Cáncanu colorreutal

El cáncer colorrectal, tamién llamáu cáncer de colon, inclúi cualquier tipu de neoplasies del colon, rectu y apéndiz. Piénsase que munchos de los casos de cáncer colorrectal nacen d'un pólipu adenomatuso nel colon. Estes crecederes celulares en forma de fungu son usualmente benignos, pero de xemes en cuando vuélvense cancerosos col tiempu. Na mayoría de los casos, el diagnósticu del cáncer alcontráu ye por colonoscopia. El tratamientu ye polo xeneral quirúrxicu, y en munchos casos ye siguíu por quimioterapia.

Cáncer colorrectal

Diagrama del tracto gastrointestinal so
Clasificación y recursos esternos
CIE-10 C18-C20/C21
CIE-9 153.0-154.1
CIE-O Plantía:CIE-O (95% de los casos)
OMIM 114500
DiseasesDB 2975
MedlinePlus 000262
eMedicine med/413 med/1994 ped/3037
Especialidá oncoloxía
Wikipedia nun ye un consultoriu médicu Avisu médicu 
[editar datos en Wikidata]

Epidemioloxía editar

Ye la tercer forma más común de cáncer y la segunda causa más importante de mortalidá acomuñada a cáncer n'América. El cáncer colorrectal causa 694 000 muertes a nivel mundial cada añu.[1]

Factores de riesgu editar

El riesgu de contraer cáncer de colon nos Estaos Xuníos ye d'alredor del 7%. Ciertos factores aumenten el riesgu de qu'una persona desenvuelva esta enfermedá, ente ellos:

  • Edá. El riesgu de contraer cáncer colorrectal amontar al aumentar la edá. La mayoría de los casos asoceden ente los 60 y 70 años, ente qu'antes de los 50 años ye pocu común, nun siendo qu'haya una hestoria familiar d'apaición temprana de cáncer colorrectal.
  • en particular pólipos adenomatosos. La eliminación de pólipos del colon mientres la colonoscopia mengua'l riesgu subsecuente de cáncer de colon.
  • Historia de cáncer. Los individuos que primeramente fueren diagnosticaos y trataos por tener cáncer tienen un mayor riesgu que la población xeneral de contraer cáncer colorrectal nel futuru. Les muyeres que tuvieren cáncer d'ovariu, úteru o del senu tienen un riesgu aumentáu de l'apaición de cáncer de colon.
  • Heriedu:
    • Historia na familia de cáncer colorrectal, cuantimás d'un familiar cercanu menor de 55 años o múltiples familiares.
    • Poliposis adenomatosa familiar, trai cerca d'un 100% de riesgu de contraer cáncer colorrectal pa la edá de 40 años, si nun foi tratáu.
    • Síndrome de Lynch o cáncer colorrectal hereditariu ensin acomuñar a poliposis.
  • Colitis ulcerosa crónica o enfermedá de Crohn, aproximao 30% a partir de los 25 años si'l colon enteru ta afeutáu.
  • Fumar. Ye más probable qu'una persona que fuma muerra de cáncer colorrectal qu'una persona non fumadora. La Sociedá Americana de Cáncer fixo un estudiu onde s'atopó que yera un 40% más probable que les muyeres que fumen morrieren de cáncer colorrectal qu'una muyer que nunca fumara. El fumadores masculinos tienen un riesgu 30% mayor de morrer d'esta enfermedá que los sos homólogos non fumadores.[ensin referencies]
  • Dieta. Los estudios demuestren qu'una dieta rica en carne[2] y baxa en frutes, vexetales, aves de corrolada[ensin referencies] y pexes aumenta'l riesgu de cáncer colorrectal (lo cual ye discutible, pos otros estudios amosaron mayor incidencia en vexetarianos[3]). En xunu de 2005, una investigación pol Estudiu Prospectivu Européu Sobre Cáncer y Nutrición suxurió que les dietes altes en carnes coloraes, al igual qu'aquelles baxes en fibra, tán acomuñaes a un riesgu de cáncer colorrectal. Aquellos que frecuentemente comen pexe amosaron un riesgu menguáu.[4] Sicasí, otros estudios ponen en dulda la aseveración de qu'una dieta rica en fibra mengüe el riesgu de cáncer colorrectal, más bien, les dietes baxes en fibra tán acomuñaes a otros factores de riesgu que ye lo que causó'l tracamundiu d'acomuñar con cáncer.[5] De cuenta que la rellación ente la fibra dietética y el riesgu de cáncer colorrectal permanez entá en discutiniu.
  • Actividá física. Aquellos que son activos físicamente tienen un menor riesgu de desenvolver cáncer colorrectal.
  • Colangitis esclerosante primaria, ufierta un riesgu independiente a la colitis ulcerativa.
  • So conteníu corporal de seleniu.

Alcohol editar

La páxina del Institutu Nacional de Cáncer de los Estaos Xuníos nun contempla'l alcoholismu como unu de los riesgos del cáncer colorrectal.[6] Sicasí, otros artículos del mesmu institutu citen que l'abusu nel consumu de bébores alcohóliques puede aumentar el riesgu de cáncer colorrectal.[ensin referencies]

Otros informes citen estudios epidemiolóxicos nos que se notó una leve, anque consistente asociación del peracabo dosis-dependiente d'alcohol y el cáncer de colon[7][8] anque se tea controlando la fibra y otros factores dietéticos.[9][10] A pesar del gran númberu d'estudios, la causa de rellacionar alcohol y cáncer de colon entá nun foi determinada a partir de los datos disponibles.[11]

Un estudiu atopó que quien beben más de 30 gramos d'alcohol acaldía, y n'especial aquellos que beben 45 gramos per día, tienen un riesgu mayor de contraer cáncer colorrectal.[12][13] Otru estudiu demostró que'l consumu d'una o más bebíes alcohóliques acaldía acomúñase con una incidencia un 70% mayor de la media de cáncer de colon.[14][15][16] Ente que s'atopa un duplicáu riesgu de cáncer de colon por consumir alcohol, incluyendo cerveza, aquellos que beben vinu tienen un riesgu menguáu.[17] Les conclusiones d'un estudiu citen que pa embrivir el riesgu de cáncer colorrectal, ye meyor beber con moderación.[11]

Patoxenia editar

 
Imaxe histopatológica de carcinoide de colon tiñíu con hematoxilina y eosina.

