Miguel Hidalgo y Costilla

Miguel Gregorio Antonio Ignacio Hidalgo y Costilla Gallaga Mandate y Villaseñor[3][4] (8 de mayu de 1753Corralejo de Hidalgo (es) Traducir – 30 de xunetu de 1811Chihuahua City) foi un sacerdote y revolucionariu novohispano que destacó empecipiando la primer etapa de la Guerra d'Independencia de Méxicu con un actu conocíu na historiografía mexicana como Berru de Dolores. Dirixó militar y políticamente la primer parte del movimientu independentista, pero tres una serie de derrotes foi prindáu'l 21 de marzu de 1811 y lleváu prisioneru a la ciudá de Chihuahua, onde foi xulgáu y fusiláu el 30 de xunetu.

Miguel Hidalgo y Costilla
Vida
Nacimientu Corralejo de Hidalgo (es) Traducir8 de mayu de 1753[1]
Nacionalidá España
Muerte Chihuahua City30 de xunetu de 1811[1] (58 años)
Sepultura Ángel de la Independencia (es) Traducir
Causa de la muerte mancada por arma de fueu
Familia
Padre Cristóbal Hidalgo y Costilla
Estudios
Estudios Universidá Michoacana de San Nicolás d'Hidalgo
Real y Pontificia Universidad de México (es) Traducir
Llingües falaes castellanu[2]
Oficiu sacerdote católicu, políticu, sacerdoterebel leader (en) Traducir
Llugares de trabayu Morelia, San Felipe (es) Traducir, Dolores Hidalgo y Guadalajara
Emplegadores Universidá Michoacana de San Nicolás d'Hidalgo  (1779 –  1792)
Serviciu militar
Graduación Xeneralísimu
Lluchó en Independencia de Méxicu
Creencies
Relixón Ilesia Católica
Cambiar los datos en Wikidata
Miguel Hidalgo en Guadalaxara antes de la batalla de la Ponte de Calderón.
Xuramentu de la Universidá Michoacana de San Nicolás d'Hidalgo, entós llamáu "Colexu de San Nicolás Obispu". Esta escuela foi'l alma mater de Miguel Hidalgo.
Josefa Ortiz de Domínguez, esposa del correxidor de Querétaro y promotora de la combalechadura.

Primeros años editar

Miguel Hidalgo y Costilla nació na Facienda de San Diego de Corralejo, Pénjamo (Guanajuato), el 8 de mayu de 1753;[5] foi'l segundu de cuatro fíos del matrimoniu formáu por Cristóbal Hidalgo y Costilla, alministrador de Corralejo, y Ana María Gallaga. Foi bautizáu col nome de Miguel Gregorio Antonio Ignacio, na capital de Cuitzeo de les Naranxales el 16 de mayu de 1753.

En xunu de 1765 Miguel Hidalgo al pie del so hermanu José Joaquín partió a estudiar al Colexu de San Nicolás Obispu,[6] allugáu en Valladolid, capital de la provincia de Michoacán. El colexu fuera fundáu en 1547 por Antonio de Mendoza y Pacheco, primer virréi de Nueva España, quien apurrió la universidá y l'edificiu onde s'agospiaba a los miembros de la Compañía de Xesús, que instituyeron cátedres de llatín, derechu y estudios sacerdotales. Foi nesta casa onde los hermanos Hidalgo estudiaron hasta 1767.[7]

El 25 de xunu de 1767 los xesuites fueron espulsaos de los territorios del Imperiu español por órdenes del rei d'España Carlos III, y el so ministru, el conde de Floridablanca. El colexu permaneció cerráu unos meses y en avientu volver# a entamar les clases.[8]

Nesta institución, Hidalgo estudió lletres llatines, lleó a autores clásicos como Cicerón y Ovidio, y a otros como San Jerónimo y Virgilio. A los diecisiete años d'edá yá yera maestru en filosofía y teoloxía, polo qu'ente los sos amigos y condiscípulos ganóse'l llamatu d'El Foín, pola astucia qu'amosaba en xuegos intelectuales. Aprendió'l idioma francés y lleó a Molière, autor a quien años más tarde representaría nes xornaes teatrales qu'él mesmu entamaba siendo párrocu de Dolores. Gracies al contautu que tuvo colos trabayadores de la so facienda na so infancia, la mayoría d'ellos indíxenes, Hidalgo aprendió munches de les llingües indíxenes falaes en Nueva España, principalmente otomí, náhuatl y purépecha, una y bones la zona de Pénjamo yera una de les rexones con mayor diversidá de grupos indíxenes y de contautu ente'l mundu nativu y l'español. Toos estes conocencies dexaron a Miguel Hidalgo impartir clases de llatín y filosofía al empar que siguía los sos estudios. Una vegada que los remató, trabayó nel so alma mater dende 1782 a 1792, munches vegaes como tesoreru, otres como maestru y dende 1788 como rector.[9]

