Alcázar del Rey

conceyu de la provincia de Cuenca (España)

Alcázar del Rey ye un conceyu español, perteneciente a la provincia de Cuenca, na comunidá autónoma de Castiella-La Mancha. Tópase asitiáu na comarca de La Mancha Alta. Delimitan el so términu les llocalidaes de, pel norte Vellisca; pel este Loranca del Campo y Carrascosa del Campo; pel sur los términos de Rozalén del Monte y Uclés, y pel oeste con Huelves.

Alcázar del Rey
Alministración
País España
AutonomíaBandera de Castiella-La Mancha Castiella-La Mancha
Provincia provincia de Cuenca
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcaldesa d'Alcázar del Rey María Belén García Jiménez
Nome oficial Alcázar del Rey (es)[1]
Códigu postal 16464
Xeografía
Coordenaes 40°03′44″N 2°48′34″W / 40.062222222222°N 2.8094444444444°O / 40.062222222222; -2.8094444444444
Alcázar del Rey alcuéntrase n'España
Alcázar del Rey
Alcázar del Rey
Alcázar del Rey (España)
Superficie 46.5 km²
Altitú 885 m
Llenda con Campos del Paraíso, Paredes, Vellisca, Rozalén del Monte y Uclés
Demografía
Población 159 hab. (2023)
- 78 homes (2019)

- 74 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia de Cuenca
0.01% de Castiella-La Mancha
0% de España
Densidá 3,42 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
Cambiar los datos en Wikidata

Historia editar

Prehistoria editar

Anque los primeros documentos alrodiu d'Alcázar del Rey daten de dómina medieval, hai muertes qu'atestigüen la presencia humana enantes a esa dómina. Pol so allugamientu xeográfica, en La Mancha conquense, la zona debió de tar poblada por pueblos celtíberos, concretamente pola tribu de los olcades.

Exemplos d'estes muertes son la calzada romana que pasa pol conceyu que diba de Segóbriga a Guadalaxara, y el barruntu del allugamientu d'una villa romana nel términu pola cantidá de cachos de texas cerámiques apaecíos en tal llugar, amás de l'apaición esporádica de monedes y de un aniellu de bronce, güei perdíu. Inclusive foi topada nel términu una estauína metálica d'una cara con traces ibéricos, y gran cantidá d'hachos de piedra apolazada, perdíos estos restos anguaño. Sicasí, nel Muséu Arqueolóxicu Provincial, en Cuenca, hai ciertos restos d'orixe romanu, topaos de forma esvalixada pol pueblu.

Edá Media editar

La historia d'Alcázar del Rey empezar a documentar col asentamientu d'un alcázar árabe nel cuetu ónde anguaño atópase la ilesia parroquial, fecháu aproximao nel sieglu IX. Dichu alcázar constituyía parte del sistema defensivu del territoriu pasando a formar parte alministrativa de la Cora de Santaveria o Santaver, al igual que Huete, ciudá a la que tuvo bien amestáu. En siendo conquistáu Huete pocu dempués de la cayida de Toledo en 1085, en manes d'Alfonsu VI, a mediaos del sieglu XII el conceyu pasa a manes cristianes, quedando incorporáu al Reinu de Castiella. Al pie de la barrena natural que yera la Sierra de Altomira, frontera nel sieglu XII ente los reinos cristianos y los musulmanes mientres cuasi un sieglu, l'anterior llinia defensiva pasó a ser el llugar dende onde, a partir de les defenses de Zorita de los Canes, instalándose n'Alcázar un torrexón y una capiya hasta la conquista d'Uclés (1174) y Cuenca (1177), yá nel reináu d'Alfonsu VIII. Enantes pasu a manes cristianes mientres un curtiu periodu, tres la boda de Zaida, fía del emir de Sevilla Ebn Aded, con Alfonsu VI, pero al poco tiempu foi reconquista pol Emir, volviendo a manes cristianes tres la conquista de Toledo como se dixo enantes. En 1137 la ciudá de Huete foi amenazada polos almorávides, y afaráu el so territoriu, nel que s'atopaba la población d'Alcázar.

Na creación del pueblu, amás de la so posición defensivo y fronterizo, tamién influyo la esistencia de gran cantidá de fluxos d'agua, necesarios pa la vida de les persones y de los animales.

