Un Patriarca ye'l obispu que preside una sede, en principiu de fundación apostólica, o una parte d'ella que practica un determináu ritu. Esti títulu ye utilizáu por delles denominación cristianes, ente elles les Ilesies ortodoxes, la Ilesia católica, la Ilesia copta y les otres Ilesies ortodoxes orientales, la Ilesia husita, nes que los obispos de mayor rangu fueron denominaos patriarques, sacante La Ilesia de Xesucristu de los Santos de los Últimos Díes, na cual esti títulu utilizar pa designar otru oficiu dientro del Sacerdociu de Melquisedec.

Patriarca
cargu y cargo eclesiástico (es) Traducir
obispu y cabeza de una diócesis (es) Traducir
Xurisdicción ensin valor
Institución patriarcado (es) Traducir
Llista list of current popes and patriarchs (en) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata
Modelu d'escudu d'armes de los patriarques católicos que nun son cardenales.

Patriarques nel Imperiu Romanu editar

 
San Juan Crisóstomo y san Gregorio Nacianceno, patriarques de Constantinopla, iconu del sieglu XVIII.

Nos primeros sieglos de la hestoria cristiana tratábase como 'padre' o 'patriarca' a tolos obispos, pero, dende'l sieglu V, foi acutar el títulu de patriarca pa los obispos de cinco diócesis que teníen autoridá cimera a la de los metropolitanos.[1][2]

El Concilio de Nicea I (325) aprobó la yá esistente organización eclesiástica según la cual l'obispu de la capital de la provincia romana (el "obispu metropolitanu") tenía cierta autoridá sobre los otros obispos de la provincia. Amás aprobó nel so canon 6 la tradición según la cual los obispos de Roma, Alexandría y Antioquía teníen autoridá sobre más d'una provincia.[3]

El Concilio de Calcedonia (451) confirió al obispu de Constantinopla autoridá sobre los trés diócesis romanes de Tracia, Ponto y Asiana.[4] El Concilio de Constantinopla I (381) yá decidiera que l'obispu de la capital imperial «tendría primacía d'honor, dempués del obispu de Roma, yá que Constantinopla ye la Nueva Roma», dándo-y un rangu cimeru a los d'Alexandría y Antioquía, mas ensin atribuyi-y xurisdicción sobre una diócesis civil. Alexandría tenía la diócesis d'Exiptu y Antioquía la de Asiana con dos esceición, una y bones el mesmu Concilio de Calcedonia reconoció a Xerusalén autoridá sobre los trés provincies de Palestina (lo que'l Conciliu d'Éfesu (431) había-y negáu),[5][6] y el Conciliu d'Éfesu declarara la ilesia de Xipre independiente d'Antioquía.[7][8] En dómina posterior l'emperador Lleón III el Isáurico, en llucha contra'l papa sobre la iconoclasia, quitó-y en 740 la xurisdicción sobre Grecia y el sur d'Italia, tresfiriéndola al obispu de Constantinopla.[9][10] Al oeste d'estos territorios, lo poco que l'imperiu romanu/bizantín tenía so'l so dominiu perder totalmente cuando nel añu 715 los lombardos conquistaron el Exarcado de Rávena, polo que los emperadores y los concilios del imperiu nunca especificaron les diócesis civiles asignaes al obispu de Roma.

A estos cinco patriarques (Roma, Constantinopla, Alexandría, Antioquía y Xerusalén) conocer darréu como la Pentarquía.

Los patriarques orientales tres el Cisma d'Oriente editar

A partir de 1054, antes de la separación de les Ilesies llatina y griega poles disputa del Patriarca de Constantinopla Miguel Cerulario col Papa Lleón IX, los cánones de Calcedonia pa la organización eclesiástica pierden el so usu orixinal. Per una parte, el Patriarca d'Occidente, con tola so feligresía, queda fora de la organización eclesial griega, y, por otra, la perda de territorios a manes de los musulmanes, faen que'l pesu de los patriarcaos de Xerusalén, Alexandría y Antioquía sía menor, y el de Constantinopla adquier definitivamente'l gobiernu efectivu de la Ilesia d'Oriente, adquiriendo plenu significáu l'apellativu de Patriarca Ecuménicu, qu'usó dende Calcedonia. Pa completar la Pentarquía disuelta na Cisma, primero sumir a esti grupu al patriarca de Kiev, que depués va ser sustituyíu pol de Moscú.

Los patriarques de la Ilesies orientales autocéfalas editar

 
S.S. Elías II, Patriarca de la Ilesia Ortodoxa Xeorxana.

Ente los sieglos XI y XV, algamaron esti rangu los titulares de les Ilesies dependientes de Constantinopla que fueron declarándose disciplinariamente independientes del Patriarca Ecuménicu. Anguaño, son nueve les Ilesies ortodoxes autocéfalas que'l so primer xerarca gocia del rangu patriarcal:

  1. Patriarcáu Ecuménicu de Constantinopla, primero en rangu y dignidá.
  2. Patriarcáu Ortodoxu d'Alexandría, segundu patriarcáu tocantes a rangu.
  3. Patriarcáu Ortodoxu d'Antioquía, tercer patriarcáu tocantes a rangu.
  4. Patriarcáu Ortodoxu de Xerusalén, cuartu patriarcáu tocantes a rangu.
  5. Patriarcáu de Moscú.
  6. Patriarcáu de Xeorxa.
  7. Patriarcáu de Serbia.
  8. Patriarcáu de Rumanía.
  9. Patriarcáu de Bulgaria.

