Bernardino Rivadavia

Bernardino Rivadavia nacíu como Bernardino de la Trinidá González de Rivadavia y Rodríguez de Rivadavia (20 de mayu de 1780Buenos Aires – 2 de setiembre de 1845Cádiz) foi un políticu rioplatense y el primer xefe d'estáu de les Provincies Xuníes del Río de la Plata qu'exerció col cargu de presidente,[3] que desempeñó ente'l 8 de febreru de 1826 y el 27 de xunu de 1827. Poco dempués d'empecipiada la Revolución de Mayu tuvo una fuerte inflúi sobre'l Primer Triunviratu del que foi unu de los sos secretarios.

Bernardino Rivadavia
1. Presidente d'Arxentina

8 febreru 1826 - 27 xunu 1827
Juan Gregorio de Las Heras (es) Traducir - Vicente López y Planes
Vida
Nacimientu Buenos Aires[1]20 de mayu de 1780[2]
Nacionalidá Bandera d'Arxentina Arxentina
Muerte Cádiz[1]2 de setiembre de 1845[2] (65 años)
Familia
Padre Benito Rivadavia
Casáu con Juana del Pino
Hermanos/es Santiago Rivadavia
Estudios
Estudios Colegio Nacional de Buenos Aires (es) Traducir
Llingües falaes castellanu
Oficiu políticudiplomáticu
Llugares de trabayu Buenos Aires
Creencies
Partíu políticu Partido Unitario (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata
Bustu de Bernardino Rivadavia. Comodoro Rivadavia. Chubut. Arxentina.  

Ente 1820 y 1824 foi ministru de Gobiernu y Rellaciones Esteriores de la provincia de Buenos Aires mientres el gobierno del xeneral Martín Rodríguez. Partidariu de la organización nacional, mientres la vixencia del Congresu Xeneral de 1824 destináu a redactar una constitución, l'entamu de la Guerra de Brasil motivó la creación inmediata del cargu de presidente de la Nación Arxentina y —en siendo escoyíu— foi'l primeru n'ocupalo. La sanción de la Constitución Arxentina de 1826, de fuerte conteníu unitariu, refugada poles provincies y el so propiu refugo a la Convención Preliminar de Paz de 1827 col Imperiu de Brasil pa rematar la guerra —a la que llomó de «tratáu deshonroso»— motivaron el so arrenunciu a la presidencia, siendo asocedíu por Vicente López y Planes, pero al poco tiempu les autoridaes nacionales eslleiéronse, situación que s'enllargó hasta 1852. La so influyencia sobre la historia arxentina foi tal que'l periodu marcáu pol so dominiu de la política nacional ye llamáu de cutiu dómina de Rivadavia.

Depués del so arrenunciu s'exilió finalmente a España, onde morrió en 1845. Los sos restos fueron repatriaos a Arxentina nel añu 1857, recibiendo honores de Capitán Xeneral. Na actualidá fuelguen nun mausoléu asitiáu na Plaza Miserere, en Buenos Aires, axacente a l'Avenida Rivadavia nomada nel so honor.

Familia y entamos na función pública editar

Bernardino Rivadavia yera fíu de Benito Bernardino González de Ribadavia, abogáu español, y María Josefa de Jesús Rodríguez de Ribadavia y Rivadeneyra.

Educar nel Real Colexu de San Carlos, pero abandonó ensin terminar los estudios.[ensin referencies]

Nes Invasiones Ingleses actuó como teniente del Terciu de Voluntarios de Galicia. En 1808 Santiago de Liniers nomar alférez real pero esti nomamientu foi refugáu pol Cabildru, lo que foi unu de los detonantes de l'Asonada de Álzaga.

El 14 d'avientu de 1809 casar na Ilesia de La nuesa Señora de La Mercé, de Buenos Aires, con Juana del Pino (Montevidéu, 28-12-1786 - Rio de Janeiro, 14-12-1841), fía del exvirréi del Río de la Plata Joaquín del Pino, cola que tuvo cuatro fíos: José Joaquín, Constancia (que morrió con menos de 4 años d'edá), Bernardino Donato y Martín.[4]

Mientres la Revolución de Mayu asistió al Cabildru abiertu del 22 de mayu de 1810 votando pola deposición del virréi Baltasar Hidalgo de Cisneros.

El Primer Triunviratu editar

La Xunta Grande tachar de «españolista» y deportar a Guardia del Saltu.

En 1811, dempués del golpe institucional qu'espulsó a los diputaos del interior de les Provincies Xuníes del Río de la Plata instauróse'l Primer Triunviratu, d'orientación centralista dirixíu dende Buenos Aires. Rivadavia foi designáu'l so secretariu de Guerra empecipiándose asina na vida pública. Adquirió preponderancia nes decisiones que se tomaron mientres la represión con ajusticiamientos mientres el desarrollu del Motín de les Trences, el fusilamiento de Martín de Álzaga y el Tratado Herrera-Rademaker.

N'ochobre llegó la noticia de que l'Exércitu del Norte, sol mandu del xeneral Manuel Belgrano, contradiciendo les órdenes del Triunviratu de que se retirara hasta la ciudá de Córdoba, venciera a les tropes realistes na batalla de Tucumán y espulsar escontra'l norte. Darréu españó la revolución del 8 d'ochobre de 1812 dirixida por José de San Martín, Carlos María de Alvear, Manuel Guillermo Pinto y Francisco Ortiz de Ocampo. Esixeron l'arrenunciu del Triunviratu y el so reemplazu por un Segundu Triunviratu que tomó la decisión d'arrestar a Rivadavia y obliga-y a alloñar de la capital por un tiempu. Nel so arrenunciu Rivadavia sostuvo:

Que según di exemplu de sostener la dignidá y xustificación de l'autoridá, voi facer muncho más n'obedece-y ensin ablayame.

Misiones diplomátiques editar

Bernardino Rivadavia volvió ocupar una función nel gobiernu cuando en 1814, xunto a Manuel Belgrano, viaxó en misión diplomática a Europa, unviáu pol gobiernu revolucionariu del Ríu de la Plata en busca d'un candidatu de la monarquía a quien ufiertar el gobiernu d'estos países. Tres dellos intentos, la misión foi un fracasu.

Sicasí, en Francia trabó amistá col filósofu Antoine Destutt, conde de Tracy, quien lo averó al pensamientu del politólogu lliberal Benjamín Constant y de los escritores del realismu Honoré de Balzac y Stendhal. Los sos llibros influyeron fuertemente nes idees de Rivadavia.

En Londres entrevistar col filósofu Jeremy Bentham, fundador del utilitarismu y dedicóse a traducir les sos obres al idioma español.[ensin referencies]

Treslladóse más tarde a Madrid d'onde foi espulsáu por orde del rei. Permaneció dellos años más n'Europa, dedicáu a sofitar otros proyeutos monárquicos, con dellos candidatos español y uno francés (este sería los futuru rei de Francia Luis Felipe de Orléans).

Producida l'Anarquía del Añu XX cayeron el Direutoriu y el Congresu, eslleiéndose les autoridaes nacionales.

Ministru del gobernador Martín Rodríguez editar

Bernardino Rivadavia foi convocáu pol nuevu gobernador de la provincia de Buenos Aires, el xeneral Martín Rodríguez, quien lo nomó nel cargu de ministru de Gobiernu y Rellaciones Esteriores el 19 de xunetu de 1821.

 
Monumentu a Bernardino Rivadavia en Bahía Blanca.

Dexando nun segundu planu a los sos compañeros de gabinete, Manuel José García y Francisco Fernández de la Cruz, ya inclusive al propiu gobernador, Rivadavia llevó alantre cuasi toles decisiones polítiques del gobiernu de Rodríguez. Les polítiques de gobiernu qu'entamó conocer col nome de reformes rivadavianas.

Nel so discursu d'asunción declaró'l so plan de gobiernu:

La provincia de Buenos Aires tien de plegase sobre sí mesma, ameyorar la so alministración interior en tolos ramos; col so exemplu llamar al orde los pueblos hermanos; y colos recursos que cunta dientro de les sos llendes, dase aquella importancia con que tendrá de presentase cuando llegue la oportunidá deseyada de formar una nación.

Ente los recursos colos que cuntaba "dientro de les sos llendes" taba l'aduana, de la que s'apoderó, y que les sos rentes representaben la mayoría de tolos ingresos públicos del país.

Proclamó la llibertá de comerciu, asitiando les tases aduaneres a un nivel bien baxu, colo que favorecíó el comerciu esterior de la provincia, pero aislló y afogó les economíes provinciales, que nun pudieron competir colos productos importaos.

La provincia pasó nesos años polo que, más tarde, el gobernador Juan Gregorio de Las Heras llamaría la "feliz esperiencia": salía de diez años de desorde económicu y políticu y de un añu grandemente complicáu. Y entró de llenu nuna etapa d'aumentu de la calidá de vida de les sos clases acomodaes.

