La bandera de Perú ye un pañu rectangular formáu por tres bandes verticales d'igual anchu, de color coloráu les llaterales y de blancu la central.[1] Ye un símbolu patriu de Perú. Cuenta con variantes pa usos distintos: El Estáu peruanu usa'l Pabellón Nacional y la Bandera de Guerra, qu'inclúin l'escudo nacional al centru con distintos adherentes; ente que los civiles usen la Bandera Nacional, de forma simple, ensin l'escudu nacional.

Ficha d'escuduBandera del Perú
Datos
Estáu Perú
Fecha d'adopción 25 de febreru de 1825 (199 años)
Proporción 3:2
Usu
Colores      bermeyu (#DA121A)
     blancu (#FFFFFF)
Elementos representaos campo (es) Traducir (bermeyu)
palu (blancu)
Diseñador José de San Martín
Cambiar los datos en Wikidata
Bandera Nacional de Perú esventolexando.
Bandera peruana esventolexando. Anque la bandera col Escudu de Perú nel centru yá nun ye d'usu obligatoriu na mayoría de sectores, delles organizaciones y inclusive la población civil siguir utilizando.

La primixenia bandera nacional de Perú foi esplegada per primer vegada na Plaza Mayor de Lima, el 28 de xunetu de 1821, nel momentu de la proclamación de la independencia pol xeneral José de San Martín. El diseñu d'esta primer bandera yera distintu al actual, y solo se caltuvo los sos colores. L'exércitu de Perú dende l'añu 1821 emplega la bandera nacional pa estremase d'otres fuercies militares. L'actual bandera foi constituyida'l 25 de febreru de 1825, mientres el gobiernu de Simón Bolívar.

El 7 de xunu celébrase'l Día de la Bandera, en conmemoración del aniversariu de la batalla de Arica; y el 28 d'agostu la Procesión de la Bandera, na ciudá de Tacna.

Descripción editar

 
Construcción oficial de la bandera.

Ye de forma rectangular, ta compuesta de tres franxes d'igual anchu dispuestes verticalmente: una blanca al centru y dos coloraes a los estremos. Tien una proporción de dos pal anchu y trés pal llargu (2:3).

Les instituciones oficiales usen una versión col escudo nacional al centru de la franxa blanca col so timbre abrazáu por dos cañes, una de palma a la derecha y otra de lloréu frutada de gules a la izquierda, enxareyaes pela so parte inferior.

Diseñu editar

Mientres el gobiernu de Manuel A. Odría establecióse l'actual diseñu oficial de la bandera de Perú, per mediu del Decretu Nᵘ 11323 del 31 de marzu de 1950, que dicta les sos proporciones y midíes.

El tamañu de les banderes y pabellones va ser proporcional al que correspuende al local, campamentu o barcu onde tenga de ser izado. El llargor del estil, va ser a lo menos, tres veces mayor que la llongura de la bandera o pabellón correspondiente, pa facilitar el ondeamiento.
Artículu 6º de la Llei sobre los símbolos patrios de 1950.

Hasta entós, la Bandera Nacional llucía nel centru l'Escudu Nacional; cola mentada llei, este foi removíu.

Bandera Nacional pa izar. - De forma rectangular, colos colores nacionales, ensin escudu d'armes, d'usu obligatoriu nos edificios, cases, fábriques, campamentos barcos, etc., de propiedá particular, en Los díes de fiestes patries, o cuando s'ordenar por Llei o Decretu especial.
Artículu 8º de la Llei sobre los símbolos patrios de 1950.

Colores y el so significáu editar

Los colores actuales de la bandera peruana fueron tomaos del diseñu de San Martín y Torre Tagle. Nun se saben a ciencia cierta les razones poles que s'escoyó'l colloráu y el blancu, vease la seición sobre la bandera provisional de 1820 pa ver les teoríes de los historiadores.

