Caballería medieval

La caballería medieval foi una institución militar, política, económica y social de gran importancia.

Caballería medieval
código de conducta (es) Traducir y clas social
Cambiar los datos en Wikidata
San Jorge, escultura del Quattrocento italianu (Donatello, 1416).
Semeya de caballeru, pintura del Cinquecento italianu (Carpaccio, 1510).
Constantino arma caballeru a San Martín, pintura relixosa de la escuela flamenca (Bernard van Orley, 1514).
Duelu de Caballeros, pintura d'historia de dómina romántica (Delacroix, 1824).
Tapiz de Bayeux (hacia 1070).

El arma de caballería dar en toles civilizaciones dende la Edá Antigua, na Antigua Roma esistía la clase social de los équites ("caballeros"), y ente los pueblos xermánicos dábense denominaciones xenériques equivalentes a les de armar caballeru y velar armes pa referise a la ceremonia d'investir d'armes a los mozos guerreros. Y hasta tiempos mas recién, se conservaria nes islles xaponeses ente los caballeros nobles sol codigo Samurai de Honor guerreru. Pero, al contrariu qu'esos precedentes, el conceutu medieval de caballeru ye de creación eclesiástica, tien como función ideolóxica alzar a la nobleza al altor del ideal cristianu (miles Christi o "caballeru cristianu"), y nun apaez hasta'l sieglu XI.[1]

El caballeru (designáu na dómina cola pallabra francesa chevalier o la llatina milites) yera un caballu na guerra guerreru a caballu de la cristiandá llatina (la Europa occidental medieval, que se definiera en redol al Imperiu carolinxu) que sirvía al rei o a otru señor feudal como contrapartida pola tenencia d'un dominiu territorial o por dineru (como tropa mercenaria, lo que nes ciudaes italianes denominaben condottiero). La participación de los caballeros nes Cruzaes anició la creación, en Tierra Santa, de les denominaes órdenes militares; y darréu, n'Europa, de les denominaes órdenes de caballería.

La trayeutoria vital d'un caballeru yera, polo xeneral, la d'un home de noble trubiecu que, sirviendo na so primer mocedá como paxe y escuderu, yera depués ceremonialmente xubíu polos sos superiores al rangu de caballeru. Mientres la ceremonia l'aspirante solía emprestar xuramentu de ser valiente, lleal y cortés, según protexer a los indefensos; lo que se denominaba'l códigu de caballería. Convertíu en ideal caballerescu (el del "caballeru andante"), foi un importante componente de la ideoloxía xustificativa de la función de la nobleza na sociedá estamental, y espresóse na denominada lliteratura caballeresca (cantares de xesta, poesía trovadoresca, romanceru, materia de Francia, materia de Bretaña, materia de Roma, llibros de caballeríes, novela caballeresca) y en tou tipu d'obres d'arte.

De primeres, nun había home por nacencia meyor que los demás, pos toos baxaben d'un mesmu padre y madre. Pero cuando la envidia y la cobicia apoderar del mundu y el poder impúnxose sobre'l derechu, ciertos homes fueron señalaos como garantizadores y defensores de los probes y los humildes.
Lanzarote del Llagu, llibru del ciclu de la Vulgata.

Identificóse la evolución de la caballería en distintes dómines: la rellumanza de la "caballería heroica" (na plena Edá Media, la de los cruzaos y los reis santos -San Luis, San Fernando, San Ladislao, San Esteban), el ocaso de la "caballería galantiadora" (nel "seronda de la Edá Media", más esmolecida del amor cortés y los torneos y menos austera) (cuando, perdida la función militar en favor del exércitu modernu de la monarquía autoritaria, la figura del caballeru pasó a ser inclusive fecha risión -como en Don Quixote-). Les reconstrucciones historicistes na Edá Contemporánea acomuñaron el comportamientu caballerescu al ideal románticu (Ivanhoe, de Walter Scott); ente que se revitalizó dalgún de los aspeutos más truculentos asociaos al "honor" (el duelu), o s'aplicó a los nuevos deportes dalgunu de los más aspeutos de la so moralidá (el fair play). Llegar a redactar inclusive códigos caballerescos, como'l que s'espresaba en "los diez mandamientos de la caballería".[2]

