Historia de L'Antártida

L'Antártida nun cunta con población nativa orixinaria, polo tanto la so historia humana nun empieza sinón hasta'l sieglu XIX, cuando'l continente foi comprobadamente descubiertu. El creitu pol so descubrimientu ente los años 1820/1821 apostar ente un mercader británicu, un esplorador y científicu rusu, y un cazador de foques estauxunidense (Nathaniel Palmer).[1] Esti postreru columbrar nel añu 1821 cuando reparó dende lloñe los montes de la Península Antártica que s'estienden escontra Tierra del Fueu.[2]

Bandera de L'Antártida.

Antigües teoríes editar

 
Mapamundi de 1771 qu'amuesa una circular Terra Australis, amuesa parcialmente mariñes de Nueva Zelanda y el sur d'América del Sur y África.

Nel Mundu occidental, la creencia nuna Terra Australis - un vastu continente alcontráu nel estremu sur del globu pa "permediar" a les vastes tierres del norte: Europa, Asia y América del Norte - esistió por sieglos. Los mapes europeos siguieron amosando esta tierra hipotética hasta que'l Capitán James Cook y les tripulaciones de los sos barcos Resolution y Adventure, cruciaron tres veces el círculu polar antárticu ente 1772 y 1775 desacreditando el mitu. Sicasí, bancos de xelu torgaron a Cook y los sos homes columbrar el continente, que yera muncho más pequeñu de lo que se pensara hasta entós. Cook tuvo la figuración que s'atopaba columbrando una tierra cubierta de glaciares.[3] En 1513, l'almirante turcu Piri Reis dibuxó un mapa que se diz amuesa parte del continente Antárticu.

Esploración de les rexones australes editar

Nun foi hasta que'l príncipe Enrique'l navegante empieza en 1418 incentivando la penetración nos zona chorniza nun esfuerciu por algamar la India circunnavegando África cuando la esploración del hemisferiu sur empieza. La doblada del Cabu de Bona Esperanza en 1487 por Bartolomé Díes demostró que l'océanu dixebraba África de cualquier tierra antártica que pudiera esistir. L'encruz del Estrechu de Magallanes en 1520 amosó qu'América y Asia tamién taben dixebraes del continente antárticu, que creíase estendiéndose dende Tierra del Fueu escontra'l sur. L'encruz del Cabu de Fornos por Francisco de Hoces probó que l'archipiélagu de Tierra del Fueu yera de pequeña estensión y que cualquier continente que quedara al sur tenía de tar nuna rexón d'iviernu perpetuu.

 
Mapamundi d'Abraham Ortelius (1570) que xune L'Antártida con Australia.

Antes d'eso, sicasí, vagos informes de tierra al sur del Archipiélagu Malayu llevaron a los xeógrafos europeos a coneutar nos sos globos la mariña de Tierra del Fueu cola mariña de Nueva Guinea, y dexando volar la so imaxinación nos vastos espacios desconocíos del Atlánticu sur, del sur de los océanos Índico y Pacífico, y bocetearon los cantos de la Terra Australis Incognita ("Tierra Austral desconocida"), un vastu continente internándose en parte dientro de los trópicos. La busca d'esa gran tierra del sur o Tercer Mundu foi motivu de busca d'esploradores del sieglu XVI y d'empiezos del sieglu XVII.

El navegante español Gabriel de Castiella, zarpó de Valparaíso en marzu de 1603 al mandu de tres naves nuna espedición encamentada pol so primu hermanu'l virréi de Perú, Luis de Velasco y Castiella, pa reprimir les incursiones de corsarios holandeses nos mares al sur. Al paecer esa espedición algamó los 64° de latitud sur. Nun se toparon entá n'archivos españoles documentos que confirmen la llatitú alcanzada y les tierres avistaes; sicasí, el rellatu del marineru holandés Laurenz Claesz (nun testimoniu ensin fecha, pero probablemente posterior a 1607), documenta la llatitú y la dómina. Claesz declara qu'él:

saleó sol Almirante don Gabriel de Castiella con tres barcos a lo llargo de les mariñes de Chile escontra Valparaiso, i dende ellí escontra l'estrechu [de Magallanes], nel añu de 1604; i tuvo en marzu nos 64 graos i ellí tuvieron muncha nieve. Nel siguiente mes d'abril tornaron de nuevu a les mariñes de Chile.

Willem Schouten y Jacob -y Maire redescubrieron l'estremu sur de la Tierra del Fueu y bautizaron el Cabu de Fornos en 1615, Pedro Fernández de Quirós en 1606 tomó posesión en nome del rei d'España de toles tierres qu'afayó en Austrialia del Espíritu Santu (les Nueves Hébrides) y aquelles qu'afayara "hasta'l polu", y Tasman en 1642 demostró que Nueva Holanda (Australia) taba dixebrada per mar de cualquier continente más al sur.

Otru documentu holandés, publicáu n'Ámsterdam en tres idiomes en 1622 afirma qu'a los 64º S hai tierra "bien alta y montascosa, cubierta de nieve, como'l país de Noruega, toa blanca, que paecía estendese hasta les islles Salomón", lo qu'evidentemente confirma un avistamiento previu a la publicación.