Empecipió una modernización del sistema económicu: fundó la Bolsa de Comerciu, anque solo esistió nos papeles, el Bancu de Descuentos, dotáu d'un poder financieru inauditu, y nel que, anque la participación de la provincia pasaba del 60% del capital, solo tenía un númberu mínimu de votos. Taba controláu por comerciantes ingleses y dellos socios llocales, y dedicóse a otorgar creitos al curtiu plazu, pensaos pal comerciu, non pa fomentar la industria o la ganadería. Los beneficiarios fueron cuasi puramente los socios del Bancu, polo que los comerciantes poderosos de la década pasada, abandonaos financieramente, pasáronse rápido a l'actividá ganadera y convirtiéronse en estancieros. Seríen el sector políticu y socialmente dominante por delles xeneraciones, pero nunca tendríen el control económicu del país. En 1827 foi'l primera default de la historia d'Arxentina, tres un boom de préstamos causáu pol fin de les guerres napoleóniques qu'Arxentina y otros países d'América Llatina consiguieron emitir bonos en Londres pa financiar les sos guerres d'independencia. Esti boom creiticiu terminó en 1825 cuando'l Bancu d'Inglaterra xubió la so tasa de descuentu pa frenar la so cayida de reserves. Esti axuste monetariu derivó nun crash bursátil. Arxentina entró en default en 1827 y recién reinició los sos pagos en 1857.[5]

Política interior editar

 
Estampilla de Bernardino Rivadavia.

Una de les primeres obres de gobiernu foi la sanción de la Llei de Sufraxu Universal, de fecha 14 d'agostu de 1821, que foi la primera del so tipu en Llatinoamérica. Ella dexó que tou home llibre, natural del país o averáu a él, dende la edá de 20 años, o antes si fuera desafiáu, sería arteru pa escoyer (art. 2ᵘ) y que podíen ser escoyíos pa cargos públicos los ciudadanos mayores de 25 "que tuvieren dalguna propiedá inmueble o industrial".[6]

Rivadavia yera partidariu del votu calificáu. Dorrego, oponer al proyeutu rivadaviano de 1826, considerándolo nulu porque se desconocía nél la voluntá xeneral de les provincies. Tamién negaba'l derechu de votu nes eleiciones a los menores de venti años, a los analfabetos, a los deldores fallíos, deldores de l'ayalga pública, allunaes, notoriamente vagos, criminales con pena corporal o infamante, pero tamién a los domésticos y peones que taben so la influyencia del patrón. El proyeutu consideraba que “se reputará decente toa persona blanca que se presente vistida de fraque y levita” el proyeutu de Rivadavia negaba'l votu hasta a los criaos a sueldu, peones xornaleros y soldaes de llinia”.[7]

En payares de 1821, y col fin de pacificar la provincia, fixo sancionar una llei d'amnistía pa tolos opositores políticos, de cuenta que pudieron tornar munchos exiliaos, como Manuel Dorrego, Miguel Estanislao Soler, Manuel de Sarratea, Carlos María de Alvear y otros.

El 24 d'avientu de 1821 creó la Policía del Estáu, primer fuercia puramente policial dependiente d'un gobiernu de provincia; ye consideráu l'antecedente de la Policía de la Provincia de Buenos Aires.

Proclamó una reforma militar, pola que pasó a retiru a los antiguos oficiales que llucharen na Guerra de la Independencia y que nun teníen destín fixu anque tamién a los que consideró contrarios al so gobiernu. Esta reforma punxo na so contra a tolos militares alloñaos y munchos d'ellos xuniríense a les rebeliones na so contra.

Al traviés de la denominada Reforma eclesiástica de Rivadavia llevó alantre un cambéu nel senu de la Ilesia católica pola que pasaron a manes de la provincia munchos de los bienes de la Ilesia católica. Tamién ordenó la disolución de les órdenes relixoses, ente les cualos solo les más numberoses llograron evitar la so secularización. Esto llevó a que munchos católicos xunir a les combalechadures. Poco antes fueren prindaos otros bienes inmuebles pertenecientes a la Ilesia, como la estancia con que se sostenía los santuariu de La nuesa Señora de Luján, que la so veneración tamién pasó a ser costeada pol Estáu[8]

N'agostu de 1822 foi denunciada una combalechadura na so contra, dirixida pol ex-ministru Gregorio García de Tagle, que foi rápido encalorada. La segunda revolución, llamada la "revolución de los Apostólicos", foi una reaición clerical contra les reformes rivadavianas, qu'españó en marzu de 1823, a la que se xunieron munchos oficiales descontentos. Foi rápido encalorada, y los sos cabezaleros executaos tres un rápidu xuiciu secretu.

Rivadavia toleró la disidencia, siempres que s'amosara moderada y que nun viniera de sectores clericales.[ensin referencies]

Almitió coles mesmes la llibertaes d'espresión y de prensa.

Suprimió los cabildros, tanto'l de la capital como los de Luján y San Nicolás de los Regueros.

Mientres lo que se conoció como la «dómina de Rivadavia» la ciencia y la cultura espolletaron de manera significativa. El so impulsu reformista dio a la vida intelectual una dinámica desconocida hasta entós, creando un clima aparente que fructificó en diversos campos al traviés de la obra personal de munchos individuos.

Refundó'l vieyu Colexu de San Carlos como Colexu de Ciencies Morales, nel cual el cambéu más importante foi qu'dio beques a dellos mozos de les provincies. Creó tamién delles escueles.

Gracies a la so xestión fundóse la Universidá de Buenos Aires, inaugurada'l 12 d'agostu de 1821, designando como primer rector y cancelario al doctor Antonio Sáenz. Tardó dellos años en funcionar orgánicamente. Foi la obra educativa más importante del gobiernu de Martín Rodríguez.

En 1822, por aición oficial o privada, habilitáronse delles instituciones académiques: La Sociedá Lliteraria, la Sociedá de Ciencies Físiques y Matemátiques, la Sociedá de Xurisprudencia, l'Academia de Medicina y dos academies de música y cantar.

Cinco librería esistentes en Buenos Aires en 1825 vendíen toa clase d'obres lliteraries y científiques editaes n'Europa. Fiel al so ideariu lliberal, por un decretu de 1821 derogó antigües prohibiciones a la introducción de determinaos llibros ensin censura nin torgues de nenguna índole.

Mientres la dómina de Rivadavia contratar a distinguíes personalidaes intelectuales del estranxeru, como'l matemáticu mexicanu José Lanz, el naturalista francés Aimé Bonpland, los físicos y astrónomos italianos Pedro Carta Molino y Octavio Fabricio Mossotti, el publicista ya historiador, tamién italianu, Pedro de Angelis, l'inxenieru francés Carlos Enrique Pellegrini. La mayoría d'ellos estableciéronse a enseñar ya investigar nel país.[ensin referencies]

Otres munches nueves instituciones fueron creaes mientres el so ministeriu. El Muséu Arxentín de Ciencies Naturales, que lleva'l so nome, l'Archivu Xeneral, el Rexistru Oficial, el Departamentu Topográficu y Estadísticu. Iguáronse los primeros planu topográficu y catastrales de la provincia de Buenos Aires.

La ciudá de Buenos Aires empezó a modernizase. Construyó edificios públicos, enanchó aveníes, ordenó construyir ochaves, ameyoró'l llume de les cais y creó'l Campusantu de la Recoleta. Estes modernizaciones qu'entamó taben pensaes principalmente pa la ciudá siendo menores les empecipiaes nel interior de la provincia.

La so atención tuvo centrada nes clases altes y medies. P'aprovir de mano d'obra al comerciu y a la ganadería impulsó fuertemente la obligación a los non propietarios de que demostraren que teníen emplegu per mediu de la “papeleta de conchabo”. Aquellos que nun la tuvieren yeren arrestaos y unviaos como soldaos a los fuertes allugaos na nueva llinia de frontera que s'encargaben de la vixilancia y proteición de los malones indios.

Tamién sofitó a la Comandanacia política y militar de Río Negro y la Mariña Patagónica a cargu del teniente coronel José Gabriel de la Oyuela.

A ello sumóse un plan de colonización territorial con cuenta de qu'atraer pobladores a eses tierres fomentando la inmigración europea.

Política esterior editar

Dende l'entamu del so ministeriu, el gobiernu porteño negar a collaborar colos exércitos que lluchaben contra los realistes, tanto'l de Martín Miguel de Güemes en Salta, como la campaña de José de San Martín en Perú.

Dos unviaos de San Martín tuvieron qu'oyer na Llexislatura qu'a Buenos Aires convenía-y que nun se fueren los realistes de Perú. En parte por cuenta de ello el resultáu foi que San Martín tuvo que dexar a Simón Bolívar que terminara lo qu'él empezara. Cuando finalmente arrenunció al gobiernu de Perú y tornó a Buenos Aires, foi amenaciáu con encarcelalo pol so desobediencia d'años tras.

Rivadavia taba convencíu en que la guerra contra l'Imperiu de Brasil sería inevitable y esi foi'l so principal oxetivu militar esternu enfocando nél los principales recursos.

Cuando'l cabildru de Montevidéu pidió-y ayuda, unvió un emisariu, Tomás de Iriarte, al gobernador brasilanu a esixir la devolución de la provincia usurpada.

