Batalla de Schellenberg

Plantía:Campaña Guerra de Socesión Española

Batalla de Schellenberg
Parte de Guerra de Socesión Española
Fecha 2 xunetu 1704
Llugar Donauwörth, Baviera
Coordenaes 48°42′N 10°48′E / 48.7°N 10.8°E / 48.7; 10.8
Resultáu Victoria de la Gran Alianza
Belixerantes
Bandera de Inglaterra Inglaterra
Bandera de Austria AUT
Bandera de Países Baxos Provincies Xuníes
Reinu de Francia
 Baviera
Comandantes
Bandera de Inglaterra Duque de Marlborough
Margrave de Baden-Baden
Conde d'Arcu
Marqués de Maffei
Fuercies en combate
22.000 homes 12.000 homes
70 cañones
Baxes
1.342 muertos
3.699 mancaos[1]
9.000 muertos o afogaos
Aproximao 3.000 prisioneros[2]
[editar datos en Wikidata]

La batalla de Schellenberg foi un enfrentamientu armáu que se desenvolvió mientres la Guerra de Socesión española, el 2 de xunetu de 1704 en redol al fuerte de Schellenberg, qu'apoderaba la ciudá cercada de Donauwörth, sobre'l Danubiu, en Baviera (Alemaña meridional).

La batalla opunxo a les fuercies de la Gran Alianza, formada por Inglaterra, Austria y les Provincies Xuníes, comandadas pol Duque de Marlborough y Luis Guillermo de Baden, contra les fuercies francubávares, empobinaes pol Conde d'Arcu y el so llugarteniente, el Marqués de Maffei (pol bandu galu), y pol Eleutor Maximiliano II de Baviera y el Conde de Marsin (pol bandu bávaru).

Schellenberg, tomada por aciu un coup de main,[3] supunxo una decisiva victoria pa la "Gran Alianza", porque creaba un pasu seguru nel Danubiu pa les operaciones loxístiques de suministru del exércitu de Marlborough. Amás, dexó prosiguir la campaña aliada de 1704 en Baviera. La batalla decidir en dos hores, tres la cual llegar a cuntar 14.000 baxes aproximao.

Dempués de la victoria, los aliaos teníen dos opciones: o bien persuadir al Eleutor de Baviera por que se xuniera a la so causa, o bien face-y salir del so abellugu en Augsburgu y gana-y primero que recibiera refuerzos. Pa facilitar estos fines, los aliaos empecipiaron la revesosa política d'afarar el campu bávaro, mientres axustaben de callao col Eleutor por que desertara del bandu del Rei Sol. Sicasí, ésti caltúvose intransixente ante les ufiertes de que se xuniera al bloque imperial, probablemente por cuenta de les noticies de la llegada inminente de refuerzos.[4] Anque esta estratexa foi infructuosa, los exércitos enfrentáronse finalmente'l 13 d'agostu de 1704, na batalla de Höchstädt (1704) (Blenheim según la nomenclatura inglesa), onde'l Duque de Marlborough y el Príncipe de Saboya vencieron a la coalición francobávara del Duque de Tallard.

Antecedentes editar

 
La marcha del Duque de Marlborough dende Bedburg hasta'l Danubiu, 1704.

La batalla de Schellenberg foi parte de la campaña de la Gran Alianza de 1704, que'l so oxetivu yera torgar l'amenaza del exércitu francobávaro a Viena, capital del Imperiu. La campaña remató'l 20 d'avientu cola cayida de Trarbach, pero'l principal acontecimientu foi la batalla de Höchstädt (1704) (13 d'agostu), na que l'exércitu de Marlborough y Saboya venció a les fuercies del Duque de Tallard.

Esta aición bélica empezara'l 19 de mayu d'esi añu, cuando'l Duque de Marlborough partió de Bedburg, nos Países Baxos españoles, escontra los territorios de Maximiliano de Baviera. Esta marcha percorrió rápido los 400 km que falten ente dambes rexones, anque, en principiu, pensábase que'l so oxetivu yera Alsacia o'l Ríu Mosela. Sicasí, desque s'echar# voz del 5 de xunu del movimientu de Marlborough al Eleutor, tarreció que'l so oxetivu primordial fora Baviera,[5] onde s'atopaba l'exércitu del Conde de Marsin. Escontra'l 22 de xunu, xunir al exércitu del Duque los refuerzos imperiales del Margrave de Baden, en Launsheim, dempués de lo que creóse una fuercia que sumaba 80.000 homes.