Entamos editar

La institución de la caballería medieval ta amestada a la hestoria de los guerreros a caballu nel reinu de Francia que surde de la descomposición del Imperiu carolinxu (Francia occidentalis). A finales del sieglu X los caballeros convirtiérense nel cuerpu militar más importante, frente a la infantería común, atropando un creciente poder políticu. L'exerciciu del poder polos caballeros foi posible porque solamente ellos teníen el necesariu entrenamientu militar y l'abonda riqueza pa caltener les armes y los caballos necesarios pa poder desenvolver la so forma típica de combate. La diferenciación social basada primeramente na habilidá y maña de los mesmos caballeros desaguó nun sentíu de clase caballeresca, arguyosa de la so conducta y valores marciales y desdeñosa escontra otros segmentos ensin armar de la sociedá: los clérigos y los llabradores.

Los caballeros nacieron de la necesidá de defender los dominios feudales (nobiliarios o eclesiásticos, dambos venceyaos nes mesmes families) contra toa clase d'enemigos, incluyendo los pillajes y rampiñes y los salteadores de caminos. D'esta forma, la caballería foi un exércitu coercitivo. Los caballeros defendíen los intereses d'aquellos de quien dependíen, esto ye, de los señores que los calteníen; lo qu'ente otres coses suponía garantizar el cobru de les cargues impuestes a los llabradores.

Según nos orixe de los caballeros predominaba l'espíritu guerreru, nos primeres rellatos artúricos dábase mayor énfasis al valor militar, a los fechos de guerra y a les descripciones de les batalles. La ilesia procuró moderar los escesos bélicos con instituciones como la tregua de Dios y encauzó el mambís de combate de los milites escontra oxetivos más acordes col espíritu cristianu: la llucha contra les inxusticies y la llucha contra los infieles. La incorporación de les tradiciones violentes de la caballería nel senu de la mesma ilesia dexó que clérigos fueren célebres narradores artúricos, como ye'l casu de Robert de Boron, a finales del sieglu XII.

Dientro d'esta estructura feudal, los caballeros calteníen un feudu qu'un señor concediéralos, en cuenta de rindi-y homenaxe y empresta-y serviciu coles armes. De la mesma esti señor podía ser vasallu d'otru señor más poderosu, o'l caballeru ser sirvíu por otros caballeros d'inferior rangu. Col pasu del tiempu yeren munchos militar, dacuando de baxa estraición social, que queríen convertise en caballeros, polo que s'impunxo una prueba selectiva, qu'acabó per tomar la forma d'un ritu de iniciación, bendichu pola Ilesia, llamáu llombarada o palmetada. Como'l so nome indica, el ritu consistía nel golpe solemne dau al principiante pol so padrín o caballeru que-y había instruyíu ya introducíalu na Caballería. El prestíu qu'adquirió la citada ceremonia y el calter sagráu que-y confirió la Ilesia, provocó que munchos nobles de nacencia fixérense armar caballeros. Col tiempu, escontra'l sieglu XIII, nobleza y caballería acabaron confundiéndose, anque polo xeneral los nobles yeren los responsables de caltener la paz por cuenta de la so asunción d'autoridá real, y dacuando a un especial carisma basáu na so descendencia d'héroes o santos, ente que los caballeros yeren los sos auxiliares, ensin un llinaxe distinguíu y con poco o nenguna tierra. Sicasí, débese resaltar que'l títulu de caballeru nun ye parte del escalafón feudal en sí, sinón que puede atribuyise a señores de bien distintu rangu. Exemplos d'ello son Ricardu III d'Inglaterra, qu'antes de ser rei foi duque de Gloucester y foi armáu caballeru, o Eduardo'l príncipe Negru, que yera príncipe de Gales y duque y foi armáu caballeru tres la batalla de Creçy.

Puxanza editar

La puxanza de la caballería tuvo llugar en Francia escontra los sieglos XII o XIII, na mesma dómina que los rellatos artúricos, pero desenvolvióse y tomó forma nun contestu européu. Nos primeros rellatos (Cantar de Roldán) la caballería o caballerosidad identificar cola aición valerosa nel campu de batalla. Sicasí, a partir del sieglu XII ésta entiéndese como un códigu social, moral y relixosu de conducta caballeresca, faciendo fincapié nes virtúes de coraxe, honor y serviciu.

