Canicosa de la Sierra

conceyu de la provincia de Burgos (España)

Canicosa de la Sierra ye un conceyu[2] y llocalidá d'España asitiada al sureste de la provincia de Burgos, comunidá autónoma de Castiella y Lleón. Atópase na contorna de la Sierra de la Demanda.

Canicosa de la Sierra
Alministración
País España
Autonomía Castiella y Lleón
Provincia provincia de Burgos
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Canicosa de la Sierra (es) Traducir Ramiro Ibáñez Abad
Nome oficial Canicosa de la Sierra (es)[1]
Códigu postal 09692
Xeografía
Coordenaes 41°56′09″N 3°02′31″W / 41.935833333333°N 3.0419444444444°O / 41.935833333333; -3.0419444444444
Canicosa de la Sierra alcuéntrase n'España
Canicosa de la Sierra
Canicosa de la Sierra
Canicosa de la Sierra (España)
Superficie 30 km²
Altitú 1127 m
Llenda con
Demografía
Población 422 hab. (2023)
- 237 homes (2019)

- 212 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.12% de provincia de Burgos
0.02% de Castiella y Lleón
0% de España
Densidá 14,07 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
canicosa.es
Cambiar los datos en Wikidata

Habitáu en dómina prerromana, al igual que'l restu de la contorna, pola tribu de los Pelendones, éstos dexaron constancia nel castru de Canicosa, apenes perceptible entá. Nel sieglu XVIII, el rei Carlos IV concedió-y llicencia pa la curtia d'un determináu númberu d'árboles. Formó parte de la Cabaña Real de Carreteros del Reinu, siendo unu de los sos más importantes acomuñaos.

A principios de sieglu XXI, la so economía básase nes industries derivaes de la madera y la piedra y na so cabaña ganadera. Ente les celebraciones que tienen llugar a lo llargo del añu, destaquen les fiestes patronales, que se celebren a mediaos d'agostu n'honor a la Virxe del Carrascal y a San Roque.

Xeografía editar

Allugamientu editar

 
Vista xeneral de Canicosa
 
Vista de la llocalidá dende'l monte Gatuña

Canicosa de la Sierra ta asitiáu dientro del Sistema Ibéricu, na aguada sur de les sierres de Neila (tamién conocida como El Campu, por ser el so cume más predominante) y d'Urbión y na falda de les sierres del Aveséu y del Resomo na so aguada norte dientro de la Contorna de Pinares, a una altitú de 1.127 msnm. Alcontrar na subcomarca de la Sierra Alta de Pinares o Pinares Altos, cola cual forma una mancomunidá con una serie de conceyos, que s'estiende ente les provincies de Soria y Burgos y que supón una estensa masa forestal de pinu albar. El so territoriu llenda al norte con Quintanar de la Sierra, al sur con San Leonardo, Casarejos y Navaleno, al este con Regumiel de la Sierra y Soria (Pinar Grande), y al oeste con Vilviestre del Pinar. El territoriu del términu municipal ta representáu na fueya 316 del Mapa Topográficu Nacional.[3]

Noroeste: Vilviestre del Pinar Norte: Quintanar de la Sierra Nordeste: Regumiel de la Sierra
Oeste: Vilviestre del Pinar   Este: Soria
Suroeste San Leonardo Sur: Casarejos, Navaleno Sureste: Navaleno

Relieve editar

 
Vista del monte Gatuña

El pequeñu valle onde s'asitia la villa ta arrodiáu polos cumes montascoses de Carmona (1.448 msnm) per poniente y Araña (1.492 msnm) per llevante. Tola zona atópase delimitada poles elevaes cumes de la Sierra del Aveséu, del Resomo, de Neila y los Picos de Urbión, onde nacen ríos como'l Duero o'l Arlanza.[4] Nel so términu municipal atópense los vértices xeodésicos d'Araña, a una altitú de 1.492 metros, y de Barbojo, a una altitú de 1.347 metros.[5]

Los materiales que podemos atopar son na so mayoría del Xurásicu, anque dacuando aprucen materiales d'otros periodos (triásicu, cretácicu, pérmicu y pleistocenu). Atopamos cuarcites conglomeráticas y magres arenosos, cuando nun predominen terrenes caliares, arenes y arenisques-caliares.

