Johannes Vermeer

pintor neerlandés (1632–1675)

Johannes Vermeer van Delft (/joˈɦɑnəs vərˈmeːr vɑn dɛlft/; ochobre de 1632Delft – 15 d'avientu de 1675Delft), llamáu polos sos contemporáneos Joannis ver Meer o Joannis van der Meer ya inclusive Jan ver Meer, ye unu de los pintores neerlandeses más reconocíos del arte Barrocu. Vivió mientres la llamada Edá d'Oru neerlandés, na cual les Provincies Xuníes de los Países Baxos esperimentaron un estraordinariu florecimientu políticu, económicu y cultural.

Johannes Vermeer
Vida
Nacimientu Delft[1]ochobre de 1632[2]
Nacionalidá Provincies Xuníes de los Países Baxos
Residencia Delft
Muerte Delft[3]15 d'avientu de 1675[2] (43 años)
Sepultura Oude Kerk (en) Traducir
Familia
Padre Reijnier Janszoon Vermeer
Madre Digna Baltus
Casáu con Catharina Bolenes
Estudios
Llingües falaes neerlandés[4]
Oficiu pintorcoleicionista d'arte
Llugares de trabayu Delft
Trabayos destacaos Diana y sus compañeras (es) Traducir
El geógrafo (es) Traducir
La alcahueta (es) Traducir
La lechera (es) Traducir
Cristo en casa de Marta y María (es) Traducir
El astrónomo (es) Traducir
Muchacha dormida (es) Traducir
La moza de la perlla
Vista de Delft (es) Traducir
Influyencies Carel Fabritius, Gabriël Metsu (es) Traducir, Dirck van Baburen y Leonaert Bramer (es) Traducir
Movimientu Pintura del Sieglu d'oru neerlandés[5]
pintura del Barroco (es) Traducir[5]
Xéneru artísticu pintura de xéneru
semeya
Creencies
Relixón calvinismu
catolicismu
Cambiar los datos en Wikidata

La obra completa de Vermeer ye bien amenorgada, solamente conócense 33 a 35 cuadros.[6] Esto pudo debese a que pintaba pa mecenes, por encargu, más que pal mercáu d'arte.[7]

Pintó otres obres, güei perdíes, de les que se tien conocencia por antigües actes de puyes. Les sos primeres obres fueron de tipu pintura d'historia históricu, pero algamó la fama gracies a la so pintura costumista, munches vegaes considerada de xéneru, que forma la mayoría de la so producción. Los sos cuadros más conocíos son Vista de Delft y La moza de la perlla. En vida foi un pintor d'ésitu moderáu. Nun tuvo una vida desafogada, quiciabes debíu al escasu númberu de pintures que producía, y a la so muerte dexó deldes a la so esposa y once fíos.

Práuticamente escaecíu mientres dos sieglos, a partir de mediaos del sieglu XIX, la pintura de Vermeer tuvo una amplia reconocencia. Théophile Thoré contribuyó a la consagración de Vermeer con unos artículos periodísticos bien emponderadores. Anguaño ta consideráu unu de los más grandes pintores de los Países Baxos. Ye particularmente reconocíu pola so maestría nel usu y tratamientu de la lluz.

Biografía editar

 
Planu de Delft en 1652 (por Joan Blaeu).

Esiste poca información sobre la vida de Johannes Vermeer, namái dellos fechos básicos anotaos en rexistros y documentos llegales, según comentarios sobre él d'otros artistes. Por cuenta de esto, Thoré denominar la "Esfinxe de Delft".[8]

La fecha de nacencia nun se conoz con precisión, anque se sabe que foi bautizáu como cristianu na ilesia protestante Nieuwe Kerk de la ciudá de Delft el 31 d'ochobre de 1632, sol nome de Joannis. Foi'l segundu fíu, y únicu varón, de Reynier Jansz y Digna Baltens. El so padre venía d'Amberes, y treslladóse en 1611 a Ámsterdam, trabayando como texedor de seda, oficiu entós propiu de la clase media. En 1615 cásase con Digna, nacida n'Amberes, treslladándose col nome de Vos a Delft, onde abrió en 1641 una fonda llamada la Mechelen n'alcordanza a una famosa beffroi (torre-campanario) de Mechelen (Mechelen en flamencu) que s'atopaba nes proximidaes del halle o plaza del mercáu de la ciudá de Delft. Ellí Joannes realizó siendo casi neñu los menesteres de comerciu; tres el decesu del so padre, en 1652, Joannes heredó'l local colos asuntos comerciales del so padre. Amás, Reynier Jansz pertenecía oficialmente al gremiu de San Lucas de Delft como marchante d'arte. Ellí Jansz conoció a pintores como Pieter van Steenwyck, Balthasar van der Ast y Pieter Groenewegen.

Sicasí anque Vermeer van Delft yera de familia protestante, cásase con una nueva católica llamada Catherina Bolnes n'abril del 1653. Foi un matrimoniu desafortunáu: amás de les diferencies relixoses (bien n'áscuares p'aquella dómina), la familia de la esposa yera más rica que la Vermeer. Paez qu'él mesmu se convirtió enantes del matrimoniu porque la so proxenie tuvo nomes del santoral católicu; amás -ente otres coses una de les sos pintures llamada L'alegoría de la fe, reflexa la fe na eucaristía, pero nun se sabe si referir a la fe de Vermeer o la de la so comitente. Poco tiempu dempués de les nupcies, la pareya camudar a la casa de la madre de Catherina, Maria Thins, una vilba de bona condición económica que vivía nel barriu católicu de la ciudá. Vermeer viviría equí con tola so familia mientres el restu de la so vida. Maria tuvo un rol fundamental na obra d'esti pintor: non solo la primer nieta foi llamada col so nome, tamién utilizó les sos rentes pa consiguir la fama del so xenru nel mundu del arte. Johannes y la so esposa tuvieron quince fíos y fíes, cuatro de los cualos morrieron enantes del bautizu.

Formación editar

Sobre la so formación como pintor nun esiste información segura. Fízose miembru del gremiu de San Lucas el 29 d'avientu de 1653 como pintor llibre. A esti fechu tuvo que precede-y una amplia formación de seis años d'aprendizaxe, pos solo como maestru podía sese miembru del gremiu. Ye posible que Vermeer fuera alumnu de Leonaert Bramer, hipótesis que nun tuvo enforma ecu poles diferencies d'estilu, a pesar de que ta documentada una rellación ente dambos. Tamién se demostraron contactos con Gerard ter Borch.[9] Coles mesmes especulóse con que fuera alumnu de Carel Fabritius, que de la mesma fuera educáu nel taller de Rembrandt. Esta hipótesis foi llargamente aceptada desque nel sieglu XIX, Théophile Thoré defender y sigue tando bien estendida, pero na actualidá los espertos dulden de la so veracidá. Nel so llugar, suelse mentar a Pieter de Hooch, que vivió en Delft ente 1652 y 1661, como una de les principales influencies de Vermeer, yá que puede reconocese l'estilu de Hooch, refináu y perfiláu, na pintura costumista de Vermeer.

Vida familiar y trabayu editar

 
Militar y mochacha riendo (1658).

Johannes Vermeer casóse'l 20 d'abril de 1653 con Catharina Bolnes en Schipluy, un pueblu cerca de Delft. La madre de Catharina, Maria Thins, opúnxose primeramente al matrimoniu. Una de les razones pudiera ser la confesión calvinista de Vermeer, ente que Catharina Bolnes yera católica. Solo tres l'encamientu del pintor católicu Leonaert Bramer decidió Maria Thins aceptar el matrimoniu. Si Vermeer fíxose católicu o non, sigue siendo aldericáu.

En 1660, Vermeer treslladóse cola so muyer a casa de la so suegra nel Oude Langendijk. Con Catharina Bolnes tuvo quince fíos, de los qu'a lo menos cuatro morrieron siendo neños. Paez que Johannes Vermeer nun ganaba l'abondu dineru pa poder alimentar a la so numberosa familia. Por cuenta de que pintaba un permediu de solu dos cuadros al añu,[10] tenía de tener otres fontes de financiamientu. Sábese qu'ayudaba a la so madre na tasca Mechelen, nel Gran Mercáu de Delft, qu'esta heredara a la muerte del so home y na que Vermeer bien probablemente tenía instaláu'l so negociu d'arte, una actividá bien estendida ente los pintores neerlandeses del sieglu XVII. Nos años 1662 y 1663, según en 1670 y 1671, Vermeer foi decanu del gremiu (o gulde) de San Lucas. Como tolos artesanos del sieglu XVII tenía de pertenecer a un gremiu pa poder realizar la so actividá y esti de la mesma afitaba les regles coles que trabayaben los sos miembros. La posición de decanu yera bien influyente, lo que demuestra que Vermeer yera un personaxe respetáu en Delft.

