Corrales de Duero

conceyu de la provincia de Valladolid (España)

Corrales de Duero ye un conceyu de la provincia de Valladolid, na comunidá autónoma de Castiella y Lleón, España. El pueblu atopar al este, atestando cola provincia de Burgos, a 67 km de Valladolid capital y a unos 12 km de Peñafiel y 15 de Roa, los centros comarcales de servicios. Los pueblos más cercanos per carretera son San Llorente (2,5 km) y Valdearcos de la Vega (3,5 km). Valcabado de Roa, yá burgalés, falta 6 km per camín. Madrid ta a menos de 200 km de distancia.

Corrales de Duero
Alministración
País España
Autonomía Castiella y Lleón
Provincia provincia de Valladolid
Partíu xudicial Valladolid
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Corrales de Duero Adolfo Monedero Álvarez
Nome oficial Corrales de Duero (es)[1]
Códigu postal 47317
Xeografía
Coordenaes 41°40′20″N 4°02′52″W / 41.672222222222°N 4.0477777777778°O / 41.672222222222; -4.0477777777778
Corrales de Duero alcuéntrase n'España
Corrales de Duero
Corrales de Duero
Corrales de Duero (España)
Superficie 18 km²
Altitú 806 m
Llenda con Curiel de Duero, Roturas, San Llorente, Villaescusa de Roa, Pedrosa de Duero y Mambrilla de Castrejón
Demografía
Población 103 hab. (2023)
- 60 homes (2019)

- 45 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.02% de provincia de Valladolid
0% de Castiella y Lleón
0% de España
Densidá 5,72 hab/km²
Más información
Estaya horaria Hora central europea
Cambiar los datos en Wikidata

Redolada natural editar

La llocalidá asítiase en plenu Valle del Cucu, estrechu y d'abondosa vexetación y fauna, ente'l pandorial que rexistra dalgunes de les mayores altitúes de la provincia. Na so contorna puede esfrutase de prestoses vistes y paseos por dos tales ente encines y carbayos (caxigal), beber de les sos numberoses fontes, y saborguiar frutos y productos monteses estacionales, ente soníos de páxaros y arumes d'espliegu y otres plantes arumoses. Reparar un paisaxe marcáu en parte polos güertos de frutales y otros, y pol cultivu de viñéu tradicional (güei día bien minorado) en bancales, conocíos en Corrales como "navesanas". La so máxima rellumanza dar na primavera y na seronda, anque'l microclima llocal del valle favorez unos branos más frescos y unos iviernos más nidios.

 
El monte y Los Praos. Vista dende'l Monte de San Llorente. 13/04/2003.

Cuenta con equipamientu deportivu (frontón y pista polideportiva), merenderos y parque infantil allugaos na prestosa zona recreativa d'El Prau, que tamién inclúi los tradicionales lavadero. Y por el términu municipal transiten rutes de senderismo señalizaes, como'l senderu circular de pequeñu percorríu "Ruta de les Fuentes", de 13 km (identificada cola “F” nes señales, antes PRCVA-9), que parte de la llocalidá: caminando hasta Valdemoral, la so fonte y la so chozo de pastor (mapa disponible en ruta), esviamos a la izquierda escontra'l despoblado medieval y fonte d'Ilesia Rubia; dende ellí encamiéntase salise de la ruta pa llegar hasta San Llorente pol valle al traviés d'un camín d'orixe medieval arboláu que trescurre xunto al regueru del Cucu, y dende San Llorente de nuevu en ruta hasta la fonte de Honsequilla, travesando'l pandorial pa baxar de vuelta a Corrales. A unos 13 km atópase'l banzáu d'Encinas de Esgueva, unu de los trés cotos de pesca de la provincia.

