Francia na Edá Moderna

Francia na Edá Moderna ye un periodu de la Historia de Francia qu'entiende dende los años finales del sieglu XIV y principios del sieglu XV hasta l'empiezu de la Revolución a finales del sieglu XVIII. Nesti periodu, Francia entamóse en redol a una monarquía absoluta.

Antiguu Réxime en Francia editar

El términu Antiguu Réxime (en francés, el Ancien Régime) refierse principalmente al sistema aristocráticu, social y políticu establecíu en Francia dende'l sieglu XV al sieglu XVIII. Les estructures alministrativu y social del Antiguu Réxime fueron la resultancia d'años de construcción estatal, actos llexislativos (como la Ordenanza de Villers-Cotterêts), conflictos internos y guerres civiles, pero Francia siguió siendo un mosaicu confusu de privilexos locales y diferencies históriques hasta que la Revolución Francesa traxo consigo una supresión radical de la incoherencia alministrativa.

 
Espansión territorial francesa 1552-1798.

A mediaos del sieglu XV, Francia yera significativamente menor que na Edá Contemporánea,[1] yá que territorios que pertenecen a Francia, entós yeren dependencies d'otros Estaos, como Rosellón, Cerdaña, Calais, Béarn, Baxa Navarra, Condáu de Foix, Condáu de Flandes, Artois, Lorena, Alsacia, Trois-Évêchés, Francu Condáu, Saboya, Bresse, Bugey, Gex, Niza, Provenza, el Delfinado, y Bretaña, y había tamién enclaves estranxeros, como'l Comtat Venaissin. Amás, ciertes provincies dientro de Francia yeren dominios nobiliarios de families importantes, como'l Bourbonnais, Cole, Forez y Auvergne, en manes de la Casa de Borbón.[2]

Dende finales del XV hasta'l sieglu XVII, Francia embarcar nuna espansión territorial masiva:

Francia permaneció mientres esi periodu como un ruempecabeces de privilexos locales y diferencies históriques, y el poder arbitrario del monarca taba llindáu poles particularidaes históriques y rexonales. Les divisiones y prerrogativas alministratives, fiscales, llegales, xudiciales y eclesiástiques, entecruzábense frecuentemente (por casu, los obispaos y diócesis raramente coincidíen coles divisiones alministratives). Ciertes provincies y ciudaes ganaren privilexos especiales (como tipos impositivos menores na gabela, l'impuestu de la sal). El sur de Francia taba gobernáu pola llei escrita afecha del derechu romanu, ente que'l norte tar pol derechu consuetudinario (qu'en 1453 foi codificado de forma escrita).

Francia tamién s'embarcó na esploración, colonización, y los intercambios mercantiles col continente americanu. La Colonización francesa d'América estableció Nueva Francia, Martinica, Guadalupe, Saint-Domingue y Guayana, tamién la India francesa, y establecimientos nel Océanu Índicu (Reunión), l'Alloñáu Oriente, y dellos puestos comerciales n'África.

Historia política editar

La formación de la monarquía autoritaria editar

 
Francia en 1477, a empiezos de la Edá Moderna.

Tres la muerte de Carlos VII en 1461, el so fíu Lluis XI prosiguió la política del so padre de llindar el poder de la nobleza, que s'empecipió una revuelta feudal contra l'autoridá real, la Lliga del Bien públicu en 1465. A pesar de nun llograr un trunfu sobre los rebeldes, entamó aiciones pa recuperar el so poder, lo que vieno topetar coles ambiciones expansionistas del duque de Borgoña Carlos el Temerariu. A la muerte d'esti postreru na Batalla de Nancy de 1477, Luis apoderar de gran parte de los territorios borgoñonos al escosase la descendencia masculina revertía la apanage al dominiu real, la paz llegó col Tratáu de Arrás (1482), que dexó al rei francés permanecer nes tierres borgoñones yá ocupaes y dexes los señoríos de los Países Baxos al archiduque Felipe d'Habsburgu. La Corona llevó a cabu un esfuerciu pa someter a la nobleza militar con cargos al serviciu del rei, ameyorar el sistema de tributación, lo que dexó cuntar con unos ingresos pa crear un exércitu permanente con artillería, lo que de la mesma redundó nel amenorgamientu de la dependencia de les lleves feudales, y amás , la centralización alministrativa riquía que los militares sofitaren el llabor de los oficiales de l'alministración y de xusticia.[3]

A la muerte de Lluis XI, asocedió-y el so fíu Carlos VIII so la rexencia de la so fía Ana de Beaujeu, momentu aprovecháu pola nobleza pa promover otra revuelta empobinada por Lluis II de Orléans en contra de la rexente, conocida como la Guerra Lloca (1485-1488). La so conclusión produció'l matrimoniu de Carlos cola duquesa Ana de Bretaña en 1491, los que traxo al ducáu na órbita francesa, y supunxo na práutica, la extición del últimu principáu territorial autónomu a escapar del control de la Corona francesa.[3]

Les Guerres italianes editar

Una vegada algamada la mayoría d'edá en 1491, el rei francés Carlos VIII foi animáu pol rexente y gobernante de Milán, Ludovico Sforza, por qu'aprovechando los derechos angevinos al tronu napolitanu llograos tres el fallecimientu de Carlos V de Maine en 1481, espulsara del reinu de Nápoles a los Trastámara, quien podíen quitar del poder que detentaba en Milán en nome del so sobrín Gian Galeazzo Sforza. Con vistes a salvaguardar la so campaña n'Italia, Carlos VIII fixo trataos de paz colos sos vecinos: Étaples (1492) con Inglaterra, Barcelona (1493) con Aragón, y Senlis (1493) colos Habsburgu sobre Borgoña. Y en 1494 crució los Alpes y entró n'Italia, empezando un nuevu periodu na historia de Francia y d'Europa, les Guerres italianes.

