Santa Lena, Ascensión y Tristan da Cunha[1] (n'inglés, Saint Helena, Ascension and Tristan da Cunha) ye un territoriu británicu d'ultramar, compuestu por diversu islla allugaes nel Atlánticu sur, al oeste d'África.

Santa Lena
territoriu británicu d'ultramar
bandera de Santa Elena (es) Traducir
Himnu nacional God Save the King
Alministración
Nome oficial St Helena, Ascension & Tristan da Cunha (en)
PaísBandera del Reinu Xuníu Reinu Xuníu
Capital Jamestown
Philip Edward Rushbrook
Llingües oficiales inglés
División
Xeografía
Coordenaes 15°55′28″S 5°43′05″W / 15.9245°S 5.7181°O / -15.9245; -5.7181
Superficie 394 km²
Demografía
Población 5633 hab. (2016)
Densidá 14,3 hab/km²
Economía
Moneda libra de Santa Elena (es) Traducir y llibra esterlina
Más información
Códigu telefónicu +247, +290 y +27
Códigu ISO 654 / SHN / SH
Estaya horaria UTC±00:00
Cambiar los datos en Wikidata

Los principales territorios insulares que componen esta entidá territorial son la islla Santa Lena, onde s'alluga Jamestown que ye'l principal centru pobláu y capital del territoriu, la islla Ascensión y el grupu d'islles de Tristan da Cunha. Ye de destacar la enorme distancia qu'hai ente les islles: ente Ascensión y Santa Lena hai 1300 quilómetros, y de esta postrera a Tristan da Cunha más de 2700 quilómetros.

Hasta l'añu 2009, esti territoriu foi llamáu Santa Lena y Dependencies (Saint Helena and Dependencies n'inglés) o a cencielles Santa Lena. Sicasí, el 1 de setiembre d'esi mesmu añu, entró en vixencia una nueva constitución qu'estableció l'actual nome y apurrió igual estatus a cada territoriu insular.[2] La islla de Santa Lena ye mundialmente conocida por haber sío'l llugar onde foi exiliáu y onde morrió Napoleón Bonaparte en 1821.

Historia editar

Dende'l puntu de vista xeolóxicu les islles tienen orixe volcánicu. Santa Lena, Ascensión y Tristan da Cunha fueron colonies de la corona inglesa, anque fueron afayaes por esploradores portugueses ente 1502 y 1504.

Descubrimientu portugués editar

Los portugueses atoparon Santa Llena despoblada, con gran bayura d'árboles y agua fresco. Los portugueses recoyeron madera, fruta y vexetales, y construyeron una capiya y una o dos cases. Anque nun formaron un asentamientu permanente, la islla convertir nun puntu crucial de camín pa reponer cebera nos viaxes que los portugueses faíen dende Asia. Un inglés, Sir Francis Drake aportó probablemente a esta islla a la fin del so viaxe de circunnavegación del globu (1577-1580).[3] Los ingleses siguieron llegando a la islla y dalguna vegada atacaron a los navíos portugueses. Per otra parte, el holandeses quixeron faese cola islla pa desenvolver el comerciu col Alloñáu Oriente. Realizaron una reclamación formal en 1633, pero nun consiguieron asitiase na islla y en 1651 abandonar definitivamente a favor de la colonia del Cabu de Bona Esperanza.

Colonización británica editar

 
'Una vista de la ciudá y de la islla de St. Lena perteneciendo a Compañía Británica de les Indies Orientales', grabáu en 1790

En 1657 los ingleses, ensin faer casu a les reclamaciones portugueses de soberanía, apoderar de la islla. Ye cuando a la Compañía Británica de les Indies Orientales concedióse-y el gobiernu de Santa Lena por Oliver Cromwell[4] y al añu siguiente la Compañía decidió fortificar y colonizar la islla con llabradores. El primer gobernador, el capitán John Dutton, llegó en 1659, y asina se convirtió na segunda colonia británica más antigua dempués de Bermudes. El fuerte foi completáu y construyéronse numberoses cases. Dempués de la Restauración de la Monarquía n'Inglaterra en 1660, la Compañía de les Indies Orientales recibió l'aprobación real de fortificar y colonizar les islles. El fuerte foi renombráu James Fort y la ciudá Jamestown n'honor al duque de York, que más tarde sería Xaime II d'Inglaterra.