Caminos y dos tales d'interés próximos al pueblu:

  • Camín de les bodegues. Esviándonos a la izquierda dende la carretera de Valdearcos, percuerre la zona de les bodegues soterrañes y xube en nidia rimada escontra'l pandorial.
  • Camín de Cuesta'l Cal - sienda del monte de San Llorente. Parte del Parque del Prau y remata na sienda que se somorguia nel conocíu como monte de San Llorente, yá nel so términu municipal.
  • Camín de la Varga. Camín medieval o pue que anterior, xube en rimada dende'l camín de Honsequilla a la izquierda hasta perdese nel pandorial en direición a la Fonte de San Bartolomé.
  • Camín de Honsequilla - sienda del majuelo. Nuna esviadura a la derecha del camín de Honsequilla, la sienda somorguiar ente vexetación de ribera próxima al regueru y conduz a una zona de majuelos tradicionales.
  • Camín de la Forca o del Picu de San Antonio. Partiendo de la ermita de San Antonio, xube en rimada pela fastera del picu hasta'l cantu del pandorial, ufiertando unes magnífiques vistes del pueblu y del valle.
  • Camín del Arenal y de Valdemoral. Saliendo dende la Fonte de riba conduz hasta la Fonte de Valdemoral y la so chozo inmediatu, llevando al Arenal nuna esviadura a la derecha un poco primero de Valdemoral. Nel percorríu atopamos dos esviadures previos escontra la derecha; el primeru conduz a la Fonte de Valdemeso y el segundu a la Fonte de San Pedro.
  • Sienda del campusantu. Dende'l camín de Hontanares esviamos por una frondosa sienda a la derecha xunto a la muria del maxestosu campusantu, que lleva fastera enriba hasta'l pandorial.
 
Fonte de Honsequilla. 16/07/2009.
 
Arquiteutura popular. Cases porticadas.

Fuentes na redolada urbana:

  • Fonte de baxo. Agua natural.
  • Fonte de riba. Agua natural.
  • Fonte del Arrabalde. Agua natural non potable y grifu d'agua de rede de suministru.
  • Fonte de la Plaza. Rede de suministru.
  • Fonte de la Ilesia. Rede de suministru.
  • Fonte del Prau. Rede de suministru.

Fuentes y manantiales nel términu municipal (toes d'agua natural, non tratada):

  • Fonte - manantial de San Bartolomé.
  • Fonte de Honsequilla. Agua non potable (curiáu con gran pilón d'agua al otru llau del camín).
  • Fonte de Valdemoral.
  • Fonte de San Pedro.
  • Cárcel o manantial de Les Güertes.
  • Fonte de Valdemeso.
  • Fonte de Hontanares.
 
El pueblu y la carretera escontra Valdearcos de la Vega dende'l Picu de San Antonio. 17/07/2009.

Historia y patrimoniu cultural editar

Dende los oríxenes a l'Alta Edá Media

Atopáronse restos del Neolíticu en términu de La Torre de Peñafiel y de la Edá del Bronce na próxima zona de cueves de Les Pinces (Altes Pinces de Castiella), nel términu de Curiel. Una tradición oral cunta que la llocalidá foi fundada por pregueros provenientes de Curiel, y amuesa d'ello podríen ser los numberosos exemplos de corrolades y de chozos de pastor (destaquen los chozos de Valdemoral y de San Bartolomé) y les bones camperes polos que riola'l corderu llechal, deliciosu lechazo asáu a la manera tradidional. Otra tradición oral afirma que nel dintel de la portada del Castiellu de Curiel de Duero figuraba una inscripción grabada en piedra que dicía “Hic curules me fecere” (los curules fixéronme), que podría tar rellacionada colos nomes de Curiel y seique de Corrales, siendo los curules unos xenerales romanos y siendo el castiellu de Curiel (castiellu de riba) un antiguu castellum romanu y el castiellu más antiguu de la provincia de Valladolid. Yá en tiempos vacceos (celtes) y romanos poblaron estes fértiles tierres, de tráficu permanente ente les cercanes Pintia (Padilla de Duero - Pesquera de Duero) y Rauda (Roa), que darréu siguieron habitaes por eremitas y monxos mientres l'Alta Edá Media y mientres la ocupación árabe, como pudo asoceder na cueva de San Pedro, próxima a la fonte del mesmu nome.

