Fábrica de La Felguera

Fábrica de La Felguera ye la denominación pola que se conocen les primitives instalaciones en La Felguera (Asturies) de lo que güei ye la empresa Duro Felguera, y que mientres dellos años foi'l centru siderúrxicu más importante d'España.

Fábrica de La Felguera
negociu y fábrica
Llocalización
Sede La Felguera
Direición España
Historia
Fundación1857
Sector
Industria siderurxa
Cambiar los datos en Wikidata
La Fábrica de La Felguera na década de 1920.

Historia editar

Oríxenes editar

 
Pedro Duro, fundador de la Fábrica y de la empresa Duro Felguera.

El 21 de mayu de 1857 el rioxanu Pedro Duro (1811-1886) funda la Sociedá Metalúrxica de Llangréu, más tarde Duro y Compañía, cola ayuda de los sos socios Vicente Bayu y Francisco Elorza. Facer col enfotu de llevantar en La Felguera una siderurxa dafechu moderna aprovechándose de los recursos yá esistentes nesa zona como yeren el carbón, que venía esplotándose dende'l S. XVIII, l'agua del ríu Nalón y el ríu Candín, y les ventayes en comunicaciones proporcionaes pola Carretera Carbonera y el Ferrocarril de Llangréu (tercer ferrocarril peninsular) que xunía al conceyu de Llangréu col puertu de Xixón. El carbón yera'l combustible indispensable pa la ellaboración del fierro, que se llograba col amiestu del combustible y el mineral de fierro, nel conocíu como altu fornu, invención perfeccionada cola Primer Revolución Industrial en Inglaterra.

Na zona yá esistía dende 1856 la Factoría de Gíl y Compañía, qu'instalara'l so fornu nel actual barriu de Vega. Pedro Duro, pela so parte, fundó'l so compañía y construyir ente 1857 y 1859 nunos terrenes denominaos El Pradón La Felguera para: "establecer nel sitiu llamáu La Felguera, una fábrica de fierro d'altos fornos, pa la ellaboración de fierro". Los dos compañíes, la de Gil y la de Duro, entamaron xuntes la so actividá fundando la Sociedá Metalúrxica de Llangréu. En 1859 encendíase'l fornu de Vega y na primer selmana de 1860 Duro yá producía fierro. En poco tiempu Llangréu convertir nel principal centru siderúrxicu español.

Desarrollu editar

 
Vista del taller llétricu y chimenees dende cerca de l'actual Plaza de la Fundición, nuna postal de la dómina.

El contestu de la década de 1860 ye difícil pos ye un momentu de crisis industrial y política. Les empreses reclamaben proteición arancelaria y dalgunes tuvieron que parar temporalmente la so producción como la Fábrica de Mieres, nel valle vecín. La Fábrica de Gil viose obligada a parar en 1862 ente que Duro y Cía poníen en marcha'l so segundu fornu esi mesmu añu. Por ello nun tuvieron más remediu qu'arrendar a Pedro Duro les sos instalaciones. 1865 nun sería un añu fácil y Mieres volvía parar. Dalgunos de los problemes pasaben por abaratar el costu del tresporte en ferrocarril de materies primes, estender el ferrocarril hasta'l conceyu de Llaviana, empezar el ferrocarril a Castiella, y la construcción d'un puertu dignu en Xixón. Adulces Asturies yera la rexón española de la que más fierros laminados esportábense, y les figures de les chimenees empezaben a enllenar distintos paisaxes. La Fábrica yá tenía en 1864 construyíes les sos instalaciones básiques, a saber: modernos fornos, taller de cilindros pa faer chapes, arrendáu la fábrica de Vega, etc. y dexába-y nuna situación envidiable teniendo en cuenta una vegada más la distancia (d'apenes "unos metros") de les mines de carbón. En 1862 ente Duro y Vega producíense más de 9.000 tonelaes de fierro coláu y 3.000 de dulce, ente qu'en 1864 la cifra yá yera de 11.000 pal coláu y 6.000 pal dulce (y en medría constante). En 1868 encargóse-y la producción de carriles pal ferrocarril de Noroeste, lo que provocó la instalación d'un taller de carriles, el primeru d'España.