 
Vista panorámica de Canicosa col monte Carmona al fondu

Hidrografía editar

Los terrenes de Canicosa tán bañaos por dellos regueros y regatos, como los del Moral, la Padúl, Rinieblas, Penedillo y Vadillo, la mayoría de los cualos acaben virtiendo les sos agües al ríu Arlanza (afluente del Duero), direutamente o al traviés d'otros cursos fluviales como'l ríu Zumel, que desagua nel Arlanza nes cercaníes de Quintanar de la Sierra.

Clima editar

El clima nel conceyu clasifícase como mediterraneu continentalizado, d'iviernos fríos con frecuentes xelaes y nevaes, y branos templaos y secos. La oscilación térmica añal supera los 15 °C ente que la diaria degola n'ocasiones los 20 °C. Les precipitaciones partir de forma irregular a lo llargo del añu, con escasez de les mesmes pel branu, concentrándose a la fin del seronda, nos meses ivernizos y de primeres de la primavera.[6][7]

Según la clasificación climática de Köppen Canicosa de la Sierra encuadrar na variante Csb,[6] esto ye, clima mediterraneu de branos nidios, cola media del mes más templáu non cimeru a 22 °C pero superándose los 10 °C mientres cinco o más meses. Sobre la base de los datos de les estaciones meteorolóxiques asitiaes en Hontoria del Pinar y la mesma Canicosa de la Sierra, los parámetros climáticos permediu averaos del conceyu son los siguientes:

   Parámetros climáticos permediu de Hontoria del Pinar (temperatures) y Canicosa de la Sierra (precipitaciones)  
Mes Xin Feb Mar Abr May Xun Xnt Ago Set Och Pay Avi añal
Temperatura media (°C) 2.10 3.20 5.30 7.10 11 15.30 18.90 18.70 15 10.10 5.90 3.20 9.7
Precipitación total (mm) 86.60 77.60 53.80 Error d'espresión: Operador < inesperáu
Fonte: Ministeriu d'Agricultura, Alimentación y Mediu Ambiente. Datos de precipitación (1967-2003) y de temperatura (1967-2003)[8]

Naturaleza editar

Flora
 
El pinu-carbayu en dómina braniza

La flora de la zona ta condicionada pol clima de monte, onde les coníferes (pinu albar) fueron ocupando adulces l'hábitat de les frondosas caducifolies, como les hayas y rebollos, dando llugar al nome de la zona, Tierra de Pinares. Nes fasteres soleyeres de La Muela del Carrascal, de gran secañu nel branu, crecen encines, caxigales y árgomes.[9]

El Pinu-Carbayu

Ente la flora de la zona atopa una rareza de la naturaleza, un árbol geminado catalogáu como unu de los árboles singulares d'España y alcontráu na paraxa "El Piquillo". Nésti alcuéntrase una devesa de rebollos na cual atopamos esti interés. Na oquedad d'un vieyu carbayu enraigonó y creció un pinu albar qu'añu a añu foi acelerando la gastadura del árbol que lu acoyó.[10]

Cunta la lleenda qu'una esguil, ente otros réfugos que lu sirvieron de sustratu, dexó los restos d'una piña na oquedad del carbayu, hasta que la semienta granó convirtiéndose nel pinu, que mide 15 metros d'altor y 2 metros de perímetru, españando al vieyu carbayu que-y dio abellu.

