Crítica

(Redirixío dende Críticu)

La crítica (del griegu y de κρίνειν krínein «discernir, analizar, dixebrar») de les que deriva κριτικός kirtikós y κριτική kritikē «críticu, -a; daqué relativu al xuez, o árbitru».[1] Una interpretación, usada por Balmes, que principia por proponer una definición de la verdá per correspondencia, diz asina:

Crítica
profesión
escritor de non ficción
Cambiar los datos en Wikidata
"El pensar bien consisti, o en conocer la verdá o en dirixir l'entendimientu pel camín que conduz a ella. La verdá ye la realidá de les coses. Cuando les conocemos como son en sí, algamamos la verdá, d'otra manera, cayemos nun error."

Definición y ámbitu editar

Etimológicamente la pallabra crítica, l'aición de discernir, ta derivada de la pallabra criteriu (el conceutu, el mecanismu), mesmu raigañu griegu kri(n)- (derivada del proto-indoeuropéu *kr̥n-, qu'en llatín tamién da pallabres como secretum, discernere) , nel so oxetu de discernir la verdá evidenciando, primeramente, la falacia o'l error (Ensayu y error).

Ye l'aición empobinada, del intelectu críticu, espresada como opinión formal, fundada y razonada, necesariamente Analís del discursu analítica, con connotación de sentencia cuando s'establez una verdá, ante una tema o oxetu usualmente concretu pero que puede dirixise escontra lo astractu (Metafísica). N'ocasiones la crítica ye exercida dende o escontra dalgún tipu de coleutividá (Escuela filosófica).

La crítica ye auxiliar, colaborante, de la Filosofía (matriz de toles ciencies) y de la so ferramienta la lóxica, yá que, etimológicamente, la filosofía ye'l «humanu deséu de conocer» racionalmente la «verdá» mesmu oxetu de la lóxica y del criteriu. Na antigüedá nun esistía una manera normalizada d'alvertir los razonamientos filosóficos miqueros (Atomismu, Sócrates, Platón, Aristóteles, Siloxismu), nun esistía'l métodu científicu, salvu nes Matemátiques pures (Pitágores) o nes aplicaes (Eratóstenes) y en ciertos esperimentos de física (Arquímedes), utilizábase la crítica como criteriu pa desaniciar o suplir l'ausencia de pruebes, métodu o evidencia empírica na busca d'axomes o en «lóxica» pa establecer «verdaes primaries». En Política, Retórica y Oratoria la crítica usar dende antiguu (Demóstenes).

René Descartes propunxo'l mecanicismu y amenóse el Cartesianismu. Kant esploró los significaos de la pallabra crítica na so Criticismu.

En filosofía, y en toles ciencies derivaes, la pallabra crítica aplícase, indistintamente, al discernimiento empobináu escontra lo empíricu, lo teóricu ya inclusive lo teolóxicu (dialéutica materia - espíritu) al traviés d'un analís recurrente respectu del oxetu críticu, sobromanera, cuando kritikos (críticu) topa l'oxetu o conceutu pre establecíu como un «falsu axoma» o inclusive como axomes que son sistemáticamente criticaos (Física de partícules versus Teoría de supercuerdas, Velocidá de la lluz versus Superlumínicos Taquiónes).

Asina, la crítica, tamién s'aplica nel ámbitu de la física moderna nel discernimiento de les lleis del universu, tales como, les de Newton versus les d'Einstein, que'l so krinoo (xuiciu) derivó na formulación (ca. 1970) de nueves, y coles mesmes, criticaes Teoría de cuerdes, Teoría M, Supersimetría y na, tamién, hipotética partícula nomada Gravitón, que los sos físicos críticos banciar# ente, si tou esto, ye física o ye filosofía.

