Batalla de Fort Sumter

La Batalla de Fort Sumter foi un bombardéu realizáu ente'l 12 y el 13 d'abril de 1861 pol exércitu de los Estaos Confederaos d'América col enfotu de espulsar a les tropes federales qu'ocupaben la fortificación de Fort Sumter, allugada na entrada a la badea de Charleston en Carolina del Sur. La importancia d'esta batalla, que nun causó baxes, anicia en que foi'l detonante que desencadenó la Guerra de Secesión (1861-1865), el conflictu más sangrientu asocedíu en territoriu d'Estaos Xuníos.

Batalla de Fort Sumter
Parte de Guerra de Secesión
Fecha 12 abril 1861 → 14 abril 1861
Llugar Condáu de Charleston, Carolina del Sur
Coordenaes 32°45′09″N 79°52′30″W / 32.75241°N 79.87496°O / 32.75241; -79.87496
Resultáu Victoria confederada, empiezu de la Guerra de Secesión
Belixerantes
Estaos Xuníos d'América
Estaos Confederaos d'América
Comandantes
Robert Anderson
Pierre Beauregard
Fuercies en combate
Una compañía
(85 soldaos)
Milicies de Carolina del Sur
(500 soldaos)
Baxes
5 mancaos
1 muertu
[editar datos en Wikidata]

Les negociaciones previes trataben d'apautar la rindición de les tropes qu'ocupaben el fuerte y de les condiciones del mesmu. Paralelamente, dambos gobiernos acusábense mutuamente de ser culpable d'una posible entrada en conflictu. Pa dambos bandos, les aiciones previes teníen como oxetivu aguiyar a les sos tropes y convencer a los estaos entá indecisos a que se xunieren a la so causa, intentando presentar al adversariu como l'agresor en casu de que finalmente la guerra fixérase efectiva. El conflictu empezar a xestar col enfrentamientu del gobernador de Carolina del Sur, Francis W. Pickens, col Presidente de los Estaos Xuníos en funciones, el demócrata James Buchanan, esti enfrentamientu siguió, a partir de marzu, al traviés del Presidente del Gobiernu confederáu Jefferson Davis col Presidente estauxunidense Abraham Lincoln.

Tres dellos meses de negociación, l'ataque al fuerte de les tropes confederaes provocó la movilización del exércitu federal per parte de Abraham Lincoln y bastió al país a la guerra civil.

Antecedentes de la batalla editar

 
El comandante Robert Anderson, dirixó a les tropes federales mientres la resistencia del fuerte.

Dende la independencia de los Estaos Xuníos, la cuestión de la esclavitú yera causa d'enfrentamientu ente los estaos del Norte y los estaos del Sur. Cola apaición del partíu republicanu, declaráu abiertamente abolicionista, empioráronse les rellaciones y la llucha ideolóxica ente dambos bandos fíxose entá más patente. Cuando Abraham Lincoln ye escoyíu presidente a finales de 1860, gracies al sofitu republicanu de los estaos del Norte, rompióse l'equilibriu políticu que taba garantizando a los estaos del Sur la continuidá del so sistema social y políticu.

Cuando los estaos sureños sienten amenaciáu'l so sistema esclavista pola futura presidencia d'un republicanu, dalgunos d'ellos decidieron declarar la so independencia. Lóxicamente la mayoría de les infraestructures públicu y militar establecíes nos estaos biforcaos taben controlaes polos mesmos, pero dalgunos funcionarios decidieron sofitar al bandu federal y adoptar les sos mesmes posiciones, ésti foi'l casu de la plaza de fortificación de Fort Sumter, na badea de Charleston.

Fort Sumter y los sos recursos a finales de 1860 editar

 
El Presidente James Buchanan, yera Presidente en funciones de los EE.XX. mientres el conflictu.