Historia editar

Edá Antigua editar

 
Mapa de distribución de los pueblos celtíberos      Pelendones

El territoriu onde güei s'asitia la contorna de la Sierra de la Demanda foi habitáu pola tribu celtíbera de los Pelendones hasta la llegada de los romanos.[11] Representativu de los mesmos ye la llamada Cultura de los Castros Sorianos, carauterizada pola bayura d'estos asentamientos nesta provincia, cercana a la sierra burgalesa. Cola paz romana, los pueblos qu'habitaben los montes baxaron a los valles. Nel casu de Canicosa, debió d'instaurase un nuevu asentamientu nel valle debaxo de Les Mueles. Como referencia más significativa, una cercu asitiada na antigua entrada a la ilesia, de procedencia desconocida, y que representa un guerreru.[ensin referencies]

Edá Media editar

 
Fachada del monesteriu de Valvanera (Anguiano, La Rioxa), so que la so tutela tuvo la ermita del Carrascal

En testos oficiales, Canicosa apaez perteneciente al Alfoz de Lara en 1068, anque ye de suponer que yá enantes pertenecía a esa xurisdicción.

De forma llexendaria ta presente en testos como'l cantar de xesta de los Siete Infantes de Lara. Ye citáu por D. Ramon Menéndez Pidal na so obra: La lleenda de los infantes de Lara.

La memoria popular afirma qu'El Cid incluyir nel so camín escontra Zaragoza. En 1140 cítase l'alministración de la ermita del Carrascal baxu tutela del Monesteriu de Valvanera, a partir d'una donación d'Alfonsu VII.

Edá Moderna editar

Mientres el periodu entendíu ente 1785 y 1833 foi villa, denomada entós "Canicosa", encuadrada na categoría de pueblos solos del partíu d'Aranda de Duero, xurisdicción de realengu con Alcalde Ordinariu.[12] Nun esisten más datos, sacante apuntes sobre les cofraderíes, hasta qu'en 1753 tien llugar el Catastro del Marqués de la Ensenada, y de 1792 data la carta de Carlos IV na cual concede llicencia pa la curtia n'entesaca de 2.500 pinos, con cuenta de caltener y caltener los montes, como esixía la real ordenanza, privilexu que se caltién anguaño.

Edá Contemporánea editar

Nel sieglu XIX mentar al Cura Merín, que tuvo agospiáu nun campamentu cerca de la Peña de La Mina. Esti personaxe foi un azote continuu pa les tropes franceses y tuvo el so cuartel en Neila. Nun hai datos alrodiu de si'l so campamentu tuvo que ver más cola so dómina independentista, la dómina absolutista, o la carlista, y tamién se desconoz l'enclín políticu del pueblu al dar abellu al famosu guerrilleru. Coles mesmes, mientres la Primer Guerra Carlista, el carlista Juan Manuel Balmaseda fixo d'esti territoriu parte del so campu d'actuación.

Cola Constitución de 1812 de Cádiz quedó constituyíu como conceyu constitucional del mesmu nome, nel partíu de Salas de los Infantes y perteneciente a la rexón de Castiella la Vieya.

Demografía editar

El conceyu de Canicosa de la Sierra cuntaba en 2008 con 587 habitantes según el censu de población del INE,[13] de los cualos 311 (52,98%) son varones y 276 (47,01%) son muyeres. A principios del sieglu XX, la población algamó la cifra más alta, superando los 1.200 habitantes censaos, y a partir d'esa fecha foise produciendo un descensu siguíu del censu de resultes del avieyamientu de la población, la escasez de nacencies y de la emigración de la población escontra otres ciudaes d'España.

Pirámide de población (2008)[14]
% Homes Edá Muyeres %
2,21
 
85+
 
3,06
3,57
 
80-84
 
3,74
3,40
 
75-79
 
5,45
4,59
 
70-74
 
2,89
3,23
 
65-69
 
3,40
3,57
 
60-64
 
2,89
1,87
 
55-59
 
1,70
2,38
 
50-54
 
1,87
3,40
 
45-49
 
2,38
4,77
 
40-44
 
3,40
3,57
 
35-39
 
2,21
3,91
 
30-34
 
2,72
3,06
 
25-29
 
2,89
2,72
 
20-24
 
2,21
1,87
 
15-19
 
1,53
1,19
 
10-14
 
1,53
1,87
 
5-9
 
1,53
1,70
 
0-4
 
1,53


Gráfica d'evolución demográfica de Canicosa de la Sierra[15][16] ente 1842 y 2017

     Población de derechu (1842-1897, sacante 1857 y 1860 que ye población de fechu) según los censos de población del sieglu XIX.      Población de derechu (1900-1991) o población residente (2001-2011) según los censos de población del INE.      Población según el padrón municipal de 2017 del INE.

