Plantía:Formatu de cita

Los Zetas
Operacional 1999 - 2018
[editar datos en Wikidata]

Los Zetas o'l Cártel de Los Zetas yera una organización criminal mexicana qu'utilizaba'l terrorismu p'amedranar a los sos oponentes y a la población civil, con una estructura paramilitar qu'entamaba a les mafies locales y estatales como una franquicia de la delincuencia entamada transnacional, que les sos principales actividaes delictives yeren: tráficu de drogues nacional ya internacional, estorsión, secuestru, homicidios, tráficu illegal de persones, furtu de combustible, robu a bancos y camiones de valores, llaváu de dineru, delitos informáticos y operaciones clandestines, ente otres. Nel añu 2014, el gobiernu de Barack Obama calificó d'amenaza global” a Los Zetas comparable a la Camorra d'Italia, los Yakuza en Xapón o'l Círculu de los Hermanos en Rusia. En 2016 fueron señalaos por executar crímenes de lesa humanidá en Méxicu.[1] La organización formar a partir d'un grupu de militares d'élite que desertaron del Grupu Aeromóvil de Fuercies Especiales (CIGUADA), del Grupu Anfibiu de Fuercies Especiales (GANFE) y de la Brigada de Fusileros Paracaidistes (BFP) del Exércitu Mexicanu. Por cuenta de los golpes daos poles autoridaes y los cárteles rivales, dexó nos sos últimos años l'ingresu a la organización a cualesquier ensin formación militar; polo xeneral, nuevos de 15 años d'equí p'arriba.

La organización foi fundada por Arturo Guzmán Decena, quien reclutó a exmilitares de les fuercies especiales del exércitu mexicanu; dellos d'ellos entrenaos nel estranxeru, aprovechando'l llevantamientu zapatista de Chiapas pa reclutar a quien pasaríen a ser el brazu armáu del Cártel del Golfu. Por cuenta de les ambiciones del grupu y la so traición al Cártel del Golfu, qu'anició la guerra que sostenía contra este, dexaron de ser el so brazu armáu pa formar la so propia organización. Cuando empecipiaron como brazu armáu del cártel se autonombraron el "Grupu de los 14", al mandu d'Osiel Cárdenas Guillén, quien nesi entós yera'l xefe de la organización criminal.

Acordies cola Procuradoría Xeneral de la República (PGR) mexicana, siquier 40 exintegrantes del Grupu Aeromóvil de Fuercies Especiales, perteneciente a la SEDENA, formaron parte del grupu Los Zetas.[2] En 2004, desertaron 1.382 militares d'élite, dalgunos d'ellos incorporáronse al narcotráficu. Amás, nesta organización integráronse un númberu indetermináu d'antiguos soldaos de les fuercies especiales de Guatemala, Kaibil, con cargos de xenocidiu nesi país.

A principios de marzu de 2010, confirmóse la separación de Los Zetas y el Cártel del Golfu. Les investigaciones refundiaron qu'esta organización delictiva empezó a reclutar civiles mozos menores d'edá ya inmigrantes illegales qu'intentaben cruciar la frontera Méxicu - Estaos Xuníos. Éstos últimos, al negase a trabayar pa ellos, fueron esclavizados, secuestraos y obligaos a pagar el so propiu rescate trabayando como sicarios pa llograr la so llibertá.

El so área d'influencia orixinal yera Tamaulipas pero estendieron la so actividá a Nuevo León y Coahuila. Antes del so cayente, tuvieron actividaes n'estaos como Nayarit, Sonora, Sinaloa (Los Mochis), Puebla, Estáu d'Hidalgo, Zacatecas, Aguascalientes, San Luis Potosí, Durango, Tabasco, Campeche, Chiapas (Palenque y Venustiano Carranza), Guanajuato, Querétaro (San Juan del Río), Veracruz, Oaxaca, Tlaxcala y Baxa California Sur. Tienen operaciones nel estranxeru de Los Zetas n'Estaos Xuníos, Guatemala, Hondures, Costa Rica, Nicaragua, partes d'El Salvador, Panamá, Colombia ( pa mercar cocaína a les bandes criminales que la producen y coordinar el so tresporte), Bolivia, Venezuela (amparaos pol Cartelu de los Soles pa mercar cocaína proveniente de Colombia) ya Italia n'Europa. Tamién n'Australia, Arxentina, Perú, Sudáfrica y parte d'Asia pa comerciar metanfetaminas, siendo consideraos la más dura competencia que tenía'l Cartelu de Sinaloa pal control del narcotráficu internacional. Presumir, ensin confirmar la información, que toes estes operaciones internacionales asi como la compra de cocaína tán en poder de la faición Zeta llamada Cartelu del Nordeste, conformada pola familia Treviño Morales.

A diferencia d'otros cárteles de la droga en Méxicu, Los Zetas nun teníen control sobre nengún puertu mexicanu o ciudá fronteriza con Estaos Xuníos pal tráficu ilícitu de drogues, obligándolos a tener que reforzar les sos finances con práutiques como'l secuestru y la estorsión contra la población civil, lo que los convirtió nel grupu criminal más refugáu y escorríu poles autoridaes y organizaciones delictives rivales, llevándolos a constantes lluches internes que debilitaron la organización. Dempués de la captura d'Omar Treviño Morales, alies el Z-42, el cártel estremar en dos faiciones que se caltuvieron en guerra hasta 2018: Una liderada por José María Guizar Valencia, alies Z-43, llamada "Vieya Escuela" y/o "Vieya Guardia", quien foi prindáu en Ciudá de Méxicu en febreru de 2018, y la otra por Juan Francisco Treviño Morales, alies Kiko Treviño, esta postrera llamada "Cartelu Del Nordeste", quien fora prindáu n'Estaos Xuníos en 2016.

