Guerra franco-prusiana

Plantía:Campaña Guerra franco-prusiana

Guerra franco-prusiana
Parte de Unificación alemana
Fecha 19 xunetu 1870 → 10 mayu 1871
Llugar Francia y provincia del Rin
Resultáu Victoria alemana
Consecuencies Fin del Imperiu francés y entamu de la Tercer República (4 de setiembre de 1870)
Nacencia del Imperiu alemán (18 de xineru de 1871)
Tratáu de Frankfurt (10 de mayu de 1871)
Comuña de París (18-28 de mayu de 1871)
Belixerantes
1870:
Segundu Imperiu Francés
1870-1871:
Tercer República Francesa
1870-1871:
Confederación Alemana del Norte
· Reinu de Prusia
Gran Ducáu de Baden
Reinu de Baviera
Reinu de Wurtemberg
Hesse-Darmstadt
1871
Imperiu alemán
Comandantes
Napoleón III  (P.D.G.)
François Achille Bazaine  (P.D.G.)
Patrice de Mac-Mahon
Louis Jules Trochu
Léon Gambetta
cantu Guillermu I
cantu Otto von Bismarck
cantu Helmuth von Moltke
cantu Príncipe Federico
cantu Karl Friedrich von Steinmetz
cantu Federico Carlos de Prusia
cantu Albrecht von Roon
Fuercies en combate
492.585 activos y 417.366 de la Garde Mobile[1] 300.000 soldaos y 900.000 en reserves y Landwehr[2]
Baxes
138.871 muertos, 143.000 mancaos y 474.414 prisioneros[3] 28.208 muertos y 88.488 mancaos[4]
[editar datos en Wikidata]

La guerra franco-prusiana (n'alemán: Deutsch-Französischer Krieg; en francés: Guerre francu-allemande) foi un conflictu bélicu que se llibró ente'l 19 de xunetu de 1870 al 10 de mayu de 1871 ente'l Segundu Imperiu francés (y dempués de la cayida del réxime, pola tercer República francesa) y el Reinu de Prusia, col sofitu de la Confederación d'Alemaña del Norte y los reinos aliaos de Baden, Baviera y Württemberg. El conflictu marcó l'españíu de la tensión ente les dos potencies, que s'amontó tres el fracasu del proyeutu de Napoleón III d'amestar Luxemburgu, un eventu que causó'l final d'una rellación relativamente permediada cola Prusia d'Otto von Bismarck. La tensión fixo mayor por cuenta de la creciente influencia, non tolerada per Francia, exercida polos Estaos alemanes nel sur del ríu Meno, y la direición de Prusia exercida dientro de la Confederación Alemana del Norte (estáu creáu en 1867 tres la victoria de Prusia na guerra austro-prusiana).

La guerra franco-prusiana foi'l conflictu más importante que se llibró n'Europa dempués de les guerres napoleóniques y previu a la Primer Guerra Mundial y terminó cola completa victoria de Prusia y los sos aliaos. La consecuencia más importante foi la creación del Imperiu alemán, que caltuvo un papel bien influyente nes rellaciones polítiques internacionales de les décades siguientes. La debacle francesa tamién traxo'l fin del Segundu Imperiu de Napoleón III y, cola cayida d'este, la subordinación temporal del papel de Francia en comparanza colos otros poderes de les families europees. El fin de la dómina imperial de Francia significó l'entamu de la Tercer República Francesa, que —en tamañu ya influencia— convertir nel réxime republicanu más importante ente los qu'entós esistíen nel continente.