Dende la Edá Media, y debíu al desenvolvimientu de la carretería, l'índiz de crecedera de la población tuvo de crecer, anque amodo por cuenta de les pestes y epidemies qu'azotaron estes tierres a lo llargo de los sieglos XVI y XVII, a los conflictos bélicos, a la perda de privilexos de los carreteros nel sieglu XIX, y al estancamientu de los tresportes dende la segunda metá de dichu sieglu.

 
Reciella d'oveyes nos campos de Canicosa

La so población amuesa cierta estabilidá hasta los años sesenta, momentu nel cual el so númberu d'habitantes empieza a baxar por cuenta de la emigración a los grandes nucleos como Madrid o Barcelona. Dende entós sufrió un paulatín descensu de la población, qu'a pesar de siguir, moderóse, siendo predominante'l grupu de población avieyada.

Economía editar

 
Los montes de pinu albar constitúin la materia primo pa la industria maderero de la llocalidá
 
Interior d'una de les empreses de tresformamientu de la madera

La distribución xeneral de la tierra conformar de la siguiente manera: un 69% de superficie cunta con especies forestales, un 26% de camperes, un 3,27% d'espacios non agrícoles, y un 1,73% d'herbales (fundamentalmente trigu y cebada).[17]

Puede dicise, por tanto, que'l recursu económicu por excelencia ye l'aprovechamientu de la madera. La vida de los vecinos tuvo fuertemente amestada al pinar, con estenses mases declaraes d'utilidá pública y ordenaes. Por cuenta de ello, la industria de tresformamientu de la madera desenvolvióse notablemente, a la qu'hai qu'añader pequeñes industries dedicaes a la estracción y tresformamientu de piedra ornamental, según una cantera de grebos. El conceyu cunta col polígonu industrial "La Vallina", con más de 96.000 m² de superficie.[18]

En rellación a la ganadería, les especies presentes na contorna son vacunu, ovín y caballar. Trátase de ganadería estensiva y non estabulada, d'altu monte. Tamién destacable ye la riqueza y gran variedá micológica; asina, la recueya de los fungos monteses comestibles, principalmente Boletus edulis y Níscalos, esperimentó una fuerte crecedera, xenerando un destacáu valor económicu, comercial y recreativu.

Tocantes a la distribución de los trabayadores por sectores, un 36,6% dedicar a los servicios, un 35,4% a industria, un 17,1% a la construcción, y un 11% a l'agricultura.[17]

Comunicaciones editar

Canicosa de la Sierra ta comunicada col restu de poblaciones de la contorna por aciu la carretera autonómica CL-117, que coneuta Salas de los Infantes con Abeyar (al traviés de los cualos ye posible llegar a Burgos y Soria) y a la que s'apuerta pela carretera  BU-V-8227 , que parte del pueblu. Per otra parte, Canicosa tamién ta coneutada cola llocalidá soriana de Navaleno pela carretera llocal que traviesa'l Cuetu del Cargaderu.

Organización político-alministrativa editar

 
Edificiu del conceyu

L'alministración política del conceyu realízase al traviés d'un conceyu de xestión democrática, que los sos componentes escoyer cada cuatro años por sufraxu universal. El censu eleutoral ta compuestu por tolos residentes empadronaos en Canicosa, mayores de 18 años y con nacionalidá de cualesquier de los países miembros de la Xunión Europea. Según lo dispuesto na Llei del Réxime Eleutoral Xeneral,[19][20] qu'establez el númberu de conceyales elegibles en función de la población del conceyu, la corporación municipal ta formada por 7 conceyales, que, na actual llexislatura (2011-2015), distribuyir de la siguiente forma:

Corporación municipal de Canicosa[21]
Partíu políticu 2011
% votos Conceyales
Partíu Popular (PP) 74,59% 6
Partíu Castellán (PCAS) 22,16% 1

Arquiteutura editar

 
Vista de la ilesia de Canicosa
 
Retablu del altar mayor de la ilesia, cola imaxe de San Esteban nel centru
Ilesia

Nos sos oríxenes, una ilesia rupestre dio pasu a una estructura visigoda, sobre la cual, nel sieglu XVI, llevantóse la nueva ilesia, compendiu de diverses arquitectures posteriores. Na puerta trasera destaca una figura iconográfica acomuñada cola llosa d'una tumba celtíbera.

