Sinocentrismo (términu construyíu de forma similar a eurocentrismu) ye la perspeutiva etnocéntrica que considera a China como'l centru, y pon en rellación a esi centru cualesquier otra zona, que va ser considerada periferia. Antes de la Edá Contemporánea yera la forma en que China ver a sigo mesma: como la única civilización nel mundu; siendo les naciones estranxeres o otros grupos étnicos consideraos como bárbaros. Na dómina contemporánea, tres trate sometida China al imperialismu européu y xaponés, esta considerancia amenorgar a la busca de la supremacía china frente a otres naciones.

"Mundu sinocéntrico": Área d'usu de calteres chinos mientres la so máxima estensión -coincidente a les traces coles fronteres del Imperiu Chinu na dinastía Qing). En verde les que solo usen calteres chinos. Verde escuru, les qu'incorporen nos sos propios sistemes d'escritura (Xapón y Corea) y otros llugares que los usen pa escribir chinu, pero non la so llingua llocal (Xinjiang y Tíbet); en verde claro la máxima estensión del usu históricu, anque los Khitan, Jurchen, y otros pueblos del norte que nun apaecen equí, tamién usaron calteres chinos.

Sistema sinocéntrico editar

 
Los bárbaros según el mundu sinocéntrico. Dongyi (東夷) al este, Xirong (西戎) al oeste, Nanman (南蠻) al sur, Beidi (北狄) al norte. La zona esterior, fora de la influencia china, denominábase Ḥawaizhidi (化外之地).

El sistema sinocéntrico yera un sistema xerárquicu de les rellaciones internacionales que prevaleció nel Estremu Oriente antes de l'adopción del sistema westfaliano construyíu n'Europa dende'l sieglu XVII y aplicáu a tol mundu cola espansión europea, especialmente a partir del sieglu XIX.

Los países cercanos a China (Xapón, Corea, Vietnam) yeren vistos como estaos vasallos, y les rellaciones de China con ellos como rellaciones tributaries, nes qu'éstos ufiertaben tributos (朝貢) al emperador de China. Les árees esteriores, nes que China nun exercía influencia, denominábense Ḥawaizhidi (化外之地), que puede traducise por tierres ensin civilizar.

Al centru del sistema taba China, gobernada pola dinastía que cumplía'l Mandatu del Cielu (vease Interpretaciones de la Historia de China). Esti Celeste Imperiu (神州 Shénzhōo), estremáu polos sos códigos de moralidá y propiedá confucianos, percibir a sigo mesmu como la única civilización nel mundu; l'emperador (huangdi) yera vistu como l'únicu gobernante llexítimu de tol mundu (de tou baxu'l cielu, 天下 tianxia).

So esti esquema de rellaciones internacionales, namái China tien un emperador (Huangdi 皇帝), que ye Fíu del Cielu; los otros países namái son gobernaos por reies (Wang 王, vease soberanu chinu). L'usu xaponés del conceutu emperador (tennō 天皇) ye una subversión d'esti principiu. De forma significativa, en Corea inda se noma al emperador de Xapón como rei, conforme al usu tradicional chinu.

La identificación del heartland (nucleu o corazón territorial) y la llexitimidá de la socesión dinástica yeren dambos aspeutos esenciales del sistema. Orixinalmente'l centru yera sinónimu de la llanura central china, área que s'espandió por aciu conquistes mientres munchos sieglos. La socesión dinástica tuvo suxeta a cambeos radicales d'interpretación, como mientres el periodu Song meridional, en que la dinastía gobernante perdió esi heartland a manes de los bárbaros del norte (imperiu mongol).

Fora del centru había dellos círculos concéntricos. Les minoríes étniques locales nun se víen como naciones estranxeres. Sicasí, yeren gobernaes polos sos propios líderes denominaos Mandatarios Locales (土司 tusi), suxetos a la reconocencia del Emperador, y taben exentos del control del sistema burocráticu chinu.

Fora d'esti círculu atopaben los estaos tributarios, qu'ufiertaben tributu (朝貢) al Emperador y sobre los que China exercía suzeranía (una peculiar forma d'entender la hexemonía, cercana a la soberanía). So la dinastía Ming, cuando'l sistema tributariu algamó'l so puntu más altu, estos estaos clasificar nun determináu númberu de grupos. La primer categoría yeren los bárbaros del sureste, qu'incluyíen dalgunos de los mayores estaos del estremu oriente y el sureste asiáticu, como Corea, Xapón, el reinu Ryūkyū, Annam, Camboya, Vietnam, Siam, Champa y Java. Un segundu grupu d'esta categoría incluyía a países como Sulu, Malaca y Sri Lanka.