Les tierres avistaes seríen les islles llamaes dende'l sieglu XIX col nome de Shetland del Sur. El documentu holandés, talo como puede notase, anque yá estremaba la separación ente Tierra del Fueu y L'Antártida entá caltenía la creencia de que'l continente güei llamáu L'Antártida incluyía a Australia y zones próximes a les ecuatoriales Islles Salomón nes que se suponíen grandes mines d'oru.

Otros historiadores atribúin el primer avistaje de tierres antártiques al marín neerlandés Dirk Gerritsz, qu'atoparía les islles güei denominaes Shetland del Sur. Según el so rellatu, la so nave foi esviada de cursu por una nube dempués de trasponer l'estrechu de Magallanes, nel viaxe d'ida d'una espedición neerlandesa a les Indies orientales, en 1599. Esisten duldes sobre la veracidá del rellatu de Gerritsz.

El 30 d'abril de 1606 Pedro Fernández de Quirós tomó posesión de toles tierres del Sur hasta'l Polu pa la Corona d'España na islla d'Espíritu Santu en Vanuatu, a la que llamó Austrialia del Espíritu Santu pensando que yera parte de la Terra Australis Incognita.[4]

Viaxeros que cruciaben el Cabu de Fornos frecuentemente atopábense con vientos en contra y yeren llevaos al sur escontra cielos nivosos y mares con xelu; sicasí nengunu d'ellos hasta 1770, que se sepa, algamaría'l círculu polar. La historia del descubrimientu de tierra nos 64° S por Dirk Gerritz a bordu del Blijde Boodschap en 1599 foi amosáu como la resultancia d'un tracamundiu d'un relator, Kasper Barlaeus, en 1622. Una historia similar d'un avistamiento de "montes cubiertos de nieve" más allá de los 64° S en 1603 foi rellatada pol español Gabriel de Castiella.[5] Esiste controversia si les Xeorxa del Sur fueron columbraes en 1675 por La Roche. Puede dicise con certidume que tolos navegantes que llegaron a los xelos del sur hasta 1750 facer involuntariamente al ser esviaos de los sos cursos. Una exception puede faese quiciabes en favor del viaxe de Halley nel HMS Paramour pa investigaciones magnétiques nel Atlánticu Sur cuando s'atopó colos xelos nos 52° S en xineru de 1700; pero ésa foi la so llatitú más austral. Un detreminado esfuerciu de parte del oficial naval francés Pierre Bouvet d'afayar la tierra del sur descrita por un semi-llexendariu sieur de Gonneyville tuvo como resultáu'l namái descubrimientu de la Islla Bouvet en 54°10' S, y na navegación de 48 graos de llargor de mar con xelos cerca de los 55° S en 1730. En 1771 Yves-Joseph de Kerguelen-Trémarec zarpó de Francia con instrucciones de dir al sur dende Mauriciu en busca d'un "continente bien grande". Columbró una tierra nos 50° S que'l llamó Francia del Sur, y que creyó la masa principal d'un continente austral. Foi unviáu otra vegada pa completar la esploración de la nueva tierra, y atopóse que yera una islla inhóspita y la rebautizó como Islla del Ablayamientu, pero darréu fueron reconocíos los sos esfuercios bautizándola como Tierra de Kerguelen.[6]

La busca de Cook editar

La obsesión pol continente non descubiertu remató nel celebru d'Alexander Dalrymple, el brillante y erráticu hidrógrafo nomáu pola Royal Society pa comandar el Tránsitu de Venus, espedición a Tahití en 1769, cosa que prefirió menos pol so interés astronómicu que pola oportunidá que-y apurriría de confirmar que'l so esplorador favoritu Pedro Fernández de Quirós taba no cierto. El mandu de la espedición foi dau pol almirantazgo al Capitán James Cook, que los sos resultaos xeográfiques fueron criticaos por Dalrymple con una fuercia y persistencia que probablemente fixo cierta presión na decisión del almirantazgo d'unviar a Cook nuevamente, con instrucciones esplícites de resolver el problema del continente austral.[6]