Cuando Huete queda consolidada, tres la so total conquista, alzábase dueña y cabeza d'un estensu alfoz, que despoblado en gran parte pol abandonu masivu de los musulmanes que lu habitaben al fuxir colos sos correlixonarios escontra'l sur de la península, pasu ente pasu va haber dirá repoblándose a base de los cristianos, procedentes del Norte principalmente. Los colonos que yeren aceptaos como pobladores vencíase-yos tierres abondes pa faer frente a les necesidaes familiares cola so producción. Nel Fueru de Huete dictáronse lleis que garantizaben y faíen respetar los derechos de los vecinos que componíen l'alfoz. El pueblu al ser incorporáu a la Tierra de Huete, pasu a denominase Alcázar de Huete.

Abarrúntase, por testos medievales que los comenten, que debió d'haber otru nucleu de población nel términu llamáu Arbolete, calteniéndose esti nome anguaño pa llamar a la zona ónde s'atoparía.

La posición fronteriza d'Alcázar de Huete y el so despoblado de Arbolete, ente'l Señoríu de Huete y los territorios de la Orde de Santiago, con sede en Uclés, dio llugar a toa clase de transaiciones comerciales con oxetu d'ampliar les árees d'influyencia, tal como asocede con un documentu fecháu na Collacción de San Pedro de Uclés, n'avientu de 1226. Esistente na Biblioteca del Archivu Históricu Nacional (Cod. 1046.B. Balto Menor de Castiella, Lib. II.C.63, páx. 208) de Madrid, nel cual:

"Aparicio, fíu de Martín el Xenru, viende a Don Gómez, Prior de Uclés y a los sos clérigos una heredá na carretera de Huete, ente los términos de Arbolete y Uclés, por cinco maravedinos y mediu"

La importancia d'Alcázar na Alta Edá Media anició per otru llau en ser "Medianedo" o "Medianeto" ente Huete y Uclés, esto ye, nesti pueblu axuntaba l'Asamblea popular que dirimía o resolvía en rellación colos asuntos de cada unu de los citaos distritos. Milagros Rivera Garretas, na so obra "La Encomienda, el Prioratu y la villa de Uclés na Edá Media (1174-1310)" editáu en Madrid-Barcelona pol CSIC en 1985, fai referencia al fueru de Uclés dau en Toledo en marzu de 1179. Ellí Don Pedro Férnandez, Maestre de la Orde de Santiago por mandatu d'Alfonsu VIII, concede fueru a Uclés y otorgar como complementariu'l que dio a Sepúlveda (Segovia) cuando foi poblada, cola esceición de ciertos derechos de que s'esprende'l Rei en favor del señor de la villa. En dos copies del s.XIII que se caltienen del fueru llatín, puede lleese nel epígrafe o mandatu númberu 25 lo que sigue:

"Et vestros medianedos de Talavera a Toledo, in Madrid, de Avila a Pedraza medianedo, do in Alfariella; de Sepulveda a Aellon, de Fita a Talamanca, medianedo in Almoguera; de Caradena a Cesaraugusta medianedo in Opte, d'Opte medianedo in Alcacar".

Este ye'l documentu escritu conocíu, nel qu'apaez per primer vegada escritu'l nome d'Alcázar. Per otru llau, la dependencia de Huete como parte formante de la so tierra fadrá-y parte del so fueru y de los privilexos que los distintos monarques otorgar a la citada ciudá a lo llargo de dellos sieglos de la Edá Media.

La población de Huete foi bien parcial con Don Manrique de Lara, tutor y rexente d'Alfonsu VIII mientres la so minoría d'edá. Teniendo'l rei Alfonsu VIII ocho años, en 1164, y en compañía d'ésti, Don Manrique de Lara coló coles sos tropes sobre Huete. Nesa dómina tola Tierra de Huete pertenecía a los Castro, y polo tanto tamién Alcázar. Don Fernando de Castro salió-y al alcuentru, que se verificó en Garci-Naharro (actual Garcinarro). Seguro'l de Castru de que les habría de ver personalmente col de Lara na esfriega, desaposiar de les sos insinies pa entrar en combate, que la so procuru foi bien oportuna yá que los de Lara mataron por equivocación a otru caballeru que se-y paecía nel traxe. A lo último cayendo muertu Don Manrique de Lara, el so hueste dexó'l campu de batalla.

En 1172 la ciudá de Huete foi sitiada de nuevu polos almohades, socorriéndola con oportunidá Alfonsu VIII. Volvió ser atacada en 1197 por Abu Yaqub Yusuf al-Mansur y tampoco foi tomada.

