Ana de Gran Bretaña

Ana Estuardo (6 de febreru de 1665 (xul.)Palaciu de St. James y Londres – 1 d'agostu de 1714 (xul.)Palaciu de Kensington y Londres) foi reina d'Inglaterra, Escocia y Irlanda dende'l 8 de marzu de 1702 y de Gran Bretaña y Irlanda dende'l 1 de mayu de 1707 (fecha na cual Inglaterra y Escocia xunir nun solu reinu), hasta la so muerte. Ye por esto polo qu'Ana se convirtió na primer soberana de Gran Bretaña. Foi la postrera soberana británica de la casa de los Estuardo. Asoceder nel tronu'l so primu segundu, Xurde I, de la Casa de Hannover.

Ana de Gran Bretaña
reina de Gran Bretaña (es) Traducir

1r mayu 1707 (Xulianu) - 1r agostu 1714 (Xulianu)
← ensin valor - Xurde I de Gran Bretaña
reina

8 marzu 1702 (Xulianu) - 1r mayu 1707 (Xulianu)
rei d'Escocia

8 marzu 1702 (Xulianu) - 1r mayu 1707 (Xulianu)
Guillermu III d'Inglaterra - ensin valor →
monarca d'Inglaterra

8 marzu 1702 (Xulianu) - 1r mayu 1707 (Xulianu)
Guillermu III d'Inglaterra - ensin valor →
Reina de Irlanda (es) Traducir

8 marzu 1702 (Xulianu) - 1r agostu 1714 (Xulianu)
Guillermu III d'Inglaterra - Xurde I de Gran Bretaña
Vida
Nacimientu Palaciu de St. James y Londres[1]6 de febreru de 1665 (xul.)[2]
Nacionalidá Reinu de Gran Bretaña
Llingua materna inglés
Muerte Palaciu de Kensington y Londres[1]1 d'agostu de 1714 (xul.)[3] (49 años)
Sepultura Abadía de Westminster
Causa de la muerte accidente vascular cerebral
Familia
Padre Xacobu II d'Inglaterra
Madre Ana Hyde
Casada con Jorge de Dinamarca (es) Traducir (1683 – )[4]
Fíos/es
Hermanos/es
Pueblu Casa d'Estuardu
Estudios
Llingües falaes inglés[7]
Oficiu aristócrata, política, reina, gobernante, estadistamonarca
Creencies
Relixón anglicanismu
Cambiar los datos en Wikidata

La so vida tuvo marcada por munches crisis rellacionaes cola socesión de la corona. El so padre, el católicu Xacobu II, fuera depuestu en 1688; la so hermana y el so cuñáu convirtiéronse entós nos reis María II y Guillermu III. El que nin ella nin la so hermana tuvieren fíos que llegaren a adultos provocó que, ensin un herederu protestante, el fíu de Xacobu II, Jacobo Francisco Eduardo, tuviera posibilidá de reclamar la corona. Ye por esa razón polo que'l Parllamentu aprobó una Llei que dexaba que'l tronu pasara a la casa de Wittelsbach. Cuando'l Parllamentu d'Escocia refugó aceptar la opción del Parllamentu inglés, fueron utilizaes delles táctiques coactivas (tales como estropiar la economía escocesa poniendo restricciones al comerciu), p'asina asegurase de la cooperación d'Escocia. L'Acta d'Unión de 1707 (que xunió Inglaterra y Escocia en Gran Bretaña) foi'l resultáu de negociaciones subsecuentes.

El reináu d'Ana tuvo marcáu tamién pol desarrollu del sistema bipartidista. La reina prefería no personal el partíu tory, polo que sufrió l'ataque de los whigs. La so amiga más cercana —y posiblemente la so conseyera más influyente— foi Sarah Jennings, que'l so maríu, John Churchill, 1ᵉʳ duque de Marlborough, dirixó les tropes ingleses na Guerra de Socesión española.