Saleando en 1772 col Resolution, un barcu de 462 tonelaes sol so propiu mandu y el Adventure de 336 tonelaes al mandu del Capitán Tobias Furneaux, Cook primero buscó en devanéu la Islla Bouvet, depués saleó por 20 graos de llargor al oeste en llatitú 58° S., y depués 30° al este mayoritariamente al sur de los 60° S, la llatitú más austral alcanzada voluntariamente por cualesquier barcu hasta entós. El 17 de xineru de 1773 foi cruciáu'l Círculu polar antárticu per primer vegada na historia y dambos barcos algamen los 67°15′S 39°35′E / 67.250°S 39.583°E / -67.250; 39.583, onde'l so cursu foi atayáu pol xelu. Ellí Cook torna aldu norte en busca de Francia del Sur, de que'l so descubrimientu recibiera noticies en Ciudá del Cabu, pero dada la vaga determinación del so llargor por Kerguelen, Cook algama l'asignada llatitú 10° demasiáu lloñe y nun algamar a columbrala. Vuelve al sur de nuevu y ye deteníu pol xelu nos 61°52′S 95°00′E / 61.867°S 95.000°E / -61.867; 95.000, y siguió escontra l'este cerca del paralelu 60° S hasta los 147° Y onde el 16 de marzu l'incipiente iviernu facer dir al norte, a Nueva Zelanda y les islles tropicales del Pacíficu. En payares de 1773 Cook sale de Nueva Zelanda, dexando la compañía del Adventure, algamando los 60° S a los 177° W, onde saleó escontra l'este calteniéndose tan al sur como-y lo dexaben los xelos flotantes. El Círculu polar antárticu foi cruciáu'l 20 d'avientu y Cook permaneció al sur d'ésti por 3 díes, algamando los 67° 31' S pa volver al norte del círculu nos 135° W. Una llarga esviadura hasta los 47° 50' S sirvió pa comprobar que nun había nenguna conexón terrestre ente Nueva Zelanda y Tierra del Fueu, y volviendo al sur de nuevu, Cook crucia'l Círculu polar antárticu per tercer vegada a los 109° 30' W, y cuatro díes dempués la so meyora foi bloquedo pol xelu nos 71°10′S 106°54′W / 71.167°S 106.900°O / -71.167; -106.900. Esti puntu, algamáu'l 10 de xineru de 1774, foi'l llugar más austral algamáu nel sieglu XVIII. Con una gran esviadura escontra l'este, casi hasta la mariña d'América del Sur, la espedición torna a Tahiti pa folgar y reaprovisionarse. En payares de 1774 Cook gazapa de Nueva Zelanda y crucia el Pacíficu sur ensin señales de tierra ente los 53° y 57° S hasta Tierra del Fueu, pasando pol Cabu de Fornos el 29 d'avientu, afayando les Islles Xeorxa del Sur y Sandwich del Sur, les úniques tierres cubiertes de xelu qu'haya vistu, y crucia l'Atlánticu Sur escontra'l cabu de Bona Esperanza ente los 55° y 60° S, faciendo sumir asina'l continente de Dalrymple dende tolos océanos, dexando abierta la ruta a futures espediciones antártiques, y echando per tierra'l mitu d'un continente austral habitable. El descubrimientu más austral de tierra fechu por Cook quedaba nel llau templáu del paralelu 60, y convencióse a sigo mesmu que si había tierra más al sur yera práuticamente inaccesible y ensin valor económicu.[6]

Descubrimientu y esploración de L'Antártida editar

La primer tierra descubierta en forma confirmada al sur del paralelu 60° S foi pol foquero inglés William Smith a bordu del bergantín mercantil Williams, mientres saleaba a Valparaíso, esviáu de la so ruta nel sur del Cabu de Fornos, el 19 de febreru de 1819 columbró la estremidá nordestal de la islla Livingston, Punta Williams.

 
Punta Williams, afayáu'l 19 de febreru de 1819.

En setiembre de 1819 el navío de llinia español San Telmo, de 74 cañones y 644 homes de tripulación, sumió nes tormentoses agües al sur del Cabu de Fornos, en dixebrándose de dos fragates, coles que formaba una división con destín al Callao. Créese, polos restos atopaos na actualidá, y los testimonios de los balleneros ingleses y norteamericanos que triaron aquelles tierres antártiques ente 1820 y 1821, que'l San Telmo pudo llegar a eses inhóspitas tierres, ya inclusive pudo sobrevivir, mientres un ciertu tiempu, parte de la so tripulación. Desconozse si dalgún sobreviviente consiguió ser el primeru en poner pie neses islles antártiques. Restos del barcu fueron topaos meses dempués por foqueros na mariña norte de la islla Livingston (Islles Shetland del Sur).

 
Dalgunes de les primeres rutes d'esploración.

El capitán William Smith volvió al archipiélagu Shetland del Sur n'ochobre de 1819, afayó la islla Ablayamientu cerca de punta Williams, dempués desembarcó na Islla Rey Jorge (islla 25 de Mayu) el 16 d'ochobre de 1819 y tomando posesión d'ella en nome del Reinu Xuníu y afayó tamién la Islla Smith. Smith visitó les Islles Shetland del Sur per tercer vegada ente avientu de 1819 y xineru de 1820. La so nave foi comisionada pol capitán William Shirreff, xefe naval británicu nel Océanu Pacíficu con base en Chile, y Smith foi acompañáu pol teniente Edward Bransfield, foi unviáu pola marina de guerra británica pa esaminar y cartiar les tierres nueves.

El primer avistamiento confirmáu de L'Antártida nun puede atribuyise con certidume a una sola persona. Puede sicasí, acutase a trés persones. D'alcuerdu a diverses fontes,[7][8][9][10] los trés homes columbraron L'Antártida con díes o meses de diferencia ente ellos: Fabian von Bellingshausen, de l'Armada Imperial Rusa; Edward Bransfield, de l'Armada Británica y Nathaniel Palmer, un foquero estauxunidense de cerca de Stonington, Connecticut.