Fort Sumter yera un fuerte baxu control federal, asitiáu sobre un castru de granitu artificial a la entrada de la badea de Charleston. A principios d'avientu de 1860, el fuerte nun taba ocupáu más que por dellos obreros que s'atopaben realizando meyores nel interior. Les tropes del exércitu, 68 homes, atopábense ocupando otra fortificación de la zona, Fort Moultrie.[1]

Dempués de declarar la so independencia, el 20 d'avientu de 1860, Carolina del Sur unvió a diplomáticos al Gobiernu Federal p'axustar la entrega de los fuertes alcontraos en Charleston y que yeren controlaos pol exércitu federal. Estes negociaciones teníen la presión de que dellos centenares de miliciaasegurábennos que s'apoderaríen de los fuertes al traviés de la violencia si'l Gobiernu Federal refugaba les sos propuestes. Nesi momentu, Abraham Lincoln foi escoyíu Presidente de los Estaos Xuníos d'América, anque'l Presidente en funciones siguiría siendo'l demócrata James Buchanan hasta'l 4 de marzu de 1861, cuando terminaría'l so mandatu.

Les escases tropes emplazadas en Fort Moultrie nun taben dirixíes por un militar que viniera del Norte sinón por un natural de Kentucky, Robert Anderson, que fuera propietariu d'esclavos y yera comprensivu coles posiciones del Sur. Pero'l comandante Anderson declaróse primero de too fiel a la so bandera, la federal, y tenía la esperanza de qu'Estaos Xuníos non se bastiaría escontra una guerra que nun fadría otra cosa sinón estremar al so país, al so estáu ya inclusive a la so familia. Amás, yera consciente de que si la guerra llegaba a tener llugar, tendría'l so detonante n'unu de los estraños enclaves militares qu'entá s'atopaben so control federal pero que taben asitiaos nel Sur.

Col fin de protexer el fuerte contra posibles ataques de la Confederación, Robert Anderson unvió a Washington una solicitú de refuerzos. El Presidente saliente, Buchanan, quería de toes toes torgar que s'arramara sangre primero que s'acabara'l so mandatu y negóse a unviar refuerzos, anque tampoco ordenó una evacuación de les tropes enclavaes nel fuerte, en cuenta de que Carolina del Sur comprometer a nun atacar a la posición siquier hasta que se declararen por terminaes les negociaciones diplomátiques.

Les tensiones militares y polítiques editar

 
Imaxe de Fort Sumter antes de la batalla.

Na nueche del 26 d'avientu de 1860, el comandante Anderson decidió, pola so propia iniciativa, treslladar a los sos homes de forma discreta, dende Fort Moultrie a Fort Sumter, col enfotu de ufiertar una mayor resistencia en casu de que finalmente se produxera un ataque de les tropes de los estaos biforcaos. Les reaiciones a esta maniobra nun resultaron ser les qu'él esperaba.

Los federales aclamar como a un héroe que-yos fixera una bona xugada a los sudistas. El senador de Massachusetts, Leverett Saltonsatall, por casu, declaraba en Boston lo siguiente:

Mientres tengan Fort Sumter, nun me voi esmolecer pol nuesu ideal, el de la gloriosa Unión.[2][3]

Les reaiciones confederaes fueron bien distintes. Los sudistas consideraron esta maniobra de Anderson como un abusu del so enfotu. Dellos periódicos sureños interpretar como una declaración de guerra.

El Presidente Buchanan duldó en pidir a Anderson que s'incorpore a la so antigua posición, Fort Moultrie, porque tal decisión pondría en peligru l'enfotu nel Partíu Demócrata nos estaos del Norte, que per otru llau yá s'atopaba bien debilitada pola recién victoria del Partíu Republicanu nes eleiciones presidenciales presentando a Abraham Lincoln. Finalmente Buchanan escoyó permanecer firme, ya inclusive aceptó la propuesta del xeneral Winfield Scott de reforzar la fortificación de Fort Sumter.[4]

