Guerres de los Bóeres

Les guerres de los bóeres —conocíes como 'guerres bóeres' (Boer Wars n'inglés) nel Reinu Xuníu y como 'guerres de lliberación' (Vryheidsoorloë n'afrikaans) ente los bóeres— fueron dos conflictos armaos que tuvieron llugar en Sudáfrica ente l'Imperiu británicu y los colonos d'orixe neerlandés —llamaos afrikáneres, bóeres o voortrekker—.

Guerrilla bóer en Spioenkop, 1900.

La primera d'estes guerres desenvolver dende'l 16 d'avientu de 1880 hasta'l 23 de marzu de 1881; y la segunda, ente'l 11 d'ochobre de 1899 y el 31 de mayu de 1902; la so resultancia foi la victoria del imperiu británicu y l'estinción de los dos repúbliques independientes que los bóeres fundaren a mediaos del sieglu XIX: el Estáu Llibre d'Orange y la República de Transvaal.

Contestu históricu editar

Los voortrekker ('pioneros'; lliteralmente 'los qu'avancen primero' o 'los que van per delantre') fueron granxeros blancos llamaos tamién afrikáneres. El nome bóer vien del nome común neerlandés boer (pronúnciese buːr), que significa 'granxeru' o a cencielles 'llabrador' (cf. Bauer n'alemán).

Nes décades de 1830 y 1840, estos granxeros emigraron no que se conoz como Gran Trek dende la Colonia del Cabu, territoriu controláu polos ingleses, escontra territorios despoblados por cuenta de la migración de nativos (difaqane) aniciada pol rei zulú Shaka.

Los bóeres son un grupo étnicu d'orixe nederlando-xermánicu. El so asentamientu toma territorios de Sudáfrica y de Namibia, y la so identidá basar en dos elementos: la llingua afrikaans, una variación criolla del neerlandés, y la relixón calvinista.

Primer Guerra Bóer editar

Primer Guerra Bóer
 
Fecha 11 ochobre 1899
Llugar Sudáfrica y Transvaal
Resultáu Victoria bóer
Consecuencies Reconocimiento británicu de la República Sudafricana y del Estáu Llibre d'Orange
Belixerantes
  República Sudafricana   Imperiu británicu
Comandantes
  Piet Joubert
  Nicolaas J. Smit
  J.D. Weilbach
  Frans Joubert
  Piet Cronje
  George Pomeroy Colley  
  Philip Anstruther  
  W. Bellairs
Fuercies en combate
3000 (cerca de 7000 en total) 1200 (1700 en Transvaal)
Baxes
Muertos:
41
Mancaos:
47
Muertos:
408
Mancaos:
315
[editar datos en Wikidata]

Tamién conocida como «Primer Guerra Anglo-Bóer» o «Guerra del Transvaal» (n'inglés: First Anglu-Boer War y Transvaal War, y en afrikaans: Eerste Vryheidsoorlog o Eerste Boereoorlog —'Primer Guerra de lliberación' y 'Primer Guerra bóer', respeutivamente—), la Primer Guerra Bóer foi'l primer enfrentamientu ente l'Imperiu Británicu y los bóeres de Transvaal. Desencadenóse cuando Sir Theophilus Shepstone anexonó Transvaal (la Unión Sudafricana) al Reinu Xuníu en 1877. Los británicos consolidaron el so poder sobre la mayoría de les colonies de Sudáfrica en 1879, tres la Guerra Zulú. Los bóeres protestaron ante'l fechu peracabáu y, n'avientu de 1880, españó una revuelta.

La guerra empezó'l 16 d'avientu de 1880, tres la declaración d'independencia del Reinu Xuníu, col ataque de los bóeres a un fuerte británicu en Potchefstroom. Esto desencadenó una operación en Bronkhorstspruit el 20 d'avientu de 1880 na que los bóeres emboscaron y destruyeron una caravana militar británica. Dende'l 22 d'avientu de 1880 al 6 de xineru de 1881, les guarniciones britániques de too Transvaal sufrieron asediu.

Los bóeres vistíen los sos ropajes de granxeru cotidianos, fabricaos en pañu de color caqui, ente que los uniformes británicos siguíen siendo coloráu escarlata, daqué que llamaba notablemente l'atención nel paisaxe africano y que dexó a los bóeres, espertos francotiradores, hostigar fácilmente a les tropes britániques a distancia.

