Armenios nel Imperiu otomanu

Los armenios nel Imperiu otomanu moraben nel territoriu occidental y l'Armenia otomana o Armenia Occidental, que fai referencia al territoriu oriental de la península d'Anatolia, qu'históricamente tuvo habitáu polos armenios, y que pasó del Imperiu bizantín a los turcos otomanos en conquistando Constantinopla nel 1453. Les llendes d'esta conquista variaron col tiempu hasta quedar más o menos estables dende'l sieglu XVII hasta la partición del Imperiu otomanu en 1923. La zona onde se concentraba la mayor parte de la población armenia otomana entendía seis valiatos o provincies (Bitlis, Diyarbakır, Elazığ, Erzurum, Sivas y Van).

Historia (1453-1829) editar

 
Mehmed II Fatih (conquistador).
 
Coronel d'Artillería del exércitu Otomanu d'orixe armeniu o xudíu, dempués de 1818, por William Page.

Tres la toma de Constantinopla por Mehmed II en 1453, los territorios de l'Armenia bizantina pasaron a manes de los otomanos; sicasí, nos años siguientes les sos conquistes ampliáronse dempués de anexonase'l reinu bizantín de Trebisonda en 1461 y los pequeños estaos independientes surdíos tres la desintegración del Imperiu selyúcida y que taben asitiaos ente perses y otomanos.

Tres los primeros choques ente les tropes de Mehmed II y les fuercies selyúcides, l'Imperiu otomanu estendióse hasta la rexón d'Erzincan. Mentanto, al otru llau de la frontera, los perses tamién se fixeron col restu del territoriu armeniu n'acabando cola resistencia de los turcomanos en 1472. A empiezos del sieglu XVI, la victoria del sultán Selim I na guerra ente perses y otomanos (1514-1516) condució a l'anexón de la mayor parte del territoriu armeniu que foi completada coles posteriores conquistes de Suleiman I y Murad III en 1585. Sicasí, la derrota otomana na siguiente guerra contra los perses en 1620, devolvió a estos últimos una parte d'Armenia oriental.[1] Armenia foi mientres un sieglu un campu de batalla ente dos imperios y, poro, el so territoriu foi afaráu y escaláu tres cada batalla que tenía llugar.

 
Suleiman I col so exércitu en Naxçıvan mientres el branu boreal de 1554.

El control otomanu sobre Armenia supunxo un progresu relativamente sensible respeutu a les dominaciones anteriores. Los sultanes teníen un fuerte poder centralizáu y un aparatu alministrativu inspiráu nel del Imperiu bizantín, gracies al qu'impunxeron un relativu orde en tol territoriu.

Dende'l sieglu XV el sultán otorgara a la Ilesia armenia ciertos poderes, que fueron reforzaos un sieglu dempués cola introducción del sistema de millet (comunidaes confesionales). Ello condució a que col tiempu'l patriarca armeniu de Constantinopla llegara a ostentar un poder cuasi absolutu sobre los armenios. Hasta la llegada de les reformes d'esti sistema nel sieglu XIX, la ilesia y los sos pontífices atroparon poder y riqueces exerciendo un mandatu que nun venía del so pueblu sinón de los deseos del sultán.[2]

Los derechos del Patriarca armeniu fueron precisaos en 1764. Como cabeza del ‘'millet, yera responsable de les prerrogatives espirituales pero tamién d'otres de calter civil, los matrimonios, los actos notariales, beneficencia, enseñanza, derechos d'imprenta y censura. Tenía la potestá de xulgar y castigar a tolos armenios en materia d'herexíes, insubordinación, fraude fiscal y tamién podía solicitar la pena de muerte pa los condergaos.

 
Semeya d'un armeniu nel Imperiu otomanu, 1779.

Anque los armenios, como'l restu de los miembros de confesiones non musulmanes, fueron consideraos como súbditos de segunda categoría, puede dicise que dende'l sieglu XVII, fecha na qu'entama la escayencia gradual del Imperiu otomanu, los amenorgaos derechos de les minoríes cristianes fueron más respetaos y la xusticia impartida polos tribunales imperiales relativamente imparcial. Los armenios atoparon nellos una eficaz proteición.

L'historiador Nicolae Jorga rellata la intervención enérxica del sultán Murad III en favor de los armenios de Valaquia cuando los ortodoxos los persiguieron por motivos relixosos nun intentu de llograr la so conversión.[3]

Col tiempu, la prosperidá de la comunidá armenia foi dando llugar a una clase poderosa, con grandes fortunes ya influyente dientro del Imperiu, conocida como los samires; ente que los esriafs constituyíen la burguesía comercial puramente dicha, qu'incluyía artesanos, pequeños empresarios y comerciantes. Xunto a ellos el campesináu, mayoritariamente allugáu n'Anatolia oriental, nun desempeñó nengún papel na política interna del ‘'millet, anque sí lo fixo na llucha nacionalista que tuvo llugar a lo llargo del sieglu XIX.[4]

Tres la guerra d'independencia de Grecia (1821-1827), y la consiguiente escayencia de la comunidá griega nos círculos del poder otomanu, los armenios tomaron el relevu y pasaron a ocupar cargos importantes inclusive nes instituciones del Estáu. Unu de los grandes símbolos de la puxanza armenia foi, por casu, la dinastía de los Dadian qu'empecipió la so andadura nel sieglu XVIII y que los sos descendientes llegaron a fundar y dirixir los arsenales del sultán. Mientres décades la clase dirixente armenia formárase n'universidaes occidentales polo qu'aportaron espertos en materia de comerciu internacional, intercambios financieros, xoyería, amás de tener una bon conocencia de llingües estranxeres y útiles contautos con Europa al traviés de les colonies qu'ellos mesmos establecieren.