Na Guerra italiana de 1494-1498, les fuercies franceses entraron n'Italia práuticamente ensin oposición, una y bones los exércitos de los condottieri y de les repúbliques urbanes nun podíen aguantar. Carlos consiguió ser coronáu rei de Nápoles, pero la oposición entamar na Lliga de Venecia, y les derrotes franceses de Fornovo y Atella obligaron a Carlos a retirase a Francia onde finó en 1498.

El so socesor Lluis XII, primu segundu de Lluis XI, aprovechó la circunstancia de ser nietu de Valentina Visconti pa reclamar el ducáu de Milán. Los franceses pasaron los Alpes n'agostu de 1499, y ensin poder aguantar Ludovico Sforza fuxó y Lluis XII foi reconocíu duque de Milán. En 1500 Lluis algamó nel Tratáu de Granada un alcuerdu con Fernandu II d'Aragón pa estremar el reinu Nápoles. Na Guerra de Nápoles (1501-1504), les tropes aragoneses y franceses partieron el reinu, pero les desavenencies na partición conducieron a una guerra ente Luis y Fernando. Les derrotes franceses en Ceriñola y Batalla del Garellano provocaron la retirada francesa del reinu de Nápoles pero entá se calteníen en Milán.

La Lliga de Cambrai de 1508 primeramente taba enfocada a frenar el expansionismo de la República de Venecia, pero una vegada algamáu'l so propósitu'l papa apautó aliances pa espulsar a los franceses d'Italia, y el rei francés respondió cola convocatoria de Conciliábulo de Pisa pa deponer al papa Xuliu II. Sicasí, el Papa respondió convocando'l Concilio de Letrán V y formó una Santa Lliga de Blois n'ochobre de 1511. A pesar de la victoria francesa en Rávena n'abril de 1512, el so xeneral Gastón de Foix finó mientres la batalla, y asediado el reinu francés por distintos enemigos, los franceses viéronse obligaos a retirase de Milán. Les derrotes franceses de Novara, Guinegate y Dijon fixeron capitular a Lluis XII, que finó'l 1 de xineru de 1515. Asocedió-y el so xenru Francisco I, que siguió les pretensiones sobre Milán. La victoria francesa en Marignano en setiembre de 1515 punxo de nuevu Milán en manes del rei, y la paz llegó col tratáu de Bruxeles de 1516.

La eleición del rei Carlos I d'España como soberanu del Sacru Imperiu Romanu, en desterciu de les aspiraciones del rei Francisco llevó a un colapsu de les rellaciones ente Francia y los Habsburgu. El rei francés implicar en sofitar a Enrique II de Navarra pa recuperar el reinu de Navarra,[4] pero la contraofensiva española resultó un ésitu y la guerra estender en más frentes. A mediaos de payares de 1521, les tropes imperiales tomaron Milán a los franceses, y les contraofensives franceses en Lombardía fracasaron en Bicoca y Pavía, onde'l rei francés foi prindáu y viose en cautiverio en Madrid. Ellí Francisco viose obligáu a aceptar grandes concesiones sobre los sos territorios italianos nel Tratáu de Madrid (1526).

 
Francisco I por Jean Clouet

La victoria imperial n'Italia motivó la constitución de la Lliga de Cognac na que taba'l papa Clemente VII. L'exércitu imperial escaló Roma y les derrotes franceses nel asediu de Nápoles y en Landriano proujo la pacificación xeneral nel Tratáu de Barcelona (1529) y na Paz de Cambrai y subsiguientemente l'emperador Carlos foi coronáu emperador.

Les aspiraciones de Francisco n'Italia prosigió el conflictu. La Guerra italiana de 1536-1538 foi motivada pola socesión de Lián al finar el duque Francisco II Sforza y que terminó por escosamientu de los contendentes na Tregua de Niza. Na Guerra italiana de 1542-1546 l'alianza francu-otomana enfrentar a l'alianza del emperador cola del rei Enrique VIII d'Inglaterra, de cuenta que la victoria francesa en Cerisoles nun supunxo una meyora en Lombardía al tener qu'encarar el rei francés la invasión del norte de Francia. L'escosamientu y la necesidá de fondos llevó a la pacificación en Crépy y Ardres.

En 1547 finó'l rei Francisco I y asocedió-y el so fíu Enrique II. Enrique, que quería socavar el poder de la Casa d'Austria n'Europa, aprovechó'l pidimientu d'alianza del duque de Parma Octavio Farnesio frente al emperador Carlos V, quien quería recuperar el ducáu, pa empecipiar otra nueva guerra, la Guerra italiana de 1551-1559.[5] Pol Tratáu de Chambord aliar colos príncipes alemanes luteranos. De primeres Francia tuvo ésitu na so ofensiva contra Lorena cola conquista de los Trés Obispaos de Metz, Toul, Verdun, aseguraes cola victoria de Renty; y n'Italia la guerra de treslladó a Siena, onde l'intentu d'invasión francesa de Toscana en 1553 fracasó cola so derrota na batalla de Marcianu (1554). L'emperador axustó'l fin de les actividaes béliques cola Paz de Augsburgu y la Tregua de Vaucelles pa dar en regular la so abicación.[6] En febreru de 1556 l'emperador Carlos abdicó de los sos reinos españoles en Felipe II y en setiembre dexó'l gobiernu del imperiu nel so hermno el rei de Romanos Fernandu I. Sicasí, la guerra reactivóse cuando'l papa Paulo IV aliar col rei de Francia pa espulsar a los españoles d'Italia. Mientres n'Italia imponíense los exércitos españoles, activóse'l frente en Flandes, onde'l franceses fueron ganaos en San Quintín en 1557. La pacificación xeneral llegó cola paz de Cateau-Cambrésis (1559), na qu'Enrique II arrenunciaba a la reclamación de los sos derechos sobre los territorios italianos. Mientres los festexos de celebración de la paz, una llanza travesó'l güeyu d'Enrique II, que morrió pocu dempués.

