Lev Semiónovich Vygotski (translitera del cirílicu bielorrusu: Леў Сямёнавіч Выго́цкі, rusu: Лев Семёнович Выго́тский) (17 de payares de 1896, Orsha, Imperiu Rusu, actual Bielorrusia-11 de xunu de 1934, Moscú, Xunión Soviética) o Lev Vygotsky foi un psicólogu rusu d'orixe xudíu, unu de los más destacaos teóricos de la psicoloxía del desenvolvimientu, fundador de la psicoloxía históricu-cultural y claru precursor de la neuropsicología soviética, de la que sería máximu esponente'l médicu rusu Alexander Luria. La so obra foi afayada y sopelexada pelos medios académicos del mundu occidental na década de 1960.

Lev Vygotski
Vida
Nacimientu Orsha5 de payares de 1896 (xul.)[1]
Nacionalidá Bandera de Rusia Imperiu Rusu
Bandera de la Xunión Soviética Xunión Soviética
Muerte Moscú11 de xunu de 1934[2] (37 años)
Sepultura Cementeriu Novodévichi
Causa de la muerte tuberculosis
Familia
Casáu con Roza Noevna Vygodskaya (en) Traducir
Familia
Estudios
Estudios Universidá Estatal de Moscú
Universidad Popular de la Ciudad de Moscú (es) Traducir
Direutor de tesis de Alekséi Leóntiev (es) Traducir
Lidiya Bozhovich (en) Traducir
Leonid Zankov
Natalia Grigorevna Morozova (en) Traducir
Pevzner Mariya
Ivan Solovyov (es) Traducir
Alexander Zaporozhets (es) Traducir
Llingües falaes rusu[3]
Profesor de Alekséi Leóntiev (es) Traducir
Aleksandr Lúriya
Alexander Zaporozhets (es) Traducir
Lidiya Bozhovich (en) Traducir
Natalja Mienczinska
Oficiu filósofu, psicólogu, pedagogu, escritor de non ficción, profesor universitariuantropólogu
Emplegadores Psychological Institute of the Russian Academy of Education (en) Traducir
Second Moscow State University (en) Traducir
Academia de educación comunista Krupskói (es) Traducir
Instituto de pedagogía correccional de la academia de educación Rusa (es) Traducir
Universidá Estatal de Moscú
Influyencies Baruch Spinoza
Cambiar los datos en Wikidata

El calter prolíficu de la so obra y el so tempranu fallecimientu fixeron que lo conoza como "el Mozart de la psicoloxía" (carauterización creada por Stephen Toulmin). La idea fundamental de la so obra ye la de que'l desenvolvimientu de los humanos namái puede esplicase en términos d'interaición social. El desenvolvimientu consiste na interiorización de preseos culturales (como'l llinguaxe) que primeramente non nos pertenecen, sinón que pertenecen al grupu humanu nel que nacemos, que tresmítenos los productos culturales al traviés de la interaición social. La cultura, pos, tien un papel preponderante na teoría de Vygotski.

[4]Vygotsky: "el desenvolvimientu individual nun puede entendese ensin referencia al mediu social...nel que'l neñu ta incluyíu (Tudge y Rogoff, 1989). El neñu utiliza dalguna clase de ´ferramienta´ o ´signu´ pa convertir rellaciones sociales en funciones psicolóxiques". (Vygotsky, L.S. (1978)

Biografía editar

Nació nel senu d'una familia próspera xudía cerca de Vítebsk, y foi'l segundu d'una familia d'ocho fíos. Antes de cumplir el so primer añu, la so familia treslladar a Gómel, llugar onde creció. Na so adolescencia yera fanáticu del teatru y decidió reescribir el so apellíu Vygotski, en llugar de Výgodski ("výgoda" significa "beneficiu" en rusu), como yera orixinalmente. Con apenes 19 años, en 1915, escribió un ensayu sobre Hamlet.

El so pasu pola universidá ente 1913 y 1917 nun tuvo exentu de peripecies: inscribir en medicina y depués de tan solo un mes camudar a lleis na Universidá Estatal de Moscú. Dempués d'un añu inscribir na Facultá de Filosofía y Lletres de la Universidá Popular, conteníos que lo habíen esteláu yá como estudiante secundariu. Les Universidaes populares formaben parte del treme d'instituciones educatives lliberales paraleles a les más vieyes y prestixoses instituciones amestaes al zarismu. Nesta universidá, por casu, aceptábense muyeres y persones de cualquier relixón.[5] Volvió depués a Gómel, con un pruyimientu difícil de cumplir: enseñar psicoloxía y lliteratura. Precisamente nesi momentu, por cuenta de la Revolución d'Ochobre, aboliéronse toles discriminaciones contra los xudíos. A partir d'esti fechu, Vygotski empezaría a venceyase cola actividá política.