Ideales caballerescos editar

Valor editar

Los caballeros tienen de soportar sacrificios personales pa sirvir los ideales y a les persones precisaes. Esto implica l'escoyer caltener verdá de toes toes. El valor nun significa arrogancia, sinón tener voluntá de faer lo correcto. Estos personaxes teníen un gran valor, capaces d'engarrar con gran coraxe contra seres cimeros que calteníen a les persones de los pueblos aterrorizaos. Los caballeros yeren capaces d'enfrentase a persones con mayor habilidá pa lluchar, ensin midir consecuencies. Por casu: En tomar de Valencia Pedro Bermúdez, Álvarez Fañez y Muñoz Guztos lluchen heroicamente contra un exércitu enforma mayor qu'ellos.

Defensa editar

Los caballeros xuraben cuando yeren xubíos, defender a los sos señores y señores, a les sos families, a la so nación, a les vilbes , a los güérfanos, y a la Ilesia.

Fe editar

Los caballeros que teníen una fuerte fe en Dios dexába-yos llevar a cabu toa una vida de sacrificios y ensin cayer en tentaciones, dándo-yos raigaños y esperanza fuertes contra los malvaos del mundu. Por casu: El Cid siempres antes d'una batalla, encamentar a Dios y sabía que d'Él dependía la suerte del ésitu.

Humildá editar

Los caballeros humildes yeren los primeres en dicir a les otres persones cuando llevaben a cabu fechos de gran heroicidá, dándo-yos l'honor que merecen de los sos bonos fechos. Y dexando a otros que los feliciten polos sos propios fechos y estos ufiertar a Dios. Esta ye una de les carauterístiques más sobresalientes d'un caballeru.Por casu: El Cid siempres atribuyía l'ésitu de les batalles al coraxe de los sos soldaos y partía proporcionalmente les riqueces ganaes.

Xusticia editar

Pa los caballeros yera bien importante buscar la verdá sobremanera, los caballeros nun buscaben el so beneficiu personal. La xusticia ensin templar por misericordia puede traer pena, sicasí. La xusticia buscada polos caballeros ensin la flexón a la tentación yera la utilizada por ellos. Por casu: El Cid bien pudo matar a los infantes de Carrión pero prefirió que se fixera un xuiciu y castiga-yos xustamente.

Arrogancia editar

L'arrogancia yera una carauterística d'un caballeru. Pa contradicir la debilidá de l'avaricia, los caballeros yeren tan abondosos como los sos recursos dexaríen. Un caballeru arrogante puede percorrer meyor la llinia ente la misericordia y la xusticia fría.Por casu: El Cid partía los bienes de les batalles ganaes y amás yera arrogante colos enemigos derrotaos como'l conde Berenguer.

Templanza editar

El caballeru tenía de tar acostumáu a comer y beber con moderación. Amás el caballeru tien de ser moderáu coles sos riqueces, esto nun significaba abstenese d'elles sinón, nun utilizales vanamente. Ensin templanza non podía caltenese l'honor de la caballería. El caballeru tenía de contenese de los sos mambises sexuales.

Llealtá editar

Los bonos caballeros xuraben defender fervientemente los sos ideales, a la Ilesia y a los sos señores, ellos daríen la so vida por defendelos. Por casu: El Cid bien pudo lluchar contra'l rei Alfonso y ganalo, pero él yéra-y fiel y cumplió los sos órdenes de destierru.

Nobleza editar

La nobleza ye'l principiu de la cortesía. Y los caballeros debíen asina ser corteses, honraos, estimables, arrogantes y pernomaos equitativos a toos ente que desenvolvieron y caltuvieren un calter noble colos ideales de la caballería. Un caballeru ye per siempres un exemplu a siguir.

Armes de los caballeros editar

 
Galería d'armes y armadures del Metropolitan Museum of Art.
 
Armes y armadures de caballeru y caballu nun grabáu del sieglu XVIII.

Les armes de los caballeros medievales respondíen a la caballería pesada mesma d'una dómina anterior a les armes de fueu.

L'equipu de proteición, que primeramente se llindaba a un cascu o yelmu, un escudu, y nel so casu una cota de malla (l'usu de les grebas pa les piernes, propiu de la dómina grecorromana, decayó), foi complicándose col tiempu, añadiendo una coraza a la que s'articulaben pieces cada vez más numberoses, hasta componer armadures que podíen fácilmente pesar más de 25 kg, lo qu'esixía una particular resistencia tanto a los caballeros como a los sos caballos (que tamién podíen acorazase). La so solidez faía bien difícil mancalos mientres taben montaos, siendo la táctica habitual proceder primero al valtamientu p'atacar dalgún puntu débil cuando taben nel suelu.