Les Guerres de Relixón editar

Los primeros problemes relixosos apaecieron sol reináu de Francisco I. A partir del Asuntu de los pasquinos (1534) empecipióse empezó la persecución de los protestantes, sancionáu pol Edictu de Fontainebleau (1540). El so fíu Enrique II prosiguió la persecución cola creación d'un tribunal especial (Chambre Ardente) y la publicación de los edictos de Châteaubriant (1551) y el de Compiègne (1557). Sicasí, dende mediaos del sieglu XVI amontóse'l númberu de calvinistes (hugonotes) nos ambientes urbanos y nes files de la nobleza.[7]

Cola muerte d'Enrique II en 1559, el so fíu Francisco II dexó'l gobiernu a la Casa de Guisa, al duque Francisco de Guisa y al cardenal de Lorena, firmes partidarios del catolicismu. Pero que'l so gobiernu xeneró una oposición que desaguó na Conxura de Amboise pa secuestrar al rei. Ante eso y la creciente conflictividá nel reinu ente católicos y hugonotes buscóse una vía de diálogu, pero mentanto, el rei finó al cabu de diecisiete meses de reináu y asocedió-y el so hermanu Carlos IX so la rexencia de la so madre Catalina de Médici. Pese al fracasu de la Conferencia de Poissy, la rexente intentó poner frenu a la conflictividá ente católicos y hugonotes col Edictu de Saint-Germain (1562), que reconocía la tolerancia civil de los hugonotes. Sicasí, unos meses dempués, la Masacre de Wassy favoreció la reaición protestante liderada por Lluis de Borbón, príncipe de Condé, y l'entamu de la primer guerra de relixón (1562-1563). Solo la muerte del duque de Guisa facer# posible una tregua nel Edictu de Amboise. Y pa encimentar la mesma y asegurar la llealtá de los nobles a la Corona, el rei Carlos IX foi declaráu mayor d'edá n'agostu de 1563, pero la so madre siguió calteniendo un papel destacáu na política del reinu.

La tensión ente católicos y hugonotes siguía latente, la revuelta calvinista nos Países Baxos l'entamu de la Guerra de los Ochenta Años producieron la medrana nos hugonotes que los españoles podríen ayudar a reinar madre p'acabar col protestantismu. La Sorpresa de Meaux, na que'l príncipe de Condé intentó apoderase de la familia real, y la matanza de católicos en Nîmes (Michelade) provocaron que la reina madre abandonara la política de concordia y empezara la segunda guerra de relixón (1567–1568); y pocu dempués la tercer guerra (1568-1570), debíu al intentu de secuestru del príncipe de Condé por reinar madre. Condé finaría mientres el cursu de la guerra y el nuevu líder de los hugonotes Gaspar de Coligny robló la Paz de Saint-Germain, que reinstauraba la llibertá de conciencia y cultu, y alcordaba el matrimoniu de la católica Margarita de Valois, hermana del rei, col príncipe protestante Enrique de Borbón, rei de Navarra dende 1572. Coligny pasó a ganase'l favor del rei, en desterciu de la so madre.

 
Masacre de la nueche de San Bartolomé.

La boda ente Enrique III de Navarra y Margarita de Valois axuntó en París a la nobleza hugonote. L'atentáu frustado contra Coligny creó un estáu d'hostilidá na ciudá. Reinar madre convenció al rei pa esaniciar a los cabezaleros hugonotes.[8] Y pa evitar la reaición de los hugonotes, la nueche del 23 al 24 d'agostu de 1572 empecipiar en París la Matanza de San Bartolomé, na que resultó muertu'l mesmu Coligny, y que s'estendió poles provincies. Foi l'empiezu de la cuarta guerra de relixón (1572-1573). La eleición d'Enrique d'Anjou, hermanu del rei, como rei de Polonia, foi lo que favoreció'l fin de la guerra col Edictu de Boulogne en xunetu de 1573, que reconocía los cultu protestante en priváu y solo nes ciudaes de La Rochelle, Montauban y Nîmes.