El 28 de xineru de 1820 la espedición rusa comandada por Fabian Gottlieb von Bellingshausen y Mijail Petrovich Lazarev, que circunnavegó el continente y realizó una reconocencia de la mariña, algamó un puntu a 20 milles náutiques del territoriu continental y vieron campos de xelu ellí. Casi simultáneamente, el 30 de xineru, Bransfield columbró la Península Trinidá o Península Luis Felipe, l'estremu norte del continente antárticu puramente tal y desembarcó nel estremu norte de la Península Antártica, ente que Palmer acolumbró'l continente nel área sur de la Península Trinidá en payares de 1820. En 1823 James Weddell (británicu) afaya les Islles Orcadas del Sur y el mar que llamó Rei Xurde IV (güei Mar de Weddell).

Namái pocu más d'un añu dempués, el primer desembarcu nel continente mesmu foi realizáu pol capitán estauxunidense John Davis, un foquero, quien reclamó poner los pies ellí'l 7 de febreru de 1821, anque esto nun ye aceptáu en forma unánime polos historiadores.[11][12]

Dempués de que'l Polu Norte Magnéticu fuera alcontráu en 1831, esploradores y científicos empiecen la busca del Polu Sur Magnéticu. Unu d'esi esploradores, James Clark Ross, comandó una espedición británica al mandu de los navíos Erebus y Terror. Identificó la so posición averada, pero foi-y imposible algamar. Él tamién cartografió el Campu de Xelu Ross, que más palantre llevaría'l so nome. En 1841 afayó'l Mar de Ross, La Tierra Victoria y Los volcanes Monte Erebus y Monte Terror y la Islla Ross fueron bautizaos n'honor a los dos barcos de la espedición y del so comandante. Darréu, la barrera de xelu conocida como Barrera de la Reina Victoria pasaría a llamase Barrera de Ross nel so honor. Alredor de 1840 la espedición francesa (1837-1840), en busca del polu magnéticu del Hemisferiu Sur, dirixida por Jules Sébastien César Dumont d'Urville (1790-1842), afayó la Tierra Adelia.[13]

El primer desembarcu documentáu nel continente mesmu na Antártida Oriental foi efectuáu pol foquero estauxunidense Mercator Cooper el 26 de xineru de 1853 a bordu del Levant en Tierra de Victoria.[14]

Espediciones terrestres de los sieglos XIX y XX editar

En 1897, una espedición liderada pol belga Adrien de Gerlache de Gomery (1866 - 1934) salió d'Amberes, Bélxica a bordu del Bélxica, escontra L'Antártida. Esti equipu multinacional incluyía un zoólogu rumanu, (Emil Racoviţă), un xeólogu Polacu, (Henryk Arctowski), navegante/astrónomu belga, (George Lecointe), dellos noruegos, incluyendo a Roald Amundsen, y a un ciruxanu estauxunidense, el Dr. Frederick Cook. Afayaron el llargu Estrechu de Gerlache nel llau occidental de la Península Antártica. En 1898, convertir nos primeros humanos en pasar l'iviernu en L'Antártida, cuando'l so barcu Bélxica queda atrapáu nel xelu cerca de la mariña antártica a unos 85°O. El barcu quedó apexáu'l 28 de febreru de 1898, y namái foi posible lliberar de los xelos el 14 de marzu de 1899. El 28 de marzu de 1899, dende Punta Arenas Gerlache informó por radiotelegrafía la bon resultancia de la ivernada en L'Antártida. Mientres la so estadía forzada, dellos homes pierden la cordura, non yá pola casi continua nueche iverniza antártica y por soportar los apiertos físicos, sinón polos problemes idiomáticos ente les distintes nacionalidaes. Tamién hubo que llamentar dos víctimes: un marineru que cayó pela borda mientres una nube y el xeofísicu Emile Danco (1869 - 1898), quien finó de lo qu'entós se llamó anemia polar y que, según les conocencies actuales, foi causada principalmente por defectu vitamínicu. Pola estadía forzada, foi la primer espedición en realizar una observación meteorolóxica continua mientres tou un añu. Al so regresu, el meteorólogu Henryk Arctowski pudo presentar a la opinión pública mundial los primeros datos meteorolóxicos del ciclu añal completu de L'Antártida. Muncho primero de que se desenvolviera la teoría del frente polar na década de 1920, determinó por aciu les sos observaciones qu'en L'Antártida circulaben zones de baxa presión en forma d'ondes. Arctowski amosó amás que l'iviernu antárticu yera muncho más fríu de lo que de normal se creía antes de la ivernada. Coles mesmes, notó que la frecuencia de l'aurora austral yera igual a la de l'aurora boreal nes sos respeutives amplitúes magnétiques, lo qu'indicaba un orixe común.[13]

La segunda espedición antártica (1898 - 1900), so la direición del suecu Carsten Borchgrevink (1864 - 1934), pudo llevase a cabu por aciu un financiamiento priváu inglés. Partieron a bordu del Southern Cross escontra la Tierra Victoria (al este del Mar de Ross), onde envernaron en Cabu Adare, la mariña más airosa de L'Antártida. Realizaron delles recueyes zoolóxicu y xeolóxicu y observaciones magnétiques, tamién realizaron midíes meteorolóxiques cada dos hores mientres un añu, según rexistros de la presión atmosférica y la temperatura nel continente austral. Tamién en 1899 el defectu vitamínicu provocó que'l biólogu Nikolai Hanson morriera d'escorbutu. Antes del viaxe de regresu, Borchgrevik inda intentó llegar hasta 78°50'S sobre la Barrera de Ross. Los resultaos meteorolóxiques apurrieron la primer imaxe del clima marítimu antárticu: los vientos predominantes ESI y señaláronse la esistencia d'una zona d'alta presión que s'estendía per una gran parte de L'Antártida y que correspondía a un refluxu de mases d'aire en direición al Polu Sur nes capes d'aire cimeru.[13]

 
El Endurance de nueche, na Espedición Imperial Transantártica de Ernest Shackleton, 1914.

