Ulrico Zuinglio, n'alemán Huldrych o Ulrich Zwingli (1 de xineru de 1484Wildhaus (es) Traducir – 11 d'ochobre de 1531Kappel am Albis (es) Traducir) foi'l líder de la Reforma Protestante suiza y el fundador de la Ilesia Reformada Suiza. Al estudiar les Escritures dende'l puntu de vista d'un entendíu humanista, llegó, de manera independiente, a conclusiones similares a les de Lutero, que yera un doctor biblicus.

Ulrico Zuinglio
Antistes (en) Traducir

Vida
Nacimientu Wildhaus (es) Traducir[1]1 de xineru de 1484[2]
Nacionalidá Antigua Confederación Suiza
Muerte Kappel am Albis (es) Traducir[1]11 d'ochobre de 1531[2] (47 años)
Causa de la muerte muertu en combate
Familia
Casáu con Anna Reinhart
Fíos/es
Estudios
Estudios Universidá de Viena
Universidá de Basilea
Llingües falaes llatín[3]
alemán[4]
Oficiu teólogu, traductor, sacerdote, reformador protestante (es) Traducir, escritorpredicador
Serviciu militar
Lluchó en Second War of Kappel (en) Traducir
guerres italianes
Creencies
Relixón calvinismu
Cambiar los datos en Wikidata
Semeya de Ulrico Zuinglio por Hans Asper, escontra 1531.

Biografía editar

Primeros años editar

 
Xilografía de Ulrico Zuinglio por Hans Asper, ca. 1531.

Cursó la educación básica en Weesen, baxu tutelar del so tíu Bartolomeo. Antes de dir a la Universidá de Viena, cursó dellos estudios en Berna. Llegó a Viena en 1499 y más tarde inscribióse na Universidá de Basilea, onde fixo un posgráu en 1504 y un doctoráu en 1506.

Presbiterado editar

Zuinglio foi presbíteru en Glarus, en graduándose como doctor en teoloxía (1506). Ellí estudió griegu y hebréu, lleó a Erasmu de Rotterdam y llegó a la conclusión que munches de les doctrines de la Ilesia taben en contradicción coles enseñances del Nuevu Testamentu.

Zuinglio desenvolvió'l so iñerizu al serviciu mercenariu de los sos compatriotes mientres esti periodu. A partir de 1512, la Confederación Suiza unvió diversos contingentes armaos a sueldu del Papa pa lluchar contra la corona francesa en Lombardía mientres la guerra de la Lliga de Cambrai. Zuinglio foi testigu de los sucesos al ser capellán del contingente del cantón de Glaris,[5] asistiendo a les victories de Pavía y Novara, pero tamién a la derrota sufierta polos confederaos en Marignano, a partir de la cual acentuóse la so prédica contra'l serviciu armáu.

La reforma protestante editar

El 31 d'ochobre de 1517, Martín Lutero clavó na puerta de la Ilesia de Wittenberg, Alemaña, les sos 95 tesis sobre la relixón cristiana, nes qu'atacaba fondamente a la Ilesia Católica.

Poco antes, en 1516, Diebold de Geroldseck llamólu pa predicar na abadía de Einsiedeln, colo que Zuinglio entra en contautu con unu de los centros más activos de pelegrinación y tamién de supersticiones. Empieza asina la so predicación contra estes práutiques y contra el negociante d'indulxencies Bernardin Samson, que llegara a Suiza a instancies del Papa en 1518.

Predica coles mesmes contra'l costume de los suizos d'apuntase como mercenarios a les órdenes del Papa, lo que-y apurrió'l cargu de predicador en Zúrich, que'l so gobiernu taba enfrentáu cola autoridá romana. El 1 de xineru de 1519 empieza la so actividá en Zúrich, onde col so discursu claru y direutu va esplicando a los feligreses los evanxelios. El gobiernu de la ciudá decide sofitar les nueves enseñances y dispón en 1520 que tolos predicadores actúen siguiendo les pautes de Zuinglio.

En 1522 Zuinglio publica la so primer obra reformadora, dirixida contra'l ayunu defendíu pola Ilesia de Roma. Defende asina un acontecimientu real nel que, al paecer, un amigu so comiera carne mientres el periodu d'ayunu, lo cual xustifica Zuinglio col argumentu de que l'ayunu va contra la fe cristiana. De la mesma dómina ye un escritu unviáu por él y diez de los sos compañeros al obispu de Constanza, nel qu'afirmaben la so disposición a siguir predicando según los Evanxelios y ciscaben la supresión del celibatu. El papa Adriano VI intenta convence-y de que nun entame nueves aiciones qu'atenten contra la sustancia de la teoloxía católica.

