Torrijos

conceyu de la provincia de Cuenca (España)

Torrijos ye un conceyu y una llocalidá española de la provincia de Toledo, na comunidá autónoma de Castiella-La Mancha. Asítiase al norte de la ciudá de Toledo, nuna depresión ente los ríos Tajo y Alberche. Ye la capital natural d'una estensa zona conocida col nome de contorna de Torrijos. Llenda al este col términu de Barcience, al norte con Novés, al oeste colos d'Alcabón y Santo Domingo-Caudilla y al sur col términu de Gerindote.[2]

Torrijos
Alministración
País España
AutonomíaBandera de Castiella-La Mancha Castiella-La Mancha
Provincia provincia de Toledo
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Torrijos (es) Traducir Juan José Gómez-Hidalgo (es) Traducir
Nome oficial Torrijos (es)[1]
Códigu postal 45500
Xeografía
Coordenaes 39°59′00″N 4°16′53″W / 39.983333333333°N 4.2813888888889°O / 39.983333333333; -4.2813888888889
Torrijos alcuéntrase n'España
Torrijos
Torrijos
Torrijos (España)
Superficie 17 km²
Altitú 529 m
Llenda con Gerindote, Santo Domingo-Caudilla, Novés y Barcience
Demografía
Población 13 885 hab. (2023)
- 6588 homes (2019)

- 6878 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia de Toledo
0.66% de Castiella-La Mancha
0.03% de España
Densidá 816,76 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
torrijos.es
Cambiar los datos en Wikidata

La población del conceyu, que cunta con una superficie bien amenorgada, xubió mientres los últimos años, a una media averada de mil habitantes por deceniu, magar escontra mediaos de los años 2000, l'aumentu de la inmigración amontó la crecedera, cuntando en 2005 con una población averada de 2500 inmigrantes.

Historia editar

Edá Antigua editar

La fundación de Torrijos remóntase a tiempu inmemoriales, anque'l fechu de la so denominación paez proceder del términu romanu "turris" torre, lo cual ye indicativu de la esistencia de dalgún elementu defensivu en tiempu de Roma.[3]

Ensin dulda, el ser pasu importante d'Ávila a Toledo fizo que s'asitiara una población o guarnición pa proteición de les tropes y defensa de tola zona.

Edá Media editar

La dómina de la invasión visigoda foi importante pal poblamientu de Torrijos, yá que la so proximidá a la capital de la España d'entós, Toledo, fizo que se formara una población de ricos colonizadores que s'apoderaron de les zones más granibles. Eso demuéstrase pola esistencia d'una serie de topónimos referíes a llugares xeográficos con clara ascendencia visigoda, como son Les Suertes. Los visigodos teníen por costume sortear les tierres ente los sos pobladores o ente aquellos que participaren na conquista, d'ende esta denominación.

Darréu, a la entrada de los musulmanes na península ibérica, Torrijos convertir nuna población na qu'ellos apoderen la ciudá. Establecer na zona conocida col nome de Puerta de Maqueda, y entá na actualidá aprecia l'urbanismu típicu d'una ciudá árabe, con cais estreches y trabancoses, adarves o caleyones ensin salida, según una serie de nomes que nos faen recordar la esistencia d'esta población, como son El Moro, El Oriente, El Norte, Las Vistillas, El Sol, La Corrala, etc. Igualmente esiste una paraxa conocida col nome d'El Cerro de la Mora, o del Moro, que de los dos formes conozse, nel camín a la ciudá de Fuensalida.

Na famosa batalla de Las Navas de Tolosa, en 1212, amás del monarca Alfonsu VIII, intervieno na so ayuda l'arzobispu de Toledo Jiménez de Rada, a quien tres la sonada victoria, el rei regalar, pasando darréu a propiedá del cabildru de la catedral, lo cual duró hasta finales del sieglu xv, en que foi adquirida por Gutierre de Cárdenas.

Una de les etapes más interesantes de la población torrijeña correspuende al reináu de Pedru I. Foi esti monarca quien mandó construyir un alcázar o palaciu, que foi regaláu a la so muyer amiga María de Padilla, palaciu que sirvió mientres sieglos como conventu de monxes concepcionistas.