L'Emperador Leopoldu quería atraer de nuevu al Eleutor al bloque imperial, del que s'estremara antes d'empezar la guerra p'aliase col Rei Sol. Sicasí, Marlborough pensaba que la meyor manera de que Baviera volviera a la Gran Alianza yera una negociación dende una posición de poder, dempués de ganar a la coalición francobávara nel campu de batalla.[5] Pa realizar esta operación, los aliaos precisaben una base na retaguardia, preséu pal almacenamientu de provisiones y munición, según un bon pasu sobre'l Danubiu (estendieren demasiao les llinies de suministru, que pasaben por Nördlingen y Núremberg).[6] Per otru llau, l'Eleutor y el Conde de Marsin nun sabíen si Marlborough atacaría Donauwörth o Augsburgu –dambos puestos estratéxicos pa la Gran Alianza–; sicasí, los aliaos escoyeron la ciudá de Donauwörth, apoderada nel Norte pela llomba de Schellenberg.[7].

Preludiu editar

En 1703, el Mariscal de Francia, Claude Villars, aconseyara al Eleutor de Baviera que fortificara les sos ciudaes, “[...] n'especial Schellenberg, esi fuerte sobre Donauwörth, que la so importancia yá alvirtió'l gran Gustavo de Suecia [...]”.[8] A pesar del so avisu, l'Eleutor desoyó l'ablayáu fuerte de Schellenberg, que precisaba ser reparáu y fortificáu.

 
En 800 años d'historia, namái Gustavo Adolfo de Suecia consiguiera conquistar el fuerte de Schellenberg, en Donauwörth, mientres la Guerra de los Trenta Años.

Cuando Maximiliano diose cuenta de que Donauwörth diba ser atacada, encargó al Conde d'Arcu, un oficial piamontés, que reforzara les defenses de la ciudá y qu'aguantara nel fuerte Schellenberg. Unviáronse-y a d'Arcu 12.000 homes dende'l campamentu francobávaro de Dillingen –la mayoría de los cualos fueron tomaos de la guardia personal de Maximiliano o del reximientu del Príncipe eleutor–, encabezáu por oficiales veteranos.[9] En total, la guarnición que defendía Schellenberg taba formada por 16 batallones d'infantería bávaros y 7 franceses, 3 escuadrones bávaros y 6 franceses de dragones, sofitaos por 16 cañones. Amás, tres batallones de milicia sosteníen la plaza.[10]

Na nueche del 1 al 2 de xunetu, los aliaos acamparen en Amerdingen, a 14 km de Donauwörth. Foi ellí precisamente onde Marlborough recibió un mensaxe del Príncipe Eugenio de Saboya, que lu informaba de que'l Duque de Tallard colaba con una tropa de 35.000 homes al traviés de la Selva Negra pa reforzar l'exércitu francobávaro. Estes noticies fixeron que'l Duque convencer de nun teníen tiempu pa un asediu convencional, polo que, a pesar de les protestes del Margrave Luis Guillermo –alegando qu'un asaltu direutu causaría graves baxes–, Marlborough entamó un asaltu abiertu al fuerte de Schellenberg.[11]

El Xeneral d'Arcu conocía los paradoriu de les tropes aliaes, y confiaba en que disponía, siquier, d'un día enteru pa preparar les defenses de Donauwörth; sicasí, nes primeres hores del 2 de xunetu, l'exércitu de Marlborough empezó a llevantar el campamentu pa dirixise escontra Schellenberg.[12] El Duque revisó personalmente la meyora de la primer fuercia d'asaltu, principalmente granaderos ingleses y holandeses, tomaos en grupos de 130 homes de cada batallón sol so mandu.[13] Esta tropa, que cuntaba con 32 escuadrones de sofitu, foi dirixida pol xeneral holandés Johan Wingand van Goor. La segunda fuercia d'ataque taba formada por 8 batallones de tropes holandeses, ingleses y alemanes (de Hannover y d'Hesse), y por 35 batallones de caballería, comandados por Henry Lumley y el Conde Reynard van Hompesh.[11] L'ala del exércitu del Margrave Luis Guillermo coló na retaguardia de les de Marlborough, desempeñando un papel menos peligrosu.

 
El Duque de Marlborough (1650–1722), por Sir Godfrey Kneller. El Duque entamó un asaltu direutu al fuerte de Schellenberg, pero'l Príncipe Luis de Baden prefería realizar un llargu asediu. A la fin, la eleición de Marlborough prevaleció.[14]


Mientres los aliaos desfilaben escontra Donauwörth, ameyoráronse rápido les defenses del Schellenberg: punxéronse a puntu los cañones, construyóse un barganal nel perímetru del fuerte y escaváronse trincheres alredor del parapetu defensivu pa faelo doblemente efeutivu. Sicasí, a los nueve de la mañana del 2 de xunetu, d'Arcu foi avisáu de la meyora aliada escontra ellos y ordenó aína a la so infantería qu'ayudara a les sos inxenieros na preparación de les defenses. Un oficial francés y cronista de la dómina, el Coronel de la Colonie, escribió: “Nun tuvimos abondu tiempu pa completar esto satisfactoriamente [...][15]