Nun esisten tonalidaes oficiales determinaes poles lleis peruanes. Sicasí, hai delles iniciatives particulares n'equivalencies averaes en múltiples modelos de color, dalgunes en tonos cercanos al carmesí.[2]

Modelu de color Colloráu Blancu
Pantone 186 Safe
RGB (198, 12, 48) (255, 255, 255)
CMYK (0, 94, 76, 22) (0, 0, 0, 0)
HTML #C60C30 #FFFFFF

A nivel oficial, les comunicaciones gubernamentales usaron diversos tonos de colloráu.[3]

Historia de la bandera nacional editar

Banderes coloniales editar

El Virreinatu de Perú foi creáu pol rei Carlos I el 20 de payares de 1542, a partir de les gobernaciones d'España formaes tres la Conquista de Perú nel sieglu XVI. El virreinatu formó parte de les posesiones de la monarquía española, que'l so "estandarte real" yera un "emblema común nes colonies d'España, que se pasiaba y llevantaba en diverses circunstancies. Representaba'l poder Real y sirvía d'insinia por que los pueblos manifestaren la so llealtá a la Corona". L'estandarte real llevaba per un sitiu una estrella y trés corones, símbolu de la epifanía, y por otru l'escudu real de Castiella y Lleón, y foi'l que s'axudicó a José de San Martín en Lima. L'estandarte de la conquista, o de Pizarro, llevaba por una cara la imaxe del apóstol Santiago y pola otra cara l'escudu real de Castiella y Lleón, y foi'l que s'apurrió a Simón Bolívar en Cuzco.[4][5][6] Los estandartes militares españoles yeren una bandera cola cruz de Borgoña nun pañu blancu, mariellu o azul, mientres la vixencia de la casa real d'Austria; anque nun yera esautamente una bandera nacional española, considérase-y como un antecedente d'esta. Col advenimiento de la casa real de Borbón sustituyóse l'anterior diseñu por otru: les armes reales sobre'l pañu blancu. En 1785 surdió l'actual diseñu de bandera d'España, pa estremase d'otros reinos borbones: tres franxes horizontales, la central más ancha de color mariellu gualda, y coloraes les otres dos, col escudu d'armes reales al centru. Les fortaleces navales, les flotes y exércitos del Imperiu español emplegaron n'América mientres la colonia les sos banderes particulares respeutives. La batalla d'Ayacucho señaló'l final del virreinatu peruanu en 1824. El virréi constitucional José de la Serna emplegó en dicha batalla la "Bandera Real" colos colores de la bandera colorada y gualda xunto al símbolu de la bandera de les Cortes de Cádiz (1812) del español de Diego Muñoz Torreru.[7]

Banderes de la emancipación editar

 
  Bandera de William Miller.

Mientres el periodu d'emancipación, l'oficial inglés del Exércitu Llibertador de Perú Guillermo Miller enarboló na ciudá de Tacna una bandera que buscó axuntar a los peruanos independientes. Yera una bandera azul marín con un sol doráu (seique l'Inti) nel so interior. Esta bandera perdióse, pero quedó la so descripción.[9][10]

... Ensin menor dificultá incorporar al teniente coronel Miller...lo que dio ocasión a Cochrane a concebir el pensamientu de formar un reximientu col títulu de "Independientes de Tacna" y que tuvo por tan senciella la so realización, que llegó a apurrir una bandera azul con un sol nel centru.

William Bennet Stevenson nes sos memories indica que cuando Miller atopar en Tacna, nun se conocía una bandera que va representar a les tropes independientes de Perú, polo qu'usaron esta bandera azul con un sol nel centru.

... sol mandu del teniente coronel Miller salieron de Arica y colaron a Tacna... lord Cochrane ordenó que formaren la base d'un nuevu reximientu que se llamaría'l primeru independiente de Tacna, y como entá nun se designara nel cuartel xeneral la bandera particular de les tropes de Perú, SS presentó-yos una con un sol nel centru sobre campu azul.