Les sos diverses actividaes convertir nel centru de l'actividá intelectual y cultural de Gómel. Enseñó gramática rusa y lliteratura na Escuela del Trabayu pa los obreros; enseñó psicoloxía y lóxica nel Institutu Pedagóxicu; estética y historia del arte nel Conservatoriu; dirixó la seición teatral d'un periódicu y fundó una revista lliteraria. Nesta dómina dedicar a lleer a Karl Marx, a Friedrich Engels, a Baruch Spinoza, a Friedrich Hegel, a Sigmund Freud, a Iván Pávlov y a Aleksandr Potebnyá (en:Alexander Potebnja, llingüista en Kharkiv).

En 1919 contraxo tuberculosis y en 1920 foi internáu nun sanatoriu (considerábase, pola peligrosidá de la bacteria, que al enfermu había qu'aisllalo de too contautu). Albidrando que la so vida sería curtia, intensificó'l so espíritu de trabayu.

Nel Institutu Pedagóxicu creó un llaboratoriu de psicoloxía pa estudiar a los neños de los xardinos infantiles que presenten retrasos nel aprendizaxe. D'equí llogró material fundamental pal so llibru Psicoloxía pedagóxica, publicáu en 1926.

En 1924, Vygotski casóse con Rosa Nóievna Sméjova (finada en 1979), de que la so unión nacieron dos fíos: Guita Lvovna Výgodskaya y Ásya Lvovna Výgodskaya.

Vygotski presentó en 1924, nel 2º Congresu Panruso de Psiconeurología en Leningráu, un ensayu sobre los métodos d'investigación reflexológica y psicolóxica, tema qu'afondó darréu en La conciencia como problema de la psicoloxía del comportamientu. Estes investigaciones producieron una fuerte impresión nel psicólogu rusu Konstantín Nikoláievich Kornílov (1879-1957), líder de la corriente marxista en psicoloxía y direutor del Institutu de Psicoloxía de la Universidá de Moscú.

Darréu, Vygotski trabayó nel Institutu de Psicoloxía de Moscú xunto a Alexander Luria y Alekséi Leóntiev, quien yeren un pocu más nuevos qu'él y que, darréu, tamién adquiriríen reconocencia a nivel mundial. Ellos buscaben reformular la teoría psicolóxica tomando como base la mirada marxista, inventando estratexes pedagóxiques que dexaren lluchar en contra del analfabetismu y de la defectología, condición atribuyida nesa dómina a los neños consideraos “anormales” o “difíciles”, dientro de la cual incluyíense situaciones como ser maniegu o retrasáu mental.

En 1925 Vigotsky creó un llaboratoriu de psicoloxía pa la infancia anormal, tresformáu depués nel Institutu de Defectología Esperimental de la Comisaría del Pueblu pa la Educación, el mesmu qu'él tendría la misión de presidir.

Na primavera de 1925, como delegáu nel Congresu Internacional sobre la Educación de Sordos que se lleva a cabu n'Inglaterra, aprovecharía la oportunidá pa visitar Alemaña, los Países Baxos y Francia.

De regresu na URSS ingresó al hospital por una grave recaída de la tuberculosis, momentu nel que terminó la so tesis Psicoloxía del arte, que sería defendida na seronda pero que nun algamar a editar. Nuevamente foi internáu nel hospital en 1926, onde escribiría un ensayu sobre “La significación histórica de la crisis en psicoloxía”, testu que tampoco se publicar.

Depués de recuperar la salú, retomaría una llarga actividá d'investigación colos sos alumnos, surdida d'una nueva concepción histórica cultural del siquismu y de la enseñanza en psicoloxía, de les ciencies sociales, de la educación y de la defectología. Sicasí, estos trabayos publicáronse namái de manera parcial.

Vygotski yera un llector asiduo de Sigmund Freud, de Jean Piaget, de Wolfgang Köhler, de William Stern y d'Arnold Gesell, y publicó los prefacios de les ediciones ruses d'esti autores.