Ante l'acusación de los dominicos de que Zuinglio arrobinaba la herexía, el Gran Conseyu de la ciudá de Zúrich convocó pal 29 de xineru de 1523 a un eleváu númberu de teólogos a un alderique públicu (Primer Disputa de Zúrich), na que se debía aldericar sobre les tesis defendíes por Zuinglio. A ella allegaron 600 persones ente clérigos y llaicos y, yá que los unviaos del obispu namái pudieron faer valir nel so favor la tradición y les disposiciones de los concilios, el Conceyu decidió axudicar a Zuinglio la victoria dialéutica.

 
Iconoclasia en Zúrich en 1524.

Nun sería esa, sicasí, la única disputa oficial y pública que se celebró en Zúrich. Ente'l 26 y el 29 d'ochobre de 1523 se dirime, en presencia de 900 asistentes, la necesidá de suprimir les imáxenes de les ilesies, decisión que s'acaba adoptando y que se va poner en práutica d'una manera paulatina. Coles mesmes, ente'l 13 y el 14 de xineru de 1524 la tema tratada foi la misa y la so posible supresión, lo que finalmente s'establez.

Esi mesmu añu Zuinglio casóse cola vilba Anna Meyer, cola que vivía de manera marital dende diba dalgún tiempu.

La Reforma en Zúrich nun afectó, sicasí, solamente a la relixón, sinón que, al igual que n'otros movimientos reformistes de la dómina, tratar d'una serie de midíes de regulación social coles que'l Conceyu pretendía entamar el sistema escolar, el matrimoniu, les costumes, etc. El papel de Zuinglio ye capital nesti procesu, pos magar nun asume nengún cargu orgánicu, el so carisma y el so predicamiento ente'l pueblu conviérten-y nuna figura determinante del procesu.

Zuinglio publica en 1525 la so confesión de fe (De la verdadera y la falsa relixón). La so teoloxía, coincidente cola de Lutero en munchos aspeutos básicos, opera d'una manera más radical n'otros, como pue ser la cuestión de la eucaristía, al refugar Zuinglio la presencia real de Cristu na comunión. A partir de 1525, la Reforma en Zúrich complétase:

  • alminístrase la Eucaristía so los dos especies, *

suprímese la misa, * esaníciense les imáxenes de les ilesies, * decrétase la supresión del celibatu sacerdotal, * establezse y regula una beneficencia pa los probes, financiada colos fondos llograos de la secularización de bienes eclesiásticos.

Esi añu de 1525 fúndase coles mesmes na ilesia Grossmünster una escuela pa teólogos, onde van poder aprender exéxesis bíblica, que depués van utilizar nos sos sermones al pueblu.

Importante na teoloxía de Zuinglio ye tamién la so concepción de les rellaciones ente'l poder llaicu y el relixosu, pos mientres considera que ye derechu y obligación del poder terrenal entamar la Ilesia y la sociedá, almite per otru llau la posibilidá de derrocar al grupu gobernante si ésti nun se porta de manera apropiada a les enseñances del Evanxeliu.

Les rellaciones cola otra ala del movimientu reformista, encabezada por Lutero y Melanchton, vense enzancaes pola concepción que tienen dambes partes sobre la comunión. Estes diferencies apuerten claramente insuperables nel intentu más importante que se fai d'aunir posiciones, cuando n'ochobre de 1529 el landgrave Felipe I de Hesse convida a Zuinglio y Lutero a un discutiniu teolóxicu (conocida como Disputa de Marburgu).

La situación política na Suiza del sieglu XVI resulta ensin dulda determinante pal ulterior desenvolvimientu de la reforma zuingliana. A pesar de la primer Paz de Kappel de 1529, les tensiones ente Zúrich y Berna (que fuera ganada por Zuinglio pal so movimientu), per un sitiu, y los cantones que permanecíen católicos, por otru, nun podía menos qu'españar nun conflictu políticu - y finalmente tamién armáu, les Guerres de Kappel. La opción de Zuinglio yera nesti sentíu clara: usar les armes pa estender la verdá del Evanxeliu yera una obligación de too bon cristianu.

Como traductor de la Biblia, Ulrico Zuinglio trabayó n'estrecha collaboración con Leo Jud. La traducción conozse anguaño como La Biblia de Zürich.

