Vallromanes

conceyu de la provincia de Barcelona

Vallromanes ye un conceyu de la comarca del Vallès Oriental a la llende col Maresme, asitiáu a 25 km del conceyu de Barcelona, en Cataluña (España). Forma parte de la Rexón urbana de Barcelona y estiéndese pola aguada noroccidental de la sierra de Sant Mateu (Monte de Lledó, 493 msnm) na Cordal Mariniegu; el términu entiende la cabecera de rir de Vallromanes (qu'aflúi a rir de Mogent a la izquierda dientro del Montornés), y ye drenado tamién pola riera d'Ardenya (llende norte-oriental), afluente de la primera. El territoriu ye montascosu, ocupáu nuna bona parte por carbes y montes de pinos y encines (562 ha). Contién delles urbanizaciones d'alto poder adquisitivu asitiaes alredor del Club de Golf de Vallromanes y nes zones próximes.

Vallromanes
Q11920324 Traducir
Alministración
País España
Autonomía Cataluña
ProvinciaBandera de Provincia de Barcelona provincia de Barcelona
Ámbitu funcional territorial Ámbitu Metropolitanu de Barcelona
Contorna Vallès Oriental
Tipu d'entidá conceyu de Cataluña
Alcalde de Vallromanes (es) Traducir David Ricart i Miró
Nome oficial Vallromanes (ca)[1]
Códigu postal 08188
Xeografía
Coordenaes 41°31′55″N 2°17′53″E / 41.531841°N 2.29819°E / 41.531841; 2.29819
Vallromanes alcuéntrase n'España
Vallromanes
Vallromanes
Vallromanes (España)
Superficie 10.7 km²
Altitú 153 m[2]
Llenda con Alella, Santa Maria de Martorelles, Montornès del Vallès, Vilanova del Vallès, Vilassar de Dalt, Premià de Dalt y Teià
Demografía
Población 2705 hab. (2023)
- 1328 homes (2019)

- 1251 muyeres (2019)
Porcentaxe 100% de Vallès Oriental
100% de Ámbitu Metropolitanu de Barcelona
0.05% de provincia de Barcelona
0.03% de Cataluña
0.01% de España
Densidá 252,8 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
vallromanes.cat
Cambiar los datos en Wikidata

Datos físicos y de población editar

El conceyu atopar a 153 msnm y tien 10,7 km². Según l'Institutu d'Estadística de Cataluña, el censu de población, nel añu 2011, ye de 2.396 habitantes, con una densidá de población de 223,93  hab./km².

El xentiliciu pa los habitantes ye: vallromanés, vallromanesa.

Accesu per carretera editar

La carretera d'accesu a Vallromanes ye la BP-5002 que xune los conceyos de Granollers y d'El Masnou; Vallromanes atópase xusto metanes dambes poblaciones. Dende la carretera BP-5002, el conceyu más cercanu y que parte con Vallromanes ye, en sentíu noroeste, Vilanova del Vallès y, en sentíu sur, el municipo d'Alella, que tamién parte con Vallromanes.[3]

Montornès del Vallès Vilanova del Vallès Vilasar de Dalt
Santa María de Martorelles   Vilasar de Dalt
          
 
Alella     Teyá Premiá de Dalt

Fiesta llocal editar

 
Ilesia parroquial de San Vicente

El conceyu cunta con dos fiestes llocales:

La festividá de San Miguel, el día 29 de setiembre, que ye cuando se celebra la Fiesta Mayor de branu.

La festividá de San Vicente, el día 22 de xineru, que ye cuando se celebra la Fiesta Mayor d'iviernu.

Consistoriu editar

L'Alcalde dende'l 14 d'avientu de 2013 ye David Ricart i Miró de MxV ERC gracies a un pactu de gobiernu con CIU dempués de que l'anterior alcaldesa Lourdes Prims IVALL saliera tres una moción de gobiernu provocada tres l'escándalu por contratar a un detective priváu pa espiar a la so socia de gobiernu Mari Luz Muñoz CIU

Tres les Eleiciones municipales de 2011,la composición actual del consistoriu ye de 11 conceyales. 3 de[4] MxV-Esquerra, 3 de[5] iVall, 3 de[6] CiU y 2 de[7] ICV.

