Constitución de los Estaos Xuníos

La Constitución de los Estaos Xuníos ye la llei suprema de los Estaos Xuníos d'América. Foi adoptada na so forma orixinal el 17 de setiembre de 1787 pola Convención Constitucional de Filadelfia (Pennsylvania) y depués ratificada pol pueblu en convenciones en cada estáu nel nome de «Nós el Pueblu» (We the People).[1][2] La Constitución tien un llugar central nel derechu y la cultura política d'Estaos Xuníos.[3] La Constitución de los Estaos Xuníos ye la constitución federal más antigua que s'atopa a valir anguaño nel mundu.

Infotaula documentConstitución de los Estaos Xuníos
United States Constitution
Tipu constitución
Estáu Estaos Xuníos
Llingua orixinal inglés
Creación 17 setiembre 1787
Robláu por George Washington, George Read, Gunning Bedford Jr. (es) Traducir, John Dickinson, Richard Bassett, Jacob Broom, James McHenry, Daniel of St. Thomas Jenifer, Daniel Carroll, John Blair, James Madison, William Blount, Richard Dobbs Spaight, Hugh Williamson, John Rutledge, Charles Cotesworth Pinckney, Charles Pinckney, Pierce Butler, William Few, Abraham Baldwin, John Langdon, Nicholas Gilman, Nathaniel Gorham, Rufus King, William Samuel Johnson, Roger Sherman, Alexander Hamilton, William Livingston, David Brearley, William Paterson, Jonathan Dayton, Benjamin Franklin, Thomas Mifflin, Robert Morris, George Clymer, Thomas Fitzsimons, Jared Ingersoll, James Wilson, Gouverneur Morris (es) Traducir y William Jackson
Serie
Testu completu [1]
Cambiar los datos en Wikidata

Una copia orixinal del documentu puede atopase nos Archivos Nacionales en Washington D. C.

Historia editar

Redaición y requisitos pa la so ratificación editar

En setiembre de 1786, comisionados de cinco estados axuntar na Convención de Annapolis p'aldericar sobre reformes a los Artículos de la Confederación qu'ameyoraríen el comerciu.

Convidaron a representantes d'otros estaos a axuntase en Filadelfia p'aldericar meyores al gobiernu federal. A consecuencia del alderique, el Congresu de la Confederación propúnxose revisar los Artículos de la Confederación el 21 de febreru de 1787. Doce estaos, siendo Rhode Island la única esceición, aceptaron la invitación y unviaron delegaos a la convención en mayu de 1787. La resolución que convocaba la Convención especificaba'l so propósitu de enmendar los Artículos de la Confederación, pero la Convención decidió proponer escribir una nueva Constitución.

La Convención de Filadelfia votó por caltener les deliberaciones de callao y decidió redactar un nuevu diseñu fundamental de gobiernu que eventualmente establecía que nueve de los trelce estaos tendríen que ratificar la constitución por que ésta entrara a valir pa los estaos participantes.

Trabayu de la Convención de Filadelfia editar

El Plan de Virxinia foi l'axenda non oficial de la Convención, redactada na so mayoría por James Madison. Taba dirixida a favorecer los intereses de los estaos más grandes, y ente otres propuestes taben:

  • Un poderosu Congresu bicameral con una Cámara de Representantes y un Senáu
  • Un poder executivo (presidente) escoyíu pola llexislatura
  • Un poder xudicial, con periodos de serviciu pa tola vida, con poderes vagos
  • El Congresu federal podría vetar lleis estatales

Una propuesta alternativa, el Plan de Nueva Jersey, otorgaba a los estaos iguales influencies y foi promovida polos estaos más pequeños.

Ratificación editar

Ratificaciones de la Constitución
  Fecha Estáu Votos
Non
1 7 d'avientu de 1787 Delaware 30 0
2 12 d'avientu de 1787 Pennsylvania 46 23
3 18 d'avientu de 1787 Nueva Jersey 38 0
4 2 de xineru de 1788 Georgia 26 0
5 9 de xineru de 1788 Connecticut 128 40
6 6 de febreru de 1788 Massachusetts 187 168
7 28 d'abril de 1788 Maryland 63 11
8 23 de mayu de 1788 Carolina del Sur 149 73
9 21 de xunu de 1788 New Hampshire 57 47
10 25 de xunu de 1788 Virxinia 89 79
11 26 de xunetu de 1788 Nueva York 30 27
12 21 de payares de 1789 Carolina del Norte 194 77
13 29 de mayu de 1790 Rhode Island 34 32

Al contrariu del procesu de cambéu establecíu nel Artículu XVI de los Artículos de la Confederación, el Congresu sometió la propuesta a los Estaos y afitó los términos de representación.