Unviáronse 200 homes de refuerzu a bordu del buque comercial Star of the West y Anderson nun informó de la llegada de los refuerzos, pero produciéronse filtraciones de la información que llegaron a los periódicos y que la publicar. Mientres el buque intentaba llegar al puertu de Charleston, l'artillería sureño abrió fueu contra él. Entós el buque viose forzáu a realizar un xiru de 180 graos.[5][3]

La tensión político aumentó y los dos bandos acusábense mutuamente d'agresión. Sicasí, los otros estaos secesionistes ordenaron a Carolina del Sur que nun desencadenara una guerra primero que la Confederación nun s'entamara y preparara militarmente pa tal.[3]

Llegada al poder de Lincoln editar

 
Actu de invistidura de Abraham Lincoln, el 4 de marzu de 1861.

El 4 de marzu de 1861, James Buchanan trespasó los poderes a Abraham Lincoln. Nesi momentu la situación de los intereses de los Estaos Xuníos en Charleston taba bien deteriorada. El Presidente de los Estaos Confederaos d'América, Jefferson Davis, volvió a entamar les negociaciones del trespasu del control del fuerte, paralelamente tamién unviara a Charleston al xeneral Pierre Gustave Toutant de Beauregard pa tomar el control de los millares de milicianos ellí emplazados. A otru día de la so invistidura, Lincoln foi informáu de que'l fuerte empezaba a escarecer de recursos y comida.

Lincoln entós embaraxó delles posibilidaes. Cabía la posibilidá de faer intervenir a la llexa federal por que se rexuntara pola fuercia en Fort Sumter, tomando al asaltu la badea de Charleston. Tal decisión fadría que'l Norte fuera designáu como l'agresor, lo que podría estremar a los sos propios estaos miembros y, coles mesmes, reforzar al bandu del Sur. Podía tamién escoyer la cesión del control del fuerte, creando una paz daqué más duradera, colo cual caltendría'l sofitu de dellos estaos estremeros a los estaos del Sur y que la so posición nel conflictu yera entá duldosu. Pero esta decisión pondría en riesgu la so autoridá, a la que se tacharía de débil.

 
El Presidente de los EE.XX. Abraham Lincoln.

El Presidente Lincoln ganara les eleiciones primaries del so partíu con un escasu sofitu. Esto esplicábase porque les grandes figures del Partíu Republicanu taben demasiáu enemistadas como pa dase sofitu mutuu. Por cuenta de esto, Lincoln foi escoyíu candidatu. Una vegada que'l Partíu Republicanu ganó les eleiciones presidenciales munchos d'ellos creíen que diben tener enforma pesu nel gobiernu, ente ellos William Henry Seward, que foi escoyíu Secretariu d'Estáu de la nueva alministración y qu'esperaba dirixir de forma oficiosa'l país. D'esta miente, poner en contautu cola Confederación por iniciativa propia, p'anuncia-yos que Fort Sumter sacuparíase, una decisión que n'absolutu Lincoln había tomáu.

Ente los restantes miembros del gabinete de Lincoln, namái un únicu ministru, Montgomery Blair, oponer a la rindición del fuerte. Pa Blair, “arrenunciar al fuerte ye arrenunciar a la Unión”. Nel procesu de toma de decisiones a esti respectu, un memorándum del xeneral Winfield Scott, de Virxinia, encamentaba la capitulación ensin condiciones del fuerte por motivos políticos. Esti dictame asitiar como sospechosu ya incapaz de secundar al comandante Anderson. A nivel militar, consideró que la intervención riquía una flota importante y de siquier 25.000 homes.[1]

 
Jefferson Davis, Presidente de los Estaos Confederaos d'América.