 
Recreación del convertidor Bessemer, nel Muséu de la Siderurxa de La Felguera.

Yá na década de 1870, el ferrocarril de Llangréu disponer a abaratar los sos costos y Duro a encender el so tercer fornu. La xubida del fierro inglés y los problemes de la industria vasco por cuenta de les Guerres Carlistes, favorecieron a la Fábrica de La Felguera y les sos esportaciones. Duro buscó llueu nesta década'l producir tamién pa la ellaboración de construcciones colosales como pontes y barcos. Pero a partir de 1882 la industria básico entamaba la so hexemonía, amenaciando a les siderurxes asturianes. Ésta quedaba vieya y tenía d'incorporase rápido a la revolución del aceru y el convertidor Bessemer. Pedro Duro finaría en 1886, calteniéndose activu inclusive cuando una depresión causada pola muerte de la so única fía Pilar a los 26 años y una enfermedá apoderar d'él. Sería soterráu na fábrica tres un multitudinariu funeral nel que los sos trabayadores devolviéron-y el respetu que'l mesmu procesólos.

Cola llegada de la siderurxa, los primitivos nucleos (La Pomar, Vega y La Ponte) de la parroquia de La Felguera, conocida entós como Turiellos, empezaron a crecer hasta fundise, adquiriendo'l nome qu'adoptara la fábrica al instalase nuna zona conocida como La Felguera. A les primitives construcciones añadiéronse nuevos trazaos de cais teniendo como "quilómetru cero" la fábrica, fomentando'l paternalismu industrial. Na década de 1880 la parroquia yá tenía 8.000 habitantes, que llegaríen a 25.000 na década de 1960. Paralelu a ello, un importante progresu cultural manifestáu en cines, teatros, certámenes lliterarios, conxustes, y una intensa actividá económica y comercial. Asina la industria favorecío por Duro (carbón, químiques, etc.) fixo crecer tamién nucleos como Sama de Llangréu, Ciañu, Sotrondio o La Pola Llaviana, nel mesmu Cuenca del Nalón.

Transición al sieglu XX y crecedera editar

 
Antiguos llaboratorios, construyíos en 1930. Arquiteutura en lladriyu, fierro y cerámica.

Ente 1887 y 1889 Duro y Cía. suscribió un contratu cola Marina española pa la fabricación de chapes d'aceru. Esto significaba una importante oportunidá de modernización pa la compañía. Sicasí namái se construyeron dos fornos pal aceru y esto resultaba insuficiente, teniendo Vizcaya una clara ventaya sobre Duro. Sicasí la espansión de la industria carboníferu n'Asturies, los pidíos de la Marina y l'arancel proteicionista de 1892, fueron bien favorables. Amás abríense posibilidaes de comunicación col puertu d'Avilés. Asina s'ampliaron los talleres d'arreglu y axustes, llevantáronse nuevos fornos, instaláronse nueves fragües, etc.

Nesta ápoca constitúyese la Compañía d'Asturies por Arnaldo de Sizzo Norris y Wenceslao González en La Felguera, xunto a la factoría de Duro, especializándose en tou tipu d'oxetos de moldería. Más tarde sería absorbida pola empresa de Pedro Duro. A esti respectu, a finales del suglo XIX y gracies a esta nueva factoría, La Felguera yá cuntaba con lluz llétrico, allumáu públicu y teléfonu.

 
Edificiu del control térmicu, de los años 1940-1950.

En 1900 constitúyese la Sociedá Anónima Duro Felguera y dos años más tarde empezaría a cotizar na bolsa. Nesti tresformamientu taben los nomes de los anteriores dueños comandatarios de Duro y Cía., Antonio Velázquez Duro, Victoria de Lecea, Matía Fernández Bayu, Federico Bayu, etc. Con más collaboraciones, incorporar a Duro Felguera persones con una gran esperiencia industrial y espertos en negocios. L'oxetivu yá nun yera la modernización nin l'ampliación de la fábrica, si nun convertila de nuevu nel principal centru siderurgico del país. Pal so proyeutu precisaba más carbón del que producía Duro asina que teníen qu'adquirir les mines de Santa Ana y la Compañía d'Asturies, y finalmente la compra fíxose efectiva.