L'emprestu Baring Brothers editar

Emprestu Baring Brothers
Monto emprestáu: £1.000.000
Tasa d'interés: 6% añal
(£60.000 per añu pagaes semestralmente)
Amortización: 1% añal
(£5.000 per añu)
Comisión de la Casa Baring polos pagos: 1%
Tipu d'allugamientu: 70% del valor nominal

La Xunta de Representantes de la Provincia de Buenos Aires sancionó'l 19 d'agostu de 1822 una llei que facultaba al gobiernu a "axustar, dientro o fora del país, un emprestu de trés o cuatro millones de peso valor real". Los fondos del emprestu teníen de ser utilizaos pa la construcción del puertu de Buenos Aires, l'establecimientu de pueblos na nueva frontera, y la fundación de tres ciudaes sobre la mariña ente Buenos Aires y el pueblu de Carmen de Patagones. Amás tenía de dotase d'agua corriente a la ciudá de Buenos Aires.

La Xunta de Representantes autorizara l'allugamientu a un tipu mínimu del 70%, pero Rivadavia aceptó constituyir un consorciu que representara al Gobiernu de Buenos Aires pal allugamientu del emprestu al tipu de 70%. Esti consorciu taba encabezáu polos señores Braulio Mariña, Félix Castro, Miguel Riglos, Juan Pablo Sáenz Valiente y los hermanos Parish Robertson, quien en virtú del poder conferíu celebraron l'alcuerdu en Londres cola firma Baring Brothers & Co.

Como l'allugamientu nel mercáu sería fácil, la Baring propunxo al consorciu asitialos al 85%, pagando 70% a Buenos Aires y repartíéndose el 15% de diferencia col consorciu.

El 1 de xunetu de 1824 contratar cola Banca Baring l'emprestu por 1 000 000 de llibres esterlines. El 15% de diferencia d'allugamientu representó 150 000 llibres, d'elles el consorciu nel so conxuntu llevóse 120 000 llibres en calter de comisión, y los 30 000 restantes fueron pa Baring.

El Bono xeneral dispunxo que:

  • Los intereses seríen pagos semestralmente, encargándose la Casa Baring de faelo a nome de Buenos Aires cobrando una comisión del 1%.
  • L'Estáu de Buenos Aires "empeñaba tolos sos efeutos, bienes, rentes y tierres, hipotecándoles al pagu exacto y fiel de la felicidá suma de 1 000 000 de llibres esterlines y el so interés".
  • Baring retendría 200 000 títulos al tipu de 70, acreditando a Buenos Aires les 140 000 llibres correspondientes y disponiendo pa sigo del escedente de la so venta.
  • Por cuenta del consorciu, Baring vendería en bolsa los 800 000 títulos restantes al tipu de 85%, cobrando un 1% de comisión por ello, y acreditando a Buenos Aires el 70%. Si llograra asitiales a más del 80%, la comisión xubiría a 1,5%.
  • En toa suma a apurrise no futuro per Buenos Aires, en conceutu d'intereses y amortizaciones, Baring cargaría un 1% de comisión a cuenta del gobiernu.

Como nun s'especificara como llegaba'l dineru a Arxentina, el consorciu informa a la Casa Baring que la meyor manera yera unviando lletres xiraes contra cases comerciales de prestíu que dieren garantíes en Buenos Aires. Non por casualidá, una d'eses cases comerciales yera la de Robertson y Mariñes, dos miembros del consorciu. A la fin, del millón de llibres que totalizaba el mesmu, solo llegaron a Buenos Aires unes 570 000, na so mayoría en lletres de cambéu y una parte minoritaria en metálicu.

L'emprestu solo pagaríase por completu ochenta años más tarde.

En cuanto el préstamu llegó, la Llexislatura camudó d'idea: el dineru nun yera necesariu. De cuenta que foi apurríu al Bancu de Descuentu por que lu apurriera como creitos a los sos veceros, a intereses muncho más baxos que los que pagaba la provincia por esi dineru.

L'emprestu arxentín de 1824 nun foi l'únicu del so tipu en Llatinoamérica: yá en 1822 Colombia axustara un creitu por valor de 2 millones de llibres esterlines, lo mesmo fixera esi añu Chile con un creitu por 200 000 llibres. El reinu de Poyais (país ficticiu creáu pol estafador Gregor McGregor supuestamente na Mariña de Mosquitos, allugada na mariña del Mar Caribe de les actuales Hondures y Nicaragua), fixo lo propio por 200 000 llibres, y Perú asitió un emprestu por 1 200 000 llibres. Méxicu tamién tomó un creitu d'esti tipu en 1824, y Colombia llogró'l so segundu creitu. Ente 1822 y 1826 les colonies españoles empeñar con Londres pola suma de 20 978 000 llibres, habiendo Inglaterra desembolsado una suma real de solu 7 000 000 de llibres.

La Revolución de los Apostólicos editar

Bernardino Rivadavia yera católicu pero adoptara les idees regalistas. El regalismo nun yera una corriente de pensamientu novedosa sinón que yá venía aplicándose n'Europa y particularmente n'España al traviés de les reformes borbóniques que la corona española implementara a partir del sieglu XVIII. Rivadavia quixo aplicar el regalismo nel país.[9] Esta doctrina sostenía que nun esistía un Ilesia rexida pol Papa sinón qu'esistíen comunidaes nacionales de fieles a los cualos el gobiernu de cada país podía dirixir. N'otres pallabres, con cuenta de cumplir colos fines del estáu nacional, este podía interferir nos asuntos de la relixón católica a favor de les sos propies polítiques públiques. El regalismo nel Ríu de la Plata foi aplicáu por Rivadavia el que cuntó col sofitu de dellos sectores del cleru ente los que se destacar los sacerdotes como Valentín Gómez, Gregorio Funes y Julián Segundu d'Agüero.

El 1 de xunetu de 1822, Rivadavia -como ministru del gobernador Martín Rodríguez- col fin d'amontar les arques del estáu provincial publicó una serie de decretos reformistes, que fueron completaos seis meses más tarde pola llei de la Cámara de Representantes que dictó, el 21 d'avientu, la "Llei de Reforma Xeneral".

El so articuláu afectó principalmente a les órdenes relixoses o cleru regular, que los sos miembros yeren consideraos más adictos a la Santa Sede que los sacerdotes del cleru secular.

Asina, el gobiernu de la Provincia de Buenos Aires:

  • Cerró dellos conventos, como los de les órdenes relixoses de los Bethlemitas, Recoletos y Mercedarios; coles mesmes apoderóse de tolos bienes que pertenecíen a estes órdenes relixoses.
  • Prindó los bienes propios del Santuariu de Luján, de los de la Hermandá de Caridá, del Hospital de Santa Catalina y otros.
  • Tomó sobre sí la responsabilidá de dar permisos p'abandonar l'estáu relixosu a quien asina lo deseyaben.
  • Suprimió'l diezmu, impuestu tradicional que sirvía pal sostenimientu del cleru.
  • Llindó'l númberu de relixosos per conventu prohibiendo qu'hubiera más de 30 relixosos menos de 16 en cada unu d'ellos, so la pena de supresión y confiscación de bienes.
  • Llindó la edá mínima pal oficiu de los votos relixosos una y bones nengún relixosu podría pronunciar los sos votos de consagración perpetua antes de lo 25 años d'edá.
  • Nun reconoció la esistencia de nenguna autoridá relixosa que morara fuera del país y pretendiera tener poder sobre'l cleru secular y regular[10][11]

La reforma eclesiástica desamarró un enfrentamientu ente los periódicos de Buenos Aires. Per un sitiu Juan Cruz Varela y Florencio Varela defendíen la posición del gobiernu en "La Centinela" y "La Llobera del Añu XX". Pol otru frai Cayetano Rodríguez y frai Francisco de Paula Castañeda atacaben puxantemente a Rivadavia. El gobiernu, aplicando una vegada les polítiques del regalismo, decidió exiliar a Castañeda a Carmen de Patagones pero'l flaire escapó a Montevidéu.

El presbíteru Mariano Medrano —Vicariu Provisional de la Santa Sede al haber quedáu vacante'l puestu d'obispu de Buenos Aires dende 1812— opúnxose enérxicamente a les reformes rivadavianas.

Ente los opositores más prominentes a les polítiques de Rivadavia atopábase'l flaire Francisco de Paula Castañeda, periodista y escritor satíricu, que lu dedicó a Rivadavia les siguientes llinies:

 
Francisco de Paula Castañeda.

No hay provenir maravilloso
ni otro contenido más delicado
que librarse del Sapo del Diluvio
El Sapo es Rivadavia o Rivaduvio
o el Robespierre el renegado

El 19 de marzu de 1823 españó la "Revolución de los Apostólicos" encabezada por Gregorio García de Tagle, una reaición bien entamada contra les reformes del ministru Bernardino Rivadavia, na que participaron Domingo Achega, Mariano Benito Rolón y Ambrosio de Lezica (padre). Tuvo sofitu de munchos descontentos, amás de flaires y cures, pero fracasó dempués de delles hores de llucha. Les fuercies gubernamentales esvalixaron rápido a la manifestación, y la mayoría de los líderes fueron prindaos, executaos o castigaos con durez.

Tagle llogró escapar a Montevideo que taba en poder del Reinu Xuníu de Portugal, Brasil y Algarve, con ayuda de Dorrego (el mesmu a quien desterrara inxustamente en 1816 a España). El coronel José María Urien y el capitán José Benito Peralta fueron executaos, pero'l xuiciu foi suspendíu y los sos documentos destruyíos por orde de Rivadavia.[12][13]

Tagle foi arrestáu en Montevideo, que yera entós la capital de la Provincia Cisplatina, gobernada pol vizconde de la Llaguna Carlos Federico Lecor, que tardó meses en lliberar.