Biografía editar

 
Ana de Gran Bretaña

Ana nació nel palaciu de St. James, en Londres, el 6 de febreru de 1665, siendo la cuarta —pero segunda fía sobreviviente— de los ocho fíos de Jacobo, duque de York, futuru Xacobu II d'Inglaterra, y d'Ana Hyde.

Ana y la so hermana mayor, María yeren los únicos fíos del duque y la duquesa de York en llegar a la adultez. Ana sufrió de neña una infeición ocular y pal tratamientu médicu foi unviada a Francia. Ellí vivió cola so güela, Enriqueta María de Francia, y al morrer ella pasa a morar cola so tía, Enriqueta Ana, duquesa d'Orleans. Ana volvió de Francia en 1670. En redol a 1673, conoció a Sarah Jennings, que se convirtió na so amiga más cercana y una de les sos conseyeres más influyentes. Jennings casóse más palantre con John Churchill (el duque futuru de Marlborough), que se convertiría nel futuru n'unu de los xenerales más destacaos d'Ana.

En 1672, la conversión del so padre al catolicismu fíxose pública. Sicasí, acordies coles órdenes del rei Carlos II, Ana y la so hermana María fueron educaes como estrictes protestantes. En 1678 Ana acompañó a la so madrasca María de Módena a Holanda, y en 1679 xunir al so padre nel esterior y depués n'Escocia.

El so matrimoniu con Jorge de Dinamarca editar

El 28 de xunetu de 1683, nel palaciu de St. James, Ana casóse col príncipe protestante Jorge de Dinamarca, hermanu del rei Cristián V, una unión impopular por cuenta de los enclinos franceses del país natal del noviu, pero que foi d'una gran felicidá doméstica, pos el príncipe y princesa yeren de calteres similares y preferíen el retiru y la tranquilidá a la vida mundana na corte. D'esti matrimoniu nacieron 19 fíos de los cualos nengún pasó de los dos años:

María tamién se casara con un príncipe protestante: Guillermu III d'Orange. Cuando'l rei Carlos II morrió en 1685 (convirtiéndose al catolicismu nel so llechu de muerte), el padre d'Ana xubió'l tronu como Xacobu II. Jacobo, deseosu d'un socesor católicu, dio a entender a la princesa Ana qu'intentaría faela la so heredera (escluyendo a María) cola condición de qu'abrazara'l catolicismu. El proyeutu foi en devanéu pol fervor d'Ana escontra la Ilesia d'Inglaterra, y más allá d'habe-y unviáu llibros y panfletos católicos, Jacobo paez nun faer nenguna tentativa de forzar a la so fía a un cambéu de fe y siguió tratándola con amabilidá.

La tentativa de Jacobo de conceder la tolerancia relixosa a los católicos nun foi bien recibida polos ingleses. L'alarma pública aumentó cuando la esposa de Xacobu II, María de Módena, dio a lluz a un fíu, Jacobo Francisco Eduardo, el 20 de xunetu de 1688, colo que aportó a evidente l'entamu d'una dinastía católica. Ana nun taba presente na ocasión, pos fuera a Bath, y esto dio llugar a la creencia de que'l neñu yera un impostor. Según los rumores de la corte, un neñu naciellu d'otra muyer fuera escondíu so la cama minutos antes d'empezar el partu de María, faciendo paecer que la reina, nos sos dolores de partu simuláu (al igual que, según dicíase, el so embaranzu) tuviera un neñu. Ana creyó munchos años esti rumor, sofitáu polos sectores protestantes de la corte, que consideraben que la intención de Jacobo yera escluyir a tolos protestantes de los asuntos d'Estáu. «Agora nunca voi tar satisfecha» —escribió Ana a María—, «lo del neñu nun sé si seya verdá o falsu. Pue qu'en realidá sía'l nuesu hermanu, pero namái Dios saber... unu nun puede dexar de tener mil miedos y pensamientos murnios, pero cualesquier que sían los cambeos que puedan asoceder, siempres m'atoparás firme na mio relixón. Bonalmente». N'años posteriores, sicasí, ella nun tuvo nenguna dulda de que'l Vieyu Pretendiente yera'l so hermanu.