Tamién hubo una importante emigración interior, llegándose a formar importantes comunidaes n'Istambul, Izmir, Trabzon, Ankara y Kayseri.

Periodu de les Reformes (1830-1876) editar

Tres el Tratáu d'Edirne o Adrianópolis (14 de setiembre de 1829), l'Imperiu otomanu viose obligáu a reconocer l'autonomía de Serbia y los principaos danubianos, estos baxo proteición rusa, y la soberanía de Grecia. A partir d'esi momentu, instituyóse indireutamente'l principiu de proteición del Imperiu otomanu poles potencies occidentales y, cuantimás, por Gran Bretaña. Ello significó, que la llinia d'aición principal pasaba pela esplotación capitalista del territoriu otomanu y que prevía la voladura controlada o la reestructuración funcional d'aquelles partes que nun interesaren o que fueren susceptibles d'un sustancial aprovechamientu.

 
Sultán Abdülmecid I, iniciador de les Tanzimat col Edictu de 1839.

Frutu de la presión estranxera empezaron a llevase a cabu importantes cambeos na estructura alministrativa y llegal del Imperiu mientres el periodu conocíu como de les Tanzimat (Reformes) ente 1839 y 1871. No que fai a les minoríes cristianes, les potencies europees encamentaron al gobiernu otomanu qu'ameyorara la posición d'estes comunidaes, hasta esi momentu integraes por súbditos consideraos de segunda clase.[5]

En 1831 el sultán Mahmud II reconoció'l ‘'millet católicu armeniu, y trés años dempués la Ilesia evanxélica (protestante) armenia abrió la so primer escuela superior nel distritu estambulense de Pera (actual Beyoğlu).

L'Edictu de Gülhane (Hatt-i Şerif), promulgáu por Abdülmecid I en 1839, marcó l'entamu de les reformes que n'años socesivos llevaron a cabu col envís de convertir a los súbditos en ciudadanos, y toos n'igualdá énte la llei. El gobiernu otomanu creyó realmente que la introducción de reformes d'estilu européu yera la única manera de salvar l'Imperiu.

A partir de 1845, el reclutamientu militar universalizóse pa tolos ciudadanos, pero col envís d'evitar tensiones dientro del exércitu, ente musulmanes y cristianos, autorizóse la exención del serviciu per aciu del pagu d'un impuestu especial. Amás, la mayor parte de los griegos, xudíos y armenios amosaben escasu entusiasmu n'ingresar masivamente nes fuercies armaes; la suma demandada yera tan alta que pa la mayor parte de los musulmanes esta opción foi inalcanzable.

En 1850 constituyóse la “nación protestante” armenia, dirixida por un obispu asistíu por un comité llaicu encargáu de xestionar los asuntos seculares de la comunidá.[6]

Decretu Imperial de 1856 editar

Tres la derrota otomana na guerra de Crimea (1853-1856), les potencies europees de nuevu primieron al sultán pa qu'aumentara les concesiones a les minoríes non musulmanes. Y asina, en 1856, per aciu d'un decretu imperial (Hatt-i Hümayun) garantizóse la llibertá de cultu, la igualdá xunto a los musulmanes énte la xusticia y los impuestos, l'accesu a toles instancies alministratives y, sobremanera, el llibre esfrute de la so inmunidá tradicional, principalmente en materia d'organización interna de les comunidaes.

Acoyíes con gran prestu polos non musulmanes, estes concesiones supunxeron un arma de doble filu. Dalgunes, no esencial, teníen un calter integrador y nun podíen por menos que contribuyir a la fraternización de los distintos pueblos. Mas al dexar a les comunidaes el derechu a xestionar llibremente los sos asuntos internos, la salú del Imperiu viose empiorada por causa de los sos particularismos.

El testu de Reforma (Islahat Fermanı) nun contentó sicasí a los ciudadanos musulmanes. Estos consideraron un insultu'l que, a partir d'esi momentu, fueren igualaos al restu de los grupos relixosos, pos ello significaba empezar a perder la so posición predominante dientro de la sociedá otomana.[7]

Una de les principales razones pa la perda d'esi estatus foi la capacidá de les potencies imperialistes p'asegurase concesiones polítiques y económiques tanto pa elles mesmes como pa les minoríes cristianes que taben baxo la so proteición.

