Guillermu III d'Inglaterra

políticu neerlandés (1650–1702)

Guillermu III d'Inglaterra foi un aristócrata holandés y príncipe protestante d'Orange dende la so nacencia, y rei d'Inglaterra y Irlanda –como Guillermu III– dende'l 13 de febreru de 1689, y rei d'Escocia –como Guillermu II– dende'l 11 d'abril de 1689, en cada casu hasta la so muerte en 1702.

Guillermu III d'Inglaterra
Monarca de Irlanda (es) Traducir

28 avientu 1694 - 8 marzu 1702
monarca d'Inglaterra

28 avientu 1694 - 8 marzu 1702 (Xulianu)
María II d'Inglaterra - Ana de Gran Bretaña
rei d'Escocia

28 avientu 1694 - 8 marzu 1702 (Xulianu)
María II d'Inglaterra - Ana de Gran Bretaña
rey de Escocia (Iure uxoris) (es) Traducir

11 abril 1689 - 28 avientu 1694
rey de Inglaterra (Iure uxoris) (es) Traducir

13 febreru 1689 - 28 avientu 1694
rey de Irlanda (Iure uxoris) (es) Traducir

13 febreru 1689 - 28 avientu 1694
Príncipe d'Orange

4 payares 1650 - 8 marzu 1702
Guillermo II d'Orange-Nassau - Juan Guillermo Friso d'Orange-Nassau
Vida
Nacimientu Binnenhof[1]14 de payares de 1650[2]
Nacionalidá Provincies Xuníes de los Países Baxos
Bandera de Inglaterra Reinu d'Inglaterra
Residencia Holanda Meridional
Llingua materna neerlandés
Muerte Palaciu de Kensington[3] y Londres[4]8 de marzu de 1702 (xul.)[2] (51 años)
Sepultura Abadía de Westminster
Causa de la muerte neumonía
Familia
Padre Guillermo II d'Orange-Nassau
Madre María Enriqueta Estuardo
Casáu con María II d'Inglaterra (1677 – )[5]
Pareyes Elizabeth Hamilton, Countess of Orkney (es) Traducir
Fíos/es
Pueblu Casa d'Orange-Nassau
Estudios
Estudios Eton College (es) Traducir
Universidá de Leiden
Llingües falaes neerlandés
inglés
Oficiu políticumonarca
Llugares de trabayu L'Haya, Gran Bretaña, Inglaterra, República d'Irlanda y Escocia
Premios
Graduación xeneral
Creencies
Relixón Protestantismu
calvinismu
anglicanismu
Cambiar los datos en Wikidata


Procedente de la Casa de Nassau y de la caña d'Orange-Nassau, Guillermu III aportó a les corones inglesa, escocesa ya irlandesa dempués de la Revolución Gloriosa, mientres la cual depunxeron al so tíu y suegru al empar, Xacobu II. N'Inglaterra, Escocia ya Irlanda, reinó xunto a la so esposa, María II, hasta la muerte d'ella'l 28 d'avientu de 1694. Ente los actuales unionistes d'Irlanda del Norte conózse-y col llamatu de rei Billy.

Guillermu III foi nomáu estatúder d'Holanda'l 28 de xunu de 1672 y permaneció nel cargu hasta la so muerte. Nesi contestu llámase-y dacuando "Enrique Guillermu, príncipe d'Orange" como traducción del so títulu holandés, Willem Hendrik, Prins van Oranje. Por ser protestante, Guillermu participó en munches guerres contra'l poderosu rei católicu Lluis XIV de Francia. Munchos protestantes llamar Campeón de la so Fe; consiguió la corona d'Inglaterra debíu en parte a esa reputación, pos munchos d'ellos yeren fervoses anticatólicos (sicasí, el so exércitu y flota, la más grande dende l'Armada, fueron razones más poderoses pa esplicar el so ésitu).

El so reináu marcó'l principiu de la transición ente'l gobiernu personal de los Estuardo y de tipu parllamentariu de la casa de Hannover.