La hermana y el cuñáu de la princesa Ana, María y Guillermo, darréu invadieron Inglaterra pa destronar al impopular y despóticu Xacobu II. Jacobo trató de fuxir del reinu'l 11 d'avientu de 1688, pero foi prindáu; doce díes más tarde, sicasí, dexóse-y de forma oficial exiliase a Francia, onde moraría n'unu de los palacios del so primu, Lluis XIV.

Mientres los acontecimientos darréu anteriores a la Revolución Gloriosa, Ana caltener al marxe de too, pero la so conducta viose influyida probablemente polos Churchill. Jacobo prohibiólu a Ana realizar una visita a la so hermana na primavera de 1687, pero dambes hermanes calteníen correspondencia ente sigo y, ensin dala dulda, Ana taba enterada de los planes de Guillermo de derrocar a Jacobo. Cuando Guillermo llegó a Inglaterra'l 18 de payares de 1688, Ana refugó alliniase con Jacobo, el rei depuestu, y por conseyu de los Churchill escribió al príncipe d'Orange, declarando la so aprobación a la so aición invasora. Churchill abandonó al rei'l 24 de payares, el príncipe Jorge facer el 25 y, cuando Jacobo volvió a Londres el 26, atopó qu'Ana y Sarah Churchill, siguieren l'exemplu de los sos homes la nueche anterior. Escapándose del palaciu de Whitehall por una escalera trasera, poner sol cuidu del obispu de Londres, pasaron una nueche na so casa y llegaron darréu'l 1 d'avientu a Nottingham, onde la princesa primero diose a conocer y designó un conseyu. Dempués pasó por Leicester, Coventry y Warwick, y finalmente entró n'Oxford, onde s'atopó col príncipe Jorge, triunfante, escoltáu por una gran compañía. Como María, censurar por nun demostrar nenguna esmolición poles noticies de la fuxida del rei, pero la so xustificación yera que «a ella nunca-y gustó faer nada que pudiera paecer una hipocresía». Volvió a Londres el 19 d'avientu, siendo visitada darréu por Guillermo.

Los nuevos reis, Guillermo y María editar

En 1689, axuntóse una Convención Parllamentaria y declaró que Jacobo abdicara mientres la so fuxida d'Inglaterra y que'l tronu taba polo tanto vacante. La corona foi ufiertada —y aceptada aína—, a Guillermo y María, que gobernaron como monarques en xunto. El Acta de Derechos (Bill of Rights) sancionó la socesión al tronu. La princesa Ana y los sos descendientes taríen na llinia de la socesión dempués de los posibles fíos de Guillermo y María. Dempués d'ellos, tenía derechu cualesquier descendiente de Guillermo nun segundu matrimoniu.

Poco dempués de xubir al tronu, Guillermo y María compensaron a Lord Churchill concediéndo-y el condáu de Marlborough. El tratu que se dio a los Marlborough más palantre nun foi, sicasí, nada amistosu. En 1692, abarruntando que Lord Marlborough yera un jacobita (esto ye, unu de los que creía que Xacobu II yera'l monarca llexítimu), María II despidir de tolos sos cargos. Darréu retiraron a Lady Marlborough del serviciu a la casa real, lo que motivó que la princesa Ana dexara airadamente la so residencia real pa treslladase a Sion House, el llar de los Marlborough. Entós quitaron a la princesa Ana del so escolta d'honor, y prohibieron a los guardias de los palacios reales saludar al so home como correspondía al so rangu.