Orixe del nome editar

El nome Los Zetas foi acuñáu dende la dómina d'Arturo Guzmán Decena, unu de los fundadores de la organización, quien llaboriaba pal exércitu mexicanu y darréu comisionado na Policía Xudicial Federal (PJF) mexicana y que'l so nome en clave pa comunicaciones radiales yera Z1,[3] códigu dau a oficiales d'altu rangu. Como'l códigu radial pa comandantes de la PJF, y yeren estos conocíos informalmente como yanquis, asina los oficiales de dicha dependencia al cargu de una ciudá teníen el códigu Z y yeren identificaos, poro, como zetas, tamién se diz que pol color del uniforme de los oficiales llámense zetas, por casu l'azul pavo llámase zeta cinco, Lazcano y Decena siempres quixeron utilizalos pero tán acutaos pa oficiales d'altu rangu del Exércitu Mexicanu, por eso tomó'l nome d'allá, pa vistise siempres de zeta. Nes semeyes que circularon de "búscase" apaeció portando un traxe xastre y camisa similares a los uniformes "zetas". Amás, en rellación a lo antes mentáu, el grupu zeta derivar de delles organizaciones d'altu desempeñu militar o llamaos grupos alfes, lo que fizo a Los Zetas lo contrario o final en razón del abecedariu, el zeta ye conocíu como'l contra de l'alfa.

Historia editar

Los primeres integrantes de Los Zetas, nel so tiempu de militares, capacitar na Escuela de les Amériques que, al momentu del so entrenamientu, fuera treslladada a Fort Bragg, nel estáu de Carolina del Norte dende la so sede orixinal en Panamá, y que'l so oxetu aparente yera entrenar a los meyores oficiales de dellos países llatinoamericanos pa compensar y combatir movimientos d'esquierda. Pero pasáu un tiempu, un númberu creciente d'ellos pasó de combatir el narcotráficu a formar la so propia rede propia de narcotráficu que compitió con otres organizaciones esistentes.

L'orixe del grupu delincuente remonta a Arturo Guzmán Decena, que se dio d'alta nel exércitu'l 12 de mayu de 1992 y desertó el 27 de setiembre de 1997, siendo soldáu d'infantería por casi cinco años espertu en combate y entrenáu por militares israelinos. A la so baxa del exércitu, por cuenta de les males condiciones llaborales y los baxos salarios dientro del exércitu, llevar con él a dellos integrantes del 70º batallón d'Infantería, del 15º reximientu de caballería motorizada y de los fusileros paracaidistes.

En 1999, empieza a trabayar para Osiel Cárdenas Guillén, reclutando a exmilitares pa crear el brazu armáu del Cártel del Golfu; eventualmente, empieza a reclutar a integrantes en serviciu activu del batallón 15º d'infantería en Tampico perteneciente a la 8ª Zona Militar, asitiada en Reynosa, Tamaulipas, que desertaron del exércitu ya integráronse a Los Zetas. Dizse que d'esti batallón salieron siquier siete elemento del Grupu Aeromóvil de Fuercies Especiales (CIGUADA). Arturo Guzmán Decena morrió mientres un enfrentamientu en payares de 2002 en Matamoros (Méxicu).

Según fontes mexicanes y del gobiernu de los Estaos Xuníos, Los Zetas convertir nun problema pal Cártel del Golfu pos, a la cayida de Osiel Cárdenas Guillén, quien foi arrestáu y estraditáu a los Estaos Xuníos, Los Zetas adquirieren un poder ya influencia tan grande que diversos mandos del Cartelu Del Golfu (los cualos dende antes nun yeren bien ciños al Grupu Zeta) empezaron a sentir envidia y esmolición, polo qu'aprovecharon l'ausencia de Cárdenas Guillen pa inventar problemes y, asina, traicionar y atacar a Los Zetas.

Tres una serie d'eventos y desalcuerdos, a finales del 2009 empezar a rumorear sobre una separación de Los Zetas col Cártel Del Golfu. Siendo en febreru del 2010 cuando Los Zetas dexaron de ser el brazu armáu del Cártel del Golfu oficialmente, empecipiando la fola de violencia nunca antes vista nel estáu que siguió hasta l'alianza con faiciones del Cártel del Golfu, debilitáu tamién poles sos guerres internes, llamada Vieya Escuela y/o Vieya Guardia. Los problemes continuan de parte del Cártel del Golfu cola faición Zeta del Cártel del Nordeste.

N'ochobre de 2008, el diariu Washington Times informó una alvertencia del FBI alrodiu de que Los Zetas taben preparándose pa enfrentar de manera violenta a les fuercies policiaques estauxunidenses qu'operen nel estáu de Texas.[4] El boletín informa que les aiciones militares diben ser lideraes pola célula de Los Zetas en Texas al cargu de Jaime González Durán, alies 'El Hummer', unu de los miembros fundadores de Los Zetas, quien tamién entamaba les operaciones pa tresportar les drogues ilícites a Texas. González Durán foi prindáu'l 8 de payares de 2008 na ciudá de Reynosa Tamaulipas.[5] Mientres esta operación, l'exércitu tamién aseguró un históricu arsenal al prindar nuna casa de seguridá de Los Zetas más de 400 armes de fueu, 500,000 cartuchos y 287 Granada de mano granaes.[6][7]

A principios del mes de marzu de 2010, Los Zetas se desligaron del Cártel del Golfu.[8]

Conflictu col Cártel del Golfu editar

En febreru de 2010 empecipia una guerra ente'l Cártel del Golfu y Los Zetas, principalmente nel estáu de Tamaulipas, dando como resultáu que numberoses ciudaes fronterices convertir en "pueblo fantasma" como la franxa fronteriza conocida como "La Frontera Chica", conformada peles ciudaes de Miguel Alemán, Ciudá Mier, Camargo y Nueva Ciudá Guerrero.

La violencia rexistrar dende Ciudá Mante hasta Monterrey, onde se rexistraron numberosos enfrentamientos, ente exércitu y sicarios, secuestros, homicidios, estorsiones, narcoretenes y narcobloqueos de carreteres y aveníes principales en ciudaes como Reynosa, H. Matamoros, Monterrey, Santa Catarina, San Nicolás y Guadalupe. Asina mesmu, dexaron afaraes les ciudaes fronterices antes mentaes con tal violencia ya inseguridá, deteniendo casi por completu'l so actividá económica y social, moviendo amás a la población nativa del campu al interior del país y a les grandes ciudaes.