Nel sieglu xv conoció Torrijos la residencia del monarca Xuan II en distintes ocasiones, por cuenta de la hexemonía d'Álvaro de Luna contra'l que llevantaron los nobles toledanos esixendo al rei que retirara'l so favor a esti condestable. El monarca, que s'atopaba en Torrijos, manda que se ponga cercu a Toledo, pero ante la presencia del marqués de Villena y de Pedro Girón decide retirase.

Igualmente'l maestrazgo de Calatrava queda vacante pola mor del fallecimientu del Maestre, surde un bracéu ente los dos pretendientes, Pedro Girón y l'infante d'Aragón, don Alfonso. La mayoría de les poblaciones sofitaron a Girón, pero Torrijos opúnxose, siendo ella solamente la que sofitó al infante don Alfonso. Pero la nominación recayó en Pedro Girón, polo qu'una vegada que tomó posesión del cargu dirixir a Torrijos realizando una serie de falcatrúes y actos que supunxo la muerte de dellos torrijeños. Non conforme con ello escaló numberoses viviendes llevándose bastantes riqueces, según munchos deteníos a Toledo.

Ye dignu de reseñase la esistencia d'una población xudía importante, yá que la so aljama faise constar en numberosos documentos, especialmente no que se refier al pagu de los impuestos. Nun se sabe dende cuando esistía esta población, pero lo cierto ye que se sabe de la esistencia d'una sinagoga no que güei ye la cai d'El Cristu, y la capiya esistente foi nun principiu sinagoga xudía, que pasó a poder de la Corona de Castiella tres el decretu d'espulsión. Pero darréu adquirir Gutierre de Cárdenas, creándose nel so llugar un hospital. Hasta apocayá esistió un restu de la muralla que sirvía de zarramientu a la judería, o zona de residencia de los hebreos, que, por un error imperdonable, en 2006, dexóse que se derrumbar cuando se faíen una obres de reforma na carretera.

Los xudíos pasaron a tener otra judería no que güei ye la cai de Xibraltar Español, anque más amenorgada y senciella, cola so sinagoga y mataderu.

La población xudío y morisco cuntó con dos alhamas y dos sinagogues. Una d'elles tresformóse darréu nel Hospital de la Santísima Trinidá, más tarde en colexu y, finalmente, en capiya d'El Cristu del Sangre. La Colexata construyir nuna antigua mezquita, pos tamién los musulmanes tuvieron dos mezquites.

Por Torrijos pasaron numberosos monarques y personaxes de la nobleza, una y bones la estratéxica situación ente Ávila y Toledo facer pasu obligáu. Merez destacar la presencia d'Alfonsu XI, del so fíu Pedru I, que celebró fiestes nesta población pola nacencia de la so fía. Equí pasó temporaes la so esposa amiga María de Padilla, cola que tuvo a la so fía Beatriz. Paez ser que'l palaciu que construyó regalar a María, que pasó darréu a los sos descendientes. Tamién conoció la presencia de Xuan II, d'Enrique IV y Isabel la Católica.

Tres estos acontecimientos Torrijos adquier un gran protagonismu, pos en tiempos de los Reis Católicos, el contable mayor del reinu, Gutierre de Cárdenas, compra al cabildru de Toledo esta ciudá, nomándola darréu villa.

Edá Moderna editar

A finales del sieglu xv, Gutierre de Cárdenas adquier Torrijos al Cabildru toledanu, pasando a la categoría de villa, concedida nel añu 1482, llevantándose un rollu, que sumió a empiezos del sieglu xix, de resultes de lo ordenao na Constitución de Cádiz.

A partir d'entós los señores de Maqueda realicen una serie d'actividaes que faen de Torrijos una verdadera ciudá.

 
La Colexata de Torrijos, mandada construyir por Teresa Enríquez.

Son los sos años de rellumanza, que correspuenden a finales del sieglu xv y empiezos del xvi, pos foi cuando se realizaron les grandes obres arquiteutóniques, delles sumíes. Construyéronse la colexata, el palaciu de los Señores de Maqueda (sumíu), el monesteriu de Santa María de Jesús (retruque de Juan Guas del monesteriu de San Juan de los Reis de Toledo, güei namái queden restos), l'Hospital de la Consolación o Hospital de Fuera (sumíu), la muralla (sumida), el palaciu de Pedru I (reconstruyíu) y l'Hospital de la Santísima Trinidá (solamente resten la capiya y el claustru). Cuando sumen los señores de Maqueda, la vida torrijeña pasa por años de decadencia, pos la serie de monarques que reinen n'España precisen grandes cantidaes de dineru pa soportar la serie de lluches con distintes naciones europees.