A esta categoría sumábense les de bárbaros del norte, bárbaros del nordés y dos grandes categoríes de bárbaros del oeste (dende Shanxi, l'oeste de Lanzhou y l'actual Xinjiang.

La situación complicar col fechu de que dalgunos d'estos estaos tributarios teníen de la mesma estaos tributarios propios: Laos yera tributariu de Vietnam, y el reinu de Ryūkyū lo yera a la de China y Xapón.

Más allá del círculu d'estaos tributarios taben países colos que se teníen rellaciones comerciales. A los portugueses, por casu, dexábase-yos comerciar con China dende'l territoriu vencíu de Macáu, anque nun taben incluyíos oficialmente nel sistema tributariu. Extrañamente, mientres la dinastía Qing usóse'l términu Ḥawaizhidi (化外之地) de forma esplícita para Taiwán.[1][2]

Mientres el sinocentrismo tiende a identificase como un sistema de rellaciones internacionales inspiráu políticamente, de fechu tenía un importante aspeutu económicu. El sistema de tributu y comerciu dotó al nordeste y sureste de asia d'un marcu político y económico pal comerciu internacional. Los países que deseyaben comerciar con China yeren riquíos pa sometese a una rellación suzeraino-vasallática col soberanu chinu. Tres la invistidura (冊封) del gobernante en cuestión, dexábase entrar en China a la misión que diba pagar el tributu (貢物). A cambéu, presentábense misiones tributaries qu'apurríen obsequios como respuesta (回賜). Otorgábense llicencies especiales pa comerciar a los mercaderes qu'acompañaben a eses misiones. Tamién se consentir el comerciu nes fronteres terrestres y en puertos concretos. Esta zona sinocéntrica de comerciu taba basada na plata como mediu de pagu y nun sistema de precios referíu al los precios chinos.

El modelu sinocéntrico nun foi seriamente desafiáu hasta'l contautu coles potencies europees, especialmente a partir de la Guerra del Opiu. Esto foi debíu parcialmente a qu'había bien pocu contautu direutu ente l'Imperiu Chinu y los otros imperios de la Edá Moderna. A mediaos del sieglu XIX la China imperial dexara tras el cumal del so poder y atopábase en cantu del colapsu.

Respuesta d'otros países editar

Dientro d'Asia, la centralidad económica y cultural de China yera reconocida, y la mayor parte de los países someter al modelu sinocéntrico, anque namái fora pa esfrutar de los beneficios d'una rellación comercial. Sicasí, había marcaes diferencies na respuesta que al modelu daben cada unu d'ellos.

Corea editar

La península coreana foi bien influyida, por cuenta de la so proximidá xeográfica y histórica a China. La rellación de dellos estaos coreanos con China xugaron un papel pivotante na historia de Corea, y la so puxanza y cayida tuvieron estrechamente rellacionaos colos de China.[3] Dempués de los Ming, en 1644, cuando'l tronu imperial chinu foi ocupáu polos "bárbaros" Qing (manchúes), Corea empezar a llamar a sigo mesma Pequeña China (小中華 sojunghwa), considerándose l'últimu apartaz del mundu civilizáu. Los mesmos nomes coreanos tienen una obvia influencia china.

Xapón editar

En Xapón, llueu se caltuvo un tonu ambivalente nes sos rellaciones con China. Shōtoku Taishi (574-622), Príncipe Rexente del Xapón, mandó una famosa carta al Emperador de China qu'empezaba con estes pallabres: "L'Emperador de la tierra onde se llevanta'l sol unvia esta carta al Emperador de la tierra onde'l sol poner pa interesase pola so salú" (日出處天子致書日沒處天子無恙云云). Esta carta ye comúnmente considerada l'orixe del nome Nihon (sol naciente o fonte del sol), anque de fechu nun s'usaben los calteres utilizaos anguaño pa esta espresión (日本). Sicasí, nel periodu siguiente Xapón remocicó dafechu'l so estáu y aparatu alministrativu sobre'l modelu chinu, coles Reformes Taika (645), l'empiezu d'un periodu d'influencia china en munchos aspeutos de la cultura xaponesa, que s'enllargó hasta l'abolición de les embaxaes imperiales xaponeses a China en 894. Considérase que la cultura autóctona de Xapón (国風文化 o la cultura al estilu de la nación -the Nation like culture-) desenvolviérase al traviés de los sieglos aquel día, y tres l'abolición de les embaxaes, imponer a la influencia china.