A pesar de que la meyora de los aliaos foi entorpecido per caminos enllamorgaos, escontra media tarde yá cruciaren el ríu Wörnitz en Ebermergen. Marlborough ordenó al so xeneral de brigada, el Conde de Cadogan, que, en cuanto llegara pela rodiada de Donauwörth, tenía d'alloñar y acampar de manera que paeciera que los aliaos diben realizar un asediu al fuerte de Shellenberg.[16] Cuando'l Conde d'Arcu reparó los preparativos de Cadogan, abandonó la supervisión de la preparación de les defenses pa xintar col comandante francés de la villa, el Coronel du Bordet, creyendo que disponía del restu del día y de la nueche pa rematar los preparativos.[17] Sicasí, los vigías bávaros columbraron la decidida meyora de Marlborough, que pretendía realizar un asaltu inmediatu, y dieron la voz d'alarma, polo que'l Xeneral d'Arcu atayó de momentu la so cómoda xinta y entainóse al fuerte Schellenberg pa llamar a los sos homes a les armes.[18]

La batalla editar

Campu de batalla editar

La llomba de Schellenberg apoderaba'l Nordeste de Donauwörth, una ciudá cercada asitiada na confluencia de los ríos Danubiu y Wörnitz. Una de les sos fasteres taba protexida pol mestu y impenetrable monte de Boschberg; el Wörnitz y les sos barraqueres protexíen les fasteres del Sur y l'este, polo que la llomba yera'l meyor puestu pa la defensa de la ciudá. Nel so visu ovaláu, llana y abierta, había un antiguu fuerte, construyíu pol Rei Gustavo Adolfo de Suecia na Guerra de los Trenta Años, que s'atopaba nun estáu ruinosu. Amás, les muralles de Donauwörth yeren de segunda categoría y escarecíen de la sofisticación de les defenses construyíes pol inxenieru del Rei Sol, el Marqués de Vauban.[10]

Maniobres iniciales editar

 
Tomar del fuerte de Shellenberg, 2 de xunetu de 1704. Los defensores francobávaros consiguieron repeler dos veces a les fuercies del Duque de Marlborough hasta que'l Margrave de Baden llogró abrir una fienda nel lladral derechu.

Anque Marlborough sabía qu'un ataque fronteru al fuerte de Schellenberg sería bien duru, taba convencíu de que yera la única manera de conquistar rápido la ciudá de Donauwörth.[19]

Un home de la unidá de dragones, Christian Welsh, recordó: “El nuesu lladral nun tuvo dientro del campu de visión del enemigu hasta media tarde; sicasí, pa nun avagar los bávaros de fortalecese, el Duque ordenó al xeneral holandés van Goor qu'atacara cuanto antes.[20] Unu de los primeros oficiales qu'entró en combate foi'l Coronel Holcroft Blood, comandante d'artillería del exércitu de Marlborough, qu'ordenó disparar al enemigu dende les escampaes de Berg. Esti ataque foi rápido contestáu pol Xeneral d'Arcu, que los sos cañones empezaron a disparar dende'l fuerte de Gustavo Adolfo.

D'Arcu ordenó a la infantería francesa del Coronel de la Colonie que permaneciera nel visu del Schellenberg, pa rellenar les fiendes que los aliaos consiguieren producir nos sos defenses. Sicasí, por cuenta de la llanura del visu, esta posición nun los protexía del fueu enemigo. El Coronel Blood, qu'aína percibió esta situación, ordenó concentrar los disparos nel visu, polo que causó graves baxes nos homes del Coronel de la Colonie,[21] el cual más tarde escribió: “El fueu enemigo concentrar nel nuesu reximientu, la so primer descarga mancó de muerte al Conde de la Bastide [...] y el mio abrigu cubrir de sesos y sangre.[22] A pesar d'esti ataque, que fizo perder 80 granaderos y 5 oficiales, de la Colonie asumió que yera absolutamente necesariu que'l reximientu francés caltener na so posición.[23]

Primer asaltu de Marlborough editar

Unu de los primeros ataques de los aliaos foi'l forlorn hope,[24] lleváu a cabu por una fuercia de 80 granaderos ingleses, encabezaos pol Vizconde de Mordaunt y el Coronel Richard Munded. El movimientu pretendía parar el fueu de la defensa enemiga, dexando asina estremar a Marlborough el llugar óptimo onde crear una fienda.[25] Anque Mordaunt y Camuden sobrevivieron a la operación, la mayoría morriera esa nueche.[26]