Patriarques de les Ilesies non calcedonianas editar

A lo llargo de la historia una parte de los obispaos orientales sufrieron les divisiones creaes poles querelles cristolóxiques, partiéndose les sos feligresíes ente los que sosteníen el credo espresáu en Calcedonia y los que confesaben el credo nestoriano, el monofisita o'l monotelista. Asina, por casu, les sedes d'Echmiadzín (Armenia), Mtskheta-Tblisi (Xeorxa) y Seleucia-Ctesifonte —anguaño en Bagdag (Iraq)— vienen ostentando'l títulu de Catholicós, equivalente al de Patriarca, dende'l sieglu IV, anque nun fueron reconocíos pol concilio de Calcedonia por non tar representaes en dichu concilio poles razones desusdiches. Estes Ilesies son conocíes como Iglesias non calcedonianas y nun tán en comunión col Patriarca Ecuménicu de Constantinopla. Darréu tuvieron divisiones y uniones, bien col Patriarca Ecuménicu (por casu, el Katholikós de los Xeorxanos), bien col Papa (por casu, el Catholicós d'Armenia).

Estos patriarcaos «non calcedonianos» son los siguientes:

Nel casu de los patriarcaos coptu y siríacu, estos surdieron mientres el sieglu VI, de resultes de la cisma monofisita qu'afectó a les sedes d'Alexandría y Antioquía y que dieron orixe a la duplicidad de xerarquíes y la nacencia d'estes ilesies nacionales contraries a la ilesia oficial del imperiu (Ilesia ortodoxa).

La sede d'Adís Abeba (Etiopía) algama'l títulu patriarcal en 1948, cuando la Ilesia copta d'Alexandría reconoz la so autocefalia. Igualmente, la sede d'Asmara n'Eritrea pasa a ser patriarcal en 1993, tres la segregación d'esta nación d'Etiopía y la reconocencia per parte del Abuna etíope de la autocefalia de la Ilesia d'Eritrea.

Patriarques de la Ilesia católica editar

Na actualidá, la Ilesia católica tien dos clases de patriarques: reales y nominales. Ente los primeres reconócense delles sedes orientales, alredor de les cualos entámense unes Ilesies católiques orientales, y trés patriarcaos nominales llatinos.

Los patriarques católicos orientales son:

Los patriarques llatinos (titulares) son los de:

Fueron abolíos los anteriores patriarcaos llatinos de:

Patriarques católicos orientales editar

Los Patriarques orientales son escoyíos polos obispos de los sos respeutivos ritos, cola aprobación del Papa, quien-yos apurre'l paliu simbólicu de la so dignidá. Ye de destacar queal títulu de «Patriarca d'Occidente», como prueba de la voluntá d'acercamientu a la Ilesia ortodoxa.

Sobre ellos, nel decretu Orientalium Ecclesiarum de 1964, dizse:

Col nome de Patriarca oriental desígnase l'Obispu a quien pertenez la xurisdicción sobre tolos Obispos, ensin salvar los Metropolitanos, sobre'l cleru y el pueblu del propiu territoriu o ritu, acordies coles normes del derechu y ensin perxuiciu del primáu del Romanu Pontífiz. Uquier que se constituya un Xerarca de ritu determináu, fora de les llendes del territoriu patriarcal, permanez amestáu a la Xerarquía del Patriarcáu del mesmu ritu, según les normes del derechu. Anque cronológicamente unos sían posteriores a otros, los Patriarques de les Ilesies orientales son toos iguales na dignidá patriarcal, anque se guarde ente ellos la precedencia d'honor llexítimamente establecida. Según la perantigua tradición de la Ilesia, los Patriarques de les Ilesies orientales han de ser honraos d'una manera especial, yá que cada unu preside'l so patriarcáu como padre y cabeza del mesmu. Por eso, esti santu Sínodu establez que los sos derechos y privilexos sían restauraos según les tradiciones antigües de cada Ilesia y los decretos de los concilios ecuménicos. Estos derechos y privilexos son los mesmos qu'había nel tiempu de la unión ente Oriente y Occidente, anque haya qu'afaelos de dalguna manera a les condiciones actuales. Los Patriarques colos sos sínodos constitúin la última apelación pa cualquier clase d'asuntos del so patriarcáu, ensin escluyir el derechu d'alzar nueves diócesis y de nomar Obispos del so ritu dientro de les llendes del so territoriu patriarcal, salvo'l derechu inalienable del Romanu Pontífiz d'intervenir en cada unu de los casos. Lo que se diz de los Patriarques tamién vale, según les normes del derechu, pa los Arzobispos mayores que presiden una Ilesia particular o ritu. Siendo la institución patriarcal una forma tradicional del gobiernu ente les Ilesies orientales, deseya'l Concilio santu y ecuménicu qu'onde faiga falta se erijan nuevos patriarcaos, que la so constitución acutar al Concilio ecuménicu o al Romanu Pontífiz.
(nn. 7-11)

Patriarques llatinos editar

Na Ilesia llatina estendióse tamién el costume de llamar patriarcáu a les sedes que la so fundación deber a unu de los apóstoles o evanxelistes. Por casu, n'Italia trátase-y de Patriarca al arzobispu de Venecia (vease Patriarcáu de Venecia, see fundada por San Marcos) y en Portugal al arzobispu de Lisboa (dignidá dada nel sieglu XVIII; vease Patriarcáu de Lisboa); dambos títulos son puramente nominales y ensin nengún poder xurisdiccional nes sos respeutives naciones.

Tres el descubrimientu d'América estableciéronse otros dos patriarcaos nominales:

Tamién estos dos patriarques namái lleven el títulu de forma nominal, yá que son nomaos pol Papa y nun tienen nengún poder real de xurisdicción patriarcal sobre les Ilesies americanes o asiátiques, como sí lo tienen los primeres.

Ver tamién editar

Referencies editar

Enllaces esternos editar