Dempués d'esti ésitu católicu, surdió un movimientu católicu descontentu pol reforzamientu del poder real. El so oxetivu yera anular el poder de reinar madre ya imponer a Francisco de Alençon, hermanu del rei Carlos IX como herederu en cuenta del so otru hermanu Enrique, rei de Polonia.[9] Les conxuraciones de los malcontents fueron afayaes, pero los hugonotes tomaron les armes empezando la quinta guerra de relixón (1574-1576). El rei Carlos IX finó y asocedió-y el so hermano Enrique III. Ante les fuxíes de la corte de los príncipes sobrevivientes de la matanza de San Bartolomé: Enrique, príncipe de Condé y Enrique de Navarra, pa liderar a los hugonotes, y la deserción del so hermanu Francisco de Alençon; el nuevu rei, abarganáu en París, tuvo que capitular nel Edictu de Beaulieu, que fizo amplies concesiones a los hugonotes. Pero'l duque Enrique de Guisa oponer a la mesma y llogró constituyir la Lliga Católica. Y en los Estaos Xenerales de Blois, el rei primíu polos católicos reemprendió una nueva guerra, la sesta (1577), tres la cual, el Edictu de Poitiers acutó al de Beaulieu. El rei designó a la so madre por que viaxara pol reinu p'afitar la paz definitiva, pa lo cual establecióse'l Tratáu de Nérac, que daba a los hugonotes mientres seis meses, catorce places de seguridá, pero pasáu esi tiempu negar a reintegrarlas y empezó la séptima guerra (1579-1580), rematada na Paz de Fleix.

En 1584 Francisco de Alençon finó, de lo que resultó que'l rei Enrique de Navarra, protestante, pasaba a ocupar el primer llugar na socesión del rei Enrique III. Ante esta situación el duque Enrique de Guisa apautó col rei Felipe II d'España nel tratáu de Joinville pa erradicar a los hugonotes. El rei tuvo que claudicar a la Lliga Católica nel Edictu de Nemours por que prohibíase el cultu protestante y torgaba la socesión n'Enrique de Navarra o'l príncipe de Condé. Con ello empezó la octava guerra o la guerra de los trés Enriques (1584-1598). Les victories de Guisa y la so torna a París provocaron la espulsión del rei de la ciudá nel Día de les barricaes (1588), el rei tuvo que capitular y convocar a los Estaos Xenerales en Blois onde asesinó a los Guisa. Ello provocó'l que la Lliga Católica formara un gobiernu que nun reconocía a Enrique III como rei y nomara al duque de Mayena como Llugarteniente del Reinu. Ante esto, Enrique III tuvo qu'aliase colos hugonotes y reconocer como herederu a Enrique de Navarra.[10]

En 1589 el rei foi asesináu y asocedió-y Enrique de Navarra como Enrique IV. Pela so parte la Lliga Católica proclamó al cardenal Carlos de Borbón como rei y prosiguieron la guerra cola ayuda española. El cardenal Carlos de Borbón finó en 1590 y la Lliga axuntó unos Estaos Xenerales en París pa buscar un nuevu soberanu. Ante esta situación, Enrique IV fixo pública conversión al catolicismu, lo qu'aceleró la so reconocencia como rei. Declaró la guerra a España y tres la victoria na batalla de Fontaine-Française (1595) sometió a la Lliga Católica. La paz relixosa llegó n'abril de 1598 col Edictu de Nantes, pol que los hugonotes llograron la llibertá de conciencia, la llibertá de cultu llindada y l'igualdá civil colos católicos, y la paz con España llegó apenes un mes dempués cola Paz de Vervins, pol que foi reconocíu como rei de Francia.

El sieglu XVII editar

 
Lluis XIV por Claude Lefèbvre.

Mientres el reináu d'Enrique IV llevar a cabu una política de reconstrucción del reinu tres les guerres de relixón y de reforzamientu de l'autoridá regia. Foi apuñaláu por un fanáticu católicu en 1610. Asocedió-y el so fíu Lluis XIII so una conflictiva rexencia de la so madre María de Médici. En 1617 el rei asumió'l poder y ente 1620-1629 procedió contra los hugonotes, lideraos pol duque Enrique de Rohan. La paz de Alais suprimió los sos derechos políticos y l'esmantelamientu de les sos fortaleces, pero caltenía la llibertá de cultu del edictu de Nantes. Unos años antes el Cardenal Richelieu yá yera primer ministru, y dende la so posición encargóse per un sitiu de debilitar el poder de la nobleza, y por otru de neutralizar a la casa d'Habsburgu, entrando na Guerra de los Trenta Años nel bandu protestante dende 1635. Tamién se produció en dómina de Lluis XIII l'ampliación territorial de Nueva Francia y el desenvolvimientu d'una marina de guerra. El cardenal Richelieu finó en 1642 siendo asocedíu pol Cardenal Mazarino, meses dempués finó'l mesmu rei, al que-y asocedió'l so fíu Lluis XIV so la rexencia d'Ana d'Austria.

En 1648 la paz de Westfalia terminó la guerra de los Trenta Años pero la guerra francu-española (1635-1659) prosiguía. Los impuestos establecíos pol cardenal Mazarino fueron el detonante d'unes revueltes conocíes como la Fronda pa llindar l'autoridá del rei, pero finalmente la Fronda foi controlada por Mazarino. Y tres el tratáu de los Pirineos (1659) y la muerte de Mazarino (1661), el rei asumió'l gobiernu direutamente. El so reináu supunxo'l reforzamientu de l'autoridá del rei, y la realización de reformes alministratives y fiscales. Impunxo la so autoridá a los Parllamentos y a les provincies, derogó l'Edictu de Nantes col Edictu de Fontainebleau aplicando sobre los hugonotes les dragonaes, y designó a Colbert pa llevar a cabu a la meyora de la situación económica, lo cual fixo posible la reforma del exércitu, llevada a cabu por Louvois.