El 11 d'ochobre de 1531 cayó Zuinglio nel campu de batalla, cerca de Kappel am Albis.

La Reforma zuingliana editar

La Reforma de Zuinglio, a pesar de los sos evidentes puntos de conexón con Lutero, presenta tamién carauterístiques propies. Mientres el fin de Lutero yera suprimir les indulxencies o buldes (L'Evanxeliu vendíu), Zuinglio namái acepta como Ilesia aquello qu'apaez nes Escritures. D'ende que les ilesies reformaes sían en gran manera ilesies de la pallabra, del verbu, onde nun atopamos decoración dalguna (fora de testos bíblicos), una lliturxa exigua y primeramente tampoco música dalguna.

Teoloxía de Zuinglio editar

La piedra angular de la teoloxía de Zuinglio ye la Biblia. Zuinglio apeló constantemente a la Escritura nos sos escritos. Punxo l'autoridá de la mesma sobre otres fontes, tales como los concilios ecuménicos o los Padres de la Ilesia, anque nun duldar n'usar otres fontes pa sofitar los sos argumentos.[6] Los principios qu'empunxeron les interpretaciones de Zuinglio derivar de la so educación humanística y del so entendimientu, a la lluz de la Reforma, de la Biblia.[7] Modificando una interpretación lliteral d'un pasaxe, ponía atención al contestu inmediatu y trataba d'entender el propósitu detrás del mesmu. Comparó pasaxes de la Escritura y usó analoxíes, un métodu que describe en Una exéxesis amigable (1527). Dos analogía qu'utilizó con bastante efectividá fueron ente'l bautismu y la circuncisión y ente la Pascua y la Eucaristía.[8]

Zuinglio refugaba la pallabra sacramentu na manera que s'emplegaba popularmente nel so tiempu. Pa la xente ordinario, la pallabra significaba dalguna forma d'aición santa na cual había un poder inherente pa lliberar la conciencia de pecáu. Pa Zuinglio, un sacramentu yera una ceremonia de iniciación o una promesa, señalando que la pallabra derivar de sacramentum, que significa un xuramentu.[9] Nos sos primeros escritos sobre'l bautismu, fixo notar que'l bautismu yera un exemplu de tal compromisu o promesa. Cuestionó a los católicos acusándolos de superstición al atribuyi-y a l'agua del bautismu un ciertu poder pa llimpiar los pecaos. Darréu, nel so conflictu colos Anabaptistas, defendió la práutica del bautismu d'infantes, señalando que nun había nenguna llei que prohibiera felicidá práutica. Argumentaba que'l bautismu yera un símbolu d'un pactu con Dios, polo tanto reemplazaba la circuncisión del Antiguu Testamentu.[10]

Zuinglio encetaba la cuestión de la Eucaristía de manera similar al bautismu. Mientres el primer alderique de Zurich en 1523, negó qu'asocediera un verdaderu sacrificiu mientres la misa, argumentando que Cristu fixo'l sacrificiu per una sola vegada y pa tola eternidá. Arriendes d'ello, la Eucaristía yera "un memorial del sacrificiu".[11] Siguiendo con esti argumentu, desenvolvió entá más el so puntu de vista, llegando a la conclusión de que se deben interpretar como "significa" les pallabres de la institución. Usó dellos pasaxes de la Escritura p'argumentar en contra de la transubstanciación, según el puntu de vista de Lutero, siendo'l testu clave Juan 6:63, "Ye l'espíritu'l que da vida, la carne pa nada aprovecha". L'enfoque racional de Zuinglio y l'usu de la Escritura pa entender el significáu de la Eucaristía foi una razón pola que nun pudo llegar a un consensu con Lutero.[12] Ello ye que cuando s'axuntaron los reformadores suizos colos alemanes en 1529 (Disputa de Marburgu) a instancies de Felipe de Hesse, taben d'alcuerdu en casi tolos puntos principales, sacante esi. Puntu que Lutero nun taba dispuestu a conceder, yá que diba en contra de la so doctrina de la Consubstanciación. Resulta interesante constatar que tiempu dempués, Melanchton (discípulu de Lutero) llegó a un consensu colos reformadores suizos una vegada que la separación colos católicos yera definitiva.[13]

