Historia de Suramérica

La historia de Suramérica ye la que se dedica al estudiu de los eventos más importantes qu'afectaron a los grupos humanos qu'habitaron el subcontinente dende'l so más tempranu poblamientu. Entender por Suramérica, Suramérica o América del Sur al bloque meridional d'América. Pa delles fontes, especialmente norteamericanes, Suramérica ye un continente en sí mesmu, ente que para otros, especialmente fontes hispanoamericanes, tratar d'un subcontinente que fai parte del gran continente americanu. Dichu bloque entiende una gran variedá de pueblos y cultures que s'estienden dende'l Mar Caribe hasta Tierra del Fueu. Magar la cultura hispánico y portugués son les dominantes na rexón, esisten dellos grupos humanos distintivos.

La historia d'América del Sur puede estremase en América precolombina, descubrimientu européu, conquista, colonización, independencia, afitamientu nacional y sieglu XX. La historia d'América del Sur ta estrechamente rellacionada cola Historia d'América y les sos distintes rexones xeográfiques y culturales: América Llatina, rexón que toma la mayor parte de Suramérica y Centroamérica; l'América Central, y América del Norte.

Suramérica tien una historia bien amplia, que combina a numberoses cultures y civilizaciones. Na antigüedá hubo una gran cantidá de poblaciones aboríxenes, que se desenvolvieron ensin contautu dalgunu coles civilizaciones de los demás continentes. La más importante de diches poblaciones fueron los Inces.

Depués del descubrimientu d'América per parte de Cristóbal Colón, América del Sur recibió corrientes colonizadores principalmente d'España y Portugal a partir de la firma del Tratáu de Tordesillas. Los europeos llevaron tamién una gran cantidá d'esclavos provenientes d'África, lo cual causó la diáspora africana. Los diversos grupos poblacionales siguieron de siguío un procesu de mestizaje.

Los colonizadores europeos fundaron delles ciudaes, que depués s'entamaron en virreinatos dependientes d'Europa, sol mandu d'un virréi. Col tiempu, dichos virreinatos empezaron a independizase d'Europa y a estremase n'unidaes más pequeñes, que conformen a los países de l'actual.

Poblamientu de Suramérica editar

El discutiniu sobre'l poblamientu d'América complicar nel casu de la so rexón más meridional. Polo xeneral asumir que'l poblamientu del gran continente occidental empieza dende Alaska siguiendo la teoría del poblamientu tardíu o consensu Clovis. D'alcuerdu a esa posición, Suramérica sería l'últimu bloque a ser pobláu. La ruta de poblamientu vendría entós dende América del Norte y la llegada del home a Alaska sería d'aproximao 14.500 años.

Sicasí, otros afayos, especialmente en Suramérica, dieron fuercia a la teoría del poblamientu tempranu, que pon l'ingresu del home n'América hasta nun rangu de 60.000 a 100.000 años ya inclusive intenta otres rutes distintes a la d'Alaska, como l'Océanu Antárticu proveniente dende Australia y el Sureste asiáticu.[1]

Los afayos que dieron fuercia a la teoría del poblamientu tempranu demostraron que la Cultura Clovis de Mesoamérica nun foi la más antigua organización humana, pos los descubrimientos demostraron organizaciones contemporánees en Suramérica:

  • Pedra Furada, Brasil: Xacimientu arqueolóxicu y pintures rupestres en Monte Allegre, al este de Piauí, afayáu en 1973 por un equipu francu-brasilanu so la direición de Niède Guidon, onde se rexistró una presencia humana tan antigua que cuestiona les teoríes sobre la llegada del home a América. Afayu de Niède Guidon en 1986 (Nature, Guidon and Delibrias 1986), dataciones d'ente 48.000 y 32.000 años adP. Repitíos analises posteriores confirmaron l'antigüedá, ampliando en dellos casos el rangu de feches hasta 60.000 años adP
  • Monte Verde, Chile: El sitiu foi escaváu dende 1977 pol arqueólogu estauxunidense Tom Dillehay de la Universidá de Kentucky (EEXX) y el xeólogu chilenu Mario Pinu de la Universidá Austral de Chile. Nes primeres escavaciones datáronse feches de presencia humana con una antigüedá de 12.500 años adP; esta datación foi confirmada por un panel de científicos internacionales que visitó'l sitiu en 1997 (Muséu de Dallas y National Geographic) y pola Sociedá Estauxunidense pal Progresu de la Ciencia en 1998.
  • L'Abra, Colombia: Escavaciones dende 1967, cuando se llogró per primer vegada en Colombia una secuencia estratificada de preseos líticos, acomuñaos con güesos d'animales y fragmentos de carbón vexetal dataos por aciu C14 en 12.400 años ± 160 a.P. A partir de 1969 realizáronse escavaciones más amplies cola collaboración de la Universidá d'Indiana y en 1970 col patrocino de la Fundación Neerlandesa d'Estudios Tropicales (Wotro) y el sofitu del Institutu Colombianu d'Antropoloxía, fueron alcontraos na rexón otros 4 sitios precerámicos estratificados. Sedimentos llacustres depositaos dexaron precises reconstrucciones del clima y la vexetación basaos n'estudios palinolóxicos.