Pa faer frente a la crisis de los primeros años del sieglu XX, Duro aumentó la producción de hulla y aumentó asina mesmu les sos plantes siderúrxiques, pero faltaba por consiguir un gran aumentu de capital, que llogró cola incorporación de la Unión Hullera y Metalúrxica d'Asturies. Esto fixo efectivu'l 1 de xineru de 1906, nomándose conseyeros al barón del Castiellu de Chirel, al conde Cahen d'Avers, William d'Eichthal, Estanislao Urquijo y al Conde de Urquijo. Esi mesmu añu, Duro Felguera se convetía na primer empresa mineru-siderúrxica d'España.

Per otru llau, los conflictos colos obreros empezaron yá en 1872 cuando nel taller de cilindros llevar a cabu la primer protesta. Ye en 1892 cuando se produz la primer fuelga de metalúrxicos, reivindicando meyores salariales. Siguiéronlu importantes fuelgues siendo la de 1912, de seis meses de duración, la más relevante.

Hexemonía editar

 
Refrigerantes de l'antigua central térmica, güei Centru de FP de Llangréu.

Empieza una dómina na que la producción diversificar en tola contorna. Asina, gracies al ésitu de Duro, nacen fábriques de lladriyos y cerámiques, químiques, fabricación de tubos y tornillería y producción d'enerxía termoeléctrica, ente otres actividaes.

En 1920 Duro Felguera ye la mayor empresa carbonera del país. Con estos beneficios, puede perfeccionase l'actividá siderúrxica. La renovación de los raíles españoles a partir de 1924 y les obres públiques de Primo de Rivera impulsaron ensin dulda la industria siderúrgia. Na memoria de 1929 reconocíase que s'habíen consiguíu máximes producciones en toles seiciones de la fábrica. En 1940 (dando per fechu'l lóxicu estancamientu que sufrieron toles industries españoles mientres la Guerra Civil), Duro Felguera adquier el Dique de Xixón, onde va reparar y va construyir buques. Les polítiques autárticas de los años 1940 y 50 van beneficiar a la industria carbonero asturiana al escarecer de competencia esterior. Ente les sos midíes de modernización, non tantes como se riquieren, construyóse un cable aereu en 1959 ente'l parque de Carbones de La Güeria (en L'Entregu) hasta la fábrica.

Nel añu 1960 la empresa emplega a más de 25.000 trabayadores nes sos instalaciones partíes por tou Asturies. Nesa dómina'l conceyu de Llangréu conoz el so máximu desenvolvimientu: ente 1951 y 1960 construyir en La Felguera 2.171 viviendes y na vecina Sama 993, ente que nos pueblos redoma de Lada 862, en Ciañu 341 y en Barros 135, configurando una gran conurbación urbana na vega del ríu Nalón. Nesta década la Fábrica de La Felguera conoz la so mayor producción y los últimos años de la so hexemonía.

Cayente y final editar

 
Antiguu refrigerante de la fábrica, güei Muséu de la Siderurxa d'Asturies

En 1961 créase la Unión de Siderúrxiques Asturianes (UNINSA), empresa formada poles trés siderúrxiques que sobrevivieron a la competencia: Duro-Felguera, Fábrica de Mieres y la Fábrica de la Sociedá Industrial Asturiana, aniciada esta postrera en Xixón. En 1966 integren el so patrimoniu siderúrxicu en UNINSA, creando una planta siderúrgicaintegral nel valle de Veriña, en Xixón. Esta planta acabaría pasando al INI nos entamos de los años 1970, integrándose finalmente en Ensidesa.[1] Nesta dómina la minería del carbón vive tamién momentu complicaos. Tresfierse'l patrimoniu de Duro y del restu d'empreses mineres d'Asturies a l'actual HUNOSA. D'esta manera, Duro Felguera va dir reorientando la so producción.