A empiezos de 1929, como la so reputación crecía en tola URSS, foi convidáu a permanecer dellos meses en Taxkent, pa formar pedagogos y psicólogos na Universidá d'Asia Central. En 1930 dirixó en Moscú un seminariu con Lúriya, con Serguéi Eisenstein y col llingüista Nikolái Marr.

En 1931 empezaron a apaecer crítiques en contra de la so teoría históricu-cultural, y el grupu d'investigadores de los años 20 estrémase. Lúriya, Galperin y Zaporózhets van a Kharkiv, y Vygotski treslladar con regularidá a Leningráu con Daniil Elkonin y con Josefina Schif.

Siempres activu, en 1933, entamó una gran síntesis de la so obra pa responder a les diverses crítiques na so contra. Esti material terminaría per constituyir se en "Pensamientu y Fala". Na primavera de 1934 sería hospitalizáu y dictaría dende la so cama l'últimu capítulu d'esta obra, publicada pocu dempués de la so muerte col títulu de "Pensamientu y Llinguaxe", colos vetos y retayos a los que foi sometida por que fuera dexada la so publicación. Foi soterráu nel Campusantu Novodévichi.

La so obra editar

La so bibliografía contempla 180 títulos, de los cualos 80 nun fueron publicaos entá.

Les sos idees tienen un rol importante na reflexón teórica en psicoloxía y en pedagoxía, con una bibliografía que contempla 180 títulos, de los cualos 80 nun fueron publicaos entá. Dalgunes de les sos obres fueron retayaes pola censura dende 1936, yá que los sos testos fueron consideraos antimarxistas y antiproletarios poles autoridaes estalinistes, pero nunca dexaron de ser mentaos en foros públicos sacante les crítiques de Kozyrev y Turko ""Pedagoxía na escuela" del Profesor Vygotski" y de Rudneva "Aburuyes pedagóxiques de Vygotski", nin les sos teoríes celebrar y referenciar. Prueba d'esto postreru son los trenta referencies al so trabayu na edición de 1940 de "Fundaciones de Psicoloxía Xeneral" de Rubistein o la so presencia na prestixosa "Gran Enciclopedia Soviética" de 1940.[6]

La so obra más importante foi Pensamientu y llinguaxe (1934).

El mayor especialista en Vygotski ye James V. Wertsch. N'España, Ángel Riviere foi quien probablemente meyor trabayó la so obra.

La espansión y evolución de la so obra obedez, en gran midida a qu'él estudió'l desenvolvimientu mental con una mente abierta a les contribuciones de diversos y distintos campos de conocencia; pero nun lu fixo d'una manera na qu'estos diversos campos esplicaben los mesmos fenómenos dende diverses miraes, sinón d'una forma bien integrada, amás de bien creativa, lo qu'apurrió un nuevu significáu a la comprensión del papel de la sociedá, la cultura y el llinguaxe nel desenvolvimientu del ser humanu.[7]

El so trabayu editar

Nos testos de Vygotski atópense presentes varios conceutos d'especial relevancia que constitúin les sos posiciones teóriques, tales como ferramientes psicolóxiques, mediación y internalización. Unu de los más importantes conceutos sobre'l cual trabayó y al cual dio nome ye'l conocíu como zona de desenvolvimientu próximu, que se engloba dientro de la so teoría sobre l'aprendizaxe como camín escontra'l desenvolvimientu. Per otra parte, el so trabayu contempló a lo llargo de la so vida otres temes, como:

  • l'orixe y el desenvolvimientu de les funciones mentales cimeres
  • la filosofía de la ciencia *

metodoloxíes de la investigación psicolóxica * la rellación ente l'aprendizaxe y el desenvolvimientu humanu * la formación conceptual

  • la rellación ente'l llinguaxe y el pensamientu *

la psicoloxía del arte * el xuegu entendíu como un fenómenu psicolóxicu * l'estudiu de los trestornos del aprendizaxe * el desenvolvimientu humanu anormal (caña que yera denominada defectología)

Vygotski señalaba que la intelixencia desenvuélvese gracies a ciertos preseos o ferramientes psicolóxiques que'l/el neñu/a atopa nel so mediu ambiente (redolada), ente los que'l llinguaxe considérase la ferramienta fundamental. Estes ferramientes amplíen les habilidaes mentales como l'atención, memoria, concentración, etc. D'esta manera, l'actividá práutica na que s'arreya el/el neñu/a sería interiorizada n'actividaes mentales cada vegada más complexes gracies a les pallabres, fonte de la formación conceptual. La falta de diches ferramientes inflúi direutamente nel nivel de pensamientu astractu que'l neñu pueda algamar.