El conflictu favoreció de primeres al Cártel del Golfu, dando como resultáu un repliegue de Los Zetas, pero dempués dase un contraataque d'éstos, nel que delles places fueren recuperaes por Los Zetas como la de Ciudá Mante, retenida por siquier 3 selmanes del mes de marzu de 2010 pol Cártel del Golfu, quien realizaron homicidios, balaceras y topetones col exércitu, viniendo dempués un ataque de Los Zetas que recuperaron el control d'esta ciudá, quedándose tamién col control de tol estáu de Nuevo León.

Los enfrentamientos ente Zetas y miembros del Cártel del Golfu diéronse en gran parte de la frontera nordeste de Méxicu, nel que llegaron a participar comboyes d'hasta 100 carrocetes de dambos bandos. El Cártel del Golfu identifica a los sos miembros por aciu les sigles/claves de los sos comandantes y coles lletres "CDG", ente que los Zetas utilizaben la sigla "Z".

En payares de 2010 l'exércitu mexicanu, xunto cola Policía Federal y la Marina, punxo en marcha un operativu en redol al norte del estáu de Tamaulipas, dexando que cientos de families tornaren a los sos llares dempués de meses d'exiliu n'otros estaos, principalmente en conceyos como Ciudá Mier, onde se da'l regresu d'alredor de 4000 persones.

N'ochobre de 2011, el grupu de Los Zetas abelúgase principalmente nel Estáu de Coahuila, dende onde los xefes d'esti cártel buscaben reorganizar les sos fuercies.

En payares de 2011, Los Zetas reforzaron la so plaza en San Luis Potosí, conceyu de Soledad de Graciano Sánchez, siendo l'ancla pa reclutar personal usando a la Policía Estatal, Municipal, y Ministerial.

Mientres 2011 y 2012, Los Zetas sufrieron delles quebres dientro de la so estructura, esto por cuenta de la muerte de Heriberto Lazcano Lazcano, alies El Lazca y, darréu, a la detención de Miguel Treviño Morales, alies el Z-40. Tal foi la gravedá d'estes divisiones que delles célules de Los Zetas pasaron al bandu del Cártel del Golfu.

A ochobre de 2013, los líderes de Los Zetas intentaron recuperar los territorios perdíos frente al Cártel del Golfu, polo cual unviaron refuerzos a tol nordés; con esto, la rexón conocida como "La Frontera Chica", fuertemente controlada pol Cártel del Golfu, volvió ser escenariu d'engarradielles ente los dos cárteles de la droga.

Tres curtios ralos de "paz" ente dambos bandos, pero entá con confrontaciones, Los Zetas terminaron controlando tol estáu de Nuevo León, la metá de la llamada Frontera Chica (De Nuevo Laredo a Ciudá Mier, con delles incursiones y operaciones en Camargo y Miguel Alemán y, práuticamente, tol estáu de Tamaulipas con esceición de la otra metá de la frontera (De Miguel Alemán a H. Matamoros) y de tola mariña del estáu, llegando hasta tola zona metropolitana de Tampico, Madero y Altamira, que quedaron en mandu del Cartelu Del Golfu.

Dambos cartelos (Zetas y Golfos) tuvieron que sufrir constantes quebres internes, principalmente dende'l 2013/2014 hasta la fecha per parte del Cartelu Del Golfu, y dende el 2016 hasta'l 2018, que quedó sumida la faición Vieya Escuela, per parte de Los Zetas. Una de les principales causes de les disputes internes nel Cártel de Los Zetas fueron los señalamientos de dellos mandos del cártel escontra los hermanos Treviño Morales (Z-40 y Z-42) de, presuntamente, traicionar a otros líderes de la organización como la foi "El Mamito", "El Lazca", "El Rex", ente otros, que fueron puestos a mercé de les autoridaes por cuenta de que Los Treviño, presuntamente, peneraron información del so allugamientu pa quedase col control absolutu del cártel.

Esto causó una disputa interna ente una faición Zeta, que fíxose llamar "La Vieya Guardia" y/o "La Vieya Escuela", que intentaron quitar el mandu y aposta-y territorios a la Familia Treviño Morales, quien dirixen la otra faición Zeta llamada "Cartelu Del Nordeste" (CDN).

Quebra de la organización editar

Cola captura de Omar Treviño, un grupu de Zetas declaráron-y la guerra a la familia Treviño Morales, prometiendo esta vegada volver a la "Vieya Escuela" del narcotráficu y respetar a la población civil; asina mesmu, señalar a Los Treviño como supuestos traidores, aniciando una disputa interna pol control del cártel nos estaos de Tamaulipas, Nuevo León y Oaxaca.

Fueron varies y distintes célules les qu'integraron los brazos armaos Zetas; sicasí, fueron dos bandos los qu'arrexuntaben a una o otra célula, atollaos nuna guerra interna polos territorios y control del cártel. Per un sitiu esta la faición Zeta, liderada pola familia Treviño Morales, autodenominado Cartelu Del Nordeste (CDN), que ye la única qu'esta activa; y la otra, la que sofita al Z-74 y al Comandante Rex, ente otros, quien aseguraron oponese al mandu de Francisco Treviño, que quedó desmantelada cola captura del postreru Zeta orixinal. Podría dicise qu'esta faición foi la más apegada a los mandos iniciales, pos taba conformada por dellos Zetas que fueron siervos de Lazcano o otros mandos Zetas d'antaño creadores del grupu orixinal de Los Zetas ("El Talibán" y/o "Z-50" y "El Rex", dambos deteníos); por eso fixeron llamar "La Vieya Guardia" y/o "La Vieya Escuela".

Mientres el conflictu col so contra parte de la faición Zeta del CDN, la faición Zeta de la "Vieya Guardia" sufrieron quebres internes y desalcuerdos ente los sos mesmos integrantes, xenerando grupos Zetas que terminen actuando pola so cuenta contra dambos bandos y contra cárteles rivales, polo que pa poder soportar los embates de Los Zetas del CDN, la faición Zeta de "Vieya Escuela" tuvo que faer una alianza cola faición de Heroica Matamoros, del tamién debilitáu Cártel del Golfu, pa enfrentase contra Los Zetas del CDN y contra otres faiciones del Golfu como la de Reynosa.