Vermeer pudo ver en vida que los sos cuadros algamaben altos precios. Pintó pocos cuadros pal mercáu llibre del arte; los sos cuadros yeren na so mayoría pa mecenes, como'l panaderu Hendrick van Buyten. Pero nun se sabe si los mecenes encargaben al pintor los cuadros o si solo teníen un derechu preferencial a la compra.[11] Yá se mentó qu'amás de la so actividá artística, Vermeer trabayaba como espertu n'arte. Asina, por casu, comprobó l'autenticidá d'una coleición de cuadros venecianos y romanos que'l tratante d'arte Gerrit van Uylenburgh quería vender por 30.000 florinos al príncipe eleutor de Brandeburgu Federico Guillermu I. Viaxó en 1672 a L'Haya, onde esaminó los cuadros xunto col pintor Hans Jordaens. Negó l'autenticidá de los cuadros ante notariu, declarando que'l valor de los cuadros yera a lo más un décimu del preciu solicitáu.

Últimos años y muerte editar

 
Dama con dos caballeros o Rapaza con copa de vinu, hacia 1659-1660 (Herzog Anton Ulrich-Museum, Brunswick).

Nos sos últimos años de vida empioraron les sos condiciones económiques, teniendo que pidir creitos. Por causa de la Guerra Franco-Neerlandesa empecipiada en 1672, nun pudo vender más cuadros. Según una carta del 30 d'abril de 1676 de Catharina Bolnes pidiendo'l perdón de parte de les sos deldes, comentaba que'l so home tuvo que vender cuadros colos que comerciaba mientres la Guerra a menor preciu del so valor.[11]

En 1675, Vermeer careció y morrió a los pocos díes. El 15 d'avientu de 1675 foi soterráu nel sepulcru familiar de la Oude Kerk (Ilesia vieya, n'español) en Delft. La so muyer tuvo qu'arrenunciar al so heriedu p'anular les deldes y los sos bienes fueron a parar a los acreedores.

Obra editar

La so obra completa entiende 33-35 cuadros, difíciles de datar. Inda esisten duldes sobre l'autoría de los cuadros Dama sentada nun virxinal, La moza con una flauta, Diana y les sos compañeres y Santa Práxedes. La relativamente escasa producción de los cuadros calteníos tentó a los estudiosos p'atribuyi-y una y otra vez cuadros, que güei son consideraos na so mayoría como atribuciones falses.

Anque pola dómina se-y adscribe al Barrocu, lo cierto ye que la pintura conocida de Vermeer estrémase enforma de la de la so dómina, en ciertos aspeutos ta pol so "intemporalidad" y "cristalinidad" más cerca de la obra de Jan Van Heyk; n'efeutu: a diferencia del barrocu común la obra de Vermeer escarez de munchos adornos, ye aséptica, con un aire casi cristalino, llimpiu, depuráu, ya intemporal como si detuviera l'intre nun momentu claro y eterno. La so obra resulta asina bien singular tocantes a que ye bien personal y por esto difícilmente encasillable nun estilu; con una cristalina austeridá y una fidelidá obsesiva (bien ayenes al Barrocu más común) Vermeer -como nes perlles qu'afaten a les rapaces que representó- acasu ensin dase cuenta representa la fraxilidá de la vida en semeyes que paeceríen -usando la nomenclatura actual hiperrealistes- anque d'un hiperrealismu bien meditáu y quietu y fondamente intimista, en ciertos cuadros más que al barrocu averar al tenebrismu manierismu caravagiano, esto ye ostensible na Rapaza con turbante.

Dellos de los primeros cuadros de Vermeer considérense pintura histórica. Esti xéneru consiguió nel sieglu XVII el nivel más altu de prestíu, percima de la pintura de semeyes, paisaxes, bodegones y animales. En dómina de Vermeer, dientro de la pintura histórica incluyíase los acontecimientos de l'Antigüedá clásica, los mitos y leyenda de santos, amás de motivos eclesiásticos y bíblicos. Na segunda metá de la década de 1650, Johannes Vermeer camudó'l so interés escontra la pintura d'escenes urbanes y costumistes. La razón d'esti cambéu nun ye conocida, pero supónse que Vermeer nun podía emplegar les téuniques de la perspeutiva y llume en cuadros históricos como lo dexaben otros xéneros pictóricos. Tamién el cambéu d'estilu pudo producise pola influencia de Pieter de Hooch y Jan Steen, que vivíen dambos en Delft. Dambos incluyíen nos sos cuadros elementos arquiteutónicos y figurativos de la vida diaria. Amás, pue que Hooch, Steen y Vermeer viérense influyíos pol ambiente de Delft ya introducieron cambeos de conteníu y estilu na so pintura. Esta tesis podría tar sofitada porque los cambeos d'estilu de Steens y de Hoochs producir tres la so llegada a Delft.[12]

Pintura histórica editar

 
Cristu en casa de Marta y María, hacia 1654-55 (Galería Nacional d'Escocia, Edimburgu).

En comparanza coles obres posteriores de Vermeer, los trés pintures históriques tempranes son de gran formatu: Cristu en casa de Marta y María, con 160 × 142 centímetros, Diana y les sos compañeres, con 98,5 × 105 centímetros, y Santa Práxedes, con 101,6 × 82,6 centímetros. Un exemplu del tamañu de les sos obres posteriores ye Rapaza con turbante, de solu 45 × 40 centímetros.

Nel cuadru Cristu en casa de Marta y María, pintáu hacia 1654-1655, Vermeer retoma una escena del Evanxeliu de San Lucas: Xesús, tando nel mercáu, ye convidáu a comer a casa de Marta. Mientres Marta prepara la comida, María escucha a Xesús. Marta pregunta a Xesús por qué nun encamienta a María a que lu ayudar y Xesús respuende: «Marta, Marta, tu andes esmolecida y te pierdes en mil cuesas: una sola ye necesaria. María escoyó la meyor parte, que nun-y será privada.»[13] La historia yera una tema tratada con frecuencia na pintura dende'l sieglu XVI, porque nella reflexábase bien el problema de les bones obres señaláu polos protestantes, que les consideraben una aición superficial y pa les apariencies. La composición ye senciella en comparanza con otres obres posteriores y en forma de pirámide. Marta, con una cesta de pan na mano, ta asitiada detrás de Xesús, que ta sentáu nuna siella y que la so cabeza ta arrodiada d'una débil aureola. En primer planu ta sentada María nuna banqueta, cola cabeza sofitada na mano. El xestu de María tenía d'indicar reflexón. Como señal de devoción frente a Xesús, nun lleva zapatos. El brazu estendíu de Xesús señalando a María tenía d'espresar qu'ésta se decidió pola meyor actividá. Vermeer emplegó contrastes de color fuertes ente'l blancu del mantel y el colloráu del corpiño de María, según col azul de la toga de Xesús.

La segunda pintura histórica de Vermeer, Diana y les sos compañeres, foi pintada hacia 1655-1656. Diana, tamién llamada Artemisa, ye la diosa griega de la caza y considerar especialmente casta. Nel cuadru representar sentada nuna piedra y arrodiada por cuatro ninfes. N'arte, Diana yera representada de cutiu con vistíu curtiu o desnuda bañándose; Vermeer representar vistida, una concesión al puritanismu que consideraba abyecta la desnudez. Asina, una ninfa mediu desnuda que s'atopa detrás de Diana, vuelve'l llombu al observador. El cuadru nun tien muncha aición, dos ninfes tán sentaes con Diana sobre una piedra, una alcuéntrase al fondu y repara como la cuarta llava los pies de Diana. Esta aición ritual crea un nexu col motivu cristianu de la llavadura de los pies de Xesús. La escena asocede mientres el tapecer, polo que les cares de les muyeres permanecen na solombra. La escuridá y la diadema en forma de lluna creciente son una alusión al fechu de que Diana ye confundida de cutiu con Selene, diosa de la Lluna. Al cuadru Diana y les sos compañeres atopáronse-y fallos, sobremanera na representación de les postures, polo que s'espresaron en repitíes ocasiones duldes de l'autoría de Vermeer. Estes duldes nun se pudieron nin confirmar nin negar hasta'l presente.

Paisaxes urbanos editar

 
Vista de Delft ye unu de los sos cuadros más almiraos, hacia 1660-1661, (Mauritshuis, L'Haya). Foi'l so segundu y últimu paisaxe urbano y correspuende a una vista bien fiel. De xuru s'ayudar d'una cámara escura. La impresión de la lluz ta espresada con una inigualable maestría.

Vermeer pintó dos cuadros rellacionaos cola so ciudá natal: La callejuela y Vista de Delft. Los paisaxes urbanos yeren davezu resultáu d'encargos públicos o privaos, bien escasamente pintábense pal mercáu llibre. Razón pola qu'algamaben precios mayores que la pintura paisaxística.