 
Chozo y redolada de San Bartolomé. 28/08/2005.
Dende'l procesu de Reconquista al Reformismu borbónicu

Foi Ansur Fernández quien repobló nuevamente esta zona de la redolada de Peñafiel y de la Ribera del Duero nel sieglu X, mientres el procesu de Reconquista na denomada Estremadura castellana, ya incorporar al Reinu de Lleón al traviés del so Condáu de Monzón y darréu al Condáu de Castiella, por encargu del rei Ramiro II. Poco dempués, sieglu XII, los pueblos de la redolada del Valle del Cucu pasaron a conformar la Comunidá de villa y tierra de Curiel, dependiente del actual Curiel de Duero y perteneciente al yá Reinu de Castiella, en dómina d'Alfonsu VI. Más palantre y por cesión real de Xuan I de Castiella la Comunidá de villa y tierra pasó a convertise en señoríu particular (añu de 1386), pasando por manes de los Estúñiga y de, ente otros, Diego López de Zúñiga, Xusticia mayor del rei, y del VI duque de Béxar, al que Cervantes dedicó El Quixote. Fueron años duros los de los gripes y pestes (sieglos (XIV) y XVI) qu'afararon Europa y dizse que motivaron el despoblamientu masivu d'Ilesia Rubia, que la so población sobreviviente treslladar a les llocalidaes cercanes y fundamentalmente a San Llorente. Yá nel entamu del sieglu XVIII la llegada de los Borbones a la corona española y la so actuación na Guerra de Socesión recibieron el sofitu del duque de Béxar y de Curiel y la so tierra.

 
La ilesia y el pueblu dende la fastera del Picu de San Antonio. 17/07/2009.
Nuevu réxime y Edá Contemporánea

Un sieglu más tarde (sieglu XIX) la ocupación francesa de la zona y la Guerra de la Independencia dexáronse sentir en Corrales y nesta zona guerrillera, soterrándose a dellos finaos nel conflictu na redolada de la ermita de San Antonio. Poco dempués, cola mesma evolución de l'alministración municipal y la división provincial de Javier de Burgos de 1833, el conceyu de Corrales quedó definitivamente integráu na provincia de Valladolid. La Guerra Civil (sieglu XX) carecer nesta zona pol reclutamiento de mozos pal bandu nacional y pola presencia de tropes italianes rebotadas del frente de Madrid, y la posguerra sobrevivir ente les cartiyes de racionamientu y l'estraperlu. Finalmente nos años 50 los alcuerdos con Estaos Xuníos traxeron la inversión a España y a Corrales, desenvolviéndose bona parte de les infraestructures siendo alcalde Félix del Campo y algamar naquellos años los máximos de población.

La ilesia parroquial

La ilesia de La nuesa Señora de l'Asunción ye del sieglu xii, d'estilu románicu tardíu; a lo llargo del tiempu fueron añadiéndose-y ampliaciones y cambeos, como'l campanariu mudéxar del sieglu xvi que sustituyó a la espadaña románica orixinal, o la bóveda de media naranxa sobre l'altar mayor, realizada en 1750. La portada atopar nel llau de la Epístola (fachada sur) y foi construyida en 1613; sicasí entá caltién les otres dos portaes del sieglu xii: la principal (oeste), despinta nel interior de la ilesia pola construcción del campanariu, y la portada del Evanxeliu, na fachada norte. Ente otros elementos destacaos, el templu tien nel so interior una singular virxe románica, dos pintures sobre tabla del sieglu XVI, un retablu mayor barrocu obra de Gregorio Portiella de 1750, y la pila bautismal y el púlpitu, tamién barrocos. Tuvo un bon retablu al oleu sobre tabla del Maestru d'Osma dedicáu a San Miguel que na actualidá atópase depositáu nel Muséu Diocesanu y Catedraliciu de Valladolid. Na so retirada de la zona de 1812, les tropes napoleóniques lleváronse la cruz parroquial (de 1579) y la llámpara de la ilesia, dambes de plata y de gran valor. Y en el so esterior entá puede apreciase bona parte del pretil orixinal y de un perantiguu frontón de piedra que conforma'l xuegu de pelota.