La patoloxía ye un tumor del colon, reportar polo xeneral del analís de texíu llográu d'una biopsia o una operación. El reporte patolóxicu usualmente contién una descripción del tipo de célula y el grau de meyora. El tipu más común de célula canceríxena ye'l adenocarcinoma, que ocupa un 95% de los casos. Otros tipos menos frecuentes inclúin los linfomes y el carcinoma de célula escamosa.

El cáncer del llau derechu (colon ascendente y ciegu), tiende a tener un patrón exofítico, esto ye, el tumor crez escontra la lluz intestinal empezando dende la paré de la mucosa. Esti tipu raramente causa obstrucción del pasu de les fieces y presenta síntomes como anemia. El cáncer del llau esquierdu tiende a ser circunferencial, y puede apexar l'intestín al arrodiar la lluz del colon.

Anatomía patolóxica editar

El adenocarcinoma ye un tumor de célules epiteliales malines, aniciándose del epiteliu glandular de la mucosa colorrectal. Invade la paré, se infiltra escontra la muscularis mucosae, la submucosa y la llámina muscularis propia. Les célules malines describen estructures tubulares, promoviendo estratificación anómala, lluz tubular adicional y estromas amenorgaos. Dacuando, les célules del tumor tienen un patrón de crecedera discohesivo y secretan mocu, que invade'l fienda, produciendo llagunes mucoses y coloides (nel microscopiu vense como espacios vacíos), llamaos adenocarcinoma mucinosa o coloide, ruinamente estremáu.[18] Si'l mocu permanez dientro de la célula malina, emburria'l nucleu escontra la periferia, formando la carauterística célula n'aníu de sellu.[19] Dependiendo de l'arquiteutura glandular, el pleomorfismo celular y la mucosecreción del patrón predominante, el adenoma puede presentar tres graos de diferenciación: probe, moderadamente o bien estremada.[20]

La presencia de mutaciones del xen K-ras (xen de la familia Ras) ye de veraz importancia yá que supón l'aplicación d'un tratamientu del cáncer colorrectal distintu al emplegáu en pacientes ensin dicha mutación. Estes mutaciones constitúin un factor predictivu negativu de respuesta a la terapia con anti-EGFR nesta patoloxía.[21] Amás, el valor pronósticu del oncogén K-ras nel cáncer colorrectal tamién ye d'importante considerancia.

Síntomes editar

El cáncer colorrectal nun suel dar síntomes hasta fases avanzaes y por eso la mayoría de pacientes presenten tumores qu'invadieron tola paré intestinal o afectaron los ganglios rexonales. Cuando apaecen, los síntomes y signos del carcinoma colorrectal son variables ya inespecíficos. La edá habitual de desenvolvimientu del cáncer colorrectal ye ente los 60 y 80 años d'edá. Nes formes hereditaries el diagnósticu acostuma a ser antes de los 50 años. Los síntomes más frecuentes inclúin la hemorraxa dixestiva baxa y la rectorragia, cambeos nes defecaciones y dolor abdominal. La presencia de síntomes notables o la forma en que se manifiesten depende un pocu del sitiu del tumor y la estensión de la enfermedá:

Cáncer de colon derechu editar

Los síntomes principales son dolor abdominal, síndrome anémicu y, dacuando, la palpación d'un tumor abdominal. Como'l conteníu intestinal ye relativamente líquidu cuando traviesa la válvula ileocecal y pasa al colon derechu, nesta llocalización los tumores pueden aportar a abondo grandes, produciendo una estenosis importante de la lluz intestinal, ensin provocar síntomes obstructivos o alteraciones notables del vezu intestinal. El dolor abdominal asocede en más del 60% de los pacientes referíu na metá derecha del abdome. El síndrome anémicu asocede tamién en más del 60% de los casos y débese a perda siguida, anque mínima, de sangre que nun modificar l'aspeutu de les fieces, a partir de la superficie ulcerada del tumor. Los pacientes refieren fatiga (cansanciu, debilidá) palpitaciones ya inclusive anxina de pechu y afayar una anemia microcítica y hipocroma qu'indica un déficit de fierro. Sicasí, como'l cáncer puede sangrar de forma intermitente, una prueba realizada al azar pa detectar sangre oculto en fieces pue ser negativa. De resultes, la presencia d'una anemia ferropénica en cualquier adultu, cola posible esceición de la muyer multípara premenopáusica, obliga a faer un estudiu precisu endoscópico y radiolóxicu de tol colon. Por razones desconocíes, les persones de raza negra tienen una incidencia mayor de mancadures nel colon derechu que les persones de raza blanca. Puede pasar desapercibíu si alcontrar nel ángulu hepáticu del colon y ésti despíntase so la parrilla costal.

Cáncer de colon esquierdu editar

Por ser más estrechu, el dolor cólicu n'abdome inferior puede solliviase coles defecaciones, nel casu de dellos pacientes puede desenvolver anemia per falta de fierro igual que nel casu de Cáncer de colon derechu ye importante dase cuenta que non solo pierda sangre poles fieces sinón tamién por otros furos del cuerpu como pue ser polos furos nasales(ñariz) o pela boca. Ye más probable qu'estos pacientes noten un cambéu nes defecaciones y eliminación de sangre colorao brillosa (rectorragia) condicionaos pol amenorgamientu de la lluz del colon. La crecedera del tumor puede ocluir la lluz intestinal provocando un cuadru de obstrucción intestinal con dolor cólicu, distensión abdominal, vultures y zarru intestinal.