La crítica na cultura occidental clásica (ética y estética) editar

No que concierne a la cultura occidental, otres etioloxíes de la crítica pueden coincidir coles primeres traces d'evaluaciones étiques y estétiques presentes nes obres d'Aristóteles, Platón y nes comedies d'Aristófanes. Dende entós formáronse dellos elementos o tipos constantes del discursu críticu, los trés llistaos de siguío, que de dalguna manera son refechos nos trés aspeutos críticos de l'aición, la comprensión, la empatía y xuicios de valor:[3]

  • esplicativu (o históricu-filolóxicu), correspuende a la crítica basada n'interpretaciones y comentarios que tien oríxenes en tiempu de los gramáticos alexandrinos y que pasando al traviés de la patrística medieval en tiempos del Renacimientu apuerta en crítica normativa. En dómines más recién el tipu esplicativu de la crítica asume criterios cada vez más científicos hasta afaese a les modernes formes de crítica llingüística y estilística y confluyir na ecdótica (o crítica testual).
  • reproductivu o miméticu, esto ye la tipoloxía de crítica que nun preve'l xuiciu d'una obra, que ye substituido pola descripción de los oríxenes y del desenvolvimientu de la obra. Esta actitú ye típica de la crítica impresionista;
  • evaluativo o normativu, ye un tipu d'acercamientos críticos a la evaluación d'una estética aplicada, yá que apurre un analís de lo que seya necesariu o conveniente pa definir la excelencia d'una obra. Los patrones de referencia pueden ser universales o locales, suxetivos y relativos, y la so diverxencia y contradicción crea resfregón ente la crítica sistemática, más cercana del mundu filosóficu o históricu y aquella empírica que, al ser más sensible a les obres individuales avérase más a lo artístico y poético.[3]

Pseudo crítica y les sos tipoloxíes editar

Modernamente, nel llinguaxe popular, la pallabra crítica tien acepciones pretendidamente positives o negatives (oldéase la crítica clásica a una secuencia sistemática de oxeción, oposición y confrontamientu, por amenorgamientu hasta un estáu de dilema del bien y del mal). Según la so intención o enclín, una Pseudo crítica puede ser negativa (destructiva) o positiva (constructiva).

Crítica positiva (Observación) editar

La crítica positiva ye la que propón nueves soluciones a los problemes o defectos que s'espongan na crítica.

Como criteriu xeneral, la crítica positiva ten de tar basada nuna observación oxetiva d'un equipu o individuu que'l so comportamientu esviar del estándar o del procesu.

La motivación pa dar a conocer esta opinión tien de ser el bien común y la prevención de problemes potenciales.

La crítica tien de dase a conocer al mesmu equipu o individuu onde se detecta l'área d'oportunidá, o al so xefe direutu.

Va Ser indispensable que'l que reciba la crítica nun la vea como daqué personal, sinón como daqué que va beneficiar al equipu de trabayu. Coles mesmes, por que pueda funcionar exitosamente, va riquir por parte de los individuos arreyaos ente otros: altor intelectual, visión de la problemática actual y futuro, des-personalización, unidá de direición y humildá per parte de tolos arreyaos.

Anque hai que ser razonables, na actualidá esta pasa a llamase observación, ye dicir que si va correxir o faer ver un error n'otra persona, lo que se fai ye una observación, non como comúnmente llamar critica constructiva.

Crítica negativa (destructiva) editar

La crítica destructiva dirixir a la persona, a la identidá de la persona, ente que la retroalimentación va dirixida a la conducta o'l comportamientu. Nun ye lo mesmo dicir "yes tontu", que dicir "fixisti una tontura". Nel primer casu implicamos a tola persona, ente que nel segundu casu tamos falando d'una conducta determinada.

La crítica negativa busca culpabilizar, ente que la retroalimentación pretende atopar soluciones. Nun ye lo mesmo dicir "pénate de lo que fixisti, de les consecuencies de los tos actos", que dicir "¿Qué puedes aprender del to error? ¿Cómo puedes faelo meyor la próxima vegada?".