El 17 de setiembre de 1787, la Constitución foi completada en Filadelfia. De siguío Benjamin Franklin pronunció un discursu nel que falaba d'unanimidá, anque namái se riquir que nueve estados ratificaren la Constitución por que ésta entrara a valir.

Depués de trabayoses lluches pa la ratificación en dellos estaos, New Hampshire convertir nel novenu tao'l 2 de xunu de 1788. Una vegada que'l Congresu de la Confederación recibió noticies de la ratificación de New Hampshire, estableció feches por que la Constitución entrara a valir, y el gobiernu creáu pola Constitución empezó a operar el 4 de marzu de 1789.[4]

Influencies históriques editar

Munches de les idees na Constitución yeren nueves, y un gran númberu d'elles deriváronse de la lliteratura del Republicanismu nos Estaos Xuníos, de la esperiencia de los trelce estaos, y de la esperiencia del Reinu Xuníu col so forma de gobiernu mista. La influencia más importante d'Europa Continental vinu de Montesquieu, quien enfatizaba en tener fuercies equilibraes que s'opunxeren mutuamente pa prevenir la tiranía. Esto reflexa la influencia del tratáu de Polibio —sieglu II e.C. — alrodiu de los frenos y contrapesos de la Constitución de la República romana. John Locke ye conocíu por tener una influencia mista, y la clausa del debíu procesu de la Constitución de los Estaos Xuníos basóse parcialmente nel derechu anglosaxón con referencies a la Carta Magna de 1215.

Ye de destacar coles mesmes la influencia que la tradición de gobiernu democráticu ya igualitariu de la Confederación Iroquesa tuvo en Benjamin Franklin a la de redactar la Constitución.[ensin referencies]

Influencies na Carta de Derechos de los Estaos Xuníos editar

La Carta de Derechos de los Estaos Xuníos fueron los diez enmiendes añadíes a la Constitución en 1791, tal como los proponentes de la Constitución prometieren a los oponentes mientres los alderiques de 1788. La Declaración de derechos inglesa de 1689 foi una inspiración pa la Carta de Derechos de los Estaos Xuníos. Por casu, dambes riquíen xuicios con xuráu, contienen un derechu a portar armes, y prohiben les fiances escesives al igual que los "castigos crueles y inusuales". Munches llibertaes protexíes poles constituciones estatales y la Declaración de Derechos de Virxinia fueron incorporaes la Carta de Derechos de los Estaos Xuníos.[5]

Artículos de la Constitución editar

La Constitución tien siete artículos orixinales, y ventisiete enmiendes.

Preámbulu editar

El Preámbulu establez:

Nós, el Pueblu de los Estaos Xuníos, con cuenta de formar una Unión más perfecta, establecer Xusticia, afirmar la tranquilidá interior, aprovir la Defensa común, promover el bienestar xeneral y asegurar pa nós mesmos y pa los nuesos descendientes los beneficios de la Llibertá, ordenamos y establecemos esta Constitución pa los Estaos Xuníos d'América.

Artículu I: el poder llexislativu editar

El Artículu I establez el poder llexislativu del Gobiernu, el Congresu de los Estaos Xuníos, incluyendo la Cámara de Representantes y el Senáu. L'Artículu establez la forma d'eleición y calificaciones de los miembros de la Cámara y del Senáu. Amás, axusta l'alderique llibre nel Congresu y llenda el comportamientu egoísta de miembros del Congresu, perfila'l procedimientu llexislativu ya indica los poderes del poder llexislativu.

Artículu II: el poder executivo editar

El Artículu II describe la Presidencia (poder executivu): procedimientos pa la seleición del presidente, los requisitos p'aportar al cargu, el xuramentu que se debe emprestar, y los poderes y deberes de la oficina. Tamién establez la oficina del vicepresidente de los Estaos Xuníos, y especifica que'l vicepresidente asocede na presidencia en casu d'incapacidá, muerte o dimisión del presidente, anque nun quedó claru si esta socesión ye temporal o permanente. Na práutica, esto tratóse siempres como socesión, y la 25ª enmienda axusta explícitamente la socesión. L'Artículu II tamién regula'l xuiciu políticu (Impeachment) y la remoción del cargu de los oficiales civiles (el presidente, el vicepresidente, los xueces, y otros).