Los ideales de xunión y fraternidá defendíos polos reformadores obraron l'efeutu perversu d'ayudar a la renacencia de les diverses «naciones» baxo'l doble impulsu d'unes doctrines emprestaes polos nacionalismos europeos y un laissez faire otomanu nel terrén de l'alministración comuñal.

 
Muyeres armenies a fines del sieglu XIX.

Los armenios fueron los primeres en tomar conciencia de les posibilidaes que se-yos abríen. Tres l'edictu de 1856 el millet gregorianu, siguiendo los pasos del protestante, empezó a secularizar la so alministración comuñal, hasta esi momentu controlada dafechu pol cleru. Ello condució a l'aprobación d'un reglamentu pa esta comunidá en 1863.

A lo llargo del sieglu XIX, l'Imperiu otomanu quedó cada vuelta más espuestu a les influyencies de la economía capitalista europea y a la penetración del comerciu internacional. Dellos grupos de minoríes non musulmanes convirtiéronse nos primeros receptores y promotores d'estos fluxos, saliendo beneficiaos tanto económica como políticamente del sistema económicu nuevu importáu d'Europa. Magar ser numbéricamente minoría, los non musulmanes beneficiar de privilexos culturales, económicos y sociales, qu'ameyoraron la so calidá y esperanza de vida. Otra manera, a la mayor parte de la población musulmana, sacantes unos pocos grupos de funcionarios y propietarios agrícoles, tocó-y sufrir los cambeos económicos magar qu'ellos yeren en teoría quien ostentaben el control políticu de la maquinaria d'un Estáu que se desintegraba rápido.[8]

Los armenios constituyíen una de les más prósperes comunidaes del imperiu, amontaren el so númberu, ameyoráu económicamente y ocupaben una posición privilexada. Los habitantes del este d'Anatolia dedicábense principalmente a l'agricultura, a la industria agropecuaria o al pequeñu comerciu. Los que vivíen nes grandes ciudaes yeren profesionales lliberales (abogaos, inxenieros y médicos, ente otros), inversionistes, banqueros, xoyeros o grandes comerciantes.[9]

Los habitantes de les zones rurales vivíen en considerable prosperidá y seguridá, sacante aquellos asitiaos en zones remotes ente tribus curdes, pero inclusive ellos cuntaben cola proteición direuta o indireuta de misioneros, axentes estranxeros y consulaos. El cónsul británicu Taylor reportó dende Erzurum en 1869 que los armenios d'esa rexón, onde yeren una minoría, controlaben l'agricultura y el comerciu, siendo los dueños de les trés cuartes partes del capital invertíu nesos sectores nes sos respeutives llocalidaes.

Constitución nacional armenia editar

El Reglamentu de la nación armenia (Nizâmnâme-i Millet-i Ermeniyân en turcu otomanu) nun modificó malpenes l'estatus de la comunidá nel senu del Imperiu, pero sí'l so funcionamientu internu.[10] Cola nueva disposición, el ‘'millet pasó a entamase per aciu d'una asamblea de 140 miembros, compuesta na so mayor parte por llaicos, quien de la mesma designaben dos conseyeros, unu relixosu encargáu de los asuntos espirituales y eclesiásticos, y otru civil pa los asuntos económicos y educativos. Esta constitución, compuesta por 150 artículos, tuvo a valir hasta 1876, cuando se promulgó una común pa tolos ciudadanos del Imperiu.

 
Sultán Abdul Hamid II.

Impulsada polos elementos más radicales, l'asamblea nun tardó en tresformase nun verdaderu parllamentu de la comunidá y empezó a significase pola so toma de posiciones más y más subversives, llegando a reclamar l'autonomía de les provincies con población armenia. Pela so parte, los patriarques —en particular Migirditch Khrimian, escoyíu en 1869, y el so socesor Nerces Varjabedian—, viéronse emburriaos a salir del so papel relixosu pa facer de defensores de les reivindicaciones nacionales avanzaes pola Asamblea.

La situación social foi deteriorándose, amás, pola llegada masiva de refuxaos procedentes de les llimpieces étniques perpetaes polos nuevos estaos balcánicos y Rusia, potencia que de magar 1861 empezó a espulsar masivamente a circasianos y abḥasianos en direición a Anatolia. Los armenios quéxense de que la presión demográfica y poblacional diba na so contra y que los recién llegaos, desaxeradamente probes, amenaciaben les sos tierres nes seis provincies orientales d'Anatolia onde se concentraba la mayor parte de la población armenia.[11]

El periodu reformista remató cola entronización d'Abdul Hamid II n'agostu de 1876 y la promulgación d'una Constitución (Kanûn-ı Esâsî) el 23 d'avientu d'esi mesmu añu. La llei nueva concedía a tolos ciudadanos iguales derechos, anque'l calter de la mesma yera claramente autoritariu y daba al sultán importantes prerrogatives. El gobiernu refugó cualquier discutiniu sobro la posibilidá d'una ampliación llegal destinada a les árees cristianes del Imperiu, como proponíen les potencies europees. Como resultáu d'ello, Rusia declaró la guerra el 24 d'abril de 1877.