En 1900, el Reinu Xuníu volvió unviar una espedición a L'Antártida, sol mandu del capitán Robert Falcon Scott. La Espedición Nacional Antártica o Espedición Discovery como foi popularmente conocida pol nome del so navío, el Discovery. La espedición esploró'l Mar de Ross y la Tierra d'Eduardu VII, y algamó el puntu más meridional que nengún home algamara hasta la fecha, cuando'l 31 d'avientu de 1902 Scott, Ernest Shackleton y el doctor Edward Adrian Wilson algamaron la llatitú 82º17', unos 857 km (463 milles náutiques) del polu sur, dende la so base nel estrechu de McMurdo.

En 1903 la Espedición Antártica Nacional Escocesa estableció la Osmond House, un observatoriu meteorolóxicu na Islla Laurie de les islles Orcadas del Sur. Un añu dempués, la posesión del observatoriu foi trespasada a Arxentina, siendo rebautizada como Base Orcadas, la base permanente más antigua del continente[15]

Ernest Shackleton, que fuera miembru de la espedición de Scott, entamó y lideró la Espedición Imperial Antártica Británica (1907-09), conocida como Espedición Nimrod. Nuevamente col oxetivu principal d'algamar el polu sur, llegando a 180 km (97 milles náutiques) d'ésti. Esta espedición tuvo la so base nel estrechu de McMurdo, Shackleton, afayó'l Glaciar Beardmore y foi'l primeru n'algamar el pandu antárticu. Mientres la so espedición, un equipu empobináu por Edgeworth David convertir nel primeru n'esguilar el Monte Erebus y n'algamar el Polu Sur Magnéticu, por Mawson, David y McKay.

En 1908 por aciu "Cartes Patentes", el Reinu Xuníu reclama les tierres allugaes al sur del paralelu 50° S, ente los 20° y 80° llargor Oeste. Como esa definición incluyía la parte austral d'América del Sur (Chile y Arxentina), dictáronse unes nueves Cartes Patentes en 1917, esta vegada escluyendo la zona al oeste del meridianu 50° O, al norte del paralelu 58° S.

En 1910 dos expedición más se dirixeron a L'Antártida col mesmu oxetivu: algamar el Polu Sur. Una d'elles yera una espedición noruega comandada por Roald Amundsen, qu'años tras fuera'l primer home en devasar el Pasu del Noroeste. La otra yera, una vegada más británica, y taba comandada de nuevu pol capitán Scott. Nel branu de 1911 dambes espediciones dirixir al Polu. Roald Amundsen utilizó como fuercia motriz perros groenlandeses y les enseñances y conseyos de Fritdjof Nansen (según el so barcu, el célebre Fram). Scott, sicasí, utilizó ponis nuna primer etapa y la mesma fuercia humano na segunda. Roald Amundsen algamó'l Polu Sur el 14 d'avientu de 1911 dende'l barcu Fram, usando una ruta dende la badea de les Ballenes hasta'l Glaciar Axel Heiberg Glacier. Scott facer el 17-18 de xineru de 1912. Mientres los noruegos nun tuvieron mayores entueyos, la mala planificación, xunida a la mala fortuna, fizo que los cinco espedicionarios británicos qu'algamaren el polu morrieren na travesía de regresu dempués de ser retrasáu por una serie d'accidentes, mal tiempu, y l'estáu físicu decadente de los homes. La Base Amundsen-Scott foi bautizada más tarde n'homenaxe a estos dos homes. Amundsen foi siguíu por Robert Falcon Scott dende'l barcu Terra Nova más d'un mes dempués, usando la ruta de que foi pioneru Shackleton.

 
El Endurance atrapáu nun bancu de xelu.

La Espedición Imperial Trans-Antártica de 1914, liderada por Ernest Shackleton, que'l so propósitu yera cruciar el continente per vía del polu, sicasí'l barcu, el Endurance, foi atrapáu ya impactáu por bancos de xelu primero que siquier pudieren desembarcar. Los miembros de la espedición sobrevivieron dempués d'una épica xornada sobre'l xelu na Islla Elefante, tres un duru iviernu, la embarcación nun soportó la presión de los xelos y quedó destruyida. Shackleton y los sos homes abasnaron dos botes polos xelos del mar de Weddell hasta que llegaron a agües abiertes, onde se fixeron a la mar. En dexando a casi tolos espedicionarios na Islla Elefante, Shackleton y otros cinco homes partieron a bordu del bote James Caird, que primeramente reformaren, camín de la Islla Xeorxa de Sur, onde sabíen que podríen atopar ayuda, pa dar l'alarma na estación ballenera Grytviken. Esti bultable viaxe, que pasaría a los añales de la historia pola so dificultá, foi siguíu de 36 hores de marcha a cuerpu al traviés de los desconocíos montes de la islla. Los sobrevivientes fueron rescataos de la islla Elefante'l 30 d'agostu de 1916 nel pequeñu barcu chilenu Yelcho comandado por Luis Pardo Villalón, dende Punta Arenas, ensin que se produxera nenguna baxa.