Artículu III: el poder xudicial editar

El Artículu III describe'l sistema xudicial (poder xudicial), incluyendo'l Tribunal Supremu de los Estaos Xuníos. L'artículu rique qu'haya una corte llamada'l Tribunal Supremu. El Congresu, a la so discreción, puede crear cortes inferiores, que los sos xuicios y órdenes pueden ser revisaos pol Tribunal Supremu. L'Artículu III tamién rique la participación d'un xuráu en tolos casos criminales, define'l crime de traición, y encarga al Congresu establecer un castigu pa él.

Artículu IV: los poderes del Estáu y llendes editar

El Artículu IV describe la rellación ente los estaos y el Gobiernu federal y ente los mesmos estaos. Por casu, esto rique que los estaos dean "total fe y creitu" a los actos públicos, rexistros y procesos d'otros estaos. Dexa al Congresu regular la forma de probar tales actos, rexistros o actes, y los efeutos de los mesmos. La clausa de "privilexos ya inmunidaes" prohibe a gobiernos estatales discriminar a los ciudadanos d'otros estaos en favor de ciudadanos residentes (por casu, imponiendo penes mayores a los residentes d'Ohio condergaos por crímenes cometíos en Michigan).

Artículu V: procesu d'enmienda editar

El Artículu V describe'l procesu necesariu pa reformar la constitución. Establez dos métodos de proponer enmiendes: pol Congresu o por una convención nacional solicitada polos estaos. Col primer métodu, el Congresu puede proponer una enmienda colos votos de dos tercios (d'un cuórum, non necesariamente de tola cámara) del Senáu y de la Cámara de Representantes. Col segundu métodu, los cuerpos llexislativos de les dos terceres partes de los estaos pueden convocar y obligar al Congresu a convocar una convención nacional, y el Congresu tien de convocar esa convención col fin de considerar les enmiendes propuestes. Hasta 2015, solamente utilizóse el primer métodu —propuesta del Congresu—.

Una vegada propuestes —bien pol Congresu o poles convenciones nacionales— les enmiendes tienen de ser ratificaes poles trés cuartes partes de los estaos por que tengan efeutu. L'Artículu V da al Congresu la opción de riquir ratificación polos cuerpos llexislativos de los estaos o por convenciones especiales convocaes nos estaos. El métodu de ratificación per convención namái s'utilizó una vegada (p'aprobar la Vigesimoprimera Enmienda). L'Artículu cinco anguaños namái impon una llimitación al poder d'enmienda-nenguna enmienda puede quitar a un estáu de la so representación igual nel Senáu ensin el consentimientu d'esi estáu.

Aclaración de términos editar

El nome "enmienda" nun ye, na terminoloxía xurídica de los países del Continente européu (Civil Law countries), significativu. N'Europa, enmienda significa cambéu d'un proyeutu de llei, que depués va ser almitida o refugada pola mayoría de la cámara llexisladora. Lo que los norteamericanos entienden por amendment ye lo que n'España se denomina "disposición adicional", que darréu puede ser integrada nel articuláu de la llei, si llegar a aprobar un testu refundíu. Cuando n'Estaos Xuníos daquién diz que s'acueye a una determinada enmienda constitucional, nun se refier a una propuesta alternativa, mesma d'un proyeutu en discutiniu, sinón a un testu adicional a la Constitución, que tien distinta numberación que los articles de la mesma, pero non por ello pierde la so vixencia. Ello tien rellación col sistema xurídicu de Common Law, heredáu mientres la colonización pol Reinu Xuníu.

Los mesmos articles de la Constitución nun equivalen a los artículos de les constituciones de países como Francia, Italia, Alemaña o España, sinón que son enunciaos normativos muncho más estensos, equivalentes en dellos casos a títulos enteros de la Constitución Española (por citar dalgún exemplu).

Artículu VI: Poder Federal editar

El Artículu VI establez a la Constitución, les lleis adoptaes y trataos de los Estaos Xuníos concluyíos acordies con ella, como la llei suprema en tol territoriu nacional, y que "los xueces de tolos estaos van tar venceyaos pola mesma, a pesar de cualquier cosa qu'establezan al contrariu les lleis o les constituciones de los estaos". Tamién valida la delda nacional creada so los artículos de la confederación y rique que tolos llexisladores, funcionarios federales, y xueces xuren o afirmen "sofitar" la Constitución. Esto significa que les constituciones y les lleis de los estaos nun tienen de tar en conflictu coles lleis de la Constitución federal; en casu de conflictu, los xueces del estáu tán llindaos llegalmente a acatar les lleis federales y la Constitución percima de les de cualesquier estáu.