La Llei de Enfiteusis editar

Como garantía del emprestu Rivadavia hipotecó toles tierres y demás bienes inmuebles de propiedá pública, prohibiendo la so enayenadura en tola Nación. Nun siendo posible ayenar les tierres pola esistencia d'esta hipoteca, aplicó-yos el réxime d'enfiteusis, por aciu el cual arrendábense contra'l pagu d'un canon.

El 16 de marzu de 1826, siendo yá presidente, ratificó por aciu un decretu la prohibición de vender, donar o apurrir de cualesquier otra forma les tierres fiscales. Darréu, el 18 de mayu, la Llei Nacional de Enfiteusis volvió ratificar la prohibición d'ayenar tierres de propiedá pública y afitó el ralu de concesión en "cuandoquier" 20 años dende'l 1 de xineru de 1827. Pero de fechu la llei solo aplicóse en territoriu porteño y na provincia de Corrientes, reconociéndola esta postrera recién en 1830. La enfiteusis dexó de resultes la concentración de la tierra de 1822 a 1830, 538 propietarios en total llograron 8.656.000 hectárees. Siendo los enfiteutas más beneficiaos munchos collaboradores del propiu réxime de Bernardino Rivadavia, ente ellos les famlias Anchorena, Alzaga, Alvear, Azcuénaga, Basualdo, Bernal, Bosch, Bustamante, Capo, los Díaz Vélez, Dorrego, Eguía, Echeverría, Esguilada, Ezcurra, Yrigoyen, Lacarra, Larreta, Lastra, Lezica, Lynch, López, Miguens, Obarrio, Ocampo, Olivera, Ortiz Basualdo, Otamendi, Pacheco, Páez, Rozas, Sáenz Valiente y otres.[14]la Enfiteusis punxo más d'ocho millones d'hectárees a disposición de renteros y enfiteutas quien polo xeneral nun pagaben o pagaben cánones bien baxos a la provincia, esta llei tendió a favorecer la gran concentración de la propiedá nunes poques decenes de families.[15]

Esti sistema d'arriendu de tierres fiscales foi llamáu “enfiteusis”, y nun llogró algamar los oxetivos pa los que fuera implementáu, una y bones les tierres fueron atropaes por grandes productores creando asina enormes llatifundios.[16]

La llei foi sancionada'l 18 de mayu de 1826 y establecía:

  • Art. 1ᵘ Les tierres de propiedá pública, que la so enayenadura pola llei del 15 de febreru ye prohibida en tol territoriu del Estáu, van dar en enfiteusis mientres el términu, cuandoquier, de 20 años, qu'empezaren a cuntase dende l'1 de xineru de 1827.
  • Art. 2ᵘ Nos primeros diez años, el que los reciba nesta forma va pagar a l'ayalga pública la renta o canon correspondiente a un ocho per cientu añal sobre'l valor que se considere a diches tierres, si son de llendo, o a un cuatro per cientu si son de pan llevar.
  • Art. 3ᵘ El valor de la tierra va ser graduáu en términos equitativos por un jury de cinco propietarios de los más inmediatos, en cuanto pueda ser, al qu'hai de justipreciarse, o de trés en casu de nun habelos nesi númberu.
  • Art. 4ᵘ El gobiernu va reglar la forma en qu'hai de ser nomáu'l jury del que fala l'artículu anterior, y el xuez qu'hai de presidilo.
  • Art. 5ᵘ Si la evaluación fecha pol jury fora reclamada, o per parte del enfiteuta, o pola del fiscu, resolviera definitivamente un segundu jury, compuestu de la mesma que'l primeru.
  • Art. 6ᵘ La renta o canon que pol artículu 2ᵘ establezse, va empezar a correr dende'l día en qu'al enfiteuta mándese dar posesión del terrén.
  • Art. 7ᵘ El canon correspondiente al primer añu se satisfacerá por metá nos dos años siguientes.
  • Art. 8ᵘ Los periodos en qu'hai d'apurrise'l canon establecíu, van ser alcordaos pol Gobiernu.
  • Art. 9ᵘ Al vencimientu de los diez años que s'afiten nel artículu 2ᵘ, la Llexislatura Nacional va reglar el canon qu'hai de satisfaer l'enfiteuta nos años siguientes sobre'l nuevu valor que se va graduar entós a les tierres na forma que la llexislatura alcuerde.

L'espíritu de la llei foi llograr una distribución xusta y equitativa de la tierra y evitar que fora atropada por grandes propietarios, que disponíen de los medios p'adquiriles. [ensin referencies]Amás, proponíase favorecer la inmigración, otorgándo-yos tierres a los estranxeros en cuenta de un canon, por que pudieren dedicase a producir, en cuenta de a adquirir un cachu de tierra. La llei daba al Estáu'l dominiu de la tierra non escriturada —esto ye, la mayor parte del campu porteño— y prohibía toles donaciones o ventes de la mesma hasta tantu nun se cuntara con una llei que regulara eses tresferencies.

Pero, como la llei nun llindaba la superficie de tierra que cada solicitante podía llograr, los ganaderos, comerciantes ya inversores estranxeros de la dómina adquirieron terrenes enormes, que nun yeren capaces de poblar de ganáu sinón bien amodo; y muncho menos de dedicar a l'agricultura. La llei de enfiteusis aceleró'l procesu d'enayenadura de les tierres fiscales, marcando coles mesmes la nacencia de los grandes terratenientes.[17]

Llegada a la presidencia editar

 
Bernardino Rivadavia.

En mayu de 1824 foi escoyíu gobernador Juan Gregorio Las Heras y ufiertó a Bernardino Rivadavia siguir nel cargu, anque posiblemente nun sentía simpatíes por él. Rivadavia nun aceptó y partió escontra Londres, con una autorización de la Llexislatura pa xestionar la esplotación de mines. Pero les mines en cuestión nun taben en Buenos Aires, sinón en La Rioxa, onde'l caudiellu Facundo Quiroga acomuñárase col capitalista porteño Braulio Mariña y otros socios, como Tomás Manuel de Anchorena y Juan Pedro Aguirre, y con capitales de la Baring Brothers formaron la Famatina Mining Company, nome estranxeru pa la Sociedá del Bancu de Rescate y Casa de la Moneda de La Rioxa, reconocida pol gobiernu d'esta provincia.

Minería editar

L'exministru acomuñar en Londres col bancu Hullet Brothers y fundó'l Río de la Plata Mining Association, con un capital nominal de 1.000.000 de llibres esterlines, que'l so relativu ésitu debióse, sobremanera, a una burbuya financiera” qu'españaría pocu dempués. El desarrollu de la minería tenía por oxetivu consiguir metales preciosos con qu'acuñar moneda. Esa aventura financiera nun lu sirvió d'enforma, pero ganó-y la tarrecible enemistá de Quiroga. El Congresu, a iniciativa del presidente, dio la exclusividad del acuñamientu de moneda nel país a la River Plate Mining. El conflictu ente Rivadavia y Quiroga polos metales de Famatina llevó a la primer guerra ente unitarios y federales nel interior.

Navegación editar

Otru insólitu proyeutu foi la construcción d'una canal navegable dende'l sur de Mendoza hasta Buenos Aires. Dellos críticos argumentaben qu'esta obra yera imposible de realizar, alegando qu'en Cuyo nun había agua abondo p'alimentar asemeyada canal, y que la poca qu'había querdríen usar los cuyanos para riego.

Tratáu de Benegas editar

En 1821 roblárase'l Tratáu de Benegas, que convocaba a un congresu nacional en Córdoba, que se llegó a axuntar a fines de 1821. Pero'l ministru Rivadavia ordenó'l regresu de los diputaos porteños, cola escusa de que les provincies representaes nun s'entamaren interiormente. La razón real yera qu'un congresu aconceyáu nel interior nun podría ser controláu polos porteños. Per otru llau, Buenos Aires esixía que'l númberu de diputaos per provincia tenía de tar en proporción al númberu d'habitantes de caúna, lo que siempres fuera refugáu poles demás provincies.

Esto bastió'l fracasu del congresu. El Tratáu del Cuadriláteru, robláu en xineru de 1822 ente les provincies de la mariña y Buenos Aires, obra de Rivadavia, significó la muerte definitiva del Congresu federal. El ministru convidó a los diputaos de les demás provincies a axuntase nuevamente en congresu cuando la situación interna de les provincies dexar.

El nuevu Congresu Xeneral axuntar n'avientu de 1824 en Buenos Aires, y so les condiciones porteñas.

Sitiu de Montevideo editar

El Congresu llevaba unos pocos meses aldericando dificultosamente la futura constitución, cuando n'abril de 1825 desembarcó na mariña oriental la espedición llibertadora de Juan Antonio Lavalleja y les sos Trenta y tres Orientales. En pocu más de dos meses, llograron dos importantes victories, zarraron a los brasilanos en Montevidéu y punxéron-y sitiu. Y axuntaron un congresu que declaró que la Banda Oriental reincorporar a l'Arxentina. El Congresu Nacional aceptó la reincorporación de la Banda Oriental el 25 d'ochobre de 1825,[18] y l'emperador declaró la guerra a l'Arxentina n'avientu.