Les invasiones mongoles de Xapón (1274, 1281) remembraron la conciencia nacional del papel de los kamikaze (神風) na derrota del enemigu. Menos de cincuenta años dempués (1339-43), Kitabatake Chikafusa escribió'l Jinnōshōtōki (神皇正統記, Crónica de la Descendencia Direuta de los Divinos Soberanos) enfatizando l'ascendencia divina del llinaxe imperial. El testu apurrió una perspeutiva shinto de la hestoria, que remarcaba la naturaleza divina del Xapón y la so supremacía espiritual sobre China ya India. Na yera Tokugawa, l'estudiu del Kokugaku (国学) surdió como un intentu de reconstruyir y reponer los auténticos raigaños autóctonos de la cultura xaponesa, particularmente el shintoísmo, escluyendo los elementos posteriores que se tomaren de China.

En 1401, mientres el periodu Muromachi (室町時代), el shōgun Yoshimitsu (足利義満) reinició'l sistema tributariu atayáu, describiéndose a sigo mesmu nuna carta al emperador chinu como "El vuesu súbditu, el Rei de Xapón", de la que yera súbditu del emperador xaponés. Los beneficios de la renovación del tributu fueron los d'un comerciu provechosu en que s'intercambiaben productos xaponeses por chinos. Les rellaciones siguieron hasta Ashikaga Yoshiteru (1549), con un periodu de suspensión de venti años debida a Ashikaga Yoshimochi, llegándose a contabilizar 19 embaxaes de los shogun a China.

El principal desafíu d'un gobernante xaponés al sistema tributariu sinocéntrico, foi la campaña de conquista de territorios de la China Ming mientres les invasión xaponesa de Corea (1592-1598), posible gracies a la fortaleza d'un Xapón unificáu lideráu por Toyotomi Hideyoshi. L'intentu aspiraba a conquistar tou baxu'l cielu (lo que nun dexaba de ser un conceutu sinocéntrico, qu'identificaba a China con tol mundu), y terminó en fracasu.

Como país que tenía enforma que ganar si clisaba'l poder chino n'Estremu Oriente, en dómines más recién Xapón foi quiciabes más encesa n'identificar y baltar lo que peyorativamente denominar Chūka shisō (中華思想) o ideoloxía Zhonghua. Una manifestación de la resistencia xaponesa al sinocentrismo foi la insistencia n'usar el nome Shina (支那 , trescripción xaponesa del occidental China) pa designar a esi país (que los sos habitantes llamaben Chūgoku 中国 o País del Centru) mientres los primeros años del sieglu XX.

Otru exemplu ye'l sostenimientu per parte d'escritores xaponeses de la teoría, estrayida de delles comentaristes chinos, de que la despoblación xeneral y les incursiones de pueblos del norte mientres el periodu de los Tres Reinos (三国) conducieron a un virtual remplazo de la raza orixinal china por elementos non chinos,[ensin referencies] pa deslegitimar les tradicionales apelaciones chines a la so antigua hestoria y la continuidá milenaria de la so civilización.

Nuna irónica afirmación del espíritu del sinocentrismo, llegar a formular que yeren los xaponeses, y non los chinos, los llexítimos herederos de la heriedu cultural china. Asina, por casu, nel periodu Edo tempranu, el neoconfuciano Yamaga Soko sostenía que Xapón yera cimeru a China en términos confucianos, y merecía más acoyer el términu "Chūgoku". Otros intelectuales siguiéronlu, destacadamente Aizawa Seishisai nel so tratáu políticu Shinron (新論 Nueves Tesis) de 1825.

Vietnam editar

Vietnam caltuvo una íntima pero non siempres pacífica rellación con China. Caltener so gobiernu chinu mientres mil años, hasta que nel sieglu X conformóse como estáu independiente. Nos sieglos siguientes refugar numberosos intentos d'invasión china, hasta tal puntu que la guerra con China puede considerase unu de les constantes de la historia de Vietnam.