Esta bandera atopar en dellos llistaos como una primer bandera de Perú. Hai un discutiniu ente si la bandera de Miller foi enarboliada en Tacna en 1820[11] o en 1821[12] yá que nun se conoz nenguna espedición anterior a la de Pisco de José de San Martín, y Miller recién llegaría a Tacna el 17 de mayu de 1821.

La de Miller podría ser una versión llibre de la bandera arxentina creada por Belgrano en 1811.[13]

El 20 de xunu de 1811, el movimientu de Francisco Antonio de Zela en Tacna contra les autoridaes virreinales, amuesa una bandera colos colores azul y blancu.[14] Esti movimientu coordinó la so aición cola Provincies Xuníes del Ríu de la Plata Xunto de Gobiernu del Ríu de la Plata.

Bandera nacional provisional de 1820 editar

 
  Primer bandera republicana, creada pol xeneral José de San Martín.
 
Dibuxo que representa'l suañu de San Martín.

Foi creada pol xeneral José de San Martín cola siguiente descripción dada nel primer artículu del decretu del 21 d'ochobre de 1820:[15]

va adoptar por bandera nacional del país una de seda, o llenzu, d'ocho pies de llargu, y seis d'anchu, estremada per llinies diagonales en cuatro campo, blancos los dos de los estremos cimeru ya inferior, y encarnaos los Llaterales; con una corona de lloréu ovalada, y dientro d'ella un Sol, saliendo por detrás de sierres serrapatoses que s'alcen sobre un mar sele. L'escudu puede ser pintáu, o bordáu, pero calteniendo cada oxetu'l so color: esto ye, la corona de lloréu hai de ser verde, y atada na parte inferior con una cinta de color d'oru; azul la parte cimera que representa'l firmamentu; mariellu'l Sol colos sos rayos; los montes d'un color pardu escuru, y el mar ente azul y verde. -

Nel mesmu decretu determinar que la fuercia y puxanza del so mandatu va ser hasta que nel Perú establézase un gobiernu xeneral por voluntá llibre de los sos habitantes.

Nun se sabe a ciencia cierta l'orixe de la bandera. Una tradición lliteraria, escrita en 1917 por Abraham Valdelomar, cunta que'l xeneral José de San Martín, desembarcando nes costes del sur de Pisco (badea de la Independencia na actual Reserva Nacional de Paracas), inspiraríase nos colores de les parihuanas, unos flamencos d'ales coloraes y pechu blancu.

L'historiador Mariano Felipe Paz Soldán esplica que la bandera peruana tien los colores colloráu y blancu porque José de San Martín tomó'l colloráu de la chilena y el blancu, de l'arxentina que yeren países que llibertara y que parte del Exércitu Llibertador nel Perú taba formáu por homes d'estes naciones, na so mayoría negros llibertos.[16]

La propuesta de Paz Soldán sobre los colores foi rebatida por Jorge Fernández Stoll,[17] quien argumenta que José de San Martín nun se basó nes banderes d'Arxentina y Chile, una y bones lo preponderante na bandera d'Arxentina ye'l color celeste, non el blancu; y na bandera de Chile lo esencial nun ye'l color coloráu sinón la forma y disposición de la bandera.

Fernández Stoll esplica qu'en setiembre de 1820 San Martín taba a favor d'una Monarquía Constitucional, polo qu'utilizó símbolos monárquicos pa definir la bandera. Mientres dellos sieglos la bandera de la Corona de Castiella foi colorada y blanca. Amás, les llinies diagonales buscaben representar la Cruz de Borgoña, de color coloráu y blancu, que yera la bandera del Virreinatu de Perú. Tamién amiesta que'l color coloráu de la bandera peruana débese en candia de la mascaipacha que los reis Inques usaben como corona y en candia del emblema del rei d'España.[17]

Cambeos mientres el gobiernu de Torre Tagle (1822) editar

 
  Segundu diseñu oficial, establecíu por Torre Tagle.
 
