Espartacu (fecha desconocida, Tracia – abril 71edCLucania (es) Traducir) foi un esclavu traciu que, según fontes romanes, dirixó la rebelión más importante contra la República romana en suelu itálicu (conocida como III Guerra Servil, Guerra de los Esclavos o Guerra de los Gladiadores), fechu asocedíu ente los años 73 e.C. y 71 e.C.

Espartacu
Vida
Nacimientu Tracia, fecha desconocida
Nacionalidá ensin valor
Muerte Lucania (es) Traducirabril 71edC
Causa de la muerte muertu en combate
Familia
Padre valor desconocíu
Madre valor desconocíu
Estudios
Llingües falaes llatín[1]
Oficiu Gladiadorlíder militar
Serviciu militar
Lluchó en Tercer Guerra Servil
batalla del Vesubio (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata
Batalla del Río Silario, 71 e.C.

Oríxenes editar

 
República romana, 100 e.C.

Acordies coles referencies de los historiadores romanos Apiano y Floro, Espartacu yera orixinariu de Tracia nacíu'l 113 e.C. (créese que nació na llocalidá de Sandanski), na actual Bulgaria. Militó nes aida, les tropes auxiliares de Roma, de les que desertó. Al nun ser ciudadanu romanu, una vegada prindáu foi amenorgáu a la esclavitú. Foi destináu col so hermanu a trabayos forzaos nunes canteres de yelsu, pero gracies a la so fuercia físico foi mercáu por un mercader pa la escuela de gladiador de Capua de Léntulo Batiato. Toles fontes conocíes d'esta rebelión, bien fragmentaries, coinciden en describir a Espartacu como un home cultu.

Entamos de la rebelión editar

Nel añu 73 e. C., mientres la so permanencia nesta escuela, Espartacu escurrió y llevó a cabu una rebelión con cuenta d'escapar xunto a dellos compañeros. Unos 74 homes, encabezaos por Espartacu, Crixo y Enomao (estos dos últimos d'orixe galu), fuxeron de la ciudá armaos con tou lo qu'atoparon. Pel camín atopar con un convói que tresportaba armes de gladiadores y apoderáronse d'él, dempués de lo que retiráronse al monte Vesubiu, dende onde empezaron a llevar a cabu remanes de pillaje contra les llocalidaes vecines. Espartacu estableció un repartu equitativu del botín ente tolos sos homes, lo que-y atraxo gran númberu de siguidores ente los esclavos de les finques aledañas al volcán.

 
Esclavos, provincia romana d'Asia

Al tener conocencia del motín, los romanos, ensin dar gran importancia a esti incidente, unviaron dende Capua una pequeña brigada de soldaos, que foi ganada. Rápido los esclavos sustituyeron les sos armes de gladiadores con verdaderes armadures romanes. Arriendes d'ello, los romanos sollertáronse y unviaron una unidá de 3000 homes al mandu de Cayo Claudio Glabro.

Contrariu a la doctrina militar romana, y infravalorando dafechu a los ex esclavos, Claudio Glabro estableció'l so campamentu al pie del monte, onde baxaba l'únicu camín proveniente del cumal, ensin establecer una valla de proteición. Al tener conocencia d'esti fechu, Espartacu adoptó un brillosu plan: fixo baxar a los sos homes pela parte más serrapatosa del volcán, arreyaos por cuerdes a la cepa d'una vide montesa, cayendo por sorpresa sobre los soldaos romanos, causándo-yos numberoses baxes y obligando a los sobrevivientes a dase a la fuga desordenadamente, dexando'l campamentu en manes de los esclavos. Yera la primera gran victoria de Espartacu, la batalla del Vesubiu.

L'ascensión de Espartacu y la medrana de Roma editar

Los romanos unviaron contra los rebalbos dos lexones traíes de la frontera norte d'Italia, al mandu del pretor Varinio. Este trató de cercar a Espartacu con una maniobra en tenaza, pa lo qu'estremó les sos fuercies en trés partes. Espartacu, bien informáu polos sos espíes, aprovechó la división de les fuercies romanes y ganó xebradamente a los dos ayudantes de Varinio, y depués atacó a les fuercies mandaes direutamente per este, llegando al puntu de prindar los lictores del pretor y el so propiu caballu. Varinio tuvo que fuxir a cuerpu.

Como resultancia, el movimientu de los rebeldes estender a tol sur d'Italia. Munches ciudaes fueron tomaes y escalaes polos esclavos. L'historiador romanu Salustio fala de la masacre de los esclavistes y de les crueldaes cometíes polos enantes esclavos contra los sos antiguos opresores. Espartacu, consciente qu'eses aiciones terminaríen por desmoralizar a los mesmos rebalbos, dedicar a entamar un exércitu regular disciplináu que pudiera enfrentase con ésitu a les poderoses lexones romanes.

