Sitra-Meryamón Tauseret-Merenmut, Tausert o Tuoris,[1] la reina-faraón cola que remata la dinastía XIX d'Exiptu. Gobernó en solitariu per espaciu d'unos dos años, de c. 1188 a 1186 e. C.[2] El so nome de coronación foi Sitra Meryamón "Fía de Ra, amada d'Amón". El so nome de nacencia, Tauseret Merenmut, que significa "La Poderosa, amada de Mut", daqué que demostró ser en demasía.

Tausert
faraona

1191 edC - 1188 edC
Siptah - Sethnajt (es) Traducir
13. Esposa del dios


Tuya (reina) - Tentopet (es) Traducir
Vida
Nacimientu sieglu XIIIedC
Nacionalidá Antiguu Exiptu
Muerte 1189 de edC
Sepultura KV14 (es) Traducir
Exiptu
Familia
Padre Merenptah
Madre Takhat
Casada con Seti II (es) Traducir
Pueblu Dinastía XIX d'Exiptu
Oficiu estadista
Cambiar los datos en Wikidata

Biografía editar

Familia editar

Tausert ye un enigmáticu personaxe que la so guarda ta íntimamente amestada al súbitu y quiciabes aturbolináu final de la dinastía XIX. Sabemos d'ella que, anque yera miembru de la estensa familia real ramésida, descendiente de los múltiples fíos de Ramsés II, nun yera fía de reis, y que foi la Gran Esposa Real del faraón Sethy II. D'él supónse que tuvo un solu fíu, el príncipe Sethy-Merenptah, que morrería al poco de nacer.

La presencia de Tausert y el so determinante inflúi al llau del so maríu tuvieron que ser tan grandes que llegó inclusive a caltenese xunto al tronu exipciu al quedar vilba y ser coronáu un neñu, Siptah, col que nun taba emparentada. Foi nomada rexente del rei neñu, y magar los intentos de comparar la so situación cola de Hatshepsut y Thutmose III, Tausert nun yera descendiente direuta de reis o de grandes esposes reales, y les sos funciones tendríen de concluyir al morrer Sethy II, el so home.

El canciller Bay editar

Nun podemos entender la hestoria de Tausert como rexente de Siptah y posterior gobernante en solitariu ensin conocer antes l'aveseda figura del canciller Bay. Esti home foi'l responsable de la coronación de Siptah, y el so poder sobre'l nuevu monarca, un neñu enfermizu y con una pierna casi inmovilizada, convertir nun auténticu rei ensin corona, y a Siptah nuna marioneta. Agora bien, ¿cuál foi la rellación ente Bay y Tausert? Hai quien piensa que fueron enemigos encarnizados, que s'apostaron el poder absoluto mientres el so país debilitábase y surdíen amenaces d'un conflictu internu. Otros quixeron velos como aliaos, inclusive como amantes (los nuevos Hatshepsut y Senenmut), que magar nun nacer destinaos pa gobernar Exiptu, col so intrigues consiguir.

Reináu editar

Tausert xubió al tronu al morrer Siptah, tres un curtiu reináu de seis años. Ye pocu probable que'l nuevu rei morriera asesináu, pos ye bien conocida la so mala salú, y la so desapaición nun fadría más que complicar les coses a Tausert. Según los autores llatinos, ésta foi la quinta y l'última muyer faraón, y tanto ellos como Manetón (que la fai home y llamar Rei Tuoris) caltienen que foi nel so gobiernu cuando asocedió la conocida Guerra de Troya.

El reináu de Tausert en solitariu foi bien efímeru, d'apenes dos años (anque tuvo no más alto esos dos, más los seis de Siptah). Aquel tiempu ye'l llamáu polos escribes reales años vacíos, ye dicir un periodu d'anarquía y caos. Con Tausert derrúmbase la dinastía XIX, por cuenta de la escaecida situación del país, al creciente poder de los sacerdotes de Amón, de los virréis de Nubia y les presiones de la familia real en Pi-Ramsés, que cuestionaben l'autoridá de Tausert. El principal adversariu de reinar-faraón yera Sethnajt, un señor ramésida de la casta militar, que creía que namái una mano más fuerte y meyor emparentada con Ramsés II el Grande, podría frenar el caos que provocaren los anteriores reis y que s'amontara con Tausert.