Periodu Hamidianu (1876-1908) editar

 
Edificiu na llocalidá de Yeşilköy onde se robló'l Tratáu de San Stefano.
 
Congresu de Berlín, representación artística d'Anton von Werner.

La victoria de Rusia convertir na potencia dominante nos Balcanes. El Tratáu de San Stefano (3 de marzu de 1878) supunxo una rindición incondicional del Imperiu otomanu de la qu'indignó a los británicos y austriacos y esmolió a los alemanes. Los rusos aceptaron la revisión del mesmu y con motivu talu entamar en Berlín una conferencia baxo auspiciu alemán. El resultáu del Congresu de Berlín foi la perda pal Imperiu otomanu de la práutica totalidá de los territorios balcánicos, delles partes d'Anatolia y Xipre. Too ello significaba una tercer parte del territoriu del Imperiu y el 20 % de la so población.

La situación nueva provocó esi mesmu añu la llegada masiva de decenes de miles de musulmanes que fueron espulsaos o escaparon de los Balcanes y de Rusia pa establecese n'Anatolia. Los armenios llueu empezaron a protestar contra lo que consideraben una maniobra del gobiernu pa primi-yos o forzar un desallugu gradual. Esta situación envelenó les rellaciones ente la comunidá armenia y les autoridaes otomanes a lo llargo del últimu cuartu del sieglu XIX. Aquel día los armenios yá nun yeren mayoría en nenguna de les seis provincies nes que se concentraben.

Crisis social y hostilidá relixosa editar

 
Patriarca armeniu de Constantinopla escontra 1878.
 
Mehmet "Namık" Kemal, unu de los principales ideólogos del movimientu de los Mozos Otomanos.

La crisis que se desenvolvió, sobremanera a partir de 1870, foi tanto política como económica y social. La combinación d'llenes y seca causó una famona n'Anatolia en 1873 y 1874, la muerte del ganáu y, consecuentemente, la despoblación d'árees rurales por cuenta de la emigración escontra les ciudaes. Esta catástrofe humana tamién fixo baxar la recaldación de los impuestos, que'l gobiernu intentó desaniciar aumentándolos a la población que permaneciera nes zones agrícoles, agravando entá más la so situación. A too ello hubo que sumar l'esbarrumbe de los intercambios comerciales internacionales en 1873, que marcó l'entamu de la «Gran Depresión» que sufrió la economía europea hasta finales de 1896.

L'aumentu de les concesiones a les minoríes cristianes ofendió a la población musulmana. Les embaxaes y consulaos estranxeros convirtiéronse en centros de poder nuevos. Como resultáu de les Capitulaciones (concesiones que dende va décades los distintos sultanes alloriaren concediendo a los gobiernos estranxeros, y por estensión a los sos ciudadanos y a les minoríes de les que se fueron faciendo proteutores), los cónsules pudieron ayudar a los cristianos otomanos faciendo estensives les ventayes de les qu'esfrutaben.

Non contentos con emitir declaraciones de proteición consular, llegaben inclusive a ufiertar a les minoríes cristianes otomanes pasaportes como a los sos propios ciudadanos, pudiendo llograr d'esa manera la nacionalidá d'otru país per aciu d'una solicitú nel consuláu más cercanu. Quien llograba esti privilexu podíen refugar los tribunales otomanos, quedaben exentos d'impuestos y tamién cuntaben con importantes rebaxes d'aranceles cuando comerciaban dientro del Imperiu. Magar qu'esti grupu de beneficiarios yera namái una minoría dientro de la población, la hostilidá esterna que se foi desenvolviendo dirixir escontra tolos cristianos.

Otru aspeutu qu'afaló l'enfrentamientu ente comunidaes foi'l reclutamientu militar. Al ser la población musulmana más nueva la qu'engrosaba mayoritariamente les files del exércitu, l'alta mortalidá por cuenta de les constantes guerres y la imposibilidá d'emplegase nel comerciu o l'agricultura, fixo más precaria la situación de les families, yá de por sí desfavorecíes, al ser abrasáu'l sector social más dinámicu. Otra manera, les poblaciones cristianes favorecíense d'esa situación y fueron faciéndose col control económicu nes zones rurales.

Les masacres de musulmanes n'otres zones del Imperiu qu'empezaben a independizase, xeneraron tamién la nacencia d'un pensamientu nacionalista puramente turcu. El movimientu de los Mozos Otomanos, y darréu el de los Mozos Turcos, empezó a sopelexar un sentimientu de superioridá; una de les sos premises foi la d'aceptar a otros pueblos nel Imperiu a condición de que se sometieren a los turcos. Les crecientes demandes de mayor democracia per parte de les minoríes cristianes, y n'especial de la población armenia, xeneró una fonda hostilidá ente los ideólogos del movimientu nuevu. Esta corriente axuntaba los valores musulmanes con un fuerte componente identitariu turcu, desconocíu hasta esi momentu. Los sos intelectuales añoraben una edá d'oru del Islam xunto al grandor del Imperiu, y como forma pa llogralo esixíen la designación d'un gobiernu representativu y constitucional que xenerara un auténticu sentimientu de ciudadanía y llealtá al estáu otomanu.