Sicasí, Vietnam tamién foi fuertemente sinizado: usaba la llingua china clásica como llingua culta oficial y adoptó la mayor parte de los aspeutos de la cultura china, incluyendo'l sistema alministrativu, l'arquiteutura, la filosofía, la relixón, la lliteratura, ya inclusive otros aspeutos culturales más xenerales. Esiste inclusive una conexón xenética cola población china, nun orixe étnicu dual compartíu cola conexón thailandesa-indonesia.[4]


Vietnam persistentemente identificar a sigo mesmu pola so rellación con China, viéndose a sigo mesmu como el reinu del sur por contraposición a China (el norte), como nesti versu del poema (en llingua china) del xeneral Lý Thường Kiệt (李常傑) (1019-1105): "Sobre montes y ríos del Sur reina l'Emperador del Sur. (南國山河南帝居)". In 1805, l'Emperador Gia Long referíase Vietnam como trung quốc, (el "reinu del centru", o "del mediu").[5]

El mesmu nome 'Việt' ye cognáu con Yue (越), que se refier a los pueblos del sur de China que na so mayor parte fueron conquistaos pola China del Norte so la Dinastía Qin. Los vietnamites considérense pertenecientes al grupu de pueblos Yue. L'actual nome del país, Vietnam, derivar de Nanyue o Nam Việt (南越), que significa Yue del Sur, que foi'l nome d'un reinu posterior a los Qin y que s'estendía pel sur de China y el norte de Vietnam. Los chinos, que nun deseyaben reconocer a Vietnam como un socesor del estáu Yue meridional, alteriaron esi nome na forma Việt Nam (越南) que puede traducise como Sur de Yue).

Mientres la Dinastía Nguyễn (1802-1945), la influencia de China tornó. Vietnam dexó d'usar los calteres chinos y el Chữ Nôm na dómina posterior a la Segunda Guerra Mundial.

Myanmar editar

Al contrariu d'otros estaos d'Estremu Oriente, qu'utilizaben el chinu nes sos comunicaciones escrites con China, Birmania (Birmania) usaba la so propia llingua escrita nelles. Ente que China aportunaba en ver a esi estáu como un vasallu, los rexistros birmanos indiquen que consideraben la so rellación nun planu d'igualdá. Nesa interpretación, Myanmar yera'l "hermanu menor" y China el "hermanu mayor".[6]

Europa editar

Los contactos coles potencies europees de la Era de los Descubrimientos (España, Portugal y Holanda) fueron pocu significativos a lo llargo de los sieglos XVI y XVII. La cercanía de les colonies españoles y holandeses de Filipines ya Indonesia producieron una rivalidá que fizo apostase militarmente les bases permanentes (hispanu-portugueses ente 1580 y 1640) que se consiguieren establecer na periferia china: Macáu y Formosa. Na corte imperial china caltuvo una intensa presencia d'intelectuales xesuites (Francisco Ricci) que pretendieron establecer un diálogu d'igual a igual ente dambes civilizaciones, cosa que se demostró imposible pola falta de voluntá de los superiores de dambes partes.

Darréu, l'alcuentru meyor conocíu ente'l sinocentrismo y Europa foi la Embaxada Macartney de 1792-93, qu'intentó establecer una presencia permanente d'Inglaterra ante Beixín y abrir rellaciones comerciales. La respuesta del emperador chinu y la negativa británica a realizar el kowtow (enclín ritual, símbolu de sumisión equivalente a la proskinesis) al emperador de China convirtiéronse nun sucesu bien citáu.

El Celeste Imperiu, gobernando tou lo qu'hai nos cuatro mares, concéntrase a cencielles en llevar a cabu puramente los asuntos de gobiernu... Nunca otorguemos valor a artículos atélites, nin tenemos la más mínima necesidá de les manufactures del vuesu país, con éses oh Rei, como respuesta al vuesu pidimientu d'unviar a daquién por que permaneza na capital, lo cual nun ta n'harmonía coles regulaciones del Celeste Imperiu; sentimos enforma qu'ello nun va reportar nengún beneficiu al vuesu país.

Foi más de mediu sieglu dempués cuando les potencies europees imponer a China. Primero foi Inglaterra, coles Guerres del Opiu, depués les demás potencies europees (Francia, Alemaña, Rusia), según extraeuropeas (Estaos Xuníos y Xapón) impunxeron al gobiernu chinu la firma de trataos desiguales, qu'incluyíen clauses d'extraterritorialidad que torgaben l'aplicación de les lleis chines a los estranxeros.