Lincoln decidió aplazar tomar d'una decisión definitiva no referente a Fort Sumter pero decidió sofitar a otru fuerte nuna situación similar en Florida, el Fort Pickens. Solicitó la preparación d'una espedición destinada a aprovilo de recursos, a pesar de la oposición de la mayoría de los sos conseyeros.[6]

Contrariu a la intervención, el Secretariu d'Estáu William Seward amenorgó la espedición quitándola del usu del más potente buque de la flota. Col fin d'evitar la guerra, tamién unvió al presidente Lincoln una carta onde-y propunxo caltener a la Unión d'entrar en conflictu, centrando la so atención n'axuntar al norte y al sur pa lluchar contra España y Francia, qu'acababen d'intervenir na Islla de Santu Domingu y Méxicu a pesar de la doctrina Monroe.[7] Lincoln tachó esta propuesta de risible y fíxose fuerte frente al so rival políticu.

El 4 d'abril, Lincoln dio definitivamente la so aprobación por que una espedición encabezada por Gustavus Fox suministrara recursos a Fort Sumter. El plan previo que la espedición nun tenía d'entrar en batalla na badea de Charleston sinón solamente suministrar recursos a Anderson y les sos tropes. Si los confederaos abríen fueu, entós la marina federal y les tropes espedicionaries tendríen permisu pa intervenir militarmente. La intención de Lincoln yera que si los suriegos interveníen pa bloquiar l'ayuda, y condergar por tanto a les tropes de Fort Sumter a morrer de inanición, podría acusalos d'agresión. El 6 d'abril, Lincoln informó al gobernador de Carolina del Sur que se llevaría a cabu la espedición.

 
El Secretariu d'Estáu de la Unión, William Henry Seward, foi unu de los candidatos ensin escoyer a la invistidura pol Partíu Republicanu en 1860.

Les motivaciones de Lincoln pa tomar precísamente esta decisión nun se conocen de forma efectiva, pero suxuriéronse delles tesis. Según una primer teoría, Lincoln pensó que solamente la guerra podía salvar la so alministración y quixo forzar al Sur a llevar a cabu la primer agresión.[8] La segunda teoría caltién que Lincoln nun quixo ver al so gobiernu desacreditado y dexar qu'otres potencies internacionales reconocieren a la Confederación como un Estáu. Tamién asegura que Lincoln pensaba que dexar al Sur la eleición ente un escenariu de paz o unu de guerra colos Estaos Xuníos cola amenaza permanente qu'esto supondría, nun fuera un comportamientu responsable.[9][3] La tercer teoría afirma que Lincoln en realidá deseyaba caltener la paz, pero viose obligáu a llegar a la guerra y consecuentemente, deseyó garantizar que'l Norte partiera de la meyor posición posible nel conflictu que s'averaba.[10][3]

Pela so parte, el Presidente de la Confederación atopar con problemes políticos similares a los d'Abraham Lincoln. Primíu por dellos estaos del sur por qu'interviniera de forma enérxica, sabía que pasar por ser l'agresor suponía la negación del sofitu de los estaos indecisos y que éstos se decantaren pel norte, lo que provocara unos bandos na guerra dafechu desequilibraos. Per otru llau, cuanto más tiempu pasaba, los estaos indecisos más s'habríen de quedar na Unión cola seguridá qu'ésta esprendía frente a la opción confederada. El conflictu sirviría p'acallantar a les voces de los estaos que se quexaben de tar "sometíos" y a los que plantegaben que dexar correr el tiempu yera contraproducente pa los sos intereses. Por casu, el periódicu Charleston Mercury, faciendo referencia a la situación estratéxica de la badea de Carolina del Sur, publicó que:

Los estaos que parten con el Sur nun van suscribir nunca la nuesa causa mientres nun probáramos qu'una tropa de setenta homes nun puedan tener el control del pórticu del nuesu comerciu.

La batalla editar

 
Mapa del puertu de Charleston nel momentu de la batalla.