Cáncer de rectosigma editar

Como les fieces van concentrándose a midida que traviesen el colon transverso y el colon descendente, los tumores alcontraos a esti nivel tienden a torgar el so pasu al esterior, lo qu'anicia un dolor abdominal tipu cólicu, dacuando con obstrucción intestinal (ileo obstructivo) ya inclusive con perforación intestinal. Nesta llocalización ye frecuente la rectorragia, tenesmo rectal y amenorgamientu del diámetru de les fieces. Sicasí, l'anemia ye un afayu infrecuente. Dacuando la rectorragia y el tenesmo rectal son síntomes frecuentes de hemorroides, pero ante una rectorragia con o ensin trestornos del vezu intestinal (foria o estriñimientu) ye precisu realizar un tactu rectal y una proctosigmoidoscopia. La uretritis asocedi cuando'l tumor atópase mui cerca de la uretra y puede estruyila y aniciar infeiciones recurrentes urinaries. Cuando la so estensión devasa les llendes de la paré rectal, el paciente puede aquexar síntomes urinarios atribuyibles a invasión vesical como hematuria y polaquiuria. Si apaez una fístula rectovesical hai neumaturia ya infeiciones urinaries recidivantes.

Diagnósticu editar

Esisten delles pruebes que s'usen pa detectar el cáncer colorrectal. Colos síntomes que rellate'l paciente al médicu, va realizase una historia clínica, onde se van detallar los síntomes, los antecedentes familiares y factores de riesgu na anamnesis. El médicu tamién-y fadrá una esploración física completa que va incluyir un tactu rectal. Colos datos llograos van solicitase esploraciones complementaries o pruebes diagnósticas pa confirmar el diagnósticu, determinar un estadiu clínicu y establecer un plan de tratamientu.

Tactu rectal editar

Por aciu el tactu rectal pueden apalpar el 20% de los carcinomes colorrectales y valorar el so grau de fixación al texíu vecino. El tactu rectal puede llegar cuasi 8 cm percima de la llinia pectínea. Anque se demostró que cuasi la metá de los cánceres colorrectales van asoceder cerca del ángulu esplénico (y seríen inaccesibles), un restante 20% puede apalpar. En casu d'un cáncer de rectu ye necesariu faer un tactu rectal cuidadosu, pa valorar el tamañu, fixación y ulceración del cáncer, según l'estáu de los ganglios o órganos vecinos y la distancia del estremu distal del tumor al marxe añal.

El tactu rectal tien de formar parte de cualquier esploración física de rutina n'adultos mayores de 40 años, yá que sirve como prueba de detección de cáncer de próstata n'homes, y ye parte de la esploración de la maxana nes muyeres, y una maniobra barata pa detectar mases nel rectu. El tactu rectal nun s'encamienta como única prueba pal cáncer colorrectal, porque nun ye bien preciso por cuenta del so algame llindáu, pero ye necesariu realizalo antes d'introducir el sigmoidoscopio o'l colonoscopio.

Magar esta práutica ye llargamente conocida, y bono de realizar, la mayoría de los tumores nun s'atopen al algame del deu, y cuando estos son bultables el pronósticu yá suel ser ominoso. Quedando d'esta manera otres alternatives como la solicitú de sangre oculto en materia fecal como un métodu más fiable y que demostró menguar la mortalidá por cáncer de colon nun 33% en dellos estudios.

Prueba de sangre oculto nes fieces editar

La prueba de sangre oculto nes fieces (PSOH) usar pa detectar sangre invisible nos escrementos. Los vasos sanguíneos que s'atopen na superficie de los pólipos, adenomas o tumores colorrectales, frecuentemente son fráxiles y estropiense fácilmente mientres el pasu de les fieces. Los vasos estropiaos de normal lliberen una pequeña cantidá de sangre nel escrementu. Namái raramente hai sangráu abondu por que les fieces tiñir de colloráu (rectorragia o hematoquecia). La PSOH detecta la presencia de sangre por aciu una reacción química. Si esta prueba ye positiva, ye necesariu realizar una colonoscopia pa ver si ye un cáncer, un pólipu o si hai otra causa del sangráu, como por casu hemorroides, diverticulitis o enfermedá inflamatoria intestinal. Los alimentos o les melecines pueden afectar los resultaos d'esta prueba, polo cual ye necesariu evitar lo siguiente:

  • Melecines antiinflamatorios non esteroideos (AINE) como'l ibuprofeno (Neobrufen, Espidifen), naproxeno (Naproxyn) o acedu acetilsalicílico o AAS (Aspirina), mientres siete díes antes de la prueba porque provoquen sangráu dixestivu.
  • Más de 250 mg de vitamina C yá seya de suplementos o de frutes y zusmios cítricos mientres tres díes antes del exame porque interfier coles sustancies químiques de la prueba.
  • Carne colorao mientres tres díes antes de la prueba porque contién gran cantidá de grupu hemo que se confunde con el sangre.

Les persones que se faen esta prueba tienen de recibir instrucciones detallaes qu'espliquen cómo llograr una muestra de fieces o escrementu nel llar (xeneralmente trés muestres). El material apurrir al consultoriu del médicu o a un llaboratoriu clínicu pal so posterior analís. La prueba d'una muestra de fieces que'l médicu llogre por aciu un tactu rectal nun ye una prueba fayadiza de PSOH.