La crítica negativa ye xeneral, ente que la retroalimentación ye concreta, específica. La crítica negativa utiliza xeneralizaciones ("facer tou mal"), ente que la retroalimentación ye bien específica ("remanasti mal esa palanca").

La crítica negativa centrar nel pasáu, ente que la crítica positiva centrar nel futuru. Nun importa lo que pasó, lo que nos importa ye cómo nos va a sirvir esto nel futuru.

Fomentar el so usu como moderador o líder de grupu puede tener los siguientes efeutos positivos:

  • Caltener la unidá y l'enfotu del equipu.
  • Fortalecer les rellaciones interpersonales.
  • Crear sinergia nel equipu.
  • Reconocer les cualidaes y lo que cada individuu apurre pal ésitu del equipu.

Pensamientu críticu editar

Aplicar al calter d'una persona que'l so vezu de conducta da en una crítica de los datos del problema antes de formular la so opinión o d'actuar conforme a un fin. Señalar n'oposición al pensamientu non críticu o vulgar, pol que se da por sentáu la verdá d'una creencia ensin más y na que los prexuicios sociales actúen como evidencies cognoscitives práutiques y fonte de conocencia y de l'aición ensin poneles en cuestión al respective de un conteníu oxetivo.

Esta espresión adquier especial relevancia a partir de la filosofía de Descartes, al asitiar la conocencia a partir del suxetu que conoz como conciencia, y non a partir del oxetu como hasta entós considerar la filosofía tradicional. Esto subvierte el fechu de conocer ya inaugura un periodu na filosofía, la filosofía moderna, nel que la teoría de la conocencia ocupa un papel central.

Ye un procesu d'evaluar el pensamientu p'ameyoralo y precisamos les estructures básiques del pensamientu, creatividá pa autoevaluarnos y estándares intelectuales esto tien como finalidá desenvolver les habilidaes del pensamientu. Na educación el “que” ye'l conteníu que se desea que l'estudiante aprienda y el “como” ye'l procesu pol cual vase a aprender.

El pensamientu críticu ye'l “como” de la educación, y esta ye la forma que los maestros tienen d'utilizar, ellos deben de conocer cómo funciona la mente, y en qué momentu l'estudiante yá comprometíu n'aprender. El pensamientu críticu nun ta separáu del conteníu, nun podemos pensar alrodiu de la nada. si piénsase bien, podemos aprender bien yá la única manera del ser humanu d'aprender ye'l pensamientu. L'estudiante debe d'aprender a pensar críticamente por que pueda aprender en cada nivel educativu, y atreves del pensamientu críticu va poder adquirir conocencies.

Ye distintu una persona con educación qu'una ensin ella, una y bones una con educación puede llegar a ver les coses d'otres maneres. Los estudiantes que nun tienen un pensamientu críticu nun pueden tener una información cultural, yá que pa entender la información deben tamién entender el propósitu, conceutos, les entrugues que surden, etc. Cada disciplina académica ye un dominiu del pensamientu onde s'utilicen conceutos especializaos y pa los conceutos d'eses especialidaes deben de faer una serie actos mentales y en cada actu debemos d'utilizar descernimiento y xuiciu. Y el xuiciu críticu ye esencial en cada actu de construcción. Les competencies del pensamientu son de dos formes Xenerales y específiques. Tou pensamientu puede ser identificando usando ocho puntos, propósitu, entruga, información, interferencies, camientos, conceutos, implicaciones y puntu de vista

Toos pensamos pero pocos pregúntense cómo ye qu'esto se lleva a cabu. Cuasi pa cualesquier ser humanu, el pensar ye tan natural como otru tipu d'actividaes cotidianes.

Les persones precisen saber cómo pensar por sigo mesmes y les universidaes son los meyores llugares pa fomentar el desenvolvimientu del pensamientu de los estudiantes.