El 9 d'abril, el xeneral Pierre Beauregard recibió la orde de Jefferson Davis y el so gabinete de tomar Fort Sumter primero que se produxera la llegada de la flota federal. Nel so gabinete, solamente'l Secretariu d'Estáu, Robert Toombs, oponer a esta decisión y declaraba:

Sr. Presidente, la decisión actual tratar d'un suicidiu y un asesinatu, amás de que vamos perder a toos nuesos colegues del Norte. Por caprichu, va cutise un nial d'avispones que se van estender dende los océanos hasta les montes, y los sos lexonarios, anguaño seles, van invadinos amodo y van matanos a toos coles sos picadures. Nun ye necesariu poner la culpabilidad nel nuesu bandu y esto va resultar siendo fatal.[1]

Dende tres meses antes, les tropes de la Confederación fuéronse allugando en redol a Fort Sumter preparar pa una posible defensa de la badea de Charleston contra un asaltu per parte de la llexa federal o pa realizar un posible ataque contra'l fuerte.

 
Xeneral Pierre Beauregard.

El 12 d'abril de 1861, a les 3:20 h. de la mañana, los Confederaos informaron a [[Robert Anderson|Anderson]] qu'una hora más tarde abriríen fueu contra'l fuerte. Anderson refugó'l pidimientu de capitulación de Beauregard, anque comentó al mensaxeru sudista que la fame provocaría seya que non la rindición nunos díes si nun se-yos abastecíen. A les 4:30 h. un tiru de cañón dende Fort Johnson sobre Fort Sumter indicó'l principiu de la batalla y empezó el bombardéu de 43 cañones y obuses, asitiaos en Fort Johnson, Fort Moultrie y Commings Point. Anderson nun retrucar hasta pasaes los siete de la mañana, hora en que'l capitán Abner Doubleday disparó sobre la batería confederada de Commings Point.

El bombardéu empezó'l 12 d'abril pela mañana ente que la flota espedicionaria de suministru que s'emponer a Fort Sumter sufrió so una fuerte nube que-y fixo imposible entrar en combate. Órdenes confuses de William Seward y de Lincoln esviaren a la USS Powhatan, la nave principal de la espedición, escontra Fort Pickens. Con problemes d'escasez de soldaos, les tropes federales y los cañones del fuerte respondíen ensin gran eficacia. Anderson decide alloñar a los sos soldaos de los llugares de la fortificación de más esposición al bombardéu, pero ello tamién-yos quitaría d'utilizar los sos meyores cañones. El fuerte foi construyíu cola idea de refugar ataques navales y los cañones principales taben allugaos nos llugares elevaos onde la marina tenía dificultaes p'algamar, pero pela cueta yera onde más impactaben los obuses de la milicia de Carolina del Sur.

Amás, con escasez de soldaos, les tropes federales solo utilizaben los cañones de los niveles inferiores de Fort Sumter, teniendo bien poques oportunidaes d'algamar les bateríes de los fuertes que controlaben la milicia de Carolina del Sur. Por cuenta de que baltóse delles vegaes la bandera de los Estaos Xuníos, les tropes confederaes comprobaben regularmente si los federales rindiérense. La capitulación nun foi aceptada polos federales hasta 34 hores dempués del empiezu del bombardéu. El 14 d'abril, la bandera de la Confederación foi izada en Fort Sumter.

 
Impautos sobre Fort Sumter.

Mientres la batalla, los confederaos llanzaron alredor de 4.000 disparos d'obuses y metralla, ente que los federales realizaron alredor de 1.000. Con tou, les úniques víctimes fueron cinco mancaos del bandu federal y otros cuatro del bandu confederáu. Como interés, la única víctima mortal na batalla foi un caballu sureñu.[1] Tres la batalla, una de les condiciones solicitaes pa la capitulación del comandante Anderson yera que se realizara una salva de cientos de cañonazos. La realización d'esta salva provocó un accidente que se cobró la vida d'un soldáu confederao y mancar a otros varios, siendo esta la única víctima mortal que se produció en tol acontecimientu. Finalmente, les tropes federales fueron llevaes a territoriu de la Unión, lo cual dexó a Anderson, y sobremanera a Abner Doubleday, siguir faciendo carrera dientro del exércitu.[11]