El cercu de les guarniciones britániques desaguó na Batalla de Laing's Neck el 28 de xineru de 1881, na qu'un destacamentu británicu compuestu poles fuercies de Natal sol mandu del Xeneral Sir George Pomeroy Colley intentó romper les llinies de los bóeres sobre'l cordal de Drakensberg pa lliberar les sos guarniciones. Pela so parte los bóeres, a les órdenes de P.J. Joubert, refugaron los ataques de la caballería ya infantería britániques.

Otres aiciones fueron la Batalla de Schuinshoogte, tamién conocida como Ingogo, asocedida'l 8 de febreru de 1881, onde otru destacamentu británicu tuvo a puntu de ser destruyíu. Sicasí, la humildación definitiva de los británicos llegó cola Batalla de Majuba Hill, el 27 de febreru de 1881, na que delles compañíes bóeres atacaron la llomba y espulsar, y onde George Pomeroy Colley resultó muertu.

Incapaz d'arreyase más nuna guerra que daba por perdida, el gobiernu británicu de William Gladstone robló una tregua el 6 de marzu y, nel tratáu de paz definitivu del 23 de marzu de 1881, concedió a los bóeres l'autogobiernu de Transvaal so la supervisión teórica de los británicos.

Segunda Guerra Bóer editar

Antecedentes editar

En 1887, los buscadores d'oru toparon el mayor filón del mundu en Witwatersrand, un cordal d'unos 96 km que s'estiende d'este a oeste a unos 48 km al sur de Pretoria. Tratando sobre los posibles beneficios de tal afayu, el presidente de Transvaal, Paul Kruger, amosó'l so clarividencia al manifestar que «En llugar d'allegravos fadríais meyor en llorar, pos esti oru va causar un bañu de sangre nel nuesu país».

Col descubrimientu del oru de Transvaal, miles de colonos británicos cruciaron en folaes la frontera dende la Colonia del Cabu. El tamañu de la ciudá de Johannesburgu esplotó y tresformóse en nucleu de infraviviendas d'un día pa otru a midida que los estranxeros (llamaos uitlanders en neerlandés) llegaben y establecíense na redoma de les mines. Los estranxeros superaron rápido en númberu a los bóeres de Witwatersrand, anque polo xeneral siguieron siendo una minoría en Transvaal. Los afrikáner (colonos neerlandeses), nerviosos y resentíos pola presencia de los estranxeros, negar a reconoce-yos derechos eleutorales ya impunxeron pesaes cargues fiscales sobre la industria del oru. Como respuesta, creció la presión de los estranxeros y de los propietarios británicos de les mines por que cayera el gobiernu de los bóeres. En 1895, Cecil Rhodes promovió un golpe d'estáu sofitáu por una incursión armada conocida como Jameson Raid que nun tuvo ésitu.

El fracasu na llucha polos derechos de los británicos utilizar pa xustificar una intervención militar en toa regla n'El Cabu, y diversos líderes coloniales británicos amosáronse favorables a l'anexón de les repúbliques de los bóeres: el gobernador de la Colonia del Cabu, Sir Alfred Milner, el secretariu colonial británicu, Joseph Chamberlain, y propietarios de mines como Alfred Beit, Barney Barnato y Lionel Phillips. Convencíos de que los bóeres seríen ganaos rápido, intentaron provocar una guerra.

El presidente del Estáu Llibre d'Orange, Marthinus Steyn, convocó a Milner y Kruger a la Conferencia de Bloemfontein, que se celebró'l 30 de mayu de 1899, pero les negociaciones atayáronse bien llueu. En setiembre de 1899, Chamberlain presentó un ultimátum pol qu'esixía igualdá llegal pa los ciudadanos británicos residentes en Transvaal.

Kruger, seguro de que la guerra yera yá inevitable, presentó'l so ultimátum antes de recibir el de Chamberlain. Nél comunicábase a los británicos que disponíen de 48 hores pa retirar toles sos tropes de la frontera de Transvaal, de lo contrario la república aliar col Estáu Llibre d'Orange y declararía-yos la guerra.

