Declaración d'independencia de l'Arxentina

La Declaración d'Independencia de l'Arxentina foi una decisión tomada pol Congresu de Tucumán pola cual, el martes 9 de xunetu de 1816, declaró la formal rotura de los venceyos de dependencia política de les Provincies Xuníes del Río de la Plata cola monarquía española. La declaración foi realizada na Casa de Tucumán allugada na ciudá de San Miguel de Tucumán, onde sesionaba l'asamblea. Diez díes más tarde, el mesmu Congresu arrenunció tamién a toa otra dominación estranxera.

Infotaula documentDeclaración d'independencia de l'Arxentina
Tipu Declaración d'independencia
Estáu Arxentina
Llingua orixinal castellanu, Llingua aymara y Quechua
Llocalización Casa de Tucumán
Creación 9 xunetu 1816
Robláu por Francisco Narciso de Laprida, Mariano Boedo, José Mariano Serrano, Juan José Paso (es) Traducir, Antonio Sáenz, José Darregueira (es) Traducir, Cayetano José Rodríguez, Manuel Belgrano, Esteban Agustín Gazcón, Tomás de Anchorena, Manuel Antonio Acevedo, José Eusebio Colombres, Eduardo Pérez Bulnes, José Antonio Cabrera, Jerónimo Salguero (es) Traducir, Teodoro Sánchez de Bustamante, Pedro Ignacio de Castro Barros, Tomás Godoy Cruz, Juan Agustín Maza, José Ignacio de Gorriti, Justo Santa María de Oro (es) Traducir, Pedro Francisco de Uriarte, Pedro León Díaz Gallo (es) Traducir, Pedro Miguel Aráoz, José Ignacio Thames, Pedro Ignacio Rivera, Mariano Sánchez de Loria, José Severo Malabia y José Andrés Pacheco de Melo
Cambiar los datos en Wikidata
Alegoría de la Declaración de la Independencia, por Luis de Servi. Pintura sobre tela nel techu del Salón Blanco de la Casa Rosada.

Antecedentes editar

En 1814, el rei Fernandu VII d'España tornara al tronu español. Esta situación quitó argumentos d'aición a los homes qu'empecipiaren la Revolución de Mayu nel Virreinatu del Río de la Plata ya instauráu la Primer Xunta en 1810 —y los gobiernos qu'asocedieren a ésta— so la premisa de la Mázcara de Fernandu VII. Yá nun podíen actuar en nome del rei d'España porque ésti volvió tar nel poder efectivo. El rei quería reconquistar les sos colonies; los "realistes" (los partidarios del colonialismu) trunfaren n'Huaqui, Vilcapugio y Ayohúma, y yeren fuertes nel Alto Perú, l'actual Bolivia. Dende ellí pensaben atacar les bases de los independentistes ya invadir tol actual territoriu d'Arxentina teniendo como oxetivu la ciudá de Buenos Aires.

El 15 d'abril de 1815, una revolución terminó col gobiernu centralista del Direutor Supremu de les Provincies Xuníes del Río de la Plata, xeneral Carlos María de Alvear. Los revolucionarios esixeron la convocatoria d'un Congresu Xeneral Constituyente. Primeramente unviáronse diputaos de toles provincies empecipiando les sesiones el 24 de marzu de 1816. Cada delegáu representaba 15.000 habitantes.

Sicasí la situación de los patriotes independentistes na so frontera noroeste nun tuvo asegurada hasta qu'en marzu de 1816 el xeneral porteño José Rondeau aceptó roblar el Pactu de los Cerrillos col caudiellu salteño (Salta incluyía a Jujuy y Tarija) Martín Miguel de Güemes. A partir d'esi momentu, les fuercies de Güemes sostuvieron la llucha nel frente norte, lliberando a los exércitos del gobiernu nacional por que, al mandu del xeneral José de San Martín, pudieren avanzar contra los sos enemigos más allá del Cordal de los Andes escontra Chile y depués hasta Perú. Mentanto, el caudiellu José Gervasio Artigas y los sos aliaos defendíen el territoriu de les incursiones portugueses,[1] magar les actitúes ambigues de los gobernantes porteños.

El Congresu de Tucumán editar

 
La Casa Histórica de la Independencia en San Miguel de Tucumán.

El Congresu de Tucumán empecipió les sos sesiones na Casa de Tucumán allugada en San Miguel de Tucumán, el 24 de marzu de 1816, cola presencia de 33 diputaos. Según la decisión de los mesmos delegaos, la presidencia del Congresu yera rotativa y camudaba cada mes.

Fueron distintes les causales poles que nun unviaron diputaos diverses provincies que pertenecieren al Virreinatu del Río de la Plata.