Anque la PSOH realizar en condiciones ideales, tien llimitaciones importantes como téunica de detección precoz. Aproximao'l 50% de los pacientes con cáncer colorrectal demostráu, tienen la PSOH negativa (falsu negativu), un fechu rellacionáu col patrón d'hemorraxes intermitentes d'estos tumores. Cuando se faen estudio aleatorizados en cohortes de persones asintomáticas, d'un 2 a un 4% tienen una PSOH positiva. Pero namái d'un 5 a un 10 % d'estos pacientes tien un cáncer colorrectal (el 90-95% son falsos positivos) y nun 20 a un 30% atópense pólipos benignos. Por tanto, na mayoría de les persones asintomáticas cola PSOH positiva nun se va atopar una neoplasia colorrectal.[22] Sicasí, les persones con PSOH positiva tienen de sometese de forma sistemática, a más estudios médicos, qu'inclúin sigmoidoscopia, enema de bariu y colonoscopia, téuniques que non yá son incómodes y cares, sinón que tamién s'acomuñar con un riesgu baxo, pero real d'entueyos importantes. El costu d'estos estudios xustificaría si'l númberu pequeñu de pacientes con neoplasia despinta que s'afayen por tener una PSOH positiva tuvieren un pronósticu meyor y un aumentu de la sobrevivencia.

Pa delles asociaciones médiques el peneráu poblacional basáu puramente na PSOH nun ye aconseyable, ente que para otros ser.[23] Los ensayos nos que s'investigó esti planteamientu son dafechu maduros con aproximao 300.000 participantes n'ensayos aleatorizados bien diseñaos. Demuestren que l'amenorgamientu de la mortalidá esiste, anque en dellos casos, dependiendo de la téunica usada pa la PSOH ye modesta y dempués de correxir por un sesgu d'observación, l'amenorgamientu de la mortalidá por cáncer colorrectal nun resultó estadísticamente significativa. L'aparente simplicidá de la prueba nun puede ser un argumentu a favor del so usu xeneralizáu. La mala especificidá de la prueba—esto ye, la PSOH puede ser positiva n'otres patoloxíes—puede conducir a qu'una gran proporción de pacientes sométanse indebidamente a enema de bariu y colonoscopias repitíes.

Anguaño esisten dellos tipos de PSOH: el más antiguu ye'l test de guayaco que busca la presencia o ausencia d'actividá peroxidasa del grupu hemo nes deposiciones, ye ésti'l que refundia gran cantidá de falsos positivos. Esiste tamién el test inmunohistoquímico que consiste n'anticuerpos monu o policlonales que detecten porciones intactes d'hemoglobina humana, mengua los falsos positivos con hemoglobines non humanes (carnes coloraes, vitamina C, etc.). Últimamente puede atopase un test inmunohistoquímico que detecta mutaciones d'ADN, puede atopar 15 aberraciones frecuentes en K-ras, APC, p53, etc. Ye más sensible y específicu na detección del cáncer colorrectal.

Sigmoidoscopia editar

Un colonoscopio ye un tubu allumáu, delgáu, flexible y buecu, que tien la grosez averada d'un deu. Introduzse al traviés del rectu, na parte inferior del colon. El médicu amás de ver al traviés del sigmoidoscopio pa detectar cualquier anomalía, tamién puede conectalo a una cámara de videu y a un monitor de videu pa visualizalo meyor y grabalo en dalgún soporte como documentu visual. Esta prueba puede ser daqué incómoda, pero nun tien de ser doliosa. Por cuenta de que tien namái 60 centímetros de llargu, namái puede vese menos de la metá del colon. Antes de la sigmoidoscopia, el paciente tien d'aplicase un enema pa llimpiar la porción inferior del colon.

Les estratexes de detección precoz basáronse nel supuestu de que más del 60% de les mancadures precoces alcontrar nel rectosigma y por tanto son accesibles col sigmoidoscopio. Sicasí, por razones desconocíes, nos últimos decenios producióse un amenorgamientu constante de la proporción de cánceres d'intestín gordu que s'alcuentren primeramente nel rectu col correspondiente aumentu de los que lo faen na zona proximal del colon descendente.

Esta téunica de xuru tien importantes dificultaes como:

  1. L'importante gastu sanitariu que trai un peneráu por rectosigmoidoscopia, que según refieren dellos autores, cada vida salvada costaría unos 60.000 Euros
  2. La falta d'adherencia de los pacientes a esta téunica, yá que nuna encuesta de pacientes americanos asintomáticos, informaos sobre la conveniencia de prauticar esti exame cada 3 a 5 años pa prevenir el cáncer colorrectal, solo un 13% aceptaben sometese a esta prueba.
  3. La posibilidá de riesgu yatrógeno rellacionáu col procedimientu, yá que se señaló qu'asoceden perforaciones en 1 de cada 1.000 a 10.000 exámenes y hemorraxes en 1 de cada 1.000.

Proctosigmoidoscopia ríxida editar

Trátase d'un tubu con llume por aciu el que puede detectase ente un 20-25% de los carcinomes colorrectales. Ye útil pa seleición d'adultos menores de 40 años con riesgu.

Sigmoidoscopia flexible editar

El sigmoidocopio ye un preséu fibróptico que mide 6 dm de llargu, preséu pa la esploración del colon esquierdu, pudiendo llegar hasta l'ángulu esplénico. Nun riquir preparación completa del intestín, nun tien d'utilizar se pa polipectomía terapéutica (sacante circunstancies especiales) y puede detectar el 50% de los carcinomes.

Colonoscopia editar

 
Imaxe endoscópica d'un cáncer colorrectal.

Esti estudiu dexa reparar la mucosa de la totalidá del colon, rectu y polo xeneral del íleon terminal. El colonoscopio ye un tubu flexible con una cámara de videu na punta y mide 160 cm de llargu. La colonoscopia ye'l métodu más precisu pa detectar pólipos menores de 1 cm de diámetru. Tamién dexa tomar biopsies, realizar polipectomías, controlar hemorraxes y dilatar estrechures. Nel casu de cáncer de rectu ye necesariu reparalo con un sigmoidoscopio ríxidu, tomar una biopsia fayadiza, predicir el riesgu de obstrucción y midir curioso la distancia dende'l cantu distal del tumor hasta la llinia pectínea. Na actualidá, la colonoscopia ye l'exame más precisu y completu del intestín gordu, pero esta prueba xunto col enema con bariu tienen de considerase complementarios ente sigo. Un colonoscopio ye una versión llarga del sigmoidoscopio. Introduzse al traviés del rectu hasta'l ciegu, y dexa reparar la mucosa de tol colon.