Los Mozos Otomanos espublizaron la idea d'un resurdimientu nacional y atacaron a los impulsores de les Tanzimat, de quien se declararon enemigos pola so actitú conciliatoria tanto coles potencies estranxeres como coles minoríes cristianes. Estes últimes yeren vistes como sucursales del imperialismu y como una amenaza qu'acabaría col Imperiu. Arriendes d'ello, la imaxe d'una burguesía armenia collaboracionista colos intereses estranxeros foi treslladada al restu de la comunidá, tresformando'l xerme d'una llucha de clases nun choque ente comunidaes relixoses. Como resultáu, el principiu d'igualdá ente los ciudadanos empezó a percibise con barruntu y como una coartada pa les intrigues imperialistes qu'había de fondu.

Masacres escontra la población armenia editar

Frutu d'esa crisis y del abandonu al que fueron sometíes les clases populares armenies per parte de les potencies europees, el nacionalismu armeniu creció mientres la dómina de crisis de les décades de 1880 y de 1890 lastrado por una clara amargura énte lo que consideraben un inxustu venir de los firmantes del Tratáu de Berlín. Armenakan, el primer partíu nacionalista, fundáu en 1885, yera d'enclinos más bien centristes, anque terminó dexándose seducir pola aición insurreccional. Dos años más tarde, un grupu d'estudiantes residentes en Suiza y Francia fundaron de la mesma Hantchakian (‘Campana'), d'ideoloxía socialista.

Tanto unos como otros amosáronse bien atraíos pola estratexa insurreccional, pero llueu emularon tamién la propaganda pola aición d'anarquista y nacionalista de diverses partes d'Europa taben poniendo en práutica daquella. Tamién había una fuerte influyencia del estilu de llucha aplicáu polos revolucionarios rusos de Naródnaya Volia (‘Tierra y Llibertá') y de les esitoses táctiques aplicaes polos nacionalistes búlgaros que favorecieren insurrecciones locales, cola consiguiente represión de les autoridaes otomanu y previsible intervención internacional.

 
Grupu de curdos na primavera de 1894 (dibuxu d'Irving R. Wiles).

Sicasí, el sistema represivu del sultán funcionaba bien y nes provincies orientales d'Anatolia formáronse contingentes irregulares de caballería curda, los denominaos «escuadrones hamidianos». La creación d'estes unidaes foi una velea pa los armenios pol so brutal remanar y porque oficializaben los enclinos depredadores de los nómades curdos, que mientres años sometieren a les poblaciones sedentaries, incluyendo l'armenia, a saqueos y abusos.

Metanes esa situación, los activistes armenios entamaron tou tipu de golpes d'efeutu, rebeliones contra'l pagu d'impuestos, ataques contra les fuercies del orde otomanes, los paramilitares curdos o, inclusive, civiles musulmanes col fin de forzar una intervención estranxera. Les autoridaes pela so parte, incapaces de controlar de forma selectiva estes aiciones, reaccionaron desproporcionadamente y n'ocasiones con una brutalidá selvaxe qu'inclusive exercíen los civiles musulmanes, víctimes d'ataques anteriores, o les fuercies irregulares curdes.

La mayor de les masacres tuvo llugar a finales del branu de 1894 nel distritu de Sasun, provincia de Bitlis. Activistes del grupu Hantchakian encabezaron una rebelión que foi reprimida por tropes irregulares curdes, sofitaes por fuercies gubernamentales so la direición de Zekki Paşa. Mientres trés selmanes 24 pueblos fueron esfarrapaos y miles d'armenios cruelmente asesinaos. Al términu de les operaciones de castigu, les autoridaes otomanes condecoraron a Zekki polos sos servicios». Anque Gran Bretaña esixó l'apertura d'una comisión d'investigación na que tuvieren presentes delegaos británicos, franceses y rusos, l'oxetivu de les autoridaes al llevala a cabu foi'l de «investigar la conducta criminal de los bandíos armenios». La comisión foi retrasada nel tiempu y finalmente nun llogró nenguna conclusión relevante.[12]

 
Masacre en Erzurum, 30 d'ochobre de 1895.

Les trés potencies presentaron un proyeutu de reformes pa los armenios que foi tornáu pol sultán. En París y Londres llevar a cabu grandes xuntes col fin de percanciar sofitu pal pueblu armeniu. Con idénticu fin realizóse una manifestación n'Istambul, el 30 de setiembre de 1895, qu'acabó cola muerte de munchos manifestantes, y fechos similares tuvieron llugar en Trabzon, na mariña del Mar Negru. Pero a finales d'ochobre y mientres el mes de payares d'esi añu, los armenios siguieron siendo asesinaos. Les matances fueron dirixíes por funcionarios del gobiernu, a que'l so frente taba Shakir Paşa. Estes lleváronse a cabu en toles grandes ciudaes, sacante en trés, del este del país y en tolos pueblos de la mesma rexón. Según una estimación moderada, en seis selmanes pudieron perecer unes 30 mil persones.