Invasión francesa a España en 1808 editar

La invasión francesa a España, en 1808, produció nel virreinatu la crisis política de 1808 en Méxicu, carauterizada pol derrocamientu del virréi José de Iturrigaray a manes de los españoles, siguíu de la captura y execución de políticos allegaos a les idees independentistes, como Francisco Primu de verdá y Ramos y el flaire peruanu Melchor de Talamantes. En llugar de Iturrigaray foi nomáu un militar alcalaíno, Pedro de Garibay, quien en mayu de 1809 foi sustituyíu pol arzobispu de Méxicu, Francisco Xavier de Lizana y Beaumont. N'avientu d'esi mesmu añu afayó la Conxura de Valladolid, combalechadura que'l so únicu fin yera crear una xunta que gobernara al virreinatu n'ausencia de Fernando VII, presu en Bayonne. Los culpables fueron arrestaos y sentenciaos a muerte, pero l'arzobispu virréi perdonó-yos la vida condergándo-yos a cadena perpetua, razón pola que Lizana foi destituyíu n'abril de 1810 pola Xunta de Sevilla. Como nuevu virréi foi designáu un militar participante de la batalla de Bailén, el teniente coronel Francisco Xavier Venegas de Saavedra.[10]

En 1808 se documentó en Dolores la llegada d'un axente francés al serviciu del xeneral Moreau, enemigu de Napoleón. L'axente dio'l so nome como Octaviano D'Almíbar, dixo que taba en misión camín de los Estaos Xuníos y n'ochobre del mesmu añu sumió ensin dexar buelga dalguna.

Cuando Andalucía cayó en manes de los franceses, na primavera de 1810 toa España yá taba en poder del exércitu napoleónicu. L'Archidiócesis de Zaragoza, encargada de los asuntos relixosos en tola metrópolis, ordenó a los párrocos de tol imperiu predicar en contra de Napoleón[ensin referencies]. Hidalgo siguió esta orde.

La combalechadura en Querétaro editar

Mentanto, en Querétaro xestábase una combalechadura entamada pol correxidor Miguel Domínguez y la so esposa Josefa Ortiz de Domínguez, y tamién participaben los militares Ignacio Allende, Juan Aldama y Mariano Abasolo. Allende encargar de convencer a Hidalgo de xunise al so movimientu, una y bones el cura de Dolores tenía amistá con personaxes bien influyentes de tol Bajío ya inclusive de la Nueva España, como Juan Antonio Riañu, intendente de Guanajuato, y Manuel Abad y Queipo, obispu de Michoacán. Por estes razones considerábase qu'Hidalgo podría ser un bon dirixente del movimientu. Hidalgo aceptó, y púnxose como fecha d'entamu pal movimientu'l 1 d'avientu, día de la Virxe de San Juan de los Llagos, onde munchos españoles axuntar a comerciar nuna feria cercana a Querétaro. Allende propunxo más tarde faelo'l 2 d'ochobre, por cuestiones militares y estratéxiques.

Llucha independentista editar

Na primer selmana de setiembre aportó a Veracruz el virréi Francisco Xavier Venegas, quien de momentu recibió información alrodiu de una combalechadura contra'l gobiernu real español en Méxicu. L'intendente de Guanajuato, Juan Antonio Riañu, ordenó al comandante de la plaza investigar sobre aquellos rumores, y el 11 de setiembre realizó una redada en Querétaro que'l so fin yera prindar a los responsables. Llogróse arrestar a Epigmenio González y xiróse orde de aprehensión en contra de Allende, qu'escapó a una población del Bajío.