Historia editar

La referencia más antigua de Vallromanes remontar al añu 970, onde se menta la casa de "Sant Vicenç" (San Vicente) en Valle de Romanes. La ilesia de "Sant Vicenç",[8] que ye documentada en 1183 como parroquia, pertenecía al términu del castiellu de Montornés o de "Sant Miquel de Montornès" (San Miguel de Montornés),[8] al cual tamién pertenecía la de "Sant Sadurní de Montornès". El castiellu, documentáu dende 1108, ta asitiáu sobre la llomba de Sant Miquel, a la llende col conceyu de Montornès del Vallès (la llinia divisoria sobre la llomba señala que les ruines del castiellu son del conceyu de Vallromanes, ente que les de la capiya de Sant Miquel correspuenden a Montornés). Tuvieron el castiellu los Montornés, quien mientres la segunda metá del sieglu XIV adquirieron del rei la xurisdicción civil y criminal y el mediu imperiu, ente que'l señor rei acutábase'l meru imperiu y la direuta y alodial señoría, derechos éstos que fueron adquiríos del rei en 1390 pela ciudá de Barcelona. Hasta la primer metá del sieglu XV los conseyeros barceloneses recibieron quexes de los homes del castiellu de Montornés contra "Pere de Montornès", que tenía'l castiellu en feudu de la ciudá de Barcelona. Los remensas fortificar en 1485. En 1505 el soberanu vendió en feudu (con retención del dominiu alodial y direutu) na universidá de Montornés les rentes del castiellu y de les parroquies de Montornés. Asina, Vallromanes, Alella y Montornés, pueblos qu'hasta entós dependíen del castiellu, pasaron a ser de realengu. En 1632 Vallromanes y Montornés formaben una alcaldía (nel sieglu XIX estos pueblos constituyíen un solu conceyu, hasta que Vallromanes dixebrar nos alboreceres del sieglu XX). El castiellu de "Sant Miquel de Montornès" siguió en posesión de los Montornés hasta 1621, que pasó dempués a los Taberneru, que convirtiéronse a la fin d'esti sieglu nos condes de Darnius. En 1718 el conde de Darnius reedificó l'antigua masía de la Torre Tabernera,[8][9] al pie del castiellu, que se convertiría d'equí p'arriba en residencia de los señores del castiellu de Montornés, que, a la fin del sieglu XVII yeren los Fiveller, qu'heredaron tamién el títulu de condes de Darnius, y nel sieglu XIX lo yeren los Martorell. A la fin d'esti sieglu la propiedá del castiellu y de la Torre Tabernera pasó a manes de los propietarios actuales, los condes d'Alba de Liste.

Evolución demográfica editar

Gráfica d'evolución demográfica de Vallromanes ente 1940 y 2010
Fonte: Institutu d'Estadística de Cataluña - Ellaboración gráfica por Wikipedia

El primer censu, dempués de la desagregación de Montornès del Vallès, foi en 1936 con 419 habitantes

Clima editar

La llocalización na aguada septentrional de la Cordal Mariniegu condiciona'l clima. L'efectu térmicu de la proximidá del mar queda sensiblemente amenorgáu por causa de la interposición del cordal. Los vientos convectivos (les marinadas), particularmente en branu, difícilmente lleguen al otru llau del cordal, de manera que nun se da l'efectu secador y coles mesmes refrescante. Hai que pensar que nel otru llau, en Alella, estos vientos pueden llegar a los 40 km/h . La menor esposición a la radiación solar por causa de la orientación del relieve y l'esposición a los vientos fríos del norte fai que les temperatures ivernices sían menores. Con éses les temperatures nel mes de xineru son práuticamente dos graos más baxes que na aguada mariniega y la precipitación ye llixeramente cimera, según datos del Atles climáticu de Cataluña.[10]

Otru fechu destacable ye'l riesgu de precipitaciones intenses: con intensidaes cimeres a los 100 mm en 24 h pa un periodu de torna de 10 años (según cálculu hidrolóxicu y determinación de los caudales d'avenida de les Cuenques Internes de Cataluña, ACA 2001).

== Xeoloxía, suelos y relieve Tol términu municipal ta sobre la cordal mariniegu y nun llega a la llanura del Vallés. La litoloxía dominante son granodiorites[11][12] que la so intrusión tuvo llugar nos episodios finales de la oroxenia varisca, a la fin del Paleozoicu. La meteorización de los granitos da llugar a los sablones, unos materiales d'elevada fertilidá.

Tol conceyu forma parte de la cuenca hidrográfica del Besós. Los principales curso fluviales del conceyu de Vallromanes son: la rambla de Vallromanes, d'unos 6 km de llargor, afluente del ríu Mogent; el riega de les Fontanilles, la riega de Ardenya y el del Alguacil qu'aflúin a la rambla de Vallromanes y la riega del Sot dels Verns qu'aflúi a la riega de Can Gurri.

Vexetación editar

Pol so allugamientu xeográfica, Vallromanes asítiase de plenu na rexón bioxeográfica mediterránea con una notable riqueza d'especies y diversidá de sistemes naturales.