Causes editar

"Unu de los contemporáneos de Bismarck, un diplomáticu italianu, dixo una vegada en francés que la meyor política ye la política del egoísta. N'otres pallabres: que l'enfoque políticu óptimo ye que cada país escuerra los sos propios intereses nacionales".
Josef Becker, de la Universidá de Augsburgu[6]

La causa fundamental de la guerra ye la rotura del equilibriu de poder que s'estableciera n'Europa nel Congresu de Viena de 1815, tres l'atayante ésitu llográu por Prusia na guerra contra Austria. Asocedió, n'efeutu, qu'a la fin de la guerra, dempués de la decisiva victoria de Sadowa, Bismarck entainar a estender el control prusianu a la mayor parte del norte d'Alemaña, incluyendo'l territoriu de Schleswig-Holstein, Hannover, Hesse-Kassel, Nasáu, y la ciudá de Frankfurt. Berlín tuvo a puntu de consiguir el dominiu de Saxonia, Hesse-Darmstadt, Mecklemburgu, los ducaos de Turinxa y les ciudaes llibres de Hamburgu, Lübeck y Bremen, so la influencia de Prusia na Confederación Alemana del Norte. Ello ye que si nun españó darréu la guerra foi namái porque Bismarck deseyaba faer crecer el sentimientu nacional alemán y Napoleón III precisaba tiempu pa completar la reforma modernizadora nel exércitu.

Mientres 1868 hubo una crisis más aguda. Esi añu, Bismarck intentó construyir una nueva y más fuerte unión aduanera col sur d'Alemaña (dempués de perder el Zollverein, depués reformáu sustancialmente), al traviés del establecimientu d'un Zollparlament (parllamentu d'aduanes n'alemán): Esta aición foi interpretada como un nuevu desafíu a l'autoridá francesa. En 1866, ello ye que mientres les negociaciones pa un armisticiu ente los prusianos y los austriacos, Napoleón III opunxérase enérxicamente a una unión de Prusia colos Estaos alemanes del sur. L'emperador entós ordenó la movilización del exércitu nel branu, amenaciando con empecipiar una guerra si Bismarck pretendía amestar unu de los trés estaos del sur d'Alemaña: Baviera, Wurtemberg y Baden.

"El requisitu decisivu de qu'una guerra contra Francia convertir nuna guerra nacional d'unificación d'Alemaña, yera que paeciera que la ofensiva nun llegara de Prusia".
Josef Becker, de la Universidá de Augsburgu[6]

Francia prepárase editar

 
Vittorio Emanuele II y Napoleón III en Milán, el 8 de xunu de 1859

La Francia del Segundu Imperiu aspiraba a ocupar una posición de máximu prestíu y poder n'Europa. En 1870, París completara un estensu llabor de reestructuración urbana y modernización empezada en 1852 por Georges Eugène Haussmann. La capital francesa, con una población de dos millones d'habitantes, andaba a la tema con Londres en términos de tamañu ya influencia. L'exércitu francés llograra una bona victoria ente 1854 y 1856 na guerra de Crimea, ente que n'Italia l'alcordanza de la intervención francesa en sofitu del Reinu de Cerdeña-Piamonte y la clara victoria de l'alianza italiana-francesa llograron, gracies a les bones actuaciones del exércitu (na guerra d'Independencia italiana), una buelga indeleble nel poder militar bonapartista.

Sicasí, la posición de Francia n'Europa, viose socavada pola creciente influencia de Prusia; tamién hubo dificultaes internes debíu al fechu de que Napoleón III había perdíu gran parte del so prestíu nel país. Él había subvertido la Segunda República Francesa el 2 d'avientu de 1851 al traviés d'un golpe d'Estáu y estableció pola fuercia al Segundu Imperiu. La emisión al añu siguiente d'una constitución (conocida como la Constitución napoleónica del añu VIII) dio-y el poder absoluto. Nesos mesmos años, el nuevu emperador tuvo que trepar coles presiones de los líderes republicanos qu'esixíen la puesta en práutica de reformes democrátiques y la constante amenaza d'una revolución.

A pesar de los problemes políticos internos, la Francia de 1870 consolidara la so posición militar (reforzada pola realización d'un procesu de reforma del exércitu) ameyorada al respective de la de va trés años, y ye capaz de trepar col conflictu con Prusia. Les presiones del nacionalismu, un gobiernu formáu por ministros antiprusianos, el desastre de la segunda intervención francesa en Méxicu y l'imposibilidá de llograr al traviés de la diplomacia'l consensu nel país, dexaron averase inexorablemente escontra la guerra.