El cuadru Vista de Delft pintar hacia 1660 ó 1661. Vermeer realizar probablemente con ayuda d'una cámara escura dende un pisu altu. L'altor del so puntu de vista queda patente sobremanera nes figures de la esquina inferior esquierda. El cuadru amuesa una vista de la ciudá col ríu Schie en primer planu. Vermeer ordenó los elementos arquiteutónicos nel cuadru paralelos en cantu del llenzu, al igual que fizo los sos demás cuadros y al contrariu qu'otros pintores, qu'intenten tresmitir la vida interior de la ciudá con cais que s'enfusen. Amás asitió en primer planu dientro de la composición una área triangular de la vera del ríu. Esti elementu, que foi introducíu na pintura por Pieter Brueghel el Viejo, foi emplegáu con frecuencia, como por casu nel cuadru Vista del Zierikzee d'Esaias van de Velde. Vermeer emplegó pa colorear el paisaxe sobremanera colores ocres y marrón. Sobre los edificios na solombra en primer planu y los cascos de los barcos asitió puntos de color pa representar la estructura de xuntes y les incrustaciones. La lluz, que s'introduz ente les nubes, alluma sobremanera los edificios que s'atopen al fondu y la torre de la Nieuwe Kerk. Con esti llume de la torre de la ilesia, Vermeer quería probablemente faer una declaración política.[14] Na Nieuwe Kerk atopábase la tumba de Guillermo d'Orange, asesináu nun atentáu en 1584 en Delft, consideráu como un héroe de la resistencia contra España.

Pintura moralizante editar

L'alcagüeta, pintada en 1656, ye'l primer cuadru de Vermeer que puede encuadrase dientro de la pintura costumista. Ye probable que Vermeer inspirar nel cuadru d'igual nome de Dirck van Baburen que taba en posesión de la so suegra, María Thins.[15] El cuadru apaez en delles obres de Vermeer como insinuación de la tema tratada. L'alcagüeta puede incluyise na categoría de los Bordeeltje, cuadros de chamizues, que son una subcategoría de la pintura costumista. El llenzu amuesa a cuatro persones, dos muyeres y dos homes. Pa clasificar con detalle la escena falten los datos, podría tratase tantu d'una escena nun chamizu como d'una escena llariega. Nel primer casu, la muyer de la derecha sería una prostituta y l'home que s'atopa detrás d'ella sería un proxeneta. La muyer vistida de negru sería l'alcagüeta, qu'entamaría'l negociu. Sicasí, si fuera una escena llariega, el cuadru representaría l'entamu d'una rellación extra matrimonial. Nesti casu, l'alcagüeta sería una muyer del vecinderu qu'entamaría l'alcuentru. En cuanto al home nel llau esquierdu, podría tratase del mesmu Vermeer; siendo ésti'l so únicu autorretratu. De les persones retrataes, solo vense los tueros, una y bones les piernes tán tapaes por una mesa que s'atopa en primer planu. La composición produz sensación d'alloñanza al respective de la escena nel observador. Como los cuadros costumistes tamién teníen de tresmitir valores, de cutiu conteníen alvertencies. El vinu, representáu pola jarra y la copa na mano de la prostituta, que les sos mexelles tán sonrosaes pol alcohol, tenía de comunicar que'l ser humanu tenía de permanecer d'ánimu despiertu a pesar de les tentaciones de los sentíos. L'aspeutu central del cuadru, la venalidad del amor, solo represéntase indireutamente, cola mano abierta de la prostituta qu'espera la moneda del proxeneta. Asina, Vermeer ye muncho más prudente, en comparanza con otros pintores qu'empleguen señales más drástiques, como por casu Frans van Mieris, qu'amuesa no fondero del cuadru El soldáu y la doncella a dos perros copulando.

 
Rapaza dormida, hacia 1657 (Muséu Metropolitanu d'Arte, Nueva York).

El cuadru Rapaza dormida, que foi pintáu hacia 1657, ye otra obra de Vermeer con mensaxe moralizante. La nueva muyer pintada ta sentada a una mesa tapada con una alfombra oriental. L'alfombra forma na parte anterior de la mesa un triángulu y Vermeer iguar xunto con una jarra de vinu y un platu de fruta. La muyer duerme sofitada na mano, col coldu na mesa, cola cuenta de sorrayar l'ociu. El vistíu dexa ver que nun se trata d'una criada, sinón de la esposa del señor de la casa, encargada de l'alministración del llar. Johannes Vermeer incluyera primeramente nel cuadru varios elementos significativos más pa faer que la muyer tuviera más interaición. Asina, un estudiu con rayos X amosó que na puerta atopaba un perru y no fondero esquierdu del cuadru un home, que fueron sobrepintados más tarde. Con estos elementos la interpretación de la composición faise más fácil. El motivu del gustu pol vinu vuelve retomase nesti cuadru gracies a la presencia de la jarra, pero tamién nel so títulu Mochacha bébora y dormiendo nuna mesa que se-y dio nuna venta'l 16 de mayu de 1696: de resultes de la ingesta de vinu, l'ama de casa desdexa les sos obligaciones nel llar.

Cuadros de muyeres editar

 
Mochacha lleendo una carta, hacia 1657 (Gemäldegalerie Alte Meister, Dresde).

La mayoría de les representaciones de muyeres nos cuadros de Vermeer tán rellacionaes con una narrativa na que preseos musicales o oxetos del llar inflúin na perceición de l'aición. Solo tres cuadros esviar de forma importante d'esta tónica y pueden denominase semeyes.

Ye bien probable que les modelos, daes les edaes y aspeutos de les representaes, les nueves muyeres que con una minuciosidad cariñosa pintara Johannes Vermeer, tratar de les sos propies fíes.

El cuadru Mochacha lleendo una carta, pintáu hacia 1657 y, poro, na primer fase de Vermeer, amuesa a una muyer con una carta, que determina l'aición nel cuadru. L'elementu de la carta foi retomáu por Vermeer n'otros cuadros. N'este, la rapaza ta asitiada nel centru del cuadru, con una carta na mano, delantre d'una ventana abierta. Nel llau derechu vese una cortina, en primer planu una mesa. La muyer ta representada de perfil, pero l'observador puede ver la so cara nun reflexu na ventana. Que la carta seya posiblemente d'amor puede lleese en detalles, como la fonte llena de mazanes y piescos, en rellación a la historia d'Adán y Eva. La cortina del primer planu puede reforzar esta idea, yá que ta abierta en señal de revelación, pero tamién puede tratase d'un elementu de la composición, emplegáu de cutiu por Vermeer.

Na mayoría de les representaciones de muyeres de Vermeer, la moralidá tien un papel importante. Inclusive nos cuadros de muyeres tocando música apaez la tema. Un exemplu ye'l cuadru Dama al virxinal o Dama parada cerca del clavicordiu, pintáu ente 1673 y 1675. Inclusive'l preséu, un «virxinal» ye un niciu de la virxinidá de la mochacha pintada. El fechu deduzse sobremanera por qu'en los Países Baxos del sieglu XVII curiábase puramente de que la muyer llegara virxe al matrimoniu. El cuadru de la paré, cola representación de Cupidu, representa un contraste a esta forma d'entender la moral.

El cuadru más conocíu de Vermeer ye'l so Rapaza con turbante o La moza de la perlla, pintáu escontra 1665. La so fama débese sobremanera a la so receición moderna y a que la obra foi la imaxe escoyida pa representar una esitosa esposición nel Mauritshuis, en L'Haya, nos años 1995 y 1996. La rapaza ta representada dende un puntu cercanu y ensin atributos narrativos, lo qu'estrema notablemente esti cuadru de les demás pintaos por Vermeer. La identidá de la retratada ye desconocida. Podría tratase d'una modelu, pero tamién podría tratase d'una obra d'encargu. El fondu del cuadru ye neutru y bien escuru, pero multicolor y polo tanto nun ye negru. El fondu escuru refuerza la claridá de la rapaza, sobremanera la de la so piel. La cabeza inclínase llixeramente, lo que-y da un aire de ensoñación. La mochacha interactúa col observador al miralo direutamente y abrir llixeramente la boca, lo que na pintura neerlandesa de cutiu indica una conversación col observador. La ropa de la rapaza foi realizada en colores práuticamente puros. El númberu de colores que se reparen nel cuadru ta llindáu.[16] La chaqueta de la rapaza ye de color marrón amarellentáu y forma un contraste col turbante azul y el pescuezu blancu. El turbante, col pañu mariellu cayendo escontra tras, ye una señal del interés qu'espertó na dómina la cultura oriental, de resultes de les guerres contra l'Imperiu otomanu. Asina, los turbantes pasaron a ser un complementu bien apreciáu y estendíu na Europa del sieglu XVII. Destaca sobremanera una perlla na oreya de la rapaza, que relluma na zona de solombra del pescuezu.

Representación de les ciencies editar

 
El xeógrafu, hacia 1668-1669 (Institutu Städel, Frankfurt del Main).

Nel cuadru El xeógrafu, pintáu nos años 1668 y 1669, según nel cuadru paralelu L'astrónomu, de 1668, Vermeer trata les ciencies. Tamién fai referencia a la Cartografía n'otros cuadros, nos que'l fondu ta ocupáu por mapes. La Cartografía yera una ciencia nueva ya inda s'atopaba en desenvolvimientu. Nel sieglu XVII, los mapes yeren un oxetu de luxu, pero, amás de ser una señal de riqueza, nos cuadros de Vermeer tamién representen la conocencia. Amás, los mapes representen el poder de los Países Baxos como potencia comercial, que traficaba con países alloñaos. Los Países Baxos pertenecíen, Gracies al so imperiu, a les potencies coloniales más importantes del sieglu XVII. Un exemplu del usu de mapes nos cuadros de Vermeer ye Militar y mochacha riendo.