Les ciudaes indíxenes más antigües editar

  • Caral, actual Perú: evidencies d'habitación escontra los años 5000 e.C. Considerada por ello la ciudá más antigua del continente americanu.
  • Chavin de Huantar, actual Perú: evidencies d'habitación dende l'añu 3000 e.C.

Paleoindiu editar

Común a l'América precolombina, los primitivos habitantes d'América del Sur yeren pañadores y cazadores. Si los datos de Piedra Furada demuéstrense, el Paleoindiu suramericanu empezaría dende hai más de 40 mil años hasta los entamos del Holocenu fai 10 mil años.

Dómina precolombina editar

Dempués del Holocenu, un calentamientu global del planeta que xeneró'l procesu de sedentarización humana, los primitivos suramericanos, como nel restu d'América, afayaron l'agricultura, especialmente na rexón de los Andes. Los arqueólogos atoparon alimentos fósiles como maíz, pataques y animales domésticos dataos d'hasta fai diez mil años nos valles y aguaes de los cordales andinos. Caral en Perú foi construyida mientres el Periodu Arcaicu d'América con una datación del añu 2627 edC, lo que la pon como la ciudá más antigua non yá d'América del Sur, sinón de too l'Hemisferiu.[2]

Cultura Chavín y amazónicos editar

Ente'l 900 e.C. y el 300 e.C. desenvuélvese la llamada Cultura Chavín nes aguaes andines del actual Perú y Ecuador. Numberosos artefautos fueron atopaos pertenecientes a esta antigua civilización qu'adoraben el dios Xaguar.

La presencia de terra preta na rexón amazónica foi vistu por dellos científicos como la prueba de que la selva tropical húmeda foi l'espaciu natural d'otra civilización contemporánea a la Chavín.

Cultura Tiahuanaco editar

Cultura Moche editar

La cultura Moche, tamién llamada cultura mochica, ye una cultura del antiguu Perú que se desenvolvió ente'l 200 y el 700 d. C. nel valle del ríu Moche (actual provincia de Trujillo, La Llibertá). Esta cultura estender escontra los valles de la mariña norte del actual Perú. Les sociedaes moche desenvolvieron una complexa teunoloxía de canales de riego, evidenciando amplies conocencies n'inxeniería hidráulica y ampliando la frontera agrícola. Amás, fixeron usu intensivu del cobre na fabricación d'armes, ferramientes y oxetos ornamentales. Fueron consideraos los meyores ceramistes de Perú antiguu gracies al finu y ellaboráu trabayu que realizaron nos sos cerámicos. Nellos representaron a divinidaes, homes, animales y escenes significatives referíes a temes ceremoniales y mitos que reflexaben la so concepción del mundu, destacar la estelante espresividá, perfeición y realismu con que los dotaben. Políticamente, les sociedaes moche — de fuerte segmentación en clases sociales — entamar en señoríos comandados por autoridaes relixosu-militares.

Los Inques editar

Escontra'l Periodu Posclásico d'América dase la rellumanza del Imperiu Inca, que apoderaría gran parte de la rexón andina de Perú, Bolivia y Ecuador llegando hasta los territorios de lo que na actualidá son la parte más meridional de Colombia y el norte de Chile hasta'l noroeste d'arxentina.