A los seis de la tarde, tres el forlorn hope, el cuerpu principal d'infantería (mayormente granaderos ingleses y holandeses) empezó'l so ataque. La disciplinada marcha de los atacantes escontra'l Schellenberg llueu se convirtió nun violentu ataque. “La rapidez de los sos movimientos, xunida a los sos berros y allaríos, yera bien alarmante”, aprofió'l Coronel de la Colonie, qu'ordenó cargar a los sos soldaos p'acallantar los berros victoriosos de los atacantes.[27]

A midida que l'exércitu de Marlborough averar a Schellenberg, los sos soldaos convertir en blancos fáciles pal fueu francobávaro. Los disparos de los mosquetones, xunto coles esplosiones de les granaes, crearon un enorme tracamundiu nes fasteres de la llomba.[28] Pa facilitar l'asaltu al fuerte, cada soldáu portaba un fardu de cañes (cortaes del monte de Boschberg) pa usales como pontes sobre los fosos que se cavaren. Sicasí, éstes esbardiáronse, pos se confundieron unes arenu moventibles –producíes poles agües– coles cabianes defensives.[28]

A pesar de perder les sos cañes, siguieron la so dura meyora al traviés de los fosos y trincheres, hasta topetar coles files bávares nun xavaz combati cuerpu a cuerpu. La Guardia del Eleutor y los homes del Coronel de la Colonie sufrieron lo peor del ataque, “El pequeñu parapetu que dixebraba los dos exércitos convertir na más sangrienta llucha que pudiera concebise.[15] Sía comoquier, les fuercies aliaes nun pudieron enfusar nes defenses y tuvieron que tornar a la so posición inicial. El Xeneral van Goor, que dirixiera l'ataque, cuntar ente les numberoses víctimes.

Segundu asaltu de Marlborough editar

El segundu asaltu foi tamién infructuosu, pos los comandantes de brigada y reximientu aliaos tuvieron una gran dificultá pa reorganizar y faer avanzar les tropes de nuevu.[15] Por ello dirixeron personalmente l'ataque, poniéndose al mandu de los sos homes, y lleváronlos escontra'l fuerte nuna nueva riega de disparos de mosquetones y granaes.[29]

De nuevu hubo un enorme númberu de baxes aliaes, que los sos cadabres xacíen nel barganal enemigu. Nesti ataque, tamién morrió'l oficial que dirixía la operación, el Conde de Limburg-Styrum. Col caos imperante, rompiéronse files y les tropes atacantes fuxeron llomba embaxo mientres los exultantes granaderos bávaros, que saltaren el barganal coles sos bayonetes calaes, escorríenlos.[30] Sicasí, los guardias ingleses y la caballería de Lumley torgaron una derrota total, repeliendo a los bávaros y faciéndo-yos volver tres los sos defenses.[31]

Asaltu de Baden editar

 
El Margrave de Baden (1655-1707). Baden dirixó l'ala derecha del exércitu aliáu na batalla, onde foi mancáu nun pie. Tres Schellenberg, la so rellación con Marlborough empioró enforma, pos dambos consideraben la batalla una victoria personal.[32]

Tres el fracasu de los asaltos aliaos pa destruyir les defenses del fuerte de Schellenberg, Marlborough recibió información de que les defenses ente les muralles de Donauwörth y el parapetu defensivu taben terriblemente desorganizadas. Los malogrados asaltos del Duque d'atacar Schellenberg atraxeren a la mayoría de los homes del Conde d'Arcu de los sos puestos defensivos, dexando'l lladral esquierdu vulnerable y espuestu a los ataques aliaos.[33] L'otru comandante aliáu, el Margrave de Baden (que se xuniera a la batalla media hora dempués que Marlborough), columbró aína esta oportunidá y partió raudu colos sos granaderos dende la llanura de Berg p'asaltar el fuerte pol lladral esquierdu.[34]

Torpemente, el capitán de la guarnición de Donauwörth ordenara a los sos homes que cerraren les puertes de la ciudá, polo qu'agora namái podíen disparar dende les muralles.[35] Les tropes imperiales de Baden (sofitaes por 8 batallones de reserva de Marlborough), rompieron fácilmente les debilitaes defenses. Consiguieron entrar en Donauwörth, ganando a dellos batallones d'infantería y un reximientu de caballería, dempués de lo que reagrupáronse a los pies del fuerte de Schellenberg.