El Pensamientu Críticu ye aquel que dulda de les certidumes, de lo que ye presentáu como únicu y absolutamente verdaderu y que nun tarrez desafiar a l'autoridá p'atopar respuestes distintes a les que se-y torgar. El Pensamientu Críticu ye un procesu de razonar y reflexivamente Dalgunes de les carauterístiques del Pensamientu Críticu son: claridá, disposición, reflexividá, etc Elementos del Pensamientu Críticu :

1. Atópase estrechamente rellacionáu col racionalismu.

2. El Pensamientu Críticu nun ye racionalidá pura, sinón racionalidá templada por un xuiciu, esto ye, razonabilidad. La ciencia, como un modelu de racionabilidad, trata principalmente con asuntos descriptivu

3. Un Pensador Críticu pue ser notáu pol so espíritu críticu. La so actitú, la so disposición, la so dedicación pa buscar razones

Ser un Pensador Críticu ye una forma de vida que'l so principal propósitu ye la busca de la verdá. Los componentes del Pensamientu Críticu son:

•Pensamientu Razonable: ye un bon pensamientu si basar en bones razones. La meyor conclusión ta basada pola meyor razón.

•Pensamientu Reflexivu: Ye aquel nel que s'actúa según la forma de pensar de cada unu.

•Pensamientu Enfocáu: yá que tien un propósitu y nun asocede por fuercia o ensin razón


El pensamientu críticu ye la capacidá de cavilgar con oxetividá alrodiu de situaciones o ámbitos de la nuesa vida, el ser conscientes que los nuesos pensamientos, les nueses aiciones y les nueses pallabres nun sían contradictories pa poder tener una vida y mente coherente. Gracies al pensamientu críticu puede ameyorase o superar ciertos aspeutos colos cualos teamos incomodos o sían deficientes pal nuesu beneficiu o'l bien común, una y bones esti tipu de pensamientu tiende al racionalismu, la lóxica y la reflexón , conózse-y pensamientu críticu pol usu de la "crítica" pa faer efeutiva la seleición d'opciones o soluciones, o a cencielles comparativos. (S.A.G.R. -UVM)

Iconoloxía editar

Según Winckelmann puede representase l'emblema de la crítica coles balances homériques nes cualos Xúpiter pesa los destinos d'Aquiles y d'Héctor o bien d'una manera más determinada; esto ye, col Apolo que se ve sobre una pátera etrusca de bronce faciendo pesar por Mercuriu nos platinos d'una balanza los destinos d'aquellos dos héroes, representaos en figurines, teniendo'l mesmu Apolo llevantada la mano mandándo-y desempeñar con imparcialidá. Cochin representar encalorando'l fumu d'un braserillo allumando un sol onde fai percibir delles manches y escureciendo los sos rayos col fumu del so antorcha colo que paez querer significar la crítica de la crítica.

Pa designar sicasí la bona crítica supón qu'esta fai cayer a la so alredor un númberu d'escritos y formoses mázcares debaxo de les cualos afayar cabeces defectuoses. A los sos pies pinta un graya cuasi desaposiáu yá de les plumes de pavu real con que quixo afatase. Finalmente, puede representase tamién per mediu d'una muyer vieya que con aspeutu austeru sostién nuna mano una fai de fleches entemecíes con lloreos pa indicar que la crítica tien de xunir siempres l'aponderamientu a la censura y na otra mano una antorcha qu'enciende na que lleva'l dios del gustu. Ver a los sos pies varios llibros con munches fueyes arrincaes.[4]

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Estes pallabres tán emparentada cola pallabra crisis y col llatín discernere 'discernir', una y bones dambes deriven del proto-indoeuropéu *kr̥n- dixebrar, cortar
  2. DRAE (artículu enmendado pa la meyora de la ventena tercer edición) Consultáu'l 14 de mayu de 2011.
  3. 3,0 3,1 "-y Muse" (Les Muses), De Agostini, Novara, 1965, Vol.IV, páx.5-8
  4. Diccionariu universal de mitoloxía

Enllaces esternos editar