Col descubrimientu d'América hubo numberosos torrijeños qu'emigraron. La espulsión de los moriscos foi bien negativa pa sociedá torrijeña, yá que yeren ellos fundamentalmente quien trabayaben el campu y dedicábense a la construcción.

L'actividá de los sieglos modernos decayó de la mesma manera que lo fixo'l restu de la nación, pasando per años de verdadera necesidá. Mientres los sieglos xvi, xvii, xviii, y empiezos del xix, Torrijos garrasti a una situación de pasividá apoderada por una floxedá económica, coles mesmes que d'inactividá carauterística d'una decadencia xeneral.

Edá Contemporánea editar

La llegada del sieglu xix tien dos circunstancies distintos: per un sitiu la entrada na península ibérica de les fuercies napoleóniques, que s'apoderen de numberoses obres d'arte, destrúin múltiples edificios de gran valor, como'l monesteriu franciscanu de Santa María de Jesús de Torrijos, una xoya artística, obra de Juan Guas. Per otru llau empecípiase nesta población una recuperación de l'actividá económico y empresarial, por causa de nueves arribaciones de persones entamadores procedentes de distintes rexones españoles, especialmente del País Vascu, que detecten posibilidaes en Torrijos. Constrúyese'l ferrocarril, qu'ufierta munches más posibilidaes de too tipu p'alzar l'actividá financiera. Sume tamién el señoríu de los duques de Maqueda de resultes de l'aprobación de la Constitución de 1812, colo qu'esti señores pierden la so facultá de nomar los cargos municipales. Ye por esta dómina cuando la muralla sume según el rollu, símbolu de llibertá municipal, de resultes d'una midida adoptada nes Cortes de Cádiz.

Una vegada espulsaos los franceses, nun terminen les guerres, pos apaecen les llamaes Guerres Carlistes, onde destaca'l cura de Alcabón, Lucio Dueñes, guerrilleru de Torrijos, que lluchó bravamente en defensa de la relixón. La Desamortización ye otru de los sucesos que traxeron delles novedaes a la sociedá torrijeña, pos persones de gran importancia nel futuru facer con enormes propiedaes de la contorna. Detéctase la primer llegada de xitanos que van constituyir un grupu étnicu que se va caltener hasta los nuesos díes.

 
Plaza d'España en 1930

Empecípiase'l sieglu xx con una rápida elevación d'establecimientos comerciales ya industriales. Llega la eletricidá a les cases, el teléfonu y l'agua domiciliario. Pero esiste un descontentu na sociedá, qu'adulces va xenerando una situación d'inestabilidá social por causa de les enormes diferencies qu'hai ente unes y otres. Vese un descontentu n'España, y llégase al añu 1931 en que s'aprueba una nueva Constitución. Sume la monarquía y establezse la República. Torrijos vive momentos difíciles, pos los conflictos ente izquierdes y dereches son frecuentes, llegando a numberosos enfrentamientos.

La llegada de la Guerra Civil ye inevitable. Torrijos atópase en territoriu republicanu, pero'l 22 de setiembre de 1936 les tropes franquistes tomen esta población. Per un sitiu y por otru prodúcense numberosos fusilamientos.

Concluyida la guerra, Torrijos pasa por años difíciles. Pero adulces nótase una renacencia de l'actividá económica. Les décades de 1950, 1960 y 1970 alcen el nivel económico y cultural. L'actividá renaz.

Pero va ser a partir de la década de 1980 cuando se ve que la meyora ye irrefrenable. Créanse numberoses empreses de too tipu y la construcción empecipia un rellanzamientu imparable. Créase l'institutu d'enseñanza secundaria, un nuevu xulgáu, les cais asfáltense y les places atóldense. Los edificios empiecen a alzase n'altores; diséñense nueves urbanizaciones colo que Torrijos enánchase. Fúndanse nuevos equipos deportivos y constrúyese el campu de fútbol; tamién se constrúin nuevos edificios pa cine.