Consecuencies pa la Unión editar

El 15 d'abril de 1861, en respuesta al bombardéu confederáu sobre'l fuerte, Lincoln decidió llamar a files a 75.000 soldaos, col fin de detener una rebelión que'l sistema xudicial nun pudo atayar. La mayoría de les poblaciones del Norte amosáronse favorables a esta decisión de resarcimiento de les aiciones de los secesionistes. Inclusive nes ciudaes del Norte que yeren simpatizantes de la causa sureña, que taben apoderaes pol Partíu Demócrata, y yeren favorables a la defensa de la Unión. D'esa manera, en Nueva York, ciudá que se remontara contra l'autoridá federal en 1863, una concentración unionista axuntó a más de 250.000 persones.

Los demócrates del norte repitieron el mensaxe de los republicanos. Unu de los sos principales representantes, Stephen A. Douglas, que venció n'eleiciones n'Illinois a Abraham Lincoln en 1858, declaró a los ciudadanos de Chicago:

"Esta cuestión namái tien dos cares. Unu nun puede tar sinón a favor de los Estaos Xuníos d'América o en contra d'ellos. Nesta guerra, nun hai sitiu pa la neutralidá, namái hai patriotes o traidores".[3]

Pa los periódicos de la zona federal, el Sur violó claramente la Constitución oponiéndose pola fuercia al Gobiernu llegal de Washington. Los soldaos federales pensaben que diben lluchar pa caltener al Gobiernu, la unidá del país, la Constitución y l'heriedu consiguíu tres la Guerra de la Independencia onde llucharon contra Inglaterra.[3] A estes altures la cuestión de la esclavitú pa la Unión convertir nuna cuestión secundaria. Al primer llugar pasaren problemes derivaos de la secesión.

Dada la forma en como españó la guerra, con un ataque a Fort Sumter per parte de la Confederación, la unión política del Norte taba garantizada, y la decantación escontra esti bandu de los estaos indecisos, siquier al curtiu plazu. Inclusive en dellos estaos lleales a la federación la ufierta de tropes superaba llargamente les riquíes pol Gobiernu. Indiana ufiertó doce regimiento contra los seis pidíos por Washington. Dempués de recibir una demanda de trece regimiento, el gobernador d'Ohio telegrafió al gobiernu federal col siguiente testu:

"A favor de reprimir de forma seria l'ardor de los nuesos ciudadanos, nun podría namái que movilizar siquier venti".

Consecuencies pa la Confederación editar

 
Tropes confederaes bombardeando dende unu de los fuertes cercanos.

El Sur de nenguna manera quería pasar por ser l'agresor. Tres la batalla, Jefferson Davis declaró:

"Sentimos que la nuesa causa ye xusta y consagrada, manifestamos solemnemente frente a la humanidá que deseyamos la paz, sía'l que quier el so preciu, si salvaguarda'l nuesu honor y la nuesa independencia. Nun deseyamos buscar nenguna conquista, nenguna ampliación territorial, nenguna concesión de nenguna clase per parte de los estaos colos cualos tábamos xuníos hasta ayeri, tou lo que pidimos ye que nos dexen en paz”.[12]

Si la estratexa del Norte foi sentise atacáu polos acontecimientos socedíos en Fort Sumter, la estratexa del Sur construyóse basándose en proclamar que Abraham Lincoln taba destinando esfuercios n'axuntar un exércitu col enfotu de invadir el so país y someter pola fuercia a los sos conciudadanos. La decisión de Lincoln favoreció a dellos militares del Sur que duldaben decantase finalmente del llau confederáu. El casu más representativu foi'l de Robert E. Lee, que niégase a obedecer les órdenes del exércitu federal y tomó finalmente'l mandu del exércitu de Virxinia. Esta declaró la so independencia'l 17 d'abril, dos díes depués de la movilización riquida por Lincoln.