D'esta manera formó un exércitu d'unos 70 000 homes, preparó la construcción d'armes y entamó la caballería. Una vegada fechu esto, formó un plan pa futures aiciones. Anque nun hai información precisa al respeutu, puede afirmase con bastante certidume que'l plan de Espartacu consistía n'axuntar el mayor númberu posible de rebeldes y sacalos d'Italia cruciando los Alpes. Esta yera la única posibilidá de llibertá pa la mayoría d'ellos, yá que una vegada fora d'Italia munchos rebeldes podríen escapar a territorios qu'entá nun fueren conquistaos por Roma (como Germania). Amás, yera consciente de que nun podría sostener una llarga guerra de gastadura contra la República romana, pos esta era inmensamente rica y podría refaer les sos fuercies armaes una y otra vez, recurriendo a la conscripción obligatoria y a los sos aliaos; los romanos combatiríen aprofiantemente, impulsaos pola medrana a que los esclavos de toes partes del mundu mediterraneu decidieren remontase, lo que pondría en peligru la esistencia mesma del Estáu. Espartacu sabía tamién que nin siquier los griegos, con tola so ciencia y la so téunica, nin los cartaxineses, cola so poderosa flota y les sos mercenarios adomaos, pudieren torar a Roma. Col fin de llevar a cabu esti plan, empezó a colar coles sos tropes escontra'l norte.

 
Los sucesos de 72 e.C., acordies cola versión de Plutarcu.

El gobiernu romanu, notando les constantes derrotes de les sos lexones, diose cuenta de la gravedá del peligru y unvió nel 72 e.C. contra los ex esclavos los exércitos de dambos cónsules, Léntulo y Gelio. Nesi precisu momentu surdieron disensiones ente los rebeldes, que'l so resultancia foi la separación d'un grupu d'unos 20 000 homes, compuestu na so mayor parte por galos y xermanos, al mandu de Crixo. Éstos empezaron a actuar de forma independiente, pero Crixo nun tenía l'habilidá estratéxica de Espartacu, polo que l'ayudante del cónsul Gelio, el propretor Arriu, interceptar y aniquiló en Puglia, cayendo'l mesmu Crixo nel combate.

Aparentemente, según lo qu'indica l'historiador romanu Salustio, les disensiones taben rellacionaes col plan d'aiciones futures: mientres Espartacu a cencielles quería llograr que los sos homes salieren d'Italia, Crixo y los suyos taben empeñaos en presentar batalla campal a los romanos, ganalos ya inclusive tomar Roma, aniquilando al opresor; coles mesmes ye posible que Crixo tuviera sofitáu tamién polos estratos probes de la población llibre que se xuntaren a la rebelión y que, como ye obviu, nun tener# cuenta de dexar Italia.

Esti debilitamientu momentaneu del movimientu nun significó'l final de la rebelión, pos Espartacu, con maniobres brilloses nos pasos de los montes Apeninos, infligió una serie de derrotes a Léntulo, Gelio y Arriu, evitando les emboscaes que-y tendieron los romanos y siguiendo la so meyora escontra'l norte. Les sos tropes siguieron fortaleciéndose pol continuu afluyir d'esclavos escapaos de toes partes d'Italia, hasta'l puntu que Apiano diz que llegó a axuntar un númberu de 120 000 homes en total.

La guerra so Crasu editar

Los romanos desesperar al ver que les sos lexones establecíes n'Italia nun yeren abondes pa vencer a los rebeldes. Sicasí, fixeron un últimu intentu d'evitar la so salida de la Península. El gobernador de la provincia de la Galia Cisalpina, el cónsul Casio Longino, axuntó toles fuercies disponibles y aguardó la llegada de Espartacu al valle del Po, na ciudá de Módena. Espartacu aceptó la batalla propuesta pol cónsul y ganar, dempués de lo que pudo cumplir el so plan de cruciar los Alpes, pero en cuenta de eso, tornó escontra'l sur.

Anque nun hai una esplicación clara d'esti asuntu, puede concluyise que nesi momentu los rebeldes taben tan entusiasmaos pol so rosariu de victories que nun se podía nin falar d'escapar d'Italia. Deseyaben rematar la so vengación tomando Roma, y Espartacu viose obligáu a sometese. Más que por habese dexáu apoderar pol entusiasmu de los sos homes, facer pa nun perder dafechu'l control del so indisciplináu exércitu.