El xeógrafu amuesa al científicu en mediu del llenzu como motivu central. El xeógrafu lleva'l pelo llargu recoyíu detrás de la oreya y ta vistíu con una toga llarga. Sobre la mesa, en primer planu, hai un mapa y un cobertor emplegáu pa estender los mapes. Sobre l'armariu del fondu hai un globu terráqueo. El científicu comprueba con ayuda d'un compás una distancia nel mapa, pero nesi momentu mira pela ventana. La lluz da-y na cara, lo qu'indica llume y sabiduría. La toga da al xeógrafu un aire de misteriu, lo que tien d'entendese como una perceición del científicu xeneralizada na dómina.

Cola representación d'un xeógrafu y un astrónomu, Johannes Vermeer retoma un importante cambéu de paradigma. Hasta'l sieglu XVII taba mal vistu l'ocupase de la estensión, forma y historia de la Tierra, lo mesmo que de les estrelles. Ello entendíase como temerariu y contrariu al plan divín. Y a pesar d'ello apaecieron ciencies qu'estudiaben de la Tierra y les estrelles dende finales del sieglu XV. Dende'l descubrimientu d'América, Asia y África polos europeos, los comerciantes, navegantes y nobles precisaron una mayor conocencia xeográfica, que s'atropaba en llibros, mapes y globos.[17]

Alegoríes editar

Johannes Vermeer pintó amás de los sos cuadros realistes, que traten davezu d'asuntos banales, dos alegoríes nes que personificó temes astractes y tomó posición al traviés de símbolos y referencies. Los cuadros lleven por títulu Alegoría de la fe, pintáu ente 1671 y 1674, y Alegoría de la pintura o L'arte de la pintura. Nellos Vermeer basar na conocencia de Cesara Ripa de la iconografía.

 
Detalle de la musa Clío de Alegoría a la pintura, hacia 1666.

L'arte de la pintura foi pintáu hacia 1666 y tien un tamañu de 120×110 centímetros, que lo convierte nuna de les mayores obres pintaes por Vermeer. Munchos historiadores del arte consideren esti cuadru'l legáu pictóricu de Vermeer. Asina, Hans Sedlmayr emplegó'l títulu L'aponderamientu del arte de la pintura. El nome del cuadru puede trazase hasta'l pagu de les deldes tres la muerte de Vermeer, onde se diz que «ye una pintura, [...], na que ta representáu l'arte de la pintura.»[18]

El cuadru amuesa un taller de pintura, posiblemente inspiráu nel del propiu Vermeer, una y bones una mesa de carbayu como la que puede apreciase nel cuadru apaez na llista d'inventariu del pintor. Sobre la mesa atopa un llibru, símbolu de la sabiduría y la contemplación, y una mázcara, que se debe entender como una representación de la escultura. Como personaxe principal apaez el pintor nel centru, delantre d'un llenzu casi vacíu. Ta de llombu al observador, de forma que caltién el so anonimatu. No fondero alcuéntrase una nueva muyer que sirve de modelu al pintor. Lleva una capa de seda azul y una falda mariella. Na manzorga tien un llibru, na derecha un trombón. Sobre la cabeza lleva una corona de lloréu, representando la fama eterna.

El llenzu vacíu ye dende'l Renacimientu símbolu de la idea artística que toma forma nel procesu pictóricu. Que'l pintor trabaye nun cuadru mientres sobre la mesa permanez una mázcara foi interpretáu como la competición de les artes, la Paragone. D'esta forma, la pintura trunfa sobre la escultura. Estudios modernos dan casi de cierto que la muyer nun ye a cencielles una modelu o alegoría de la Fama, sinón que representa a la musa Clío, musa de la Historia na mitoloxía griega. A favor d'esta interpretación fala tamién el mapa de Nicolaus Visscher colgáu na paré, al fondu, nel qu'apaecen les 17 antigües provincies de los Países Baxos enantes de la paz con España en 1609. El mapa ta arrodiáu a entrambos llaos con vistes de ciudaes y Clío apaez col so trombón, que ye símbolu de la fama, delantre de L'Haya, cola vista del palaciu real. Esto puédese interpretar como homenaxe de Vermeer a la Casa d'Orange. El cuadru foi pintáu a empiezos de la Guerra Franco-Neerlandesa, que s'estendió de 1672 a 1678, nuna dómina de desordes internos nos Países Baxos, na que la esperanza recayía sobre los Orange. Amás, revélase una actitú positiva escontra'l Sacru Imperiu Romanu Xermánicu por casu al traviés de la llámpara col águila bicéfala de los Habsburgu.

Dibuxos editar

Nun esisten dibuxos que puedan ser atribuyíos con seguridá a Johannes Vermeer. La so falta provocó que munchos autores supongan que Vermeer nun precisaba estudios pa los sos cuadros. A esta idea opónse'l revesosu dibuxu Rapaza con calentador de pies que ye atribuyíu a Vermeer y datáu nel añu 1655. Ye un dibuxu de 25,5 × 16,5 centímetros, dibuxáu con tiza sobre papel azul y alcuéntrase na actualidá na coleición de Muséu del Palaciu de Weimar. Los defensores de l'atribución encontar sobremanera en paecencies estilístiques y la paecencia del monograma qu'apaez sobre'l calentador de pies coles firmes sobre los cuadros Mochacha lleendo una carta y Vista de Delft. Aquellos que s'oponen afirmen que'l papel azul solo empezó a fabricase en sieglos posteriores. Lo que se contradiz con una noticia de Karel van Mander, anterior a Vermeer y autor del Schilderboeks. Van Mander describió a un alumnu del retratista Michiel Miereveld de Delft: «ye aplicáu investigando la guapura más madura de la pintura, al dar color emplega distintes maneres inventaes por él mesmu, tamién dibuxa ente mediu en papel azul [...]» Esto indica qu'esistía papel azul nel área de Delft muncho primero de Vermeer.[19]

Evolución de la so téunica editar

 
En Muyer con una jarra d'agua, hacia 1662. Vermeer evolucionó la so téunica escontra un modeláu más sutil, evitando contrastes pronunciaos y usando un llume tenue. El refinamientu ye cada vegada más complexu.

La obra de Vermeer foi realizada ente 1654 y 1675. Solamente trés de los sos cuadros tien fecha y de los demás solo envalórase'l momentu d'execución pol estilu emplegáu.[20]

El primeru que tien fecha ye l'alcagüeta de 1656. El so estilu ta bien alloñáu de los interiores y de los paisaxes que lo han empericotiáu. Hai otros dos cuadros que tienen de ser anteriores a esa fecha, tratar de Cristu en casa de María y El descansu de María, en dambos casos considérense obres xuveniles.[20]

El xéneru d'interiores con dellos personaxes representaos nuna habitación fuera creáu ente 1620-30 y consolidárase nos Países Baxos. En La nueva dormida, pintáu sobre 1657, de xuru posterior a L'alcagüeta, Vermeer confiésase siguidor d'esti xéneru.[21]

 
La rapaza del collar de perlles (1662-66). Ye unu de los trés cuadros de muyeres pintaos nel so meyor momentu. El mariellu y el blancu determinen la lluz y l'ambiente.

En 1653, estableciérase en Delf, el pintor Pieter de Hooch, tres años mayor que Vermeer. Ente 1658 y 1660 realizó una serie d'interiores que tuvieron d'ablucar pola so calidá. La so influencia sobre Vermeer ta confirmada en cuatro cuadros que recuerden de forma clara la manera de Hooch. Trátase de Mochacha lleendo una carta, Militar y mochacha riendo, Dama bebiendo con un caballeru y La llechera. Vermeer amenorga los personaxes a 1 ó 2, pero sobremanera dedícase a representar los detalles cola máxima perfeición, como l'apolazadura de la madera o la suavidá de les teles. En cuadros como la Dama bebiendo con un caballeru consigue una unidá, intimidá y serenidá que devasa la obra de Hooch.[21]

Les esperiencies en Delft de los pintores col paisaxe urbano tuvieron un momentu maxistral na serie de cuadros de Hooch fechaos en 1658, ente ellos el sorprendente Patiu interior. Según Albert Blankert estos cuadros de Hooch tuvieron d'afalar a Vermeer a ensayar la pintura d'esteriores. Pero Vermeer nuevamente realiza un meyor cuadru, La callejuela, onde en llugar d'un planteamientu en fondura como en Patiu interior representó nun mesmu planu una socesión de fachaes y puertes con un coloríu más claru y un modeláu más precisu emplegando la so famosa téunica del puntiáu. Nesta téunica, tamién llamada pointillé (la cual nun tien de ser confundida col "puntillismo"), los colores tresparentes producir aplicando pintura perdidamente en capes granulares del llenzu.[22]