A finales del mes de xineru de 1896 el sacerdote F. Charmetant presentó un informe, pa que la so realización cuntó colos testimonios de seis embaxaes n'Istambul, nel que se detallaben los distintos actos de violencia contra la población armenia en 11 provincies del Imperiu y según el cual les víctimes mortales algamaríen «ensin desaxeración» el númberu de 100 000.[13]

Pero los crímenes contra la población armenia siguieron, énte la pasividá y l'abandonu de les potencies imperialistes. El 27 d'agostu de 1896, les cais d'Istambul fueron testigu de nuevos asesinatos en masa. Los barrios armenios fueron atacaos per bandes armaes con palos, ayudaos por policías y soldaos del Imperiu. Unas seis mil persones perdieron la vida. Abdul Hamid II empezó a ser conocíu n'Inglaterra como «el gran asesín», ente qu'en Francia dellos escritores denominar el sultán coloráu».

Abrasaos polos enfrentamientos, la represión y l'exiliu, los activistes armenios arrenunciaron de la so estratexa en 1897, conscientes del evidente desinterés de la so causa pa los gobiernos estranxeros, y collo tamién se punxo fin, temporalmente, a los crímenes contra la población armenia.

La cuestión armenia editar

Dientro de lo qu'a lo llargo del sieglu XIX conocióse como la Cuestión d'Oriente, l'aspeutu relativu al pueblu armeniu otomanu empezó a tener importancia sobremanera tres el Congresu de Berlín.

L'artículu 61 del Tratáu internacionalizó la cuestión armenia al reconocer la necesidá de reformes "nes provincies habitaes por armenios" per parte del gobiernu otomanu, y la responsabilidá de les potencies europees en xixilar el so cumplimientu. Pero nin ésti nin los demás artículos referíos a los armenios fueron cumplíos por nenguna de les partes firmantes del alcuerdu, lo cual va emburriar mientres 30 años a los reformadores armenios a ilusiones peligroses amás de convencer a les autoridaes otomanes de que los armenios representaben un problema real pa la integridá del imperiu.

Les crecientes demandes armenies sobro la so reconocencia como nación, tuvo sofitada dende Europa por grupos d'intelectuales emigraos que formaron comités pa protestar contra los abusos del gobiernu otomanu y tratar de convencer a los estaos europeos de la necesidá de la so intervención. Sicasí, estes reivindicaciones y la represión desamarrada contra los armenios, fundamentalmente mientres la última década del sieglu XIX, nun motivaron más aición ente los estaos europeos que declaraciones de condena, qu'en nada modificaron la política interna nel país.

 
David Lloyd George.

La responsabilidá moral de les potencies estranxeres, frutu de los sos intereses particulares sobro l'espaciu otomanu, foi tan grave y criminal que'l mesmu primer ministru británicu ente 1916 y 1922, Lloyd George, llegó a reconocer la so complicidá cola brutal política siguida contra los armenios.

Ensin la nuesa siniestra intervención, la gran mayoría de los armenios seríen asitiaos, pol Tratáu de San Stefano de 1878, so la proteición de la bandera rusa. Pol Tratáu de Berlín (1878) —dafechu por cuenta de la presión conminatoria que nós exercimos— (...) los infelices armenios volvieron una vegada más so la bota de los sos antiguos dueños. (...) L'aición del gobiernu británicu condució inevitablemente a les tarrecibles masacres de 1895-97, de 1909 y en fin al holocaustu de 1915, el peor de toos.[14]

De la mesma, tres la Conferencia de Berlín, l'Imperiu rusu empezó a sentir como una gran amenacia la medría de los movimientos revolucionarios en Trescaucasia que trataben d'ayudar a los sos vecinos pa lliberar de la dominación otomana. La pantasma d'una Armenia consolidada al otru llau de la so frontera emburrió al zar a adoptar una política de sofitu a les reformes impulsaes por Abdul Hamid II, en cuantes qu'éstes dexaben alimentar un conflictu turcu-armeniu que debilitaba a dambes partes. Esta perspeutiva yera compatible coles aspiraciones que, dende muncho tiempu tras, Rusia tenía sobro ciertos territorios otomanos. En consecuencia la so política empobinar escontra maquinaciones y maniobres diplomátiques que fueron nesa direición.

Pela so parte l'Imperiu austrohúngaru, con una organización bien próxima al otomanu y cuntando con una población multiétnica que tamién enfrentaba conflictos interminables con al respective de les nacionalidaes, apostó pol caltenimientu del Imperiu otomanu pos la so desintegración podía ser contaxosa pal so territoriu.

Francia yera una potencia privilexada nes sos rellaciones cola Sublime Puerta (gobiernu otomanu). A lo llargo de los sieglos llograra una serie de privilexos tantu pa los sos ciudadanos como en materia de comerciu, derechu o relixón, que la convertíen en nación predominante dientro del Imperiu. Mientres el reináu de Abdul Hamid II la posición comercial de Francia ganara n'importancia y devasaba al restu de les potencies. Por ello intentó por tolos medios evitar cualquier tentativa de cambéu que perxudicara los sos intereses dientro d'un Imperiu en decadencia.