Sinocentrismo cultural editar

En términos culturales, el sinocentrismo significa l'enclín a ver la cultura china como más antigua y superior que cualesquier otra. Tal cosa suel incluyir el ver a los países vecinos como meros apéndices culturales de China. Yá que China tien una hestoria escrita más estensa qu'ellos, y que estos copiaron llargamente'l modelu chinu na so propia hestoria, el puntu de vista sinocéntrico ta estendíu por toa Asia oriental. Sicasí, el sinocentrismo va más allá ya intenta negar a los países circundantes la singularidá o validez de les sos cultures propies. Por casu, cúntase que la flota empobinada por Xu Fu a finales de la dinastía Qin produció un asentamientu a gran escala de chinos nes islles de Xapón. A pesar de les escases y circunstanciales pruebes de tal fechu, esta hestoria suel ser llargamente citada polos chinos col fin d'argumentar un orixe chinu de la nación xaponesa.

La dimensión xeográfica del sinocentrismo tradicional foi marcada poles reacción chines a la publicación del mapa del xesuita Matteo Ricci (1552-1610):

Últimamante Matteo Ricci utilizó delles falses enseñances de xente lloco, y los estudiosos unánimemente creyéronlu... tomemos por casu, la posición de China nel mapa. Él nun la pon nel centru, sinón llixeramente a Occidente ya inclinada escontra'l Norte. Esto ta totalmente estremáu de la verdá, yá que China ten de tar nel centru del mundu, cosa que podemos demostrar pol simple fechu de que podemos ver la Estrella del Norte afita nel cenit del cielu a medianueche. ¿Cómo pue ser tratada China como un país pequeñu, ensin importancia, y esviáu escontra'l norte como nesti mapa?[7]


Conceutos rellacionaos editar

Al contrariu que'l chovinismo Han, el sinocentrismo nun tien necesariamente una base racial na etnia Han. Socesives folaes de pueblos del norte, como los Xianbei, Jurchens, Mongoles,[8] o Manchúes, tuvieron bien dispuestos a asitiase a sigo mesmos nel centru del modelu, anque non siempres con ésitu. L'imperiu Xianbei de les dinastíes del Norte y el Sur, por casu, vía a los rexímenes chinos han de la china del sur como bárbaros por negase a sometese al so poder. De forma similar, la dinastía Qing, manchú, vía la llegada de los europeos nel sieglu XIX como invasiones de bárbaros.

El sinocentrismo nun ye sinónimu de nacionalismu chino. Les socesives dinastíes chines fueron sinocéntricas nel sentíu de ver la civilización china como daqué universal nel so algame y aplicación. El nacionalismu chino, otra manera, ye un conceutu más modernu, que s'enfoca principalmente, como otros nacionalismos de la Edá Contemporánea, na idea de construyir una nación china unificada, cohesionada y poderosa ente les demás naciones del mundu.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. History in The Muten Village Incident
  2. Chinataiwan history (历史) of Taiwán area (Chinese)
  3. Will Flowers Bloom without Fragrance? Korean-Chinese Relations Alexandre Y. Mansourov, Harvard Asia Quarterly
  4. Estudiu del Hospital de San-Louis, París Ivanova R, Astrinidis A, Lepage V, et al (avientu de 1999). «Mitochondrial DNA polymorphism in the Vietnamese population =». Eur. J. Immunogenet. 26 (6):  páxs. 417–22. PMID 10583463. http://www.blackwell-synergy.com/openurl?genre=article&sid=nlm:pubmed&issn=0960-7420&fecha=1999&volume=26&númberu=6&spage=417. 
  5. Vietnam and the Chinese Model, Alexander Barton Woodside, Council on East Asian Studies Harvard, Cambridge (Massachusetts) and London 1988: P18
  6. Vietnam and the Chinese Model, Alexander Barton Woodside, Council on East Asian Studies Harvard, Cambridge (Massachusetts) and London 1988: P18
  7. Wei Chün: On Ricci's Fallacies to Deceive the World (Li shuo huang-t'ang huo-shih p'ien), citáu por George H. C. Wong, China's Opposition to Western Science during Late Ming and Early Ch'in, en Isis, Vol. 54, Non. 1. (Mar., 1963), páxs. 29-49 (44)
  8. [http://web.archive.org/web/http://www.hyperhistory.net/apwh/bios/b3khankublai.htm Kublai Khan

Enllaces esternos editar