Per mediu del alcalde de Querétaro, Balleza, Doña Josefa foi informada de la captura de los Ibarra y dispúnxose a prevenir a Fidalgu sobre'l peligru que corríen. Pero antes de salir a Dolores foi zarrada nuna habitación pol so home, por que nun avisara a los conspiradores. Sicasí, la correxidora pudo contautar con Allende al traviés de Balleza, pa informar a propósito a Hidalgo.

El Berru de Dolores editar

Nes primeres hores del 16 de setiembre, Allende llegó a la casa cural de Dolores, onde Hidalgo se topaba pernoctando. En espertándolo y charrar, amás de tomar chocolate caliente pol clima fríu d'esi tiempu, dambos decidieron llanzase a la llucha armada primero que los españoles destruyeren los sos planes. Alredor de los cinco de la mañana Hidalgo, usando la campana de la parroquia, convocó a la misa patronal del pueblu y dio'l Berru de Dolores, colo qu'empezó formalmente la llucha pola independencia de Méxicu.

 
Fernandu VII d'España, que la so partida favoreció l'entamu de la llucha encabezada por Hidalgo. Pintura de Francisco de Goya.

Primeres victories del exércitu insurxente editar

Con pocu más de 6000 soldaos, Hidalgo, acompañáu de Allende, Aldama y Abasolo empecipió la llucha. En pocos díes entró ensin nenguna resistencia en Celaya, Salamanca y Acámbaro,[11] onde foi proclamáu como capitán xeneral de los exércitos sublevaos. N'Atotonilco, entró al santuariu local y tomó l'estandarte de la virxe de Guadalupe, símbolu del so movimientu.

Toma de la Alhóndiga de Granaditas editar

En Guanajuato el cura Hidalgo comandó el 28 de setiembre la llamada Toma de la Alhóndiga de Granaditas. Al entrar na ciudá intentó amedranar al intendente de Guanajuato, el so vieyu amigu Juan Antonio Riañu. Pero'l marín español arrenunció d'apurrir la plaza ensin arramar sangre, prefirió axuntar al reximientu local p'acuartelase na bodega más grande de tola provincia: l'Alhóndiga de Granaditas, onde tamién se rexuntaron miembros de les families más fanegueres de la ciudá. Hidalgo ordenó a Allende, (brazu armáu del movimientu), llanzar a les sos tropes contra l'edificiu. Tres más de cinco hores de combate, l'intendente salió a lluchar cuerpu a cuerpu, pero morrió d'un balazo que-y solmenó un indíxena. Unu de los abogaos, quien llegalmente tenía de quedase al cargu de la intendencia n'ausencia del titular,[12] intentó apautar colos insurxentes y alzó una bandera blanca en señal de paz, y la tropa rebalba cesó l'ataque. El coronel García de la Corona, comandante militar de la plaza, mató al rexidor y reinició les aiciones béliques. Con ayuda d'un mineru barretero llamáu Juan José de los Reyes Martínez, y moteyáu El Pípila, que asitióse una llosa de piedra amarrada sobre'l so llombu y con una tea encendida na mano derecha, avanzando pechu a tierra y aguantando l'ataque de los soldaos españoles, untó de brea la puerta de la bodega la cual darréu quemó. L'exércitu insurxente y los militares al mandu de Allende y Aldama pudieron enfusar na alhóndiga, y una vegada dientro mataron a tolos españoles, tanto ciudadanos como militares. Darréu diose'l saquéu de la ciudá, colo que los insurxentes pudieron consiguir fondos pa batalles posteriores.[13]

Valladolid (güei Morelia) y Toluca, en poder de los insurxentes editar

Valladolid, capital de Michoacán y una de les ciudaes más influyentes del virreinatu, foi'l siguiente oxetivu d'Hidalgo y la so tropa, quien salieron de la ciudá de Guanajuato el 3 d'ochobre, y a los pocos díes diose parte na capital de la intendencia michoacana. Tolos fanegueros, principalmente españoles, empezaron a fuxir selmanes antes de tomar de la ciudá, sobremanera pola conocencia del pillaje que realizara l'exércitu cuando tomaron Guanajuato. El 17 de octubre Hidalgo entró a la ciudá cola so tropa y tomó parte del patrimoniu del episcopáu local. Pal 20 d'ochobre xunir a Ignacio López Rayón en Tlalpujahua, y más tarde, esi mesmu día, faló con José María Morelos, en Charo. Esti sacerdote, otrora exalumno so, pidió permisu pa lluchar, y a lo postrero convertiríase nel socesor d'Hidalgo al mandu de la llucha. Toluca cayó en poder de los insurxentes el 25 d'ochobre y na capital se rumoraba qu'una meyora de los insurxentes yera inevitable.

