públicos. Tal conflictu ye bien pequeñu n'Austria, pero'l lliberalismu económicu impon una competencia comercial que perxudica a los productos agrícoles que son base de la economía austriaca. Prusia impon la so influencia gracies a les esportaciones de manufactures a baxu costo, y dispón d'una base agraria abonda, que-y dexa prescindir de les importaciones agrícoles d'Austria.
  • Surde'l Zollverein: Sistema d'unificación aduanera que s'entamó en 1828 y entró a valir el 1 de xineru de 1834. El Zollverein empecipiar en Prusia, Estáu al que se xuntaron Hesse-Darmstadt, Baviera y Wurtemberg pa crear una zona d'aranceles unificaos: el desenvolvimientu industrial de Prusia atrai a otros estaos que ven más rentable lliberar los sos aranceles con Prusia (qu'esporta manufactures bien demandaes) que con Austria (que les sos esportaciones agrícoles compiten cola producción interna d'otros Estaos como Baviera y Saxonia).

La burguesía prusiana empieza a apoderar la economía del Estáu y empieza a aportar a una nueva forma de poder; tres el fracasu de les Revoluciones de 1848 n'Alemaña, esta burguesía impon el lliberalismu nel terrén económicu pero rehúsa enllantar una democracia masiva qu'incluya a la clase obrera. Empieza a surdir en paralelu un clase obrera en Prusia o'l tresformamientu de los antiguos llabradores siervos n'obreros urbanos: la creciente industrialización fai que los capitales dirixir a la industria y yá nun busquen la simple acumuladura de tierres.

Empieza a surdir el nacionalismu centrípetu (consecuencia del periodu en qu'Alemaña foi conquistada por Napoleón), l'oxetivu ye unificar los Estaos pa esaniciar l'amenaza de too ataque esternu. Precisamente los rebeldes alemanes de 1848-1849 utilizaben l'alcordanza de la "Guerra de Lliberación alemana" contra la Francia napoleónica como muestra de la urxencia d'unificar los diversos Estaos alemanes y como señal de que'l pueblu alemán, más allá de les diferencies polítiques, tenía un "oxetivu común". Específicamente, en 1862 foi designáu canciller prusianu l'aristócrata Otto von Bismarck, quien concibió la unificación d'Alemaña so la direición del Reinu de Prusia dientro d'un molde autoritario y centralista, pero asegurando pa la nueva "Alemaña unificada" non yá la solidez política sinón la prosperidá económica y el poderíu militar, aspeutos que Bismarck consideraba interdependientes. Dueñu d'una gran enerxía pal trabayu, con sangre frío pa la intriga política, y arteru diplomáticu pa calcular les medranes y enganíes de les potencies estranxeres, Bismarck convertir nel líder políticu del proyeutu d'unificación.

Guerres d'Unificación editar

Guerra de los Ducaos editar

La Guerra de los Ducaos foi un conflictu militar qu'enfrentó a Austria y Prusia contra Dinamarca en 1864, pol control de los ducaos de Schleswig y de Holstein, de población mayormente alemana pero so soberanía danesa. Dinamarca salió ganada, polo que tuvo de vencer Schleswig-Holstein, que foi anexonáu poles otres dos potencies. Sicasí, Bismarck aprovechó'l curiosu de la Zollverein pa imponer la influencia de Prusia en tales ducaos, xeográficamente bien alloñaos d'Austria puramente dicha, alegando'l "derechu de la determinación de los pueblos", polo cual tenía de respetase'l deséu de los habitantes de los ducaos pa xunise económicamente (más tarde políticamente) a Prusia. Austria, ensin fuercies pa oponese a la penetración prusiana nos ducaos, abandonó los sos derechos sobre ellos. Indireutamente, Bismarck tamién llogró marcar la primacía prusiana sobre los austriacos ente los otros estaos xermanos (Saxonia, Baviera, o Württemberg), aumentando'l prestíu de Prusia y debilitando les posibles aliances d'Austria.

Guerra austro-prusiana editar

L'oxetivu de la Guerra austro-prusiana de 1866 pa los prusianos foi espulsar a los austriacos de la Confederación Xermánica y refugar toa posible "unificación" en redol a la corona d'Austria. Pa ello, Bismarck sirvir de les tensiones polítiques que va décades granaben ente dambos poderosos estaos, siendo que pa eses feches Bismarck impulsara'l desenvolvimientu industrial de Prusia pa tornala nun enemigu tarrecible ante Austria.

