Llibertá de cultu

(Redirixío dende Llibertá relixosa)

La llibertá de cultu o llibertá relixosa ye un derechu fundamental que se refier a la opción de cada ser humanu d'escoyer llibremente la so relixón, de nun escoyer nenguna (irreligión), o de nun creer o validar la esistencia d'un Dios (ateísmu y agnosticismu) y exercer dicha creencia públicamente, ensin ser víctima de opresión, discriminación o intentu de camudala a encomalo.

La Declaración Universal de los Derechos Humanos garantiza la llibertá de pensamientu, de conciencia y de relixón.

Esti conceutu va más allá de la simple tolerancia relixosa que dexa, como una concesión graciable, l'exerciciu de relixones distintes a la impuesta oficialmente, en situaciones de confesionalidad del Estáu mesmes del Antiguu Réxime. Nes democracies modernes xeneralmente'l Estáu garantiza la llibertá relixosa a tolos sos ciudadanos, pero na práutica la eleición del credo ta dau xeneralmente por costumes familiares y sociales, acomuñar frecuentemente ciertes sociedaes a ciertes relixones. Amás les situaciones de discriminación relixosa o intolerancia relixosa siguen siendo bien frecuentes en distintes partes del mundu, rexistrándose casos d'intolerancia, preferencia d'una relixón sobre otres y persecución a ciertos credos o a quien nun siguen nengunu.

La llibertá relixosa ye reconocida pol derechu internacional en dellos documentos, como l'artículu 18 de la Declaración Universal de los Derechos Humanos y l'artículu 18 del Pactu Internacional de Derechos Civiles y Políticos; el art. 27 d'este mesmu pactu garantiza a les minoríes relixoses el derechu a confesar y prauticar la so relixón. De la mesma forma facer la Convención de los Derechos del Neñu, nel so art. 14, y l'artículu 9 de la Convención Europea de Derechos Humanos.

La Declaración Universal de los Derechos Humanos, nel citáu artículu 18, indica:

Toa persona tien derechu a la llibertá de pensamientu, de conciencia y de relixón; esti derechu inclúi la llibertá de camudar de relixón o de creencia, según la llibertá de manifestar la so relixón o la so creencia, individual y colectivamente, tantu en públicu como en priváu, pola enseñanza, la práutica, el cultu y l'observancia.[1]

Llibertá de cultu y llibertá de conciencia editar

La llibertá de cultu o llibertá relixosa orixinalmente naz identificada cola llibertá de conciencia, ensin escosase ésta naquelles. N'efeutu, l'asociación ente moral y relixón instrumentalizada nel derechu, lleva a la identificación del problema de la imposición xurídica de la relixón cola afectación de la reserva de la llibertá de conciencia de parte de toles persones. Lo anterior manifestar na consagración per parte de les colonies angloamericanes, por casu Rhode Island, de la reserva de la llibertá de conciencia frente a la llexislatura temporal. Ensin perxuiciu de lo anterior, la llibertá de conciencia anguaño degola dichos llendes, escontra cuestiones como los presos de conciencia o la desobediencia civil.

Historia de la llibertá de cultu editar

Historia de la llibertá de cultu n'Europa editar

Precedentes de la llibertá de cultu editar

La intuición de que ye un derechu humanu fundamental, un privilexu natural, que tou home pueda espresar la so fe según los sos propios convencimientos yá fuera espresada por Tertulianu nel sieglu III, y foi'l mesmu Tertuliano quien acuñó la espresión "llibertá relixosa" (libertas religionis).[2]

Nel añu 313d.C. publicar, nel Imperiu Romanu, el Edictu de Milán que vien suponer el primer documentu xurídicu qu'establez la llibertá relixosa. N'efeutu, l'emperador Constantino vien operar la inversión del panorama de les rellaciones ente l'Imperiu y los cristianos. L'Edictu establecía la llibertá de cultu pa los cristianos y el restu de relixones, anque en realidá tan solo los primeres víen amenaciaes el so convencimientos pol Imperiu. Sía que non l'Edictu establez que "naide qu'aceptara la creencia cristiana o cualesquier otra que paeza ser la más conveniente pa él, sía obligáu a negar el so convencimientu(...)"