Nueva Zelanda reclama la (Dependencia Ross), ente los 150°W y los 160°Y, al sur de los 60°S, en 1923. Francia formaliza la so reclamación Antártica en 1924, ente los 136°Y y los 142°Y (Tierra Adelia), al sur de los 60°S. En 1929 Noruega reclama la Islla Pedru I.

El Contralmirante de la marina estauxunidense Richard Evelyn Byrd lideró cinco expedición a L'Antártida nos años 1930, 1940, y 1950. Sobrevoló'l Polu Sur col pilotu Bernt Balchen el 28 y 29 de payares de 1929, pa efectuar el so sobrevuelu del Polu Norte en 1926. Les esploraciones de Byrd tuvieron la ciencia como principal oxetivu y foi pioneru nel usu d'aviones nesi continente. Byrd ye acreditáu con efectuar más esploración antártica que cualesquier otru esplorador. Les sos espediciones allanaron el camín pa les modernes investigaciones y esploraciones antártiques. En 1934 envernó en solitariu nuna cabaña a 200 quilómetros de la base más próxima, col enfotu de recoyer midíes y datos científicos.

En 1933 se delimita el Territoriu Antárticu Australianu, ente los 45°Y y los 136°Y y ente los 142°Y y los 160°Y, al sur de los 60°S. En 1938, Noruega reclama la (Tierra de la Reina Maud), ente los 20°W y los 45°Y.

Esploración aérea de L'Antártida editar

Na década de 1920, l'aviación llegó a l'Antártica. L'australianu Hubert Wilkins (1888-1958) y el estadunidense C. B. Eielson fueron los primeres n'utilizar aviones mientres la espedición (1928/1929) pa la esploración de la mariña este de la Tierra de Graham. Wilkins tornó a L'Antártida nel branu de 1929/1930 pa siguir escorriendo'l so oxetivu de volar dende les dependencies de les Islles Malvines (Islla Decepción) escontra l'oeste a lo llargo de la mariña de la Península Antártica hasta'l Mar de Ross.[16]

L'esplorador estadunidense Richard Evelyn Byrd (1888 - 1957) estableció na Badea de les Ballenes, cerca de l'antigua estación d'ivernada d'Amundsen un gran campamentu, que denomino Little America (La pequeña América), na barrera de xelu de Ross. La rimada de la barrera dexó'l desembarcu de los materiales necesarios p'alzar la base antártica. Utilizando trineos tiraos por perros esquimales y vehículos pa la nieve fueron tresportaos dichos elementos. En total lleváronse 80 perros esquimales pa esta xera y pa les esploraciones terrestres escontra los montes antárticos pa efectuar estudios xeolóxicos. L'actividá más aburrible foi esguilar la barrera y tresportar 650 tonelaes de componentes. Con bones condiciones meteorolóxiques podíen percorrese 30 milles diaries. Coles mesmes desembarcáronse y tresportaron los trés aviones a utilizar nes distintes esploraciones: un trimotor Ford y dos aviones monomotores Fairchild y Fokker.[16] A principios de 1929 y en payares voló al Polu Sur. Byrd regresu a L'Antártida en 1934 y dende la estación ampliada Little America II, Byrd siguió la cartografía aérea de la Tierra de Marie Byrd hasta la Cordal de la Reina Maud. Dambes espediciones incluyeron personal d'investigación científica. La tercer empresa de Byrd (branu de 1939/1940) estudió la contorna con aviones y trineos tiraos por perros dende dos estaciones d'ivernada (East Base na mariña este de la Tierra de Graham y Little America III), y amplió asina de manera decisiva les conocencies de les espediciones anteriores. Esta espedición tamién dexó tres de sigo nel continente blancu banderes y documentos que debíen documentar la reclamación territorial d'Estaos Xuníos.[17]

La primer espedición noruega (branu de 1929/1930), patrocinada pol cónsul Lars Christensen (1884- 1965) y so la direición de Nils Larsen (nacíu en 1900), realizó un sondéu aereu de la Tierra de Enderby. Realizáronse estensos vuelos de fotografía sobre la mariña antártica ente la Tierra del Emperador Guillermu II y la Tierra de Enderby, según a lo llargo de la Mariña del Príncipe Harald afayada por ellos, que la so posesión foi reclamada por Noruega.

Mientres la so segunda espedición (1929-1931), Mawson cartografió la mariña ente 75°Y y 45°Y tantu dende barcu como dende avión.