Rematando la década de 1990, siendo alcalde Miguel Ángel Ruiz-Ayúcar, llevar a cabu una restauración completa del palaciu de Don Pedro, que sirve na actualidá de sede del Conceyu.

Nel añu 1979 celébrense les primeres eleiciones municipales, relevándose los distintos grupu municipales, UCD, AP, PP y PSOE, colos sos alcaldes Santiago Longobardo Rivera (1979-83), Miguel Ángel Ruiz-Ayúcar (1983-1999), María Mercedes Giner Llorca (1999-2007), Juan José Gómez-Hidalgo Palomo (2007-2015) y Anastasio Arevalillo (dende 2015).

Na actualidá Torrijos ye una población bien moderna, con toles facilidaes pa poder exercer como capital de la contorna, pos tien los centros d'enseñanza, deportivos, culturales, biblioteca, centros xuveniles, de la muyer, asociaciones culturales, banda de música, grupos de baille, escuela de música, etc.

Realícense numberoses actividaes culturales, especialmente les asociaciones La Fuentecilla, Amigos de la Colexata, Juan Guas y l'Academia d'Historia y Arte. Publicar llibros d'historia, arte, poesía, según revistes culturales, d'historia y poesía. Tamién pueden aprendese a tocar preseos na escuela de música, onde tamién se faen dacuando pequeños concertillos.

Demografía editar

Gráfica d'evolución demográfica de Torrijos ente 1900 y 2010

La población de Torrijos sufrió diverses fluctuaciones. Los primeros datos que se conocen sobre la mesma proceden del añu 1500, cuando tenía Torrijos unos 610 vecinos que supón una población averada de 3000 habitantes, cifra realmente importante pa una población d'aquella dómina. Darréu detéctense importantes baxes, especialmente a partir del sieglu xvii, cuando se produz un descensu impresionante, algamando una cifra de daqué más de 1600 habitantes. Los datos hasta llegar al sieglu xx son los siguientes:

Evolución demográfica de 1500 a 1900
1500 1576 1598 1650 1753 1797 1880 1900
3.000 3.800 4.000 1.612 2.200 2.900 2.890 2.923

Nel añu 2008 la población indicada pol INE algama la cifra de 12 674 habitantes, anque l'aceptada pol Conceyu, confirmada por aciu intervenciones en sanidá, educación, etc., algama'l númberu averáu de 13 200 persones, yá que, ente otres razones, la inmigración aumentó la población de manera considerable. La población de Torrijos provién de distintos llugares de nacencia. Acordies con esti criteriu los nacíos en Torrijos algamen el 24%; los nacíos n'otres poblaciones de la provincia lleguen al 47%; los nacíos n'otra provincia solamente lleguen al 1,2%, ente que los nacíos n'otra comunidá autónoma consiguen el 19,2%. Llama l'atención la elevada proporción de los nacíos nel estranxeru, pos consiguen la cifra del 9%. La causa de que s'indique que los nacíos en "otres poblaciones de la provincia" sía tan alta deber a que les nacencies producir na so casi totalidá en Toledo. Pero dende apocayá tiempu indíquense como nacíos en Torrijos aquellos que la so procedencia ye esta población.

Economía editar

La so actividá principal ye'l del sector servicios, el comerciu, que l'actividá que marca la pauta de tola contorna, ensin escaecer la importancia que tien la industria, especialmente la dedicada a la madera y al fierro. Hai que destacar, igualmente, el de la construcción, yá que nos últimos años amosóse como una actividá bien puxante, pos se calcula que se dieron cerca de 3000 llicencies, y tase pendiente de construyir un númberu cimeru, yá que hai previsión de nueves actuaciones urbanístiques.

Tresportes editar

Al ser cabeza de contorna, y una población dedicada principalmente al comerciu, Torrijos cuenta con numberoses infraestructures que lo comuniquen colos conceyos cercanos y con numberoses ciudaes.

Carreteres editar

Identificador ---- A-40 Ávila-Torrijos-Toledo-Cuenca-Teruel
N-403 Toledo-Torrijos-San Martín de Valdeiglesias-Ávila
CM-4009 Santa Cruz del Retamar-Torrijos-La Puebla de Montalbán-San Martín de Montalbán
TO-7741 Torrijos-Albarreal de Tajo
TO-7721 Torrijos-Carmena-Carriches
TO-7723 Torrijos-Santa Olalla
TO-4421 Torrijos-Fuensalida
TO-4423-V Torrijos-Huecas

Ferrocarril editar

Al traviés de Torrijos escurre la llinia ferrial que comunica Madrid con Lisboa. Dende la estación de Torrijos hai serviciu direutu a Badayoz, Cáceres, Mérida, Plasencia, Talavera de la Reina y Madrid ente otres ciudaes.