Cuando María II morrió de viruela en 1694, Guillermu III siguió reinando en solitariu. Intentando ameyorar el so prestíu ante los ingleses (que fuera siempres enforma menor que'l de la so esposa), restauró a Ana en tolos sos honores, dexándo-y que morara nel palaciu de St. James. Pero, coles mesmes, Guillermo caltener al marxe de too y evitó designala rexente del reinu mientres la so ausencia. En 1695, Guillermo intentó ganar el favor d'Ana restaurando a Lord Marlborough en tolos sos cargos. Entós, Ana concedió tola so ayuda y sofitu al gobiernu de Guillermo, anque naquel tiempu, en 1696 —al paecer— ella escribió al so padre pidiéndo-y el so consentimientu pa tomar la corona a la muerte de Guillermo, y prometiéndo-y la so restauración cuando fuera conveniente. El rumor infundao de que Guillermo contemplaba asítiase na socesión dempués de la so muerte al fíu de Jacobo, con tal educar como un protestante n'Inglaterra, pudo sollertala.

Mentanto, Ana y el so maríu Jorge sufrieron d'una serie de traxedies personales. En 1700, la futura reina había quedáu embarazada en 18 ocasiones, pero tolos fíos, sacante unu, nacieren muertos o habíen perecíu antes de cumplir los 2 años d'edá, y tamién sufriera dellos albuertos. L'únicu fíu que sobrevivió los peligrosos primeros años d'infancia, Guillermo, duque de Gloucester, morrió a los 11 años d'edá, el 29 de xunetu de 1700, bastiándose una crisis na socesión. Guillermo y María nun tuvieren fíos; asina, la princesa Ana, presunta heredera del tronu, yera la única que quedaba na llinia de socesión establecida pol Acta de Derechos. Si la llinia de socesión quedara escastada totalmente, aportaría a bien simple pal depuestu rei Xacobu II reclamar el tronu. Pa imposibilitar a un católicu llograr la corona, el Parllamentu decretó'l Acta d'Establecimientu (1701), que axustaba que, a falta de descendientes de la princesa Ana y de Guillermu III en cualquier unión futura, la corona pasaría a Sofía, eleutora de Hannover, y a los sos descendientes, por ser la más cercana pariente protestante.

Dende la muerte del so fíu, Ana robla les cartes qu'escribe a Lady Marlborough como «la so probe desafortunada». A falta de descendencia propia, la opción personal d'Ana tendría qu'habese inclináu nesi tiempu al so padre o a dalgún miembru de la so familia, que taba entós en Saint-Germain-en-Laye. Sicasí, consciente de la necesidá d'un socesor protestante, consintió l'Acta d'Establecimientu. Sicasí, vistió de llutu cuando'l so padre morrió unos meses más tarde, en 1701, magar nun llegó a tener una rellación bien cercana col so mediu-hermanu, el fíu y herederu de Xacobu II, Jacobo Francisco Eduardo (el Vieyu Pretendiente»).

Corónase como reina editar

 
Estatua de la Reina Ana, Catedral de San Pablo, Londres, Inglaterra.

Guillermu III morrió'l 8 de marzu de 1702, siendo entós asocedíu por Ana, que foi coronada'l 23 d'abril na abadía de Westminster. Nesi momentu españara la Guerra de Socesión española, na que se dirimía el derechu de Felipe, nietu del rei Lluis XIV de Francia, de xubir al tronu español. Anque Felipe fuera nomáu socesor nel testamentu del anterior rei d'España, Carlos II, munchos de los países europeos habíense opuestu, tarreciendo que la Casa de Borbón atropara demasiáu poder. El testamentu incluyó una clausa qu'axustaba que Felipe tenía d'arrenunciar a los sos derechos al tronu de Francia, pero Lluis XIV nun tarrecía aceptar esta condición, que creía que podía anulala en casu de que dellos de los sos herederos morrieren. Nun se trataba, en concencia, d'una esmolición infundada: la viruela matara a la mayoría de la familia real francesa pocu antes la so muerte en 1715, dexando'l tronu al so bisnietu de 5 años, Lluis XV. Inglaterra tamién fuera amenazada por Lluis XIV, al ser proclamáu Jacobo Estuardo, el Vieyu Pretendiente, como «Xacobu III d'Inglaterra» a la muerte de Xacobu II. Poro, Inglaterra sofitó les demandes del rival de Francia, l'archiduque Carlos d'Habsburgu, el primu austriacu del difuntu rei español.