Otres espediciones aérees importantes fueron: les empobinaes pol estauxunidense Lincoln Ellsworth (1880-1951), que travesó'l continente en 1935 con cuatro aterrizaxes entemedios, dende la Islla Dundee (Península Antártica) hasta Badea de les Ballenes y realizó nuevos descubrimientos como los montes de la Cordal Eternity. Los noruegos conducieron una gran espedición aérea en 1938 y 1939. Y la espedición del serviciu Antárticu Estauxunidense ente 1939 y 1941. La espedición británica a la Tierra de Graham (1934-1937), so la direición del inglés John Rymill (1905-1968), envernó dos años y esploró la Península Antártica Occidental dende avión y con trineos tiraos por perros y comprobó que la Tierra de Graham ta xunida al continente Antárticu. La espedición de Rymill siguió un programa intensivu meteorolóxicu, xeolóxicu, glaciológico y biolóxicu.

Nel branu austral de 1938/1939 la espedición alemana salió de callao de Hamburgu escontra L'Antártida nel buque-catapulta ms Schwabenland capaz de tresportar aviones y que foi afechu pa la espedición, sol mandu d'Alfred Ritscher (1879-1963). La espedición tenía 33 miembros, amás de la tripulación de la nave, compuesta por 24 persones. El 19 de xineru de 1939 el buque llegó a la Mariña de la Princesa Marta na Tierra de la Reina Maud, estableciendo una base temporal en tierra.[16] Por aciu fotogrametría aérea llevar a cabu una reconocencia detallada d'una rexón hasta entós desconocida ente 14°O y 20°Y con el propósitu de tomar posesión d'esti territoriu. La espedición afayó Nueva Suabia xunto colos sos cordales y, con tomar fotogramétricas, construyó una de les cartes más informatives del interior de L'Antártida d'esa dómina, que cubre aproximao 350 000 km². La Segunda Guerra Mundial torgó la continuación de les investigaciones entamaes.[17]

Esploraciones recién editar

Les esploraciones científiques y sistemátiques de L'Antártida, al llargu plazu, empezaron col Añu Xeofísicu Internacional (AIG), del 1 de xunetu de 1957 al 31 d'avientu de 1958. Doce países establecieron más de sesenta estaciones científiques de L'Antártida mientres el AIG

Tensión político editar

Antes del entamu de la segunda guerra mundial, un avión alemán dexó cayer marcadores con esvástiques al traviés de la Tierra de la Reina Maud nuna tentativa de crear una reclamación territorial.

En 1940 Chile delimita oficialmente'l Territoriu Chilenu Antárticu, ente los 53°W y los 90°W. Superponiéndose en gran midida col reclamu británicu. La primer base chilena foi inaugurada pola Armada Chilena'l 6 de febreru de 1947 y foi bautizada como Base Soberanía darréu llamaríase Base Arturo Prat.[18] En 1948 instálase la Base Militar Bernardo O'Higgins. Esta postrera foi fundada personalmente pol presidente Gabriel González Videla, siendo'l primera gobernante nel mundu en visitar esi continente.

La Islla Decepción, nes Islles Shetland del Sur, reclamaes pol Reinu Xuníu (como tamién por Chile y Arxentina), tenía un abrigáu puertu con una vieya estación ballenera noruega. En 1941, el barcu británicu Queen of Bermuda destruyó depósitos de carbón y tanques de petroleu, previniendo'l so usu por alemanes.

En 1943 Arxentina oficializa la so reclamación territorial ente los 25°W y los 74°W al sur de los 60°S, superponiéndose parcialmente col reclamu chilenu y totalmente col británicu.

El Reinu Xuníu llanza en 1943 la operación Tabarin. Instaláronse delles bases mientres febreru. En Islla Decepción, onde la bandera británica foi izada en reemplazu de les banderes arxentines, en Port Lockroy, en Bahía Esperanza. Había tamién esmolición nel Foreign Office sobre la direición de l'actividá post-guerra d'Estaos Xuníos na rexón. Asina, una razón yera establecer sólides reclamaciones britániques sobre delles islles despoblaes y partes de L'Antártida, reforzada pola simpatía d'Arxentina escontra Alemaña. Amás, en 1941, ellí hubiera mieu que Xapón pudiera intentar apoderase de les Islles Malvines, yá seya como una base o pa pasales a Arxentina, ganando ventaya política pa la Exa y refugando el so usu pa los británicos. La operación nun sería llanzada pola mor de la non reconocencia per parte d'Estaos Xuníos a les reclamaciones britániques nel territoriu, sinón p'afalar les reclamaciones territoriales britániques contra les incursiones d'Arxentina y Chile.

Más espediciones editar

Nun foi hasta'l 31 d'ochobre de 1956 que daquién punxo pie sobre'l polu sur otra vegada; aquel día'l Contralmirante George Dufek de la marina estauxunidense[19] (y otros) aterriza exitosamente un avión R4D Skytrain (Douglas DC-3).

El montañeru neozelandés sir Edmund Hillary algamó'l Polu'l 3 de xineru de 1958, usando tractores forníos pa travesíes polares, el primer equipu dende la espedición de Scott qu'algamaba'l Polu Sur per tierra. Hillary yera parte d'un equipu de sofitu de la Espedición transantártica de la Commonwealth, que tenía como misión dexar provisiones y que partiera de la badea de les Ballenes, nel mar de Ross. Nel típicu estilu de Hillary «esviar al Polu porque'l viaxe saliera bien. L'esplorador británicu Sir Vivian Fuchs, el líder de la espedición, llegó al Polu dende la direición opuesta'l 19 de xineru, atopándose ellí con Hillary. Fuchs partiera de la base Shackelton», cerca de la badea de Vahsel, nel mar de Weddell. Fuchs siguió pel camín que Hillary había siguíu y faciendo usu de les provisiones que-y había dexáu, consiguiendo llegar el 2 de marzu con ésitu a la base Scott, completando l'encruz transpolar de L'Antártida que Shackleton concibiera.