La Guerra de Brasil obligó al congresu a formar un exércitu urxentemente y pensóse que tamién tenía que formar un Poder Executivo Nacional pa unificar el mandu militar. De cuenta que, ensin empezar siquier a aldericar una constitución que-y diera marcu llegal al cargu, el 6 de febreru de 1826 sancionóse la llei de presidencia, creando un Poder Executivo Nacional Permanente, col títulu de «Presidente de les Provincies Xuníes del Río de la Plata».[19] Duraría nes sos funciones el tiempu qu'estableciera la Constitución.

Rivadavia resultó escoyíu presidente. Los sos ministros fueron: Julián Segundu d'Agüero de Gobiernu; Carlos María de Alvear, de Guerra y Marina; Francisco Fernández de la Cruz de Rellaciones Esteriores y Salvador María del Carril de Facienda.

Rivadavia llevó al gobiernu un proyeutu centralizador, esto ye, unitariu. La primer comunicación a los gobernadores del interior faía-yos saber que los concedía a cada unu'l mandu político y militar que yá teníen como gobernadores, solo que de forma provisional, hasta que decidiera reemplazalos.

Presidente de les Provincies Xuníes del Río de la Plata editar

 
Bustu de Bernardino Rivadavia na ciudá d'América, partíu de Rivadavia.

En 1824 terminó'l mandatu de Martín Rodríguez. Bernardino Rivadavia decidió viaxar a Londres, Manuel José García ocuparía los so llugar. El cónsul inglés diba dir a Buenos Aires a roblar un tratáu de reconocencia de la independencia pero yera imposible una y bones les provincies tresformárense n'estaos autónomos, yera necesariu atopar una autoridá nacional. En 1822 la mariña robló'l tratáu del cuadriláteru que terminaba coles esperances del gobernador cordobés, que quería axuntar un congresu na so provincia. Los porteños comprometer a concede-y a la mariña los llibre navegación de los ríos.

A fines de 1824 axuntóse un congresu pa redactar una constitución, ente los escoyíos había unitarios y federales, depués de tres meses la constitución foi aprobada, pero cuasi toles provincies refugar. La necesidá d'un gobiernu nacional que fixera frente a la Guerra contra l'Imperiu de Brasil llevó a nomar a Rivadavia como'l primer presidente en febreru de 1826. Esta noticia nun foi bien recibida nes provincies.

Rivadavia intentó acabar rápido cola guerra, por cuenta de que dende Buenos Aires salíen cuasi tolos recursos económicos pa encarar el conflictu, [ensin referencies]y a que'l bloquéu naval impuestu per Brasil afectaba'l comerciu, base de recaldación de rentes del Estáu porteño.

La Llei de Capitalización editar

Darréu depués d'asumir, Rivadavia presentó al Congresu un proyeutu de capitalización de Buenos Aires:[20] la ciudá y gran parte de la campaña circundante proclamábase capital del Estáu. Pocos díes más tarde emitió un decretu en qu'ordenaba la demarcación de la capital de la república,[21] y de la provincia de Buenos Aires.[22]

El proyeutu anició fuertes resistencies. El federalismu porteño, encabezáu por Manuel Dorrego y Manuel Moreno, opúnxose, en defensa de les instituciones de les provincies garantizaes pola llei fundamental, cuantimás el puertu y l'aduana, principal fonte de recursos de la provincia. Tamién foi aguantáu polos estancieros, quien nun taben dispuestos a perder la ventaya que-yos daben les rellaciones en Buenos Aires y qu'amás entendíen que la perda de l'aduana significaría impuestos internos más altos. Sicasí, la llei foi sancionada'l 4 de marzu de 1826.

Las Heras cesó nel cargu de gobernador per decretu del Poder Executivu. La Xunta de Representantes foi eslleida, y se nacionalizaron l'exércitu de la provincia, les tierres públiques, l'aduana y toles propiedaes provinciales.

Los hacendados, sollertaos poles consecuencies que podía tener la capitalización, dexaron de sofitar a Rivadavia, y este quedó políticamente aislláu.

Política económica editar

El Bancu de Descuentos de la provincia foi tresformáu nel Bancu Nacional[23] en 1826, y taba autorizáu a abrir sucursales nes provincies. La so capital formáu pol apurra del Estáu y por aiciones que se suscribiríen en tol territoriu, sería de 10.000.000 pesos (de la dómina).

Les sos funciones yeren: recibir depósitos, tomar dineru a interés, otorgar préstamos, acuñar monedes y billetes convertibles, etc.

El Bancu, qu'absorbió al Bancu de Descuentos de la provincia, nun llogró axuntar el capital correspondiente y el papel moneda qu'emitió escareció de respaldu. Los gastos derivaos de la guerra de Brasil llevaron al gobiernu a solicitar repitíes sumes que provocaron la so ruina. En 1836, vencíu'l plazu de diez años establecíu pola llei, Rosas dispunxo la so disolución.

El mandatu Rivadavia coincidió cola medría de la influyencia británica na política nacional. L'esquema de Rivadavia taba basáu en cinco pilares: el comerciu totalmente llibre y nada de proteicionismu en contra de les importaciones britániques, finances con un bancu central remanáu por inversionistas británicos, absolutu control del puertu de Buenos Aires como la única fonte d'ingresu pal país, esplotación británica de los recursos naturales y un Unitarismu centralizáu en Buenos Aires. [24] Les esportaciones d'oru, dexaes poles polítiques de llibre comerciu, escosaron rápido les reserves nacionales. Esto representó un gran problema, una y bones l'oru yera'l mediu de cambéu de la economía llocal. Rivadavia buscó resolver esti problema al establecer el "Bancu de Descuentu", un bancu central pa imprimir dineru. A pesar del rol que xugaba'l bancu central, esti bancu foi puestu a manes d'inversores privaos británicos. [25]

Nacionalización de los recursos editar

El presidente Rivadavia dispunxo la inmediata nacionalización de Buenos Aires y les sos instituciones, incluyida l'aduana;[26] la recaldación pasaría al gobiernu nacional, quien la usaría en beneficiu de tol país, pero nun se contemplaba la distribución ente les provincies.[ensin referencies] Amás, la delda pública de la provincia de Buenos Aires se nacionalizó.

La llei d'Afitamientu de la Delda Pública del Estáu[27] declaró hipotecaes toles tierres públiques de la Nación y prohibió la so venta ensin permisu especial del Congresu.[28] Se nacionalizaron tierres qu'hasta esi momentu considerábense provinciales, sobre les que se debía aplicar el sistema de enfiteusis. Mientres el curtiu gobiernu de Rivadavia, en 1827 el pesu papel devaluar en 33% y nuevamente en 68% en 1829.[29]La enfiteusis, a pesar del so calter progresista, tuvo de resultes un fuerte procesu de concentración de la tierra bonaerense, en total 138 propietarios llograron 18.656.000 hectárees. Los enfiteutas más beneficiaos fueron munchos collaboradores del propiu gobiernu de Bernardino Rivadavia, ente ellos les families Anchorena, Alvear, Ortiz Basualdo, los Díaz Vélez, Esguilada, Irigoyen, Rodríguez Larreta, Lezica, Lynch, Miguens, Obarrio, Ocampo, Olivera, Ortiz Basualdo, Blanco Villegas, Vidal, Sáenz Valiente y otres. .[14] La Enfiteusis punxo más d'ocho millones d'hectárees a disposición de renteros y enfiteutas quien polo xeneral nun pagaben o pagaben cánones bien baxos a la provincia, esta llei tendió a favorecer la gran concentración de la propiedá nunes poques decenes de families.[15][30]

Asitiáronse capitales británicos destinaes a la esplotación de les mines de Famatina en La Rioxa, pero entamaron dos sociedaes rivales y l'iniciativa fracasó.

Escontra 1825 hubo n'Europa una crisis económica que se reflexó na Bolsa de Londres, y les aiciones d'empreses n'América rebaxaron los sos precios y delles sociedaes quebraron. El capital inglés se retrajo; mientres tres décades nun tuvo dispuestu a encarar riesgos nestes tierres.

Guerra de Brasil editar

De resultes del remanar de los Trenta y tres Orientales y de la xunta del Congresu de la Florida, el pueblu oriental pola Llei d'Independencia, proclamó a la Provincia Oriental

llibre ya independiente del Rei de Portugal, del Emperador del Brasil y de cualesquier otru del universu

y pola Llei d'Unión proclamó que

Queda la Provincia Oriental del Río de la Plata xunío a les demás d'esti nome nel territoriu de Sud América.

La declaración de la independencia del Imperiu de Brasil y la reincorporación a les Provincies Xuníes del Río de la Plata de la Provincia Oriental sumaes a les victories de les tropes orientales fueron sofitaes pol pueblu de Buenos Aires y pol Congresu Arxentín que rápido aceptó la reincorporación de la Provincia Oriental el 25 d'ochobre de 1825 y l'aprobación de los diplomes del diputáu Javier Gomensoro, electu pola Provincia Oriental. En respuesta, l'Imperiu declaró la guerra a les Provincies Xuníes el 10 d'avientu y darréu la poderosa escuadra brasilana bloquió'l puertu de Buenos Aires y la boca del Ríu de la Plata, bloquéu que se caltuvo hasta'l final del conflictu, en 1828.