Esmantelamientu de la faición Vieya Guardia editar

La faición "Vieya Guardia" y/o "Vieya Escuela" quedó dafechu desmantelada cola captura, el 9 de febreru de 2018, de José María Guizar Valencia, alies Z-43, en Ciudá de Méxicu, lo que fai tarrecer la presencia de narcos mexicanos na capital del país, que yera considerada hasta esi momentu una zona segura, metanes la violencia ente cárteles qu'azota al país.[9]

Estructura editar

Tres la muerte de Heriberto Lazcano Lazcano "Lazca" Z-3, por elementos de la Marina Armada de Méxicu, tomó'l control de la organización Miguel Treviño Morales, alies Z-40 quien, tres la so detención, heredó'l mandu'l so hermanu Omar Treviño Morales, alies Z-42, que foi prindáu en 2014, quedando metanes una guerra'l lideralgu de la organización ente la faición de José María Guizar Valencia, alies Z-43, y la faición de la Familia Treviño Morales, llamada "Cartelu del Nordeste", que debilitó al grupu delincuencial amenorgando la so cantidá de miembros, ente muertos y prindaos poles autoridaes. Guizar Valencia yera'l postreru de los 43 miembros orixinales de Los Zetas y lideraba la faición conocida como "Vieya Guardia" y/o "Vieya Escuela" hasta la so detención per parte de les autoridaes, colo cual confírmase l'esmantelamientu de ta faición Zeta, quedando namái'l Cártel del Nordeste con dellos negocios del grupu a nivel nacional ya internacional.

Dalgunos de los integrantes orixinales yeren:[10]

  • Arturo Guzmán Decena Z-1 (muertu), *

Alejandro Lucio Morales Betancourt Z-2 (prindáu), * Heriberto Lazcano Lazcano, Z-3 (muertu),[11]

  • Rogelio González Pizaña Z-4 (prindáu, apocayá lliberáu),[12]
  • Jaime González Durán Z-5 (prindáu), *

Mateo Díaz López, "El Z-6" (prindáu), * Jesús Enrique Rejón Aguilar, "El Z-7" (prindáu)

  • Óscar Guerrero Silva Z-8 (muertu),[13]
  • Galindo Mellado Cruz Z-9 (muertu), *

Omar Lormendez Pitalua Z-10 (prindáu), * Flavio Méndez Santiago Z-11 (prindáu), * Luis Reyes Enríquez Z-12 (prindáu, lliberáu por un error nel procedimientu de captura y dempués recapturado),[14]

  • Raúl Hernández Barrón Z-13 (prindáu), *

Efraín Teodoro Torres Z-14 (muertu).

  • José María Guizar Valencia, Z-43 (prindáu)
  • Ivan Velazquez Caballero, Z-50 (prindáu)

Rangos editar

Los niveles y xerarquíes de Los Zetas, inspiraes na disciplina militar, portaben nomes que determinaben el so rangu y deberes.[15] De menor a mayor rangu yeren:

  • Los Ferres, Punteros, foques o célules
Yera'l nivel más baxu y yeren los vixilantes, encargaos d'espiar les actividaes de l'autoridá o otros cárteles. Xeneralmente yeren autoridaes municipales y nueves d'ente 12 y 25 años con baxos recursos que viaxaben en motonetas y automóviles, inclusive ensin matrícula. Cabo mentar que los demás grupos criminales tamién utilicen ferres pa espiar los movimientos de les autoridaes. Pagábenlos 5,000 pesos a la quincena. Nun son d'orixe militar.
  • Les Estaques o sicarios
Similar a una escuadra nel exércitu mexicanu, yeren integrantes qu'operaben na ciudá día y nueche en convóis d'unes 2 carrocetes o más. Polo xeneral, yeren 12 por operativu (similar a un pelotón) y faíen operativos nes ciudaes, recibíen órdenes de los comandantes, por casu, pal sofitu en balaceras o execuciones d'oxetivos que dictaminaren los comandantes. Orixinalmente, esta yera la formación qu'usaben los zetas pa movese, los miembros que teníen entrenamientu militar dexaron como mandáu esta forma d'organización a les nueves xeneraciones de sicarios que yeren, polo xeneral, expolicías, exmilitares, y nuevos d'ente 12 y 25 años , vistíos con chalecos, armes curties, llargues y sofisticaes, al igual qu'a los militares. Pagábenlos de 15,000 a 60,000 pesos a la quincena.
  • Les Cobres o "L"
Yera'l nivel de los encargaos de los puntos de productividá; armaos con armes llargues o curties. Coles mesmes, extorsionaban a la ciudadanía inocente. Nun yeren d'orixe militar.
  • Los Zetas Nuevos
Integráu polos Kaibiles, exmilitares guatemalianos con entrenamientu especial en combate urbanu, combate en selva y otros más quien porten armes como: AK-47, G3, M16, FAL, M82, MP5, Five-seveN, P90, M60, barrett.50 RPG-7 y granada de fragmentación, chalecos antibales y cascos con visión nocherniega y equipu de radio comunicación d'alta frecuencia. Equí habíen tamién desertores del cuerpu d'élite de la Secretaría de la Defensa Nacional (SEDENA) como'l Grupu Aeromóvil de Fuercies Especiales (CIGUAES), personal de la Brigada de Fusileros Paracaidistes (BFP), Policía Militar (PM) y grupos d'infantería, toos con entrenamientu especial, según el llogru de cursos llograos dientro del so respeutivu campu militar.
  • Cobres Vieyos o L Vieyos
Integraos por xente de confianza pero, al escarecer de formación militar, namái podíen ser comandantes de Los L o Cobres como foi'l casu del llamáu Z-40, Miguel Ángel Treviño quien, xunto al Lazca, integró'l pactu pa l'alianza de Los Zetas colos hermanos Beltrán Leyva; darréu, cola cayida de los miembros fundadores, el Z-40 pasó a ser xefe de tola organización hasta la so captura, dando órdenes a los Zetas Nuevos, vieyos y demás miembros.
  • Zetas Vieyos

Yeren los orixinales y que, na so mayoría, fueron exgafes que formaron a finales de los años 1990 y principios del 2000 el grupu. La mayoría fueron prindaos o muertos n'operativos de les fuercies armaes o los cárteles enemigos.