Primeros años editar

Guillermu nació en L'Haya, el 14 de payares de 1650, siendo l'únicu fíu de Guillermu II, príncipe d'Orange-Nassau, y de María Estuardo, Princess Royal. Ocho díes enantes de nacer, el 6 de payares, el so padre morrió víctima de viruelas; asina, Guillermu asocedió-y como príncipe soberanu d'Orange dende'l mesmu momentu de nacer.

El 23 d'avientu de 1660, cuando Guillermu tenía apenes 10 años d'edá, la so madre finó de viruelas mientres visitaba al so hermanu, el rei Carlos II d'Inglaterra. Nel so testamentu, designó a Carlos II como tutor llegal de Guillermu. Carlos delegó esta responsabilidá na güela paterna de Guillermu, la princesa Amalia de Solms-Braunfels, cola condición de que buscaren el so conseyu nos asuntos de gobiernu siempres que fuera necesariu.

Entrada na política editar

Cuando Guillermu cumplió 16 años en 1666, los Estaos Xenerales de les Provincies Xuníes diéronlu oficialmente un puestu na sala del gobiernu, o como Guillermu mesmu dixo, fixéron-y un Neñu del Estáu. Esto fixo supuestamente pa preparar a Guillermu pal gobiernu de la nación, anque nun s'especificó cuál sería esti papel. Cuando'l so tiempu na sala del gobiernu terminó tres años más tarde, Guillermu volvió a la vida privada.

En 1672 Guillermu III llogró'l cargu d'estatúder d'Holanda, Zelandia, Utrecht, Gelderland y Overijssel. Los cinco provincies, sicasí, suspendieren el cargu de estatúder tres la muerte de Guillermu II. Mientres la "Primer Yera de Estatúderes", el poder de facto tuvo en manes de Johan de Witt y Andries de Graeff. En 1667, cuando Guillermu III averar a la edá de 18 años, el partíu pro-Orange trató de restaurar al príncipe nel poder, asegurándo-y los cargos de estatúder y de capitán xeneral. Pa prevenir la restauración de la influencia de la Casa d'Orange, De Witt, De Graeff, Gaspar Fagel y Gillis Valckenier procuraron la emisión del denomináu Decretu Eternu (o Decretu Perpetuu), que declaraba que'l Capitán Xeneral o Almirante Xeneral de los Países Baxos nun podría sirvir como estatúder en nenguna provincia. Amás, la provincia d'Holanda suprimiría'l cargu de estatúder (otres provincies siguieron el so exemplu).

Enfrentamientos editar

1672 foi un añu llaceriosu pa los Países Baxos, que aportó a conocíu como'l "añu del desastre". Los Países Baxos fueron invadíos por Francia, por orde del so rei Lluis XIV, que cuntaba col sofitu d'Inglaterra, (tercer guerra anglo-holandesa), Münster, y Colonia (n'holandés: Keulen, n'alemán: Köln). L'exércitu francés tomó rápido la mayoría de los Países Baxos, anque Holanda iguar pa siguir siendo segura. De Witt falló al nun poder asegurar la paz con Francia, y foi derrocáu. Darréu los hermanos, Johan y Cornelis de Witt, fueron asesinaos brutalmente por un ensame enoxada en L'Haya. Güei, la mayoría de los historiadores asumen que Guillermu tuvo implicáu nel asesinatu. La victoria pal partíu d'Orange foi completa: el Decretu Eternu foi declaráu nulu, y Guillermu escoyíu estatúder d'Holanda, Zelandia y Utrecht y tamién-y designaron Capitán Xeneral y Almirante Xeneral de los Países Baxos. Gueldres y Overijssel, que yá teníen a un pariente de Guillermu como estatúder, nun lo escoyeron hasta 1675.

Guillermu III siguió lluchando contra los invasores d'Inglaterra y Francia, aliándose depués con España. Dempués de que l'almirante Michiel de Ruyter ganara a la flota inglesa, Guillermu robló la paz en 1674 cola nación que más palantre gobernaría, Inglaterra.