 
Ermita de San Roque.
Ermita de San Roque

Pequeña ermita dedicada al santu.

Ermita del Carrascal

Alcontrar nel monte, nel llugar onde, según la lleenda, una vaca foi recuperada milagrosamente y el so pastor, intrigado pol milagru, atopó la talla, que permanez nel mesmu llugar pero acovecida na ermita.

Ermita de San Bartolomé
 
Edificiu de l'antigua ermita de la Veracruz.
Ermita de la Veracruz
Capo de Canicosa

Atópase nos altores del pueblu, onde los antiguos celtíberos establecieron un asentamientu del cual son entá visibles los restos de la so muralla.[ensin referencies] Tamién, y mientres la Guerra de la Independencia, el Cura Merín fixo usu d'él.

Cases carreteres

Pueden reparase trés cases axacentes, claros exemplos de l'antigua arquiteutura afecha al estilu de vida de los sos habitantes, col so característicu teyáu de gran vuelu y l'enorme antoxana onde acovecíen los carros.

Revenga editar

Revenga, tamién llamáu Comuñeru de Revenga, ye un terrenal sobre'l que comparten xurisdicción los conceyos de Canicosa de la Sierra, Quintanar de la Sierra y Regumiel de la Sierra. Cada añu, unu de los trés conceyos alministra los bienes y propiedaes del Comuñeru y encárgase de preparar la fiesta que se celebra l'últimu sábadu del mes de mayu.

El Comuñeru atopar nun terrén cubiertu de pinares, nel que se llevanta una pequeña ermita y una casona comunal del sieglu XVIII, que sirve d'albergue, arrodiaos d'una pradería trevesada pel ríu Torralba. Na redolada de la ermita tamién hai una necrópolis con tumbes antropomórficas cavaes na roca, empobinaes d'este a oeste, y que al paecer taben cubiertes por una llosa, sumida na so mayoría, de posible orixe altu medieval, visigodu o mozárabe.[22]

 
Casa de la Madera al atapecer

Dende apocayá tiempu llevantar nos sos terrenes la Casa de la Madera y un parque de multiaventura forestal. Trátase d'una serie d'iniciatives que fomenten el turismu sostenible y dexen a la zona un mayor desenvolvimientu económicu, al par que se busca caltener un patrimoniu anguaño en deterioru.[23][24]

Servicios públicos editar

Educación

Canicosa cunta con un centru d'educación infantil y primaria, dependiente del C.R.A. Sierra de Pinares, allugáu en Vilviestre del Pinar.[25][26]

Sanidá

Canicosa nun cunta con un centru de salú propiu polo que los sos habitantes han d'allegar al de Quintanar de la Sierra, nel cual centralízase una zona básica de salú la cual engloba, amás de Quintanar de la Sierra, los conceyos de Canicosa de la Sierra, Neila, Palacios de la Sierra, Regumiel de la Sierra y Vilviestre del Pinar.[27]

Servicios sociales

Tocantes a servicios sociales, espérase que pa la primavera de 2012 la llocalidá cunte con una residencia de vieyos, de titularidá privada, que va disponer de 65 places.[28]

Cultura editar

Les cofraderíes editar

 
Imaxe del Duce Nome, titular de la cofrafía homónima

Una de les tradiciones con más hestoria en Canicosa ye la de les cofraderíes. Ta constatada la esistencia de delles d'elles (Veracruz, La nuesa Señora del Rosario, San Sebastián y San Fabián, San Bartolomé, La nuesa Señora del Carrascal), pero de les cualos tan solo perviven la de San Sebastián y la de San Bartolomé, rebautizada ésta escontra 1930 col nome de Duce Nome de Jesús. Siguiendo con una tradición que se remonta al sieglu XVI, mientres el mes de xineru tienen llugar les fiestes de les distintes cofraderíes lo mesmo que de San Antón (los Sanantones).

