Sphenodon

xéneru de reptiles

Los tuátaras (xéneru Sphenodon) son reptiles endémicos de les islles aledañes a Nueva Zelanda, pertenecientes a la familia Sphenodontidae. El significáu del so nome común provién del maorí y quier dicir "llombu espinosu". A la primer vista (por converxencia evolutiva) son paecíes a les iguanes, coles que, sicasí, nun tán cercanamente emparentaes. Miden unos 70 cm de llargor y son insectívoros y carnívoros.

Sphenodon
tuátara
Rangu temporal: 0,126 Ma-0 Ma
Pleistocenu - Holocenu
Estáu de caltenimientu
Vulnerable (VU)
Vulnerable (IUCN)
Clasificación científica
Reinu: Animalia
Filu: Chordata
Clas: Reptilia
Subclas: Diapsida
Infraclas: Lepidosauromorpha
Orde: Sphenodontia
Familia: Sphenodontidae
Xéneru: Sphenodon
Gray, 1831
Distribución
Especies
Consultes
[editar datos en Wikidata]

Los dos especies actuales de tuátaras y la estinguida conocida tienen parientes bien cercanos qu'esistieron fai yá 200 millones d'años, al par de los dinosaurios. Neses dómines habitaben el supercontinente de Gondwana distribuyéndose, según paez, dende l'área que güei correspuende a América del Sur pasando pola Antártida hasta Australia. Al dixebrase d'Australia por deriva continental, Nueva Zelanda convertir nel únicu apartaz actual de Sphenodontidae, motivu pol cual califíccase a estos animales como fósiles vivientes.

Carauterístiques editar

 
Craniu qu'amuesa
los arcos temporales. al completu,
según estos güesos:
1: premaxilar 2: nasal
3: prefrontal 4: frontal
5: maxilar 6: posfrontal
7: dentario 8: postorbital
9: yugal 10: parietal
11: escamosal 12: cuadráu

Los tuátaras son los reptiles diápsidos más antiguos que sobreviven. Esisten dalgunos fósiles mesozoicos bien similares, como Homoeosaurus del Xurásicu, lo qu'amuesa la gran antigüedá del grupu.

Ente los numberosos calteres que se caltuvieron ensin modificar mientres 200 millones d'años topen dos fueses temporales completes, un güeyu pineal bien desenvueltu (el furu pineal yera bien patente nos primeres diápsidos) y les vértebres de tipu anficelo con intercentros. Ye l'únicu reptil actual que los sos machos escarecen de hemipenes (órganu copulador), sinón que copulan al traviés de los sos cloaques.

 

Unu de les poques traces especializaes son los dientes anteriores, grandes y bien agudos.[1]

Vezos editar

Son carnívoros: la so dieta consiste en inseutos, cascoxues, llagartos, güevos y críes d'aves. Tienen vezos nocherniegos; de día fuelguen sobre les roques pa tomar el sol, y de nueche cacen el so alimentu. A los tuátaras, a diferencia d'otros reptiles, présta-yos el fríu. Les temperatures cimeres a los 25 °C son letales pa los tuátaras, pero pueden sobrevivir a temperatures de 5 °C envernando. El güeyu pineal o "tercer güeyu" (un allongamientu de la glándula pineal o epífisis), reparar como un llixeru bárabu fronteru cubierta d'escames y sirve pa detectar la radiación infrarroxo, colo que regulen el metabolismu en función del sol y quiciabes tamién los sirva pa detectar y prindar les preses na escuridá. Son animales solitarios.

Reproducción editar

 
Henry: el machu qu'inda se reproducía a los 111 años. Tuatario del Southland Museumand Art Gallery.

Son animales bien llonxevos, y dellos individuos viven más d'un sieglu: en xineru del 2009 verificóse'l casu d'un machu en cautiverio de 111 años que pudo fecundar femes y tener descendencia con elles. Reprodúcense tardíamente: lleguen al maduror sexual aproximao a los 10 años. La fema entra en celu una vegada cada 4 años. El machu vuélvese más escuru mientres el cortexu, y los escayos del so llombu llevántense. Da vueltes alredor de la fema, y si ella ta llista va mover la so cabeza y va empezar la cópula. La fema efectúa una puesta de 19 güevos aproximao y guarar por un periodu de 15 meses. Los güevos de los tuátaras son de pulgu nidiu. El sexu de les críes depende de la temperatura. A 21 °C hai 50% de probabilidá de que sían machu o fema. A 22 °C hai 80% de que sían machos y a 20 °C hai 80% de que sían femes.

 
1: Rincocéfalos.
2 : Lacertilios.
3: Ofidios.
4: Cocodrilios.
5: Aves.
Nesti cladograma,
los lacertilios tán
representaos como un grupu parafiléticu. El llargor de les cañes del árbol nun ye proporcional a la de diversificación.

Caltenimientu editar

Como otres especies de Nueva Zelanda, los tuátaras fueron llevaos casi a la estinción cola llegada del home, por cuenta de la perda del so hábitat y a la introducción de nueves especies, en concretu d'aguarones y de mustélidos. Fueron totalmente esterminaos de les islles más grandes de Nueva Zelanda. Anguaño son especies protexíes, y fueron reintroducíes, amás d'en castros, en parques nacionales de les islles grandes.

El calentamientu global supón una grave amenaza pa la sobrevivencia de la mayoría de reptiles y anfíbios, yá que al aumentar les temperatures de les zones de cría esiste un altu riesgu de que nun futuru cercanu solo nazan animales d'un solu sexu, condergándose a la especie a la estinción nun curtiu periodu. Nel casu de los tuátaras esto podría asoceder si les temperatures en dómina de cría entepasaren los 22 graos dientro d'unes décades.

Filoxenia editar

Cladograma simplificáu d'un analís de Rauhut y collaboradores de 2012:[2]

Sphenodontinae


Sphenodon




Oenosaurus




Cynosphenodon



Zapatadon





Referencies editar

  1. Young, J. Z. 1977. La vida de los vertebraos. Editorial Omega, Barcelona, 660 pp. ISBN 84-282-0206-0
  2. Oliver W. M. Rauhut, Alexander M. Heyng, Adriana López-Arbarello and Andreas Hecker (2012). «A New Rhynchocephalian from the Late Jurassic of Germany with a Dentition That Is Unique amongst Tetrapods». PLoS ONE 7 (10):  páxs. y46839. doi:10.1371/journal.pon.0046839. 

Galería editar


Enllaces esternos editar