 
Ermita de San Antonio. 17/07/2009
Patrimoniu rural

Pela redolada del pueblu ta restaurada una pequeña y ancestral ermita n'honor a San Antonio, quiciabes medieval a la que se-y añader una espadaña en dómina posterior, y reparar el barriu de bodegues y llagares tradicionales, y dos palombares en distintu estáu de caltenimientu. Percorriendo'l so urbanismu d'orixe medieval atopamos una casa porticada y blasonada, que yá funcionaba como hospital - hospedería nel sieglu XVI, según diverses muestres d'arquiteutura tradicional (dalgunes de que les sos cases tienen bodega soterraña), l'edificiu de les antigües escueles y Casa Consistorial (sieglu XVIII), los llavaderos al campu y una singular fonte de piedra coronada por un escultural escudu borbónicu que podría representar al conceyu de Corrales. Sábese amás que la llocalidá cuntó con mesón posada p'agospiamientu de viaxeros y siquier un llagar comunal conocíu como “La Tercia” (sieglu XVII y XVI o anterior, respeutivamente, güei en procesu de ruina avanzada ya inicial), panaderíes y fornos asadores tradicionales, y entá se caltién ensin usu'l salón de baille de Lupicio, reconocíu en tola zona dende los musicales años 50 y 60. Y en el términu municipal sobreviven numberosos abellugos de caza, colmenares, guardaviñas, chozos de pastor y restos de corrolades (como les denominaes “Corrales de Valdemeso”).

Patrimoniu perdíu Perdióse la Casa del

Cura, les otres dos o tres ermites conocíes (San Pedro, Santa María Egipcíaca y San Blas), y el molín hidráulicu (sieglu XVII o posiblemente anterior) del qu'apenes queden restos identificables y que tuvo de ser bien importante na actividá económica preindustrial del pueblu. D'antiguo esistió un términu denomináu la Talaya, que pudo faer referencia a esti tipu de construcción d'alerta y defensa árabe na llinia fronteriza del Duero.

Actividá económica y servicios editar

El pueblu vive mayoritariamente de l'agricultura y la ganadería (ovín non estabulado, vacunu y porcín), anque tamién dispón de servicios como taller mecánicu y de carpintería metálica, carpintería de madera - ebanistería, chigre social, aula de cultura, consultoriu médicu y farmacia, atestando cola vitivinícola D.O. Ribera del Duero. Amás cunta con un cotu de caza de concesión municipal.

 
Vista de les bodegues de Corrales. 13/04/2003.

Tradicionalmente y como se repara nel "Diccionariu xeográficu y estadísticu d'España y Portugal" (1826 - 1829) de Sebastián Miñano y nel posterior "Diccionariu xeográficu - estadísticu - históricu d'España y les sos posesiones d'ultramar" (1845 - 1850) de Pascual Madoz, foi importante'l cultivu de viñéu, hortícola y de frutales (nogueras, almendrales, ciroleros y perales), la esplotación del cáñamu pa fibra, pañu testil o pasta de papel, el cultivu cerealista, la esplotación maderera, de camperes y de ganáu, y la caza menor y la pesca de cámbaros. D'antiguo tamién s'ellaboraben anís y pacharán de forma artesanal.

Conceyu de Corrales de Duero: C/ La Ilesia, 1. Códigu Postal 47317. Teléfonu (00 34) 983 87 05 14.

Corrales de Duero tien conceyu propiu ya intégrase na Mancomunidá de Conceyos Campu de Peñafiel, que se dedica fundamentalmente a la recoyida de residuos sólides urbanos y que sofita al Grupu d'Aición Local Duero - Esgueva con sede en Peñafiel, trabayando en favor de la creación d'empreses y el desenvolvimientu comarcal. Amás participa na Asociación pal Desarrollu Rural del Valle del Cucu xunto col restu de pueblos del valle.

Fiestes y celebraciones destacaes editar

Les fiestes patronales celebrar n'honor a San Antonio de Padua, mientres tres díes el fin de selmana más próximu al día 13 de xunu, y son especialmente interesantes poles sos Novenes a San Antonio, cantaes en misa y rexistraes n'archivu sonoru pola Fundación Joaquín Díaz. Les fiestes inclúin fundamentalmente verbenes populares les nueches del vienres y del sábadu, misa, procesión, dulzaines y xotes de San Antonio'l sábadu pela tarde, y comida popular el domingu.

En Les Candeles y San Blas, 2 y 3 de febreru, tamién ye fiesta llocal, de poca celebración na actualidá, y nun puede faltar la celebración de San Isidro Llabrador, el día 15 de mayu, sacando al santu alredor de la ilesia pa bendicir los campos. Son conocíes les boluques de repostería tradicional que se preparar n'Antroxos. Anguaño la celebración de la matanza, les fines de selmana culturales de mayu y la festividá de los mozos de xunetu compartir en comunidá col restu de pueblos del Valle del Cucu.

 
Corrales dende'l términu de Hontanares. 18/08/2006.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.

Enllaces esternos editar