La socesión al tronu d'España editar

El detonante final de la crisis foi la candidatura del príncipe Leopoldo al tronu d'España, a propuesta del entós presidente del Conseyu de Ministros, el xeneral Juan Prim. Aquello favorecía enforma a Prusia, qu'adquiría de tal manera una gran ventaya estratéxica sobre Francia. Por tal motivu, Napoleón III, primíu pola opinión pública, maniobró pa torgar que Leopoldo se sentara nel tronu español, llogrando que'l padre d'ésti, Carlos Antonio de Hohenzollern-Sigmaringen, arrenunciara públicamente en nome del so fíu.

A pesar de felicidá arrenuncia, l'Estáu francés consideró insuficiente les garantíes verbales daes por Carlos y ordenó mover un embaxador a Bad Ems, onde s'atopaba braniando'l rei de Prusia Guillermu I, pa llograr un arrenunciu públicu por escritu de Leopoldo a esta candidatura. Esti alcuentru daría pie al famosu incidente del telegrama de Ems, que Napoleón III tomaría como sida pa empecipiar la guerra. Asocedía que'l cada vez más desacreditado Segundu Imperiu non desaprobaba la idea de llanzase a una aventura bélica contra Prusia, considerando que les demandes de reformes polítiques nel autocráticu Segundu Imperiu francés riquíen ser enfrentaes con un eventu que "xuniera a la nación". Dábase'l casu, amás, de que la segunda intervención francesa en Méxicu acabara en desastre trés años antes.

Igualmente, Bismarck llograra torgar que Austria aspirara a la hexemonía de los estaos xermánicos, gracies al atayante trunfu prusianu na Guerra de les Siete Selmanes, pero agora allampaba xunir so dominiu prusianu a los estaos del sur d'Alemaña qu'entá calteníen la so independencia; en tal sentíu, escitar el patrioterismu ante una supuesta "agresión francesa" paecía'l remediu más senciellu col cual Prusia podría asegurase'l rol de "Estáu rector" n'Alemaña. Sicasí, Bismarck quería que fuera Francia la qu'atacara primeru p'asina nun quedar como agresor y que aquello-y facilitara les coses.

L'incidente de la telegrama de Ems editar

 
Leopoldo de Hohenzollern-Sigmaringen, el candidatu al tronu español vacante
 
Otto von Bismarck con Pickelhaube, canciller del Reinu de Prusia y l'autor del detonante de la guerra

Tres l'alcuentru ente Guillermu I y l'embaxador francés en Bad Ems nel que'l primeru negar en redondu a los pidimientos del segundu de que nunca aprobara la candidatura d'un Hohenzollern al tronu español, Guillermu I ordenó al so conseyeru priváu Abeken qu'informara per vía telegráfica al canciller Otto von Bismarck. Lo que'l rei de Prusia nun sabía yera que taba poniendo en manes del "canciller de fierro" la ferramienta que-y dexaría empecipiar la guerra como y cuando deseyaba. A tal fin, Bismarck redactó un comunicáu de prensa nel que supuestamente resumía'l conteníu de la telegrama pero en realidá falsiar por que paeciera que l'embaxador francés quedara humildáu.

"Tres l'informe del rei, Bismarck redactó la telegrama de Ems, que'l so oxetivu yera provocar - y facer -. Bismarck faíase cargu de que si Napoleón III nun perdía'l tronu y la dinastía nun llegaba al so fin, el monarca francés nun tendría otra alternativa que declarar la guerra a Prusia".
Josef Becker, de la Universidá de Augsburgu[6]

La telegrama orixinal dicía asina:

"La so Maxestá'l Rei escríbeme:

"M. Benedetti interceptóme nel paséu con cuenta d'esixime, aportunando en forma inoportuna, que yo-y autorizara a telegrafiar de momentu a París, que me comprometería, d'equí p'arriba, a absteneme de dar la mio aprobación por que se anueve la candidatura de los Hohenzollern. Refugué faer esto, la última vegada con cierta severidá, informándo-y que nun sería posible nin correutu asumir tales obligaciones (para siempre xamás). Naturalmente, informélu que nun recibiera nenguna noticia entá y, una y bones él fuera informáu primero que yo pela vía de París y Madrid, él podía fácilmente entender por qué'l mio gobiernu taba otra vegada fora del discutiniu. De magar, La so Maxestá recibió noticies del príncipe (padre del candidatu Hohenzollern al tronu español). La so Maxestá yá informara al conde Benedetti que taba esperando esti mensaxe; mas, en vista de la esixencia enriba mentada y d'acordies col conseyu del conde Eulenburg y mio, decidió nun recibir de nuevu al unviáu francés, sinón informa-y al traviés d'un ayudante, que La so Maxestá recibiera, agora, confirmación de les noticies que Benedetti yá recibiera de París y que él nun tenía namás que dicir al embaxador. La so Maxestá dexa a xuiciu de La so Excelencia comunicar o non, de manera inmediata, a los nuesos embaxadores y a la prensa, la nueva esixencia de Benedetti y el refugu de la mesma".

Bismarck, pela so parte, "resumió" asina'l conteníu de la telegrama:

"Dempués de que los informes alrodiu del arrenunciu del príncipe herederu de Hohenzollern fueren oficialmente tresmitíos pol Gobiernu Real d'España al Gobiernu Imperial de Francia, l'embaxador francés presentó ante La so Maxestá'l Rei, en Ems, la esixencia d'autoriza-y a telegrafiar a París que La so Maxestá'l Rei habría de comprometese a abstenese de dar la so aprobación por que la candidatura de los Hohenzollern anuévese.

La so Maxestá'l Rei, poro, refugó recibir de nuevu al unviáu francés ya informólu al traviés del so ayudante que La so Maxestá nun tenía namás que dicir al embaxador".

La treta de Bismarck funcionó: el 19 de xunetu de 1870 Napoleón III declaró-y la guerra a Prusia.

Desenvolvimientu de la guerra Primeros movimientos = editar

El 24 de xunetu empezó l'esplegue de les tropes prusianes ente'l ríu Rin y el Mosela, completáu con gran velocidá gracies al desenvolvimientu de los medios y víes de ferrocarril. En 18 díes fueron movilizaos 1 183 000 homes. Tres cuerpo d'exércitu quedar n'Alemaña, col fin de compensar cualquier ataque austro-húngaru o pa contener cualesquier posible invasión per mar al traviés del Bálticu. Francia, sicasí, por causa de una mala loxística, llogró movilizar solo 288 000 homes.

Plan de guerra francés editar

 
Charles Auguste Frossard
 
Napoleón III

Acordies col plan de guerra formulada pol difuntu mariscal Ney, Francia llanzaría una ofensiva dende Thionville y Tréveris na Renania. Esti plan, que nun se convirtió nun proyeutu final, foi abandonáu en favor del xeneral Charles Auguste Frossard, marcáu por una actitú d'esperar y reparar, tenía previstu esplegar una posición defensiva nel Rin esperando l'ataque prusianu. Dempués de la visita en febreru del mariscal de campu austriacu Alberto d'Habsburgu-Teschen (un veteranu de 1866 y con ganes de vengación contra los prusianos), Napoleón III entamó cambeos inusuales nel plan de Frossard. Antemanándose a la entrada na guerra d'Austria-Hungría, los franceses, coles sos fuercies estremaes en dos grupos, unu nuna posición defensiva en Metz y l'otru cola orde d'ataque en Estrasburgu, teníen de proceder basándose nesti últimu grupu nel Palatináu col fin de dixebrar a Prusia y "lliberar" a los estaos alemanes del sur. Esti plan, sicasí, yera ventureru y podría resultar na separación del exércitu francés a la izquierda y derecha de los Vosgos. Poro, Napoleón III decidió entamar les sos fuercies en tres ejércitos: l'exércitu del Rin suxetu al so control, el d'Alsacia n'Estrasburgu arrexuntáu y empuestu pol mariscal de Francia Patrice de Mac-Mahon (I Corps) y l'exércitu de Chalons sol mandu de François Certain de Canrobert (VI Corps). Más tarde diose al mariscal Bazaine el mandu temporal de toles unidaes de Lorena. La eleición del emperador d'enfocar la estructura de mandu en redol a la so persona, lo que llindaba drásticamente la posibilidá d'iniciatives autónomes de xenerales individuales, yera bien perxudicial pa la eficiencia del exércitu, como asocedió nel casu de los eventos que llevaron al asediu de Metz.