Autobuses editar

  • Ruta circular. Llinia publica de percorríu circular que percuerre tol conceyu, enfocada a dexar a les persones con movilidá amenorgada y pensionistes l'accesu gratuitu al centru de salú.

Fiestes editar

Les fiestes de la Sementera tienen un calter menos relixosu que les anteriores. Dellos eventos carauterísticos d'estes fiestes son:
  • Vaquillas
  • Chiringos y Baille de les Cañes na plaza d'España a la de la comida.
  • Pela nueche, pa los más nuevos el recintu ferial MAESA y pa mayores la plaza d'España.
  • L'antigua tradición de los xigantes y cabezudos, que baillaben una xota al son de la dulzaina y del tamboril, ta sumida na actualidá.

Alministración editar

Alcaldes dende les eleiciones de 1979
Llexislatura Nome Partíu
1979-1983 Santiago Longobardo Rivera   UCD
1983-1987 Miguel Ángel Ruiz Ayúcar   AP
1987-1991 Miguel Ángel Ruiz Ayúcar   AP /   PP
1991-1995 Miguel Ángel Ruiz Ayúcar   PP
1995-1999 Miguel Ángel Ruiz Ayúcar   PP
1999-2003 María Mercedes Giner Llorca   PSOE
2003-2007 María Mercedes Giner Llorca   PSOE
2007-2011 Juan José Gómez-Hidalgo Palomo   PP
2011-2015 Juan José Gómez-Hidalgo Palomo   PP
2015-2019 Anastasio Arevalillo Martín   PSOE
2019-2023 Anastasio Arevalillo Martín   PSOE
2023- n/d n/d
Resultaos eleiciones municipales de 2015 en Torrijos[5]
Candidatures con representación 2015
% Conceyales
Partíu Socialista Obreru Español (PSOE) 41,76 7
Partíu Popular (PP) 38,72 7
Ganemos Torrijos 11,48 2
UPyD 6,13 1

Monumentos y edificios d'interés editar

Colexata del Santísimu Sacramentu editar

 
Torre y portada de la colexata

Empecipiada en 1509 y concluyida en 1518. Mandada construyir por Teresa Enríquez pa see la cofradería del Santísimu Sacramentu. Ye un edificiu de transición ente'l góticu y la Renacencia. Tamién ye llamada Colexata del Santísimu Sacramentu.