Batalla del Monte de les Cruces editar

 
Misiva que da la esplicación d'evitar l'ataque a la Ciudá de Méxicu Cuartel Xeneral de Celaya, Guanajuato, Méxicu, 13 de payares de 1810

Na mañana del 30 d'ochobre, Torcuato Trujillo enfrentó a los insurxentes na batalla del Monte de les Cruces, aición na que los realistes, inferiores en númberu de soldaos, fueron ganaos por más de 80 000 insurxentes, quien sicasí perdieron gran númberu d'efectivos. El pasu siguiente pa la tropa yera tomar la Ciudá de Méxicu, pero Hidalgo, queriendo evitar una masacre como la socedida en Guanajuato, unvió a los sos emisarios a axustar col virréi Francisco Xavier Venegas el 1 de payares. Tres el refugu sufiertu per parte del virréi, Hidalgo duldó. La presión de Allende nun fixo efeutu y decidió retirase al Bajío pa siguir la llucha.[14] El 7 de payares, depués de la retirada, Hidalgo foi vencíu pol brigadier y capitán xeneral de San Luis Potosí, Félix María Calleja, na batalla de Aculco. [[Ficheru:Misiva que da la esplicación d'evitar l'ataque a la Ciudá de Méxicu (1810).t

Separación d'Hidalgo y de Allende editar

Hidalgo y Allende decidieron dixebrase pa siguir cola llucha. El cura de Dolores coló a Valladolid, onde se cometieron masacres d'españoles y saqueos contra les propiedaes de los peninsulares, situación que se repitió en Guadalaxara, a onde Hidalgo llegó'l 22 de payares. La capital de la intendencia de Jalisco cayó en manes del xefe insurxente José Antonio Torres, el mesmu día de la derrota en Aculco, esto ye, el 7 de payares. Allende, mentanto, fortificar na Alhóndiga de Granaditas, onde entá taben dellos prisioneros españoles. Cuando se supo de la proximidá de Calleja y l'intendente de Puebla, Manuel Flon, Allende ordenó la execución de los reos. El 26 de payares, Calleja y Flon atacaron Guanajuato, recuperando asina la ciudá minera. Allende, Aldama y Jiménez xunir a Hidalgo en Guadalaxara'l 8 d'avientu.

 
Mapa de la Campaña d'Hidalgo.

Victories de Félix María Calleja del Rei editar

Calleja recibió órdenes del virréi Venegas pa tomar Guadalaxara y acabar asina colos insurxentes. En xuniéndose con Flon de nuevu, Calleja empecipió la marcha escontra Guadalaxara al empecipiar l'añu de 1811. En xineru, los realistes prindaron delles poblaciones importantes de la intendencia de Jalisco, como Zapopan y San Blas, ciudá portuaria onde foi vencíu'l cura José María Mercado, quien pereció al intentar escapar.

Batalla de la Ponte de Calderón editar

Calleja fixo acampar a les sos tropes nuna paraxa cercana a Guadalaxara, conocíu como Ponte de Calderón. El 17 de xineru, Hidalgo, acompañáu de Allende, Rayón, Aldama y Jiménez, avanzaron escontra la Ponte de Calderón pa enfrentar a Calleja, nun fechu conocíu como batalla de Ponte de Calderón, na que nun principiu la situación foi favorable a los insurxentes, pero depués de la esplosión d'un carru de pólvora, propiedá de la tropa de José Antonio Torres, los realistes empezaron a ganar ventaya al puntu de faer fuxir a los insurxentes n'escorribanda, quien na retirada perdieron dineru, pertrechos y efectivos.

Captura d'Hidalgo editar

 
Bandera del Doliente d'Hidalgo, prindada nes nories de Baján.