La declaración de guerra per parte de Brasil foi respondida pol Congresu arxentín el 1 de xineru de 1826.

Bernardino Rivadavia foi escoyíu Presidente de les provincies Xuníes el 8 de febreru y, dispuestu a llevar alantre la Guerra de Brasil, reorganizó l'Exércitu, amontó'l númberu de cuerpos de la Escuadra Nacional y creó l'Estáu Mayor. Magar primeramente la posición del Imperiu de Brasil foi más ventaxosa, les fuercies yeren pareyes y la guerra allargábase, tresformándose nuna carga económica. Depués de que les fuercies arxentines vencieren nos trunfos parciales tantu na batalla de Ombú y na batalla de Bacacay llograron una contundente victoria na batalla de Ituzaingó, el 20 de febreru de 1827. Sicasí, la falta de recursos torgó definir la guerra, tantu per tierra como per mar.

Rivadavia recurrió nuevamente a Manuel José García —quien yá refugara la so ufierta pa encargase de la cartera de Facienda poles sos discrepancies col gobiernu presidencialista unitariu— pa unvialo en misión diplomática al Brasil y empecipiar les tramitaciones de paz col Imperiu.

Les razones qu'impulsaron a Rivadavia a camudar d'opinión, fueron les mesmes qu'habíen disuadido a García a nun dir a la guerra antes, pa ello ye importante resaltar el gran llabor investigativa de Juan Carlos Nicolau, quien afirma:

La situación económica de Brasil yera bien cimera a les Provincies Xuníes, si tener en cuenta que cuntaba con una población de 5 millones d'habitantes, contra 700.000 d'éstes tomaes nel so conxuntu, pero que nos fechos, namái la provincia de Buenos Aires contribuyía al esfuerciu bélicu. L'estáu brasilanu, independiente, ensin delda nacional, desenvolvía un comerciu col estranxeru bien activu y floreciente, en continuu progresu, sofitáu na so rellación cola Gran Bretaña. Sicasí, el Ríu de la Plata sufría los perxuiciu del bloquéu del so puertu, lo que constituyía una grave torga pa llograr recursos de les sos recaldaciones aduaneres y asina la posibilidá d'adquirir armes y municiones pal so exércitu.
L'ayuda que recibía los Brasil de parte de Gran Bretaña, na so virtual alianza, provocó qu'homes como'l Xeneral Willam Carr Beresford y l'Almirante Thomas Cochrane, con amplia conocencia del teatru d'operaciones del Ríu de la Plata, contribuyeren a la organización y manexu del exércitu y l'armada brasilana.[31]

El 16 d'abril de 1827, García recibió les instrucciones pa realizar la so misión per parte de Rivadavia y el so ministru Francisco Fernández de la Cruz, informándo-y que'l gobiernu proponíase "acelerar la terminación de la guerra y el reestablecimientu de la paz, tal como lo demanden imperiosamente los intereses de la Nación". Esta instrucción reflexa la crítica situación interna del gobiernu de Rivadavia, desesperáu por atopar la paz pa encarar los otros grandes problemes qu'azotaben al país, esto ye, la enorme crisis económica y l'oposición de les provincies del interior. L'esfuerciu de la guerra contra'l Brasil tuvo de ser encaráu -tocantes a la provisión de tropa y equipamientu bélicu- cuasi totalmente per Buenos Aires.

Les bases que tenía d'utilizar el ministru plenipotenciario García, seríen:

... o bien la devolución de la Provincia Oriental, o la ereición y reconocencia de dichu territoriu nun Estáu separáu, llibre ya independiente, so la forma y regles que los sos propios habitantes escoyeren y sancionaren; nun debiendo nesti postreru caso esixise por nenguna de les partes batalloses compensación dalguna.[32]

Esto ye, el presidente Rivadavia instruyó al ministru plenipotenciario García por que la paz col Brasil llegárase namái al traviés de la reconocencia pol emperador de la Provincia Oriental como parte intergrante de les Provincies Xuníes del Río de la Plata o, nel supuestu qu'esto nun fuera aceptáu, proclamárase la independencia de la Provincia Oriental.

Al despidir a García, el ministru Julián Segundu d'Agüero encargó-y consiguir la paz a tou trance;

... otra manera, vamos cayer na demagoxa y na barbarie.

García llegó en mayu de 1827 a Rio de Janeiro y empezó les sos xuntes col intermediariu británicu y los ministros plenipotenciarios brasilanos.[33] Apenes empecipiaes les xestiones, García atopar con una gran intransixencia per parte de los ministros brasilanos con al respective de nun arrenunciar a la Provincia Cisplatina: el Emperador Pedro I de Brasil, ablayáu pola victoria rioplatense de Ituzaingó y tarreciendo pola estabilidá del so imperiu neses circunstancies y de posibles intentos sesesionistas[34]xurara ante'l Senáu brasilanu nun tratar la paz ante les Provincies Xuníes y siguir la guerra hasta obligales a aceptar la so soberanía sobre la Provincia Cisplatina;[35] de xuru Pedro I especulaba tamién cola debilidá de la Provincies Xuníes pa enllargar les aiciones béliques.

Viendo la situación, García decidió tornar a Buenos Aires, pero l'embaxador británicu Robert Gordon convencer d'entrevistase col ministru de rellaciones esteriores imperial, el Marqués de Queluz. Tres tres reunión infructuoses, les presiones del gobiernu británicu por terminar rápido col conflictu pa volver a entamar el comerciu, la inflexible postura del gobiernu brasilanu y el críticu estáu políticu-económicu de les Provincies Xuníes, llevaron a García a decidir por sigo mesmu la paz sobre otres bases. Más tarde esplicó al embaxador Gordon que:

[...] anque tenía instrucciones de roblar una convención namái sobre la base de la independencia de la provincia de Montevideo; pero, como él topábase convencíu de qu'a esti estáu d'independencia nun podía llegase por cierto tiempu, y qu'en realidá yera de poca importancia pa Buenos Aires el destín de la provincia, siempres que se-y devolviera la tranquilidá, non hesitó en llegar a términos que, n'otru sentíu, taben perfectamente acordies coles sos instrucciones.[36]

De cuenta que, dexando de llau les sos instrucciones, el 24 de mayu de 1827 robló la Convención Preliminar de Paz de 1827 que disponía, ente otres coses:

La República de les Provincies Xuníes del Río de la Plata reconoz la independencia ya integridá del Imperiu de Brasil y arrenunciu a tolos derechos que podría pretender al territoriu de la provincia de Montevideo, llamada güei Cisplatina, que l'Emperador comprometer a iguar con sumu percuru, o meyor entá qu'otres provincies del Imperiu. L'emperador de Brasil reconoz igualmente la independencia ya integridá de la República de la Provincies Xuníes del Río de la Plata, y yá que la República de les Provincies Xuníes emplegó corsarios, topa xustu y honorable pagar el valor de les preses por cometer actos de piratería.[37]

A pesar de qu'esta Convención Preliminar de Paz contravenía les sos instrucciones, García llograra que se camudara la redaición primitiva qu'incorporaba la Provincia Cisplatina al Imperiu y que s'omitiera la reconocencia de cualquier derechu de soberanía per parte del Emperador de Brasil sobre la Provincia Oriental, una y bones la Convención solo referíase al arrenunciu efeutuáu poles Provincies Xuníes. Seique ensin notalo los diplomáticos brasilanos, dexábase la puerta abierta a la independencia uruguaya.[38] Sicasí, na so carta a Ponsonby informando de la firma de la convención, Gordon emitió ciertes opiniones que dexen inferir que toles partes yeren conscientes de que posiblemente l'Emperador veríase obligáu a otorgar la independencia de la Cisplatina tarde o aína:

Al Brasil dexar que lluche cola disensión y la revuelta, que van siguir apoderando na Provincia Cisplatina... L'Emperador llueu se va convencer del desaciertu de nun proclamar, franca y darréu, la independencia de la provincia.[39]

Al so regresu a Buenos Aires, el 20 de xunu, García presentó la Convención Preliminar de Paz al Presidente Rivadavia y al Congresu Nacional. El primeru que desaprobó enérxicamente l'actuación de García foi'l mesmu Rivadavia. Coles mesmes, la opinión pública en Buenos Aires reaccionó indignada, publicáronse artículos bien violentos contra'l gobiernu nos periódicos, y la ciudá cubrir de panfletos ofensivos contra García, Rivadavia y Ponsonby. De cuenta que Rivadavia presentóse ante'l Congresu con un bederre discursu esixendo'l so refugu. La Convención Preliminar de Paz yera un "tratáu deshonroso" que nun tenía de ser aprobáu.