Al marxe d'esta estructura, l'hermanu de Osiel Cárdenas, conocíu como Tony Nube ( muertu en payares pola Marina Armada de Méxicu), formó'l grupu de "Los Escorpiones", que taba integráu por exmilitares y civiles pero que, debíu al pleitu que tuvo Osiel col so hermanu, cuando esti postreru pretendió tomar el so llugar dientro de la organización, fueron retiraos en virtú de que Osiel cortó toa comunicación con Tony Nube, anque lo dexó trabayar pel so llau ensin metese con él.

Amás de los anteriores niveles, en cada plaza, l'encargáu de la mesma tenía “informantes”, el so “contador” y los sos “sicarios”, estos postreros yeren responsables de la seguridá personal del comandante, quien de normal yera una persona con conocencies y rellaciones nel llugar, ensin problemes llegales dalgunu y disponible nel momentu que se precisara. El so movimientu yera principalmente na ciudá y dependía direutamente del comandante de la plaza.

El contador encargar de controlar los recursos económicos de la organización nel llugar que se trate, polo que yera quien pagaba los sueldos de toos, les nómines de los servidores públicos que taben en contubernio cola organización recibiendo d'esta diverses cantidaes de dineru. Yera tamién quien tenía nel so poder les llamaes “nómines” onde obraben los nomes de cada servidor públicu que participara con ellos. El principal contador de la organización conocióse como Comandante Sol por ser de los primeres Zetas.

Esistíen diverses cases en cada plaza onde se realizaba la confección y barafuste de los pases de cocaína y heroína pa surtir a les tiendes, nesos sitios efectuábense'l pesaje, corte y barafuste de la droga. Ende, trabayaben los maquiladores o pesadores que yeren los encargaos de pesar la droga y envolubrala en papeles que los llamen pizas.[16] Teníen dicha categoría namái los agora muertos o prisioneros Zetas fundadores.

Coles mesmes, los integrantes d'esti nivel faíense llamar “los llicenciaos”, “los maestros” o “los inxenieros” nes sos comunicaciones, pol so nivel eleváu.

Hasta 2018, nun importaba la formación militar pa ser comandante, xefe de plaza y, inclusive, xefe absolutu de la organización. Xeneralmente yeren exmilitares y civiles de 18 años d'equí p'arriba.[17] La organización quedó estazada en grupos o célules qu'engarraben ente sigo (la más grande, la del Cartelu del Nordeste, que taba en guerra con Los Zetas orixinales, faición que sumió en 2018), caúna colos sos xefes y comandantes independientes ensin suxeción a un mandu únicu. Cola captura del Z-42, nun quedó un xefe absolutu ente la Familia Treviño y el Z-43, postreru integrante orixinal de Los Zetas prindáu en 2018.

Actividaes delictives editar

De siguío preséntase una llista de los más bultables crímenes perpetaos polos Zetas nel so momentu:

  • En febreru de 2004, un ampliu grupu de los sos comandos aprució nuna prisión en Apatzingán, y lliberó a 25 miembros de los Zetas.[18]
  • En xunu de 2005, asesinaron a Alejandro Coello, xefe de policía, quien tenía seis hores de ser juramentado.[18]
  • En marzu de 2006, amenaciaron con matar más y más persones si'l reemplazu de Coello nun arrenunciaba del so puestu de xefe de policía. Esti finalmente venció dempués d'afayar personalmente tres cuerpo carbonizaos a un llau de la cai de la ciudá.[18]
  • En payares de 2006, asesinen al cantante grupero Valentín Elizalde, cuando esti salía d'una presentación na Expo-Feria en Reynosa, Tamaulipas.
  • En febreru de 2007, dellos miembros de los zetas vistíos con uniformes de l'armada, masacraron a cinco oficiales de policía y a dos asistentes alministrativos y mancaron a un incontable grupu de persones na ciudá d'Acapulco.[18]
  • N'abril de 2007, Los Zetas asesinaron al xefe de policía de Chilpancingo mientres s'atopaba comiendo nun restorán cola so familia.[18]
  • En mayu de 2007 secuestraron, torturaron y asesinaron a Jacinto Granada, un capitán de la infantería mexicana.[18]
  • En xunu de 2007, Los Zetas robaron a munchos importantes casinos en Nuevo León, Veracruz, Coahuila, y Baxa California.[18]
  • En setiembre de 2008 mientres l'aniversariu d'independencia nel estáu de Michoacán llancen 3 granaes al públicu que s'atopaba mientres l'eventu, dexando como saldo 8 muertos y más de 100 mancaos de gravedá, a partir d'esti eventu terrorista, llanzóse una persecución del grupu criminal per parte de la familia michoacana otra organización criminal quien forxó una enorme enemistá contra'l grupu de los zetas.
  • En febreru de 2009, secuestren y asesinen al xeneral retiráu Enrique Tello Quiñones pela rodiada de Cancún Quintana Roo.
  • N'agostu de 2010, el Gobiernu Federal de Méxicu señaló a Los Zetas como responsables de la masacre asocedida en Tamaulipas, qu'acabó cola vida de 72 inmigrantes.[19]
  • El 15 de febreru de 2011 asesinaron al axente estauxunidense Jaime Zapata quien taba nel Serviciu d'Inmigración y Control d'Aduanes d'Estaos Xuníos.[20]
  • El 18 de marzu del 2011, un grupu d'aproximao 60 sicarios perpeten una masacre en Allende (Coahuila) en respuesta a una traición per parte de dalgunos de los sos afiliaos qu'apurrieron información al gobiernu d'Estaos Xuníos.

Falar d'hasta 300 muertos.