Mientres esti conflictu taba en desenvolvimientu, aplicóse la tesis del Zollverein: aranceles preferenciales pa los aliaos de Prusia. En paralelu, la guerra españaba'l 23 de xunu.

  • Amás de la espulsión de los austriacos del proyeutu unificador, Prusia tamién tenía otru oxetivu: anexonar definitivamente Holstein y Schleswig a l'Alemaña del Norte, amás de destruyir la influencia d'Austria sobre otros estaos alemanes (Hamburgu y Hesse) y atraelos a la órbita prusiana.
  • Prusia promete a Italia devolve-y Venecia en cuenta de dir a la guerra contra Austria; tal alcuerdu xenera qu'Italia declare la guerra a Austria y obligar a lluchar en dos frentes y distrayiga los sos esfuercios bélicos. Anque Austria gana a Italia en tierra y mar, ganar ante Prusia fuércen-y a capitular.
  • Prusia gana la guerra, polo que llogra tolos sos oxetivos, y ello conságrase na firma del tratáu de Praga.

Guerra franco-prusiana editar

 
L'Imperiu alemán de 1871. Al escluyir a Austria, Bismarck optó por una «pequeña Alemaña» (Kleindeutschland ).
  • L'interés de Prusia nesta guerra, que tuvo llugar en 1870-1871, yera acorrexar a Francia territorialmente, buscar un motivu d'unidá ente los estaos alemanes entá renuentes a xunise a Prusia, y collo espandise y unificar Alemaña.

Desenvolvimientu:

  • La reina Sabela II d'España ye destituyida del tronu en 1868 por rebeliones internes. A fines de 1869 los rexentes españoles reciben la propuesta d'un primu del rei prusianu Guillermu I, el príncipe Leopoldo de Höhenzollern, p'aportar al tronu español. Tal ufierta ye recibida con enoxu por Napoleón III de Francia, quien interpreta esto como una intromisión prusiana n'España y un "cercu dinásticu" qu'amenaciaría Francia.
  • L'emperador francés llanza a los sos diplomáticos a una ofensiva pa evitar la coronación d'un rei prusianu en Madrid, y Prusia acepta retirar la candidatura tres unos supuestos aravos al embaxador francés, n'esfuerciu calculáu pa provocar una reacción engafurada de Napoleón III. El canciller prusianu Otto von Bismarck calcula que la roxura del monarca francés va causar que Francia empecipie una guerra imprudente contra Prusia, muncho meyor preparada bélicamente.
  • Napoleón III de Francia, acompañáu pol príncipe imperial de 14 años, llega a Metz pa tomar el mandu del exércitu y efeutivamente declara la guerra a Prusia a fines de xunetu de 1870, llanzando les sos tropes contra'l Rin. Los cálculos de Bismarck fáense ciertos y en Berlín puede alegase que Prusia nun provoca la guerra, lo cual xune a dellos estaos alemanes a la causa prusiana.
  • Tres seis selmanes de llucha, les tropes prusianes vencen a los franceses, peor forníes y mal preparaes pa una guerra en tales momentos. Les fuercies prusianes ganen a les divisiones franceses mandaes pol mesmu Napoleón III en Sedán y obliguen al monarca francés a capitular ellí'l 2 de setiembre. Selmanes dempués, los soldaos prusianos abarganen París ya imponen a Francia'l Tratáu de Frankfurt en marzu de 1871.

Consecuencies:

  • Alemaña desaposia a Francia de les rexones d'Alsacia y Lorena que van ser "territorios imperiales" alemanes hasta 1919.

Afitamientu y fraccionamiento editar

 
Bandera del Imperiu Alemán.
 
"Proclamación del II Imperiu alemán, 18 de xineru de 1871", por Anton von Werner, nel Palaciu de Versalles, 1877.

L'Imperiu alemán foi fundáu'l 18 de xineru de 1871 tres la victoria de Prusia na Guerra franco-prusiana y supunxo la unificación de los distintos Estaos alemanes en redol a Prusia, escluyendo a Austria, sol lideralgu del canciller Otto von Bismarck. Empecipióse un periodu de gran desenvolvimientu de la nación alemana en tolos campos: económicu, xeográficu, políticu y militar.

