La llanura panónica ye una gran llanura de la Europa Central aniciada tres la desecación mientres el Pliocenu del mar Panonio.

Llanura panónica
Situación
Tipu llanura
Parte de Cinturón alpino (es) Traducir
Coordenaes 46°30′N 20°00′E / 46.5°N 20°E / 46.5; 20
Llanura panónica alcuéntrase en Hungría
Llanura panónica
Llanura panónica
Llanura panónica (Hungría)
Datos
Altitú media 79 m
Puntu más altu Psunj (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata
Paisaxe de la Llanura panónica - Granxa de la Hortobágy, Hungría.
Paisaxe de la Llanura panónica - Canal Danubiu-Tisza-Danubiu cerca del pueblu de Rumenka, cerca de Novi Sad, Serbia.

El ríu Danubiu desagua la llanura panónica, escurriendo pela so parte central. La llanura panónica ye un subsistema xeomorfolóxicu del sistema Alpes Himalaya.

La llanura correspuende a dellos países: Hungría, qu'ocupa la so parte central, la República de Serbia (Vojvodina), República de Croacia (Croacia central y Eslavonia), l'oeste d'Eslovaquia (Tierres Baxes d'Eslovaquia Oriental, l'estremu suroeste d'Ucraína), les rexones fronterices del norte de Bosnia y Herzegovina, Rumanía (l'oeste de Transilvania), según l'este d'Eslovenia y Austria.

Carauterístiques editar

La llanura ta aproximao llindada polos montes Cárpatos, los Alpes, los Alpes Dináricos y los Balcanes. Pola gran llargor de la frontera cárpata, tamién puede referise a ella como la cuenca cárpata (sobremanera en testos húngaros). Consiste principalmente del Gran Alföld (nel sur y l'este) y el Pequeñu Alföld (nel noroeste).

La cuenca forma una discreta unidá topográfica nel paisaxe europeo, arrodiada por pimpanes fronteres xeográfiques que crearon una zona cultural de similares carauterístiques. Estes semeyances son más patentes nel sur y nel este, siendo menos reseñables nel norte y l'oeste.

Les precipitaciones, habituales anque non abondoses, converten a la zona n'aparente pa l'agricultura.
Llegóse a dicir que los sos campos podríen abastecer a toa Europa.

Pa los primeros pobladores, la llanura ufiertaba poques fontes de metales o piedra. D'esta forma, cuando los arqueólogos atopen oxetos d'obsidiana, cobre o oru, ye-yos posible llograr información bien pervalible alrodiu de les antigües rutes comerciales.

Historia editar

La llanura foi nomada asina polos panonios, qu'habitaben al norte de les tribus ilirias. Dellos pueblos distintos asitiáronse na zona a lo llargo de la historia. Nel sieglu I e.C. , les partes orientales de la llanura pertenecíen a Dacia, y nel sieglu I les parte occidentales taben incluyíes nel Imperiu romanu. Establecer nesta área la provincia romana llamada Panonia, y la ciudá de Sirmium foi una de los cuatro capitales del Imperiu romanu nel sieglu III.

Na dómina de les migraciones y a empiezos de la Edá media, la rexón formó parte del imperiu hunu, el reinu de los gépidos, el reinu de los ostrogodos, el reinu de los lombardos, el de los ávaros d'Eurasia, l'Estáu eslavu de Samo, l'imperiu búlgaru, l'imperiu francu, la Gran Moravia, el Principáu Panonio y la Croacia Panonia.

El Reinu d'Hungría, creáu nel añu 1000 polos maxares, taba centralizáu alredor de la llanura y incluyir casi toa (como la que formó'l reinu ávaro). Tres la Batalla de Mohács en 1526, les partes central y oriental de la llanura fueron incluyíes dientro del Imperiu otomanu, y los restos del reinu d'Hungría al noroeste xunir a la monarquía de los Habsburgu, que la llamaron Reinu d'Hungría. Les unidaes alministratives que l'Imperiu otomanu entamó na llanura fueron la Eyalet de Budim, la Eyalet de Egri, la Eyalet de Sigetvar y la Eyalet de Tarrezşvar. Les partes orientales de la llanura pertenecieron al semiindependiente Principáu de Transilvania, que taba so soberanía otomana.

La llanura panonia convertir d'esta forma nel escenariu del enfrentamientu de dos imperios. A la fin del sieglu XVII los Habsburgu ganaron a los otomanos, anexonándose la mayoría de la llanura. Les unidaes alministratives de los Habsburgu na llanura yeren el reinu d'Hungría, el Banato de Temeswar, les Fronteres Militares, el reinu de Croacia y el reinu de Eslavonia.

División editar

La llanura Pannonia ta estremada en dos partes a lo llargo de los Montes Medios Transdanubianas, n'húngaru: Dunántúli-középhegység. La parte noroeste ye llamada Llanura Panonia Occidental (o provincia) y la parte sureste Llanura Panonia Oriental (o provincia). Tienen les siguientes seiciones:

Nota: El pandu transilvana y la depresión Lučenec-Košice (a dambes partes de los Cárpatos) y dalgunes de les otres tierres baxes son, n'ocasiones, incluyíes (anque non geomorfológicamente nin n'otros tipos de división), na llanura panónica.

Rexones editar

Grandes árees de la llanura que nun correspuenden necesariamente coles llendes nacionales, son:

Mar Panonio editar

El precursor de l'actual llanura foi un mar superficial qu'algamó una amplia estensión mientres el Pliocenu, depositando de 3 a 4 km de sedimentos.

Ver tamién editar

Referencies editar

Enllaces esternos editar