El procesu de internalización editar

Ye d'especial importancia, pa poder entender el desenvolvimientu de les funciones psicolóxiques cimeres, el fenómenu psíquicu de «internalización» del suxetu, que'l so proceso de autoformación constituyir a partir de l'apropiación gradual y progresivo d'una gran diversidá d'operaciones de calter sociu–psicolóxicu, conformáu a partir de les interrellaciones sociales y polo xeneral de mediación cultural. Nesta dinámica d'operaciones, la cultura va apoderándose del mesmu suxetu.

Esti permanente procesu de internalización cultural, científica, teunolóxica, valorativa, etc., revoluciona y reorganiza de cutio l'actividá psicolóxica de los suxetos sociales; la internalización que se manifiesta nun progresivu control, regulación y dominiu de sigo mesmu, conducta que s'evidencia nel ámbitu sociocultural.

Esti orixe social y cultural de la conducta individual y colectivo del suxetu ye namái un exemplu de la importancia que'l fenómenu de internalización de normes, valores, etc., representa pa la preservación, desenvolvimientu y evolución de la sociedá y al cual Vygotski defini como la «llei de la doble formación» o «llei xenética xeneral del desenvolvimientu cultural».

Esta llei consiste en que «...nel desenvolvimientu cultural del neñu, toa función apaez dos veces: a nivel social, y más tarde, a nivel individual. Primero (ente) persones (ínterpsicológica) y, dempués, nel (interior) del neñu (intrapsicológica). Esto puede aplicase igualmente a l'atención voluntaria, a la memoria lóxica y a la formación de conceutos. Toles funciones psicolóxiques aníciense como rellaciones ente seres humanos».

Nesti procesu de internalización, nun hai qu'escaecer el papel fundamental que desempeñen los «preseos de mediación», que son creaos y proporcionaos pel mediu sociocultural. El más importante d'ellos, dende la perspeutiva de la so teoría, ye'l llinguaxe (oral, escritu y el pensamientu).

Por internalización entender al procesu qu'implica'l tresformamientu de fenómenos sociales en fenómenos psicolóxicos, al traviés del usu de ferramientes y signos. Esta serie de tresformamientos psíquicos sintetizar de la siguiente forma:

  • una operación que primeramente representa una actividá esterna, constrúyese y empieza a asoceder interiormente;
  • un procesu interpersonal queda tresformáu n'otru de calter intrapersonal;
  • el tresformamientu d'un procesu interpersonal nun procesu intrapersonal, ye la resultancia d'una enllargada serie de sucesos evolutivos.

Vygotski consideraba que la internalización fai referencia a un procesu de autoconstrucción y reconstrucción psíquica, a una serie de tresformamientos progresivos internes, aniciaes n'operaciones o actividaes d'orde esternu, mediaes por signos y ferramientes socialmente construyíes.

El desenvolvimientu d'esti fenómenu de internalización presentar nuna primer etapa cuando'l suxetu, a partir de la so nacencia, interactúa colos sos conxéneres nun mediu familiar y escolar sociocultural específicu. Esperiencies que pasu ente pasu se van tresformando en procesos mentales.

Esti procesu de internalización ye comparable al trabayu de María Montessori, cuando llamaba la mente del neñu de 0 a 6 años mente absorbente y comparar con una impresión fotográfica na que la mente absuerbe l'ambiente, les costumes, les regles sociales, el llinguaxe, la cultura del so tiempu y llugar. Vease'l llibru La mente absorbente o El neñu: El secretu de la infancia.

La orixinalidá d'esti planteamientu, encontáu nuna concepción integral del individuu y de les complexes rellaciones sociales, supera los esquemes parciales presentaos pol conductismu y la Gestalt, al formular Vygotski la esistencia d'una vinculación inherente ente'l planu ínterpsicológico (social) y el planu intrapsicológico (individual), la so rellación colos procesos de interiorización y el dominiu de los preseos de mediación.