Resumides cuentes, Espartacu averar a Roma. Sabiendo que nun podría tomar la ciudá daes les sos poderoses fortificaciones, adoptó una postura pasiva. Los romanos, pela so parte, confiaren el mandu supremu del exércitu al pretor Marcu Licinio Crasu, axudicándo-y los diez lexones disponibles, anque nun yeren de los meyores, pos yá los soldaos taben desmoralizados poles inaudites victories de Espartacu.

averándose dambos enemigos, Crasu ordenó asumir una posición defensiva mientres ellaboraba una estratexa pa ganar a los rebeldes, que consistía en zarralos na montascosa rexón del Piceno, mientres recibía más refuerzos. Sicasí, unu de los sos ayudantes, Mummio, que tenía órdenes de dirixise a una posición más avanzada de la qu'ocupaben los rebeldes col fin d'arrodialos, optó más bien por atacalos direutamente, siendo derrotáu. Munchos lexonarios refundiaron les armes (en signu de cobardía) y fuxeron. Espartacu siguió la so marcha escontra'l sur.

En vista d'esta derrota, Crasu decidió tomar midíes severes pa restablecer la disciplina ente les sos tropes. A los que fuxeron ante los sos enemigos los abrasó cola decimatio, un castigu que nun s'utilizaba dende faía enforma tiempu, y que consistía en condergar a muerte a unu de cada 10 de los desertores. Ordenó a los sos homes que mataren a golpes a cada unu de los condergaos. De resultes d'esta midida, naide más osó violar les órdenes nin pretendió fuxir del enemigu.

Mentanto, Espartacu llegaba a Campania y avanzando más llegó a la contorna de la ciudá de Turi, onde munchos mercaderes apaecieron pa llograr el botín tomáu por Espartacu. Precisáu de material pa construyir armes, prohibió l'intercambiu comercial por encaxe, oru o plata; los rebeldes solamente teníen d'aceptar fierro y cobre, materiales necesarios pa fabricar armes.

Más tarde Espartacu y el so exércitu llegaron al mar Tirrenu, na zona de Calabria. Equí entró en contautu colos pirates de Cilicia, quien prometieron da-y una flota pa tresportar les tropes rebalbes a Sicilia col fin de faer de la islla un bastión rebalbu inexpugnable. Sicasí, los romanos decatar de la intención de Espartacu, polo que sobornaron a los pirates (fechu posiblemente realizáu pol gobernador de Sicilia, Verres) y éstos traicionaron a Espartacu.

Crasu, habiendo llegáu dende'l norte, y enteráu de que los rebeldes trataben de pasar a Sicilia, aprovechó la ocasión pa zarralos nel estremu sudoccidental de la península itálica. Con esti fin construyó de mar a mar una llinia fortificada d'unos 65 km, compuesta d'un ampliu y fondu foso y una valla de cuatro metros y mediu d'altor. Espartacu intentó forzar el pasu una vegada ensin ésitu, pero depués recurrió a una astuta táctica utilizada por Aníbal contra los romanos 144 años enantes. Mientres una nueche tormentosa axuntó tol ganáu que pudo, punxo antorches nos sos cuernos y refundiar escontra la valla. Los romanos concentrar nel puntu a onde dirixíense les antorches, pero llueu afayaron, pa la so sorpresa, que nun yeren homes, sinón reses. Los rebeldes, pela so parte cruciaron la valla por otru sector ensin ser fadiaos y tornaron a Lucania (actual Basilicata), na parte norte del golfu de Tarento.

El fin de la rebelión editar

El Senáu perdió la fe en Crasu al ver que nun podía vencer a los esclavos. Unviaron entós al xeneral Cneo Pompeyo, acabante llegar a Italia dende Hispania, onde reprimiera faía poco la rebelión de Sertorio. A Licinio Lúculo, llugarteniente de Macedonia, dióse-y orde de desembarcar coles sos tropes nel puertu de Brindisi dende Grecia. La idea del Senáu yera cercar a los esclavos dende trés frentes: noroeste (Pompeyo), suroeste (Crasu) y esti (Lúculo). En total, los romanos sumaríen unes 20 lexones (alredor de 120 000 homes), de les cualos, les de Pompeyo sobresalíen pol so valor y moral, yá que tornaben d'una campaña victoriosa.

Xusto nesta circunstancia peligrosa surdieron otra vegada disensiones ente los rebeldes. De nuevu los galos y los xermanos, al mandu de Castu y Gannicus (unos 30 000 homes), dixebrar de Espartacu y fueron ganaos por Crasu. Magar al empiezu de la rebelión la separación d'un grupu similar nun tuviera mayor importancia, agora la situación yera dafechu distinta. Cualquier debilitamientu de les fuercies rebalbes resultaría mortal, yá que yá nun había reserva d'esclavos que pudieren xuníse-yos. D'esta manera, a Espartacu quedáron-y alredor de 80 000 homes.