Si atopa un pólipu pequeñu, de menos de 3 cm, xeneralmente ye posible la polipectomía. Dellos tipos de pólipu, inclusive los que nun son cancerosos, podríen malignizarse y por eso de normal se extirpan. La polipectomía endoscópica realízase pasando una asa d'alambre al traviés del colonoscopio pa cortar el pólipu de la paré del colon por aciu una corriente llétrica. Siempres que ye posible, el pólipu unviar a anatomía patolóxica p'analizala nun microscopiu y detectar si tien árees que s'hayan malignizado.

Si detéctase un pólipu o tumor de gran tamañu o cualesquier otra anomalía, va realizase una biopsia. Pa tomar una biopsia al traviés del colonoscopio estrayer una pequeña porción de texíu. L'exame del texíu puede ayudar a determinar si ye un cáncer, una crecedera benigna o la resultancia d'una inflamación.

Antes de realizar una colonoscopia el paciente tien de tomar productos evacuantes distintos de los laxantes habituales y, dacuando, tien de ponese enemes pa llimpiar el colon, de manera que nun haya fieces qu'enzanquen la visión. De normal la colonoscopia nun provoca dolor, porque mientres l'actu alminístrense analxésicos y sedantes intravenosos. La colonoscopia suelse realizar ambulatoriamente y el paciente escasamente rique ingresu hospitalariu pa esta prueba. De normal dura de 15 a 30 minutos, anque puede tardar más si fuera necesariu extirpar un pólipu.

La colonoscopia tien de realizase ante una prueba de sangre oculto en fieces positiva, ante l'afayu d'un pólipu o tumor na sigmoidoscopia o ante un enema de bariu sospechosu, y ye recomendable realizala siempres que se tengan antecedentes familiares de pólipos o cáncer de colon, según en mayores de 50 años. Otres indicaciones habituales son la emisión de sangre coles fieces, los cambeos nel ritmu intestinal de recién empiezu o l'anemia por falta de fierro en varones o muyeres postmenopáusicas.

Enema de bariu con doble contraste editar

El sulfatu de bariu ye una sustancia radioopaca que s'usa pa enllenar parcialmente y abrir el colon. El sulfatu de bariu alminístrase al traviés d'un pequeñu tubu introducíu nel cursu. Cuando'l colon ta aproximao mediu llenu de bariu, asitiar al paciente sobre una mesa de rayos X por que'l bariu esvalíxese al traviés del colon. Depués va bombiase aire nel colon al traviés del mesmu tubu, con cuenta de que s'espanda. Esto produz les meyores imáxenes de la mucosa del colon. Ye precisu que'l paciente tome llaxantes la nueche anterior y ponese un enema de llimpieza la mañana antes d'esta prueba por que'l colon tea llimpiu de fieces.

L'estudiu de contraste d'usu más frecuente pa detectar cáncer colorrectal ye'l enema de bariu con doble contraste d'aire pos tien una sensibilidá del 90 % pa detectar pólipos mayores de 1 cm. Ta siendo movíu pola colonoscopia, anque ye más baratu y accesible, polo que puede utilizase en pacientes con altu barruntu, mientres s'espera a la realización d'una colonoscopia. Xunto cola sigmoidoscopia flexible ye una alternativa eficaz pa los pacientes que nun toleren la colonoscopia o pal siguimientu al llargu plazu tres resección d'un cáncer o pólipu. Tamién ye útil en casu de mancadura estenosante que torgue'l pasu del colonoscopio. Posibles imáxenes que podemos atopar suxerentes de cáncer colorrectal son:

  1. Imaxe en “taragañu de mazana”.
  2. Estenosis en “serviyeteru”(típica del sigma).
  3. Imáxenes de mancadures vegetantes, sobremanera en colon ascendente y ciegu.
  4. Defectos de repleción fixos.

Colonoscopia virtual editar

El paciente tien de tener llimpiu'l colon de fieces al igual que na colonoscopia o'l enema de bariu, por aciu laxantes y enemas de llimpieza. Nesta prueba nun s'introduz contraste nel colon, namái se insufla aire pa dilatalo. Depués realízase una tomografía computarizada especial llamada tomografía computarizada helicoidal o espiral. Esti procedimientu ye probablemente más precisu que'l enema con bariu, pero nun ye tan eficaz como la colonoscopia pa detectar pólipos pequeños. La ventaya ye qu'esti procedimientu puede realizase rápido y nun riquir que se see al paciente y a un costo menor que la colonoscopia. Sicasí, una desventaxa ye que si se detecta un pólipu o neoplasia, nun puede llevase a cabu una biopsia o extirpación del pólipu mientres l'exame. Anguaño inclúyese la colonoscopia virtual nes pruebes encamentaes pola Sociedá Americana del Cáncer nos sos "Guíes pal peneráu del Cáncer Colorrectal 2008" pa la detección precoz del cáncer colorrectal como opción alternativa a la colonoscopia clásica p'aquellos pacientes que nun deseyen realizase una colonoscopia clásica.