En 1568 establecióse llegalmente per primer vegada n'Europa la llibertá de cultu con un Edictu de Tolerancia en Turda, Transilvania. Depués de la derrota militar de Hungría ante'l imperiu turcu, el Principáu de Transilvania caltuvo una fráxil independencia so protectoráu turcu. Ellí caltúvose viva la cultura húngara por más d'un sieglu y mediu. N'orde de caltener una posición política que dexara estabilidá colos otomanos, los nobles húngaros de Transilvania so la direición del Príncipe Juan Segismundo Szapolyai (1541-1571), tamién conocíu como Xuan II d'Hungría, fíu del rei Xuan I d'Hungría (1491-1542), sancionaron un edictu que reconocía al catolicismu, calvinismu, al luteranismu y unitarismu como confesiones cristianes aceptaes y respetaes.

Sieglu XX y actualidá editar

Anguaño España declara la llibertá de cultu na so constitución pero confier un estatus especial a la relixón católica que nun da a otres relixones, consistente en da-y sustentu económicu y privilexos xurídicos.[3][4]

Historia de la llibertá de cultu n'América editar

Conquista d'América editar

La invasión y posterior colonización per parte d'España y Portugal escontra les naciones d'América traxo consigo, ente otres coses, la predicación del cultu cristianu de la mano de dellos representantes de la Ilesia Católica ayudaos polos conquistadores, lo qu'en dellos casos producir de manera forzada y violenta contra los pueblos indíxenes[5] vía una ferrial intolerancia relixosa, espresada na destrucción de templos americanos, "extirpación d'idolatríes" y destrucción sistemática d'arte sacro nativu (n'escultures, orfebrería, pintures), construcción de cortiles católiques sobre templos nativos, prohibición o quema de diversos tipos de rexistros de costumes, trabayu intelectual y hestoria americana (como la quema de códices mayes y quipus inques) por considera-y -yos diabólicos o "non convenientes" pa los americanos, la tortura o muerte del prauticante d'otra relixón,[ensin referencies] bautizos masivos obligaos, manipulación de ritos nativos p'afaelos a requerimientos católicos, ente otros.

Dalgunos d'estos abusos fueron denunciaos n'ocasiones por miembros de la ilesia, como Frai Bartolomé de las Casas, quien refugó'l sistema de la encamienta y lluchó pola conversión pacífica. Sicasí, nun llogró qu'esti sistema establecer en toa América. Dacuando prohibiéronse otres práutiques o rituales distintos a los católicos argumentando razones humanitaries (les relixones animistas o politeístes indíxenes d'América en dellos casos incluyíen sacrificios humanos). Nos distintos países conquistaos per España sol gobiernu de los Reis Católicos establecióse la denomada Santa Inquisición en 1569, col fin de detectar y reprimir ritos secretos y costumes distintes o contraries al catolicismu. La Inquisición actuaba namái contra bautizaos. Mientres la mayor parte de la so historia, sicasí, al nun esistir n'España nin nos sos territorios dependientes llibertá de cultos, la so xurisdicción estender a la práutica totalidá de los súbditos del rei d'España. Dende 1575 prohibióse que la Inquisición actuara contra los indios por causa del so recién bautismu.[6] Esti tribunal foi abolíu en 1820.

Mientres la conquista española y portuguesa, inducir a la población n'ocasiones pacíficamente, n'ocasiones recurriendo a la guerra por aciu el requerimientu[7] a la conversión de práuticamente tolos habitantes d'América Llatina a la fe católica, polo que nel momentu de la independencia foi adoptada como relixón oficial por delles Repúbliques, frutu de lo cual concediéronse a la Ilesia Católica numberosos privilexos.

Sieglu XX d'equí p'arriba editar

 
El presidente peruanu Luis Sánchez Cuetu na ceremonia de promulgación de la Constitución de 1933 onde'l Perú dexa de ser un estáu confesional pa convertise nun estáu llaicu.