Hidalgo y Allende, los dos principales xefes de la insurrección armada, amontaron les sos diferencies arriendes de la derrota na Ponte de Calderón. Inclusive, Allende confesó haber estructurado un plan pa envelenar[ensin referencies] al «fistol del cura», como llamaba a Hidalgo.[15] En alcordándolo con Aldama, Abasolo y Rayón, alcordóse desaposiar a Hidalgo del mandu militar na Facienda de Pabellón, Aguascalientes, el 25 de febreru, cuando los insurxentes disponer a fuxir a Estaos Xuníos, pa mercar armamentu y siguir la llucha. Xustamente per aquellos díes, Allende recibió comunicación d'Ignacio Elizondo, antiguu realista agora militante nes fuercies revolucionaries, pero nun yera más qu'un espía del gobiernu virreinal. Elizondo convidó a los caudiellos de la insurrección a detenese na so zona d'influencia, conocida como les Nories d'Acatita de Baján, asitiáu na frontera de Coahuila y Texas, entós parte del virreinatu novohispano.

 
Prisión en Mapimi, Durango onde foi encarceláu Miguel Hidalgo dempués de la so captura.

El 21 de marzu, Hidalgo llegó a les nories, pa folgar un pocu y siguir el camín a l'Alta California. Primero llegó'l contingente de Abasolo y los sos soldaos, quien fueron prindaos polos efectivos españoles. Poco dempués, y ensin decatase de la captura de Abasolo, Allende, el so fíu Indalecio, Aldama y Jiménez baxaron d'un coche escoltáu por dellos capitanes. En ufiertándo-yos daqué de comer, fueron aprehendidos, pero Allende opunxo resistencia y Elizondo mató al so fíu. Finalmente apaeció Hidalgo, a caballu y escoltáu por pocos homes, que la so prinda foi más senciella que les anteriores realizaes, Tres enlistar a tolos presos, Elizondo unvió parte a la ciudá de Méxicu y en pagu foi nomáu coronel. Los reos fueron treslladaos a Mapimi, Durango y de ende fueron unviaos a Chihuahua, capital de la intendencia más cercana, onde se-yos siguiría xuiciu. Ignacio Elizondo foi premiáu col grau de Coronel del Exércitu Realista, pero año más tarde sería executáu a cuchellaes, cuando dormía a un llau del llechu del río San Marcos, na provincia de Texas, pol teniente Miguel Serrano, quien reconoció al home qu'apurrió a los caudiellos de la Guerra d'Independencia de Méxicu.[ensin referencies]

Allende, Aldama y Jiménez fueron atopaos culpables del delitu d'alta traición, y condergóse-yos a muerte en mayu del mesmu añu. Abasolo apurrió datos adicionales sobre la insurxencia que dexaron llevar a cabo redaes onde se llogró material pa compensar el movimientu. La so collaboración, sumada a los esfuercios de la so muyer, llograron conmutar la so condena a la de prisión perpetua en Cádiz, España, onde morrió en 1816 de tuberculosis pulmonar. Mientres, en Chihuahua, Allende, Aldama y Jiménez fueron pasaos poles armes pel costazu na plazula de la ciudá'l 26 de xunu, más tarde los sos cuerpos fueron degollaos y les sos cabeces enxaulaes. Hidalgo foi enteráu d'esta noticia la mesma nueche de la execución. Díes dempués, l'obispu de Durango ordenó'l procesu pa degradar al ex párrocu de Dolores de la so condición sacerdotal, como s'esplica nel siguiente estremáu; d'esta forma, Hidalgo quedaría llibre del fueru eclesiásticu ante les autoridaes civiles pa poder llevar a cabu la so execución.

Los procesos inquisitorial y xudicial editar

 
Portada de llibru Xuiciu de Don Miguel Hidalgo y Costilla que contién el desenllaz del xuiciu de Miguel Hidalgo y Costilla. El documentu ye bien pocu conocíu porque foi una donación a la Biblioteca Gómez Morín del Institutu Teunolóxicu Autónomu de Méxicu.