La espada yera l'arma personal y "de mano" más común pal combate singular, en qu'un caballeru enfrentar a otru. Bendicha por un sacerdote, la espada yera xeneralmente l'arma preferida d'un caballeru, que procuraba personalizala (dalgunes inclusive recibíen nomes), y yera considerada tanta arma como símbolu (la fueya y l'empuñadura tienen forma de cruz). La espada más común yera la denominada espada bastarda o "de mano y media", de fueya templada d'aceru de doble filu, recta y llarga (ente 100 y 120 cm), pero que solamente pesaba de 3 a 4 llibres (ente 1200 y 2000 gramos), lo que dexaba un manexu axilosu nel campu de batalla. Espaes más grandes yeren les denominaes espada llarga (longsword), montante, mandoble o espadón, que podíen llegar a midir dos metros o más y pesar hasta cuatro kilos; diseñaes pa ser utilizaes colos dos manes, la contundencia de los sos golpes provocaba tarrecibles daños, anque volvía más dificultosu'l so usu y tresporte. La sofisticación y axilidá d'otres modalidaes d'armes blanques nun foi mesma de los combates y torneos de la caballería medieval, sinón de la esgrima de la Edá Moderna (florete, sable); pero sí s'usaben tou tipu d'armes curties (cuchiellos, puñales, dagues), soles o en combinación coles espaes.

La maza y el hachu completaben l'equipu d'armes personales "de mano", preseos p'atacar les armadures. La maza yera una bola pesada claveteada acomuñada direutamente a una manija, cuntaba con dos versiones: la del llacayu (de llargu mangu) y la del caballeru (de mangu curtiu y empobináu).

La llanza yera la segunda arma preferida d'un caballeru. La derechura del so estil simbolizaba la verdá, y la so cabeza de fierro, la fuercia. Utilizábase xeneralmente pa emburriar al enemigu hasta tiralo del so caballu. Teníen hasta 3 m de llargor y rematábense con una punta de llanza de forma triangular.

El conxuntu d'armes y armadura denominóse, a partir del Renacimientu, col términu clásicu de panoplia.

Armes contra los caballeros editar

El conceutu de la llucha a distancia yera particularmente contrariu a los valores caballerescos. La sangrienta derrota de la nobleza francesa a caballu asaeteada polos arqueros ingleses plebeyos na batalla de Agincourt (1415) simbolizó'l fin a la dómina dorada de la caballería.

L'arcu común tenía llimitaciones d'algame y precisión, y el so usu polos caballeros yera más frecuente pa la caza que pa la guerra. El arcu llargu inglés, d'hasta dos metros de tamañu, yera malo d'apoderar, pero tenía un algame efectivu de más de cien metros.

La ballesta yera un dispositivu mecánicu curtiu, que'l so arcu d'aceru llanzaba fleches pequeñes (hasta docenes) con gran potencia. Cargala tomaba un tiempu que llindaba la so eficacia. Prohibida pola ilesia, la mayoría de los caballeros considerar una arma que deshonraba, pero dalgunos utilizar seya comoquier.

La pica yera una arma d'orixe suizu que sirvía pa oponese a les cargues de caballería, clavándola nel suelu o suxetando un estremu col pie, y oponiendo el so estremu armáu a los caballos, que se mancaben con él. Yeren muncho más llargues que les llances: hasta 5 metros de llargu, y el so usu yera especialmente eficaz cuando fornía a compactes unidaes d'infantería (piqueros, lansquenetes).

Referencies editar

  1. Hernández Lázaro, José Fermín (1983). «Órdenes militares, divises y llinaxes de La Rioxa.», Historia de La Rioxa. Edá Moderna - Edá Contemporánea.. Caxa d'Aforros de La Rioxa, páx. 52. ISBN 84-7231-903-2.
  2. La espresión "seronda de la Edá Media" ye de Johan Huizinga. Los "mandamientos" atribuyir a L. Gaultier, La Chevalerie, 1884. Dambos citaos en Jean Flori, ¿Ocaso de la caballería o remanecimientu d'un mitu?, en Caballeros y caballería na Edá Media, Paidós, 2001, ISBN 8449310393, pg. 265.

Enllaces esternos editar