Fundar y dotar doña Teresa Enríquez y nun se sabe quien la trazó, anque según pasa'l tiempu y vase conociendo más l'estilu y vanse estudiando otres obres sos, puede afirmase casi con absoluta seguridá que l'arquiteutu que trazó'l cole- giata foi Antón Egas. Non yá pola semeyanza que se reparen n'obres d'asemeyaes carauterístiques, sinón por ciertos detalles de la so vida fai que piense que foi Antón, unu de los dos hermanos arquiteutos que dieron a l'arquiteutura de finales del góticu y empiezos de la renacencia un emburrie definitivu. Convien tamién indicar qu'Antón moró en Torrijos en munches etapes de la so vida. Desconozse la causa del curiosu que Torrijos ufiertó a un númberu d'artistes que pasaben nesta población llargues temporaes, artistes a los que vini en denominar "Grupu Torrijos", por ser esta la población que xunió a toos ellos. Nun ye d'estrañar, pos, que morando frecuentemente equí entraren en contautu amistosu con Teresa Enríquez y ellos encargárense de la construcción de los más importantes edificios qu'ordenaren construyir Gutierre de Cárdenas y Teresa Enríquez. Pero hasta que nun s'atope'l documentu que demuestre claramente la paternidá de la Colexata, vamos haber de tratar sobre hipótesis más o menos segures, pero ensin la certidume que da'l pliegu o pergamín onde se roblara'l contratu o'l preséu onde apaeza'l planu de les obres. La participación de Covarrubias, que ye torrijeño, paez fora de toa dulda, yá que yá na dómina en que s'empiecen les obres d'esta edificación, 1509, tenía de ser envaloráu como bon arquiteutu, yá que trés años dempués atópase-y en Salamanca p'asuntos de tratar y allugamientu de la catedral; morando en Torrijos los sos padres y güelos, nun ye d'estrañar qu'interviniera nes obres d'esta edificación. La mesma disposición de los sos distintos estilos, combinando l'antiguu góticu col nuevu estilu renacentista de la so primer dómina y la falta d'una manera de faer qu'en dellos casos indica simplería, fai pensar en Covarrubias como unu de los sos artífices. Hai que tener en cuenta que nesta dómina tenía 22 años y a los 25 intervenía nos proyeutos de la catedral salmantina. Yera amigu de los Egas, polo que nun estrañe que se-y encarara ciertes actividaes de la colexata. De daqué más de 55 metros de llargor y pocu más de 22 na so parte más ancha, alzar nel centru de Torrijos. Pocu menos de diez años invertir na so construcción, dándose empiezo les obres en 1509 y rematándose en 1518. El llugar escoyíu pa la construcción foi una antigua mezquita, nun llugar próximu al palaciu que yá llevaba tiempu construyíu, una zona nueva, amplia, con posibilidaes de que pudiera vese perfectamente. Anque darréu edificáronse una serie de viviendes para agospio de los capellanes y demás personal al serviciu de la colexata qu'esaniciaron la visión fayadiza de la parte norte y este. Ye una formosa ilesia de tres naves y ábside, d'estilu góticu platerescu. Tien una espodada torre a los sos pies. La edificación ye de sillería nos contrafuertes y esquines diverses, según tola torre; de mampostería na totalidá de los murios esteriores. Los arbotantes que xunen la nave central coles llaterales son bien airosos, anque ensin entueyos estéticos.

Palaciu de Don Pedro de Castiella editar

 
Palaciu de Don Pedro de Castiella

Asina llamáu por haber sío mandáu construyir por esti monarca castellanu, que regaló a la so amiga/esposa María de Padilla, pero tres la so muerte pasó a la so familia. L'actual palaciu foi construyíu con seguridá por Antón Egas na cortil ellí esistente. Gutierre de Cárdenas facer p'agasayalo al so fíu, pero tres el fallecimientu d'ésti, pasó a ser agospiamientu de les monxes concepcionistas, hasta que pasó a propiedá municipal nos años noventa. Axunta una serie de dependencies bien belles, destacando los dos claustros, el salón de plenos, con un bellu artesonado, según numberoses dependencies pa la policía, biblioteca municipal, tamién les dependencies del nuevu conceyu, sala d'esposiciones, salón d'actos nun arrogante auditoriu que cunta con 226 butaques, camarinos y una gran construcción preparada pa cualquier actuación, puede apreciase nesti auditoriu como enantes yera una capiya.

Capiya del Cristu del Sangre editar

Foi edificada sobre una antigua sinagoga xudía, en pasando les propiedaes de los hebreos a la corona. Pero Gutierre de Cárdenas adquirir col restu de la edificación y construyó un hospital so la advocación de la Santísima Trinidá. La construcción nun ye bien complicada, pos s'aprovechó la mayor parte de la nave, pero'l atril facer con una bóveda de crucería, posiblemente obra d'Antón Egas. Nel so interior atopa la imaxe del Cristu del Sangre de procedencia americana, regalu d'un capellán torrijeño. Amás de la nave principal, l'edificiu consta d'un patiu renacentista, con arcos carpaneles soportaos con unes sencielles columnes.

Estación de ferrocarril editar

 
Estación de ferrocarril

Ye una de les obres más singulares de Torrijos. La so construcción realizar nel sieglu xix, siguiendo'l proyeutu pa numberoses estaciones de ferrocarril de les que nun principiu se construyeron. Ye de construcción de piedra berroqueña, que reconstruyóse nel añu 2006. Ye una construcción perbién caltenida.

Antiguu llar del pensionista editar

Nesta obra construyida nos años setenta xúnense los bellu colo práctico. Nun principiu topábase nesta parte la casa del médicu, pero decidió realizase una obra pa los pensionistes. Tamién s'utiliza na actualidá la parte cimera pa Escuela del Profesoráu.