Plan prusianu editar

 
Helmuth Karl Bernhard von Moltke.

L'altu mandu prusianu, so la direición del capaz estratega von Moltke ellaboró un plan de movilización basáu na descentralización de los trabayos previos, que taríen al cargu de los altos mandos nes distintes comandancies xenerales.[7] D'una manera distinta a -y Bœuf, que dirixó la preparatoria de la guerra ensin un plan coherente, von Moltke tenía un plan dende 1866. La clave del ésitu militar de Moltke deber a la introducción de dos nuevos elementos básicos na estratexa bélica: l'usu de la rede de ferrocarriles y del telégrafu p'asegurar el fayadizu movimientu y tresporte de les tropes, xunto cola introducción del fusil d'aguya, que triplicó la velocidá del disparu de la carabina tradicional.[7]

Desenvuelvo editar

L'Estáu Mayor francés entamó avanzar escontra l'este lo más rápido que pudiera y empecipiar les hostilidaes en territoriu alemán. Yá nos primeros díes d'agostu de 1870, l'exércitu francés, consideráu como unu de los meyores d'Europa, empezó a sufrir serios reveses. Batalla tres batalla, los franceses víense forzaos a introducise cada vez más nel so país. Tres unes poques selmanes, l'exércitu alemán lluchaba en plenu territoriu enemigu.

Sicasí anque les fuercies alemanes tuvieron ésitu ante l'exércitu francés, formárense files de partisanos franceses tres les llinies de la batalla qu'atacaben les rutes alemanes de suministru. Los partisanos yeren una amenaza impredicible y constante pa les tropes alemanes:[6]

"El so uniforme yera distintu del que llevaben les tropes del exércitu regular, pero los partisanos nun yeren una fuercia regular. En 1868, aprobóse una llei imperial que determinó'l estatus llegal de los partisanos. Sicasí teníen que vistise y armase col so propiu dineru, y lo que ye indiscutible ye que nun taben demasiáu integraos na estructura de mandu del exércitu imperial. Los partisanos yeren un gran problema pal exércitu xuníu pruso, bávaru y saxón, y l'altu mandu (prusianu) considerar una forma illexítima de faer la guerra".
Coronel Gérard Bieuville, Muséu del Exércitu, París[6]

L'altu mandu alemán adoptó midíes severes pa combatir el movimientu de los partisanos franceses:

"Los partisanos tienen de ser consideraos criminales, tienen d'enfrentase de momentu a la Corte Marcial y va podése-yos aplicar la pena de muerte. Si un tirador ensin identificar dispara contra soldaos alemanes nuna aldega, va pidise cuentes a tola aldega".
Xeneral von Moltke, xefe del Estáu Mayor alemán; 24 de febreru de 1870[6]

Tres les numberoses derrotes que sufriera nes primeres selmanes de guerra, l'exércitu francés retirar a Sedán (nel norte de Francia) pa ganar daqué d'espaciu. Pero les fuercies alemanes escorríenlu ensin posa y arrodiaron al exércitu francés perdayures.[6]