La Guerra de Socesión española (conocida n'América del Norte como La Guerra de la reina Ana, la segunda de les guerres indiu-franceses) siguiría hasta los últimos años del reináu d'Ana, y apoderaría la política estranxero y nacional. En 1710 recibiría en Londres la visita de cuatro xefes iroqueses, ente los que s'atopaba'l mohawk Hendrick Tejonihokarawa.

Poco dempués del so ascensu al tronu, Ana nomara lord gran almirante al so home, dándo-y el control de la Marina de Guerra Real. Ana dio'l control del exércitu a Lord Marlborough, designándolo Capitán Xeneral. Marlborough tamién recibió numberosos honores de la reina; foi nomáu caballeru de la Orde de la Jarretera y foi alzáu al rangu ducal. La flamante duquesa de Marlborough foi agraciada col cargu de Señora de los Traxes, l'honor más alto al qu'una dama podía aspirar na corte.

Ana yera favorable al partíu Tory, dirixíu entós por Sidney Godolphin, 1er barón Godolphin, ente que los sos miembros solía escoyer al so primer ministru. Los whigs —que yeren, al contrariu de los tories, partidarios brengosos de la Guerra de Socesión española— convertir nun partíu muncho más influyente dempués de que'l duque de Marlborough llograra una gran victoria na batalla de Blenheim en 1704. Los whigs fixéronse rápido col poder y llueu, por cuenta de la influyencia de Marlborough, espulsaron a cuasi tolos tories de los ministerios. Lord Godolphin, anque yera un tory, aliar con Marlborough p'asegurar la so continuidá nel cargu. Magar Lord Godolphin yera'l xefe nominal del ministeriu, el poder en realidá exercer el duque de Marlborough y los dos Secretarios d'Estáu, Charles Spencer, conde de Sunderland y Robert Harley, conde de Oxford y Mortimer. Ye de destacar que'l fíu de Lord Godolphin taba casáu con una de les fíes del duque de Marlborough, y que Lord Sunderland yera tamién xenru de Marlborough: y nun son éstos los únicos exemplos del nepotismu de Marlborough.

Les tentatives d'unificación de los reinos editar

Los siguientes años del reináu d'Ana tuvieron marcaos poles tentatives de convertir a Inglaterra y Escocia nun solu reinu. Cuando foi aprobada'l Acta d'Establecimientu en 1701, el Parllamentu Inglés cometiera la neglixencia de nun consultar al Parllamentu d'Escocia o a los Estaos d'Escocia, que, amás, intentaron caltener la dinastía Estuardo. En 1704 foi aprobada n'Escocia'l Acta de Seguridá, onde s'axustaba que, si la reina morría ensin descendencia, conceder a los Estaos el poder d'escoyer al siguiente monarca escocés d'ente los descendientes protestantes de la casa real d'Escocia. La persona escoyida polos Estaos nun tenía que ser necesariamente la mesma que xubiera al tronu inglés, nun siendo que delles condiciones relixoses, económiques y polítiques fueren aceptaes pol escoyíu. Anque nun yera lo políticamente más conveniente, l'Acta llogró l'asentimientu real cuando'l Parllamentu Escocés amenació con retirar les tropes escoceses del duque de Marlborough n'Europa y negase a pagar los impuestos. El Parllamentu Inglés —que tarrecía qu'una Escocia independiente restaurara l'Alianza de Auld con Francia— respondió col Acta de Alienación (1705), qu'impunxo grandes sanciones económiques y pola cual los súbditos escoceses seríen declaraos estranxeros (quedando col grave peligru de perder les propiedaes que tuvieren n'Inglaterra), nun siendo qu'Escocia aprobara l'Acta de Seguridá o aceptara la unión con Inglaterra. Los Estaos escoyeron la segunda opción, y designáronse comisionados p'axustar los términos de la unión. Los Artículos de la Unión fueron aprobaos polos comisionados el 22 de xunetu de 1706, y fueron aceptaos pol Parllamentu Escocés (magar una oposición apolmonante de la mayoría d'escoceses) el 16 de xineru de 1707. Acordies con l'Acta, Inglaterra y Escocia convertir nun solu reinu llamáu Gran Bretaña el 1 de mayu de 1707.