El conflictu ente Sethnajt y Tausert duraría los dos años de gobiernu, y finalmente la reina acabaría per ser derrocada, si nun ye que morrió antes por causes desconocíes. Ye improbable qu'asocediera una guerra civil daquella, pero pocu faltaría, pos la situación n'Exiptu dexenerara de tala forma que había que remontase dellos sieglos tras pa ver daqué similar. Llégase inclusive a pensar nun rei d'orixe siriu, de nome Iarsu, que yera l'amante de Tausert y que al morrer ella, gobernó en solitariu hasta que foi baltáu por Sethnajt. Esti tal Iarsu nun puede ser otru que'l Canciller Bay, anque entá se cuestiona si siguía daquella con vida, o morriera trés años antes, como caltienen otres fontes. El caos del final de la dinastía XIX ye, como puede apreciase, impresionante.

La so tumba editar

Tausert fixo construyir la so tumba nel Valle de los Reis, como muncho antes habíenlo fechu delles otres muyeres de gran importancia. Llamada güei esa tumba KV14, sabemos que'l cadabre de la reina nun llegó nunca a ocupar aquella gran construcción, sinón que sería usurpada pol so íntimu enemigu, Sethnajt, proclamáu faraón y fundador de la dinastía XX. Amás de esta tumba, bien pocos son les muertes qu'entá queden de Tausert: fixo alzar bien poques construcciones, tantu na so rexencia con Siptah como nel so gobiernu en solitariu, y amás la so memoria y la de Bay fueron escorríes más tarde por Sethnajt. Una lleenda negra enllantar na tradición popular sobre una malvada reina, esperta en pócimas ya intrigues cortesanes, y el so amante, un siriu qu'acabaría per asumir el tronu. Namái l'afayu de nuevos datos sobre esti críticu episodiu de la hestoria exipcia va poder traer más lluz y determinar cuálos son lleendes y cuálos non.

Desconozse'l paradoriu de la momia de Tausert, la postrera reina-faraón y tamién la muyer que remató la dinastía de Sethy I y de Ramsés II. Créese que podría ser la muyer desconocida D topada na tumba d'Amenhotep II (KV35), xunto con otros personaxes amestaos a esi periodu como Sethy II, Siptah o Sethnajt, pero esta atribución entá nun ye del tou segura.

Titulatura editar

Tausert utilizó dellos nomes cuando xubió al tronu. Los qu'apaecen de siguío son los más frecuentes, anque se desconoz el títulu Horus d'Oru de Tausert.

Titulatura Xeroglíficu Treslliteración (trescripción) - traducción - (referencies)
Nome d'Horus:
G5
Y2
D40
C10mrii
 
kȝ nḫt mry mȝˁt (Kanajt Merymaat)
Toru victoriosu, amigu de la Xusticia (Maat)
(Rivista degli Studi Orientali)
Nome de Nebty:
G16
O17Y1VI6
Aa13
t
O49
wD40
f
N25
t
Z3
grg kmt wˁf ḫȝswt (Geregkemet Uafjasut)
Fundador de Kemet (Exiptu) que tora a los países estranxeros
(Rivista degli Studi Orientali)
Nome d'Hor-Nub:
G8
Nome de Nesut-Bity:
 
 
H8
t
C2C12mrii
 
sȝ t rˁ mry ỉmn (Sitra Meryamón)
Fía de Ra, amada d'Amón
(Rivista degli Studi Orientali)
Nome de Sa-Ra:
 
 
X1
G1
F12D21
X1
D40
G14S3Z1O6
 
tȝ wsrt mr n mwt (Tauseret Merenmut)
La Poderosa, amada de Mut
(Amarna, N. de G. Davis)

Referencies editar

  1. Nome del faraón según los epítomes de Manetón:
    (omitíu) (Flavio Josefo, Contra Apión)
    (omitíu) (Flavio Josefo, de Teófilo)
    Tuoris, el Polibo de Homero (Julio Africanu, versión de Jorge Sincelo)
    Tuoris, el Polibo de Homero (Eusebio de Cesarea, versión de Sincelo)
    Tuoris, el Polibo de Homero (Eusebio de Cesarea, versión armenia)
    Otres grafíes del so nome: Kanejet, Khanakt, Khanekhet, Mereramon, Meriamon, Meritamon, Meryamun, Setepenemout, Sitre, Sitremeryamun, Taouasret, Taousert, Tauwesret, Thuoris, Twosre, Twosret.
  2. Cronoloxía según Shaw, Hornung y Málek.


Enllaces esternos editar


Predecesor:
Siptah
Reina-faraón
Dinastía XIX
Socesor:
Sethnajt