Otres editar

Otres pruebes que tamién se deben realizar son:

  • Analís de sangre: nel analís de sangre va realizase un hemograma, pa saber si'l paciente ta anémicu pol sangráu enllargáu del tumor. Tamién se soliciten enzimes hepátiques que valoren la función hepática, una y bones el cáncer colorrectal tiende a tremase al fégadu.
  • Marcadores tumorales: los cánceres del colon y del rectu producen sustancies, como'l antígeno carcinoembrionario (CEA) y el CA 19-9, que se lliberar a la riega sanguínea. Los analises de sangre que determinen estos "marcadores tumorales" usar con más frecuencia xunto con otres pruebes mientres el siguimientu de los pacientes que yá recibieron tratamientu del so cáncer colorrectal una y bones estes pruebes pueden informanos de la recidiva precoz del cáncer colorrectal tres una resección quirúrxica porque la so monitorización nel tiempu tien valor pronósticu. Estos marcadores tumorales nun tienen d'usar se como diagnósticu precoz d'un cáncer colorrectal, ye dicir en persones que nunca tuvieron un cáncer colorrectal y atópense asintomáticas porque tien una amenorgada sensibilidá y especificidá pal diagnósticu médicu. Los niveles d'un marcador tumoral pueden ser normales nuna persona que tien cáncer y pueden ser anormales por cuenta d'otres razones amás del cáncer. Por casu, nel sangre de delles persones que tienen colitis ulcerosa, tumores non cancerosos nel aparatu dixestivu o dellos tipos d'enfermedaes hepátiques o enfermedá pulmonar crónica puede haber niveles más altos d'estos marcadores. Fumar tamién puede aumentar los niveles del CEA.

Coles mesmes, dende 2010 ta disponible la detección en sangre d'un nuevu marcador tumoral xenéticu pal cáncer de colon: la forma metilada del xen (mSEPT9), que s'atopa en más del 90% de los tumores de colon, pasando a los sangre en forma d'ADN llibre. La presencia de mSEPT9 nel plasma indica la posibilidá de qu'esista una neoformación rellacionada con cáncer de colon. Esti marcador atopar n'otru tipu de tumores con bien poca frecuencia.

  • Biopsia: xeneralmente, si mientres cualesquier prueba abarrúntase la presencia d'un cáncer colorrectal, tómase una biopsia mientres la colonoscopia. La biopsia apurre'l diagnósticu histolóxicu o histopatológico, que xeneralmente suel ser un diagnósticu definitivu y del que depende'l tratamientu xunto col diagnósticu d'estensión.
  • Ecografía: la ecografía abdominal nun ye, polo xeneral, una bona prueba pa esaminar el abdome porque l'aire intestinal interfier na imaxe. Pueden usase dos tipos especiales d'exámenes d'ecografía pa evaluar a les persones con cáncer del colon y del rectu.
  1. La ecografía endorrectal utiliza un transductor especial que s'introduz direutamente nel rectu. Esta prueba usar pa reparar la afectación de les parés del rectu y si arrobinóse a órganos o texíos vecinos, como los ganglios linfáticos perirrectales, en casu de cáncer de rectu.
  2. La ecografía intraoperatoria faise dempués de que'l ciruxanu abriera'l cuévanu abdominal. El transductor puede asitiase sobre la superficie del fégadu, lo que fai qu'esta prueba seya bien útil na detección de metástasis de cáncer colorrectal nel fégadu.

Nun puede usase la ecografía pa detectar tumores nel colon.

Un tipu especial de TAC, ye la TAC espiral qu'apurre gran detalle y tamién ye útil pa diagnosticar metástasis de cáncer colorrectal. Nel TAC espiral con portografías, el material de contraste inyectar na vena porta, p'ayudar a diagnosticar metástasis del cáncer colorrectal nel fégadu. La TAC tamién s'utiliza pa emponer con precisión una aguya de biopsia escontra una posible metástasis. Pa esti procedimientu, llamáu biopsia con aguya empuesta por TAC, el paciente permanez na mesa de TAC, mientres s'introduz una aguya de biopsia escontra la llocalización exacta del tumor. La TAC sigue hasta que se ta seguro de que l'aguya atópase dientro de la masa. Estrayer una pequeña muestra de texíu por aciu una biopsia con aguya y esamínase al microscopiu.

  • Test xenéticos: como se comentó hai cánceres de colon con claru factor hereditariu (ente 2 y un 5% de los diagnosticaos), anque se considera que'l restu (los esporádicos y familiares) tamién tán influyíos por factores xenéticos. Nos últimos años identificáronse diversos xenes qu'indiquen qué persones (o familiares de les mesmes) tienen un mayor riesgu de sufrir un cáncer de colon. Los qu'apurren mayor información son los alcontraos nos cromosomes 8, 9 y 15. Esisten test disponibles que valoren el riesgu de desenvolvimientu d'un cáncer de colon a partir d'esta información xenética.[24][25]

Tratamientu editar

El tratamientu del cáncer colorrectal puede incluyir:[26]

Entueyos editar

Un porcentaxe importante de pacientes atender por primer vegada con síntomes agudos qu'indiquen obstrucción o perforación del intestín gordu. Desafortunadamente ye posible que los primeros signos de cáncer de colon dependan d'una enfermedá metastásica. Les metástasis hepátiques masives pueden causar pruyiciu y ictericia. La presencia d'ascitis, ovarios crecíos y depósitos tremáu nos pulmones na radiografía de tórax pueden debese a un cáncer de colon que puede ser asintomático. Les principales.

  1. Cáncer colorrectal con obstrucción aguda: la oclusión del colon suxure firmemente un cáncer, sobremanera en vieyos. En menos del 10% ye completa. Los pacientes con obstrucción completa refieren distensión abdominal, dolor abdominal de tipu cólicu (lo que suxure que'l cáncer ta nel llau esquierdu que ye más estrechu) y quéxense de la incapacidá pa esaniciar gases o fieces. Rique diagnósticu y tratamientu inmediatu.

Si la obstrucción nun se sollivia y el colon sigue distendíu, la presión na paré intestinal puede entepasar la de los capilares y nun llegar el sangre osixenada a la paré del intestín, lo qu'anicia isquemia y necrosis. Si nun se trata darréu, la necrosis va evolucionar hasta la perforación con peritonitis fecal y sepsis. La obstrucción intestinal baxa produzse fundamentalmente nel carcinoma de colon esquierdu (debíu al menor calibre de la so lluz). La sintomatoloxía típica de la obstrucción intestinal baxa ye la de dolor cólicu, vultures, distensión abdominal y ausencia d'emisión de gases y fieces. Por tantu siempres tenemos d'incluyir al cáncer de colon nel diagnósticu diferencial de les obstrucciones intestinales agudes baxes.