Cola muerte de Felipe IV d'España en 1665, el rei de Francia entamó una política espansiva qu'arreyó a Francia en guerres europees: la guerra de Devolución (1667–1668), la guerra d'Holanda (1672–1678), la guerra de les Xuntes (1683-1684), la guerra de los Nueve Años (1688-1697) y la Guerra de Socesión española (1701–1715). Frutu d'estos conflictos espandió descomanadamente'l territoriu: Alsacia, Metz, Toul, Verdún, Rosellón, Artois, Flandes francés, Cambrai, Francu Condáu, Sarre y Henao. Amás tamién s'amontó'l territoriu colonial n'América nel ríu Mississippi estableciendo ellí la Luisiana, más los establecimientos na India. Sicasí, l'estáu de guerra permanente llevada a cabu por Lluis XIV llevó al reinu en cantu de la bancarrota, lo que-y obligó a establecer elevaos impuestos.

El sieglu XVIII editar

 
Lluis XV por Maurice Quentin de La Tour.

Lluis XIV finó en 1715 y asocedió-y el so bisnietu Lluis XV. Nos entamos del so reináu hubo una torna a la paz y prosperidá so la rexencia del duque Felipe II d'Orleans (1715-1723) y el gobiernu del cardenal Fleury (1726-1743). La popularidá del rei empezar a resentise a partir de la Guerra de Socesión Austriaca (1740-1748), una y bones Lluis XV arrenunció aprovechase de les sos victories sobre Austria, y pola presencia de les favorites del rei, cuantimás Madame de Pompadour. En 1756 producióse una reordenación de la diplomacia europea: Francia pasó a aliase col so enemigu tradicional, los Habsburgu, pa compensar a Prusia y Gran Bretaña. Na Guerra de los Siete Años (1756-1763), Francia perdió'l so imperiu colonial na India y América, anque retuvo Saint-Domingue. Tres la derrota francesa'l duque de Choiseul llevó un programa de recuperación del prestíu internacional de Francia. Col so cese en 1770, el triunviratu de Maupeou trató de reforzar l'autoridá del rei cola reestructuración completa de les instituciones xudiciales al suprimir los parllamentos, y establecer un sistema de xusticia con oficiales asalariaos nomaos pola corona; sicasí, pa evitar la bancarrota, hubo qu'aumentar la presión fiscal. A la muerte del rei en 1774 asocedió-y el so nietu Lluis XVI.

Col empiezu del reináu de Lluis XVI, cesóse'l triunviratu de Maupeou y so los auspicios del so ministru d'Estáu'l conde de Maurepas los Parllamentos fueron restauraos, reconstituyendo asina'l más poderosu enemigu del poder del rei; y amás, Francia intervieno contra Gran Bretaña na Guerra d'Independencia de los Estaos Xuníos pa desquitase de la derrota de la Guerra de los Siete Años. Ante la catastrófica situación económica plantegáronse reformes financieres qu'atacaben los privilexos señoriales, como l'establecimientu de la igualdá fiscal. Sicasí, los estamentos privilexaos y los Parllamentos opunxéronse,[11] y ante l'intentu de supresión de los Parllamentos, asocediéronse revueltes populares, y el 8 d'agostu de 1788 fueron convocaos los Estaos Xenerales del Reinu pa mayu de 1789, nun periodu de males colleches nel que s'asocedieron motinos de trigu.

Tres l'apertura de los Estaos Xenerales, nun se llogró constituyir l'asamblea debíu al bloquéu de los diputaos del Tercer Estáu por que'l votu fora per cabeces y non por estamentos, y que les deliberaciones fueren de mancomún toos estamentos y non en cámares separaes. Los diputaos del Tercer Estáu llograron atraer a la so causa al cleru, yá que predominaba'l baxu cleru secular. El 17 de xunu los diputaos del Tercer Estáu y parte del cleru constituyir n'Asamblea Nacional, y el 19 de xunu xuntóse tol cleru. El rei tuvo que vencer y dexar a la nobleza axuntase col Tercer Estáu y el cleru'l 27 de xunu. El 9 de xunetu l'Asamblea reconstituyir a sigo mesma en Asamblea Nacional Constituyente, atribuyéndose un poder cimero al del rei. La Revolución francesa empezara.

Demografía editar

La Peste negro provocó la muerte d'alredor d'un terciu de la población de Francia dende la so apaición en 1348. Y yá que Francia taba somorguiada na Guerra de los Cien Años, nun foi hasta empiezos del sieglu XVI cuando'l nivel poblacional algamó los niveles de mediaos del sieglu XIV. Con una población envalorada de 11 millones de persones en 1400, 20 millones nel sieglu XVII, y 28 millones en 1789, Francia foi hasta 1795 el país más pobláu d'Europa, inclusive per delantre de Rusia europea, y el tercer país más pobláu del mundu, solo por detrás de China ya India, anque la ventaya demográfica francesa foi s'esmoreciendo adulces dempués de 1700, una y bones otros países crecieron más rápidu.[12][13]

Estos cambeos demográficos tamién dieron llugar a un aumentu masivu de la población urbana, anque en xunto, Francia siguía siendo un país fondamente rural. En redol al 1700, Francia tomaba unos 520 000 km² y con una población de 22 millones de persones, de les que siquier el 96% de la población yeren llabradores. París yera una de les ciudaes más poblaes d'Europa (alredor de 400 000 habitantes en 1550, 650 000 nel final del sieglu XVIII). Otres grandes ciudaes franceses fueron Lyon, Rouen, Burdeos, Toulouse y Marsella.