Hasta'l sieglu XX dalgunos Estaos empezaron a adoptar midíes del derechu internacional pola que se declaraba llibertá de cultu, amás de proclamar la separación ente Ilesia y Estáu. Sicasí, estos cambeos viniéronse dando de manera gradual y en dellos casos condicionada, polo que na actualidá esisten dellos países n'América qu'adopten el catolicismu como relixón oficial. Tamién hubo casos d'imposición de monumentos relixosos en zones públiques, discriminación relixosa y persecuciones relixoses a dellos credos dende la dómina de la independencia.

La organización atea Freedom From Religion Foundation, la mayor de llibrepensadores (atéos, agnósticos y escépticos) d'Estaos Xuníos[8] argumenta que la llibertá pa nun tener una relixón ye un derechu universal que, concretamente na Constitución d'EE.XX., ta garantizada explícitamente cola frase "freedom of religion".

Méxicu Unu de los

momentos más álgidos asocedió en Méxicu a partir de 1926 sol presidente Plutarco Elías Calles, en que se prohibió'l cultu católicu y escorrióse a los fieles católicos con diverses midíes. Estes lleis cuntaben col refugu popular, y dempués de diversos intentos pacíficos de solución y delles muertes violentes por fanatismu anticlerical, producióse un llevantamientu popular, conocíu como Guerra Cristera. Una de les víctimes de la persecución más conocíes ye'l Padre Miguel Agustín Pro Juárez, beatificado como mártir en 1988 por Xuan Pablo II. Dende 1931 la persecución convertir en tolerancia, pero nun foi hasta 1992 que les lleis volvieron afaese a dereches internacional en materia de llibertá relixosa.

Nicaragua

Mientres los años en que tuvo nel poder el Frente Sandinista de Lliberación Nacional, hubo graves denuncies d'atentaos contra la llibertá relixosa.[9] El gobiernu revolucionariu favoreció a la llamada Ilesia Popular, grupos de católicos d'ideoloxía revolucionaria, en contra de les instituciones oficiales de la Ilesia Católica.

Cuba Unu de los

casos particularmente distintos frente a los demás países d'América Llatina, nos que la Ilesia católica conserva inflúi nes idees y na moral, ye'l de Cuba, que tres la revolución liderada por Fidel Castro en 1959 declarós'atea y cerró delles instituciones d'educación con orientación católica que se consideraben contrarrevolucionarias. Nel añu 1991 el país foi declaráu un Estáu llaicu y adoptó oficialmente les normes de derechu internacional escontra la llibertá de cultos.

El réxime cubanu, sicasí, foi acusáu repitíes vegaes de violar la llibertá relixosa al discriminar a ciudadanos católicos con diverses midíes. Según estes fontes que lu acusen, dende 1991 siguiría habiendo restricciones a la llibertá relixosa: porque'l gobiernu controlaba los ingresos a los seminarios, espulsaba a relixosos estranxeros o inclusive encarcelaba a ciudadanos católicos, amás de diverses midíes de discriminación contra los ciudadanos que manifestaben en públicu les sos creencies relixoses,[ensin referencies] y solo por cuenta de la visita a la islla de Xuan Pablo II en 1998 el gobiernu cubanu empezó cierta distensión, manifestada sobremanera na concesión del permisu d'entrada a dellos sacerdotes estranxeros. Na actualidá, según delles organizaciones internacionales[ensin referencies], los católicos nun pueden aportar a nengún puestu de responsabilidá. El pixín fechu d'asistir a misa ye motivu de barruntu, la policía política xixila l'accesu a les ilesies y nuevamente se deniegan permisos d'entrada a sacerdotes y relixosos; los católicos tamién tienen refugáu l'accesu a ciertos oficios o a estudios cimeros.[ensin referencies] Otres confesiones relixoses, como la santería o les ilesies protestantes, reciben un tratu peor.[10]

Estes acusaciones son contestaes polos mesmos implicaos. El rector del Seminariu Evanxélicu y el secretariu xeneral del Conseyu d'Ilesies de Cuba declararon qu'en tolos años de trabayu en Cuba tuvieron plena llibertá.[11] Per otra parte, Ofelia Miriam Ortega Suárez, la presidenta del Conseyu Mundial d'Ilesies p'América Llatina y el Caribe, sostién que desque'l réxime ganó'l poder cola revolución, el pueblu ganó en dignidá, "qu'en Cuba da derechu a dicir lo que pensamos, actuar como queremos".[11]