En 1290 facer en Huete el padrón de les aljaras de los xudíos de Castiella, siendo estos bien abondosos pela zona. Xuan I de Castiella fixo mercé de Huete pa mientres la so vida en 1388 a la Duquesa Doña Constanza, fía del Rei Pedru I. Foi fecha Ciudá, gran dignidá pa la dómina, por Xuan II de Castiella, aprovechándose d'esti privilexu tou la so tierra. Enrique IV de Castiella dar, con títulu de Duque, a Don Lope d'Acuña, quien en 1476 apurrir a los Reis Católicos, a cambéu del condáu de Buendía, concedíu pol rei Fernando'l Católicu n'agradecimientu polos servicios emprestaos na socesión al tronu de Sabela la Católica.

Una vegada en posesión real la Tierra de Huete, el pueblu pasa de llamase Alcázar de Huete a ser Alcázar del Rey, anque'l nome d'Alcázar de Huete sigue calteniéndose dellos sieglos más, como atestigüen ciertos mapes de los sieglos XVI y XVIII, como se ve nel Mapa de Castiella la Nueva, por Tomás López, de 1785 [1].

Guerra d'Independencia editar

El 9 d'avientu de 1808, en plena Guerra de la Independencia Española, el Xeneral Castaños convocó en dichu pueblo una Xunta de Xeneral pa decidir los movimientos de retirada escontra Cuenca tres la derrota de la Batalla de Tudela:

"Aquelles discordias y la creencia de que'l Duque del Infantado podría aselar los ánimos del Exércitu ya inspira-y un xustu enfotu, movió a la xunta de Xenerales celebrada n'Alcázar de Huete el siguiente día 9, a noma-y y escoye-y por Xeneral en Xefe, y, arriendes d'ello, tomó'l mandu, dirixiéndose col Exércitu a Cuenca, onde entró'l día 10, estableciendo la vanguardia en Jávaga".[2]

Darréu en 1809 Xeneral Castaños volvió pasar por Alcázar del Rey, como se recueye nun impresu fecháu en Torremilanos, 21 d'avientu de 1808, incluyíu en Reales órdenes de la Xunta Central Suprema de Gobiernu del Reinu:

"Dixebréme del exércitu'l día 6 [d'avientu] n'Alcázar del Rey pa dirixime a Trujillo, y fui en compañía del xeneral Llapaes hasta'l pueblu de la Solana onde nos dixebramos cada unu pal so destín, llevando conmigo una escolta de 30 homes d'infantería y 15 caballos, bien / abondu o demasiao n'otres circunstancies, pero bien corta anguaño que los pueblos nun respeten xusticia nin gobiernu [...]"[3]

Alcázar del Rey na Enciclopedia Madoz editar

 
Conceyu y Plaza de la Constitución.

En Diccionario geográfico-estadístico-histórico de España y sus posesiones de Ultramar, conocíu como Enciclopedia Madoz, publicada por Pascual Madoz, recueye los siguientes datos sobre Alcázar del Rey en 1848, calteniéndose munchos anguaño:

ALCAZAR DEL REY: v. con ayunt. de la prov., y dióc. de Cuenca (10 leg.), part. jud. y adm. de rent. de Huete (2), aud. terr. de Albacete (25), c.g. de Madrid (36): SIT. en la cortadura de una pequeña montaña arenosa á las inmediaciones del r. Rianzares, donde le combaten principalmente los vientos del O.; disfruta de horizonte dilatado, atmósfera despejada, y CLIMA saludable. Tiene 112 CASAS de mediana fab., con bastantes comodidades y bien distribuidas interiormente. Hay casa consistorial con cárcel, un hospital para transeúntes, y una igl. parr. de bastante solidez, la cual es matriz, y tiene por anejo la parr. de Paredes. Sirven el culto un cura párroco de entrada, un beneficiario y un teniente, á cuyo cargo está la igl. filial. Confina el TÉRM. por el N. son el de Vellisca y desp. de Navahermosa; por E. con los térm. de Loranca y Carrascosa; por el S. con los de Rozalen y Uclés, y por el O. con Huelves, extendiendose por todos los puntos 1/2 leg., excepto por el S. que se prolonga poco más de 3/4: se encuentran en esta circunferencia le desp. de Arbolete, 3 pozos de agua potable y 2 de salobre que sirven de abrevadero de los ganados. Le atraviesa el r. arriba mencionado, el cual desciende de Navahermosa, y cruzando el térm. de Huelves, toma el nombre que lleva; y otros arroyuelos de curso incierto y escaso caudal. El TERRENO es de buena calidad y bastante fértil; abunda en pastos, viñedo, olivar, bosques de chopos, de encina, robles y maraña. Pasa por el centro de la v. el CAMINO que desde Tarancón conduce a Cuenca. PROD..: trigo, centeno, cebada, avena, escaña, legumbres, vino, aceite y hortalizas; cria de ganado lanar, y el mular y vacuno necesario para las labores. POBL.: 130 vec., 650 alm.: CAP. PROD.: 2.026,120 rs. IMP.: 101,306