A lo último Espartacu averar a Brindisi. Posiblemente pensó en cruciar el mar Adriáticu y desembarcar en Grecia o Iliria. Pero realmente nun tenía la posibilidá d'efectuar esti plan, yá que nun tenía medios de tresporte... nin siquier pudiera travesar l'angostu estrechu de Mesina, menos entá podría travesar el mar Adriáticu. Sicasí, Espartacu quixo faer la prueba. Al llegar cerca de la ciudá, los sos espíes informáronlu de que Lúculo yá s'atopaba nella. Entós reculó pa enfrentase a Crasu y Pompeyo.

 
Crucifixón, antigua Roma

Nel añu 71 e.C., en Puglia, llibróse la última batalla (llamada por dellos historiadores batalla del Río Silario). Antes de la mesma lleváron-y el so caballu a Espartacu, y él matar cola so espada, diciendo: «La victoria va dame bastantes caballos d'ente los enemigos, y si soi derrotáu, yá nun lo voi precisar». Decidió combatir a cuerpu con tolos demás. Los rebeldes, impulsaos pol exemplu de Espartacu, dispuestos a vender cara la so derrota y enxamás volver sirvir a los romanos, engarraron desesperadamente, pero nun pudieron aguantar la superioridá de les lexones romanes fogueadas nes campañes de Hispania. 60 000 rebeldes cayeron na batalla; sicasí los romanos solo perdieron 1000 homes. Non pudo alcontrase el cadabre de Espartacu. Los romanos fixeron 6000 prisioneros y decidieron dar al mundu una lleición: tolos exesclavos prisioneros fueron crucificaos a lo llargo del tramu de la Vía Apia ente Capua y Roma, separaos unu del otru unos 10 m aproximao.

Los remanentes de les tropes de Espartacu esvalixáronse. Un ciertu númberu d'ellos llogró fuxir y abellugóse xunto a los pirates de Cilicia. Pero los que nun lo fixeron fueron sistemáticamente escorríos: Pompeyo llogró destruyir a una tropa de 5000 homes que se dirixía escontra'l norte tratando de salir d'Italia pelos Alpes, como yera la intención inicial de Espartacu.

Dempués de la so muerte editar

A la fin de la rebelión encabezada por Espartacu, Italia perdió siquier 100 000 esclavos, colo que tolos aspeutos de la producción sufrieron un fuerte golpe, cuantimás el sector agrícola, onde munchos llatifundios, base fundamental de la economía romana, fueron destruyíos. Los propietarios d'esclavos, medrosos de nueves rebeliones, tomaron delles midíes preventives:

  1. Empezaron a amosar preferencia polos fíos de los sos propios esclavos y que nacíen na so casa, pos-y los consideraba más fieles que los que yeren adquiríos por compra nel mercáu; sicasí, esto nun podía satisfaer les necesidaes de mano d'obra.
  2. Manumitieron a munchos esclavos, lo que contribuyó a la medría de la ciudadanía parasitaria, que solo vivía de les regalías de los políticos (el famosu panem et circenses), fechu que terminó escosando a Roma.
  3. Optaron pol sistema de colonato, nel cual asignaben a dellos esclavos pequeñes parceles de tierra en cuenta de una parte de la collecha. Teniendo en cuenta que'l sistema esclavista convierte'l trabayu granible nuna actividá pa esclavos, y polo tanto daqué «aborrecible» pa los homes llibres, los rendimientos granibles yeren comoquier bajísimos, lo que se ve confirmáu con fontes como Columela y Pliniu'l Vieyu.

Tou esto anició una aguda crisis agropecuaria n'Italia, que foi estendiéndose a les provincies, y que, entá con toles midíes que tomaron los emperadores posteriores (ente los que sobresalen Tiberio, Nerva, Traxanu y Antonino Pío), nunca pudo resolvese. De resultes diose un emprobecimientu xeneral de la población, coles mesmes que l'Estáu siguía esixendo impuestos exorbitantes pa satisfaer les sos necesidaes militares na llucha contra los bárbaros, quien mientres la última dómina de la República y la edá d'oru del Imperiu (sieglos II e.C.-II d. C.) constituyeren pa los romanos la so fonte principal d'esclavos.

Finalmente, escosáu por completu y debilitada la so capacidá de resistencia, l'Imperiu romanu nun pudo oponese conducentemente a les invasiones bárbares del sieglu V, teniendo qu'aceptar que s'asitiaren nel so territoriu y «aliances» con dellos invasores bárbaros «federaos» pa defendese d'otros (como los visigodos de Hispania), o la perda de ciertes rexones vitales (como'l norte d'África, a manes de los vándalos). Esta situación significó de fechu el fin del Imperiu romanu d'Occidente (476 d. C.) y l'entamu de la Edá Media n'Europa, con una nueva manera de producción predominante: el feudalismu.

Obres de ficción editar

Ver tamién editar

Bibliografía editar

Referencies editar

Enllaces esternos editar