Les rellaciones de la reina cola duquesa de Marlborough empezaron a deteriorase a partir de 1707. La duquesa probara ser una intrigante, y fuera movida del favor real por otra de les amigues de la reina, como Abigail Masham. Lady Masham, prima de la duquesa de Marlborough, taba tamién emparentada con unu de los ministros whig d'Ana, Robert Harley. Cola ayuda de Lady Masham, Harley exerció una gran influyencia sobre la reina. Al ver el nuevu poder qu'exercía Harley, Lord Godolphin y el duque de Marlborough amosáronse fondamente celosos, buscando entós el so despidu. Ana foi obligada a aceptar la dimisión de Harley en 1708. Un grupu de cinco whigs —Lord Sunderland, Thomas Wharton, conde de Wharton, John Somers, barón Somers, Charles Montagu, barón Halifax y Robert Walpole— apoderaron la política, siendo conocíos como «La Xunta». Amás, Harley siguió calteniendo la so influyencia na reina como conseyeru priváu.

L'home d'Ana, Jorge de Dinamarca, morrió'l 28 d'ochobre de 1708. El so lideralgu nel Ministeriu de Marina yera impopular ente los líderes whig; mientres él taba nel so llechu de muerte, dellos whigs empezaron a preparar una moción pa solicitar que fuera estremáu del so cargu de lord gran almirante. Ana viose obligada a apelar al duque de Marlborough p'asegurase de que la moción nun fuera realizada. Dempués de la muerte del so home, sicasí, Ana alloñóse entá más de la duquesa de Marlborough, prefiriendo la compañía muncho más respetable de Abigail Masham. La reina terminó la so amistá con Lady Marlbororugh en 1709.

La cayida de los whigs diose rápido al par que la costosa Guerra de Socesión española volvíase cada vez más impopular n'Inglaterra; Roberto Harley yera particularmente arteru al usar el costo de la guerra pa motivar al eleutoráu ya inclinalo al so favor. Desamarróse'l raxón públicu dempués de que Henry Sacheverell, un clérigu tory qu'atacaba'l gobiernu whig pola tolerancia escontra los disidentes relixosos, fuera procesáu pol cargu de sedición. Pa mayor humildación de los whigs, non pudo llograse la sentencia deseyada; Sacheverell foi a cencielles suspendíu de predicar por trés años, y nun tuvo qu'enfrentase a pena de cárcel, como dalgunos whigs esperaren. Nes eleiciones xenerales de 1710, un populacho descontentu votó a favor de los tories, que ganaron por una amplia mayoría.

Marlborough siguía siendo demasiáu influyente pa ser estremáu de los sos cargos, pero los sos parientes llueu empezaron a perder los sos puestos. Lord Godolphin foi despidíu'l 7 d'agostu de 1710; el nuevu ministeriu foi dirixíu por Roberto Harley ya incluyó a Henry St John. El nuevu gobiernu tory empezó a buscar la paz na Guerra de Socesión española, porque (como lo probaren los últimos acontecimientos) la victoria d'Austria (aliada de Gran Bretaña) sería tan perxudicial pa los intereses británicos como si ganara Francia. Los tories taben llistos pa roblar la paz, aceptando que'l nietu del rei francés xubiera al tronu d'España, magar la fuerte oposición de los whigs, que nun queríen ver a un Borbón nel tronu español.