Debacle francesa editar

La batalla de Gravelotte terminó con una gran victoria estratéxica prusiana a pesar de les dificultaes, los errores tácticos y les grandes perdes humanes causaes pol fueu mortal de les armes franceses. El choque representó un puntu crucial de tola guerra, sellando'l destín del exércitu del mariscal Bazaine, que cuntaba coles meyores tropes del exércitu francés. Von Moltke constituyía entós un cuartu exércitu de 120.000 homes, que cuntaba con una parte del segundu exércitu. Esto, qu'incluyía'l XII Cuerpu Saxón, el cuartu cuerpu y la Guardia prusiana, foi llamáu "exércitu del Mosa" y asitióse sol mandu del príncipe Alberto de Saxonia, col enfotu de operar en xunto col Tercer Exércitu de Prusia y colar en direición escontra les fuercies franceses que s'atopaben reorganizándose nel Marne. Solo'l Mosa dixebraba a los dos exércitos, polo que l'Altu Mandu decidiera realizar un gran ataque (Kesselschlacht o Zirkelschlacht na terminoloxía del exércitu prusianu) pela mañana. Mientres la madrugada, los inxenieros alemanes construyeron una ponte flotante sobre'l ríu que los dixebraba.

Batalla de Sedán y rindición de Napoleón III editar

 
El xeneral Reille entrega a Guillermu I la carta de rindición de Napoleón III

La batalla de Sedán llibrar ente'l 1 y 2 de setiembre de 1870. La resultancia foi la captura del emperador Napoleón III xunto col so exércitu y decidió na práutica la guerra en favor de Prusia y los sos aliaos, magar la llucha siguió so un nuevu gobiernu francés republicanu.

Tres la derrota del Exércitu del Rin, al mandu del Mariscal Aquiles Bazaine, na batalla de Gravelotte, ésti foi obligáu a retirase a Metz, onde foi sitiáu por 150.000 efectivos del Primer y Segundu exércitos prusianos. L'emperador Napoleón III, xunto al Mariscal Patrice MacMahon, reclutó al nuevu Exércitu de Châlons pa colar sobre Metz y rescatar a Bazaine. Col emperador dirixendo personalmente al exércitu y el Mariscal MacMahon como ayudante, empunxeron al Exércitu de Chalôns nuna marcha pol lladral esquierdu escontra la frontera belga, nun intentu d'evitar a los prusianos antes d'atacar escontra'l sur p'axuntase con Bazaine.

Los prusianos, sol mandu de von Moltke, aprovecharon esta maniobra pa prindar a los franceses nuna tenaza. En dexando al primera y segundu exércitos prusianos asediando Metz, Moltke maniobró col Tercer Exércitu y l'Exércitu del Mosa escontra'l norte, atopándose colos franceses en Beaufort el 30 d'agostu. Tres una dura batalla, na que los franceses perdieron 5.000 homes y 40 cañones, MacMahon retirar escontra Sedán. En replegándose na ciudá, l'Exércitu de Chalôns foi rápido aislláu polos dos exércitos prusianos que converxíen escontra la zona.

Napoleón III ordenó al so exércitu romper el cercu darréu. Sustituyendo a MacMahon, mancáu'l día anterior, el xeneral Auguste Ducrot tomó'l mandu de les tropes franceses nel campu.

El 1 de setiembre de 1870 empezó la batalla. L'Exércitu de Chalôns, con 202 batallones d'infantería, 80 escuadrones de caballería y 564 cañones d'artillería, atacó a los circundantes Tercer Exércitu Prusianu y Exércitu del Mosa, qu'entendíen 222 batallones d'infantería, 186 escuadrones de caballería y 774 cañones. El xeneral de Wimpffen, comandante del V Cuerpu Francés de reserva, esperaba poder llanzar un ataque combináu d'infantería y caballería sobre'l XI Cuerpu Prusianu. Sicasí, escontra les 11:00 l'artillería prusiana esmartellaba les posiciones franceses mientres llegaben nuevos refuerzos xermanos al campu de batalla. Tres un intensu bombardéu, cargues prusianes dende l'este y noroeste, y ataques bávaros dende'l suroeste, l'Exércitu de Chalôns foi repelido escontra Bois de la Garenne, onde capituló. La caballería francesa, comandada pol xeneral Marguerite, llanzó trés ataques desesperaos na cercana aldega de Floing, onde se concentrara'l XI Cuerpu Prusianu. Marguerite cayó en combate liderando la primera d'estes cargues, y les dos siguientes nun tuvieron más frutu qu'importantes perdes pa los franceses.