Estos sieglos vieron dellos periodos d'epidemies y les males colleches por cuenta de les guerres y el clima. Especialmente ente los años 1645 y 1715 asocedió'l Mínimu de Maunder como parte más fría de la llamada Pequeña Edá de Xelu. D'esta miente, ente 1693 y 1694, Francia perdió 6% de la so población, y nel estremáu duru iviernu de 1709, Francia perdió 3,5% de la so población. De magar, nengún periodu foi tan proporcionalmente mortal pa los franceses, incluyíes los dos guerres mundiales.[14]

Economía editar

El sieglu XVI editar

La economía de Francia nel empiezu de la edá Moderna carauterizar por una fuerte medría de la población y el desenvolvimientu de l'agricultura y la industria. Espandióse la producción de munchos productos agrícoles: aceitunes, vieno, sidra, isátide, azafrán. Tamién se produció la introducción de nuevos productos orixinarios d'Europa meridional como alcachofa, melón, llechuga, berenxena, apiu, fenoyu, perexil y alfalfa; y tamién del Nuevu Mundu, como'l maíz, el tomate, la pataca y el pimientu. Sicasí, l'agricultura francesa permaneció enllancada nes téuniques medievales, produciendo rendimientos baxos y a pesar que s'aumentar les tierres de cultivu, la máxima espansión agrícola algamóse llueu. La situación tornóse difícil dempués de la repitida perda de colleches dende 1550 escontra alantre pol rigor del clima.

El desenvolvimientu industrial dirixióse principalmente a la imprenta —qu'empezó en 1470 en París y en 1473 en Lyon— y la metalurxa. La forxa a alta temperatura y la minería tuvieron un importante desenvolvimientu, anque Francia caltener en niveles baxos en ciertos metales, como'l cobre, bronce, estañu y plomu, y viose obligáu a importalos. La producción de seda introducíu en Tours en 1470 y Lyon en 1536— creó un mercáu puxante, pero los productos franceses tuvieron una calidá inferior a los italianos. La producción de llana foi xeneralizada, como foi'l de llinu y cáñamu.

Dempués de París, Rouen yera la segunda ciudá más grande de Francia (70 000 habitantes a mediaos del sieglu XVI), gracies a la so actividá como una ciudá portuaria. Marsella foi'l segundu puertu más importante, al beneficiase de los alcuerdos ente'l reinu de Francia y Solimán el Magníficu. P'aumentar l'actividá marítima, Francisco I fundó Le Havre en 1517. Otros puertos significativos fueron Tolón, Saint-Malo y La Rochelle.

Lyon foi'l centru financiero y comercial de Francia. Les feries comerciales teníen llugar cuatro vegaes al añu y dexaben la esportación de los productos franceses y l'importación de productos estranxeros. En Lyon, amás, teníen residencia les grandes firmes de banqueros, como los Médici y Fugger. Les rutes comerciales conectaben Lyon, París y Rouen col restu del país. So los reinaos de Francisco I y Enrique II, la balanza comercial con España ya Inglaterra taba a favor de Francia; colos Países Baxos taba aproximao n'equilibriu, ente que con al respeutive d'Italia taba en déficit. Nes décades que siguieron, l'actividá marítima de los ingleses, los flamencos y holandeses entraron en conflictu con Francia y los mercaos más importantes pasaron escontra'l noroeste, provocando la crisis de Lyon como un centru comercial.

Por cuenta de que la política esterior francesa tuvo enfocada mientres la primer metá del sieglu XVI na situación italiana nes guerres italianes, Francia llegó tardíamente a la esploración y la colonización d'América. En 1524 Francisco I empezó a patrocinar esploraciones del Nuevu Mundu como a Giovanni da Verrazzano y Jacques Cartier, Enrique II a Nicolas Durand de Villegaignon que fundó la colonia de Francia Antártica cerca de Rio de Janeiro. Darréu sol patrociniu de Gaspar de Coligny, René de Goulaine Laudonnière y Jean Ribault fundaron unes curties colonies en Florida (Charlesfort en Parris Island, y Fort Caroline en Jacksonville) por que se establecieren los hugonotes.

A mediaos del sieglu XVI la crecedera demográfica y l'aumentu de la demanda de productos en Francia, concurrente cola superabundancia d'oru y plata procedente d'África y América, producieron inflación y estancamientu de los salarios, pos por casu el granu convertir en cinco veces más caru ente 1520-1600. Esto supunxo l'esbarrumbe del nivel de vida de munchu llabradores, especialmente los más afeutaos pola perda de les colleches, anque los propietarios de tierres y los comerciantes arriqueciérense. Esto condució a un menor poder adquisitivu y l'amenorgamientu de l'actividá manufacturera. Esta crisis monetaria llevó a Francia a abandonar la llibra como moneda circulante en favor del escudu y la prohibición de les monedes estranxeres. Coles mesmes les campañes militares de Francia n'Italia y les guerres de relixón riquieron una enorme cantidá de dineru n'efeutivu, que tuvo que ser financiada por aciu impuestos, que recayeron principalmente nos llabradores.

Coles guerres de relixón foi una dómina de crisis que coincidió coles males colleches y epidemies. Los batallosos llevaron a cabu represalies contra los sos respeutivos enemigos. Espolletaron los lladrones y les lligues de de autodefensa, cesó'l tresporte de mercancíes, los llabradores fuxeron a los montes y abandonaron les sos tierres, les ciudaes fueron amburaes.