El Tratáu Antárticu y la historia recién editar

 
Muséu de Puertu Lockroy.

El Tratáu Antárticu foi robláu'l 1 d'avientu de 1959 y entró en vixencia'l 23 de xunu de 1961. Ente otres midíes, esti tratáu llinda l'actividá militar en L'Antártida al sofitu de l'actividá científica.

En 1967 una erupción volcánica na Islla Decepción destrúi la Base Pedro Aguirre Cerda, de la Fuercia Aérea de Chile, amás de les bases arxentino y británico, allugaes nel mesmu llugar.[20]

N'agostu de 1973, Arxentina efectúa una xunta de gabinete nel territoriu reclamáu per esi país. En 1977 el presidente de Chile, Augusto Pinochet permanez mientres una selmana en territoriu antárticu. Na seronda de 1978 el gobiernu arxentín unvia una de les sos ciudadanes embarazada a vivir en L'Antártida, na Base Esperanza, cerca de la Bahía Esperanza, col propósitu de convertise nel primer país con un neñu nacíu en L'Antártida, ella dio a lluz a Emilio Marcos Palma, nacíu'l 7 de xineru de 1978, convirtiéndose nel primer ñácaru nacíu nel continente. Tamién ye la persona nacida más al sur.

El 28 de payares de 1979, un DC-10 d'Air New Zealand nun vuelu turísticu, estrellar contra'l Monte Erebus na Islla Ross, morriendo les 257 persones a bordu.

El 22 d'avientu de 1984, inaugúrase la Base Científica Antártica Artigas, na Islla Rey Jorge, primer instalación d'Uruguái en L'Antártida,[21] la qu'empieza a ser utilizada pa pasar l'iviernu en L'Antártida en 1986.[22]

En marzu de 2002 l'iceber B-22 de 5.500 km² esprender de la llingua de xelu Thwaites y de la Barrera de Xelu Larsen B al este de la Península Antártica, desintegrándose en pequeños fragmentos. la barrera de Xelu tenía 200 m d'espesura y una área de 3.250 km².

Referencies editar

  1. adrian howkins. «Más allá del heroísmu: la historia antártica so les solombres de Amundsen, Scott y Shackleton» (castellanu). Consultáu'l 1 de xineru de 2014.
  2. «Territoriu Antárticu: una visión historica» (castellanu). Archiváu dende l'orixinal, el 26 de payares de 2015. Consultáu'l 1 de xineru de 2014.
  3. «territoriu Antárticu: una visión historica» (castellanu). Archiváu dende l'orixinal, el 26 de payares de 2015. Consultáu'l 1 de xineru de 2014.
  4. «Canal Social».
  5. Don Gabriel de Castiella, primer avistador de l'Antártica, pol historiador chilenu Isidoro Vázquez d'Acuña
  6. 6,0 6,1 6,2
  7. The United States in Antarctica
  8. «Congressman Peter DeFazio - Home». Archiváu dende l'orixinal, el 14 d'abril de 2017.
  9. :: NASA Quest > Archives ::
  10. «Páxina en web.archive.org».
  11. «Páxina en web.archive.org».
  12. [1].
  13. 13,0 13,1 13,2 Cornelia Lüdecke. «Primeros Esploradores Antárticos Dende'l sieglu XVIII» (castellanu). Consultáu'l 31 d'avientu de 2013.
  14. «Antarctic Circle - Antarctic First».
  15. [2], y la única esistente per cerca de 40 años.
  16. 16,0 16,1 16,2 Benicio Oscar Afumada (2012). «PRIMERES TRAVESÍES AÉREES NEL CONTINENTE ANTÁRTICU» (castellanu). Consultáu'l 1 de xineru de 2014.
  17. 17,0 17,1 Cornelia Lüdecke. «Primeros Esploradores Antárticos Dende'l sieglu XVIII» (castellanu). Consultáu'l 1 de xineru de 2014.
  18. «Territoriu Antárticu una visión histórica» (castellanu). Archiváu dende l'orixinal, el 26 de payares de 2015. Consultáu'l 1 de xineru de 2014.
  19. «Páxina en web.archive.org».
  20. INACH (2013). «Afitaos d'una Historia Comun» (castellanu). Archiváu dende l'orixinal, el 26 de payares de 2015. Consultáu'l 1 de xineru de 2014.
  21. Waldemar Fontes. «Historia del Uruguay en la Antártida» (castellanu). Consultáu'l 1 de xineru de 2014.
  22. «base-artigas-finxos.html Evolución de la Base Artigas - Finxos históricos» (castellanu) (2004). Consultáu'l 1 de xineru de 2014.

Ver tamién editar

Enllaces esternos editar

Llibros electrónicos nel Proyeutu Gutenberg editar