Delles provincies del Altu Perú, ente elles Potosí, Cochabamba, La Paz y fora del Altu Perú la de Santa Cruz de la Sierra que llograra ser llibertada por Ignacio Warnes cuando creó la Republiqueta de Santa Cruz , cayeren nuevamente en poder de los realistes. Sicasí gracies a la Tercer espedición auxiliadora al Altu Perú unviaron diputaos al Congresu de Tucumán Chichas, Llamargues y Mizque.

Distinta foi la situación de les provincies "de baxo". Salvu Córdoba, les provincies de la Lliga de los Pueblos Llibres o Lliga Federal —que taba compuesta pola Provincia Oriental (sector principal de la Banda Oriental), Corrientes, Entre Ríos, Misiones y Santa Fe— resolvieron nun allegar al Congresu de Tucumán. El caudiellu de la Provincia Oriental, José Gervasio Artigas, opunxérase a la ratificación definitiva del alcuerdu de paz algamáu nel Pactu de Santu Tomé, robláu'l 9 d'abril de 1816, pol que se reconociera l'autonomía de Santa Fe, anque en carta a José de San Martín, declarándose tamién arxentín avisába-y que la Unión de los Pueblos Llibres antemanárase na declaración de la independencia arxentina mientres el Congresu d'Oriente (celebráu'l 29 de xunu de 1815) suscritu poles provincies arxentines federales na entós pequeña ciudá de Concepción del Uruguay.[2] A eso habíase sumáu la negativa tantu del nuevu Direutor Supremu, Antonio González Balcarce como del Congresu de Tucumán.[3][4][5]Les provincies federales axuntaren el Congresu d'Oriente a mediaos de 1815, convocáu por José Artigas. Dellos autores afirmen qu'esti congresu declaró la independencia d'España basándose nuna carta de Artigas a Pueyrredón, pero la carta nun menta al congresu nin da una fecha, refiriéndose solo a la Banda Oriental. Tampoco hai nengún otru documentu que confirme o suxura que tal declaración asocediera. Esta foi una clara manifestación de protesta y oposición escontra les polítiques centralistes o unitaries y pro monárquiques tantu del Direutoriu como del Congresu de les Provincies Xuníes del Río de la Plata.

Paraguái, nun unvió diputaos al Congresu de Tucumán yá que esta provincia, tres la espedición de Manuel Belgrano, actuaba como un estáu independiente dende 1811, en que s'independizara d'España, ante les actitúes centralistes de los socesivos gobiernos establecíos en Buenos Aires pese al Tratáu confederal ente les xuntes d'Asunción y Buenos Aires.

Tampoco unviaron diputaos los actuales territorios de la Patagonia (sacante ciudaes fortificaes como Carmen de Patagones que taben subordinaes a Buenos Aires), el Comahue y el Gran Chaco yá que s'atopaben sol dominiu indíxena o despoblaos.

Nuna de les sos primeres decisiones, el Congresu nomó Direutor Supremu de les Provincies Xuníes del Río de la Plata a unu de los sos diputaos, el xeneral Juan Martín de Pueyrredón.

Mientres delles selmanes aldericaron los algames de les sos atribuciones y el so funcionamientu internu, amás de tomar decisiones de política nacional ya internacional. El cuerpu tenía la facultá d'intervenir en cuasi tolos asuntos que se presentaben a la so considerancia, lo que provocó interminables alderiques.

 
Plaza Independencia (antigua Plaza Mayor) na ciudá de San Miguel de Tucumán col baltáu edificiu del Cabildru y l'antiguu edificiu de la Catedral de San Miguel de Tucumán escontra 1812 (pintura al oleu actual).

La presión de dalgunos de los sos miembros, y d'influyentes dirixentes nacionales —ente ellos el xeneral José de San Martín, gobernador de la Intendencia de Que'l so— fizo que s'empecipiara'l discutiniu sobre la Declaración d'Independencia.

La votación finalmente concretóse'l 9 de xunetu. Nesi momentu presidía'l cuerpu unu de los representante de San Juan, Francisco Narciso de Laprida. Nengún país reconoció nesi momentu la independencia de les Provincies Xuníes del Río de la Plata.

El 21 de xunetu foi xurada la Independencia na sala de sesiones polos miembros del Congresu, ante la presencia del gobernador, del xeneral Manuel Belgrano, del cleru secular, de les órdenes relixoses y demás corporaciones.[6]

Los discutinios posteriores de los diputaos xiraron en redol al dictáu d'una constitución y a la forma de gobiernu y a la forma d'estáu que tenía d'adoptase nella. La situación de guerra abierta cola monarquía española, la Restauración absolutista n'España y n'Europa y la creciente inxerencia del Reinu Xuníu de Portugal, Brasil y Algarve fixo pensar a dellos diputaos, influyíos poles idees de Manuel Belgrano, n'instaurar una monarquía Inca nel Río de la Plata. Esta posición d'enllantar una forma de gobiernu monárquica y constitucional foi refugada polos diputaos republicanos, que sosteníen la forma de gobiernu d'una república constitucional pa la rexón de la Plata. Al conflictu amenáu pola forma de gobiernu sumóse-y unu que tuvo mayor valumbu y trescendencia y que foi'l rellacionáu cola adopción de la forma d'estáu: el unitarismu versus el federalismu.