Primer fase: ofensiva de los bóeres (d'ochobre a avientu de 1899) editar

Segunda Guerra Bóer
 
Fecha 11 ochobre 1899
Llugar Actuales Sudáfrica y Suazilandia
Resultáu Victoria británica
Belixerantes
  Imperiu británicu
  Colonia del Cabu
  Colonia de Natal
  Rodesia
  India británica
  Australia
  Canadá
  Nueva Zelanda
  Estáu Llibre d'Orange
  República Sudafricana
Voluntarios estranxeros
Comandantes
  Alfred Milner
  Redvers Buller
  Horatio Kitchener
  Frederick Roberts
  Paul Kruger
  Louis Botha
  Schalk Burger
  Koos del Rei
  Martinus Steyn
  Christiaan de Wet
  Piet Cronje
Fuercies en combate
250 000-450 000[1] 45 000-88 000[1]
Baxes
Muertos:
22 000 militares[1]
Muertos (Total: 49 000):
En combate: 7000 militares, En cautiverio: 28 000 civiles bóeres (22 000 neños y 4000 muyeres) y 14 000 civiles africanos[1]
[editar datos en Wikidata]

Tamién conocida como «Segunda Guerra Anglo-Bóer» o «Guerra de Sudáfrica» (n'inglés: Second Anglu-Boer War y South African War, y en afrikaans: Tweede Vryheidsoorlog o Anglu-Boereoorlog —'Segunda Guerra de lliberación' y 'Guerra anglo-bóer', respeutivamente—), la Segunda Guerra Bóer foi declarada'l 11 d'ochobre de 1899 y los bóeres tomaron la iniciativa invadiendo la Colonia del Cabu y la Colonia de Natal ente ochobre de 1899 y xineru del siguiente añu. De siguío, produciéronse dellos ésitos militares de los afrikáneres contra'l tremendamente incompetente xeneral Redvers Buller. Los bóeres fueron capaces de sitiar les ciudaes de Ladysmith, Kimberley y Mafeking, defendida por tropes al mandu de Robert Baden-Powell.

L'asediu cobró un altu preciu ente los soldaos defensores y los civiles d'estes ciudaes asina los alimentos empezaron a arralecer tres delles selmanes. En Mafeking, Sol Plaatje escribió: «Yera la primer vegada que se comió carne de caballu». Les ciudaes cercaes tuvieron tamién que soportar el bombardéu constante de l'artillería, que convirtió les mesmes cais nel llugar más peligrosu. Escontra'l final del cercu de Kimberley, esperábase que los bóeres intensificaríen los bombardeos, polo que se publicar un bandu encamentando a los ciudadanos que se protexeren nes mines. La llerza suplió ente los habitantes, quien se balanciar sobre les mines mientres doce hores. Magar el bombardéu esperáu nunca llegó, el nerviosismu de la ciudadanía nun menguó.

A mediaos d'avientu, l'exércitu británicu empezó a tener problemes. Nun periodu conocíu como la Selmana negra, del 10 al 15 d'avientu de 1899, los británicos sufrieron una serie de perdes devastadoras en Magersfontein, Stormberg y Colenso. Na Batalla de Stormberg, asocedida'l 10 d'avientu, el xeneral británicu Sir William Gatacre, al mandu de 3000 soldaos encargaos de combatir les incursiones de los bóeres na Colonia del Cabu, intentó retomar un nuedu ferroviariu a unos 80 km al sur del ríu Orange. Gatacre optó por atacar les posiciones de los bóeres del Estáu Llibre d'Orange, pa lo que tuvo qu'esguilar un serrapatosu monte predresu na que perdió 135 homes, ente muertos y mancaos, según dos cañones, y más de 600 soldaos fueron fechos prisioneros. Na Batalla de Magersfontein, asocedida'l 11 d'avientu, 14 000 soldaos británicos a les órdenes de Lord Methuen intentaron lliberar Kimberley. Los comandantes de los bóeres, Koos del Rei y Piet Cronje, trazaron un plan pa escavar trincheres nun llugar pocu previsible col fin d'engañar a los británicos y ufiertar a los sos fusileros un meyor ángulu de tiru. El plan funcionó a la perfeición y los británicos fueron derrotaos, sufriendo na batalla la perda de 120 soldaos muertos y 690 mancaos, lo que los torgar, amás, allegar n'ayuda de Kimberley y Mafeking. Sicasí, el peor momentu de la Selmana negra foi la Batalla de Colenso, que tuvo llugar el 15 d'avientu, na que 21 000 soldaos británicos sol mandu de Redvers Buller intentaron cruciar el ríu Tugela p'asistir a la ciudá de Ladysmith, onde 8000 bóeres de Transvaal comandados por Louis Botha taben esperándo-yos. Combinando artillería y los sos esperimentaos fusileros, los bóeres refugaron tolos intentos británicos de cruciar el ríu. Les tropes britániques tuvieron 1127 baxes y mientres la retirada tuvieron qu'abandonar 10 pieces d'artillería que los bóeres prindaron con menos de 40 baxes.