L'Artículu VI tamién indica que nun se riquir "nunca nenguna prueba o requisitu relixosu p'aportar a cualquier oficina o dependencia pública dependiente de los Estaos Xuníos".

Artículu VII: Ratificación editar

El Artículu VII afita los requisitos pa la ratificación de la Constitución. La Constitución nun entraría a valir hasta qu'a lo menos nueve estados ratificar en convenciones estatales especialmente convocaes pa tal oxetivu.

Páxines orixinales de la Constitución editar

Discutiniu sobre la constitución más antigua vixente editar

De cutiu fálase de la constitución d'Estaos Xuníos como la constitución más antigua inda a valir nel mundu. Sicasí, ye necesario puntualizar que realmente ye la constitución federal escrita más antigua.[6] Al respective de si ye la constitución más antigua inda a valir, ye necesariu señalar que los Estatutos de San Marín de 1600 (Leges Statutae Republicae Sancti Marini), que formen parte del ordenamientu xurídicu fundamental d'esa república, xunto cola Llei Eleutoral de 1926 y la Declaración de Derechos de los Ciudadanos de 1974,[7] seríen más antiguos y tamién se señalen de cutiu como la constitución más antigua vixente, anque hai opiniones (especialmente dende'l puntu de vista d'Estaos Xuníos) qu'indiquen que nun se puede falar de dichos Estatutos como una constitución tradicional o en sentíu estrictu, esto ye, como un únicu documentu escritu,[8] sinón como parte del ordenamientu xurídicu fundamental, non como constitución formal y, nesti sentíu, en delles páxines web de la mesma San Marín indícase que'l país nun tien una constitución puramente dicha.[9][10] Per otra parte, si tener en cuenta tamién les constituciones d'entidaes subnacionales, la constitución del estáu d'Estaos Xuníos de Massachusetts, ratificada'l 15 de xunu de 1780, sería siete años más antigua inclusive que la de los Estaos Xuníos, lo que la convertiría na constitución escrita más antigua del mundu inda a valir.[11]

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. «Constitution for the United States of America» (inglés). Constitution Society. Consultáu'l 4 de marzu de 2009.
  2. «United States Constitution: Primary Documents of American History» (inglés). Virtual Programs & Services. Library of Congress. Consultáu'l 4 de marzu de 2009.
  3. Gregory Casey. "The Supreme Court and Myth: An Empirical Investigation," Law & Society Review, Vol. 8, Non. 3 (Spring, 1974), páxs. 385-420.
  4. «La Ratificación de la Constitución editorial=The National Archives». Consultáu'l 20 de setiembre de 2010.
  5. Ogden, Lucas Kent: Uniting the States. A Commentary on the American Constitution. Third Edition, Norderstedt 2015, páxs. 76ff. ISBN 978-3732231157.
  6. «Constitution of the United States: Main Page» (inglés). U.S. Government Printing Office. Archiváu dende l'orixinal, el 29 d'agostu de 2011. Consultáu'l 21 d'agostu de 2011.
  7. «Background Note: San Marín» (inglés). U.S. Department of State (16 de setiembre de 2009). Consultáu'l 20 d'agostu de 2011.
  8. «The United States has "the longest surviving constitution."» (inglés). PolitiFact. St. Petersburg Times (8/82011). Consultáu'l 20 d'agostu de 2011.
  9. «Istituzioni» (italianu). Secretaría d'Estáu pal Turismu de la República de San Marín. Archiváu dende l'orixinal, el 4 d'agostu de 2011. Consultáu'l 20 de payares de 2011.
  10. «Ordinamento Politico, banche, numismatica y filatelia» (italianu). San Marín Web. Archiváu dende l'orixinal, el 13 de payares de 2011. Consultáu'l 20 de payares de 2011.
  11. «John Adams and the Massachusetts Constitution» (inglés). The Massachusetts Xudicial Branch. Consultáu'l 27 de payares de 2015.

Enllaces esternos editar

Ye obligatoriu indicar l'idioma de Wikisource.