 
Otto von Bismarck en 1873.

A lo último, Alemaña enfrentó los sos problemes internos mientres el procesu d'unificación cola puxanza de la cuestión armenia. L'artífiz d'esta reunificación, Otto von Bismarck, tamién sentó les bases pa la política alemana con al respective de la cuestión oriental. El principiu direutor d'esta política yera'l d'evitar de toes toes la implicación nun conflictu, especialmente no referente a los armenios otomanos, del cual Alemaña nun sacaba nengún beneficiu na rexón nin de los pueblos que lu habitaben. En consecuencia nun había necesidá d'intervenir nel conflictu, nin siquier, por razones humanitaries. Gracies a l'apertura de los archivos secretos rusos, saber con posterioridá que l'emperador alemán Guillermo II cursó órdenes a los sos embaxadores en Rusia, Inglaterra y Francia, mientres el periodu 1894-96, por qu'arrexuntaren tola información a la que tuvieren accesu sobro los nacionalistes armenios nesos países pa face-y la llegar al Sultán. Coles mesmes ordenó a tolos cónsules en territoriu otomanu (qu'operaben en distintes provincies) "de tener informáu a Abdul Hamid de tolo que concirniera a los armenios que viven nos sos distritos".

Periodu final editar

Mientres los años de la crisis armenia (1894-96), y mientres el gobiernu de Abdul Hamid II vio cómo aumentaba la so impopularidá y el so aislamientu internacional, el movimientu de los Mozos Turcos vivió un notable y rápidu aumentu. Arrexuntaos no que se denominó'l Comité d'Unión y Progresu (CUP), o Ittihat ve Terakki Cemiyeti (en turcu), llegaron inclusive a entamar un intentu de golpe d'estáu, en setiembre de 1896, que foi atayáu poles autoridaes y términu cola execución, arrestu y exiliu de los conspiradores.

 
Primer congresu de la oposición otomana en París (1902).

El movimientu constitucional opositor recibió un duru revés y mientres los siguientes diez años el so centru de gravedá asitiar n'Europa, y especialmente en París, onde los sos miembros tuvieron influyíos poles corrientes del pensamientu de la dómina. N'avientu de 1899 el movimientu recibió un nuevu emburrie cola llegada a la capital francesa de Mahmud Celâlettin Paşa, un ricu príncipe otomanu mediohermanu del sultán. Les distintes corrientes trataron d'entamase convocando pa ello'l primera Congresu d'Otomanos Lliberales, entamáu en París en 1902, y nel que toles nacionalidaes del Imperiu tuvieron presentes. La mayoría de los representantes, ente los que s'atopaben los miembros d'organizaciones armenies, sofitaron la tesis de que tanto l'usu de métodos violentos como una intervención estranxera yeren almitibles coles mires de derrocar a Abdul Hamid II.

En 1907, y a iniciativa de los grupos armenios, foi convocáu'l segundu congresu de París nun nuevu intentu de xunir al movimientu d'oposición. Aquel día el movimientu unionista nun parara de crecer inclusive dientro del Imperiu, según el descontentu nel senu del exércitu lo que movió a munchos oficiales a xunise al CUP. En 1908 un grupu d'estos subleváronse en Macedonia y demandaron la restauración de la constitución de 1876. Énte'l fracasu d'acabar con ellos pola fuercia, el 23 de xunetu de 1908 Abdul Hamid II anunció que la Constitución sería de nuevu aplicada y el Parllamentu convocáu tres un intervalu de 30 años.

Gobiernu de los Mozos Turcos (1908-1918) editar

 
Grupos étnicos nos Balcanes y Asia menor a principios del sieglu XX (William R. Shepherd, Atles históricu, 1911).

La nueva situación política provocó una euforia popular pero nun otorgó'l poder al CUP nin esmolió al Sultán. La manipulada opinión pública aceptó la imaxe d'Abdul Hamid como la d'un héroe reformador, el gobiernu esistente siguió nel so cargu y el CUP caltúvose como un grupu de presión política, ensin nenguna responsabilidá formal. El principal acontecimientu mientres los primeros meses foi la celebración d'eleiciones, nes que se garantizaben un númberu d'escaños nel nuevu Parllamentu pa toles nacionalidaes. Magar tou, la mayoría unionista consiguida nes urnes nun consiguió erradicar del poder a la elite burocrática adscrita a la Sublime Puerta, y confiáronse nel so papel de controlar al executivu.

El nuevu parllamentu taba integráu por 142 turcos, 60 árabes, 25 albaneses, 23 griegos, 12 armenios (ente los qu'había cuatro Dachnaks y dos Hentchaks), cinco xudíos, cuatro búlgaros, trés serbios y un valacu. El CUP, principal fuercia impulsora de la revolución, yera'l principal grupu políticu d'un parllamentu bien estazáu y cuntaba con 60 de los 275 escaños.[15]

El CUP nun tuvo posibilidá nin tiempu de llevar a cabu'l so programa; una nube de vieyos políticos exiliaos por Abdul Hamid, ente ellos grandes visires, príncipes, antiguos ministros y altos funcionarios, retornaron y, aprovechando les eleiciones, esaniciaron a los revolucionarios del partíu tomando'l control del mesmu. La corrupción algamó cotes desconocíes y los motinos y la violencia étnica apaecieron de nuevu nes provincies del Imperiu. Seis meses dempués de promulgar la Constitución, la situación yera insostenible.