Miguel Hidalgo tuvo dos xuicios: unu eclesiásticu, ante'l Tribunal de la Inquisición, y darréu, un xuiciu militar, ante'l Tribunal de Chihuahua, que lo condergó a muerte.[16]

Respectu al Xuiciu Inquisitorial, abrir en xunetu de 1800, por acusaciones del frai Joaquín Huesca, causa que foi archivada y reabierta en setiembre de 1810, cuando españó'l movimientu insurxente.[17]

El 13 d'ochobre de 1810, el Tribunal de la Inquisición retomó les constancies del xuiciu inquisitorial y emplazó por edictu a Hidalgo por que pudiera defendese ante les acusaciones que se-y formularen. L'edictu d'allugamientu tuvo como propósitu informar a Hidalgo: primero, que l'Inquisidor fiscal presentó ante'l Tribunal de la Inquisición, un procesu qu'empecipió en 1800 y que siguiera hasta 1809. Segundu, que se probaron los delitos de herexía y apostasía y considerábase-y "sediciosu, cismáticu y herexe".[18] Terceru, que conforme a doce proposiciones o acusaciones formales; probóse'l delitu d'apostasía. La Inquisición alegó la so participación na direición del movimientu armáu, "predicar errores contra la fe", afalar a la sedición, sofitándose na relixón, en nome y devoción de María de Guadalupe y Fernando Séptimu.[18] L'edictu citó a Hidalgo por que compareciera nel términu de trenta díes y, en casu de nun comparecer, siguiríase-y la causa por rebeldía y escomulgaríase-y a él y a les sos secuaces. Finalmente, pa la Inquisición, Hidalgo foi escomulgáu, a pesar de qu'impugnó l'edictu.[17]

Dempués de la aprehensión, poner sol mandu de Nemesio Salcedo, quien foi xefe de Chihuahua, que formó les causes contra los insurxentes, polo que los unvió a Chihuahua. La llegada d'Hidalgo a Chihuahua foi'l 25 d'abril de 1811. Nemesio Salcedo comisionó una Xunta militar compuesta por Juan José Ruiz de Bustamante pa les sumarias y a Ángel Abella, alministrador de correos pa les causes ya interrogatoriu qu'empezaron el 7 de mayu.[17]

Na primer declaración, el Cura Hidalgo prometió dicir verdá no que supiera y fuera preguntáu, acordies cola declaración orixinal del Padre Fidalgu ante los sos xueces; amás alegaba qu'hasta esa fecha nun sabía la causa de la so prisión.[19]

Hidalgo declaró ser capitán xeneral de la causa Insurxente y que yera'l que tenía'l mandu políticu supremu del movimientu, hasta'l momentu en que se-y obligó a apurrir el mandu a Allende, dempués de la derrota de la Ponte de Calderón.[19] Acordies cola Declaración del Padre Fidalgu ante los xueces, confesó: llevantar al exércitu; fabricar moneda en Zacatecas; haber construyíu cañones y armes, fabricáu municiones, y depuestu autoridaes, europees o criollas, que nun siguíen el so partíu.[19]

 
Monumentu a Hidalgo nel llugar onde tuvo la cárcel que la allugó en 1811 en San Pablo, Chihuahua (Güei Cd. Meoqui)

El 8 de mayu de 1811, na so segunda declaración, Hidalgo foi cuestionáu alrodiu de les causes pa empecipiar el movimientu insurxente y confesó: «tener un enclín a la Independencia, que describió como precipitada polos acontecimientos de Querétaro». Tamién, de forma sorprendente, Hidalgo fai responsable de la causa independentista; pero ensin faer mención de la so parte relixosa. Hidalgo, en tou momentu, trató de biforcar los elementos relixosos de los sos convencimientos y actos personales ya inclusive aceptó que nun yera posible conciliar los sos actos col Evanxeliu. Arriendes d'ello, dende l'entamu del movimientu, nun predicó o exerció la so función eclesiástica. La so única asociación cola relixón foi l'estandarte de la Virxe de Guadalupe, lo que pudiera traducise nuna transgresión a la Ilesia, esto ye, utilizar imáxenes relixoses p'afalar a la guerra. Hidalgo, tamién, confesó ordenar la execución d'españoles pa complacer al exércitu que taba principalmente compuestu pol pueblu. Col propósitu de poner en marcha'l movimientu; pos él nun tenía control ante'l movimientu popular desbordante.[19]

Finalmente, cuando se-y preguntar alrodiu de les causes del movimientu pa defender al reino ante la Invasión francesa; Hidalgo contestó que yera razón fundada'l derechu como ciudadanu de defender la so patria, cuando s'atopaba en riesgu de perdese. Ángel Avella, dio por zarráu l'interrogatoriu, con 43 entrugues, ensin perxuiciu de siguilo si fora necesariu, acordies cola so carta a Francisco Salcedo.[17]