  1. Cáncer colorrectal con perforación: la perforación del cáncer de colon (entueyu pocu frecuente) puede producise por dos mecanismos:
    1. Como entueyu d'una obstrucción aguda nos tumores de colon esquierdu (fundamentalmente), y suel producise nel segmentu proximal a la obstrucción, que s'atopa distendíu. La perforación ye bien grave pol pasu de les bacteries de la flora colónica al cuévanu peritoneal, que producen una peritonitis aguda fecal.
    2. Como perforación de la mesma tumoración. Ésta suel dase nos tumores derechos, y suel cubrir por aciu la formación d'un plastrón (reacción del peritonéu y epiplón), dando llugar a la formación d'una peritonitis circunscrita (absceso).

Metástasis editar

El cáncer colorrectal puede tremase de cinco formes distintos:

  1. Direuta: por continuidá a la paré intestinal y al traviés d'ella, a les estructures axacentes. Nel casu del colon esquierdu, el llugar más frecuente d'espardimientu direutu ye l'uréter ipsilateral.
  2. Linfática: ye'l tipu de diseminación más importante porque se trata d'unu de los criterios fundamentales a la de decidir l'amplitú de exéresis quirúrxica. Por ello, el ciruxanu tien de realizar sistemáticamente la exéresis total de los trayectos y víes linfátiques correspondiente al segmentu intestinal en qu'asitia'l cáncer. Vamos Estremar ente:
    1. Cáncer de colon: les estaciones ganglionares disponer nos siguientes grupos: ganglios paracólicos, ganglios entemedios, ganglios principales y ganglios lateroaórticos y preaórticos.
    2. Cáncer de rectu: la diseminación puede siguir les siguientes direiciones: diseminación ascendente, diseminación llateral y diseminación descendente
  3. Hemática: les metástasis hemáticas son frecuentes y alcuéntrense fundamentalmente en fégadu (al traviés de la vena mesentérica y portar) y pulmón; tamién puede alcontrase nes suprarrenales, güesos, reñones, celebru.
  4. Plantadera peritoneal: la carcinomatosis peritoneal ye pocu frecuente, anque bien grave, yá que significa que'l cáncer ye irresecable con al respective de el so radicalidad. Primeramente apaecen pequeños nódulos cerca del tumor primitivu, invadiendo en fases más avanzaes tol peritonéu parietal, epiplón y el peritonéu de les coraes vecines pudiendo apaecer ascitis abondosa, que puede o nun ser hemorráxica.
  5. Intraluminal por implantación n'otros puntos del intestín: ye bien frecuente que les recidivas locales asocedan nes llinies de sutura de l'anastomosis intestinal, suxuriendo que se deban al ensiertu de célules desprendíes na lluz intestinal. Otru tipu de recidiva produciríase si'l ciruxanu dexara los cantos de la pieza quirúrxica con afectación microscópica.

Prevención editar

Los exámenes de prevención utilizar pa detectar pólipos y evitar qu'evolucionen a cáncer. Los exámenes de detección precoz usar pa detectar el cáncer nes sos fases iniciales, anque nun esistan síntomes nin antecedentes de dicha enfermedá. Les pruebes de detección precoz del cáncer colorrectal non yá pueden diagnosticalo nuna etapa temprana y curable, sinón que tamién pueden prevenilo al atopar y extirpar pólipos que pueden malignizarse. Los cánceres tamién pueden diagnosticase nes sos etapes tempranes si'l paciente comunica darréu al médicu cualquier síntoma, pero ye meyor si someter a pruebes de diagnósticu precoz primero qu'apaezan los síntomes.

La Sociedá Americana del Cáncer, encamienta tanto a homes como muyeres a partir de los 50 años d'edá, les siguientes trés opciones de prevención del cáncer y tres opciones de detección precoz del cáncer [5]:[28]

Prevención: - Colonoscopia cada 10 años (Prueba de prevención preferida). - Sigmoidoscopia flexible cada 5 años (Prueba de prevención alternativa). - Colonoscopia virtual cada 5 años (Prueba de prevención alternativa).

Detección: - Test de Inmunohistoquímica Fecal en sangre (FIT) añal (Prueba de detección preferida). - Prueba añal de sangre oculto en fieces (PSOH) (Prueba de detección alternativa). - Test del ADN fecal cada 3 años. (Prueba de detección alternativa).

Tien De sometese a pruebes de prevencíon y/o detección precoz de cáncer colorrectal a una edá más nueva o face-y les con mayor frecuencia, si esiste cualesquier de los siguientes factores de riesgu de cáncer colorrectal:

  1. Antecedentes familiares de cáncer o pólipos colorrectales (cáncer o pólipos nun familiar de primer grau menor de 60 años o en dos familiares de primer grau de cualquier edá).
  2. Antecedentes familiares conocíos de síndromes de cáncer colorrectal hereditarios (poliposis adenomatosa familiar y cáncer colorrectal hereditariu ensin poliposis).
  3. Antecedentes personales de cáncer colorrectal o pólipos adenomatosos: Encamiéntase colonoscopia añalmente nel casu de cáncer colorrectal y d'unu a trés años nel casu de pólipos adenomatosos.
  4. Antecedentes personales d'enfermedá inflamatoria intestinal.

Si la colonoscopia nun ta disponible, nun ye facedera o'l paciente nun lu desea, un enema de bariu de doble contraste solamente, o la combinación de sigmoidoscopia flexible y enema de bariu de doble contraste (EBDC) son alternatives aceptables. La adición de la sigmoidoscopia al EBDC puede apurrir una evaluación diagnóstica más completa que'l EBDC por sigo solo, p'atopar mancadures significatives. Si l'exame colonoscópico nun puede algamar el ciegu, ye posible que se precise un EBDC complementariu, y si el EBDC identifica una mancadura posible o nun dexa la visualización fayadiza de tol colon y rectu, ye posible que seya necesariu realizar una colonoscopia complementaria.