  Tercer diseñu.

En marzu de 1822, José Bernardo de Tagle, marqués de Torre Tagle y Supremu Delegáu de la República (quien reemplazaba interinamente a San Martín, cuando esti viaxó a Guayaquil), decretó un nuevu diseñu. La composición establecía una franxa blanca tresversal encamada ente dos de color coloráu del mesmu anchor, con un sol coloráu nel centru, similar al sol de la bandera patriota utilizada por Guillermo Miller. El cambéu efectuáu, respondía, según Torre Tagle, ente otres coses, a los inconvenientes que demandaba "la construcción" de l'anterior bandera.

"La Bandera Nacional de Perú va componer d'una franxa blanca tresversal ente dos encarnaes del mesmu anchor, con un sol tamién encarnáu sobre la franxa blanca".
Gaceta del Gobiernu, Non.22, Tomu segundu del sábadu 16 de marzu de 1822

Nos campos de batalla surdió un inconveniente: la paecencia col pabellón español enzancaba la diferenciación de los exércitos, lo que provocó un nuevu cambéu de la bandera oficializáu pol decretu del 31 de mayu de 1822. La nueva orde del marqués de Torre Tagle estableció una versión formada de tres bandes verticales, de color coloráu los estremos y blancu la central, col sol coloráu nel centru de la banda blanca.

La Bandera Nacional de Perú, va ser de trés llistes verticales o perpendiculares, la del centru blanca, y la de los estremos encarnaes con un sol tamién encarnáu sobre la llista blanca. L'estandarte va ser igual en tou a la bandera cola diferencia qu'en llugar del sol, va llevar les armes provisionales del Estáu, bordaes sobre'l centru de la llista blanca".
Gaceta del Gobiernu, Non.47, Tomu segundu del miércoles 12 de xunu de 1822.

Bandera nacional de 1825 editar

 
    Cuarta bandera de Perú, creada en 1825.

El 25 de febreru de 1825, mientres el gobiernu de Simón Bolívar, el Congresu Constituyente camudó'l diseñu de la bandera por aciu la promulgación de la llei de símbolos patrios. El cambéu fundamental foi'l de la imaxe del sol pola del flamante escudu d'armes, diseñáu por José Gregorio Paredes y Francisco Javier Cortés.

3º El pabellón y bandera nacional van componer de tres franxes verticales, los dos estremes encarnaes, y l'entemedia blanca, en que'l so centru asitiar l'escudu de les armes col so timbre, abrazáu aquel pela parte interior d'una palma a la derecha y una caña de lloréu a la izquierda enxareyaes. El pabellón de los buques mercantes, va ser senciellu, ensin escudu nin otra insinia.
Llei del 25 de febreru de 1825 estableciendo l'escudu d'armes, gran sellu del Estáu,...

D'esta manera, la bandera quedó constituyida definitivamente por trés bandes verticales de color colloráu los estremos y blancu la central, col escudu d'armes al centru de la banda media. L'escudo componer de tres campo que representen los trés reinos de la naturaleza, presentes nel territoriu peruanu. El reinu animal ye representáu al llau esquierdu del escudu pola vicuña sobre fondu celeste; el reinu vexetal ye representáu al llau derechu pol árbol de la quina, sobre fondu blancu; y debaxo de los campos anteriores, sobre fondu coloráu, el reinu mineral ye representáu pola cornucopia de la bayura. Amás, tenía por timbre una corona y taba abrazáu dende la so parte inferior por una palma a la derecha y una caña de lloréu a la izquierda.

Cambeos de 1950 editar

En 1950, el presidente Manuel Odría modificó l'usu de la bandera a la so actual forma, esto ye, faciendo del pabellón pa la marina mercante (modelu simple, ensin l'escudu) la bandera nacional, y acutando la bandera col escudu al centru pa les instituciones oficiales del Estáu. El cambéu deber a que'l modelu simple usábase de facto al ser de más rápida confección.