Cultures Andines de Colombia editar

Pela so parte, la Cordal Oriental de los Andes vio'l surdimientu de la más grande confederación de tribus de l'actual Colombia, los Muiscas, quien apoderaron el altiplanu Cundiboyacense, onde s'atopa actualemente la ciudá de Bogotá. onde conformaron una de les civilizaciones más importantes de sudamérica

Alcontrar nel sur del departamentu de Huila. Les sos mayores muertes d'escultures atopar nel Parque Arqueolóxicu de San Agustín

La llegada de los europeos editar

Los españoles lideraos pol almirante Cristóbal Colón, afayaron les primeres tierres del Nuevu Mundu nel mar Caribe el 12 d'ochobre de 1492. Sicasí, el navegante creía que s'atopaba en dalguna rexón de l'Asia, razón pola cual llamo a los nativos "Indios".

En 4 de mayu de 1493 el Papa Alexandru VI expede la Bulda Inter caestera que favorecía a los españoles no qu'afayaren en tierra firme. La bulda foi refugada polos portugueses, porque consideraben que siendo'l Papa español, yera de por sí viciada y polo tanto corrieron les sos pretensiones más escontra l'occidente que dio como resultáu'l Tratáu de Tordesillas del 7 de xunu de 1494 ente Isabel I de Castiella y Fernandu II d'Aragón con Xuan II de Portugal, en virtú del cual establecíense una repartu de les zones de conquista y anexón del nuevu mundu por aciu una llinia divisoria del Océanu Atlánticu y de los territorios axacentes.

Sería nel Tercer Viaxe de Colón que los españoles veríen la parte meridional d'América. El 31 de xunetu llegó a la islla Trinidá y ente'l 4 y el 12 d'agostu esploró'l golfu de Paria que dixebra la islla de les mariñes de Venezuela. El percorríu llevar a la desaguada del ríu Orinoco y desembarcaron na zona de Macuro, en Venezuela, n'agostu de 1498, siendo esta rexón parte de la masa continental suramericana. Depués saleó poles islla de Chacachacare, Cubagua, Margarita, Tobago y Grenada.

El 18 de mayu de 1499 el navegante Alonso de Ojeda empecipió una espedición que la llevó a les mariñes de Venezuela y la Península de La Guajira en Colombia. En dichu viaxe diba'l cartógrago italianu Américo Vespucio. Ojeda dio-y el nome de Venezuela a les mariñes qu'esploró. Dambos navegantes dixebráronse y mientres Vespucio llegó a les mariñes del Brasil, Ojeda enfusar a les mariñes colombianes y dellí partió de nuevu al Caribe afayando otres islles. Cubagua foi'l primer establecimientu que fundaron los españoles en Venezuela. En 1501 nacería, na islla venezolana de Cubagua, el primer establecimientu que fundaron los españoles n'América del Sur, eventualmente llamáu Nueva Cádiz. En 1502 fundaríase'l primer asentamientu en tierra firme llamáu Santa Cruz

Mientres el so Cuartu viaxe l'almirante tocaría per segunda vegada a Suramérica. Ente'l 11 de mayu de 1502 y el 7 de payares de 1504 esploró les mariñes del Caribe d'América Central hasta Panamá y esploró el Golfu del Darién en Panamá y Colombia. Foi esa la segunda y última vegada que Colón tuvo en suelu suramericanu.

El 25 de setiembre de 1513 el fidalgu Vasco Núñez de Balboa, consideráu'l primer español n'habitar tierra firme, afayó'l Océanu Pacíficu dende'l Ismu de Panamá, al cual llamó "Mar del Sur". Núñez fundó la primer ciudá estable en tierra firme, a la que llamó Santa María la Antigua del Darién, na actual Colombia. Cumaná, fundada en 1515, tuvo que ser refundada darréu ante la continua hostilidá de los indíxenes caribes.

El 27 de payares de 1520 la espedición liderada por Fernando de Magallanes llogró pasar l'estrechu na parte más meridional del continente y llegó al océanu al cual él mesmu llamó Océanu Pacíficu. Dende ellí siguió al este y afayó Filipines onde foi asesináu'l 27 d'abril de 1521. Nel so honor el pasu ye llamáu Estrechu de Magallanes.

El primer obispáu n'América del Sur tuvo asientu na ciudá venezolana de Coro.