Segunda fase: ofensiva británica (de xineru a setiembre de 1900) editar

 
La lliberación de Ladysmith. Sir George White saluda al mayor Hubert Gough el 28 de febreru. Pintura de John Henry Frederick Bacon (1868-1914).

Los británicos sufrieron otres derrotes nos sos intentos de lliberar Ladysmith, como la Batalla de Spionkop, que se desenvolvió ente'l 19 y el 24 de xineru de 1900, na que Redvers Buller volvió intentar cruciar el Tugela al oeste de Colenso y volvió ser ganáu por Louis Botha tres una dura batalla per una llomba que concluyó con mil baxes britániques y cerca de trescientos bóeres muertos. Buller volvió atacar a Botha el 5 de febreru en Val Krantz, cola mesma resultancia de les anteriores batalles.

Hasta la llegada de refuerzos el 14 de febreru de 1900, les tropes britániques a les órdenes de Lord Roberts nun fueron capaces de contraofensives pa lliberar les guarniciones. Kimberley foi lliberada'l 15 de febreru por una división de caballería sol mandu del xeneral John French. Na Batalla de Paardeberg, que tuvo llugar ente'l 18 y el 27 de febreru de 1900, Lord Roberts consiguió finalmente ganar a los bóeres y forzó la rindición del xeneral Piet Cronje, que foi prindáu xunto a los sos 4000 homes, un fechu que debilitó entá más les llinies de los bóeres y resultó na Lliberación de Ladysmith a otru día. La Lliberación de Mafeking, el 18 de mayu de 1900, provocó celebraciones n'Inglaterra que remataron en gallaríos. De siguío los británicos avanzaron escontra l'interior de los dos repúbliques, conquistando nel so camín la capital del Estáu Llibre d'Orange, Bloemfontein, el 13 de marzu y la capital de Transvaal, Pretoria, el 5 de xunu.

Numberosos observadores británicos dieron la guerra práuticamente por concluyida tres la captura de los dos capitales, pero los bóeres reagrupar nuna nueva capital, Kroonstad, y planiaron una campaña de guerrilles cola que castigar les llinies de suministros y comunicaciones de los británicos. El primer enfrentamientu con esta nueva estratexa militar producióse'l 31 de marzu en Sanna's Post, nel que 1500 bóeres a les órdenes de Christiaan De Wet atacaron la presa de Bloemfontein a unos 37 km al este de la ciudá y tendieron una emboscada a una caravana escoltada con un gran destacamentu; na batalla hubo 155 baxes britániques y prindáronse siete cañones, 117 carros y 428 soldaos. Una de les últimes batalles formales foi la de Diamond Hill, el 11 y 12 de xunu, na que Lord Roberts intentó conducir a los restos del exércitu bóer a una distancia dende la que nun pudieren atacar Pretoria. Magar Roberts espulsó a los bóeres de la llomba, el comandante de los bóeres, Louis Botha, nun consideró la resultancia una derrota, yá que infligió 162 baxes nes files britániques por namái 50 del so exércitu. Esta batalla concluyó les operaciones militares formales y dio pasu a una nueva fase de la guerra.