  • Asesinaron al direutor del Centru de Coordinación, Cómputu, Control y Comandu de Seguridá Pública de Nuevo León (C-5), Homero Guillermo Salcido Treviño.
  • El 17 de mayu de 2011 asesinaron y degollaron a 27 guatemalianos nuna finca nel departamentu de Petén (Guatemala).
  • Dende'l 6 d'abril de 2011 atopáronse 193 cadabres na segunda masacre de San Fernando nel estáu de Tamaulipas.
  • En xunu de 2012 asesinen en San Nicolás de les Garza, Monterrey al raperu mexicanu Adán Zapata xunto a 3 integrantes del so grupu Mente en Blanco.
  • Atribuyir a ellos l'atentáu terrorista lleváu a cabu nel Casino Royale en Monterrey onde quedó un saldu d'unes 52 persones muertes y 10 mancaos.[21]
  • El 18 de setiembre de 2012 nel CERESO de Piedras Negras Coahuila un comandu armáu aprució, lliberando a 132 reos del penal. Mesmos que fueron utilizaos como sicarios mientres llargu tiempu, la mayoría d'ellos yeren zetas yá encarcelaos, a los pocos meses fueron prindaos más del 40% de los prófugos y otru 35% abatíos n'enfrentamientos en distintos conceyos de Coahuila, cabo señalar qu'ente los prófugos el 10% d'ellos yeren muyeres. La teoría que dio a conocer el gobiernu foi de que los delincuentes salieron por un túnel fabricáu dende adientro, anque otra teoría cunta de que los mesmos custodios fueron mercaos o amenaciaos y los reos salieron pela puerta principal y encetaos a dos camiones de pasaxeros. Cosa más obvia una y bones la fuga solo duru alredor de 10 minutos.
  • Desque empecipió'l conflictu col Cártel Del Golfu, dambes organizaciones fixeron crecer el so númberu d'elementos aplicando la lleva a moces, obligándolos a trabayar pa los sos fines.

Golpes a la organización y detenciones editar

Les aiciones de la Policía Federal y les Fuercies Armaes de Méxicu debilitaron de manera considerable a la organización ablayando y deteniendo a gran númberu de los sos integrantes hasta'l puntu de sumir la faición conocida como Vieya Escuela y/o Vieya Guardia. Polo anterior, la organización viose obligada a reclutar nes sos files a menores d'edá de dambos sexos ente dambes faiciones.