Sicasí, como'l alemanes afayaron, grandes discursos, banderes, y ensames entusiastes, una constitución, una reorganización política y la provisión d'una superestructura imperial; y la Xunión Aduanera revisada de 1867 a 1868, inda nun faíen una nación.

Un elementu clave del Estáu-nación ye la creación d'una cultura nacional, con frecuencia anque non necesariamente. Al traviés de la política nacional la Kulturkampf (1872 a 1878) que siguió un modelu políticu, económicu, y d'unificación alministrativa trató de dir nesa direición, con una notable falta d'ésitu, con delles contradicciones na sociedá alemana. En concretu, tratar d'una llucha pol llinguaxe, la educación y la relixón. Una política de xermanización de les persones non alemanes de la población del imperiu, incluyendo los polacos y daneses, empezó col llinguaxesobremanera, la llingua alemana, la escolaridá obligatoria (xermanización), y l'intentu de creación de planes d'estudiu estandarizado pa eses escueles pa promover y celebrar la idea d'un pasáu compartíu. Otru elementu importante na construcción de la nación, la historia del pasáu heroicu, cayó a esi historiadores alemanes nacionalistes como'l constitucionalista lliberal Friedrich Dahlmann (1785-1860), el so alumnu conservador Heinrich von Treitschke (1.834 a 1896), y otros menos conservadores, tales como Theodor Mommsen (1817-1903) y Heinrich von Sybel (1817-1895), por nomar a dos.

L'Imperiu Alemán caltener hasta la Revolución de Payares de 1918 que llevó, escontra'l final de la Primer Guerra Mundial, al cambéu dende la monarquía del Imperiu a una república pluralista, parllamentaria y democrática.

La revolución empezó como un alzamientu de marinos en Kiel; en pocos díes arrobinar por toa Alemaña y forzó l'abdicación del Káiser Guillermu II el 9 de payares de 1918. Los oxetivos de los revolucionarios fracasaron en xineru de 1919 ante la oposición de los líderes del Partíu Socialdemócrata d'Alemaña (SPD).

El desenllaz formal de la revolución asocedió'l 11 d'agostu de 1919 cola robla de la nueva Constitución de la República de Weimar.

Ver tamién editar

Referencies editar

Bibliografía editar

  • Berghahn, Volker (1982). Modern Germany: Society, Economy and Politics in the Twentieth Century. Cambridge: Cambridge University Press. ISBN 978-0-521-34748-8.
  • Beringer, Jean (1997). A History of the Habsburg Empire 1700–1918. New York: Longman. ISBN 0-582-09007-5.
  • Blackbourn, David (1994). Marpingen: apparitions of the Virgin Mary in Bismarckian Germany. New York: Knopf. ISBN 0-679-41843-1.
  • Blackbourn, David (1998). The long nineteenth century: a history of Germany, 1780–1918. New York: Oxford University Press. ISBN 0-19-507672-9.
  • Blackbourn, David; Eley, Geoff (1984). The peculiarities of German history: bourgeois society and politics in nineteenth-century Germany. Oxford & New York: Oxford University Press. ISBN 978-0-19-873057-6.
  • Blickle, Peter (2004). Heimat: a critical theory of the German escurre of homeland. Columbia, EE.XX.: Camden House Press. ISBN 978-0-582-78458-1.
  • Bridge, Roy; Bullen, Roger (2004). The Great Powers and the European States System 1814–1914, 2ª, Longman. ISBN 978-0-582-78458-1.
  • Confino, Alon (1997). The Nation as a Local Metaphor: Württemberg, Imperial Germany, and National Memory, 1871–1918. Chapel Hill: University of North Carolina Press. ISBN 978-0-8078-4665-0.
  • Crankshaw, Edward (1981). Bismarck. New York: Viking Press. ISBN 0-333-34038-8.
  • Dahrendorf, Ralf (1965). Gesellschaft und Demokratie in Deutschland. Múnich: Piper.
  • Dominick, Raymond III, The Environmental Movement in Germany, Bloomington, Indiana University, 1992. ISBN 0-253-31819-X
  • Escudier, Alexandre, Brigitte Sauzay, and Rudolf von Thadden. "Gedenken im Zwiespalt: Konfliktlinien europäischen Erinnerns", in Genshagener Gespräche Vol. 4. Göttingen, Wallstein, 2001. ISBN 978-3-525-35870-2

Enllaces esternos editar