Tercer fase: guerra de guerrilles (de setiembre de 1900 a mayu de 1902) editar

 
Conferencia Kitchener-Botha (1901)

Anque fueren vencíos nel campu de batalla, los bóeres negar a aceptar la derrota. La mayoría d'ellos abellugóse en pequeños grupos nos montes, dende onde promovieron una interminable guerra de guerrilles que se foi enfoscando col tiempu. Los guerrilleros bóeres empezaron a atacar los ferrocarriles y tendíos telegráficos del exércitu británicu en tou Transvaal, l'Estáu Llibre d'Orange ya inclusive dientro de la Colonia del Cabu. La so nueva táctica camudó la estratexa xeneral de la guerra y demostró que les tradicionales formaciones militares britániques de gran tamañu nun yeren efectives nestes situaciones.

El nuevu comandante del exércitu británicu, Lord Kitchener, respondió construyendo blocaos, pequeños edificios de piedra arrodiaos d'alambre d'espín colos qu'acutaben los movimientos de los guerrilleros a un pequeñu espaciu nel que yera posible ganalos. L'alambre, del qu'escolgaben campanes, llates, bengalas ya inclusive rifles cargaos, solía estendese ente los bloques, a unos 900 m de distancia, y faíen les vegaes d'alarmes. Ente xineru de 1901 y el final de la guerra, construyéronse cerca de 8000 blocaos nuna malla d'unos 6000 km. Cada blocao taba al cargu d'un suboficial y unos seis soldaos, más un teniente al mandu de trés o cuatro blocaos. Nun momentu de la guerra, los británicos esplegaren nel país a unos 450 000 soldaos ente británicos y reclutes de les colonies. Los bóeres nunca tuvieron más de 80 000 homes.

Los blocaos resultaron efectivos a la d'atrabancar los movimientos de los guerrilleros, pero nun podíen ser la clave de la so derrota. Kitchener formó nuevos reximientos de caballería llixera constituyida por irregulares, incluyíos los Carabineros de Bushveldt, que patrullaben polos territorios controlaos polos bóeres y dedicábense a dar caza y destruyir grupos de guerrilleros bóeres.

En marzu de 1901, el xeneral adoptó la política de tierra quemada y empezó a quitar a les árees rurales de too cuanto pudiera ser d'utilidá pa los guerrilleros bóeres: fixo confiscar ganáu, envelenar pozos, quemar colleches y granxes, y mover a la xente a campos de concentración.

Esta política condució a la destrucción de 30 000 granxes y 40 pequeñes ciudaes. En total, 116 572 homes, muyeres y neños bóeres fueron movíos a campos de concentración, aproximao un cuartu de la población, más unos 120 000 africanos negros.

Estes nueves táctiques llueu desmoralizaron y entorpecieron los suministros de los resistentes bóeres. N'avientu de 1901, munchos de los internaos nos campos fueren puestos en llibertá, y munchos de los homes apuntar en dos nuevos reximientos que lluchaben del llau británicu: los Transvaal National Scouts y los Orange River Volunteers, que contribuyeron a poner fin a la guerra, el 31 de mayu de 1902.

Los campos de concentración editar

 
Campu de concentración.
 
Lizzie van Zyl, muerta nel campu de concentración de Bloemfontein.

Los campos de concentración (concentration camps n'inglés y konsentrasiekampe en afrikaans) fueren orixinalmente concebíos pa los refuxaos que les sos granxes fueren destruyíes mientres les batalles, y el términu. Sicasí, por cuenta de la nueva política de Kitchener, hubieron de construyise munchos más y fueron tresformaos en prisiones.

Construyéronse un total de 45 campos de tiendes pa los internaos bóeres y 64 pa los africanos negros. Los campos de los bóeres allugaben fundamentalmente a vieyos, muyeres y neños, yá que de los aproximao 28 000 bóeres prisioneros de guerra, 25 630 fueron unviaos a campos nel estranxeru. Inclusive cuando fueron espulsaos pola fuercia de les árees controlaes polos bóeres, los africanos negros nun yeren consideraos enemigos de los británicos, polo que fueron a cencielles consideraos mano d'obra.