A les traces, la orientación aveseda de les aguaes vallesanas del cordal dexa que se dean les formaciones propies de zones más húmedes, como los encinares y los carbayeres, los primeres incluyíos ente los hábitats d'interés comuñal, qu'amuesen una rexeneración natural bien bona dempués de les quemes de 1994. Al aveséu de la sierra de Marina describe'l encinar mariniega clareado, que ye la formación más abondosa, pero en realidá, y en función del rincón, puede atopase una maleza d'estepes y uz blancu (Erica arborea), una zona con predominancia d'estepes, o árees más degradaes onde apoderen el romeru y l'árgoma (Ulex').

Los sistemes naturales de les aguaes de la solana son propios de zones seques, de crecedera más lenta y, arriendes d'ello, de menor desenvolvimientu mientres el procesu de rexeneración dempués de perturbaciones. Nes carenas de solana destaca'l chaparral, pero tamién pueden atopase elementos del encinar clareado, de la maleza d'estepes y uz blancu, manches de albaida y, inclusive, clapas de Brachypodium. Nes aguaes de solana puede apoderar la maleza de albaida, que puede entemecese con clapas de chaparral, clapas d'estepes, praos de cerrillo, etc.

Polo xeneral, la vexetación d'estes orientaciones ta constituyida principalmente por comunidaes arbustivas y yerbácea, con delles clapas arbóreas, principalmente de pinu piñonero. Nesti contestu, esisten numberoses formaciones de gran interés, tantu pola so rareza, vulnerabilidá, singularidá y estáu de caltenimientu, como los praos de cerrillo -reconocíos d'interés comuñal-, y les maleces, chaparrales y maquias, de gran diversidá florística y faunística.

Mención especial merecen les comunidaes de ribera, como enantes en Can Maioles entá visibles nel estremu del campu de golf d'estremu interés intrínsecu pola acumuladura de valores naturales y funcionales, yá que constitúin una verdadera rede de conectores biolóxicos, que dexen el caltenimientu de los fluxos ente les diverses zones del parque. Ente les principales comunidaes hai que destacar los sauzgatillos qu'inda permanecen a lo llargo de diverses ramblas de l'aguada costera, y los magníficos montes de ribera, con especies tan significatives como'l aliso, el ablanar y el carbayu africanu (Quercus canariensis), toes elles incluyíes ente los hábitats d'interés comuñales, y últimos apartaces d'estos ecosistemes.

Ensin dulda, los campos de sauzgatillos representen una de les comunidaes más especiales de la sierra de Marina pol fechu de qu'en Cataluña s'atopen namái dos grandes manches de distribución de campos de sauzgatillo (Vinco-Viticetum agni-casti): una na cuenca baxa del ríu Ebro, y otra nel Nordeste, de la cual les poblaciones de la cordal Mariniegu significaríen la llende meridional. Nesta comunidá, mesma de les ramblas mediterránees, atópase la aladerna (Vitex agnus-castus), el granáu ('Punica granatum), la malva olbia (Lavatera olbia), la sombrerera (Petasites fragrans) y la yerba doncella (Vinca major). Anguaño, sicasí, munchos tramos de los campos de sauzgatillos tán bastante degradaos ya invadíos pol cañaveral (Arundo) y el carba que son dominantes. Sicasí, caltiénense dellos tramos bien calteníos, onde los campos de sauzgatillos formen franxes bastante anches a entrambos llaos de les riegues y onde s'atopen aladernas de dimensiones destacables. Asina, hai que mentar la rambla de Canyet (con unos 200 m de campos de sauzgatillos, con sauzgatillos que presenten cepes d'unos 3 dm de diámetru), y la riega de Pomar. En Sant Jeroni de la Murtra alcuéntrase'l campu de sauzgatillos meyor calteníu, con un llargor d'unos 300 m ente la balsa de Sant Jeroni y l'autopista B-20.

Con al respective de les plantes fanerógames, el catálogu ye muncho más completu. Ye destacable la presencia d'especies de calter eurosiberiano, como l'omeru (Alnus glutinosa), el xardón (Ilex aquifolium), l'evónimu (Euonymus europaeus), o'l pládanu negru (Acer monspessulanum). Once especies presenten la so llende meridional de distribución nesta zona, y trés d'elles (Ampelodesmos mauritanica, Anthyllis cytisoides y Solanum rostratum) el septentrional. Coles mesmes, alcuéntrense trés endemismos catalanes: Ophrys catalaunica, Salvia nemorosa ssp. valentina y Sarothamnus catalaunicus.

Referencies editar

Enllaces esternos editar