Pa consolidar la so posición, comprometer cola so prima María, la fía de Xacobu, duque de York (el futuru Xacobu II d'Inglaterra). El matrimoniu celebró'l 4 de payares de 1677 nel palaciu de St. James, Londres. La unión foi infeliz ya infructuosa, pos la princesa perdió los trés embaranzos que tuvo. Atopando qu'una guerra con Inglaterra y los Países Baxos sería desventayosa, Lluis XIV de Francia robló la paz en 1678. Luis, sicasí, siguió la so agresión, faciendo que Guillermu III se xuniera en 1686 a la Lliga de Augsburgu (una coalición antifrancesa que tamién incluyía al Sacru Imperiu Romanu Xermánicu, Suecia, España y dellos Estaos alemanes).

En 1685, Xacobu xubió al tronu inglés como Xacobu II, un monarca católicu que yera impopular nos sos reinos protestantes. Guillermu procuró conciliar con Xacobu, qu'él esperaba que se xuniría a la Lliga de Augsburgu, ente que coles mesmes intentaba nun ofender el partíu protestante n'Inglaterra. Pero enantes de 1687 quedó claro que Xacobu II nun entraría na Lliga. Pa ganase'l favor de los protestantes ingleses, Guillermu espresó la so desaprobación a la política relixosa de Xacobu. Munchos políticos ingleses empezaron a vero como un amigu y empezaron a axustar con él una futura invasión armada d'Inglaterra.

Ascensu al tronu d'Inglaterra editar

Guillermu oponíase de primeres al proyeutu d'invasión. Mentanto, n'Inglaterra, la segunda esposa de Xacobu II, la reina María de Módena, dio a lluz un fíu, Xacobu Francisco Eduardo, que movía Ana, la esposa de Guillermu, de la primer llinia de la socesión. La roxura pública tamién aumentó debíu al xuiciu de siete obispos que s'opunxeren en públicu a la política relixosa de Xacobu II y solicitáren-y el so reforma. L'absolución de los obispos supunxo una derrota importante pal gobiernu de Xacobu II y añadió una resistencia adicional a les sos actividaes.

Sicasí, Guillermu entá s'amosaba renuente a la invasión, creyendo que'l pueblu inglés nun reaccionaría bien ante un invasor estranxeru. Polo qu'esixó que los protestantes ingleses más eminentes convidárenlu primeru a qu'invadiera'l país. El 30 de xunu de 1688 –el mesmu día que los obispos yeren absueltos– un grupu conformáu por figures polítiques conocíes como los "Siete Inmortales" cumplen col so pidimientu, unviándo-y una invitación formal. Guillermu empezó a faer los preparativos pa la invasión; les sos intenciones yeren de conocencia pública en setiembre de 1688. Guillermu aportó a Brixham, nel suroeste d'Inglaterra, el 5 de payares de 1688, con un exércitu holandés. Llegó a tierra na nave Brill pilotada por un pescador local, Peter Varwell, pa proclamar "les llibertaes d'Inglaterra y de la relixón protestante que voi caltener". Guillermu traxera consigo 15.500 soldaos y hasta 4.000 caballos. Los lleales a Xacobu esvalixáronse casi darréu. Los oficiales protestantes desertaron del exércitu inglés (el más notable d'ellos foi John Churchill, el comandante más eficaz de Xacobu), y los nobles influyentes declararon al traviés del país la so ayuda al invasor. Anque la invasión y el derrocamientu subsiguiente de Xacobu II conócense comúnmente como la Revolución Gloriosa, foi en realidá un coup d'état (golpe d'Estáu).

Xacobu II, trató en principiu d'aguantar a Guillermu, pero vio que los sos esfuercios yeren en devanéu. Unvió representantes p'axustar con Guillermu, y trató secretamente de fuxir el 11 d'avientu. Un grupu de pescadores prindar; lleváu de nuevu a Londres, llogró escapar con ésitu nun segundu intentu, el 23 d'avientu. En realidá, Guillermu dexara que Xacobu fuxera del país porque nun deseyaba faelo un mártir pa la causa católica.

Reináu editar

 
Guillermu III d'Inglaterra» y María II.