El conflictu foi resueltu por acontecimientos esteriores: l'hermanu mayor del archiduque Carlos (a quién los whigs sofitaben), l'emperador José I, morrió convenientemente de viruelas en 1711 y l'archiduque Carlos heredó entós Austria, Hungría y el tronu Imperial. Da-y tamién el tronu español —a lo cual él aspirara tou esti tiempu—, yá nun yera importante pa Gran Bretaña, pos esto lo fixera demasiao poderosu. Pero cuando'l Tratáu d'Utrecht (1713) foi unviáu a Inglaterra pa la ratificación del Parllamentu, los whigs escurrieron la forma de frenar les ambiciones del Borbón. Na Cámara de los Comunes, la mayoría tory yera inatacable, pero nun asocedía lo mesmo na Cámara de los Lores. Pa bloquiar el plan de paz, los whigs aliar con Daniel Finch, conde de Nottingham y los tories que tenía acomuñaos ente los Lores. Viendo la necesidá d'una aición decisiva, la reina y el so ministeriu despidieron al duque de Marlborough, concediendo'l mandu de les tropes britániques a James Butler, II duque de Ormonde. Pa borrar a la mayoría whig de la Cámara de los Lores, la reina Ana nomó dolce nuevos pares (unu los cualos yera l'home de Abigail Masham) nun solu día. El nomamientu simultáneu de tantos pares yera daqué ensin precedentes; ello ye que Sabela I concediera menos títulos nobiliarios en cuasi cincuenta años de reináu qu'Ana nun solu día.

Fin de la guerra de socesión española editar

So los términos del tratáu d'Utrecht, a Felipe, nietu del rei francés Lluis XIV, foi-y dexáu permanecer nel tronu d'España, y caltener les colonies del Nuevu Mundu. El restu del heriedu español, sicasí, foi estremáu ente dellos príncipes europeos. Gran Bretaña llogró los territorios españoles de Xibraltar y de Menorca. Delles colonies franceses en Norteamérica fueron tamién vencíes a Gran Bretaña. Asina terminaba la intervención inglesa na Guerra de Socesión española.

La so muerte editar

Ana cayó enferma víctima d'un ataque de gota, complicándose la so salú por una infeición que-y producieron les erisipelas que carecía. Estes enfermedaes causáron-y un absceso y fiebre y complicáronse a la fin con un accidente cerebrovascular; finando nel palaciu de Kensington, aproximao a les 7 de la nueche del 1 d'agostu de 1714, a los 49 años d'edá. El so cuerpu taba tan enchíu que cuando foi soterrada na abadía de Westminster túvose qu'utilizar un ataúd dos veces más anchu de lo normal.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. 1,0 1,1 «ECARTICO» (inglés). Consultáu'l 12 payares 2023.
  2. Afirmao en: Oxford Dictionary of National Biography. Editorial: Oxford University Press. Llingua de la obra o nome: inglés. Data d'espublización: 2004.
  3. Afirmao en: Queen Anne. Páxina: 394. Editorial: Yale University Press. Llingua de la obra o nome: inglés. Data d'espublización: 2001. Autor: Edward Gregg.
  4. valor desconocíu. «EL / Anna Stewart» (en rusu). Encyclopedic lexicon. Volume II, 1835. 
  5. 5,0 5,1 Afirmao en: Kindred Britain.
  6. 6,00 6,01 6,02 6,03 6,04 6,05 6,06 6,07 6,08 6,09 6,10 6,11 6,12 6,13 6,14 6,15 Afirmao en: The Peerage. Llingua de la obra o nome: inglés. Autor: Darryl Lundy.
  7. «idRef» (francés). Agencia Bibliográfica de Enseñanza Superior. Consultáu'l 5 marzu 2020.

Enllaces esternos editar


Predecesor:
Guillermu III
Reina de Gran Bretaña ya Irlanda
17021714
 
Socesor:
Xurde I