  • El 9 de febreru de 2018 foi prindáu José María Guizar Valencia, alies Z-43, quien yera'l líder de la faición Vieya Guardia de Los Zetas, colo cual queda desmantelada esta parte del grupu. Con esta captura, el líder de la faición Cartelu del Nordeste, Juan Gerardo Treviño Chávez, alies El Güevu, queda como'l postreru líder de Los Zetas, anque esta faición yá funciona como una estructura independiente.[22]
  • El 4 de marzu de 2015 foi deteníu Omar Treviño Morales el Z-42, quien yera'l líder de los Zetas nel momentu y el postreru de los orixinales reclutados pol Cártel del Golfu.
  • Finalmente'l 14 de xunetu de 2013 Miguel Treviño Morales el Z-40 líder fundador y socesor de Heriberto Lazcano y unu de los homes más buscaos poles autoridaes mexicanes y Estauxunidenses ye interceptáu y deteníu por fuercies Militares y policía Federal coordinaos nun fuerte operativu de vixilancia, al traviés de trabayu d'intelixencia ensin realizar un solu disparu en Nuevo Laredo, Tamaulipas.
  • El 7 d'ochobre de 2012 Heriberto Lazcano Lazcano morrió ablayáu por elementos de l'Armada de Méxicu mientres vía un xuegu de béisbol. Nun comunicáu nel que s'inclúin dos fotografies, una de les cualos tomada nun anfiteatru y que correspuende al d'una persona con camisa negra y la otra ye un acercamientu a la cara del mesmu cadabre, la Secretaría de Marina de Méxicu repite qu'esisten nicios de la identidá de Lazcano, a pesar de que'l cadabre foi robáu por un comandu.[23]
  • El 6 d'ochobre de 2012, en Nuevo Laredo, la Marina detién a Salvador Alfonso Martínez Escobedo, alies “l'Esguil”, presuntu xefe rexonal de los Zetas en Tamaulipas, Nuevo León y Coahuila.
  • N'abril de 2012, l'Exércitu de Guatemala y la Policía Nacional Civil detienen en Izabal a la Familia Lorenzana; venceyada d'asociación ilícita con dichos grupos, acúsase-yos de traelos al país.
  • En marzu de 2012, l'Exércitu mexicanu ablaya a Gerardo Guerra Valdez, alies "La Guerra", quien actuaba como xefe de la plaza de Nuevo Laredo nel estáu de Tamaulipas.
  • Mientres el mes de febreru de 2012, l'Exércitu mexicanu esanicia a un líder del grupu identificáu col llamatu de "El Papa", nel conceyu de Cadereyta Jiménez en Nuevo León.
  • El 11 de xineru de 2012, la Marina aprehendió a Luis Jesús Sarabia Ramón y/o José Luis Sarabia, alies “Pepito Sarabia” o “Z-44” nes llendes de Nuevo León y Coahuila. El “Z-44” se desempañaba como xefe rexonal de Coahuila, Aguascalientes, San Luis Potosí y ye el terceru al mandu a nivel nacional.
  • N'avientu de 2011, elementos de la Secretaría de Marina prindaron en Córdoba, Veracruz, a Raúl Lucio Hernández Llechuga, meyor conocíu como "El Lucky", identificáu como unu de los líderes y fundadores de Los Zetas, que les sos operaciones delictives tomaben Veracruz, Oaxaca y Puebla. La Procuradoría Xeneral de Xusticia del Estáu de Tabasco, prindó a Alfredo Ceballos Ortiz, conocíu como "El Xel" o "La Vaselina", xefe de plaza del conceyu de Cárdenas, Tabasco. La Policía Federal prindó a Javier Amado Mercado Guerrero, “L'Indiu”, presuntu líder de Los Zetas en Poza Rica, Veracruz.
  • Mientres el mes de payares de 2011, l'Exércitu mexicanu informó de la captura de Santos Ramírez Morales, alies “Santos Sapu”, líder de Los Zetas en Tabasco. La captura de Francisco Javier Márquez de la Rosa, alies "El Panchu", importante operador na ciudá de Torreón, Coahuila. Coles mesmes, Tareck el Aissami, Ministru del Poder Popular pa Rellaciones Interiores y Xusticia de Venezuela, anunció la aprehensión del narcotraficante Maximiliano Bonilla Orozco, alies “el Valencianu”, enllaz de los Zetas de Méxicu qu'articulaba a otres organizaciones criminales de Centroamérica. La XI Primer Rexón Militar del Exércitu Mexicanu informó de la detención de José Guadalupe Cháirez Caldera, alies “El Llocu”, principal distribuidor de cocaína en Coahuila.
  • N'ochobre de 2011, la Marina captura a Carlos Arturo Pitalúa Carrillo, alies El Bam Bam, xefe de plaza en Veracruz. Elementos de la Marina Armada de Méxicu por aciu un minuciosu operativu nel estáu de Veracruz, prinden a Carmen del Consuelo Sáenz Márquez, alias Claudia, operadora financiera pa Los Zetas en Veracruz, Hidalgo, Oaxaca, Tabasco y Quintana Roo. Coles mesmes, siguen les aprehensiones de los implicaos na masacre nel Casino Royale en Monterrey.
  • Mientres setiembre de 2011, elementos de la Secretaría de Marina-Armada de Méxicu, llogren desmantelar una estensa rede de comunicaciones de Los Zetas nel estáu de Veracruz.[24] Ye prindada poles fuercies armaes Verónica Mireya Moreno Carreón, alies "La Vero" y/o "La Flaka", quien se desempeñaba como xefa de la plaza en San Nicolás de les Garza (Nuevo León).[25] La Marina captura de Marisol Llira Contreras o Marysol Llira Contreras, alies La Flaquita, quien taba en posesión de casi 5 millones de pesos n'efectivu, y quien ye l'actual pareya del segundu líder de Los Zetas en Nuevo León, el que llogró escapar de los efectivos castrenses nel mesmu operativu.
  • N'agostu de 2011, son prindaos Valdemar Quintanilla Soriano, alies "El Adal", identificáu como'l segundu operador financieru más importante a nivel nacional del grupu delictivu, Carlos Adán Muñoz Hernández, alies "El Michel", operador financieru de Los Zetas en Aguascalientes y Raúl García Rodríguez, conocíu como "El Suriegu", líder de Los Zetas en San Nicolás de les Garza (Nuevo León).
  • Mientres el mes de xunetu de 2011, Jesús Enrique Rejón Aguilar, meyor conocíu como "El Mamito", consideráu como unu de los líderes y el terceru al mandu de Los Zetas foi prindáu pola Policía Federal nel Estáu de Méxicu. El mesmu mes, ye prindáu Cristóbal Flores López, alies "El Golón", quien controlaba los conceyos de Anáhuac (Nuevo León) y Lampazos (Nuevo León), amás de Candeles (Coahuila).
  • En xunu de 2011, cai abatíu por Fuercies Federales unu de los líderes de Los Zetas en Nuevo León, Fernando Rodríguez Hernández, meyor conocíu como "El Fabulosu". Rodolfo Bautista, alies "La Calabaza", líder de la organización en Cancún ye deteníu pola Policía Federal. Albert González Peña o Franco Bonu Peña, meyor conocíu como "El Tigre", xefe de plaza nel estáu de Veracruz ye arrestáu polos federales. Raúl Eduardo Martínez Llugo, alies "La Chiva" ye deteníu en Nuevo León pol Exércitu Nacional. Víctor Manuel Pérez Izquierdo, meyor conocíu como "El Siete Llatas", líder de Los Zetas en Quintana Roo ye deteníu pola Policía Federal.
  • El mesmu mes de xunu de 2011, la Marina de Méxicu asegura un millonariu arsenal del grupu en Coahuila, asegúrense 204 armes llargues; 11 armes curties; 29,621 cartuchos; 778 cargadores; 15 granaes de fragmentación; dos granaes calibre 40 milímetros; 563 uniformes tipu camuflaje con logotipos de l'Armada; y equipu tácticu.
  • Mientres el mes de mayu de 2011, la Marina Armada de Méxicu prinda a José Manuel Díaz Guardado, alies "El Comandante 7", líder en Coahuila. Autoridaes ablayen a Rolando Veytia Bravo, xefe de Los Zetas nel puertu de Veracruz.
  • N'abril de 2011, ye arrestáu'l presuntu autor intelectual de la masacre de San Fernando (Tamaulipas), Martín Omar Estrada Lluna, meyor conocíu como "El Comandante Quilu", por aciu un operativu de la Marina Armada de Méxicu. Son arrestaos 32 integrantes de Los Zetas nel Estáu d'Hidalgo. Víctor Hugo Martínez Morales, alies "La Maza", contador del grupu delictivu nel estáu de Nuevo León ye prindáu con 10 millones de pesos en Saltillo, Coahuila. L'Exércitu Nacional Mexicanu ablaya a Juan Carlos Córdoba Ocaña meyor conocíu como "El Furcio", principal operador de Los Zetas en Guadalupe, Nuevo León.
  • Mientres marzu de 2011, ye prindáu por elementos castrenses Víctor Emmanuel Delgado Medrano, alies "El Chumil", líder de Los Zetas en Cancún, Quintana Roo. Los Federales prinden a Marcos Carmona Hernández, meyor conocíu como "El Cabritu", líder nel estáu d'Oaxaca.
  • En febreru de 2011, militares prinden a Sergio Antonio Mora Cortés, alies "El Toto" en Saltillo, Coahuila, líder del grupu en San Luis Potosí. Federales prinden a Luis Miguel Coloráu Ocejo, meyor conocíu como "L'Osu Coloráu", operador financieru en San Luis Potosí. La Marina captura a Sergio Mora Cortés, alies "El Toto", líder de la organización en San Luis Potosí. Militares prinden a Julián Zapata Espinosa meyor conocíu como "El Piolín" otru líder de San Luis Potosí. Exércitu abrasa a "El Comandante Lino", líder en Nuevo León.
  • Mientres el mes de xineru de 2011, Bernardo González Castillo, conocíu como "El Memín", líder en Quintana Roo, finó dempués d'enfrentamientu col Exércitu Nacional. Flavio Méndez Santiago, alies "El Mariellu", unu de los líderes de la organización ye deteníu por Fuercies Federales.
  • El 16 de payares de 2010 Elías Nieto Menéndez, El Maya, orixinariu de Palenque y que'l so cuerpu foi topáu dientro de bolses de plásticu sobre la carretera Picacho-Ajusco, al altor de la colonia San Nicolás II, en Tlalpan yera un presuntu líder del cártel de Los Zetas en Chiapas .