La intervención de la xurisdicción eclesiástica, nun consultó a la Inquisición y degradóse a Hidalgo pol cuerpu eclesiásticu, encabezáu pol canónigu Fernández Valentín, quien foi comisionado pa proceder pol obispu de Durango Francisco Javier d'Olivares. La sentencia de degradación foi expedida na mañana del 27 de xunetu de 1811 y collo desaposióse de la so invistidura sacerdotal a Miguel Hidalgo y apurrióse-y a l'autoridá militar por que fuera executáu.[20]

Hidalgo, foi xulgáu pol Tribunal de Chihuahua, ensin más que les acusaciones de les declaraciones el llicenciáu Rafael Bracho, como auditor, dictaminó y pronunció la sentencia del conseyu de guerra que presentó al comandante Salcedo el 3 de xunetu de 1811 nel sentíu de qu'Hidalgo yera reu d'alta traición y mandante de gabuxos homicidios, teniendo de morrer por ello, previa la degradación eclesiástica.[17]

Dempués de la degradación, Abella lleó a Hidalgo la sentencia de muerte del tribunal militar y pronunciao el 26 de xunetu de 1811 pol comandante Salcedo. La xunta de guerra que xulgó a Hidalgo tuvo formada pol coronel Manuel Salcedo, los tenientes coroneles Pedro Nicolás Terraces, José Joaquín Ugarte y Pedro Nolasco Carrasco, el capitán Simón Elías González y el teniente Pedro Armendáriz.[17]

Muerte editar

 
Sitio exactu del fusilamiento de Miguel Hidalgo y mural conmemorativo nel Palaciu de Gobiernu de Chihuahua.

Primero que llegara'l momentu de ser executáu, Hidalgo confesar col cura Juan José Baca y comulgó, polo que quedó llibre de toa escomunión.[21] A l'amanecida del 30 de xunetu de 1811, cuando llegó la hora del fusilamiento (que tendría llugar nel patiu del antiguu Colexu de los Xesuites en Chihuahua, entós habilitáu como cuartel y cárcel y que na actualidá ye'l Palaciu de Gobiernu de Chihuahua), pidió que non -y vendaran los güeyos nin lu dispararen pel costazu (como yera la usanza al fusilar a los traidores). Pidió que lu dispararen a la so mano derecha, que punxo sobre'l corazón del llau esquierdu. Hubo necesidá de dos descargues de fusilería y dos tiros de gracia disparaos a espetaperru contra'l so corazón p'acabar cola so vida, dempués de lo que un comandante tarahumara, d'apellíu Salcedo, cortó-y la cabeza d'un solu tayo con un machete, pa recibir una bonificación de venti pesos. Darréu, el so cuerpu foi soterráu na capiya de San Antonio del templu de San Franciscu d'Asís, na mesma ciudá de Chihuahua, y la so cabeza foi unviada a Guanajuato y asitiada na Alhóndiga de Granaditas, en cada esquina y dientro d'una xaula de fierro, xunto a les d'Ignacio Allende, Juan Aldama y Mariano Jiménez, onde permaneció por diez años.

Honores editar

En 1821 el so cuerpu foi desenterráu en Chihuahua y, xunto cola so cabeza, soterróse-y nel Altar de los Reis, de la catedral Metropolitana de la Ciudá de Méxicu. Finalmente, dende 1925 reposa nel Ángel de la Independencia, na capital. En 1869 foi alzáu nel so honor el Estáu d'Hidalgo siendo la so capital Pachuca.