Amás, oficializó un nuevu estandarte similar al anterior, que portaría l'escudu nacional acompañáu con banderes y estandartes en cuenta de cañes de palma y olivo. Esi foi dende entós l'estandarte oficial de les Fuercies Armaes.

Variantes editar

 
  Pabellón Nacional.
 
  Bandera de Guerra.

Bandera y pabellón institucional editar

La versión institucional, tantu de la bandera como del pabellón inclúi l'escudu d'armes nel centru.

Hasta 1950, la bandera y el pabellón iguábense iguales, pero col cambéu de Manuel Odría, el pabellón convertir na bandera estatal.

Bandera y pabellón de guerra editar

La Bandera de Guerra ye l'emblema nacional de modelu únicu que s'apurre a les Fuercies Armaes y a la Policía Nacional pa ceremonies, paraes, desfiles y p'estremales cuando tán actives. Ta compuesta pola bandera nacional col Escudo Nacional nel centru. Cada unidá porta como estandarte esta bandera col nome de la so unidá en lletres doraes en forma d'arcu debaxo del Escudo Nacional.

En casos de conflictos bélicos o aiciones armaes, les instituciones militar y policial porten la Bandera de Guerra.

Bandera de proa editar

 
Bandera de proa

El Perú usa tamién una bandera de proa mesma nes sos buques: consiste nun pañu cuadrangular de cantu encarnáu col Escudu d'armes nel centru. Nel mástil de los buques de la escuadra peruana y sobre esta bandera de proa, suelse asitiar la insinia del oficial de más altu rangu que s'atopa a bordu o la del Presidente de la República, si esti fora'l casu.

Estandarte Nacional editar

L'Estandarte Nacional ye la versión portátil del Pabellón Nacional, pa ser usáu ensin ondear nel interior d'edificios. Tien un formatu más pequeñu (1,40 × 0,93 m) y n'ocasiones col escudu delladiáu 45º de forma que seya visible en reposu sobre l'estil y con una banda o gordón inferior que torga que ondee.

Banderes similares editar

Con un pocu de variación na intensidá del color coloráu y les proporciones de tamañu de les bandes verticales, el diseñu de la bandera de Canadá, adoptada en 1965, ye similar a la de Perú. La principal diferencia ente dambes banderes, amás del llargor de les bandes, son los símbolos, que pa Canadá ye la fueya de pládanu tradicional. Otres banderes similares son aquellos que los sos colores son horizontales, como la bandera austriaca, ente otres.

Marcha de banderes editar

 
Bandera de Guerra de les Fuercies Armaes de la República de Perú.
Cola de Banderes (instrumental)

La Marcha de banderes ye una creación musical entonada al momentu de izar la bandera, compuesta y propuesta pol maestru José Sabas Libornio Ibarra en 1895, mientres el gobiernu constitucional de Nicolás de Piérola ante la so esmolición pola interpretación indiscriminada del Himnu Nacional en toles ceremonies derivaes d'actos públicos. La lletra foi creada pol hno. Ludovico María, Hermanu de les Escueles Cristianes y direutor del Colexu La Salle de Lima, por pidimientu del presidente de la República, Manuel Prado Ugarteche. La Marcha de banderes ye tamién conocida equivocadamente como l'Himnu a la bandera.

Enriba, enriba, enriba'l Perú ::y

el so enseña gloriosa inmortal, ::llevái n'alto siempres

la bandera nacional.
Tal llevar con gloria y honor, ::héroes

peruanos d'invencible ardor.

Enriba, enriba siempres la bandera nacional.
Ye la bandera de Perú, ::de blancu y

coloráu color, ::cual fogaral d'amor, ::qu'en Ayacucho y en Junín

victoriosa amaneció col
sol de la Llibertá.
Tou peruanu hai de sentir, ::cimblar

nel so corazón

amor al patriu pendón, ::y so les

sos plegues lluchar, ::y si fuera menester

polos sos lauros y honor morrer.