Una Convención Parllamentaria convocada en 1689 pol príncipe d'Orange abrió la sesión, y dio empiezu un discutiniu referente a la llinia de conducta que tenía de siguise. Guillermu III sentíase inseguru na so posición; anque solamente la so esposa yera formalmente elegible p'asumir el tronu, él deseyaba reinar como rei por mesmu derechu, en llugar de ser un pixín consorte. L'únicu precedente pa una monarquía común n'Inglaterra databa del sieglu XVI, cuando la reina María I cásase col príncipe español Felipe (depués rei Felipe II d'España): Conviénose entós que Felipe tomaría'l títulu de rei, pero siguiría siendo rei solamente en vida de la so esposa, y con restricciones nel so poder. Pela cueta Guillermu esixó siguir como rei inclusive dempués de la muerte de la so esposa. Anque dalgunos propunxeron a la so esposa faela soberana única, María, lleal al so home, refugó la propuesta.

El 13 de febreru de 1689, el Parllamentu decretó que'l rei Xacobu II, nel so intentu de fuga del 11 d'avientu de 1688, abdicara del gobiernu del reinu, de cuenta que'l tronu quedaba vacante. La corona nun foi ufiertada al fíu mayor de Xacobu II, Xacobu Francisco Eduardo (quien en circunstancies normales fuera l'herederu natural), sinón a Guillermu y a María como soberanos en xunto. Esto, sicasí, so la condición de que "l'exerciciu único y completo del poder real tea solamente executáu pol dichu príncipe d'Orange en nomes so y de la princesa mientres les sos vides de mancomún".

Guillermu y María fueron coronaos xuntos na abadía de Westminster el 11 d'abril de 1689 pol obispu de Londres, Henry Compton. De normal, la coronación yera realizada pol arzobispu de Canterbury, pero l'arzobispu nesi entós, Guillermu Sancroft, negar a reconocer la deposición de Xacobu II. El día de la coronación, la convención de los Estaos d'Escocia –que taba muncho más estremada que'l Parllamentu inglés– finalmente declaró que Xacobu nun yera más el rei d'Escocia. Ufiertaron a Guillermu y María la corona escocesa, qu'aceptaron el 11 de mayu. N'Escocia, Guillermu yera llamáu oficialmente "Guillermu II", porque había solamente un rei escocés anterior llamáu Guillermu I.

N'avientu de 1689, aprobóse'l Acta de Derechos, unu de los documentos constitucionales más importantes de la historia inglesa, na que se regulaba, ente otres coses, la socesión de la corona. De primeres, Guillermu III siguiría reinando entá si la so esposa María II morriera; la siguiente na llinia socesoria sería la princesa Ana y los sos descendientes, y finalmente taríen los fíos que Guillermu tuviera d'un matrimoniu posterior.

Gobiernu editar

Guillermu tuvo ausente del reinu llargos periodos mientres la guerra con Francia. Inglaterra xunir a la Lliga de Augsburgu, qu'entós yera conocida como la Gran Alianza. Mientres Guillermu taba ausente batallando, la so esposa, María II, gobernó nel so llugar, pero siempres siguiendo los sos conseyos. Cada vez qu'él volvía a Inglaterra, María faíase a un llau y dexába-y el poder puramente a él. Tal arreglu duró mientres ella vivió.

Anque la mayoría de la población d'Inglaterra aceptó a Guillermu como soberanu, tuvo que faer frente a una oposición considerable n'Escocia ya Irlanda. Los jacobitas escoceses –que pensaben que Xacobu II yera'l llexítimu soberanu– llograron una victoria impresionante'l 27 de xunetu de 1689 na batalla de Killiecrankie, pero fueron ganaos un mes más tarde. La reputación de Guillermu viose afeutada pola masacre de Glencoe (1692), na qu'un centenar d'escoceses fueron asesinaos por nun prometer correutamente la so llealtá a los nuevos reis. Pa tratar d'atraese a la opinión pública, Guillermu despidió a los responsables de la masacre, anque siguieron gociando del so favor; en pallabres del historiador Lord Acton, "el primeru convertir en coronel, el segundu en caballeru, el terceru nun par y el cuartu nun conde."