Les condiciones nos campos yeren insalubres, y les raciones de comida escases; nel casu de les muyeres y fíos de los combatientes, les raciones yeren entá más pequeñes. La dieta insuficiente y les condiciones hixéniques desaparentes provocaron l'apaición d'enfermedaes contaxoses reinales como sarampión, tifus y disentería. Tou ello, xuníu a la escasez d'instalaciones médiques, provocó gran númberu de muertes, según un informe posterior a la guerra nel que se concluyía que 27 927 bóeres (de los cualos 22 074 yeren neños menores de 16 años) y 14 155 africanos negros morrieron de fame, enfermedaes y penalidaes. En total, aproximao'l 25 % de los bóeres y el 12 % de los africanos presos morrieron, anque investigaciones recién indiquen que'l númberu de fallecimientos d'africanos negros se subestimó nel so día, y qu'en realidá podría tar cerca de los 20 000.

La delegada de la Fundación pa Muyeres y Neños Sudafricanos Damnificados, Emily Hobhouse, contribuyó notablemente a faer públicos los problemes de los internos a la so vuelta al Reinu Xuníu en visitando dellos campos del Estáu Llibre d'Orange. El so informe de quince páxina provocó indignación xeneralizada y la creación d'una comisión gubernamental, la Comisión Fawcett, que s'encargó de visitar los campos ente agostu y avientu de 1901 y acotó los datos del so informe. Dambes fontes amosáronse bien crítiques cola xestión de los campos y fixeron numberosos encamientos, por casu de meyora de l'alimentación y l'aumentu de les instalaciones sanitaries. Escontra febreru de 1902, la tasa de mortalidá añal baxó del 6,9 % al 2 %.

El final de la guerra editar

En total, la guerra costó unes 75 000 vides: 22 000 soldaos británicos —de los cualos 7792 causaron baxa en batalla y el restu por enfermedá— ente 6000 y 7000 soldaos bóeres, de 20 000 a 28 000 civiles bóeres y quiciabes 20 000 africanos negros.

Pola mor del allargamientu de la guerra y de la so mala salú, dimitió'l primer ministru Robert Gascoyne-Cecil.

Los postreros bóeres rindir en mayu de 1902 y la guerra remató col Tratáu de Vereeniging nel mesmu mes. Sicasí, los bóeres recibieron una compensación de 3 000 000, prometióse-yos ciertu nivel d'autogobiernu y en 1910 fundóse la Unión Sudafricana. El tratáu acabó cola esistencia de les repúbliques de Transvaal y el Estáu Llibre d'Orange como estaos bóeres ya integró estos territorios nel Imperiu británicu.

Mientres el conflictu, concediéronse 78 Crucies Victoria al valor ante l'enemigu a soldaos británicos y coloniales, el más altu y prestixosu gallardón de les fuercies armaes britániques.

Ver tamién editar

Notes y referencies editar

Notes editar

Referencies editar

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 Donal Lowry (2000). The South African War Reappraised. Oxford; Nueva York; Vancouver: Manchester University Press, páxs. 2. ISBN 978-0-71905-825-7.

Bibliografía editar

N'inglés:

  • Doyle, Arthur Conan: The Great Boer War. London: Smith, Elder, 1900.
  • Farwell, Byron. The Great Anglu-Boer War. New York: Harper and Row, 1976  ISBN 0-06-011204-2 (publicáu tamién nel Reinu Xuníu sol títulu The Great Boer War. London: Allen Lane, 1977 ISBN 0-7139-0820-3).
  • Gordon, April A. and Donald L. Gordon (eds.). Understanding contemporary Africa. 3rd ed. Boulder, Colorado: Lynne Rienner, 2001  ISBN 1-55587-850-4.
  • Harrison, David. The white tribe of Africa: South Africa in perspective. Los Angeles: University of California Press, 1981   ISBN 0-520-04690-0.
  • Pakenham, Thomas. The Boer War. New York: Random House, 1979  ISBN 0-394-42742-4.
  • Plaatje, Sol T. Mafeking diary: a black man's view of a white man's war. Cambridge: Meridor Books; Athens: Ohio University Press, 1990.   ISBN 0-85255-064-2 (Meridor) ISBN 0-8214-0944-1 (Ohio UP). Publicáu orixinalmente col títulu The Boer War diary of Sol T. Plaatje; an African at Mafeking (Johannesburg: Macmillan, 1973 ISBN 0-86954-002-5).

Enllaces esternos editar