Antiguos oficios editar

Resinero

La vida del resinero centrar nos meses de marzu a payares. En marzu preparaba los árboles (pinu negral) cortando la corteza por que'l pinu sudara, y asitiábase una chapa por qu'escurriera la resina, que diba parar a un recipiente de folla. La primer coyida yera en xunu. Les xentes pasar nel monte varios díes recoyendo la resina, viviendo en chozos, con cames de madera y colchones de paya, antes de la construcción de les cases forestales. La última recoyida facer en payares, y tola resina, una vegada coyida, guardar en cubes.

La carretería

Unu de los oficios más comunes de les xentes de Canicosa y de tola contorna, dende'l sieglu XV hasta la so decadencia a finales del sieglu XIX, foi la carretería, cuantimás el tresporte de llana y madera. Pareya a la ganadería y a la esplotación forestal, la carretería traxo la riqueza a la contorna pinariega. Canicosa formó parte de la Xunta y Hermandá de Carretero Burgos-Soria, dientro de la Cabaña Real de Carreteros del Reinu, apurriendo una cantidá de carretes a esta asociación comercial y de tresporte, siendo bien importante nel suministru a Madrid y otres provincies.

Selmana Santa editar

Los actos que tienen llugar a lo llargo de la Selmana Santa de Canicosa son la procesión del Viacrucis, na mañana del Vienres Santu, na que se saquen les imáxenes de la Virxe, el Cristu Atáu a la Columna y la Verónica; l'Entierru, nel cual nárrense los romances de Lope de Vega sobre la Pasión nuna tonadilla na qu'un grupu recita un cuartetu, y otru grupu respuéndelu, rematando nel Miserere, en llatín, nel interior de la Ilesia; y la llimosna pol Mantu de la Doliosa, que tien lugar antes de la misa de Resurrección, na que la Doliosa, cubierta con un mantu, atopar con Jesús Resucitáu. Dempués de tres reverencies, daquién entruga: "¿Hai quien dea llimosna por quitar el mantu a La nuesa Señora?". De siguío llévase a cabu la puya, na que quien ufierte más tien l'honor de lliberar a la Virxe del mantu de dolor. Nel so día, los actos de la Selmana Santa corríen al cargu de una de les cofraderíes, la de la Veracruz, anguaño sumida.

Festividaes y eventos editar

 
Ermita de La nuesa Señora de Revenga

A lo llargo del añu tienen llugar en Canicosa dellos eventos festivos. Cronológicamente, en xineru tienen llugar les fiestes de les cofraderíes, los llamaos "Sanantones", nes que la tradición manda faer procesión, cena d'hermandá y baille. El 17 de xineru a San Antón, al qu'estimen el so intercesión, según la tradición, al encalorar un fueu qu'amenaciaba'l pueblu, el 20 de xineru a San Sebastián, siendo la fiesta de la cofradería de San Sebastián, y el segundu domingu dempués de Reyes la fiesta de la cofradería del Duce Nome de Jesús.

L'últimu domingu del mes de mayu celébrase, nel comuñeru, la fiesta de la Virxe de Revenga, que compartir colos otros pueblos que componen el comuñeru (Quintanar de la Sierra y Regumiel de la Sierra), encargándose de la so organización rotativamente un pueblu cada añu.

 
Ermita de la Virxe del Carrascal.

Pa terminar, a mediaos d'agostu tienen llugar les fiestes patronales de Canicosa, dedicaes a los titulares de los dos ermites esistentes, la Virxe del Carrascal y San Roque (15 y 16 d'agostu). Nelles puédense esfrutar de too tipu d'actividaes: campeonatos de pelota, pasacalles, procesiones, xarrés, xuegos tradicionales o actos de les peñes.