N'Irlanda, onde los franceses ayudaron a los rebeldes, la llucha siguió muncho más tiempu, anque Xacobu II hubo de fuxir de la islla tres la batalla del Boyne (1690). Dempués de que la marina anglo-holandesa ganara a la flota francesa en L'Haya en 1692, la supremacía naval de los ingleses aportó a evidente, ya Irlanda foi conquistada al poco tiempu. Coles mesmes, a la Gran Alianza foi-y mal en tierra. Guillermu perdió Namur, una parte del so territoriu holandés, en 1692, y foi ganáu de manera desastrosa na batalla de Landen en 1693.

Vida privada editar

María II morrió de viruela en 1694, dexando a Guillermu III como gobernante en solitariu. Magar que humildar ante los güeyos de toos al tener delles amigues (la más conocida d'elles foi Isabel Villiers), a Guillermu afectólu fondamente la muerte de la so esposa. Anque fuera criáu como calvinista, convertir al ¨anglicanismu. La so sonadía, sicasí, decayó mientres el so reináu como gobernante únicu.

Acordies con dellos eruditos modernos, Guillermu pudo ser bisexual, pos tuvo dellos favoritos masculinos, ente ellos Van Zuylen de Nijveld, bailío de Rotterdam. Concedió dignidaes ingleses a dos de los sos cortesanos holandeses: Hans Willem Bentinck foi nomáu conde de Portland y Arnold Joost van Keppel conde de Albemarle.

Política esterior editar

En 1696, la provincia holandesa de Drenthe nomó a Guillermu, estatúder. El mesmu añu, los jacobitas fixeron una nueva tentativa de restaurar a Xacobu II nel tronu inglés asesinando a Guillermu III, pero la intriga falló. En vista d'esti fracasu, Lluis XIV ufiertó a Xacobu la corona de Polonia nel mesmu añu. Xacobu tarrecía que l'aceptar la corona polaca fixéra-y inelegible (na mente de los ingleses) pa volver ser rei d'Inglaterra. Al refugar esta ufierta, Xacobu tomó una decisión fatal: menos d'un añu más tarde, Francia dexó de sofitalo. Acordies col Tratáu de Ryswick (20 de setiembre de 1697), que terminó la guerra cola Gran Alianza, Lluis XIV reconoció a Guillermu III como rei d'Inglaterra y prometió nun dar nenguna otra ayuda a Xacobu II. Asina, priváu del auspicio francés dende 1697, los jacobitas nun volvieron ser más una amenaza seria mientres el restu del reináu de Guillermu.

Mientres la so vida perfilar escontra'l ocaso, Guillermu, como munchos otros gobernantes europeos, sentía esmolición pola cuestión socesoria al tronu d'España, que traía con ella, amás, estensos territorios n'Italia, los Países Baxos y el Nuevu Mundu (América). El rei d'España, Carlos II, yera un inválidu impotente ensin nenguna perspeutiva de tener descendencia; ente los sos parientes más cercanos taben Lluis XIV de Francia y Leopoldu I, emperador d'Alemaña. Guillermu intentó evitar que l'heriedu español pasara a cualesquier d'estos monarques, porque tarrecía que tal calamidá trastornaría l'equilibriu de poderes n'Europa. Guillermu y Lluis XIV roblaron el Primer Tratáu de Partición, que xeneraba la división del Imperiu Español: el príncipe José Fernando de Baviera (a quien Guillermu mesmu escoyera) llograría España, ente que Francia y l'emperador partiríen los territorios restantes ente ellos. Los españoles, sicasí, espresaron indignación pola intromisión de Guillermu, pos nun fueren consultaos primeramente sobre la desmembración del so propiu imperiu, y esforciáronse por caltener los territorios xuníos so soberanía española .

