Studium generale (estudiu xeneral, en llatín, en plural studia generalia) ye la institución de la que surdieron les primeres universidaes na cristiandá llatina (un espaciu coincidente a les traces con Europa occidental).

Studium generale d'Alcalá de Henares (20/05/1293).

Dende l'Alta Edá Media, tres el curtiu periodu en que funcionó la escuela palatina carolinxa, funcionaben les escueles monástiques y les escueles catedralicies, que sirvíen pa la formación del cleru. A falta d'otres instituciones educatives, tamién allegaben a elles los seglares que deseyaben instruyise. Col tiempu, en reconocencia de la importancia del so llabor, les más notables recibieron el títulu de studium generale dau polos papes, emperadores o reis que les tomaben sol so mecenalgu y otorgaben rentes pal so sostenimientu; siendo con ello consideraos los centros d'enseñanza más prestixosos. Tou ello producióse nel contestu de la crecedera urbana y el desenvolvimientu sociu económicu y cultural d'una dómina especialmente dinámica, que foi denomada historiográficamente como "renacencia".

Los studia generalia teníen de cumplir trés condiciones: tar abiertos a estudiantes de cualquier procedencia xeográfica, impartir enseñanza cimera en dalguna de les sos escueles o facultaes (artes -los siete disciplines del trivium y el quadrivium-, medicina, derechu y teoloxía), y disponer de distintes maestros pa cada una de les temes oxeto d'enseñanza.[1] Los más afamaos profesores de cada studium yeren animaos a movese d'unos a otros pa compartir les sos conocencies y documentos, empecipiando la cultura d'intercambiu y cosmopolita que caracteriza al espíritu universitariu.

Los studia y los poderes editar

Los dos poderes universales, pontificáu ya imperiu; según el nuevu poder emerxente, les monarquíes feudales en tránsitu a convertise en monarquíes autoritaries, anduvieron a la tema na so capacidá normativa sobre d'estes nueves instituciones, lo que más qu'intensificar el so control sobre elles, otorgar más derechos y llibertaes. Federico Barbarroja, en 1158 o 1155 (poco primero de la Segunda Dieta de Roncaglia) emitió la constitución imperial Authentica habita pa dar derechos a los estudiantes y profesores de cualquier nacionalidá (particularmente a los del studium de Bolonia), tantu na so estancia como nos sos desplazamientos, reconociendo'l valor universal de conceutos tales como amor scientiae ("amor pol saber") y causa studiorum peregrinatio ("pelegrinación por causa d'estudios"). La llexislación papal sobre asuntos educativos multiplicar colos Conceyos de Laterano (dende 1123), obligando a cada catedral a disponer d'un maestru de gramática y a cada ilesia metropolitana a disponer d'un teólogu. El papa Alejandro III estableció les dispenses "de residencia" (dexar a un clérigu siguir esfrutando del so beneficiu eclesiásticu si la razón de l'ausencia del so puestu ye realizar estudios -sacante los de derechu o medicina, consideraos "codalosos"-), lo que dexaba una gran movilidá. La reconocencia de fueru eclesiásticu a profesores y alumnos, non yá dexába-yos refugar a la xusticia civil, sinón inclusive en dellos casos a la xurisdicción episcopal, y unviase direutamente al Papa. Los privilexos concedíos al studium de París en 1215 y al de Bolonia en 1219 (y dempués los llograos polos demás) reconocíen a estos studia el monopoliu de la concesión de graos académicos (magister o doctor), y venceyar a un exame realizáu polos profesores, lo qu'acutaba la intervención del canciller (representante del obispu) a la mera concesión nominal de la llicencia. Gregorio IX estableció los trés graos académicos de bachiller, llicenciáu y doctor.

L'autonomía de los studia yera ambivalente: en delles cuestiones yera tan amplia qu'inclusive se reconocía una cierta forma de derechu de fuelga corporativu (potestas suspensionis studii), y diéronse formes de protesta coleutiva como'l boicotio de ciertes clases o la emigración masiva de profesores y estudiantes (dispersio o secesión,[2] asina nació el studium de Oxford frente al de París en 1167, l'el studium de Cambridge frente al de Oxford en 1209 y el de Vercelli frente al de Bolonia -o al de Padua- en 1228, y asina se produció la salida d'estudiantes alemanes del studium de París en 1378, mientres el cisma d'Occidente, escontra Viena, Heidelberg y Colonia;[3] y la de los del studium de Praga escontra el de Leipzig en 1409); pero n'otres cuestiones yera bien acutada, acutar la facultá papal d'acutar les materies o inclusive los testos que podíen enseñase.[4]

Studium y Universitas editar

En 1231 la bulda Parens Scientiarum, de Gregorio IX, utiliza'l términu universitas pa referise corporativamente a la institución académico y xurídico que constitúi un studium, concretamente al de París.

... dilectis filiis universis magistris scolaribus Parisiensibus salutem et apostolicam benedictionem.

(...)