Por cuenta de los cambeos xeopolíticos, toles islles pasaron a formar parte del Reinu Xuníu, como colonies del Imperiu Británicu. L'asentamientu más importante, la islla de Santa Lena, foi gobernada pola Compañía de les Indies Orientales dende 1659. La islla fíxose internacionalmente famosa por ser el llugar del exiliu de Napoleón Bonaparte, que vivió ellí dende ochobre de 1815 hasta la so muerte'l 5 de mayu de 1821. En 1834 la islla convertir en colonia de la corona pol Acta de Gobiernu de la India de 1833. La islla d'Ascensión recibió una guarnición el 22 d'ochobre de 1815 de la Royal Navy. Nel final de la Era de la Vela, adquirió importancia como llugar de suministru de carbón pa barcos. Pola mesma razón, Tristan da Cunha foi anexonada faciéndola depender de la Colonia del Cabu.

La unión política ente estes colonies empezó a tomar forma'l 12 de setiembre de 1922, cuando la Islla d'Ascensión convertir nuna dependencia de Santa Lena. Tristan da Cunha, que yera la menos habitada y entá güei nun supera los 300 habitantes, tamién pasó a depender el 12 de xineru de 1938. Los trés islles compartieron una rellación constitucional hasta que'l 1 de setiembre de 2009 toles islles pasaron al mesmu estatus y el nome del territoriu camudó a "Santa Lena, Ascensión y Tristan da Cunha".

Segunda Guerra Mundial y presencia militar editar

 
Edimburgu de los Siete Mares, capital de Tristan da Cunha.

Mientres la Batalla del Atlánticu na Segunda Guerra Mundial y nos siguientes años, les islles sirvieron de base pa patrullar que combatíen los submarinos alemanes.

Estaos Xuníos y Reinu Xuníu inda operen conxuntamente l'aeropuertu de la Royal Air Force na islla d'Ascensión, que tamién sirve pa comunicaciones, centru d'intelixencia y navegación. Una de los cinco estaciones terrestres de la Rede GPS ta alcontrada n'Ascensión.

Gobiernu y política editar

 
Georgetown, capital d'Ascensión

Trátase d'un Territoriu Británicu d'Ultramar (British Overseas Territories), territorios pertenecientes o reclamaos pol Reinu Xuníu que nun formen parte integrante del mesmu. Santa Lena ta incluyida na llista ellaborada pola Organización de les Naciones Xuníes de descolonización.

El Xefe d'Estáu ye'l soberanu del Reinu Xuníu; na actualidá ostenta esti títulu La so Maxestá la Reina Sabela II. El Xefe de Gobiernu ye'l Gobernador y Comandante en Xefe, que ye designáu pol monarca; esiste un Conseyu Executivu que funciona como gabinete y ye dirixíu pol gobernador, dos miembros ex officio y seis miembros escoyíos pol Conseyu Llexislativu.

Esiste un Conseyu Llexislativu unicameral, que ta formáu por 15 escaños, incluyendo'l voceru o voceru, tres miembros ex officio y doce miembros escoyíos por aciu votación popular por un periodu de cuatro años. Nun esisten los partíos políticos dende 1976 y tolos miembros son independientes ensin afiliación política.

Esiste una Corte Suprema dientro de la dependencia. La Constitución actual rixe dende'l 1 de setiembre de 2009.

Constitución editar

 
Casa del Gobiernu de Ascension

La Orde de Constitución de Santa Lena, Ascensión y Tristan da Cunha de 2009 (una Orde de Conseyu del concilio priváu del Reinu Xuníu) impusó una nueva constitución pal territoriu, qu'empezó a funcionar el 1 de setiembre de 2009. Anque incluyía a Ascensión y Tristan da Cunha como partes idéntiques del territoriu xunto con Santa Lena, la constitución ta estremada en tres capítulos, unu per cada parte del territoriu. Santa Lena tien un gobernador y un conseyu llexislativu, ente que Tristan da Cunha y Ascensión tien caúna un alministrador y un conseyu de la islla. Destaca la inclusión na constitución (pa cada parte del territoriu) de los "derechos y llibertaes fundamentales del individuu".[2]