II República Española y Guerra Civil editar

Na II República Española el pueblu pasó a llamase Alcázar de la República. Mientres la guerra civil española, el pueblu permaneció en territoriu repúblicano hasta'l final de la guerra. El pueblu permaneció en relativa tranquilidá mientres tola guerra, quitando l'asesinatu per parte de los milicianos de dos cures del llugar, y la quema de la ilesia parroquial, coles sos consiguientes figures de imaginería y el so retablu. Darréu ta foi utilizada de cuartel polos milicianos. Los alcazarezos de bastate edá entá recuerden el crudu iviernu de 1937, cuando'l pueblu tuvo ocupáu por gran cantidá de tropes, agospiaes nes cases de los particulares, que diben camín de la batalla de Teruel. Bastantes mozos fueron llamaos a files per parte del exércitu republicanu mientres la guerra, morriendo munchos; dalgunos llegaron a acabar los sos díes nel campu de concentración nazi de Gusen.[2]

Alministración editar

Alcaldes dende les eleiciones de 1979
Llexislatura Nome Partíu
1979-1983 Ignacio Miguel Pradana Bonilla (1979-1980)
Félix Parexa Perete (1980-1983)
UCD
UCD
1983-1987 José Antonio Huete Perete AP
1987-1991 Paco Del Saz AP
1991-1995 Paco Del Saz PP
1995-1999 Paco Del Saz PP
1999-2003 Julián Rexidor PP
2003-2007 María Inmaculada López Sanz[3] PP
2007-2011 María Belén García Jiménez[4] PP
2011-2015 María Belén García Jiménez PP
2015-2019 María Belén García Jiménez PP
2019-2023 n/d n/d
2023- n/d n/d
 
Escudo d'Alcázar del Rey.

Escudu editar

L'escudu heráldicu d'Alcázar del Rey ye un escudu partíu, que presenta na metá diestra un castiellu d'oru sobre campu azur, alusivu al nome del pueblu, que tien el so orixe nun primixeniu alcázar árabe medieval. Na metá siniestra del escudu lleva, al igual qu'asocede con otros pueblos de la contorna que pertenecieron a la Tierra de Huete, les armes d'esta ciudá que tien tol derechu a llevales y que son: sobre campu de gules, un lleón rampante n'oru y un creciente de plata. Esta metá, con orixe na Reconquista, representa la supremacía cristiana, representada pol lleón, sobre'l musulmanes, representaos pola lluna creciente. L'escudu tamién lleva una corona real, dada la so pertenencia a tierres reales.

Xeografía editar

Asitiáu nes coordenaes, Llatitú 40° 04' Norte y Llargor 0° 53' Oeste, el pueblu allúgase sobre dos cuetos nes estribaciones de la sierra de Altomira. L'altor mediu ye de 885 msnm, siendo'l puntu más altu'l cuetu ónde s'alluga la ilesia, a 1100 msnm. Allugáu na cuenca hidrográfica del ríu Guadiana, traviesa'l términu'l ríu Riansares, desaguando ésti nel ríu Cigüela, como'l ríu de más importancia, habiendo otros munchos regueros ensin mayor importancia. Abonden nel términu d'Alcázar les fontes d'agua, que nos postreros empiecen a ensugase o sumir por cuenta de dellos años de seques. Otramiente, la precipitación de nieve baxó enforma nos postreros 50 años.

Población editar

Según la revisión del Padrón municipal d'habitantes del Institutu Nacional d'Estadística (2005), la población d'Alcázar del Rey xubía a 227 habitantes: 114 (50,22%) muyeres y 113 (49,77%) varones. De los 227 habitantes, 90 (39,65%) tienen 60 años o más. En 2005 según datos del INE del total, 217 (95,60%) correspondíen a españoles y 10 (4,40%) a estranxeros. D'estos 4 (1,76%) son europeos, 3 (1,32%) americanos y otros 3 (1,32%) africanos.