... vocatis ad hoc et presentibus pro universitate scolarium duobus magistris...

(...)

Inhibemus autem expressius, ut scolares per civitatem armati non vadant, et turbatores pacis et studii universitas non defendat.

(...)

... quem ad hoc universitas ordinaverit...[5]

En 1261 el mesmu studium de París recibió esa denominación (Universitas Parisiensis o, de forma completa universitas magistrorum et scholarium Parisiensis -"corporación de maestros y estudiantes de París"-);[6] anque haya documentos anteriores que yá la usaren esplícita (carta del legáu pontificiu Robert de Courçon, de 1215) o implícitamente (la referencia a la communitas scholarium del obispu Eudes de Sully en 1207).[7] La denominación "universidá" (castellanización del llatín universitas) pudo ser ostentada en primer llugar pol studium de Salamanca, al qu'Alfonso X el Sabiu dio en 1254 unes constituciones onde-y los denomina ambiguamente, n'apariencia de forma indistinta, Estudios y Universidat, ya inclusive Universitat del Estudiu:

... los escolares de la Universitat del Estudiu de Salamanca ciscaron por cuenta de mi don Alfonso pola gracia de Dios rei de Castiella, de Llión... que yo que-yos otorgara estes coses que son escriptas nesta carta que m'unviaron pidir col so procurador porque desían que fasían enforma menester a provechu del Estudiu. Y yo con grand sabor qu'he que l'Estudiu sía más avanzáu y más aprovecháu, caté aquelles coses que m'ellos ciscaron y hobe el mio conseyu y el mio alcuerdu colos obispos y con arcidianos y con otros clérigos bonos que conmigo yeren sobre elles. Y habíu el conseyu aquello qu'ellos entendieron que yera pro y honra de mi y de mios regnos y de los escolares y de tola tierra, aquello fis yo y mandé. Y tove por bien que mandara faser ende carta abierta y sellada del mio sellu colgáu en que fueren escriptas y les postures que yo punxi y mandé sobre esti fecho y que supieren cómo les deben guardar y tenir. Y unviada hi a los conservadores que yo fise que guardaren l'Estudiu y les coses que pertenescen al Estudiu.

(...)

Otrosí mando que los escolares de la Universidat non hayan sellu comunal de la Universidat sinón por mandatu y por complaser del obispu de Salamanca.

(...)

Otrosí mando que los alcaldes de la villa guarden o fagan guardar los previllejos de la Universidat cuanto pertenesce a los derechos del rei.

Carta magna d'Alfonso'l Sabiu... Fechada en Toledo, a 8 de mayu de 1254.[8]

Nel códigu de les Siete Partíes (1256-1265) el mesmu rei estremaba'l conceutu de estudiu xeneral, fundáu por papa, emperador o rei (en qu'hai maestros de les artes lo mesmo que de gramática, y de lóxica, y de retórica, y de arismética y de xeometría, y d'astroloxía ... maestros de decretos, señores de lleis) y estudiu particular (cuando dalgún maestru amuesa en dalguna villa apartadamente a pocos escolares).[9] Tantu nel so reinu como na Corona d'Aragón fundáronse tamién delles instituciones políglotes coles denominaciones studium arabicum, studium arabicum et hebraicum o Estudiu y Escueles xenerales de llatín y d'arábigu.

Universitas scholarium y Universitas magistrorum editar

En principiu, la denominación universitas emplegar pa designar a los profesores y estudiantes que moraben nun mesmu llugar, estremando la corporación o conxuntu d'estudiantes (universidá d'escolares), la de profesores y alumnos (universidá de maestros y escolares) y a la institución en sí (universidá del estudiu). Tamién se recueye la diferencia del "modelu de Bolonia", que sería una Universitas scholarium (surdida del impulsu de los estudiantes que buscaben profesores -como Irnerio o Acursio y los glosadores-, y qu'exercíen por sigo mesmos el gobiernu y alministración de la institución creada nel so tornu), y el "modelu de París", que sería una Universitas magistrorum (surdida nel senu de les escueles catedralicies de Notre Dame y del prestíu de maestros como Pedro Abelardo).[2]

Sía que non, l'usu de diversos términos, ensin exclusividad, yera lo habitual (escueles, scholas, estudiu solemne, studium universale, studium commune, etc.), anque los documentos oficiales siguieron utilizando mayoritariamente la espresión studium generale hasta'l sieglu XV, en que pasu ente pasu universitas llegó a utilizase como sinónimu.[9] Tamién paez que'l términu studium generale implicaba una vinculación local (a un reinu), ente que el de universitas implicaba la validez internacional d'estudios y titulaciones.[10]

Secuencia de creación de studium generale editar

Nel reinu de Sicilia, la Escuela Médica Salernitana funcionaba dende'l sieglu IX, anque ensin formar studium generale con otres facultaes (la Universidá de Salerno nun funcionar como tal hasta'l sieglu XIX). Los primeres studium generale fueron los de:

  • Bolonia, fundaos en 1089, especializaos en Derechu, que recibieron el títulu d'universidá en 1317
  • París (1150, títulu d'universidá en 1256)
  • Oxford (1167, pola dispersio de los maestros y estudiantes ingleses de los Studia de París -anque hai rexistru de dalguna actividá docente anterior, en 1096-)[2]
  • Módena (1175)

Nel sieglu XIII la fundación de studium intensificóse, estendiéndose por bien diversos territorios:

Padua (1222, por dispersio d'un grupu d'estudiantes de Bolonia)[2]

  • Nápoles (1224), fundada non como studium generale, sinón como una verdadera institución estatal, ensin vocación universal (destinar a la educación d'a los fíos de los funcionarios locales) y ensin privilexu papal;[12] surdió como dispersio de los Studia de Salerno[2]
  • Vercelli (1228, por dispersio de los estudiantes de Padua, la mayor parte de los cualos volvió a esa ciudá tres expirar un contratu d'ocho años, calteniéndose en Vercelli un Studium d'esistencia intermitente, hasta qu'en 1404 establecióse la Universidá de Turín)[13]
  • Toulouse (1229)
  • Siena (1240, títulu d'universidá en 1357)
  • Murcia (1272)
  • Coimbra (1290), primeramente fundaos en Lisboa
  • Alcalá (1293, refundados como universidá en 1499)
  • Lleida (1300)

En 1303, na ciudá de Roma fundóse'l Studium urbis o La Sapienza; el mesmu añu fúndanse los d'Aviñón, tamién ciudá papal, p'apilar a la Sorbona. -fr:Université d'Avignon et des Pays de Vaucluse-

Escontra 1378 (la fecha del cisma d'Occidente) había en funcionamientu un total de ventiocho studium o universidaes; los citaos, más Orleans (1306), Angers (d'esistencia anterior, alzaos a universidá en 1364), Perugia (1308), Treviso (1318), Cahors (1332 -fr:Université de Cahors-), Grenoble, (1339), Pisa (1343), Praga (1347), Florencia (1349), Perpiñán (1349), Huesca (1354), Pavía (1361), Cracovia (1364), Orange (1365), Viena (1365) y Pécs (1367).[14]

Ver tamién editar

Notes editar

  1. H. Rasdall, The universities of Europe in the Middle Ages, 1895, citáu en Luis Jiménez Moreno, La Universidá Complutense Cisneriana: Impulsu filosóficu, científicu y lliterariu, sieglos XVI y XVII, Editorial Complutense, 1996, ISBN 8489784019, pg. 49.
  2. 2,0 2,1 2,2 2,3 2,4 2,5 Universidá y sociedá: balance históricu y perspectives dende Llatinoamérica, pgs. 12-13.
  3. Alberto RelancioLes universidaes medievales
  4. Erika Wischer, La llexislación imperial y papal en materia d'educación mientres los sieglos XII y XIII y la nacencia de les universidaes y de los estudios xenerales de les órdenes, Akal, 1989, ISBN 8476004109, pg. 169 y ss.
  5. Bibliotheca Augustana
  6. Significáu del termino "Universitas" en Alma Mater Hispalense.
  7. http://theudericus.free.fr/Universite/Universite.htm Histoire résumée de l'Université de Paris]
  8. Vicente Beltrán de Heredia, escolares+de+la+Universitat+del Estudiu+de+Salamanca&source=bl&ots=mLw8oqU-Zz&sig=VjQtvxKSggsXIs4pTvLMoCbjROM&hl=es&sa=X&ei=paO2T_iuMsq30QWdvPCjCA&ved=0CFAQ6AEwAQ#v=onepage&q=Conocida%20cosa%20sía%20a%20toos%20cuantos%20esta%20carta%20vieren%20c%C3%B3mo%20los%20escolares%20de%20la%20Universitat%20d'el%20Estudiu%20de%20Salamanca&f=false Cartulariu de la universidá de Salamanca (1218-1600), tomu I, pg. 604 (vol. 17 de Acta Salmanticensia: Historia de la Universidá, vol. 1 de Cartulariu de la Universidá de Salamanca (1218-1600) Periodu medieval), Universidá de Salamanca, 2001, ISBN 847800954X (la visión del testu ye parcial; vease una reproducción en Lleiciones d'Historia del Derechu).
  9. 9,0 9,1 Jiménez, op. cit.
  10. Luis Rodríguez, Historia de les universidaes: el marcu medieval. Orixe y afitamientos
  11. Un grupu de maestros y estudiantes de Oxford fuxó d'esta ciudá en 1209 y 1214 a raigañu del arrestu y execución de dellos estudiantes por orde del mayor y del rei, y fundó ellí la nueva universidá (Relancio, op. cit. pg. 333).
  12. Wischer, op. cit.
  13. Hastings Rashdall -en:Hastings Rashdall-, The Universities of Europe in the Middle Ages, vol. 2, parte 1, pg. 26.
  14. Alberto Relancio, Les universidaes medievales.