El ministru Agüero dirixó a García una misiva na que manifestaba:

Arriendes d'ello, el gobiernu fai a Ud. responsable de tolos males y consecuencies que d'ello resulten a la nación, especialmente nel grande y noble enfotu en que se topa pa salvar la so honra.[40]

La respuesta de García foi de refuga a los cargos imputaos por Rivadavia y Agüero, argumentando nel so defensa que la firma de la mentada Convención podía comprometer la so honra personal, pero nun obligaba al país hasta tantu nun fuera ratificada. Nesti sentíu, rellata

Pa rematar, el comisionado emite un xuiciu lapidario al respective de l'actitú del gobiernu de Rivadavia, al afirmar con razón qu'al axustar la cesación de les hostilidaes arriesgaba la so reputación personal, pero nun causaba obligación dalguna al Gobiernu hasta tanto'l tratáu de paz o la convención preliminar, dempués de ser esaminada en tientes fuera ratificada. Na so opinión, una convención preliminar entá dempués de ratificada solemnemente, ye un tratáu provisional, pos el so oxetu principal ye faer cesar les hostilidaes, afitando bases pa un tratáu definitivu. Na última frase de la so esposición espera que aquietadas les pasiones nel futuru xulgará'l so comportamientu, mientres s'entruga alrodiu de quien merez mayor indulxencia, si'l ciudadanu qu'en tan gran conflictu sacrifica la so reputación y acasu la esistencia a la so patria, o aquel que quier a tou trance faer d'ésta'l preséu de la so fama.[41]

El 25 de xunu de 1827, tanto'l Presidente Rivadavia como'l Congresu Nacional de les Provincies Xuníes del Río de la Plata refugaron la Convención Preliminar de Paz.

Sicasí Rivadavia nun llogró salvar el so gobiernu: a pesar de la so oposición a la Convención Preliminar de Paz la opinión pública nun-y perdonaba'l so actuación[42] y simultáneamente denunciar na prensa la so participación en negociaos mineros en Famatina. El 26 de xunu, Rivadavia presentó'l so arrenunciu irrevocable a la presidencia.[43]

Les consecuencies de la fracasada Convención Preliminar de Paz roblada por García son oxetu de discutiniu: ciertu autores creen que l'antecedente d'un alcuerdu d'estes carauterístiques, entá dempués de refugáu, condicionó fuertemente'l remanar del gobernador Manuel Dorrego pa la firma de la Convención Preliminar de Paz de 1828, pola que se disponía la independencia de la "Provincia de Montevideo, llamada güei Cisplatina".[44] Otros autores, sicasí, afirmen que mal puede atribuyíse-y a esta responsabilidá dalguna a García colos términos del tratáu final robláu por Juan Ramón Balcarce y Tomás Guido, cuando – al nun ser ratificada pol Congresu – la Convención Preliminar nun venceyó en forma dalguna al Gobiernu de les Provincies Xuníes del Río de la Plata.[31]

Constitución de 1826 editar

En 1826, magar les dificultaes internu y esternu (la guerra col Brasil fuera declarada'l 1 de xineru d'esi añu) Rivadavia encamentó al Congresu a dictar una constitución. El Congresu sancionó la Constitución Arxentina de 1826, que proclamaba'l sistema representativu, republicanu, consolidáu n'unidá de réxime. El gobiernu nacional entamar en base de primeres de división de poderes. Los gobiernos de provincia taríen al cargu de gobernadores, escoyíos pol presidente con alcuerdu del Senáu, a propuesta en terna de los Conseyos d'Alministración; estos organismos yeren escoyíos pol pueblu de cada provincia. Esta constitución foi considerada de calter unitariu una y bones non solo centralizaba les decisiones polítiques en Buenos Aires dexando a les provincies subordinaes a les eleiciones que dicha provincia tomara, ensin participación nes ganancies aduaneres y con grandes llimitaciones al llibre navegación de los ríos interiores. Tamién apurría a Buenos Aires prerrogativas personales, como'l fechu de que les autoridaes provincial y local fueren escoyíes pol Executivu dende Buenos Aires, ente elles el gobernador. La Rioxa, Santa Fe, Entre Ríos, Córdoba, Mendoza, Santiago del Estero, San Luis y Salta refugaron la constitución pero manifestaron el deséu de siguir la guerra col Brasil "ensin el Congresu nin el presidente".

La guerra civil nel interior editar

Les provincies fueren solmenaes por delles guerres civiles dende'l momentu mesmu en que proclamaron la so autonomía.

El gobiernu unvió al coronel Gregorio Aráoz de Lamadrid cola cuenta d'axuntar tropes nes provincies del norte pa lluchar na guerra de Brasil pero frente a la debilidá de les autoridaes llocales Lamadrid fíxose cargu del gobiernu de la provincia de Tucumán. En llugar de desautorizalo, Rivadavia afalar a usar eses tropes p'atacar a los caudiellos federales vecinos, que s'oponíen a la so política. El más capaz d'ellos, Facundo Quiroga, ganar en dos batalles, pero esa nueva guerra civil provocó'l refugu de delles provincies a l'autoridá nacional y a la Constitución de 1826, que foi refugada poles provincies. Les misiones unviaes pol Congresu ante los gobiernos provinciales fracasaron.

Arrenunciu de Rivadavia editar

Amás de ganase la enemistá de les provincies del interior gracies a la Constitución de 1826 y toles midíes centralistes que tomó; la guerra col Brasil escosara los recursos. Gran Bretaña primía p'alcordar una paz que garantizara la continuación del comerciu esterior.

La noticia de la negociación de García bastió los acontecimientos. El presidente desconoció tajantemente la Convención Preliminar de Paz. Ante'l Congresu manifestó que

Un arxentín tien de perecer mil veces con gloria antes de mercar la so esistencia col sacrificiu de la so dignidá y de la so honra.

Anque la Convención preliminar foi refugada pol Congresu, el presidente Rivadavia sufrió les consecuencies o polítiques del pactu por ser consideráu responsable de la situación, polo qu'arrenunció como presidente de les Provincies Xuníes del Río de la Plata ante'l Congresu'l 27 de xunu de 1827. Apurrió'l mandu a Vicente López y Planes, presidente provisional escoyíu pol Congresu por una llei d'emerxencia. Pero'l Congresu eslleióse y con él cesaron nuevamente les autoridaes nacionales y la constitución. La provincia de Buenos Aires recuperó la so autonomía, escoyendo gobernador al federal Manuel Dorrego, en comicios en que solamente se presentó la llista de federal.

El conflictu con Brasil siguió hasta que, mientres el gobiernu de Dorrego y cola presión d'Inglaterra, llegar a una Convención Preliminar de Paz, que dispunxo la independencia de la República Oriental del Uruguái y el cese de les hostilidaes lo que tampoco foi bien vistu polos militares que combatieron na guerra y per gran parte de la población.

L'exiliu y muerte editar

 
Placa n'honor a Bernardino Rivadavia en Cádiz.
 
Mausoléu de Bernardino Rivadavia, Plaza Miserere, Ciudá de Buenos Aires.

En 1829 Bernardino Rivadavia partió escontra España, retornando a l'Arxentina en 1834, pero'l gobernador de Buenos Aires, Juan José Viamonte, nun-y dexó desembarcar, motivu pol cual establecióse primero en Mercedes (Soriano, Uruguái) y depués en Colonia (Uruguái).

Pasó depués al Brasil y volvió definitivamente a España a finales de 1842, finando na ciudá de Cádiz el 2 de setiembre de 1845.

Repatriación de los sos restos y homenaxes editar

A pesar de que nel so testamentu Bernardino Rivadavia pidió que los sos restos

nun fueren soterraos en Buenos Aires y menos en Montevideo

Estos fueron repatriaos en 1857, rindiéndo-y el gobiernu honores de Capitán Xeneral ante un ensame calculáu en 60.000 persones. Nesi añu dispunxo dáse-y el nome d'Avenida Rivadavia a l'avenida más llarga de Buenos Aires.

Bartolomé Mitre calificó a Rivadavia como

el más grande home civil de la tierra de los arxentinos.[45]

Los sos restos, dende 1932, fuelguen nun mausoléu llevantáu na Plaza Miserere, de la Ciudá Autónoma de Buenos Aires, construcción que foi obra del escultor arxentín Rogelio Yrurtia y que s'alluga nel centru de la plaza que tien como unu de los sos llaterales a l'Avenida Rivadavia.

En Méxicu, la ciudá Cholula de Rivadavia, nel estáu de Puebla, lleva esi nome nel so honor. En Venado Tuerto, Santa Fe el Club Sportivo Bernardino Rivadavia club que milita nel Tornéu Federal B lleva'l nome del prócer Arxentín. En Peyrano, Provincia de Santa Fe el Club Bernardino Rivadavia de Peyrano que compite na Lliga Deportiva del Sur, lleva'l so nome.