Parte Representante de
la corona
Consejo
Plantía:Xeodatos Santa Lena Santa Lena Gobernador de Santa Lena Conseyu Llexislativu de Santa Lena
Plantía:Xeodatos Islla Ascensión Alministrador de la Islla d'Ascensión Conseyu de la Islla d'Ascensión
  Tristan da Cunha Alministrador de Tristan da Cunha Conseyu de la Islla de Tristan da Cunha

Santa Lena tamién tien un conseyu executivu. El gobernador de Santa Lena ye'l representante de la corona británica pa tol territoriu. Los trés partes del territoriu comparten el mesmu Xulgáu, y la mesma Corte Suprema y la Corte d'Apelación.

Organización político-alministrativa editar

La dependencia estremar en tres unidaes alministratives:

Alministrativa
Área
Área
km²
Población (2008) Centru Alministrativu ISO code
alpha-2
ISO code
alpha-3
Plantía:Xeodatos Santa Lena Santa Lena 122 4,255 Jamestown SH SHN
  Ascensión 91 1,122 Georgetown AC ASC
  Tristan da Cunha 207 284 Edinburgh of the Seven Seas TA TAA
Total 420 5,661 Jamestown SH SHN

Xeografía editar

 
Mapa de la dependencia de Santa Lena, Ascensión y Tristan da Cunha.
 
Fotografia en Santa Lena de la tortúa residente Jonathan alredor de 1900, con un prisioneru de la guerra de los bóers.

La islla de Santa Lena tien una superficie de 121 km². Otres islles que pertenecen a esti territoriu son la Islla d'Ascensión y l'archipiélagu de Tristan da Cunha, consistente na islla homónima y les Islles Gough, Inaccesible y el grupu de les Islles Nightingale. Toes estes islles son d'orixe volcánicu, bien serrapatoses, lo que torga práuticamente l'agricultura, apenes con un 13% del terrén cultivable. El puntu más altu ye'l picu de Queen Mary's en Tristan da Cunha (2060 m).

El clima de la islla ye tropical, templáu por cuenta de la influencia marina. Tristan da Cunha ye más fría que Santa Lena, pero tien práuticamente les mesmes carauterístiques.

Comunicaciones editar

 
RMS St Helena en James Bay, pela rodiada de Santa Lena

Caúna de los trés islles principales tien un cai o un pequeñu puertu, asitiáu nes ciudaes principales (Georgetown, Jamestown y Edinburgh). Esiste un aeródromu militar na Islla Ascensión (RAF Ascension Island) con vuelu regulares ente RAF Brize Norton nel Reinu Xuníu y RAF Mount Pleasant nes Islles Malvines. El so usuariu principal ye la RAF, anque tamién se producen dellos vuelos civiles. La islla Ascensión ye tamién utilizada polos militares estauxunidenses (quien suministra a la base col MV Ascension) y ye un llugar que sirve d'aterrizaxe d'emerxencia al Programa del Tresbordador Espacial. Na actualidá nun hai aeródromu na islla de Santa Lena, pero propúnxose un aeropuertu civil y ta previstu que sía abiertu en 2015, con vuelos escontra y dende Sudáfrica.[5] La islla de Tristan d'Acuña ta coneutada namái per mar.

Telecomunicaciones editar

Cable and Wireless apurre'l serviciu de telecomunicaciones nel territoriu. Santa Lena tien el prefixu internacional +290 que, dende 2006, Tristan da Cunha comparte. Los númberos de teléfonu tienen cuatro dígitos de llargor. Los númberos empiecen con 1-9, con 8xxx tán acutaos pa Tristan da Cunha y los 2xxx pa Jamestown.[6] La islla Ascension tien el prefixu de llamaes +247 y tamién tienen númberos de cuatro dígitos na islla.[7] La islla Ascension tamién tien un amplia instalación de retresmisiones pa comunicaciones internacionales d'onda curtia con África y América del Sur. Prefixu de radio:ZD9.