Depósitu antiguu d'agua editar

Un edificiu bien carauterísticu y de gran orixinalidá, con un altor de 25 metros. Tien un estilu neomudéxar y la so construcción realizar nos años 60, cuando s'introdució en Torrijos el serviciu domiciliariu d'agua. Tien forma poligonal, con ocho lados.

Silu de trigu editar

 
Silos de Torrijos

El silu ye un edificiu de carauterístiques singulares, tantu pol so allugamientu como pola so morfoloxía arquitectónica. Asítiase nun llugar estratéxicu de la población, y pol so gran superficie ye susceptible d'allugar distintos usos, toos de gran significación. Asitiar nun espaciu próximu a la estación de ferrocarril en visu a facilitar la carga y descarga del granu. Pero dexó d'utilizase por causa de les distintes direutrices procedentes de la Xunión Europea. Propunxéronse diversos usos, ente los que cabo citar el faelo cabecera de ruta turística, que con un percorríu tematizado, nel que se rellataría la historia de l'agricultura castellanu manchega, como sede de la oficina de turismu comarcal, como orixe del Centru d'Interpretación Comarcal, basáu nos fondos de la esposición “la contorna esencial”, que d'esta forma pasaría a ser permanente.

Plaza d'España editar

Pasó esta plaza por diversu reformes, siendo la so construcción primitiva d'empiezos del sieglu xvi, cuando s'obligó a los conceyos a construyir una casa consistorial. Pero tamién por causa de que Gutierre de Cárdenas construyó'l so palaciu, desapaecíu a empiezos del sieglu xx. Cuando se construyó facer colos llaos sur y este con portalaes, pa poder celebrar los mercaos. Por estes feches realizóse la reestructuración arrodiándola d'unos poyetes que cerraben el perímetru de la plaza. Pola mor del deterioru de la mesma, tomóse la determinación de realizar una reforma nos años ochenta, guardando'l so primitivu aspeutu. Nes distintes reformes obligóse a los constructores a caltener les zones porticadas. Les distintes denominaciones que tuvo son: del Palaciu, del Mercáu, de la Constitución.

Plaza de la Constitución editar

Tresformada nos años ochenta por aciu un zarramientu con poyetes por que'l públicu pudiera sentase. Nel centru construyó un obeliscu pol que cayía l'agua diendo dar a una piscina en forma poligonal. Afatar con palmeres y plátanos, polo que recibe popularmente el nome de plaza de les Palmeres. La so curiosa presencia llama l'atención a los visitantes, pos ye pasu pa numberoses poblaciones.

Deporte editar

La ciudá cunta con un equipu de fútbol, C.D.Torrijos (Club Deportivo Torrijos) que milita na [Tercer División d'España]. Foi fundáu en 1954 y ye el segundu club más antiguu de la provincia de Toledo, tres la desapaición del Talavera C.F y solamente por detrás del club de la capital, los sos mayores ésitos fueron un subcampeonatu de Tercer División na temporada 1996/1997 y un cuartu puestu cola consiguiente liguilla de play off na temporada 1994/1995. Na temporada 96/97 xugó la liguilla d'ascensu a 2ªB col Motril, Burguillos y Alxecires quedando segundos, empataos a puntos col Motril y por consecuente ensin consiguir l'ascensu a 2ªB por perder el golaverage con dichu equipu, aquella temporada dirixía l'equipu José Ramón Corchado actual téunicu del cuadru raxón. La so primer participación en Tercer División data de la temporada 1963/1964 xugando con equipos como Leganés, Toledo, Real Ávila, Gimnástica Segoviana, Rayo Vallecano, etc. Esisten otros dos formaciones de fútbol, pos ta'l xuvenil y Anguaño lleva 19 temporaes militando na cuarta categoría del fútbol español. Amás del fútbol, Torrijos cuenta con numberoses facetes deportives, ente les que destaca l'Asociación Atlética Torrijeña, que promociona esta actividá por aciu asistencia a numberoses competiciones. El tenis y el pádel son deportes practicaos de manera xeneral, según front tenis, ping-pong. La natación cunta con dos clubes llogrando resultaos bien altos en competiciones nacionales. El karate cunta con dos clubes, siendo de destacar los trunfos nel campeonatu d'España infantiles. Hai un club d'axedrez, un club de tiru con arcu, un club de montañismo, otru de ciclismu y, daqué curiosu en Torrijos, un club de pesca..