A lo último, el Sur proclamó un allongamientu del espíritu heredáu de 1776, nuna segunda guerra d'independencia y remarcó la idea d'aguantar a un “tiranu”. Ello ye que si la llexitimidá del Presidente Lincoln nel sureste yera aldericada a un nivel constitucional, ye claramente nula a nivel popular, siquier ente la población blanca. Lincoln n'efeutu namái ye escoyíu colos votos de los estaos del Norte. Amás, el Partíu Demócrata, que presentaba a dos candidatos, recibió un 47,6% de los sufraxos contra un 39,9% pal partíu republicanu, solamente teniendo en cuenta los grandes eleutores garantizóse la victoria d'esti postreru.

Tres Virxinia, tres estaos estremeros más se xunieron a la Confederación a raigañu del ataque al fuerte y, sobremanera, arriendes de la llamada a les armes del Presidente Lincoln. Estos fueron Arkansas, Tennessee y Carolina del Norte.

La torna de la bandera editar

 
La bandera de Fort Sumter.

El 14 d'abril de 1861, el comandante Anderson tuviera'l cuidu de llevar la bandera federal de Fort Sumter a Washington. Dellos díes dempués de la rindición de Robert E. Lee en Appomattox, el 9 d'abril de 1865, y el final efectivu de la Guerra de Secesión, Robert Anderson vuelve a Fort Sumter en Carolina del Sur y mandó izar de nuevu l'antigua bandera sobre'l fuerte. La nueche del 14 d'abril, cinco díes más tarde, Lincoln ye asesináu en Washington.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 . The Civil War. KNOPF. Páxina 36.
  2. Swanberg, William A. (1957). First Blood : The Story of Fort Sumter. New York. Páxina 136.
  3. 3,0 3,1 3,2 3,3 3,4 3,5 3,6 McPherson, James M. (1991). La Guerre de Sécession (1861-1865). Robert Laffont. ISBN 2-221-06742-8.
  4. Smith, Albert B. (1975). The Presidency of James Buchanan. Lawrence, Kansas. ISBN.
  5. . First Blood.
  6. Basler, Roy C. (1952-1955). The Collected Works of Abraham Lincoln. Tomu IV.
  7. Ver la Espedición de Méxicu qu'empezó pocu dempués de la Guerra de Secesión.
  8. Dos historiaos suriegos, citaos por James M. McPherson, en La Guerre de Sécession, páxina 297, Charles W. Ralsdell y J.S. Tillery, defenden esta tesis en
    - Ralsdell, Charles W. (1937). Lincoln and Fort Sumter.. Páxines 259 a 288.
    - Tillery, J.S. (1941). Lincoln Takes Command. Chapel Hill..
  9. Randall, James G. (1947). Lincoln, the Lliberal Statesman. New York. Páxines 88 a 117.
  10. Stampp, Kenneth M.. Lincoln and the Strategy of Defense in the Crisis of 1861.
  11. Veanse los llogros consiguíos por Abner Doubleday, dientro y fuera del exércitu.
  12. Jefferson Davis. «Mensaxe al Congresu Confederáu'l 29 d'abril de 1861, na ratificación de la Constitución». Archiváu dende l'orixinal, el 26 de payares de 2007. Consultáu'l 19 de payares de 2007.

Bibliografía editar

  • McPherson, James M. (1991). La Guerre de Sécession (1861-1865). Robert Laffont. ISBN 2-221-06742-8.
  • Detzer, David (2001). Allegiance: Fort Sumter, Charleston, and the Beginning of the Civil War. Harcourt. ISBN 0-15-100641-5.
  • Swanber, William (1957). First Blood : The Story of Fort Sumter. ISBN 0-15-600741-X.
  • Burgan, Michael (2005). Fort Sumter, Compass Point Books. ISBN 0-7565-1629-3.

Enllaces esternos editar