Posiblemente dempués de La callejuela, Vermeer aventurar con un paisaxe esterior más ampliu: Vista de Delft. Trátase d'una vista totalmente exacta y fiel y de xuru s'ayudar d'una cámara escura. Nella consiguió espresar la impresión de la lluz con total maestría.[22]

Estes obres, dende La rapaza lleendo una carta hasta Vista de Delft pintaes de 1656 a 1661, correspuenden a un mesmu estilu. Atopar nelles el mesmu modeláu firme y enérxicu y el color ye aplicáu en capes bastantes trupes, sobremanera nes partes clares.[22]

Nes sos obres posteriores, la transición envalórase en 1662, Vermeer utilizó otra téunica con un modeláu delicáu, los contrastes pronunciaos evitar, emplegó un llume tenue y un refinamientu cada vegada más complexu. Ye'l casu de Dama con dos caballeros y Muyer con aguamanil.[22]

Dempués realizó siete cuadros pintaos con minuciosidad y factura más madura pintaos ente 1662 y 1666 pos nun pertenecen a la so última dómina que surdió en 1667. Son les meyores obres de Vermeer.[22]

Los trés primeros tienen una única protagonista femenina y son composiciones similares. Una mesa horizontal recubierta con un tapete y con dellos oxetos oldea cola verticalidá d'una muyer de pies. El trazáu de llinies y el modeláu de formes son d'una gran delicadeza. Trátase de la Llectora n'azul, La tasadora de perlles y La rapaza del collar de perlles. Cada cuadru difier na lluz y el coloríu, na rapaza del collar el mariellu y el blancu apoderen, la lluz difuso y l'azul son los colores de la llectora d'azul, ente que una lluz penerada por una cortina naranxa envolubra en clarixa la tasadora de perlles. Vermeer dispunxo estes figures nuna actividá que les caltuviera inmóviles buscando'l recogimiento y l'harmonía en reposu.[22]

Nos trés siguientes y buscó siguir cola minuciosidad de los trés cuadros de muyeres anteriores y desenvolviendo un efeutu espaciu muncho más complexu. Tantu en La lleición de música como en El conciertu estableció un potente ritmu ente los elementos que s'asoceden dende'l primer planu hasta la paré del fondu onde una serie de rectángulos (cuadros, espeyu, clavicordiu) contribúin a resaltar esta alliniación d'oxetos en fondura. Na mesma llinia desenvolvió la so gran obra maestra L'arte de la pintura. Ellí articuló con una execución naturista, una composición complexa y un espaciu anubiertu de lluz, llegando a algamar el so máximu nivel. A lo último, tamién en La moza de la perlla algamó un efeutu de gran naturalidá, centrar na mirada de la moza que constitúi la esencia del cuadru, prescindiendo de too l'accesoriu.[23]

 
La moza de la perlla, hacia 1665. Correspuende al momentu cume de la so pintura. La mirada ye la gran protagonista y compleméntase con un gran modeláu de la cara, onde los llabios son un segundu centru d'atención.

Dempués de la perfeición de L'arte de la pintura yera difícil siguir progresando y Vermeer decidió camudar d'estilu buscando la estilización. Asina, nel cuadru Dama al virxinal prescinde de detalles anecdóticos d'otros cuadros. Lluces y solombra ordenar de manera más rigorosa. Amás p'amosar esa realidá más simplificada vuelve camudar de téunica. Abandona les transiciones progresives de color y opta pola yuxtaposición de colores claros y escuros. Realizó dellos cuadros d'esta forma como l'astrónomu del Louvre, pero onde consiguió ameyorar nesta nueva téunica ye en La encaxera onde representó una muyer concentrada nel so trabayu, consiguir centrando l'atención na cara y les manes y prescindiendo de detalles que podíen esviar l'atención. Consiguió la mesma maestría en Una dama qu'escribe una carta y la so sirvienta onde combinando elementos habituales consiguió representar una serenidá que nun s'atopa en cuadros anteriores.[24]

L'estilu tardíu estremar en Muyer tocando la guitarra, dellos detalles son trataos esquemáticamente, pero Vermeer que siempres optara por figures inmóviles y seles, abandona'l so ideal que siempres buscara faciendo rir y movese al so protagonista. a partir de 1672 vieren unos años de dificultaes económiques y paez que pintó una serie d'obres per encargu onde s'aprecia la so decadencia. Apreciar en cuadros como Alegoría de la fe onde prescinde de les sos busques y de los sos afayos o en muyer sentada tocando la espineta onde tamién s'aprecia'l tornar de la so fuercia creador como nes plegues del vistíu que yá nun tienen la so maestría o'l cuadru yá nun tien nun tien la so lluz y apaez en clarixa.[24]

A lo llargo de la so vida, Vermeer trabayó amodo y con sumu cuidu usando colores brillosos, según dellos caros pigmentos: como l'azul intenso que destaca en delles de les sos obres. Nun hai dibuxos que puedan atribuyíse-y esautamente a Vermeer y les sos pintures ufierten poques claves sobre métodos preliminares. Nun hai otru artista del sieglu XVII qu'utilizara los sos primeros trabayos, en forma tan exuberante, el caru pigmentu que manifiesta'l tonu lapislázuli o ultramarín natural. Vermeer non solo emplegaba esta téunica n'elementos d'esti tonu; los colores terrosos y ocres teníen de ser entendíos como lluz templada nuna pintura fuertemente allumada, que reflexaba los sos múltiples tonos na paré. Esti métodu foi inspiráu bien probablemente pola comprensión que Vermeer tenía de les observaciones de Leonardo, onde manifestaba que la superficie de too oxetu compartía'l color del oxetu axacente.[25] Esto significa que nengún oxetu ye vistu puramente nel so color natural puru.

Destacable ye l'usu d'esti efeutu col ultramarín natural en Dama con dos caballeros o Rapaza con copa de vinu. Les solombres del vistíu satinado colloráu son pintaes con ultramarín natural, y gracies a esti azul puestu en capa de pintura, l'amiestu de colloráu y bermeyón sobrepuestu adquier un nidiu purpúreo, fríu y crispante que ye más poderosu. A pesar de los sos problemes financieros, Vermeer siguió utilizando l'ultramarín natural llargamente; tal ye'l casu de la Dama sentada nun virxinal.

Importancia editar

Innovación artística editar

 
La callejuela hacia 1657-1658. Inspiráu poles fachaes urbanes de Hooch ensayó equí per primer vegada la pintura d'esteriores. Usó un coloríu claru y un modeláu precisu por aciu una téunica especial qu'emplegaba, denomada puntiáu.

Johannes Vermeer foi un precursor na pintura en rellación a los principios de la composición. Emplegó una división equilibrada de superficies, coles que tamién espresaba estructures y situaciones complexes de forma senciella y con pocos elementos. La xeometría tenía un papel importante na composición. Vermeer emplegaba la lluz de manera que casi llegaba a dar la impresión de que pintaba al campu. Amás, nun emplegaba tonos grises pa representar solombres. Vermeer destacar na restitución de la lluz, de la testura, de la perspeutiva y de los colores trasparentes.

El pintor neerlandés Vincent van Gogh escribió al tamién pintor Émile Bernard:

Ye ciertu que nel par de cuadros que pintó, puede atopase tola paleta de colores; pero xunir el mariellu llimón, l'azul pálido y el gris claro ye tan característicu d'él, como l'harmonización del negru, el blancu, el gris y el rosa en Velázquez.

Una y otra vez afirmóse que Vermeer emplegó una cámara escura nos sos cuadros pa llograr l'allugamientu precisu de les sos composiciones.[26] Por casu, Norbert Schneider escribió:[27]

Sabemos güei que Vermeer emplegó una cámara escura na mayoría de los sos cuadros y, ello ye que de forma que nun despinta les condiciones d'esi mediu, sinón que les fai visibles, como puede reconocese na falta nitidez de los cantos y los puntos de lluz, el famosu «pointillé». Los sos cuadros algamen d'esta forma una calidá astracta», yá que nun reproducen la realidá tal como ye, sinón tal como se ve, [...] Puede dicise que la «cámara escura [conviértese] nuna fonte del estilu»

David Hockney ente otros historiadores y promovedores de la tesis Hockney-Falco, tamién especuló que Vermeer utilizaba cámara fosca, ratificando esta idea ciertos efeutos de lluz y perspeutiva que resultaben del manexu de lentes, en llugar del usu de direutu de la vista humana.[28]

Non tolos espertos comparten esta opinión. Un ensame d'estudios dedicáronse a la tema. Tamién ente los estudiosos qu'afirmen con seguridá que Vermeer emplegó la cámara escura, inda surden importantes alderiques sobre la frecuencia cola que la usó.[29] Los discutinios empezaron cuando'l litógrafo estauxunidense Joseph Pennell señaló en 1891 per primer vegada la perspeutiva fotográfica» del cuadru Militar y mochacha riendo. Charles Seymour[30] y Arthur K. Wheelock jr.[31] afirmen que Vermeer emplegó una cámara escura nos cuadros Vista de Delft, Alegoría de la pintura, Muyer nuevu con sombreru coloráu y La encaxera pola mor del efeutu visual d'halo. Jørgen Wadum sicasí fai más fincapié nel desenvolvimientu de Vermeer y la so calidá como pintor de perspectives: trece cuadros tienen un pequeñu furacu que foi realizáu con una aguya nel llenzu.[32]

Considerancia y fama editar

 
En Dama al virxinal, hacia 1667–1669, hai una transición d'estilu buscando una estilización. Abandonó les transiciones de color y emplegó la yuxtaposición de colores. Apréciase bien nel marcu doráu de la paré.
 