Amás, Torrijos cuenta con un equipu de baloncestu denomináu Seguros Soliss Club Baloncesto Torrijos, que se fundó en 2008 dempués de dellos años de la estinción de la Unión Deportiva Torrijeña. Anguaño'l primer equipu milita en 1ª Autonómica en llogrando l'ascensu dende 2ª Autonómica, unu de los sos mayores ésitu xunto cola consecución de la Copa Autónmica apostada na so propia casa. El Club cunta, amás, con un equipu junior.

Poblaciones hermaniaes editar

Personaxes pernomaos editar

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. Llocalización Xeográfica. Conceyu de Torrijos
  3. Ruiz-Ayúcar Alonso, J. M. (2003). Historia de Torrijos: (D'espaciu rural a conceyu urbanu). Toledo : Diputación Provincial. ISBN 84-96211-04-3.
  4. Cristu del Sangre, alcalde honorariu de Torrijos
  5. «Resultáu Eleiciones Municipales en Torrijos». Consultáu'l 23 de mayu de 2015.

Bibliografía editar

  • "ENCICLOPEDIA DE TORRIJOS": AUTOR: JESÚS MARÍA RUIZ-AYÚCAR
  • "HISTORIA DE TORRIJOS": AUTOR: JESÚS MARÍA RUIZ-AYÚCAR
  • "ESTAMPES TORRIJEÑAS", 1ª PARTE, AUTOR: JESÚS MARÍA RUIZ-AYÚCAR
  • "ESTAMPES TORRIJEÑAS", 2ª PARTE" AUTOR: JESÚS MARÍA RUIZ-AYÚCAR
  • "CRÓNICA DE LA HISTORIA DE TORRIJOS" , AUTOR: JESÚS MARÍA RUIZ-AYÚCAR
  • "APUNTES HISTÓRICOS DE LA VILLA DE TORRIJOS" AUTOR: MIGUEL ALARCÓN
  • "TORRIJOS, PERFILES HISTÓRICOS" AUTOR: JULIO LONGOBARDU, Y JUSTINIANO DE LA PEÑA
  • "LOS PALACIOS DE TORRIJOS" AUTOR: JULIO LONGOBARDU Y JUSTINIANO DE LA PEÑA
  • "LA COLEXATA DE TORRIJOS" AUTOR: JULIO LONGOBARDU Y OTROS
  • "LA MEDAYA CORPORATIVA DEL CONCEYU DE TORRIJOS" AUTOR: JUAN GONZÁLEZ SANTACANA
  • "TORRIJOS NA DÓMINA CERVANTINA" AUTOR: JULIO LONGOBARDU Y OTROS
  • "TORRIJOS NEL SIEGLU XX" AUTORA: CRISTINA PALACIU
  • "L'ECU CULTURAL JUAN GUAS" (Artículos) (REVISTA MENSUAL)
  • "L'ECU"(REVISTA MENSUAL D'INFORMACIÓN XENERAL)
  • "REVISTA EL ZOCO" (REVISTA D'INFORMACIÓN COMARCAL)
  • LA SEMENTERA (PUBLICACIÓN AÑAL DE GRÁFIQUES TORRIJOS)
  • CAÑADA REAL (Revista trimestral)
  • ENTE RÍOS (Revista semestral)
  • LA FERIA (REVISTA AÑAL DE GRÁFICO RAFAEL)
  • MARQUÉS DE VILLENA (REVISTA TRIMESTRAL DE GRADIA)
  • PROGRAMES OFICIALES DE LES FIESTES (REVISTA AÑAL DEL CONCEYU)
  • DÍPTICOS Y TRÍPTICOS DEL CONCEYU
  • PRIMER EDICIÓN (PERIÓDICU MENSUAL)
  • DON GUTIERRE DE CÁRDENAS SEÑOR DE TORRIJOS(MATERIALES PA UNA BIOGRAFÍA) POR GREGORIO SÁNCHEZ DE RIVERA VÁZQUEZ(PUBLICACIONES DEL INSTITUTU PROVINCIAL D'INVESTIGACIONES Y ESTUDIOS TOLEDANOS) DIPUTACIÓN PROVINCIAL 1984.

Enllaces esternos editar