A la fin de la xornada, yá ensin esperances de romper l'asediu, Napoleón III ordenó un altu'l fueu: 17.000 franceses morrieren o cayeren mancaos, y otros 21.000 fueren prindaos. Les perdes prusianes xubíen a 2.320 homes muertos, 5.980 mancaos y 700 prindaos o sumíos.

A otru día, 2 de setiembre de 1870, Napoleón III ordenó izar bandera blanca, rindiéndose con tol Exércitu de Chalôns a Moltke y al rei prusianu.

El Gobiernu de Defensa Nacional y el sitiu de París editar

La rindición de Napoleón III nun punxo fin a la guerra, pos cuando la noticia llegó a París, un llevantamientu popular daría pie a la proclamación de la Tercer República, que nomó un Gobiernu de Defensa Nacional presidíu pol xeneral Louis Jules Trochu y del que formaríen parte destacaes figures polítiques de los años siguientes, como Jules Ferry o Léon Gambetta. Bismarck esperaba llograr una rindición rápida, pero nun esistiendo una autoridá llexítima cola qu'axustar (l'emperador taba prisioneru, la emperatriz Eugenia de Montijo exiliada y el Gobiernu asina formáu nun tenía mandatu eleutoral dalgunu), ordenó a les sos tropes que sitiaren la capital francesa. Pal día 20 de setiembre, el cercu yera una realidá.

Mentanto, el nuevu Gobiernu de Defensa Nacional, que primeramente taba dispuestu a una rindición en cuenta de dalgunes colonies y arreglos de guerra, al oyer les perdures condiciones qu'esixía'l canciller xermanu pa la rindición (esixía la entrega d'Alsacia, Lorena y diverses fortificaciones fronterices), optó por siguir la guerra de toes toes, pero a pesar de los sos proclames de que nun se vencería nin un palmo de terrén, nun consiguió nin siquier amenorgar el ritmu de la implacable meyora alemana. Sicasí, el nuevu ministru de Defensa, Léon Gambetta, consiguió travesar les llinies xermanes en globu y empezó a entamar el reclutamiento de nueves tropes que teníen d'atacar dende fora a los sitiadores según entamar guerrilles. Non ensin dificultaes, les tropes alemanes consiguieron vencer una y otra vez a diches tropes en batalles como la de San Quintín y la de Lisaine.

El fin de la guerra editar

Ante los constantes reveses sufiertos poles nuevu tropes, y ante la durez del sitiu de París (de resultes d'ésti munchos parisinos taben morriéndose de fame) el Gobiernu de Defensa Nacional aceptó (en contra de los deseos de la población) axustar un armisticiu en Versalles, pal que s'unvió al ministru d'Asuntos Esteriores Jules Favre. Bismarck aceptó namái llevantar el sitiu en cuenta de la entrega de delles fortaleces que yeren claves na defensa de París. El presidente Trochu dimitió y dos díes depués, el 25 de xineru, Favre roblaba l'armisticiu definitivu (cúntase que lloró al faelo). Gambetta intentó aguantase, pero tres un estrueldosu fracasu en Orléans, rindióse tamién.

Resume cronolóxicu editar

Consecuencies editar

 
L'Imperiu alemán, y Guillermu I como'l so káiser, ye proclamáu nel palaciu de Versalles.

El 18 de xineru de 1871, Guillermu I foi proclamáu emperador (káiser) na Galería de los Espeyos del palaciu de Versalles (cerca de París) y collo completóse la unificación alemana.

En realidá, esti conflictu foi aprovecháu pol reinu de Prusia pa concretar la unificación alemana formando'l Imperiu alemán, en concencia en redol a ella, qu'arrexuntaría a diversos y minúsculos estaos alemanes que nunca pudieron cohesionarse, tanto mientres como dempués de la vixencia del Sacru Imperiu Romanu Xermánicu.

Pol Tratáu de Frankfurt, Bismarck impunxo una dura paz a Francia: fuéron-y arrampuñaes les provincies d'Alsacia y Lorena, riques en mines de carbón y de fierro, amás d'impone-y -y el pagu de grandes sumes de dineru en conceutu d'arreglos de guerra.