En La encaxera, hacia 1669, ameyoró la so nueva téunica de estilización. Representó la concentración nel trabayu curiando la cara y les manes y prescindiendo de detalles qu'esvien l'atención. Dalí, que tenía almiración por esti cuadru, realizó una copia y una versión surrealista del mesmu.
 
Una dama qu'escribe una carta y la so sirvienta, hacia 1670, pertenez tamién al periodu estilizado, combinó elementos habituales consiguiendo representar la serenidá con maestría.

Jan Vermeer y la so obra permanecieron na so mayor parte desconocíes mientres la so vida, yá que los sos cuadros nun atoparon un públicu más allá d'un pequeñu círculu de conocedores y siguidores. La razón ye la so escasa producción y que cuadros sos llegaben solo dalguna vegada a puyes.[33] Y anque la calidá de la obra de Vermeer yera apreciada, la so obra apenes amenó atención. Johannes Vermeer nun foi dafechu escaecíu mientres los sieglos XVII y XVIII, pero yera raramente mentáu na lliteratura. Aun así, la so obra yera allabada polo xeneral. A empiezos del sieglu XIX creció l'interés en Johannes Vermeer, a pesar de qu'hubiera poca información biográfica disponible. Los cuadros de Vermeer fueron especialmente eponderaos nos catálogos de puyes y algamaron bonos precios. Per otra parte, la obra de Vermeer foi retomada por otros artistes, como por casu Wybrand Hendriks, que copió la Vista de Delft y pintó cuadros costumistes al estilu de Vermeer. En 1821, Christian Josi publicó un artículu col títulu Discours sur l'état ancien et moderne des arts dans les Pays-Bas, nel qu'intentó axuntar tola información sobre Vermeer y qu'empericotió la obra del pintor.[34]

Dempués de que'l cuadru Vista de Delft fuera especialmente emponderáu na lliteratura especializada, el rei Guillermu I decidió mercar la obra al traviés del Mauritshuis. La obra de Vermeer de la galería real del Mauritshuis llamó l'atención del coleicionista d'arte británico John Smith.[35] Smith mentó a Vermeer nel so catálogu de cuadros de Francia, Flandes y los Países Baxos, qu'ocupaba ocho volúmenes. Smith esplicó la curtia fama de Vermeer cola so escasa obra. De resultes, John Smith estrañar de la so habilidá, tomándolo como un asonsañador y alumnu d'otru pintor.

A partir de mediaos del sieglu XIX, la pintura de Vermeer tuvo una amplia receición. El publicista y políticu francés Théophile Thoré conoció la pintura neerlandesa del sieglu XVII mientres los sos viaxes polos Países Baxos y Bélxica, ente la que s'atopaba la de Vermeer. Thoré reconoció que'l realismu na representación de la vida diaria correspondíase bien cola estética del so tiempu. Ayudó a la consagración de Vermeer con tres artículos periodísticos bien positivos. Nos testos, William Bürger, seudónimu de Théophile Thoré, catalogaba les obres de Vermeer y caracterizaba la so pintura. Colos trabayos de Thoré-Bürger Vermeer entraba per primer vegada de forma importante na lliteratura sobre l'Arte. Los impresionistes llegaron al traviés de la observación de la lluz a conclusiones similares a les de Vermeer, en que los sos cuadros la lluz reproducir de forma natural. Asina, la obra de Vermeer consiguió cada vegada más apreciación.

A principios del sieglu XX, afayáronse cuadros de Vermeer en coleiciones privaes, como por casu Muyer nueva con sombreru coloráu.[34] Estes obres fueren atribuyíes a otros pintores, como Gabriël Metsu y Pieter de Hooch. Pero Thoré-Bürger y otros críticos ya historiadores del arte tamién atribuyeron a Vermeer cuadros que nun yeren sos, como los de Jacobus Vrel y Jan Vermeer van Haarlem. L'estudiu de Vermeer nel sieglu XX ocupóse sobremanera na identificación exacta de l'autoría. Nun foi hasta 1935 que'l muséu de Rotterdam dedicó-y el so primer esposición individual.

Na actualidá, Vermeer ye unu de los pintores neerlandeses más famosos. Asina, en 1995 y 1996, 460.000 persones visitaron mientres 14 selmanes la esposición Johannes Vermeer en L'Haya, na que s'esponíen 22 de les sos obres. Más estraordinariu foi que les entraes escosar na venta antemanada. En Washington D.C. la esposición foi visitada por 327.551 persones.

Ésitu comercial editar

Johannes Vermeer foi sofitáu por mecenes, que mercaron la mayoría de los sos cuadros. Una importante coleición acabó en manes de Jacob Dissius y la so esposa Madalena van Ruijven, dueños d'una imprenta, que según un inventariu realizáu dempués de 1682 teníen 19 obres de Vermeer. Dalgunos proveníen del padre d'ella, Pieter Claesz van Ruijven. Otros pueden ser mercaos por Madalena van Ruijven, Jacob Dissius o'l so padre, Abraham Jacobsz Dissius, yá na venta del heriedu, realizada'l 15 de mayu de 1677 nel llocal del gremiu de San Lucas, vendiéronse 26 obres de Vermeer. Asina que ye probable que dambes families mercaren cuadros del pintor.[36]

Comercialmente, les obres de Vermeer siempres tuvieron una posición destacada. El 16 de mayu de 1696 nuna puya de Gerard Houet, na que se puyaron 134 cuadros, 21 d'ellos yeren aparentemente de Vermeer. Los precios esixíos por estos cuadros atopar ente los 17 y los 200 florinos. El fechu de que los sos cuadros algamaren precios tan altos ye una señal de que yera un artista buscáu. Na mesma puya, por casu, una semeya de Rembrandt vender por daqué más de siete florinos y La decapitación de San Xuan Bautista atribuyíu a Carel Fabritius vender por 20 florinos, lo que sorraya'l valor de Vermeer.

Cola creciente fama y apreciu de la obra de Vermeer a principios del sieglu XIX, tamién aumentaron los precios, Asina, El xeógrafu vender en 1798 por siete lluises y en 1803 vendíu de nuevu por 36. Un añu más tarde, l'Estáu neerlandés mercó Vista de Delft por deséu espreso del rei, por 2.900 florinos, una cantidá bien alta na dómina y apurrir al Mauritshuis.[34] A finales del sieglu XIX diben axustándose cada vegada más cuadros de Vermeer a precios cada vegada más altos. Millonarios norteamericanos como John Pierpont Morgan, Henry Frick, Henry Marquand y Isabella Stewart Gardner mercaron obres de Vermeer y fueron cortexaos polos museos, por que los emprestaren o quiciabes trespasaren la propiedá. Un exemplu del desenvolvimientu de los precios ye la Alegoría de la fe. En 1899, Abraham Bredius mercó esti cuadru por unos 700 florinos y emprestar al Mauritshuis y al muséu Boymans van Beuningen. Bredius vendió finalmente'l cuadru por unos 300.000 dólares al estauxunidense Michael Friedsam, que lo apurrió n'heriedu al Muséu Metropolitanu de Nueva York.[37] Por 625.000 florinos mercó Henri W. A. Deterding en 1921 el cuadru La callejuela de la coleición Collectie Six, llamada asina pol coleicionista Jan Six, y regalar al Estáu neerlandés. Por voluntá de Deterding el cuadru amosar nel Rijksmuseum n'Ámsterdam.[38] El desenvolvimientu de los precios y la gran demanda convirtieron a Vermeer nun autor curiosu pa falsificadores.

En 1940, Adolf Hitler mercó L'arte de la pintura (Alegoría de la pintura) por 1.650.000 reichsmark a los austriacos Eugen y Jaromir Czernin. Los impuestos d'unos 500.000 reichsmark tamién fueron pagaos por Hitler. Enantes yá hubiera delles ufiertes, ente otres, una de más de seis millones de dólares del secretariu d'estáu d'Estaos Xuníos Andrew Mellon, pero nun se dio'l permisu d'esportación.[39] El cuadru foi mercáu pal muséu d'arte que tenía entamáu en Linz y, tres la so compra, el cuadru quedó temporalmente en Múnich. Escontra finales de la Segunda Guerra Mundial foi escondíu na mina de sal d'Altaussee y dempués de la guerra foi tomáu emprestáu polos estauxunidenses.[40] Estos apurrieron L'arte de la pintura al Muséu d'Historia del Arte de Viena.