El sieglu XVII editar

Dempués de 1597, la situación económica de Francia y la meyora de la producción agrícola viose facilitada por un ameyoramientu del clima. Enrique IV col so ministru Maximilien de Béthune adoptó delles reformes monetaries, como un meyor cuñu y la torna a la llibra tornesa como moneda, l'amenorgamientu de la delda y de los impuestos que gravaban a los llabradores, la recompra d'antigües tierres reales que fueren vendíes enantes, y la meyora de les carreteres y la construcción de canales y víes fluviales. Esto empecipió la filosofía del mercantilismu, que foi siguida pol Cardenal Richelieu, que, pa frenar les importaciones, impulsó la colonización de la Nueva Francia.

En dómina de Lluis XIV, el so ministru de finances Jean-Baptiste Colbert utilizó'l proteicionismu y el patronalgu del Estáu sobre les fábriques pa promover los productos de luxu. Esta inversión masiva en productos de luxu, y la so cobertoria al traviés de los primeros periódicos, como'l Mercure galant, fixo a Francia un papel de predominante na moda europea. L'Estáu creó nueves industries como los reales tapices en Beauvais o les canteres de mármol francés), fíxose cargu de les yá esistentes, protexó a los inventores y a los trabayadores de países estranxeros, y prohibió a los franceses emigrar. Pa caltener les carauterístiques de los productos franceses nos mercaos estranxeros, Colbert afitó pola llei la calidá y les midíes de cada productu, y faer castigar severamente les infraiciones. Incapaz d'abolir los impuestos de tránsitu de mercancíes d'una provincia del reinu a otra, Colbert fixo lo que pudo pa persuadir a les provincies pa igualalos. El so réxime económicu ameyoró caminos y canales. P'afalar a les empreses, como la [[Compañía francesa de les Indies Orientales —fundada en 1664— Colbert garantizó privilexos especiales nel comerciu como en Llevante, Senegal o Guinea, pa importar café, algodón, piel, pimienta y azucre, pero nengunu d'estes empreses llegaron al ésitu. Colbert algamó dellos importantes oxetivos pa la Marina Real Francesa: foi reconstruyida nel arsenal de Tolón, fundó'l puertu de Rochefort; les escueles navales de Rochefort, Saint Malo, Dieppe; mandó fortificar cola ayuda de Vauban, diversos puertos, como los de Calais, Dunkerque, Brest y Le Havre. Sicasí, la política económica de Colbert pa promover la crecedera económica y la creación de nueves industries nun fueron un gran ésitu, y Francia nun algamar nengún tipu de revolución industrial mientres el reináu de Lluis XIV. De fechu gran parte del campu francés mientres esti periodu caltúvose probe y superpobláu. La resistencia de los llabradores a adoptar la pataca y otres innovaciones agrícoles, y la dependencia de los cultivos de ceberes provocó fames catastrófiques repitíes muncho depués de cesar nel restu d'Europa occidental.

Les polítiques económiques de Colbert fueron una pilastra clave del rei Lluis XIV col fin de crear un fuerte tao centralizáu y la promoción de la gloria del reinu, na que s'incluyía la construcción de Versalles, pa ello Lluis XIV creó dellos sistemes tributarios adicionales, como un impuestu de capitación llamáu dixième. Puesto que la tributación yera descomanadamente elevada, esto provocó crisis financieres.

La revocación del Edictu de Nantes creó problemes económicos adicionales pos más de 200 000 hugonotes dexaron Francia pa emigrar escontra Europa protestante, escontra América del Norte y el sur d'África, munchos d'ellos yeren artesanos especializaos con un bon nivel d'instrucción. La espansión del francés como llingua franca n'Europa y la modernización del exércitu prusianu nel sieglu XVIII foi méritu propiu de los hugonotes.

Les guerres y les condiciones climátiques adverses llevaron a la economía en cantu del abismu escontra final del sieglu: el déficit nacional en 1683 yera d'unos 16 millones de llibres, a principios del sieglu XVIII alzar a 750 millones de llibres, ente 1708-1715 la delda algamó 1,1 mil millones de llibres. P'aumentar los ingresos del gobiernu, la taille amontóse, lo qu'aumentó los precios, al igual que los precios d'asumir cargos alministrativos. A esto hai qu'añedir que la situación na que vivíen la mayoría de los franceses, na so mayoría llabradores, yera bien precaria polos efeutos de la Pequeña Edá de Xelu, que causó males colleches con unos iviernos desaxeradamente fríos. Hubo revueltes llabradores y ataques a los convóis de granu que diben dirixíos a les tropes que participaben nes guerres.

El sieglu XVIII editar

Mientres la primer década dempués de la muerte de Lluis XIV empezó una lenta recuperación económica y demográfica. Puesto que les guerres de Lluis XIV dexaren el país escasu de metales preciosos pa amonedar, John Law encargar de crear un sistema basáu nel papel moneda, pero produció la bancarrota en 1720, ante la inflación y l'esistencia d'una escesiva cantidá de papel moneda que nun taba sofitada por oru. Mientres el gobiernu del cardenal Fleury estabilizóse la moneda, revalorizando la llibra y asegurando el creitu.

Dende finales de los años trenta y principios de los cuarenta, y mientres los siguientes trenta años, la población y l'economía francesa tuvieron una fuerte espansión, solo superada por Gran Bretaña. La xubida de los precios agrícoles foi bien rentable pa los propietarios de tierres (la nobleza, el cleru, la burguesía y los llabradores ricos), y tamién los artesanos y los renteros sintieron la crecedera, pero en menor midida. Na agricultura introduciéronse amodo meyores importantes como la rotación de cultivos y l'usu de fertilizantes, empezaron a introducise en delles partes de Francia, pero riquiéronse delles xeneraciones pa introduxérense en tol país. Y plantes procedentes del Nuevu Mundu, como la pataca y el maíz, tuvieron una importante espansión y ayudaron a camudar la dieta diaria.