 
Plaza Don Miguel Hidalgo y ruta de la llibertá, Cd. Meoqui, Chihuahua

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. 1,0 1,1 Afirmao en: Encyclopædia Britannica Online. Identificador Encyclopædia Britannica Online: biography/Miguel-Hidalgo-y-Costilla. Apaez como: Miguel Hidalgo y Costilla. Data de consulta: 9 ochobre 2017. Llingua de la obra o nome: inglés.
  2. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  3. José M. de la Fuente (1979). Fidalgu íntimu: apuntes y documentos pa una biografía del beneméritu cura de Dolores, d. Miguel Hidalgo y Costilla. Gobiernu del Estáu de Méxicu. «Fueron los sos padres, don Cristóbal Hidalgo y Costilla [...] y doña Ana María Gallaga Mandate Villaseñor y Lomelí»
  4. Fe de Bautismu d'Hidalgo
  5. Tinajero, 1994; 80.
  6. En 1845 foi renombráu a Universidá Michoacana de San Nicolás d'Hidalgo, n'honor a Hidalgo, quien foi'l so alumnu, maestru y rector.
  7. «Colexu de San Nicolás d'Hidalgo». Consultáu'l 8 de febreru de 2008.
  8. «Espulsión de los xesuites de los dominios españoles». Consultáu'l 8 de febreru de 2008.
  9. «facultá.shtml Certificáu d'estudios de Miguel Hidalgo». Consultáu'l 8 de febreru de 2008.
  10. Colexu Miraflores. «Los últimos años de Iturrigaray». Consultáu'l 25 de xineru de 2008.
  11. Gobierno Federal (ed.): «Hidalgo, Xeneralísimu, Acámbaro, Gto.». Méxicu 2010 Bicentenariu. Consultáu'l 5 de setiembre de 2010.
  12. Según les lleis de la Corona española, y específicamente a les ordenances dictaes por Carlos III en 1786, parte de les Reformes borbóniques en Nueva España.
  13. Lucas Alaman historiador y autor de la obra la Independencia de Méxicu, y que nesi tiempu tenía 18 años, foi testigu d'estes otomíes cometíes como la menta y describe na so obra, actos de pillaje y barbarie nunca vista antes nel virreynato. «Asalto y toma de la Alhóndiga de Granaditas». mexicodesconocido.com. Consultáu'l 13 de febreru de 2008. (enllaz rotu disponible n'Internet Archive; ver l'historial y la última versión).
  14. Esisten desalcuerdos sobre la razón o razones que fixeron a Hidalgo tomar esta decisión. Una d'elles ye la proximidá d'un alcuentru militar coles fuercies de Calleja. Otros historiadores afirmen que d'habese tomáu Méxicu, los insurxentes provocaríen un saquéu enforma mayor al de Guanajuato, al que se vería sumada la plebe capitalina, y que la decisión del cura quixo evitar esto. Lucas Alamán esplica que la Inquisición prindó a los fíos y a la vilba de Manuel Hidalgo, hermanu del cura, y que Venegas amenació con degollalos si los insurxentes avanzaben
  15. J.Y. Hernández y Dávalos. «El fistol del cura». Consultáu'l 18 de febreru de 2008.
  16. Hernández y Dávalos, Juan, Coleición de documentos pa la historia de la guerra d'independencia de Méxicu de 1801 a 1821, edición facsimilar de la 1877.
  17. 17,0 17,1 17,2 17,3 17,4 17,5 PALAFOX, F. I. (2010). Llibertá y tradición: el xuiciu inquisitorial y la causa militar contra Miguel Hidalgo. (J. UNAM, Ed.) Méxicu, Méxicu.
  18. 18,0 18,1 «Edictu publicáu pola Inquisición emplazando al cura Miguel Hidalgo a comparecer en trenta díes, 1810, Ochobre 13», en Chavarri, Juan, op. cit., páxs. 126-129.
  19. 19,0 19,1 19,2 19,3 Archivu Xeneral de la Nación (AGN), Causa Militar contra Miguel Hidalgo y Costilla, Carta de Nemesio Salcedo a Ángel Abella, 6 de mayu de 1811. El AGN publicó copies y versiones paleográfiques completes de les constancies de la causa militar siguida contra Hidalgo na siguiente direición electrónica, según consulta realizada'l 14 de febreru de 2010: http://www.agn.gob.mx/independencia/paleografias/Causes%20militar%20y%20eclesiastica%20contra%20Miguel%20Hidalgo%20y%20Costiella%203.html Archiváu el 24 de xunu de 2009 na Wayback Machine.
  20. “Sentencia de Degradación del Cura Hidalgo”, en Chavarri, Juan N., Hidalgo, 1971, op. cit., páxs. 182-184, tomada de Méxicu y les sos Revoluciones, de José María Luis Mora, t. III, páxs. 142-144.
  21. Fusilamiento de Miguel Hidalgo y Costilla.

Bibliografía editar

Enllaces esternos editar

Ye obligatoriu indicar l'idioma de Wikisource.