Los llabores del Congresu siguieron en Buenos Aires, onde empezó a deliberar a principios de 1817, y onde sancionó la Constitución Arxentina de 1819, qu'estableció una república centralista. El Congresu foi eslleíu en 1820, tres la derrota del Direutoriu na batalla de Cepeda, que marcó l'entamu de l'Anarquía del Añu XX.

Acta de la Independencia editar

 
Facsímil de l'acta de la Declaración de la Independencia Arxentina
 
La declaración orixinal n'español traducir al quechua y al aimara, la traducción al aimara atribuyir a Vicente Palacios Kanki (1779-1852).[7]

L'acta de la Independencia foi declarada pol Congresu de les Provincies Xuníes en Suramérica.

Na benemérita y bien digna ciudá de San Miguel de Tucumán a nueve díes del mes de xunetu de 1816: terminada la sesión ordinaria, el Congresu de les Provincies Xuníes siguió los sos anteriores discutinios sobre'l grande, augusto y sagráu oxetu de la independencia de los pueblos que lu formen. Yera universal, constante y decidíu el clamor del territoriu pola so emancipación solemne del poder despóticu de los reis d'España, los representantes sicasí consagraron a tan trabayosu asuntu tola fondura de los sos talentos, la derechura de les sos intenciones ya interés que demanda la sanción de la suerte so, pueblos representaos y posteridá. Al so términu fueron preguntaos ¿Si quieren que les provincies de la Unión fora una nación llibre ya independiente de los reis d'España y la so metrópolis? Aclamaron de primeres llenos de santu ardor de la xusticia, y unu a unu repitieron sucesivamente'l so unánime y bonal decidíu votu pola independencia del país, fixando na so virtú la declaración siguiente:

"Nos los representantes de les Provincies Xuníes en Sud América, axuntaos en congresu xeneral, invocando al Eternu que preside l'universu, en nome y pola autoridá de los pueblos que representamos, protestando al Cielu, a les naciones y homes toos del globu la xusticia que regla los nuesos votos: declaramos solemnemente a la cara de la tierra, que ye voluntá unánime ya indubitable d'estes Provincies romper los violentos venceyos que los amestaben a los reis d'España, recuperar los derechos de que fueron desaposiaos, y investirse del altu calter d'una nación llibre ya independiente del rei Fernando séptimu, los sos socesores y metrópolis. Queden en consecuencia de fechu y de derechu con ampliu y plenu poder pa dase les formes qu'esixa la xusticia, y impere el cúmulu de les sos actuales circunstancies. Toes, y cada una d'elles, asina lo publicar, declaren y ratifiquen comprometiéndose pel nuesu mediu al cumplimientu y sostén d'esta la so voluntá, baxo el seguru y garantía de les sos vides haberes y fama. Comuníquese a quien correspuenda pa la so publicación. Y en agasayo del respetu que se debe a les naciones, detállense nun manifiestu los pergraves fundamentos impulsivos d'esta solemne declaración." Dada na sala de sesiones, roblada de la nuesa mano, sellada col sellu del Congresu y refrendada polos nuesos diputaos secretarios.

El 19 de xunetu, en sesión secreta, el diputáu Medrano fixo aprobar un cambéu a la fórmula del xuramentu, col enfotu de bloquiar delles opciones que se contemplaben naquel momentu poles que se pasaría a depender de dalguna otra potencia distinta d'España. Onde dicía «independiente del rei Fernandu VII, los sos socesores y metrópolis», añadióse:

"...y toa otra dominación estranxera"

L'acta orixinal, roblada por tolos miembros del Congresu, foi redactada nel llibru d'Actes de les sesiones públiques de dicha asamblea. Esi llibru perdióse. Dellos historiadores consideren que foi depositáu en 1820 na Llexislatura de Buenos Aires, d'onde darréu sería sustraíu. Nel Archivu Xeneral de la Nación Arxentina lo que se caltién ye una copia realizada pol secretariu Serrano, a fines del mes de xunetu de 1816.[8]

Firmantes de la Declaración de la Independencia editar

 
Congresu de Tucumán, por Francisco Fortuny.