Esta doble rellación fai énfasis na importancia del mediu sociocultural y de los preseos de mediación pa la autoformación y evolución de los procesos psicolóxicos cimeros (el pensamientu, la capacidá d'analís–síntesis, l'argumentación, la reflexón o l'astraición, ente otros).

El tresformamientu d'un procesu interpersonal nun procesu intrapersonal ye la resultancia d'una llarga serie de sucesos evolutivos y d'apropiación de la cultura que, pasu ente pasu, van empobinando la conducta individual y comuñal que se manifiesta n'aiciones nel mediu sociocultural circundante.

Esti procesu ye representativu de la proyeición teórica dialéutica vigotskiana. En cuantes que ye dialéutica, empecipiar na sociedá y retorna a ella, pero nun nivel cimeru. Al respeutu, Vygotski afirma: «...la internalización de les actividaes socialmente aniciaes ya históricamente desenvueltes ye la traza distintiva de la psicoloxía humana. La base del saltu de la psicoloxía animal a la humana.»

D'esti analís ye posible inferir que'l fenómenu de internalización ye un procesu totalmente distintu a la reproducción o copia psíquica de la realidá esterna, y que, según Leóntiev (discípulu y amigu cercanu de Vygotski), «los procesos de internalización nun consisten na tresferencia d'una actividá esterna a un planu internu presistente, sinón que son procesos por aciu los cualos esti planu tresfórmase.»

En resume, nel marcu de la teoría vigotskiana los procesos de interiorización son creadores de la personalidá, de la conciencia individual y social. Son procesos fundamentales pal desenvolvimientu de los procesos psicolóxicos superiores nel que participen los preseos de mediación, especialmente'l llinguaxe.

La internalización ye'l precursor de nueves funciones interpsicológicas. Ye la xénesis de la «zona de desenvolvimientu próximu».

Poro, nun ye una simple copia o reflexu internu de la realidá esterna, nun ye un mecanismu de receición d'esperiencies del suxetu na so rellación cola naturaleza y la sociedá, nun ye un tresformamientu mecánicu de daqué esternu n'internu. El contautu cola aición esterna fuerza'l tresformamientu internu (búscase la homeostasis interior-esterior del suxetu), que se va desenvolver según múltiples factores xenéticos o adquiríos de la personalidá, nuna fluctuación constante y, por tanto, imposible de xeneralizar.

El procesu psíquicu de internalización implica qu'una esperiencia social (el llinguaxe social cotidianu del neñu a nivel preescolar o escolarizáu) pasu ente pasu vase tresformando en llinguaxe d'usos intelectuales (el sociu-llinguaxe cotidianu del neñu va tresformándose en pensamientos), y tien como etapa Entemedia'l llinguaxe egocéntricu. Na midida d'esti perfeccionamiento, el suxetu va desenvolviendo la so autonomía o independencia colos oxetos reales, concretos, qu'empiecen a manifestase mentalmente nel so aspeutu astractu.

Nesta última fase de la internalización, nel exemplu del llinguaxe y del pensamientu, el neñu tien la posibilidá de faer xeneralizaciones d'una pallabra o conceutu y, cuando lo llogra, el llinguaxe haise interiorizado por cuenta de qu'agora la so función foi modificada.

Psicoloxía del xuegu editar

De Vygotski ye menos conocida la investigación sobre'l xuegu y los xuegos de los neños, en tanto fenómenu psicolóxicu y pol so papel nel desenvolvimientu. Por aciu el xuegu, los neños ellaboren significáu (meaning) astractu, dixebráu de los oxetos del mundu, lo cual supón una carauterística crítica nel desenvolvimientu de les funciones mentales superiores.[8]

El famosu exemplu que da Vygotski ye'l d'un neñu que quier acaballar sobre un caballu y nun puede. Si'l neñu tuviera menos de trés años podría quiciabes llorar y enoxar pero, alredor de los trés, la rellación del neñu col mundu camuda: "poro, el xuegu ye tal que la so esplicación tien de ser siempres la de que supón la realización ilusoria, imaxinaria, de deseos irrealizables. La imaxinación ye una formación nueva, que nun ta presente na conciencia del neñu verdaderamente neñón, que ta totalmente ausente n'animales y que representa una forma específicamente humana d'actividá consciente. Como toles funciones de la conciencia, orixinalmente surde de l'aición".[9]Plantía:Páxina riquida

El neñu desea acaballar un caballu, pero nun puede, asina que toma una vara y móntase a la rebalguina nél, y pretende entós que ta acaballando. Varar ye un "pivós". "L'aición afecha a regles (rules) empieza siendo determinada por idees, non por oxetos (…). Ye bien difícil pa un neñu retayar un pensamientu (el significáu d'una pallabra) dende un oxetu. El xuegu ye una etapa de transición nesta direición. Nel momentu críticu en qu'una vara —esto ye, un oxetu— convertir en pivós pa estrayer el significáu del caballu dende un caballu real, altériase radicalmente una de les estructures psicolóxiques básiques que determina la rellación del neñu cola realidá".