Les fiestes empiecen cola ufrienda de flores a la Virxe del Carrascal, la "Pingada del Mayu" xunto a la ermita de San Roque,[29] el pregón, la coronación de los reis de les fiestes y el desfile de xarrés. El día 15, rei y reina participen nuna xinta popular tres el cual visítase la ermita del Carrascal pa cantar misa a la Virxe, el día 16 honrar al santu con una misa y procesión que termina cola puya de llimosnes por introducir al santu na so ermita y el día 17, el llamáu de "sanroquito", celébrase una misa y procesión en redol a la ermita de la Virxe, cola posterior puya de bandos y xubida al tronu. De siguío pártese ente los asistentes pan, quesu y vinu (el llamáu "Solaz") y dar# en la llectura del llibru del Carrascal, nomándose prior y mayordomos. A lo último, báxase escontra'l pueblu, rematando na plaza del conceyu colos participantes bañaos n'agua y vinu.

Gastronomía editar

Ente los platos típicos que pueden tastiase na zona tán el Corderu asáu, el Corderu llechal, el Ayu carreteru, les Sopes d'ayu, los Niscalos con xamón y los Cámbaros guisu.

Deporte editar

 
Vista del frontón de la llocalidá

Canicosa tien un equipu llocal de fútbol, el Canicosa C.F., que participa na lliga regular del troféu de la diputación de Burgos.[30][31] Como acontecimientos deportivos cabo señalar el RallySprint ente Navaleno y Canicosa,[32] y los campeonatos de pelota que se celebren n'agostu, mientres les fiestes patronales de la llocalidá.

Persones destacaes editar

  • Mario de Miguel Ibáñez (escolapiu)[33]