Conquista de Suramérica editar

La meyora de los españoles escontra'l sur dar a partir de les sos campañes de conquista nun procesu que se dio especialmente al traviés de la rexón andina y de les mariña Atlántica del subcontinente.

Les ciudaes más antigües editar

La siguiente ye la llista de les ciudaes euru-americanes más antigües, que la so fundación dar mientres la primer metá del sieglu XVI:

por Juan de Ampudia y Pedro de Añazco so les órdenes de Sebastián de Belalcázar, quien mandó a construyir l'asentamientu pa preparar la fundación de Santiago de Cali, lo qu'asocedió cuatro meses dempués.

  • 1536: Santiago de Cali (Colombia), fundada por Sebastián de Belalcázar.
  • 1536: La nuesa Señora del Bon Ayre (Arxentina), fundada por Pedro de Mendoza.
  • 1537: Popayán (Colombia), fundada por Sebastián de Belalcázar.
  • 1537: Santa María de l'Asunción (Paraguái), fundada por Juan de Salazar y Espinosa de los Monteros.
  • 1538: Santafé de Bogotá (Colombia), por Gonzalo Jiménez de Quesada.
  • 1538: Sucre (Bolivia), fundada por Pedro Anzúrez de Camporredondo.
  • 1539: San Juan de Pasto (Colombia), fundada por Lorenzo de Aldana.
  • 1539: Tunja (Colombia), fundada por Gonzalo Suárez Rendón.
  • 1539: Guataquí (Colombia), fundada por Gonzalo Jiménez de Quesada, Sebastián de Belalcázar y Nicolás Federmann.
  • 1540: Cartago (Colombia), fundada por Jorge Carbayeda.
  • 1540: Arequipa (Perú), fundada por Garcí Manuel de Carbajal.
  • 1541: Santiago de la Nueva Estremadura (Santiago de Chile) (Chile), fundada por Pedro de Valdivia.
  • 1541: San Marcos de Arica (Arica) (Perú-Chile), fundada por Lucas Martínez Vegaso.
  • 1544: Villanueva de la Serena (La Serena) (Chile), fundada por Juan Bohón
  • 1545: El Tocuyo (Venezuela), fundada por Juan de Carvajal.
  • 1546: Santos (Brasil), fundada por Brás Cubes.
  • 1548: Borburata (Venezuela), fundada por Juan de Villegas
  • 1548: La Paz, Ciudá de La nuesa Señora de La Paz d'Ayacucho (Bolivia), fundada por Alonso de Mendoza.
  • 1549: Salvador de Bahia (Brasil), fundada por Tomé de Souza. Foi la primer capital de Brasil.
  • 1550: La Concepción de María Purísima de la Nueva Estremadura, (Concepción), (Chile), fundada por Pedro de Valdivia nel actual Penco.
  • 1550: Ibagué (Colombia), fundada por Andrés López de Galarza, y capital del actual departamentu de Tolima
  • }}

    Les conquistes de los pueblos suramericanos aboríxenes editar

    Sebastián de Benalcázar, Gonzalo Jiménez de Quesada y Nicolás de Federmann, ganaron a los xefes de la Confederación Muisca, la mayor unión de tribus de Suramérica nel Altiplanu Cundiboyacense, dando muerte a Sagipa, el postreru de los zipes de Bacatá en 1538 y a Aquiminzaque, el postreru Zaque de Hunza muertu en 1541. Tamién dieron muerte al postreru Iraca de Sogamoso, máximu sacerdote de la relixón muisca. Una rebelión tardida de los muiscas en 1542 nun pudo evitar yá'l control español.

    El sometimientu del actual territoriu colombianu abrió'l camín por que los españoles enfrentar al poderosu Imperiu inca que rexía nuna estensión que va dende gran parte del actual Ecuador hasta'l norte de Chile. Los españoles aprovecharon una disputa de secesión del poder na guerra civil inca de 1532 onde salió trunfador l'Inca Atahualpa quien s'axuntó col conquistador Francisco Pizarro en Cajamarca. Pero bien puestu Pizarro volver en contra del monarca y facer prisioneru, lo que-y ganó la simpatía de los pueblos sometíos polos Inques. El monarca ye executáu en 1533 y los españoles tienen abiertu'l camín escontra'l sur del subcontinente.