En 2004, Steve Wynn puyó Muyer nueva sentada al virxinal por trenta millones de dólares. Yera la primer vegada qu'un Vermeer yera puyáu dende 1921.[41]

Falsificaciones editar

Por cuenta de que l'autoría de Vermeer solo considérase segura en 37 cuadros, hubo una y otra vez rumores sobre la esistencia de más cuadros, que la so llocalización sería desconocida. Esta circunstancia foi aprovechada por que falsificadores crearen cuadros de Vermeer supuestamente desconocíos hasta'l momentu y vender nel mercáu del arte. La demanda de cuadros de Vermeer yera tan grande que nun podía ser cubierta pola so escasa obra.

El neerlandés Han van Meegeren (1898-1947) creaba falsificaciones tan perfectes qu'inclusive l'espertu en Vermeer Abraham Bredius realizó peritaxes sobre l'autenticidá d'estes obres. Bredius confirmó ente otros l'autenticidá del cuadru Cena de Emaús de van Meegeren, mercáu pol Muséu Boijmans van Beuningen de Rotterdam en 1938. Inclusive l'Estáu neerlandés mercó'l falsu Vermeer El lavapiés en 1943, que s'atopa na actualidá nel Rijksmuseum n'Ámsterdam. Tamién el Reichsmarschall Hermann Göring mercó una falsificación d'Han van Meegeren pa la coleición que taba creando por aciu l'espoliu nos países ocupaos d'Europa mientres la Segunda Guerra Mundial. La falsificación yera tan bona, que les autoridaes neerlandés tamién la dieron por auténtica y acusáronlu de traición por vender bienes artísticos neerlandeses a los nazis. Pa demostrar qu'él yera l'autor del cuadru en cuestión, Van Meegeren compunxo un nuevu cuadru atribuyible a Vermeer ante'l sollerte exame de la policía neerlandesa. Les autoridaes neerlandeses camudaron los cargos de traición a falsificación, polos que Van Meegeren foi condergáu a dos años de prisión.

Amás de Bredius, tamién Wilhelm von Bode y el direutor del Mauritshuis, Wilhelm Martin, realizaron peritaxes positivos pa falsificaciones de Vermeer. Estos cuadros pertenecen na actualidá a la National Gallery of Art de Washington.[42][43]

Mentanto esisten métodos d'estudiu colos que puede afitase con seguridad si un cuadru atribuyíu a Johannes Vermeer foi pintáu na dómina fayadiza. Falsificaciones nes que s'emplegó plomu modernu o compuestos de plomu modernu nos pigmentos, pueden detectase con ayuda del métodu del plomu 210. El plomu 210 ye un isótopu del plomu de la familia de desintegración del uraniu 238, creáu a partir del radiu 226 con un tiempu mediu de vida de 22 años. Esti tiempu de vida mediu tan curtiu pue ser emplegáu pa identificar falsificaciones más recién. Amás, na dómina de Vermeer emplegar nos Países Baxos plomu procedente del Mittelgebirge d'Europa Central. A partir del sieglu XIX empezar a emplegar plomu d'América y Australia, de forma que la cerusa (el pigmentu blancu) tien traces d'elementos y composición isotópica distintes que s'estremen de la cerusa antigua. Esti amás caracterizábase por un altu conteníu de plata y antimoniu, ente que la cerusa moderna yá nun contién estos elementos químicos, que se dixebren del plomu por amenorgamientu.

Influencia posterior editar

Pintura editar

 
Muyer tocando la guitarra, hacia 1672. L'estilu tardíu estrémase, dellos detalles son trataos esquemáticamente. Abandona'l so ideal de figures inmóviles faciendo rir y movese a esta muyer.
 
Muyer sentada tocando la espineta, hacia 1675. Apréciase la decadencia de la so fuercia creador tantu na composición, como na lluz y los detalles.

En pintura, Vermeer supunxo una importante influencia pa Salvador Dalí. De neñu, Dalí taba esteláu por una reproducción de La encaxera de Vermeer que colgaba nel despachu del so padre. En 1934, pintó delles obres rellacionaes con obres de Johannes Vermeer, como Masquerader, intoxicated by the limpid atmosphere («El que participa nun baille de mázcares, intoxicáu por una atmósfera estena») o Espectru de Vermeer de Delft,[44] que representa a Vermeer como una figura escura arrodillada, de manera que la pierna forma una mesa. Sobre la mesa atopa una botella y una pequeña copa. Nel cuadru Paysage avec elements enigmatiques («Paisaxe con elementos enigmáticos»)[45] del mesmu añu, Jan Vermeer ta representáu frente al caballete. En 1936, pintó Apparition de la ville de Delft («Apaición na villa de Delft»),[46] qu'amuesa al fondu una parte de la Vista de Delft. Salvador Dalí pidió permisu al Louvre pa faer una copia de La encaxera, que-y foi concedíu. D'esta forma pintó en 1955 la copia[47] y el cuadru Peintre paranoïaque-critique de la Dentellière de Vermeer («Pintor paranoicu-críticu de la encaxera de Vermeer»),[48] nel que fai esplotar el cuadru en forma de cuernos de rinoceronte. Esta forma yá apaeciera na niñez de Dalí, porque al mirar el cuadru tenía que pensar nos cuernos.[49]

Salvador Dalí almiraba a Vermeer y comparó La encaxera cola Capiya Sixtina, señaló lliteralmente:

Miguel Ángel col so Xuiciu Final nun ye más estraordinariu que Vermeer van Delft cola so encaxera nel Louvre, de tamañu un palmo cuadráu. Cuando se tienen en cuenta les dimensiones plástiques, puede afirmase que La encaxera ye estraordinaria frente a la Capiya Sixtina.
Dalí[50]

Lliteratura editar

Gran fama tien l'alusión al cuadru Vista de Delft na obra del escritor francés Marcel Proust. Proust viaxó n'ochobre de 1902 a los Países Baxos y vio ellí, ente otros cuadros, tamién Vista de Delft de Vermeer, que foi la que más-y gustó.[51] Cuando en primavera de 1921 amosóse una coleición de cuadros de maestros neerlandeses nel muséu del Jeu de Paume en París, Proust foi a vela, a pesar de que taba enfermu d'asma y retirárase de la vida pública, yá que s'amosaben Vista de Delft, La llechera y La moza de la perlla. Na escalera d'entrada a la esposición tuvo un ataque de debilidá, qu'achacó a les pataques qu'había comíu enantes. Marcel Proust retomó tanto la vista de Delft como'l so ataque de debilidá na so obra monumental A la recherche du temps perdu (escritu ente 1913 y 1927, «En busca del tiempu perdíu»), concretamente na so quinta parte, La Prisonnière (1923, «La prisionera») col so personaxe Bergotte. Gracies a una crítica, Bergotte ve afitada la so atención por un cachu de muriu mariellu» na Vista de Delft. Esti cachu de muriu resulta inda na actualidá un misteriu, yá que nun s'atopó nel cuadru. El llugar ye descritu nel francés orixinal como -y petit pan de mur jaune avec un auvent y du tout petit pan de mur jaune («el pequeñu cachu de muriu con un tejadillo»).[52] Una y bones esti elementu nun ta nel cuadru, anguaño supónse qu'o bien foi inventáu por Proust pa la so novela, o bien ye por cuenta de un fallu na so memoria.

Apocayá, Vermeer consiguió una gran popularidá gracies a la novela La moza de la perlla de Tracy Chevalier. El llibru trata la cuestión de la identidá de la muyer qu'apaez nel cuadru La moza de la perlla, desenvolviendo una historia ficticia alredor de la criada Griet, que fai de modelu. Tamién ye ficción la historia de Susan Vreeland nel so llibru La moza d'azul xacintu. Nel llibru, un cuadru ficticiu de Vermeer, Neña con cordureru, qu'amosaría a la fía del pintor, ye amosáu al traviés de los sos dueños, dende'l presente hasta'l mesmu Vermeer, que solo ye tratáu a la fin del llibru.

Con L'enigma Vermeer, el pintor llega a la lliteratura infantil. El llibru de l'autora Blue Balliett trata sobremanera los cuadros El xeógrafu y Dama en mariellu escribiendo. Esti postreru ye robáu na historia pa llamar l'atención sobre'l fechu de que dellos cuadros fueron atribuyíos por error a Vermeer.

En 2005, Luigi Guarnieri escribió la novela La doppia vita di Vermeer («La doble vida de Vermeer»), que cunta la historia del falsificador Han van Meegeren, que consiguió faese famosu coles sos falsificaciones de Vermeer.

Cine editar

La obra de Vermeer non solo dexó la so buelga na pintura de Dalí, sinón tamién na so obra cinematográfica. En 1954 Dalí y Robert Descharnes empezaron los trabayos pa la realización d'una película titulada L'Histoire prodigieuse de la Dentelliere et du Rhinoceros o tamién L'aventure prodigieuse de la Dentelliere et du Rhinoceros. La película, rellacionada con La encaxera y el rinoceronte, nun llegó a terminase. Tamién na película surrealista Un perro andaluz de 1929, coescrita por Dalí, apaez de volao La encaxera como ilustración nun llibru.