De primeres, Guillermu y Luis nun fixeron casu de los deseos de la corte española. Cuando, sicasí, José Fernando morrió (6 de febreru de 1699) de viruela –o según el so propiu padre, envelenáu por un espía austriacu–, les lluches volver# a entamar. En 1700, los dos monarques apautaron el Segundu Tratáu de Partición (tamién llamáu'l Tratáu de Londres), según el cual los territorios n'Italia pasaríen a unu de los nietos del rei de Francia, y los otros territorios españoles seríen heredaos pol segundu fíu del emperador. Esti arreglu enfureció a los españoles –quien inda intentaron torgar la disolución del so imperiu– y al emperador, a quien los territorios italianos yéren-y muncho más útiles que les otres posesiones. D'una manera totalmente inesperada, l'inválidu rei d'España, Carlos II, interfirió al dase cuenta de que se taba morriendo, a finales de 1700. De manera unillateral, quería que tolos territorios españoles pasaren a manes de Felipe, el segundu de los trés nietos de Lluis XIV. El rei francés fixo convenientemente casu omiso del Tratáu de Londres y demandó l'heriedu español na so totalidá. Amás, Lluis XIV enfrentar a Guillermu III reconociendo a Xacobu Francisco Eduardo Estuardo –el fíu de Xacobu II, que morriera en 1701– como rei d'Inglaterra. El conflictu subsecuente, conocíu como la Guerra de Socesión española, siguió hasta 1713.

Últimos años y socesión editar

L'heriedu español, sicasí, nun yera l'únicu problema que-y esmolecía a Guillermu. La so unión con María II nun-y diera fíos, y él nun paecía bien inclináu a volvese a casar. La hermana de María, la princesa Ana, tuviera numberosos embaranzos, pero tolos sos fíos morrieren al nacer o a los pocos años d'edá. La muerte de Guillermu, duque de Gloucester –l'únicu fíu sobreviviente d'Ana– en 1700 dexó a princesa Ana como la única heredera na llinia de la socesión establecida pol Acta de Derechos. Como l'escosamientu completu de la llinia de la socesión podría animar a una restauración de la llinia de Xacobu II, el parllamentu decidió evitalo de toes toes aprobando'l Acta d'Establecimientu (1701), na cual axustábase –ente otres coses, como'l debilitamientu del poder real en favor del Parllamentu– que la corona sería heredada pola más cercana pariente protestante de María, Ana y Guillermu, la princesa Sofía de Wittelsbach, Eleutora de Hannover o nel so defectu polos sos descendientes protestantes si la princesa Ana morría ensin descendencia que-y sobreviviera, y si Guillermu III nun tenía fíos vivos de dalguna unión subsecuente (dellos católicos romanos con mayores derechos dinásticos fueron apostraos en favor de Sofía). L'Acta foi aprobada n'Inglaterra ya Irlanda, pero non n'Escocia, que nun fuera consultada enantes de la seleición de Sofía.

Mientres una cacería, sufrió una espaxarada cayida que lu provocó series firíes, ente elles la más grave, una quebra de clavícula; esto, sumáu a un fulminante neumonía, provocaron el final de Guillermu.

Morrió nel palaciu de Kensington, el 19 de marzu de 1702, siendo soterráu na abadía de Westminster al llau de la so esposa.


Predecesor:
Guillermu II
Príncipe d'Orange
1650 - 1702
Socesor:
Juan Guillermu Frisu
Predecesor:
Gobiernu de facto
Estatúder de les Provincies Xuníes
1672 - 1702
Socesor:
Predecesor:
Xacobu II
Rei d'Inglaterra, Irlanda y Escocia (con María II hasta 1694)
1689 - 1702
Socesor:
Ana

Referencies editar

  1. URL de la referencia: http://one-evil.org/content/people_18c_william_iii.html.
  2. 2,0 2,1 Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 26 abril 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  3. URL de la referencia: http://www.british-history.ac.uk/report.aspx?compid=22153.
  4. Afirmao en: catálogu de la Biblioteca Nacional Checa. Identificador NKCR AUT: jn20000701904. Data de consulta: 8 agostu 2023.
  5. Afirmao en: Kindred Britain.
  6. 6,0 6,1 6,2 Afirmao en: The Peerage. Llingua de la obra o nome: inglés. Autor: Darryl Lundy.

Enllaces esternos editar