Enllaces esternos editar


Referencies editar

  1. «Cancer». World Health Organization (febreru de 2006). Consultáu'l 24 de mayu de 2007.
  2. Chao A, Thun MJ, Connell CJ, McCullough ML, Jacobs EJ, Flanders WD, Rodriguez C, Sinha R, Cai EE. Meat consumption and risk of colorectal cancer. JAMA 2005;293:172-82. PMID 15644544.
  3. Vease http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19279082
  4. Vease reporte de la BBC news (Inglés). [1]
  5. Park Y, Hunter DJ, Spiegelman D, Bergkvist L, Berrino F et al. Dietary fiber intake and risk of colorectal cancer: a pooled analysis of prospective cohort studies. JAMA 2005;294:2849-57. PMID 16352792.
  6. National Cancer Institute - Who is at risk? Colorectal Cancer: Who's at Risk? (National Institutes of Health: National Cancer Institute)
  7. Longnecker, M.P. Alcohol consumption in relation to risk of cancers of the breast and large bowel. Alcohol Health & Research World 16(3)':223-229, 1992.
  8. Longnecker, M.P.; Orza, M.J.; Adams, M.Y.; Vioque, J.; and Chalmers, T.C. A meta-analysis of alcoholic beverage consumption in relation to risk of colorectal cancer Cancer Causes and Control 1(1):59-68, 1990.
  9. Kune, S.; Kune, G.A.; and Watson, L.F. Case-control study of alcoholic beverages as etiological factors: The Melbourne Colorectal Cancer Study Nutrition and Cancer 9(1):43-56, 1987.
  10. Potter, J.D., and McMichael, A.J. Diet and cancer of the colon and rectum: A case-control study Journal of the National Cancer Institute 76(4):557-569, 1986.
  11. 11,0 11,1 National Institute on Alcohol Abuse and Alcoholism Alcohol and Cancer - Alcohol Alert Non. 21-1993
  12. Alcohol Consumption and the Risk for Colorectal Cancer 20 April 2004
  13. Alcohol Intake and Colorectal Cancer: A Pooled Analysis of 8 Cohort Studies
  14. Boston University so.html "Alcohol May Increase the Risk of Colon Cancer"
  15. El so LJ, Arab L. Alcohol consumption and risk of colon cancer: evidence from the National Health and Nutrition Examination Survey I Epidemiologic Follow-Up Study. Nutr and Cancer. 2004;50(2):111–119.
  16. Cho Y, Smith-Warner SA, Ritz J, van den Brandt PA, Colditz GA, Folsom AR, Freudenheim JL, Giovannucci Y, Goldbohm RA, Graham S, Holmberg L, Kim DH, Malila N, Miller AB, Pietinen P, Rohan TE, Sellers TA, Speizer FE, Willett WC, Wolk A, Hunter DJ Alcohol intake and colorectal cancer: a pooled analysis of 8 cohort studies Ann Intern Med 2004 Apr 20;140(8):603-13
  17. Joseph C. Anderson, Zvi Alpern, Gurvinder Sethi, Catherine R. Messina, Carole Martin, Patricia M. Hubbard, Roger Grimson, Peter F. Ells, and Robert D. Shaw Prevalence and Risk of Colorectal Neoplasia in Consumers of Alcohol in a Screening Population Am J Gastroenterol Volume 100 Issue 9 Page 2049 Date September 2005
  18. IBANEZ AGUIRRE, F. J., ERRO AZCARATE, J. M., ARANDA LOZANO, F. et al. Adenocarcinoma mucinoso sobre fístula perianal de llargu tiempu d'evolución, tratáu por aciu QT-RT neoadyuvante y amputación abdómino-perienal laparoscópica. Rev. esp. enferm. dig. [online]. 2006, vol. 98, non. 4 [citáu 2007-10-23], páxs. 310-312. Disponível em: [2]. ISSN 1130-0108.
  19. Sandro Casavilca Zambrano, Juvenal Sanchez Lihon, Alfonso Zavaleta. Carcinoma de célules n'aníu de sellu del colon y rectu nel Institutu Nacional d'Enfermedaes Neoplásicas. 234 REV. GASTROENTEROL. PERÚ 2004; 24: 234-237. [3]
  20. Atles de patoloxía. 1
  21. George B, Kopetz S. Predictive and prognostic markers in colorectal cancer. Curr Oncol Rep 2011;13:206-215.
  22. María de les Mercedes Veira, Dr. Diego Andrés Moreno Funes. PRUEBES DIAGNOSTIQUES UTILIZAES PA LA DETECCION PRECOZ NEL CARCINOMA COLORRECTAL Revista de posgráu de la VIa Cátedra de Medicina - N° 147 – Xunetu (2005) Páx. 18-25. Últimu accesu 3 de xineru de 2007.
  23. Ricardo Bonafont. Universitat Autónoma de Barcelona. (2001) [4] Últimu Accesu 3 de xineru de 2007.
  24. Haiman CA, et al. A common genetic risk factor colorectal and prostate cancer. Nat Genet 2007; 39: 954-6
  25. ColonRisk
  26. ref name=Y>Maite Hernández Menéndez, María de los Ángeles Río Hernández: Oncogenes y cáncer. Institutu Nacional d'Oncoloxía y Radiobioloxía. Rev Cubana Oncol 1999;15(2):131-9
  27. Axentes citostáticos. Protocolos de vixilancia sanitaria específica. Comisión de Salú Pública de Conseyu Interterritorial del Sistema Nacional de Salú, España, 2003
  28. Les siguientes asociaciones médiques tamién encamienten lo mesmo: la National Cancer Institute, el American Gastroenterological Association, el American Society for Gastrointestinal Endoscopy, el American College of Obstetricians and Gynecologists, el American College of Physicians, el American College of Radiology, el Canadian Task Force, la U.S.Preventive Services Task Force, la Asociación Española de Ciruxanos