Contrarrevolución de 1909 editar

 
Masacre d'Adana (1909).

La mayoría de los armenios occidentales morrieron mientres el xenocidiu de 1915 (1,5 millones d'una población antes de la guerra d'unos dos millones d'habitantes o más); sicasí, munchos escaparon a Oriente Mediu y los Balcanes, y más tarde convirtiéronse en comunidaes entamaes con ciertos graos d'influyencia política nos sos países d'acoyida. Munchos tamién se treslladaron a Europa y América del Norte p'atopar meyores condiciones de vida. Mientres estes migraciones, la mayoría de los armenios occidentales caltuvieron la so cultura, por cuenta de que tradicionalmente la so vida xiraba en redol a la Ilesia armenia y centros de la comunidá axacente. Sicasí, dalgunos armenios alloñar de la comunidá y acabaron per asimilar se.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Hrand Pasdermadjian (1986). Histoire de l'Arménie: depuis anícieslos jusqu'au Traité de Lausanne.. Librairie Orientale H. Samuelian. ISBN 2-903914-01-X.
  2. Gerard Dedeyan (1982). Histoire des Armeniens. Privat. ISBN 2-7089-2399-4.
  3. Nicolae Jorga (1935). Byzance après Byzance.
  4. Francisco Veiga (2006). El turco. Diez siglos a las puertas de Europa.. Editorial Debate. ISBN 978-84-8306-670-6.
  5. Erik J. Zürcher (2005). Turkey: A Modern History. I. B. Tauris. ISBN 1-86064-222-5.
  6. Dumont, Paul. Le période des Tanzimat, páxs. 497-499.
  7. Akçam, Taner. From Empire to Republic, p. 79.
  8. Karpat, Kemal H. The Ottoman demography in the 19th century, p. 217.
  9. Sonyel, Salahi R. The socio-economic development of the Armenian millet.
  10. Pa un desarrollu completu d'esta cuestión ver: Vartan Artinian, The Armenian constitutional system in the Ottoman Empire 1839-1863.
  11. Dadrian, Vahakn N. Warrant for Genocide: Key Elements of Turko-Armenian Conflict.
  12. Miller, William The Ottoman Empire and its succesors 1801-1927. Frank Cass & Co., Londres 1966, páxs. 429-431.
  13. «Tableau officiel des massacres d'Arménie.» Petite encyclopédie du génocide arménien.
  14. Lloyd George, David (1939). Memoirs of the Peace Conference, Vol. 2. New Haven, Yale University Press. OCLC 568906.
  15. Mansel, Philip (1996). Constantinople: city of the world's desire, 1453-1924. New York: St. Martin's Press. OCLC 34753324.

Bibliografía editar

  • Akçam, Taner (2004). From empire to republic: Turkish nationalism and the Armenian genocide. London; New York: Zed Books. OCLC 54407599.
  • Artinian, Vartan (1988). The Armenian constitutional system in the Ottoman Empire, 1839-1863: a study of its historical development. Estambul. OCLC 18746829.
  • Dadrian, Vahakn N. (2004). Warrant for genocide: key elements of Turko-Armenian conflict. New Brunswick, N.J.: Transaction Publishers. OCLC 39962248.
  • Dédéyan, Gérard (1982). Histoire des Armeniens. Toulouse: Privat. OCLC 9195601.
  • Dumont, Paul (1989). «Le période des Tanzimat». Histoire de l'Empire Ottoman (Robert Mantran, dir.). París: Fayard. OCLC 20680429.
  • Miller, William (1966). The Ottoman Empire and its successors 1801-1927. Londres: Frank Cass & Co. OCLC 174298323.
  • Jorga, Nicolae (1935). Byzance après Byzance. Bucarest. OCLC 68058251.
  • Karpat, Kemal H. (1983). The ottoman demography in the 19th century. París: Éditions du Centre National de la Recherche Scientifique.
  • Pasdermadjian, Hrant (1986). Histoire de l'Armenie. París: Librairie oriental H. Samuelian. OCLC 16156896.
  • Sonyel, Salahi R. (1995). «The socio-economic development of the armenian millet». Histoire économique et sociale de l'Empire ottoman et de la Turquie (1326-1960): actes du sixième congrès international tenu à Aix-en-Provence du 1er au 4 juillet 1992. París: Peeters. OCLC 34827651.
  • Veiga, Francisco (2007). El turco. Diez siglos a las puertas de Europa. Barcelona: Editorial Debate. OCLC 76857464.
  • Zürcher, Erik J. (2005). Turkey a modern history. Londres: I.B. Tauris. OCLC 179806162.

Enllaces esternos editar