En cuanto vio'l peligru, el Conde d'Arcu entainar a llamar a los sos reximientos de dragones, nun intentu de detener la meyora de les fuercies imperiales escontra'l cume de la llomba.[34] Sicasí, tres compañíes de granaderos concentraron les sos descargues nos dragones franceses, obligándo-yos a retirase. Esto dexó a d'Arcu fora de contautu coles sos tropes, qu'aguantaben a lo cimero del fuerte, polo que s'abelugó en Donauwörth. Acordies con el Coronel de la Colonie, “[...] tuvo dellos problemes pa entrar na ciudá, pos el capitán de la guarnición duldó si teníen d'abrir les puertes”.[15]

Recta final editar

Consciente de que les tropes imperiales de Luis Guillermo de Baden avanzaben escontra Schellenberg, Marlborough empecipió un tercer asaltu. Esta vegada, los atacantes formaron una llinia más amplia, lo qu'obligó a los defensores a estender el so fueu (amenorgando asina'l númberu de baxes por disparu de mosquetones y granaes). Sicasí, les fuercies francobávaras, incluyendo al Coronel de la Colonie, nun yeren conscientes de que les tropes de Baden barrieren el lladral esquierdu y que'l Conde d'Arcu retirárase a Donauwörth.[36]Por esto, los defensores confiaben en que volveríen a repeler l'ataque aliáu: “Permanecimos firmes nos nuesos puestos, el nuesu fueu yera más regular que nunca y tábamos seguros del nuesu ésitu.[15]

Poco dempués del asaltu de Baden, les fuercies francobávaras columbraron llinies de soldaos con uniformes grises que veníen dende Donauwörth. Nun principiu, pensaron que yeren refuerzos de la guarnición urbana del Coronel du Bordet, pero aína diéronse cuenta de que se trataba de les tropes imperiales.[37] De la Colonie describió asina la escena: “Llegaron rápido [les tropes imperiales de Baden] al nuesu lladral, escontra los siete y media de la tarde, ensin que tuviéramos tiempu de reaccionar ante tal situación. Tuviéramos tan concentraos nos nuesos propios puestos [...]”. Dempués d'asitiase nel visu de la llomba, les tropes del Margrave de Baden empezaron a disparar a los sorprendíos defensores del fuerte de Schellenberg, forzando un realineamiento de les fuercies francobávaras. Entós, Marlborough dirixó a l'ala izquierda del exércitu aliáu, sofitada por un reximientu de dragones de reserva, escontra les debilitaes llinies defensives, colo qu'obligó a los soldaos a baxar pela llomba y romper el so orde.[38]

Los defensores de Schellenberg, superaos en númberu polos aliaos, aguantaren dos hores nel fuerte, pero l'ataque de Marlborough y Baden por dambos lladrales punxo fin a la so fiel resistencia. La llerza apoderar de les tropes francobávaras, que fuxeron espavoríes, y el Duque unvió 35 escuadrones de caballería y dragones a escorrer a les tropes enemigues na so fuxida. Nun había una bona ruta d'escape, pos la ponte sobre'l Danubiu derrumbárase mientres la batalla, y la mayoría de los homes del Conde d'Arcu morrieron afogaos intentando cruciar el rápidu ríu.[39]

Consecuencies editar

 
L'Eleutor de Baviera (1662-1726), por Joseph Vivien. Maximiliano desempeñara un importante papel contra Francia mientres la Guerra de los Nueve Años, pero pasó al bandu del Rei Sol antes del españíu de la Guerra de Socesión Española, enfrentándose al so suegru, l'Emperador Leopoldu.

El Coronel de la Colonie foi unu de los pocos soldaos que pudieron escapar de la batalla, na que l'Eleutor perdiera munches de les sos meyores tropes: l'aniquilación de los reximientos del Conde d'Arcu tuvo graves efeutos na capacidá militar del exércitu francobávaro pal restu de la campaña.[39] Bien pocos de los que participaron na batalla na defensa de Schellenberg volvieron xunise al exércitu del Eleutor y del Conde de Marsin,[40] magar ente los pocos que sí lo fixeron atópense'l Conde d'Arcu y el so llugarteniente, el Marqués de Maffei, que defendieron Lutzingen na Batalla de Höchstädt (1704).

De los 22.000 homes apuntaos nel exércitu aliáu, hubo 5.000 baxes mientres la batalla, que, de la mesma, enchieron tolos hospitales que Marlborough mandara instalar en Nördlingen.[41] Ente los muertos del bandu aliáu había seis Tenientes Xenerales, cuatro Xenerales y munchos otros oficiales, como coroneles y tenientes coroneles. Esto amuesa'l grau d'esposición al peligru de los oficiales, que teníen de dirixir a les sos tropes nel ataque, lo que provocó la cayida de grandes militares como'l Conde de Limburg-Styrum o'l Xeneral van Goor. Nengún otru conflictu bélicu de la Guerra de Socesión española cobróse tantu oficiales ente les sos víctimes.[42]