A midida que crez el neñu, la so dependencia al respective de pivoses tales como vares, muñeques o otros xuguetes mengua. Han "internalizado" esos pivoses en tanta imaxinación y conceutos astractos al traviés de los cualos entienden el mundu. "El vieyu adaxu de que'l xuegu del neñu ye imaxinación n'aición puede invertise: podemos dicir que la imaxinación n'adolescentes y n'infantes ye xuegu ensin aición".[9]Plantía:Páxina riquida

Otru aspeutu del xuegu al que Vygotski refirióse foi'l desenvolvimientu de regles sociales qu'asocede, por casu, cuando'l neñu xuega a "cases" y adopta los papeles de los distintos miembros de la familia. Vygotski cita un exemplu de dos hermanes que xugaben a ser hermanes. Les regles del comportamientu na rellación ente elles, regles que na vida diaria solíen pasar desapercibíes, yeren adquiríes conscientemente por aciu el xuegu. Los neños adquieren asina regles sociales, y tamién lo qu'agora denominamos autu-regulación, autocontrol. Por casu, cuando una neña atopar na llinia de partida d'una carrera de velocidá, bien pudiera ser que tuviera deseyando salir corriendo darréu, de manera tal que pudiera ser la primera en llegar a la llinia de meta, pero'l fechu de conocer yá les regles sociales qu'arrodien al xuegu y el tar deseyando esfrutar del mesmu déxen-y regular el so impulsu inicial y esperar la señal de partida.

Conceutos teóricos editar

Los procesos psicolóxicos elementales (PPE) y los superiores (PPS) editar

Podemos citar ente los exemplos de PPE a la memoria y l'atención. Sicasí, los procesos psicolóxicos cimeros (PPS), que se caractericen por ser específicamente humanos, desenvolver nos neños a partir de la incorporación de la cultura. Dende esti puntu de vista, les interaiciones sociales y les formes de mediación semiótica son la unidá d'analís de base sobre la cual esplíquense los procesos de subjetivación individual. Consecuentemente, distintes esperiencies culturales pueden producir diversos procesos de desenvolvimientu.

Los PPS de la mesma van subdividise en rudimentarios y avanzaos. Ente que los primeres desenvuélvense a cencielles pol fechu de que participen nuna cultura, especialmente al traviés de la llingua oral, los segundos riquen de la instrucción, lo cual supón un marcu institucional particular: la escuela. La llingua escrita y los conceutos científicos son exemplos de PPS avanzaos.

La zona de desenvolvimientu próximu (ZDP) y el andamiaxe editar

La zona de desenvolvimientu próximu (ZDP) referir al espaciu o fienda ente les habilidaes que yá tien el/el neñu/a y lo que puede llegar a aprender al traviés de la guía o sofitu que puede apurri-y un adultu o un par más competente. lectoescritura: esta teoría presentó una importante variante al traviés del legáu que dexó antes de finar la pedagoga llatinoamericana Merced Chaves Jaime. El conceutu de la ZDP basar na rellación ente habilidaes actuales del neñu y el so potencial. Un primer nivel, el desempeñu actual del neñu, consiste en trabayar y resolver xeres o problemes ensin l'ayuda d'otru, col nome de nivel de desenvolvimientu real.

Ye esti nivel basal lo que comúnmente s'evalúa nes escueles. El nivel de desenvolvimientu potencial ye'l nivel de competencia qu'un neñu puede algamar cuando ye empuestu y sofitáu por otra persona. La diferencia o fienda ente esos dos niveles de competencia ye lo que se llama ZDP. Vygotski utilizó'l términu andamiaxe pa referise al sofitu temporal qu'apurren los adultos (yá sían padres, profesores o maestros) al neñu por que esti encruz la Zona de desenvolvimientu próximu. Esti últimu conceutu foi bastante desenvueltu por Jerome Bruner y foi fundamental pa la ellaboración del so conceutu d'andamiaxe nel so modelu instruccional.