Peter Greenaway intentó reproducir les obres de Vermeer na so película A Zed & Two Noughts (1985; «Una Z y dos ceros»). Na película All the Vermeers in New York (1990; «Tolos Vermeer en Nueva York») de Jon Jost méntase de cutiu a Vermeer cuando una actriz francesa atopar con un axente nel Metropolitan Museum.

En 2003, el direutor británicu Peter Webber afixo'l llibru La moza de la perlla. La protagonista, Griet, la criada, foi interpretada por Scarlett Johansson y Vermeer por Colin Firth. La película La moza de la perlla consiguió dellos gallardones y foi nomada a tres premios Óscar.

En 2013 Teller dirixó la película documental Tim's Vermeer. Reparar al inventor Tim Jenison nun procesu de 5 años pa reproducir el cuadru Lleición de música recreando los modelos y téunica orixinales.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. URL de la referencia: http://www.telegraph.co.uk/culture/art/3648562/Drawn-into-the-darkest-corners.html.
  2. 2,0 2,1 «Jan Vermeer». Biografisch Portaal.
  3. URL de la referencia: http://muse.jhu.edu/journals/utq/summary/v079/79.1.purtle.html.
  4. «idRef» (francés). Agencia Bibliográfica de Enseñanza Superior. Consultáu'l 22 mayu 2020.
  5. 5,0 5,1 URL de la referencia: https://www.nga.gov/research/in-depth/themes-ideas-dutch-genre-painting.html.
  6. Blankert, Catálogu, p.171-201
  7. Schneider, Norbert (2010). Vermeer. La obra completa. Taschen. ISBN 978-3-8365-1375-3.
  8. Vermeer: A View of Delft The Economist. Retrieved January 9, 2008.
  9. Ben Broos, Arthur K. Wheelock: Vermeer. Das Gesamtwerk Páx. 15, 16
  10. Norbert Schneider: Vermeer sämtliche Gemälde. Taschen, Köln 2004. Páx. 8
  11. 11,0 11,1 DuMont: Vermeer. DuMont Literatur- und Kunstverlag, Köln 2003. Páx. 12
  12. Ben Broos, Arthur K. Wheelock (Hrsg.): Vermeer. Das Gesamtwerk. Belser, Stuttgart 1995. Páx. 20, 21
  13. Evanxeliu según San Lucas. Capítulu 10
  14. Norbert Schneider: Vermeer sämtliche Gemälde. Taschen, Köln 2004. páx.19
  15. Norbert Schneider: Vermeer sämtliche Gemälde. Taschen, Köln 2004. Páx. 23
  16. Norbert Schneider: Vermeer sämtliche Gemälde. Taschen, Köln 2004. Páx. 69
  17. Geschichte der Geographie (n'alemán) na páxina de la Universidá de Duisburg, páx. 1
  18. Norbert Schneider: Vermeer sämtliche Gemälde. Taschen, Köln 2004. Páx. 81
  19. Gerhard W. Menzel: Vermeer. VEB Y. A: Seemann Buch- und Kunstverlag, Leipzig 1977. Páx. 37, Tabla 4
  20. 20,0 20,1 Blankert, La obra de Vermeer nel so tiempu, p.72
  21. 21,0 21,1 Blankert, La obra de Vermeer nel so tiempu, p.85-101
  22. 22,0 22,1 22,2 22,3 22,4 22,5 Blankert, La obra de Vermeer nel so tiempu, p.102-114
  23. Blankert, La obra de Vermeer nel so tiempu, p.118-126
  24. 24,0 24,1 Blankert, La obra de Vermeer nel so tiempu, p.128-142
  25. B. Broos, A. Blankert, J. Wadum, A.K. Wheelock Jr. (1995) Johannes Vermeer, Waanders Publishers, Zwolle
  26. Vermeer and The Camera Fosca
  27. Norbert Schneider: Vermeer sämtliche Gemälde. Taschen, Köln 2006. Páxina 88 ISBN 978-3-8228-6377-0.
  28. Sven Dupré, "Introduction. The Hockney–Falco Thesis: Constraints and Opportunities", Early Science and Medicine, vol. 10, issue 2 (2005), páxs. 128-135; quotation from p. 131
  29. Walter Liedtke (2007) Dutch paintings in the Metropolitan Museum, páx. 867: "Vermeer must have taken an interest in some of the optical qualities that could be observed in the camera fosca, but its importance for his style has been greatly exaggerated by a few writers."
  30. H. Koningsberger, H.W. Janson & C. Seymour (1974) «De wereld van Vermeer», 1632 - 1675. Time Life. Páx. 135 - 143.
  31. Wheelock, A.K. (1996) «Leven en Werk van Johannes Vermeer (1632-1675)» en: Johannes Vermeer. Esposición Mauritshuis, Dean Haag; National Gallery of Art, Washington. Páx. 26.
  32. Wadum, J. (1996) «Vermeer in perspectief». En: Johannes Vermeer. Esposición Mauritshuis, Dean Haag; National Gallery of Art, Washington. Páx. 67-74.
  33. DuMont: Vermeer. DuMont Literatur- und Kunstverlag, Köln 2003. Páx. 46
  34. 34,0 34,1 34,2 DuMont: Vermeer. DuMont Literatur- und Kunstverlag, Köln 2003. Páx. 47
  35. Anthony Bailey: Vermeer. Siedler Verlag, Berlin 2002. Páx. 236
  36. Ben Broos, Arthur K. Wheelock (Hrsg.): Vermeer. Das Gesamtwerk. Belser, Stuttgart 1995. Páx. 23
  37. Anthony Bailey: Vermeer. Siedler Verlag, Berlin 2002. Páx. 249
  38. Ben Broos, Arthur K. Wheelock (Ed.): Vermeer. Das Gesamtwerk. Belser, Stuttgart 1995. Páx. 107
  39. Günther Haase: Die Kunstsammlung Adolf Hitler. Ed. q., Berlin 2002. Páx.112, 113
  40. Birgit Schwarz: Hitlers Museum. Böhlau Verlag, Wien, Kön, Weimar 2004
  41. Artículu de Forbes: Vermeer In Philly
  42. Cuadru na National Gallery de Washington D.C.
  43. Cuadru na National Gallery de Washington D.C.
  44. Cuadru: The Ghost of Vermeer of Delft Which Can Be Used As a Table
  45. Cuadru: Paysage avec elements enigmatiques
  46. Cuadru: Apparition de la ville de Delft
  47. Cuadru: Copia de la encaxera
  48. Cuadru: Peintre paranoïaque-critique de la Dentellière de Vermeer
  49. Catálogu de la esposición de Dalí en Zúrich, Hatje Verlag, Stuttgart 1989 ISBN 3-7212-0222-8, páx. 340
  50. Katalog der Dali-Retrospektive 1920–1980, Prestel, München 1980, ISBN 3-7913-0494-1 páx. 342
  51. Dieter Y. Zimmer: Auf der Suche nach dem gelben Mauerstück, páx.4
  52. Dieter Y. Zimmer: Auf der Suche nach dem gelben Mauerstück, páx.3

Bibliografía editar

  • Norbert Schneider: Vermeer sämtliche Gemälde. Taschen, Köln 2004, ISBN 3-8228-6377-7
  • Piero Bianconi, István Schlégl: Das Gesamtwerk von Vermeer. Kunstkreis, Luzern 1967
  • Ben Broos, Arthur K. Wheelock (Hrsg.): Vermeer. Das Gesamtwerk. Belser, Stuttgart 1995, ISBN 3-7630-2322-4
  • Blankert, Albert (1986). «Catálogu», Vermeer. Madrid: Editorial Debate. ISBN 84-7444-590-6.
  • Blankert, Albert (1986). «La obra de Vermeer nel so tiempu», Vermeer. Madrid: Editorial Debate. ISBN 84-7444-590-6.
  • Ludwig Goldscheider (Hrsg.): Johannes Vermeer: Gemälde. Phaidon Verlag, Köln 1958
  • Anthony Bailey: Vermeer. Siedler, Berlin 2002, ISBN 3-88680-745-2
  • Michael Eissenhauser (Hrsg.): Johannes Vermeer, der Geograph. Die Wissenschaft der Malerei. Staatliche Museen, Kassel, 2003, ISBN 3-931787-23-0
  • Sara Hornäk: Spinoza und Vermeer. Immanenz in Philosophie und Malerei. Königshausen & Neumann, Würzburg 2004, ISBN 3-8260-2745-0
  • Philip Steadman: Vermeer's camera. Uncovering the truth behind the masterpieces. University Pres, Oxford 2001, ISBN 0-19-280302-6
  • Ariana Rüßeler: Die Entdeckung einer Camera Fosca in Jan Vermeer van Delfts Gemälde Die Malkunst in: Zeitschrift für Kunstgeschichte, Jg. 69, Heft 4 (2006), S. 541–547.
  • Heinz Althöfer (Hrsg.): Fälschung und Forschung. Ausstellungskatalog. Museum Folkwang, Essen 1979, ISBN 3-7759-0201-5

Enllaces esternos editar