Corréu editar

La islla Ascension, Tristan da Cunha y Santa Lena tamién publiquen los sos propios sellos, qu'apurren unos importantes ingresos. Caúna de los trés islles principales del archipiélagu tien el so propiu códigu postal de la Royal Mail:

  • Islla Ascension: ASCN 1ZZ
  • Santa Lena: STHL 1ZZ
  • Tristan da Cunha: TDCU 1ZZ

El postreru Royal Mail ShipRMS St Helena — fai la ruta con Ciudá del Cabu (y menos frecuentemente col Reinu Xuníu, y dacuando cola Badea Walvis en Namibia) a les islles. Espérase que la ruta caltener hasta la inauguración del aeropuertu na islla de Santa Lena.

Tráficu de vehículos editar

Santa Lena tien 138 kilometres (86 mi) — 118 kilometres (73 mi) asfaltaos y 20 kilometres (12 mi) ensin asfaltar — de carreteres. Tristan da Cunha tien aproximao 10 kilometres (6.2 mi) de carreteres asfaltaes, ente qu'Ascension tien redolada a 40 kilometres (25 mi) asfaltaos.[8] Cada islla tien el so propiu sistema de rexistru de propiedá de vehículos. El tráficu conduz pela esquierda nos trés partes del territoriu, al igual que se fai nel Reinu Xuníu.

Demografía editar

La mayor parte de la población habita na islla de Santa Lena, con un total de 5157 habitantes. 850 aproximao viven na capital, Jamestown. Otres 1122 persones viven n'Ascensión, de les cualos más de 500 viven na capital, Georgetown. En Tristan da Cunha viven alredor de 284 persones.

Los grupos étnicos qu'esisten na islla son descendientes d'africanos (50%), blancos (25%) y descendientes de chinos (25%). La relixón anglicano constitúi la mayoría, pero esisten comunidaes católiques, bautistes, adventistes del Séptimu Día y Testigos de Xehová (ye'l llugar onde hai mayor proporción de testigos de Jehová nel mundu, 1 por cada 29 habitantes).

Cultura editar

Festividaes editar

Fecha Nome Notes
1 de xineru Añu nuevu El 2 de xineru tamién ye festivu si'l 1 de xineru cai en domingu; el 3 de xineru tamién ye festivu si'l 1 de xineru ye sábadu.
Marzu-abril Vienres Santu
Marzu-abril Llunes de Pascua
3ᵉʳ llunes d'abril Cumpleaños de la Reina El cumpleaños de Sabela II ye'l 21 d'abril.
21 de mayu Día de Santa Lena
Mayu o xunu Día de l'Ascensión Solo n'Ascensión y Tristan da Cunha
Mayu o xunu Llunes de Pentecostés
Mayu o xunu Día de la caza d'aguarones Solo en Tristan da Cunha
14 d'agostu Día del Aniversariu Solu en Tristan da Cunha
Últimu llunes d'agosto Fiesta del Bancu d'Agostu Solu en Santa Lena y Ascensión
25 d'avientu Navidá
26 d'avientu Boxing Day Si'l 26 d'avientu ye domingu, el Boxing Day celébrase'l 27 d'avientu.

Galería d'imáxenes editar

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. «Santa Lena» en «Lo que queda por descolonizar 50 años dempués de la resolución de la ONX», BBC Mundo, 14 d'avientu de 2010.
  2. 2,0 2,1 «The St Helena, Ascension and Tristan da Cunha Constitution Order 2009» (inglés). The Constitution (in the Schedule to the Order (2009). Consultáu'l 24 de xineru de 2014.
  3. Drake and St Helena, privately published by Robin Castell in 2005
  4. «History: St. Helena homepage».
  5. «Remote UK island colony of St Helena to get airport» (inglés). BBC (3 de payares de 2011).
  6. «St Helena and Tristan da Cunha» (inglés). World Telephone Numbering Guide.
  7. «Ascension» (inglés). World Telephone Numbering Guide.
  8. «St Helena, Ascension and Tristan da Cunha» (inglés). The World Factbook. CIA.

Enllaces esternos editar

 
Wikipedia
[[:en:|Wikipedia n'inglés ye una versión de Wikipedia nun idioma que fálase nesti país. Pues visitala y contribuyir.