    Pedro de Valdivia, autorizáu por Pizarro, enfusó'l territoriu del actual Chile. El cacique Michimalonco trató de deternerlo infructuosamente dempués de que'l conquistador tomó posesión del valle de Copiapó en 1540. El 11 de setiembre de 1541 Michimalonco destruyó a la ciudá de Santiago fundada por Valdivia. Llueu los conquistadores apoderaron el norte de Chile y dirixiéronse escontra'l sur. En 1553 alzóse'l pueblu Mapuche lideraos por Lautaro y Caupolicán que causaron la muerte de Valdivia. Los mapuches nun seríen fácilmente derrotaos y caltendríen una ferrial resistencia, que entá se caltién vixente.

    Fundación de les colonies editar

    La primer forma alministrativa creada polos españoles en Suramérica foi na mariña caribe de Venezuela, Colombia y Panamá, territorios esploraos por Colón. Alonso de Ojeda fundó una primer colonia nel Zulia el 3 de mayu de 1502 col nome de "Santa Cruz". Esi primer intentu duró solu trés meses, cuando Ojeda foi prindáu, pos nun tenía autorización del Virréi de Indias, títulu qu'ostentaba l'Almirante Colón. Venezuela ye fecha "Capitanía Xeneral" en 1527, pero dependía de la Real Audiencia de Santu Domingu. En 1717 ye trasferida al Virreinatu de la Nueva Granada.

    Cola derrota del pueblu Muisca, Gonzalo Jiménez de Quesada fundó a partir de 1543 el Nuevu Reinu de Granada a partir de la Real Audiencia de Santafé de Bogotá.

    El 20 de payares de 1542 el rei Carlos I d'España creó'l Virreinatu de Perú, qu'entendía tola Suramérica conquistada polos españoles y parte d'América Central. En 1717 se desmembró d'este, el Virreinatu de la Nueva Granada qu'entendía'l norte de Suramérica y el Virreinatu del Río de la Plata qu'entendía la parte más meridional.

    Pela so parte, Portugal arrendó en 1503 les sos conquistes en Suramérica, llamaes entós "Terra de Santa Cruz", a un axente de la Banca Fugger pa la esplotación maderera. En 1511 terminó la concesión y el rei Manuel I de Portugal dio pasu a la creación de les llamaes Capitaníes de Brasil.

    La esclavización de los aboríxenes foi un fracasu, porque munchos morrieron por causa de les epidemies importaes polos conquistadores y el 20 de payares de 1542 aprobáronse les Lleis Nueves que pretendía ameyorar la so condición al traviés del sistema de la Encomienda, establecida nes Lleis de Burgos de 1512. La proteición de los indíxenes traería sicasí un nuevu drama: la esclavización de pueblos africanos n'América. En 1518 la Corona dio la primer llicencia pa introducir a 4.000 homes africanos a les Indies mientres ocho años. Este foi'l primeru d'aquellos asientos de negros, que por enforma tiempu fueron una ensangrecida y codalosa fonte d'ingresos pa los xerentes d'Europa. Amás del negociu oficial hubo tamién un negociu d'esclavos en contrabandu exercíu por pirates y comerciantes non católicos. La desapaición de numberosos indíxenes foi llueu reemplazada pola introducción de llabradores españoles que formaríen una clase de base.

    Cartagena de Indias convertir na primer plaza negrera d'América del Sur y el 9 de setiembre de 1654 morrió ellí l'apóstol de los esclavos, Pedro Claver, un sacerdote xesuita nacíu en Cataluña que fora declaro en 1985 pol Congresu de la República de Colombia como'l precursor de los derechos humanos nel país.

    Sieglos XVII y XVIII editar

    En 1604 el rei Lluis XIV de Francia unvió un gran númberu de persones por que se asitiaren en Guyana, lo qu'aniciaría la Guayana Francesa. Pero los primeros colonos sufrieron una gran morrina por enfermedaes tropicales y hostilidá de los indíxenes.

    En 1616 los holandeses, atraíos pola lleenda d'El Dorado, fundaron un fuerte en Guyana y crearon tres colonies: Demerara, Berbice y Essequibo.