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. Ministeriu de Facienda y Alministraciones Públiques. «Rexistro d'entidaes llocales». Archiváu dende l'orixinal, el 7 d'avientu de 2013. Consultáu'l 17 d'avientu de 2013.
  3. Institutu Xeográficu Nacional. «Mapa topográficu nacional» (castellanu). Consultáu'l 19 d'avientu de 2009.
  4. Institutu Xeográficu Nacional. «Mapa topográficu nacional» (castellanu). Consultáu'l 9 de xineru de 2009.
  5. Institutu Xeográficu Nacional. «Vértices xeodésicos» (castellanu). Archiváu dende l'orixinal, el 19 d'avientu de 2008. Consultáu'l 9 de xineru de 2009. Información llograda de la páxina oficial del Institutu Xeográficu Nacional.
  6. 6,0 6,1 AEMET. «Atles climáticu ibéricu». Archiváu dende l'orixinal, el 22 d'avientu de 2015. Consultáu'l 27 de mayu de 2014.
  7. Critchfield, H.J.. University of Idaho (ed.): «Criteria for classification of major climatic types in modified Köppen system» (inglés). Xeneral Climatology. Prentice Hall. Archiváu dende l'orixinal, el 30 de setiembre de 2009. Consultáu'l 27 de mayu de 2014.
  8. «Estaciones meteorolóxiques - Hontoria del Pinar (temperatures) y Canicosa de la Sierra (precipitaciones)». Consultáu'l 27 de mayu de 2014.
  9. Jesús Cámara Olalla
  10. Ruralnaturaleza.com. «sierra Pinu-Carbayu singular en Canicosa» (castellanu). Archiváu dende l'sierra orixinal, el 18 de setiembre de 2011. Consultáu'l 18 de xunu de 2009.
  11. Julián Rubén Jiménez, Diccionariu Toponímicu y Etnográficu de Hispania Antigua, Minor Network, 2004.
  12. Unu de de los catorce partíos que formaben la Intendencia de Burgos mientres el periodu entendíu ente 1785 y 1833, tal como se recueye nel Censu de Floridablanca de 1787.
  13. Institutu Nacional d'Estadística, España (ed.): «Padrón. Población por conceyos. Canicosa de la Sierra». Consultáu'l 17 de febreru de 2015.
  14. Institutu Nacional d'Estadística, España. (ed.): «Revisión del padrón municipal 2008. Datos por conceyos. Población por sexu, conceyos y edá (grupos quinquenales). Canicosa de la Sierra». Consultáu'l 15 de xunu de 2009.
  15. Institutu Nacional d'Estadística (España). «sierra&btnBuscarDenom=Consultar+selecci%F3n Alteraciones de los conceyos nos Censos de Población dende 1842. Canicosa de la Sierra». Consultáu'l 2 de marzu de 2012.
  16. Ente'l Censu de 1857 y l'anterior crez el conceyu porque incorpora a Regumiel de la Sierra, ente que ente'l Censu de 1930 y l'anterior mengua porque s'independiza a Regumiel de la Sierra.
  17. 17,0 17,1 Error de cita: La etiqueta <ref> nun ye válida; nun se conseñó testu pa les referencies nomaes CE
  18. Camara Oficial de Comerciu ya Industria de Burgos. «Polígonos industriales de la provincia de Burgos» (castellanu). Archiváu dende l'orixinal, el 28 de xunu de 2012. Consultáu'l 15 de xineru de 2010.
  19. Xefatura del Estáu. BOE nᵘ 147/1985 (España) (ed.): «Ley Orgánica 5/1985, de 19 de xunu, del Réxime Eleutoral Xeneral. Art. 169.» (1985). Consultáu'l 19 d'avientu de 2009.
  20. Xefatura del Estáu. BOE nᵘ 25/2011 (España) (ed.): «Modificación de la Llei Orgánica 5/1985, de 19 de xunu, del Réxime Eleutoral Xeneral.» (2011). Consultáu'l 22 de xunu de 2011.
  21. El Mundo (ed.): «Resultaos Eleiciones Municipales 2011. Canicosa de la Sierra» (mayu de 2011). Consultáu'l 22 de xunu de 2011.
  22. Ver la Ermita de Santa María (Quintanilla de las Viñas), con dalguna tumba antropomorfa similar nos restos de la base derruída de la primitiva planta de cruceru.
  23. Diario de Burgos. «La Casa de la Madera abre les sos puertes como focu de desenvolvimientu comarcal» (castellanu). Consultáu'l 15 de xunu de 2009.
  24. La Voz de Pinares. «Empieza la construcción del futuru parque de multiaventura» (castellanu). Archiváu dende l'orixinal, el 13 d'agostu de 2009. Consultáu'l 15 de xunu de 2009.
  25. Xunta de Castiella y Lleón. «Direutoriu de centros educativos na provincia de Burgos» (castellanu). Consultáu'l 2 de xunu de 2010.
  26. CRA Sierra de Pinares. «Páxina oficial» (castellanu). Archiváu dende l'orixinal, el 17 de xunu de 2010. Consultáu'l 2 de xunu de 2010.
  27. Xunta de Castiella y Lleón. «Portal de Sanidá de Castiella y Lleón, Árees y Zones Básiques de Salú» (castellanu). Consultáu'l 2 de xunu de 2010.
  28. Diario de Burgos. «La residencia de mayores privada va estrenar en mayu con 65 places» (castellanu). Consultáu'l 2 de marzu de 2012.
  29. YouTube. «Pingada del Mayu 2006» (castellanu). Consultáu'l 15 de xineru de 2010.
  30. «Canicosa C.F.» (castellanu). Consultáu'l 18 de xunu de 2009. Páxina oficial del club.
  31. Diputación Provincial de Burgos. «Troféu de fútbol» (castellanu). Archiváu dende l'orixinal, el 4 de mayu de 2009. Consultáu'l 18 de xunu de 2009. Páxina oficial del tornéu, con información y resultaos del mesmu.
  32. Diario de Burgos. «Espectáculu aseguráu nel IX Rally Navaleno-Canicosa» (castellanu). Consultáu'l 2 de xunu de 2010.
  33. AA.VV., Escolapios víctimes de la persecución relixosa n'España (1936-1939), 1963, páx. 303

Bibliografía editar

  • Moreno Peña, José Luis (1991). escritu en Madrid. La economía forestal nos conceyos con "Pinos de privilexu" de la tierra pinariega de Burgos. Institulo d'Economía y Xeografía, C.S.I.C. ISSN 0014-1496. 

Enllaces esternos editar