Per otra parte, la victoria aliada supunxo'l consiguiente llogru d'un botín, ente los que s'atopaben tolos cañones del fuerte de Schellenberg, xunto coles municiones, cebera y riqueces de Donauwörth. Sicasí, les llargues llistes de baxes causaron gran consternación por tola Gran Alianza, siendo destacable el clamor popular en L'Haya.[43] Les Provincies Xuníes acuñaron una moneda conmemorativa de la victoria, na qu'apaecía los Margrave de Baden y una inscripción llatina nel aviesu, ensin mención dalguna al Duque de Marlborough.[44] L'Emperador Leopoldu escribió personalmente al Duque pa remediar l'agraviu: “Nada puede ser más gloriosu que la celeridad y puxanza colos que vencistis al enemigu en Donauwörth”.[45]

La ciudá foi abandonada esa nueche pol Coronel du Bordet, cuando'l Eleutor llegaba con refuerzos (sacaos de les guarniciones de Neoburgo y Ratisbona), anque namái llegó a tiempu de ver l'aniquilación de les sos meyores tropes. Esto fizo que se retirara más allá del ríu Lech y acampó coles sos tropes cerca d'Augsburgu. La posición de Maximiliano y del so llugarteniente, el Conde de Marsin, yera muncho menos segura y taben desesperaos por recibir los refuerzos del Duque de Tallard, en camín al traviés de la Selva Negra.

Marlborough nun tenía munches opciones tres tomar de Donauwörth, pos escarecía de cañones d'asediu, lo que-y torgaba atacar Augsburgu o Múnich. Sicasí, el Duque taba decidíu a enfrentase al Eleutor primero que llegara'l Mariscal Tallard.[46] Sicasí, los comandantes aliaos nun yeren capaces de ponese d'alcuerdu sobre'l siguiente movimientu tres la Batalla de Schellenberg,[47] produciéndose un pequeñu asediu al pueblu de Rain, que foi tomáu'l 16 de xunetu.

 
Parte de la xenealoxía de la Casa d'Habsburgu. A pesar del so matrimoniu con María Antonia, fía del Emperador Leopoldu, l'Eleutor de Baviera caltúvose fiel al Rei Sol mientres tola guerra.

A lo llargo del mes de xunetu, Marlborough unvió a les sos tropes a afarar el campu bávara, quemando aldegues y destruyendo cultivos, col fin de provocar un enfrentamientu armáu col Eleutor o bien face-y volver al bandu imperial. L'espoliu de Baviera, que xeneró miseria ente la población, fizo que la so esposa, María Antonia, clamiára-y que dexara'l bandu francés y xuniérase a la Gran Alianza. L'Emperador tamién deseyaba que-y sofitara, polo que-y ufiertó amnistía y subsidios pal arreglu de los sos territorios.[48] Anque Maximiliano bazcuyó na so fidelidá al Rei Sol, decidir a siguir lluchando contra'l Emperador Leopoldu y la Gran Alianza cuando recibió les noticies de la cercana llegada de los refuerzos de Tallard, con 35.000 homes.[49] Sicasí, les fuercies de Marlborough y Baden tamién diben recibir ayuda, pos el Príncipe Eugenio de Saboya dirixir a Baviera con 18.000 homes.[50]

El 5 d'agostu axuntáronse los trés comandantes aliaos, Marlborough, Baden y Saboya, pa entamar el so siguiente movimientu. El plan del Margrave de sitiar la ciudá d'Ingolstadt, nel Danubiu, con un exércitu de 15.000 homes, foi sofitáu con entusiasmu polos otros dos líderes (a pesar de la so inferioridá numbérica).[51] Finalmente, l'exércitu aliáu[52] enfrentar a la coalición francobávara[53] pela redolada del pueblu de Blindheim, nel Danubiu. La batalla, que se produció'l 13 d'agostu, conocer na Historia como la Batalla de Höchstädt (1704)(o batalla de Blenheim pa los ingleses).

Referencies culturales editar

Nel so poema La Campaña, Joseph Addison (1672–1719) conmemora la llarga marcha del Duque de Marlborough hasta'l Danubiu. Anque la tema principal ye la victoria de Batalla de Höchstädt (1704), l'asaltu a Schellenberg forma parte del preludiu del poema:

The march concludes, the various realms are past; / La marcha conclúi, dellos reinos dexaos tras
Th` immortal Schellenberg appears at last. / L'inmortal Schellenberg apaez a la fin

Addison fai referencia al altu númberu de baxes y a la violencia del combate, solidarizándose con tolos combatientes:

Nations with nations mix`d confus`dly die / Entemécense naciones con naciones, morriendo nel tracamundiu
And lost in one promiscuous carnage lie / Perdíos nun sórdido llechu de sangre

Finalmente, los aliaos llogren la victoria:

The war breaks in, the fierce Bavarians yield, / La guerra termina y los fieros bávaros apúrrense
And see their camp with British legions fill`d./ Y ven el so campamentu, de lexones britániques llenu

De nuevu, llaméntase sobre la masacre, esta vegada enfatizando nos soldaos ingleses:

Th` illustrious youths, that left their native shore / Los pernomaos nuevos, que dexaron les sos tierres natives
To march where Britons never march`d before./ Pa desfilar per onde los británicos enxamás llucharon
After such toils o`ercome, such dangers past / Dempués del esfuerciu pasáu y los peligros superaos
Stretch`d on Bavarian ramparts breathe their last./ Averar a les muralles bávares na so resistencia final

Sicasí, el poeta nun escaez l'espoliu del campu bávara qu'asocedió a la batalla:

In vengeance rous`d, the soldier fills his hand / Espierta la vengación, los soldaos quitar# la sede
With sword and fire, and ravages the land,/ Con fueu y espada, pa la tierra afarar
A thousand villages to ashes turns, / Miles de pueblos tornar en cenices,
In crackling flames a thousand harvests burns./ Y en llapaes enceses les colleches amburen[54]

Bibliografía editar

  • Chandler, David G. Marlborough as Military Commander. Spellmount Ltd, 2003. ISBN 1-86227-195-X
  • Crane, Ronald S. A Collection of Poems. Harper and Brothers, 1932.
  • de la Colonie, Jean. Chronicles of an Old Campaigner, 1692-1717. London, 1904.
  • Falkner, James. Blenheim 1704: Marlborough's Greatest Victory. Pen & Sword Books Ltd, 2004. ISBN 1-84415-050-X
  • Spencer, Charles. Blenheim: Battle for Europe. Phoenix, 2005. ISBN 0-304-36704-4
  • Tincey, John. Blenheim 1704: The Duke of Marlborough's Masterpiece. Osprey Publishing Ltd, 2004. ISBN 1-84176-771-9