Los 29 diputaos del Congresu de Tucumán que suscribieron l'acta d'Independencia declarada pol Congresu de les Provincies Xuníes en Sud América fueron:

Presidente
Vicepresidente
Secretarios
Diputaos

Nesa sesión nun tuvieron presentes cinco diputaos:

De los 29 diputaos firmantes de l'acta de Declaración de la Independencia, 12 fueron miembros del cleru de la Ilesia Católica. Foi'l casu de: Cayetano Rodríguez, Antonio Sáenz, Manuel Acevedo, José Colombres, Mariano Sánchez de Loria, José Andrés Pacheco de Melo, Pedro Ignacio de Castro Barros, Justo Santa María de Oro, Pedro Francisco de Uriarte, Pedro León Gallo, Pedro Miguel Aráoz y José Ignacio Thames.[9]

Celebración oficial del 9 de xunetu editar

El Día de la Independencia de la República Arxentina celébrase cada 9 de xunetu.

El 6 de xunetu de 1826, Bernardino Rivadavia, presidente de les Provincies Xuníes del Río de la Plata, ordenó que'l 9 de xunetu conmemorárase juntamente col 25 de mayu pos consideraba que la repetición d'estes fiestes irroga perxuicios de considerancia al comerciu ya industria.

Pero Juan Manuel de Rosas, mientres el so segundu gobiernu, y a puntu de celebrar los 20 años de la Declaración de la Independencia, dispunxo por aciu un decretu promulgáu'l 11 de xunu de 1835, que la celebración del 9 de xunetu tenía de faese colos mesmos preceptos que'l 25 de mayu.

Reprodúcense equí los artículos 1º y 2º del mentáu decretu:

Art. 1º- En delantre el 9 de xunetu va ser reputáu como festivu de dambos preceptos, de la mesma que'l 25 de mayu; y va celebrase naquella misa solemne con Te-Deum n'aición de gracies al ser Supremu polos favores que nos espachó nel sostén y defensa de la nuesa independencia política, na que fuera posible, el bien Reverendu Obispu Diocesanu, pronunciándose un sermón análogu a esti memorable día.


Art. 2º- Na viéspora y el mesmu día 9 de xunetu , va allumase la ciudá, la Casa de Gobiernu y demás edificios públicos, faciéndose trés salves na Fortaleza y buques del Estáu, según vezu.[8]

Principales reconocencies editar

Reconocencia
País Fecha
  Estaos Xuníos d'América 4 de mayu de 1822[10][11][12]
  Reinu Xuníu 31 d'avientu de 1824[13]
  Francia 16 d'avientu de 1857[14]
  España 9 de xunu de 1859 12
* Según otres fonte la reconocencia española foi en 1863[15][16]

Referencies editar

  1. pactu-los-cerrillos-faigo posible-la-declaracion-la independencia-n683636
  2. San Martín Chile Artigas
  3. José Rafael López Rosas, Ente la monarquía y la república, Memorial de la Patria, tomu III, Ed. La Bastilla, Bs. As., 1981, páxs. 91-94.
  4. [http://www.pagina12.com.ar/diario/contratapa/13-268125-2015-03-14.html
  5. china.htm Regueru de la China, Congeso d'Oriente
  6. «21 de JULIO 1816 - Arxentina». Consultáu'l 1 de xunetu de 2014.
  7. http://www.aymara.org/llingua/2011/una-declaracion-de-independencia-en-aymara-2/
  8. 8,0 8,1 Crónica Histórica Arxentina, Tomu II, p 183-184, (1968) Ed. CODEX
  9. Márquez, Armando Mario. El cleru y la Declaración de la nuesa Independencia Nacional. El Derechu. Constitucional. N° 14.020. Añu LIV. EDCO 2016. Buenos Aires, xueves 18 d'agostu de 2016. P. 14. ISSN 1666-8987. L'autor sorraya "Con esi enclín d'alta presencia del cleru na vida política nacional nun tien d'ablucar nos aportar al Congresu de San Miguel de Tucumán y atopar que pocu menos de la metá de los diputaos unviaos poles provincies al cónclave nortizu de 1816 yeren homes consagraos al sacerdociu católicu [...].
  10. Capítulu 8: El papel de los Estaos Xuníos y Francia frente al Río de la Plata mientres el periodu 1810-18
  11. 9 de xunetu de 1816: Declaracion de la Independencia
  12. Diariu Clarín Cuando Gran Bretaña reconociónos
  13. 9 de xunetu de 1816 - Declaración de la independencia
  14. Bartolomé Mitre y el Tratáu de Reconocencia, Paz y Amistá” con España
  15. Archivu PDF
  16. Reconocencia per parte d'España

Enllaces esternos editar

Ye obligatoriu indicar l'idioma de Wikisource. Ye obligatoriu indicar l'idioma de Wikisource.

26°50′00″S 65°12′12″W / 26.83333°S 65.20333°O / -26.83333; -65.20333