Los sectores industriales más dinámicos d'esta dómina fueron la minería, la metalurxa y testiles, de cutiu gracies a los estranxeros como John Kay o John Holker, y la teunoloxía estranxera como la máquina vapor. A pesar de que la base económica del Estáu siguía siendo fuertemente mercantilista, proteicionista, intervencionista na economía interna del país.

Los centros del comerciu internacional del país fueron Lyon, Marsella, Nantes (el puertu más grande del país) y Burdeos, y estos dos últimes ciudaes esperimentando gran crecedera por cuenta de los intercambios con España y Portugal, col comerciu de texíos; con América y les Antilles, col comerciu de café, azucre, tabacu, algodón americano; y con África, col comerciu d'esclavos.

En 1749 promulgóse un nuevu impuestu (Vingtième) col fin d'amenorgar el déficit, que se caltuvo vixente mientres el restu del periodu del Antiguu Réxime. Esta tarifa basábase puramente nos ingresos (5% de les ganancies de la tierra, la propiedá, el comerciu, la industria y les asignaciones oficiales), y anque primeramente incluyía a tolos suxetos ensin distinción de clase, el cleru, los pays d'état y los Parllamentos aguantar a la so imposición

Los últimos años del reináu de Lluis XV vieron reveses económicos, una y bones la Guerra de los Siete Años (1756-1763) produció un aumentu de la delda y la perda de les posesiones franceses n'América del Norte. Y la economía entró en crisis en 1775, empezando col aumentu de precios de los productos agrícoles mientres 12 años (con graves consecuencies en 1777 y en 1786), que foi complicáu con fenómenos climáticos adversos (los iviernos del periodu 1785-1789 fueron desastroses).

Col gobiernu fondamente empeñáu, Lluis XVI dexó les reformes radicales de Turgot qu'atacaben los privilexos señoriales, pero les presiones de los estamentos privilexaos provocaron el so cese. Los siguientes ministerios tampoco pudieron llevar a cabu les reformes de la supresión de les aduanes interiores, sustituyir les corvees por prestaciones en dineru, someter a los privilexaos a los impuestos, o l'establecimientu d'asamblees provinciales pa quitar les prerrogativas estraxudiciales a los Parllamentos.

Nes últimes décades del sieglu XVIII, les industries franceses siguieron desenvolviéndose cola introducción de la mecanización, la creación de fábriques, fusiones y monopolios, pero esta crecedera viose atrabancáu pola competencia con Inglaterra en testiles y algodón. Per otru llau, la especulación comercial francesa siguió desenvolviéndose, tanto a nivel nacional como internacional. Les Antilles representaben la principal fonte d'azucre y café, y atopábense ente los mayores esportadores d'esclavos al traviés de Nantes. París convertir nel mayor centru comercial y bancariu francés, como Ámsterdam y Londres.

Ante los problemes de l'agricultura y climatoloxía de los años setenta y ochenta, la nobleza, la burguesía y los ricos terratenientes vieron los sos ingresos afeutaos pola recesión, los más afeutaos nesti periodu fueron les clases d'obreros y llabradores, produciendo un aumentu de la probeza, col subsiguiente aumentos de la delincuencia, y de mendicidad.

La Revolución punxo fin al desenvolvimientu industrial francés, dexando a Francia bien por detrás de Gran Bretaña mientres el siguiente mediu sieglu.

Referencies editar

  1. Bély, 21. En 1492, 450,000 km² contra 550,000 km² nel sieglu XX.
  2. Que fueron integraes a encomalo al dominiu real en 1527 tres la cayida de Carlos III de Borbón
  3. 3,0 3,1 Price, Roger (1999). Historia de Francia. Ediciones AKAL, páx. 54. ISBN 9788483230381.
  4. García Gómez, María del Carmen; Ordaz Romay, Javier (2005). Materiales pa la Historia d'España. Ediciones AKAL, páx. 180. ISBN 9788446019619.
  5. de Cadenes y Vicent, Vicente (1999). Caminos y carreros que percorrió l'emperador Carlos V: noticies fundamentales pa la so hestoria. Fidalguía. p.92. ISBN 9788489851191.
  6. Péronnet, 1990, p. 189
  7. Knecht, 1996, p. 10
  8. Holt, 2005, p. 48
  9. Holt, Mack P. (2002). The Duke of Anjou and the Politique Struggle During the Wars of Religion (n'inglés). Cambridge University Press, páx. 36-37. ISBN 9780521892780.
  10. Péronnet, 1990, p. 314
  11. Péronnet, 1990, pp. 139-140
  12. Goubert, Pierre (1973). The Ancien Régime: French Society, 1600-1750 (n'inglés). Weidenfeld and Nicolson, páx. 2-9. ISBN 978029799481.
  13. McEvedy, Colin; Jones, Richard (1978). Atlas of world population history (n'inglés). Penguin, páx. 55–61. ISBN 9780713910315.
  14. Pillorget, René; Pillorget, Suzanne (1995). France baroque, France classique: 1589-1715. Dictionnaire 2 (n'inglés). R. Laffont, páx. 996, 1155-7. ISBN 9782221081105.

Bibliografía editar

Enllaces esternos editar