Evolución demográfica d'Alcázar del Rey
1842 1848 1857 1860 1877 1887 1897 1900 1910 1920 1930 1940 1950 1960 1970 1981 1991 2001 2005 2006 2007 2014
517 650 848 886 824 767 785 806 889 795 939 845 910 716 460 319 262 244 227 224 214 150

Monumentos y llugares d'interés editar

 
Ilesia de Santu Domingu de Silos.

Ilesia de Santu Domingu de Silos editar

Hai de solliñar la Ilesia de Santu Domingu de Silos, de s. XV-XVI, restaurada nel añu 2003, d'un gran valor arquiteutónicu, foi declarada Patrimoniu Nacional. La so torre almenada nel tramu final, perteneció a una orixinal construcción defensiva d'orixe árabe, a la que debe'l so nome'l pueblu ("alcázar"). .

De grandes proporciones, ye un edificiu de tres naves. Tien forma de salón trapezoidal. La bóveda central ye vaída, la de la cabecera ovalada y los llaterales de lunetos. Mientres la guerra civil española perdió'l so retablu y los sos imaginería, de dómina barroca, xunto con tolos documentos históricos del conceyu, mientres una quema. Mientres esa mesma dómina foi usáu de cuartes polos milicianos republicanos.

L'escritor Manuel Real Alarcón nel so llibru Pueblos de Cuenca fálanos de la citada ilesia:

"el nome de la villa y la majestuosidad del so allugamientu cola grandiosidá de la so ilesia-fortaleza ufierta al viaxeru l'interés pola so visita".

Molín de Vientu editar

 
Supuestu molín de vientu.

A lo cimero d'una llomba del pueblu esiste lo que s'abarrunta pudo ser un molín de vientu, escelente exemplu de la industria popular de La Mancha, en desusu dende va sieglos, y n'estáu ruinosu. Ta teoría responder# por la so forma y el so allugamientu. Julián Alonso Fernández, profesor de Xeografía Xeneral y d'España de la Universidá Complutense de Madrid, na Gran Enciclopedia de Madrid y Castiella-La Mancha recueye:

"[...] Alcázar del Rey ye l'únicu llugar de toda La Mancha Conquense, cola única esceición de Mota del Cuervo, en qu'entá se caltienen molinos de vientu [...]"

Aun así, los más vieyos del llugar nunca llegaron a conocer tal molín, recordando como uso más antiguu del llugar, el de palombar.

Otros editar

Otros restos d'interés nel términu son unes tumbes tallaes na piedra, quiciabes romanes, na zona de La Ballestera, muertes de la vía romana que comunicaba Segóbriga con Guadalaxara, una Cañada Real que traviesa'l términu, y el acuedúcto del Tresvase Tajo-Segura. Amás merecen especial atención les Cabanos de los pastores, emblema de l'arquiteutura popular de la zona, delles n'estáu ruinosu y otres perfeutamente calteníes.

Gastronomía editar

La cocina d'Alcázar tien gran cantidá de platos comunes col restu de pueblos pertenecientes a La Mancha. Ente estos cabo mentar el corderu asáu, el llombu a la orza, el coneyu al ajillo, les farrapes manchegues, el pistu manchegu. Otros guisos tradicionales son la sopa d'ayu, la caldereta de corderu (preparada sobremanera en celebraciones populares), el cocíu, y tolos productos de la matanza, tanto frescos (panceta, oreya, morru de gochu, zarajos) como les conserves (chorizos, xamón, morciella de cebolla, tocín, llombu a la orza). Ente los dulces típicos tán les torrijas, l'arroz con lleche, los buñuelos, los pestiños, los mantecados, la lleche frito, les papartas y les rosquíes d'anís. Anguaño perdida, pero antaño tamién yera típica la producción de miel (quedando anguaño escases truébanos), de quesu manchego y de vinu.

Fiestes y tradiciones editar

Llanzamientu de rexa.

Tresporte editar

Al pueblu aportar en tractor o en coche, al traviés de la carretera Nacional 400 Toledo-Cuenca, o al traviés de la nueva autovía A-40 Toledo - Cuenca. Nel pueblu hai parada d'autobús de la empresa [4]

Economía editar

Básase principalmente na agricultura.

Personaxes pernomaos editar

Galería editar

Ilesia de Santu Domingu editar

Notes editar

Enllaces esternos editar