Ancestros editar

Notes y referencies editar

  1. 1,0 1,1 Afirmao en: Gran Enciclopedia Soviética (1969–1978). Sección, versículu o párrafu: Ривадавия Бернардино. Data de consulta: 28 setiembre 2015. Editorial: Большая Российская энциклопедия. Llingua de la obra o nome: rusu. Data d'espublización: 1969.
  2. 2,0 2,1 Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  3. Nomamientu de Bernardino Rivadavia como Presidente
  4. «Xenealoxía Familiar». Consultáu'l 16 d'abril de 2015.
  5. Historia del default n'Arxentina. por Miguel Ángel Boggiano - 27-Jul-2014
  6. «Copia archivada». Archiváu dende l'orixinal, el 28 d'avientu de 2010. Consultáu'l 28 d'avientu de 2010.
  7. De la Invasión a la Reconocencia. Gran Bretaña y el Ríu de la Plata 1806-1826 (1994), 978-987-628-176-8 isbn,Klaus Gallu, Edhasa p 121
  8. Zanatta, Loris (1996). Del estáu lliberal a la nación católica. Universidá Nacional de Quilmes
  9. Dende los primeros tiempos de l'Arxentina hubo grupos laicistes y anticatolicos lideraos primero por Mariano Moreno y Juan José Castelli. Ver: Hugo Wast (Gustavo Martínez Zuviría), Añu X, Ed. Goncourt, Bs. As., 1970. “Les etapes de mayu y el verdaderu Moreno”, ediciones Theoría. Bs. As., 1963, páx. 73
  10. Juan Carlos Nicolau (2008). «Manuel José García (1784-1848) - Política y Diplomacia nel Ríu de la Plata» (n'español). Histórica, d'Emilio J. Perrot. «páx. 213-214».«AGN, Sala X, 1-1-8».
  11. Les polítiques regalistas rivadavianas xunto col rol de la Ilesia na xénesis de la nacionalidá arxentina son causa del arreglu históricu qu'enconta l'actual sostenimientu del cultu católicu na Arxentina, reglamentado pola Llei 21.540 sobre la "Asignación a determinaos dignatarios pertenecientes al Cultu Católicu Apostólicu Romanu". Sobre'l Presupuestu del Cultu na Arxentina (Biblioteca dixital de la UCA)
  12. Avera del clivaje relixosu na historia arxentina. Surdimientu y disolución de la Unión Católica
  13. Coronel José María Urien Elías y la Revolución de los apostólicos
  14. 14,0 14,1 Los Oligarques Juan J. Sebreli – La Historia Popular Tomu 15, p 23 – Vides y Milagros d'El nuesu Pueblu
  15. 15,0 15,1 Halperín Donghi, Tuliu: Guerra y finances nos oríxenes del Estáu arxentín (1791-1850), Prometeo Llibros, 2005, cap. III, p 231
  16. PICCIRILLI, Ricardo, Les reformes económica-financiera, cultural, militar y eclesiástica del gobiernu de Martín Rodríguez y el ministru Rivadavia, n'Historia de la Nación Arxentina. Academia Nacional de la Historia, Vol. VI, Cap. VI, páx. 294.
  17. FERRER,, Aldo (1999). La economía arxentina. Les etapes del so desarrollu y problemes actuales.. Buenos Aires: Fondu de Cultura Económica., páx. 53-57.
  18. Testu de la llei de reincorporación de la Banda Oriental
  19. Decretu pal nomamientu del Poder Executivu Permanente
  20. Testu de la llei de Capitalización de Buenos Aires
  21. Testu del decretu qu'ordenaba la demarcación de la Capital de la República
  22. Testu del decretu qu'ordenaba la demarcación de la Provincia de Buenos Aires
  23. Testu del Reglamentu del Bancu Nacional
  24. Galasso, 2011, p. 224.
  25. Galasso, 2011, p. 223.
  26. El Congresu Xeneral declara nacionales toles aduanes ya impuestos sobre importaciones y esportaciones
  27. Testu de la llei d'Afitamientu de la Delda Pública Interior del Estáu
  28. Prohibiendo la enayenadura de tierres del Estáu
  29. Edwards, Sebastián (xunetu de 2009). «Latin America's Torne: A Long Historical View» páx. 17. National Bureau Of Economic Research. Archiváu dende l'orixinal, el 29 d'avientu de 2011.
  30. Ferrer, 1967, p. 24.
  31. 31,0 31,1 Juan Carlos Nicolau (2008). «Manuel José García (1784-1848) - Política y Diplomacia nel Ríu de la Plata». Histórica, d'Emilio J. Perrot. «páx. 213-214»
  32. «Archivo Xeneral de la Nación Arxentina». «AGN, Sala X, 1-1-8»
  33. L'embaxador plenipotenciario de Gran Bretaña en Rio de Janeiro yera Sir Robert Gordon]; los ministros brasilanos yeren el marqués de Queluz, el vizconde de São Leopoldo, y el marqués de Maceió.
  34. La guerra de Brasil impactó fuertemente nel sur del Imperiu de Brasil que tuvo d'encarar la sesesión de la República Riograndense o República de Ríu Grande o República de Piratini, ente 1835 y 1845 de resultes del conflictu separatista causáu pola Revolución Farroupilha na entós Provincia de Rio Grande do Sul. Esta república, en 1839, formó una confederación conxunta cola República Xuliana, proclamada esi mesmu añu, nel estáu separáu de Santa Catarina. En munchos casos, la población de dambos estaos identificar col estilu de vida del gauchu rioplatense) más que col brasilanu.
  35. La fallida misión García y les sos consecuencies, na Historia de les Rellaciones Esteriores Arxentines, páxina del Ministeriu de Rellaciones Esteriores de l'Arxentina. Consultáu n'agostu de 2010.
  36. Rellatu del propiu García a Gordon, según la carta d'este a Canning del 8 de xunu de 1827; nótese que nun menta la República Arxentina nin a les Provincies Xuníes –que son bien pocu mentaes n'otres cartes del mesmu Gordon– sinón solamente a Buenos Aires. Citáu por Luis Alberto d'Herrera, La misión Ponsonby, tomu II, Ed. Eudeba, Bs. As., 1974, páx. 137.
  37. El frente esti: Rivadavia y la Guerra contra'l Brasil de 1827, de Evergisto de Vergara, agostu de 2006, na páxina del Institutu d'Estudios Estratéxicos de Buenos Aires. Archiváu el 15 de mayu de 2013 na Wayback Machine. Consultáu'l 30 d'agostu de 2010.
  38. L'historiador uruguayu Juan Y. Pivel Devotu, depués d'una trabayosa investigación derivada de la llectura de cartes de Lavalleja y Pedro Trápani, formóse otra opinión con al respective de esti fechu históricu:
    La interpretación de los fechos que nos mandaron el nuesu historiadores clásicos, nun nos dexaría por cierto formanos una idea bien falagadora de la conducta d'aquel personaxe. Nesa creencia vivimos munchos años y, entá más, nun tengo reparos en confesar que, quien adquerimos les nueses conocencies iniciales d'historia nun manual, tenemos enraigonada la idea de que'l "famosu" Manuel José García fuera un enemigu de la República Oriental del Uruguái". El problema ye muncho más complexu de lo que se supón. El conveniu de paz suscripto por García en 1827 pasó a la historia col duru calificativu de ignominioso que-y prodigaron les pasiones desamarraes de la dómina y col xuiciu formuláu pol presidente Rivadavia nun momentu críticu del so gobiernu, nel que quixo, per esi mediu, conquistar la opinión pública que-y refugaba'l so simpatía.
  39. Gordon a Ponsonby, 1 de xunu de 1827, citáu n'Herrera, La misión Ponsonby, Tomu II, páx. 132.
  40. Cit. por Juan Carlos Nicolau, qu'amiesta:
    Ensin dulda, una actitú pocu digna de los integrantes del gobiernu, qu'allegaren al comisionado pa resolver un problema nel cual arreyárase, pola decisión d'entrar en guerra contra'l Brasil y fracasar nos sos intentos d'entamar la República, negándose a escuchar a les provincies interiores.
  41. Juan Carlos Nicolau (2008). «Manuel José García (1784-1848) - Política y Diplomacia nel Ríu de la Plata». Histórica, d'Emilio J. Perrot. Consultáu'l 1 d'abril de 2010. «páx. 214»
    Rellata Nicolau que
  42. Curiosamente, l'únicu diputáu qu'intentó analizar la Convención antes de refugala foi un decidíu federal: Manuel Moreno. Vease Hugo R. Galmarini, Del fracasu unitariu al trunfu federal, Memorial de la Patria, tomu V, Ed. La Bastilla, Bs. As., 1984, páx. 60. ISBN 950-508-231-2
  43. José María Rosa, Rivadavia y l'imperialismu financieru, Ed. Peña Lillo, Bs. As.,1964. Consultáu n'agostu de 2010.
  44. Sierra, Historia de l'Arxentina, Tomu VII, páx. 631
  45. Mitre. [1880] 1945, 11 citáu por Pomer 1198, 49

Bibliografía editar

Plantía:AutoriaEL

  • Castagno, Antonio, Arxentina: 200 años d'historia. Bernardino Rivadavia: home de Mayu, estadista del so tiempu. El Derechu Constitucional 2010-477. Buenos Aires.
  • Cutolo, Vicente Osvaldo; Buenos Aires: Historia de les cais y los sos nomes. Editorial ELX, 1994.
  • Jauretche, Arturo; Manual de zonceras arxentines.
  • Lozier Almazán, Bernardo; Martín de Álzaga, Ed. Ciudad Arxentina, Bs. As., 1998.
  • Ministeriu d'Economía de la Provincia de Buenos Aires, Historia del Ministeriu d'Economía de la Provincia de Buenos Aires, 1999.
  • Nicolau, Juan Carlos; Ciencia y téunica en Buenos Aires 1800-1860. Ed. Eudeba, Bs. As., 2005.
  • Pigna, Felipe; Los mitos de la historia arxentina 2, 2005.
  • Romero, José Luis, y Luis Alberto Romero, Buenos Aires, historia de cuatro sieglos. Editorial abril de 1983.
  • Rosa, José María, Rivadavia y l'imperialismu financieru, 1969.

Enllaces esternos editar

Ye obligatoriu indicar l'idioma de Wikisource.