Referencies editar

  1. Chandler páx.137: Marlborough as a Militar Commander
  2. Les cifres exactes nun se conocen.
  3. Operación ofensiva qu'utiliza la velocidá y la sorpresa pa consiguir rápido los sos oxetivos.
  4. Falkner (páx. 43): Blenheim 1704: Marlborough's Greatest Victory. Marlborough emprestaba atención a los comentarios contrarios (sobremanera de Baden) a esta política. Sicasí, foi él quien dio la orde. Spencer (páx. 211) afirma que “afarar Baviera foi, pa los tiempos que corríen, una barbaridá”. Chandler (páx. 139) afita la cifra de conceyos afaraos en 400.
  5. 5,0 5,1 Spencer (páx. 173): Blenheim: Battle for Europe.
  6. Spencer (páx. 172): Blenheim: Battle for Europe.
  7. Spencer (páx. 174): Blenheim: Battle for Europe. Descrita pol capellán de Marlborough como “la llomba-campana”.
  8. Spencer (páx. 174): Blenheim: Battle for Europe.
  9. Spencer (páx. 174): Blenheim: Battle for Europe. Spencer asegura que fueron 13.000 homes.
  10. 10,0 10,1 Falkner (páx. 29): Blenheim 1704: Marlborough's Greatest Victory.
  11. 11,0 11,1 Falkner (páx. 31): Blenheim 1704: Marlborough's Greatest Victory.
  12. Spencer (páx. 176): Blenheim: Battle for Europe.
  13. Falkner (páx. 31): Blenheim 1704: Marlborough's Greatest Victory. Esti grupu taba constituyíu, aparte de por granaderos, por voluntarios encargaos d'asaltar les defenses en primer llugar.
  14. Falkner (páx. 31): Blenheim 1704: Marlborough's Greatest Victory. Marlborough yera'l representante de la Reina Ana na Gran Alianza, que, en realidá, dirixía.
  15. 15,0 15,1 15,2 15,3 15,4 De la Colonie (páxs. 180–195): Chronicles of an Old Campaigner, 1692-1717.
  16. Spencer (páx. 177): Blenheim: Batte for Europe.
  17. Spencer (páx. 177): Blenheim: Battle for Europe.
  18. Falkner (páx. 33): Blenheim 1704: Marlborough's Greatest Victory.
  19. Spencer (páx. 177): Blenheim: Battle for Europe. Marlborough calculó que, cada hora que se dexara al enemigu preparar los sos defenses, equivaldría a una perda de 1.000 homes.
  20. Christian Welsh, tamién conocíu como Comadre Ross o Señora Davies, camudara la so identidá p'apuntase nel exércitu como un home nel añu 1693.
  21. Spencer (páx. 179): Blenheim: Battle for Europe
  22. De la Colonie (páxs.180–195): Chronicles of an Old Campaigner, 1692-1717.
  23. De la Colonie (páxs. 180– 195): Chronicles of an Old Camaigner, 1692-1717. El Coronel de la Colonie taba resueltu a caltener la disciplina y tar preparaos pa cuando fueren llamaos a l'aición.
  24. Movimientu ofensivu que'l so oxetivu principal ye crear una fienda nes llinies defensives, que trai un grave sacrificiu humanu.
  25. Spencer (páx. 179): Blenheim: Battle for Europe. Spencer afita la cifra en 50 homes.
  26. Spencer (páx. 179): Blenheim: Battle for Europe. Spencer diz que namái 10 persones sobrevivieron al forlorn hope, y Falkner (páx. 39) asegura que fueron 17.
  27. De la Colonie (páx. 185): Chronicles of an Old Campaigner, 1692–1717.
  28. 28,0 28,1 Falkner (páx. 34): Blenheim 1704: Marlborough's Greatest Victory.
  29. De la Colonie (páxs. 180–195): Chronicles of an Old Campaigner, 1692-1717. De la Colonie caltién que recibieron siete descargues siguíes de granaes.
  30. Falkner (páx. 35): Blenheim 1704: Marlborough's Greatest Victory.
  31. Spencer (páx. 180): Blenheim: Battle for Europe.
  32. Spencer (páx. 212): Blenheim: Battle for Europe.
  33. Falkner (páx. 36): Blenheim 1704: Marlborough's Greatest Victory. Esta información foi afayada por un soldáu que s'esviara mientres l'ataque, anque de la Colonie sostién que s'unvió un grupu de 20 homes pa faer una reconocencia de la zona.
  34. 34,0 34,1 Falkner (páx. 36): Blenheim 1704: Marlborough's Greatest Victory.
  35. De la Colonie (páxs. 180–195): Chronicles of an Old Campaigner, 1692–717. De la Colonie asegura que'l capitán pensaba qu'ésta yera la meyor manera d'asegurar Donauwörth; sicasí, “[...] causó la nuesa ruina”.
  36. Spencer (páx. 182): Blenheim: Battle for Europe. Spencer caltién que d'Arcu asumiera que'l restu de los sos homes precediéren-y na so fuxida, pero taba equivocáu.
  37. Falkner (páx. 36): Blenheim 1704: Marlborough's Greatest Vctory.
  38. Falkner (páx. 37): Blenheim 1704: Marlborough's Greatest Victory.
  39. 39,0 39,1 Falkner (páx. 39): Blenheim 1704: Marlborough's Greatest Victory.
  40. Spencer (páx. 183): Blenheim: Battle for Europe.
  41. Spencer (páx. 184): Blenheim: Battle for Europe. Spencer sostién que fueron 6.000 baxes.
  42. Spencer (páx. 184): Blenheim: Battle for Europe.
  43. Spencer (páx. 191): Blenheim: Battle for Europe.
  44. La inscripción rezaba: “L'enemigu foi vencíu y escorríu hasta'l so campamentu en Schellenberg, cerca de Donauwörth, 1704”.
  45. Spencer (páx. 192): Blenheim: Battle for Europe.
  46. Chandler (páx. 136): Marlborough as a Militar Commander. La maquinaria d'asediu imperial cayera en manes enemigues el pasáu añu, y tábense construyendo nueves en Maguncia y Núremberg.
  47. Spencer (páx. 212): Blenheim: Battle for Europe. Dambos líderes consideraben que la operación de Schellenberg foi una victoria personal.
  48. Spencer (páx. 217): Blenheim: Battle for Europe. L'Emperador coles mesmes aseguró que-y apurriría los territorios de Burgau y Palatináu-Neoburgo.
  49. Falkner (páx. 44): Blenheim 1704: Marlborough's Greatest Victory. A Tallard nun-y gustó que l'Eleutor ordenara la dispersión de los sos homes como respuesta al espoliu de Baviera. Spencer (páx. 216) asegura que fizo esto pa protexer los sos propios intereses.
  50. Falkner (páx. 44): Blenheim 1704: Marlborough's Greatest Victory. Falkner afita la cifra en 20.000 homes.
  51. Spencer (páx. 220): Blenheim: Battle for Europe. Marlborough y Saboya taben bien interesaos en desfacer del so aliáu. Sabíen que los próximos díes diben ser bien violentos, y la naturaleza prudente de Baden diba ser una torga.
  52. Spencer (páx. 220): Blenheim: Battle for Europe. Esta fuercia cuntaba con 52.000 homes.
  53. Spencer (páx. 220): Blenheim: Battle for Europe. Esti exércitu superába-y en númberu, pos sumaba 56.000 homes.
  54. Crane (versos 281-291). La Campaña, de Joseph Addison.

Enllaces esternos editar