Ye a la fin de los 60 y principios de los 70 cuando Ensidesa cobra'l so máximu apoxéu na ciudá d'Avilés, que vive nesti momentu un gran progresu económicu, industrial y demográficu ente que Llangréu, que tocó techu en 1965 con 70.000 habitantes, y el restu de conceyos de les Cuenques Mineres, van perdiendo población. Finalmente, tola producción siderúrxica treslladar a la mariña de manes de Ensidesa y en 1986 báltase la Fábrica de La Felguera, calteniendo namái dellos edificios representativos, tres años d'incertidume y llucha nes families llangreanes. Nesa mesma década fuéronse cerrando más fábriques y talleres en Llangréu, treslladándose a Avilés y Xixón ente otros puntos marítimos especialmente.

Legáu históricu editar

 
La estatua que los obreros de la fábrica llevantaron a Pedro Duro en 1895 y que se caltién nel parque que construyeron los sos descendientes en 1917.

Arquiteutura editar

Progresivamente les instalaciones de la fábrica fuéronse afaciendo y reformando conforme al tiempu históricu. Dende'l sieglu XIX l'estilu arquiteutónicu que s'enllantó foi'l conocíu popularmente como "arquiteutura inglesa", col usu del lladriyu vistu de tonu acoloratáu. La empresa Duro Felguera usó esti material en cuasi tolos sos edificios como imaxe corporativa, non yá na fábrica si non tamién en mines, economatos ya inclusive ilesies. Yá en 1875 queda configuráu'l calter de "muralla" de la fábrica, llevantando una llinia constructiva formada por viviendes obreres y la casa de direición. Col pasu de los años fuéronse sustituyendo por edificios de trabayu, de los que se caltienen ente otros el taller d'axuste (1896) y el taller llétricu y la sala de compresores (dambos de 1900) como edificaciones más antigües. Nos años 30, 40 y 50 llevantáronse otros de los edificios que se caltienen: llaboratorios y comedores (remataos con llamativa cornisa almenada y d'aire manchesteriano), l'almacén xeneral, les antigües oficines centrales, el Grupu Illgner, les naves d'acería, una chimenea de les bateríes de cok y trés refrigerantes, amás de ingente maquinaria nos edificios qu'entá nun se rehabilitaron. Rellacionada cola fábrica construyir xunto a ésta una nueva casa de direición en 1904 por Manuel del Busto y un edificiu de serviciu llétricu nos años 50. Nun se caltienen anguaño'l teleféricu que tresportaba carbón, bateríes de cok, altos fornos nin otros talleres y dependencies que fueron baltaes en 1986 o bien vencieron ante la modernización de la fábrica. A esto habría qu'añader tolos edificios y estructures de calter industrial (viviendes, chalés, chimenees, bocamines, monumentos, instalaciones ferroviaries, castilletes...) qu'arrodien la redolada de la fábrica y configuren una área patrimoniu industrial.

Presente editar

El llugar qu'ocuparon les actividaes industriales enllenar güei el centru d'empreses Valnalón, el Muséu de la Siderurxa d'Asturies y el centru de FP de Llangréu.

El Muséu de la Siderurxa pretende amosar el mandáu sociu-cultural que la industria dexó nun llugar rural que se tresformó nun nucleu de pequeñes ciudaes, un nucleu de trabayu exemplar n'España que dio llugar al progresu económicu, idees polítiques, intensísima actividá cultural y llogros teunolóxicos.

Per otra parte, la empresa fundadora de la fábrica, Duro Felguera, remató en 2009 el treslláu de toles persones que tenía emplegaes en Valnalón a Xixón y Llanera.

Bibliografía editar

Publicaciones alrodiu de la Historia de la fábrica:

  • Duro Felguera, una empresa de tres sieglos Germán Ojeda. Nobel. La Felguera 2008
  • Duro Felguera, hestoria d'una gran empresa industrial. Germán Ojeda. Grupo Duro Felguera. Uviéu 2000
  • La Fábrica de Duro Felguera. Imáxenes 1984-1986. Antonio Ramón Felgueroso Durán. La Felguera 2005
  • Pedro Duro, un capitán de la industria español. Francisco Palacios. Grupo Duro Felguera. Llangréu 2008
  • Enciclopedia Historia de la Economía Asturiana-Diariu "La Nueva España". Editoria Prensa Asturiana, Uviéu. Prensa Ibérica S.A. 1994
  • Villa de La Felguera
  • Monsacro.Net - Historia Duro Felguera

Referencies editar