    Yá dende'l sieglu XVI diéronse movimientos de descontentu al sistema colonial español y portugués. Ente estos movimientos, el más célebre foi'l de los negros cimarrones, esclavos qu'escapaben de los sos amos y nel abellugu de les selves entamaben comunidaes llibres. Los intentos del exércitu realista de sometelos foi infructuosu, porque los cimarrones aprendieron a apoderar les selves suramericanes. Nuna cédula real de 1713 el rei dio-y llegalidá a la primer población llibre del continente: el Palenque de San Basilio na actual Colombia, lideráu por Benkos Biohó. Brasil vio la formación d'un auténticu reinu africanu nel so suelu, col Quilombo de los Palmares.

    Ente 1717 y 1735 presentóse la llamada II Revolución Comuñera de Paraguái debíu al descontentu popular pola alministración colonian española.

    Ente 1742 y 1756 diose la insurrección de Juan Santos Atahualpa na selva central de Perú. En 1780 el Virreinatu de Perú volvería tremecer cola insurrección del curaca Condorcanqui o Túpac Amaru II, que sería siguida por Túpac Catari nel Alto Perú.

    En 1763 l'africanu Cuffy encabezó una rebelión en Guayana que foi reprimida sangrientamente polos holandeses.

    En 1781 preséntase la Insurrección de los comuñeros nel Virreino de la Nueva Granada, que foi una revolución popular que xunía llabradores, indíxenes y mestizos. Los comuñeros intentaron tomase'l poder colonial y a pesar de que se roblaron unes capitulaciones, el virréi Manuel Antonio Flórez nun los cumplió y sicasí executó a los principales líderes con José Antonio Galán.

    En 1796 una de les colonies holandeses de Guyana, la Guayana Esequiba, foi tomada polos ingleses, qu'antes empezaren una introducción masiva d'esclavos.

    Mientres el sieglu XVIII destacó la figura del sacerdote, botánicu y matemáticu José Celestino Mutis (1732 - 1808), delegáu pol virréi Antonio Caballero y Góngora pa realizar un inventariu de la naturaleza de la Nueva Granada, que foi conocíu como la Espedición Botánica, que clasificó plantes, fauna y fundó'l primer observatoriu astronómicu na ciudá de Santa Fé de Bogotá.

    El 15 d'agostu de 1801 el científicu prusianu Alexander von Humboldt llega a Fontibón onde s'abraza con Mutis y empieza la so espedición pola Nuevu Granada hasta Quitu. L'alcuentru ente dambos estudiosos ye consideráu'l puntu más brillosu de la espedición botánica. Humbolt viaxó tamién por Venezuela, Méxicu, Estaos Xuníos, Chile y Perú. Les sos observaciones de les diferencies de temperatura del Océanu Pacíficu ente Chile y Perú en distintos periodos del añu fíxo-y afayar les corrientes fríes que se mueven de sur a norte hasta les mariñes peruanes, lo que se llamó nel so honor la Corriente de Humboldt.

    Sieglu XIX: Nacionalismos suramericanos editar

    Cola meyora del nacionalismu européu y l'afitamientu de les naciones norteamericanes, especialmente de la Guerra de la Independencia de los Estaos Xuníos (1776), les colonies suramericanes recibieron un gran impautu. El sometimientu de la Corona Española per parte de les fuercies napoleóniques franceses debilitaría al Imperiu y abriría-y les puertes al papel protagonista de los criollos na conformanza de les sos propies naciones en suelu suramericanu.

    Ente 1806 y 1807 fuercies militares ingleses trataron d'invadir la zona del Río de la Plata al mandu de Home Riggs Popham y William Carr Beresford nel primer intentu y John Whitelocke nel segundu. Les invasiones fueron repelidas, pero afectó poderosamente l'autoridá española.

    Dictadures editar

    Linea de tiempu de les dictadures en Suramérica

    Democracies estables editar

         reelecto o electu mientres 2 o más periodos siguíos

    Ver tamién editar

    Referencies editar

    1. Ken Hooper. «The Pre Clovis: South America First?». Virtual Natural History Museum, Ottawa. Consultáu'l 27 de xunu de 2008.
    2. «Les investigaciones en Caral, la so trescendencia y significáu pal Perú y el mundu». Proyeutu Especial Arqueolóxicu Caral-Supi. Archiváu dende l'orixinal, el 1 de xunetu de 2008. Consultáu'l 27 de xunu de 2008.

    Enllaces esternos editar

    Plantía:Commoscat