Pensamientu y llinguaxe editar

Otra contribución de la obra de Vygotski puede ser la interrellación ente'l desenvolvimientu del llinguaxe y el pensamientu. Esta área, esaminada nel so llibru Pensamientu y llinguaxe, reconoz la esplícita y fonda interconexón ente'l llinguaxe oral (fala) y el desenvolvimientu de los conceutos mentales. Él diz que pensamientu y pallabra tán totalmente amestaos, y que nun ye correutu tomalos como dos elementos totalmente aisllaos, como lo faen teóricos y llingüistes que namái busquen equivalentes exactos ente los dos elementos. Magar pensamientu y llinguaxe tienen raigaños xenéticos distintos, nun determináu momentu del desenvolvimientu (escontra los dos años) dambes llinies entecruzar pa conformar una nueva forma de comportamientu: el pensamientu verbal y el llinguaxe racional. "Na filoxenia del pensamientu y el llinguaxe son claramente discernibles una fase preintelectual nel desenvolvimientu de la fala y una fase prelingüística nel desenvolvimientu del pensamientu", sostién Vygotski. "El pensamientu verbal nun ye una forma innata, natural de la conducta, pero ta determináu por un procesu históricu-cultural y tien propiedaes específiques y lleis que nun pueden topase nes formes naturales del pensamientu y la pallabra" (Pensamientu y llinguaxe, cap. IV).

Na ZDP ye necesariu pensar nel procesu enseñanza-aprendizaje y tener en cuenta'l pasu de la señalización a la significación de los conteníos referíos a l'asignatura qu'imparte'l profesor. Como una suxerencia d'aportación a lo antes mentáu, ye posible usar la formación per etapes de les aiciones mentales de Piotr Galperin, los espacios vacíos nel actu llector de Merced Chaves Jaime, según la organización de les funciones cerebrales d'Aleksandr Lúriya, con una intención didáctica sistemática autorregulada.

Dientro d'estes teoríes dialéutiques contextuales esisten otres como la teoría ecolóxica de Bronfenbrenner, d'Urie Bronfenbrenner, o la teoría del ciclu vital, de Paul B. Baltes, Lewis P. Lipsitt y Jacqui Smith..

Aplicaciones actuales na educación editar

Anguaño, la filosofía de Vygotski aplícase cada vez más, cuantimás n'establecimientos educativos, onde les sos téuniques sirven pa fomentar la crecedera personal nos alumnos.

Otres llectures editar

Primaries editar

Yasnitsky, A. (2012). Revisionist Revolution in Vygotskian Science: Toward Cultural-Historical Gestalt Psychology. Guest Editor's Introduction. J. of Russian and East European Psychology, 50 (4), 3-15. DOI: 10.2753/RPO1061-0405500400

Secundarios editar

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Afirmao en: Writers of St. Petersburg. XX century. Llingua de la obra o nome: rusu.
  2. Afirmao en: Vygotsky: An Intellectual Biography. Páxina: 164. Editorial: Routledge. Data d'espublización: 2018.
  3. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  4. Stephenson, J. & Sangrà, A.. «Modelos pedagóxicos y e-learning». Consultáu'l 7 de payares de 2017.
  5. Vygotski, Lev (2007). Pensamientu y Fala. Colihue Clásica, páx. XVI Introducción Histórica.
  6. http://individual.utoronto.ca/yasnitsky/texts/Fraser%20&%20Yasnitsky%20(2015).pdf
  7. García Gonzáles, Enrique (2010). «El significáu de la obra de Vigotsky», Pedagogía constructivista y competencies (en castellanu). Méxicu: Tríes, páx. 17. ISBN 9786071704283.
  8. «Can the right kinds of play teach self-control?» (n'inglés), The New York Times, 27 de setiembre de 2009, http://www.nytimes.com/2009/09/27/magazine/27tools-t.html  (revisión de Tools of the Mind con base nes investigaciones de Vygotski).
  9. 9,0 9,1 Vygotski , 1978.

Bibliografía editar

  • Vygotsky, L. S. (1978). Mind in Society. Cambridge, MA: Harvard University Press.
  • Pensamientu y llinguaxe, Paidós .

Enllaces esternos editar