Bismarck creó la Triple Alianza (1882), compuesta por Prusia, Austria ya Italia. N'oposición a esti bloque, Francia formó la denomada Alianza Dual con Rusia, y en 1904 Gran Bretaña y Francia crearon la Entente cordiale, que llegó a convertise na Triple Entente: Francia, Gran Bretaña y Rusia.

En delantre, el naciente Imperiu alemán apostaría a Francia, al Imperiu rusu, y a la decadente Austria-Hungría la primacía nel continente européu. Amás alzaríase en rival económicu d'otres potencies europees, incluyendo al ricu y estensu Imperiu británicu.

La llocada de les provincies d'Alsacia y Lorena xeneró una gran rensía en Francia. Estes tensiones españaríen décades más tarde na Primer Guerra Mundial, que cola derrota alemana seríen devueltes a Francia.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Howard, M. (1991). The Franco-Prussian War: The German Invasion of France 1870–1871. New York: Routledge, páxs. 39. ISBN 0-415-26671-8.
  2. Wawro, G. (2003). The Franco-Prussian War: The German Conquest of France in 1870–1871. Cambridge: Cambridge University Press, páxs. 42. ISBN 0-521-58436-1.
  3. Nolte, Frédérick (1884). L'Europe militaire et diplomatique au dix-neuvième siècle, 1815–1884. Y. Plon, Nourrit et ce., páxs. 526-527.
  4. Howard, 1991:453
  5. Martínez, Cristián. casa de peracabar-bala-batalles.html La Casa de la Última Bala. Batalles, cuadros y películes. Blogue Arqueologia del Punt de Vista. Publicáu n'avientu de 2010.
  6. 6,0 6,1 6,2 6,3 6,4 6,5 6,6 1870, la Batalla de Sedán
  7. 7,0 7,1 http://www.mcnbiografias.com/app-bio/do/show?key=moltke-helmuth-karl-bernhard-von

Bibliografía editar

La mayor parte d'esti artículu basar nel so homólogu de la Wikipedia n'italianu, que cunta coles siguientes referencies:

  • (EN) Stephen Badsey, The Franco-Prussian War 1870-1871, Osprey Publishing, 2003, ISBN 978-1-84176-421-4.
  • (EN) Philipp Elliot-Wright, Gravelotte-Saint Privat 1870, Osprey Publishing, 1993, ISBN 1-85532-286-2.
  • (EN) Michael Howard, The Franco-Prussian War, Routledge, 1961, ISBN 0-415-02787-X.
  • (EN) John Frederick Maurice, Wilfred James Long, The Franco-German War, 1870-71, S. Sonnenschein and Co., 1900, ISBN non esistente.
  • (DE) August Niemann, Der französische Feldzug 1870-1871, Hildburghausen, Verlag des Bibliographischen Instituts, 1871, ISBN non esistente.
  • (EN) Wilhelm Rüstow, John Needham Layland, The War for the Rhine Frontier, 1870: Its Political and Military History, Blackwood, 1872, ISBN non esistente.
  • (EN) Stephen Shann, Louis Delperier, Richard and Christa Hook, French army 1870-71 Franco-Prussian war 2 Republican Troops, Londra, Osprey Publishing, 1991, ISBN 1-85532-135-1.
  • (EN) Stephen Shann, Louis Delperier, French Army 1870-71 Franco-Prussian War (1): Imperial Troops, Oxford, Osprey Publishing, 1991, ISBN 1-85532-121-1.
  • (EN) Geoffrey Wawro, The Franco-Prussian War: The German Conquest of France in 1870-1871, Cambridge University Press, 2003, ISBN 978-0-521-58436-4.
  • Émile Zola, La disfatta, Biblioteca económica Newton, 1998, ISBN 88-8289-115-1.

Enllaces esternos editar

{{Commonscat|Franco-Prussian War|preposición=sobre l'Artículu de Fernando Cos-Gayón sobre la la Guerra Franco-Prusiana, publicáu en Madrid, el 12 d'agostu de 1870 (Wikisource).