Día de la Bandera editar

 
Una vista del monumentu de Francisco Bolognesi na Plaza del so nome, en Lima, onde cada 7 de xunu celebra'l Día de la Bandera.

El 7 de xunu de cada añu conmemorar nel Perú el Día de la Bandera, que ye'l día en que se celebra l'aniversariu de la batalla de Arica, onde morrieron heroicamente el coronel Francisco Bolognesi y los sos subordinaos combatiendo a fuercies cimeres, nel contestu de la guerra del Pacíficu.[18]

Esti homenaxe foi establecíu por Decretu Supremu del 30 d'abril de 1924, nel Oncenio d'Augusto B. Leguía; anque yá antes, por Decretu Supremu de 8 de payares de 1905 decretárase'l xuramentu de fidelidá a la Bandera que teníen de faer los conscriptos en forma pública y solemne.[19]

Anque nun ye consideráu día feriáu, los organismos estatales, según colexos públicos y privaos, realicen esi día les ceremonies correspondientes; en Lima la ceremonia principal realízase ante'l monumentu al héroe Francisco Bolognesi na plaza del so nome, cola presencia d'altes autoridaes del gobiernu y del exércitu.[18]

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. https://medialab.unmsm.edu.pe/chiqaqnews/la-bandera-del-peru-y-la-celebracion-del-bicentenario/
  2. «Peru» (inglés).
  3. «Gobierno del Peru».
  4. 4,0 4,1 ciudá-de-los reis.html Estandarte virreinatu del Peru
  5. cita:Lo qu'hubo en Lima, mientres los trés sieglos de la dominación española, foi un emblema, común nes colonies d'España, que se titulaba "Pendón o Estandarte Real". L'estandarte real de la ciudá de Lima: (Contribución a la hestoria de la Lima colonial). Juan Bromley
  6. Monografíes históriques sobre la ciudá de Lima. Volume 1.[1]
  7. armada.mde.es
  8. reconstrucción de la bandera de la conquista de Perú (l'orixinal permanez en Caracas)[2]
  9. Memorias para la historia de las armas españolas en el Perú. Autor Andrés García Camba.[3]
  10. sol+en+el centru+campu+azul&dq=SS+-yos+una+con+un sol+en+el centru+campu+azul&ei=q3fwSbz8BJS0zgS9mdi8CQ&pgis=1 Coleición documental de la independencia de Perú
  11. bandera-del-peru La bandera de Perú
  12. Memories de les armes españoles nel Peru
  13. Curtia Historia de les Banderes de Perú
  14. Edición estraordinaria dedicada a la independencia de Perú
  15. Jorge Paredes. «so obra gubernativa.pdf El Proteutoráu de Perú». Consultáu'l 3 de xunetu de 2012.
  16. Mariano Felipe Paz Soldán, Historia de Perú independiente, https://books.google.com/books?id=6LICAAAAYAAJ&pg=PA75, consultáu'l 19 de marzu de 2013 
  17. 17,0 17,1 Jorge Fernández Stoll. "Los oríxenes de la bandera", Lima, Sociedá Bolivariana de Lima, 1953.
  18. 18,0 18,1 «bandera-por-que se celebra-el-7-de-xunu Día de la Bandera: conoz por qué celebra cada 7 de xunu». La República. 7 de xunu de 2017. http://larepublica.pe/sociedad/883677-dia-de-la bandera-por-que se celebra-el-7-de-xunu. 
  19. «Ceremonia n'homenaxe al Cnel. Francisco Bolognesi ye'l 7 de xunu» (6 d'abril de 2015). Consultáu'l 16 de mayu de 2017.

Enllaces esternos editar

Ye obligatoriu indicar l'idioma de Wikisource.