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Atrocidad Innegables.
  2. Medellín, Jorge (28 de marzu de 2004). Desierten 1,382 militares d'élite. L'Universal. http://www2.eluniversal.com.mx/pls/impreso/noticia.html?id_nota=109186&tabla=nacion. Consultáu'l 23 de setiembre de 2008. 
  3. Logan, Samuel (11 de marzu de 2009). Los Zetas: evolución d'una organización criminal. ISN. http://www.isn.ethz.ch/Digital-Library/Articles/Detail//?lng=en&id=97554. 
  4. Carter, Sara A. (26 d'ochobre de 2008). «FBI warns of drug cartelu arming». The Washington Times. http://washingtontimes.com/news/2008/oct/26/fbi-warns-of-cartelu-arming/. Consultáu'l 3 de payares de 2008. 
  5. Sánchez, Julian (8 de payares de 2008). «Cai "El Hummer", un fundador de Los Zetas». L'Universal. http://www.eluniversal.com.mx/nacion/163603.html/. Consultáu'l 8 d'ochobre de 2008. 
  6. Medellín, Jorge Alejandro (8 de payares de 2008). «Aseguren históricu arsenal en Tamaulipas». L'Universal. http://www.eluniversal.com.mx/nacion/163604.html/. Consultáu'l 8 d'ochobre de 2008. 
  7. «Históricu prindo d'arsenal en Tamaulipas». El Mileniu. 8 de payares de 2008. http://www.milenio.com/node/110346. Consultáu'l 10 de payares de 2008. 
  8. «golfu-de-los-zetas Con cobertores, se deslinda cártel del Golfu de Los Zetas». La Jornada. 9 de marzu de 2010. http://www.jornada.unam.mx/ultimas/2010/03/09/con-cobertores-se-deslinda-cartelu-del golfu-de-los-zetas. Consultáu'l 9 de marzu de 2010. 
  9. https://www.elpais.com.uy/mundo/cayo-mexico-narcu-z43-xefe-zetas.html
  10. Rodríguez Martínez, Marcu A.. «El poder de Los Zetas». Monografias. Consultáu'l 23 d'agostu de 2008.
  11. «La Jornada n'Internet: Confirma Marina la muerte de 'El Lazca', el xefe 'zeta'» (11 d'ochobre de 2012).
  12. «Confirma PGR captura de socesor de Osiel :: Méxicu :: esmas.com» (25 de xineru de 2010).
  13. «Confirmen muerte d'un 'zeta' :: Méxicu :: EsMas.com» (9 d'agostu de 2011).
  14. http://www.excelsior.com.mx/nacional/2016/08/12/1110597
  15. Gómez, Francisco (17 d'agostu de 2008). dientro;_entrenar en_coahuila/209970 Los ‘Zetas' per dientro; entrenar en Coahuila. Vanguardia. http://www.vanguardia.com.mx/diario/noticia/seguridá/nacional/los_zetas_per dientro;_entrenar en_coahuila/209970. Consultáu'l 18 d'agostu de 2008. 
  16. «Los Zetas, una estructura qu'amedrana» artículu en AlertaPeriodistica.com, del 31 d'avientu de 2008; consultáu'l 18 de setiembre de 2010.
  17. «xefe_de_los_zetas_en_pachuca,_fidalgu%253B_tien_19_anos-1034472.html http://archivo.vanguardia.com.mx/presenten_al xefe_de_los_zetas_en_pachuca,_fidalgu%253B_tien_19_anos-1034472.html». Consultáu'l 4 d'abril de 2016.
  18. 18,0 18,1 18,2 18,3 18,4 18,5 18,6 George W. Grayson: [«Copia archivada». Archiváu dende l'orixinal, el 5 d'agostu de 2012. Consultáu'l 16 de xunetu de 2012. “Y-Notes: Los Zetas: the ruthless army spawned by a mexican drug cartelu”. FPRI (Foreign Policy Research Institute), 13 de mayu de 2008; consultáu'l 11 de setiembre de 2009.
  19. Axudiquen a zetas el multihomicidio. 26 d'agostu de 2010. http://www.cuarto-poder.com.mx/%5CPagPrincipal_Noticia.aspx?idNoticia=104840&idNoticiaSeccion=3&idNoticiaSubseccion=5. Consultáu'l 26 d'agostu de 2010.  (enllaz rotu disponible n'Internet Archive; ver l'historial y la última versión).
  20. «El Piolín, presuntu asesín del axente Zapata, pertenez a Los Zetas», artículu en Univision, del 23 de febreru de 2011.
  21. «Atribúin a Zetas atentáu». Diariu. 26 d'agostu de 2011. http://www.diario.com.mx/notes.php?f=2011/08/26&id=120b01778y0d7y15ac4b5a187a92f6fc. Consultáu'l 26 d'agostu de 2011. 
  22. https://lasillarota.com/el güevu-el-ultimo-líder-de-los-zetas/213278
  23. Méxicu, L'Universal, Compañia Periodística Nacional.. «Marina confirma la muerte de 'El Lazca', líder de 'Los Zetas'».
  24. «Destrúin rede de comunicación utilizada por Los Zetas en Veracruz».
  25. http://www.milenio.com/cdb/doc/noticies2011/35827121af07a8b13c03cbc2bbc28f50 (enllaz rotu disponible n'Internet Archive; ver l'historial y la última versión).

Bibliografía editar

  • Fernández, Jorge: De los maras a Los Zetas. Méxicu: Random House, 2006.
  • Montemayor, Carlos (2004). «Ejército privaos». La Jornada (6 de marzu). [1]. 
  • Resa Nestares, Carlos (2004). El mitu de Los Zetas. p. 32. 
  • Veledíaz, Juan (2004). ABC de los Zetas, xénesis de los sicarios. p. 25. 
  • Hernández García Anabel (2010). Los señores del narcu. Grijalbo.

Enllaces esternos editar