L'impautu de Lutero nel desenvolvimientu teolóxicu de Zuinglio foi mientres llargu tiempu una tema d'interés y discutiniu ente los eruditos zuinglianos. El mesmu Zuinglio afirmó puxantemente la so independencia de Lutero. Los estudios más recién dieron credibilidá a esta afirmación, anque dellos eruditos entá afirmen que la so teoloxía dependía de la de Lutero. Paecía que Zuinglio lleera los llibros de Lutero buscando confirmación del mesmu sobre les sos propies opiniones. Sicasí, Zuinglio sí almiraba abondo a Lutero por oponese al Papa. Esto, más que la teoloxía de Lutero, foi una influyencia clave nos convencimientos de Zuinglio como reformador.[14] Lo que Zuinglio consideraba una postura valerosa de Lutero nel Alderique de Leipzig, tuvo un impautu decisivu sobre Zuinglio mientres los sos primeros años como sacerdote, y mientres esti tiempu Zuinglio allababa y promovía los escritos de Lutero pa sofitar les sos propies idees, que yeren similares. Como Lutero, Zuinglio yera tamién un estudiante y almirador d'Agustín d'Hipona.[15] Los sos postreros escritos siguieron amosando carauterístiques distintes de les de Lutero, tales como la inclusión de non cristianos nel cielu, como lo describe en Una esposición de la fe.[16]

La Biblia de Zúrich editar

N'estrecha collaboración con Leo Jud tradució Zuinglio la Biblia ente 1524 y 1529 a un alemán con marcaes carauterístiques suices. Esta traducción conozse anguaño como la "Biblia zuriquesa". Dempués los teólogos de Zúrich completaron la nueva traducción del griegu y hebréu cinco años primero que Lutero traduxera la Biblia. Poro, la Biblia de Zúrich ye la traducción protestante completa más antigua de tola Biblia y foi impresa por Christoph Froschauer ente 1524 y 1529, quien en 1531 publicó la obra completa ricamente ilustrada.[17]

Música editar

A Zuinglio gustába-y escuchar música y sabía tocar dellos preseos, incluyendo'l violín, el arpa, la flauta, el dulcimer y la trompa de caza. Delles vegaes prestaba a los neños de la congregación col llaúd y yera tan conocíu poles sos interpretaciones que los sos enemigos burllar d'él como "l'evanxélicu tañedor del llaúd y el pínfanu". Caltuviéronse trés de los himnos de Zuinglio: Pestlied, una adautación del salmu 65, y Kappeler Lied, del que se cree que foi compuestu mientres la campaña de la primer guerra de Kappel.

Obres editar

  • De vera et falsa religione (Zúrich, 1525)
  • Amica exegesis (1527)
  • Fidei ratio (Zúrich, 1530)
  • Especialmente Christianae fidei brevis et clara expositio ad regem christianum (Zúrich, 1536)
  • Les sos obres completes apaecieron en Zúrich en 1545 y 1581 (ensin cuntar ediciones posteriores yá nel sieglu XIX).

Referencies editar

  1. 1,0 1,1 Afirmao en: Diccionariu Históricu de Suiza. Identificador DHS: 010447. Data de consulta: 19 mayu 2021. Llingua de la obra o nome: alemán. Data d'espublización: 1998.
  2. 2,0 2,1 Afirmao en: catálogu de la Biblioteca Nacional Checa. Identificador NKCR AUT: jo2004214896. Data de consulta: 23 payares 2019.
  3. Identificador CONOR.SI: 105694051. Afirmao en: CONOR.SI.
  4. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  5. Queda'l so rellatu de 1512 recoyíu en De gestis inter gallos et helvetios ad ravennam, papiam, aliisqve logis, publicáu en Rerum germanicarum scriptores aliquot insignes, Tomu III, 1717
  6. Stephens 1986, pp. 51–52
  7. Stephens 1986, p. 59
  8. Stephens 1986, pp. 64–66
  9. Stephens 1986, pp. 180–185
  10. Stephens 1986, pp. 194–206
  11. Huldreich Zwinglis Sämtliche Werke, Vol. I, 460.6-10, citáu en Stephens 1986, p. 219
  12. Stephens 1986, pp. 218–250
  13. La Era de los Reformadores, p.96, por Justo L. González, 2ª Edición 1989, Ed. Caribe
  14. Stephens 1986, p. 22
  15. Stephens 1986, p. 17
  16. Stephens 1986, pp. 48-49
  17. Sigmund Widmer: 1484 – Zwingli – 1984. Sonderausgabe der im Buchhandel 1983 erschienene Ausgabe; Zürich: Theologischer Verlag, 1984; S. 71.

Bibliografía editar

Enllaces esternos editar