Venezuela Esisten

discrepancies ente'l gobiernu y la Ilesia católica. Hugo Chávez acusó a líderes relixosos d'esquerase en política y de la mesma éstos acusáronlu d'interferir n'asuntos propios de la Ilesia.[12] Dalgunes de les esmoliciones de los líderes relixosos d'esti país fueron tresmitíes al máximu xerarca de la Ilesia católica, Benitu XVI, quien de la mesma espresó eses esmoliciones a Chávez dempués de qu'esti-y visitara na Ciudá del Vaticanu. El Papa pidió-y a Chávez que dexe la llibertá de la Santa Sede pa nomar obispos nel país, según que revise'l proyeutu de reforma de la enseñanza qu'esclúi la relixón de los programes.[13]

Reformes constitucionales editar

En distintos países d'América, que los sos ciudadanos fueron mayoritariamente fieles a la ilesia católica del cristianismu, viniéronse presentando mientres los últimos sieglos reformes nes constituciones de cada país col fin de llograr respetu poles distintes creencia de los sos habitantes. A pesar d'estes declaraciones, non siempres se garantiza la llibertá de cultu per parte del Estáu, y la Ilesia Católica tien beneficios de facto en práuticamente tolos países.

Pueden estremase cuatro tipos de posiciones: los países que consagren llegalmente la llibertá total (Estaos llaicos), los que declaren la llibertá anque confiriendo un estatus especial a la ilesia católica y los que declaren llibertá pero consideren el cristianismu de la ilesia católica como la relixón oficial del país (Estaos confesionales). Un casu estreme ye Cuba, al dase graves restricciones a la llibertá relixosa. Estos datos xenérense acordies con el informe internacional sobre la llibertá relixosa 2005 emitíu pol Departamentu d'Estáu d'Estaos Xuníos:

Llibertá ensin restricciones: Países americanos que la so constitución declara una total separación del Estáu y la ilesia declarando la llibertá de cultu ensin restricciones nin privilexos pa un cultu en particular:

Estatus especial: Países americanos que la so constitución declara la llibertá de cultu pero confier un estatus especial a la ilesia católica que nun dan a otres relixones, en dellos casos rellacionar con sustentu económicu y n'otros con privilexos xurídicos o dambos:

Relixón oficial: Países americanos que la so constitución respeta la llibertá de cultos pero consagra al cristianismu de la ilesia católica como relixón oficial del Estáu:

Informes sobre la llibertá relixosa nel mundu editar

 
Llibertá de cultu per país (Pew Research Center en 2009). Lluz mariello: baxa restricción. Colloráu: alta restricción a la llibertá de relixón.

Dellos informes presenten añalmente la situación de la llibertá relixosa nel mundu, entendida como llibertá de prauticar una relixón:

Informe del Departamentu d'Estáu d'Estaos Xuníos editar

Un informe del Departamentu d'Estáu d'Estaos Xuníos[17] presenta añalmente l'estáu de la llibertá relixosa nel mundu. Trátase d'un informe oficial, empobináu al Congresu de los Estaos Xuníos y que nun duldar en presentar nuna lluz crítico l'acción del Gobiernu d'Estaos Xuníos en favor de la llibertá relixosa. De toes formes, los datos del informe tán oldeaos y, ente los países problemáticos, inclúyese tamién a aliaos tradicionales d'Estaos Xuníos. Esti informe ye refutado y criticáu pelos países que menta .

L'Informe 2007 d'Estaos Xuníos(publicáu en setiembre de 2007) señala como países d'especial esmolición a Birmania, China, Corea del Norte, Irán, Sudán, Eritrea y Arabia Saudita. Per primer vegada incluyóse tamién a Uzbequistán nesta categoría, que se define como aquellos países "qu'intervinieren en violaciones particularmente graves de la llibertá relixosa o les toleraren".

Una segunda categoría son los países nos que la llibertá relixosa tien una relevancia especial, de normal porque se dan abusos, anque tamién se señalen les meyores consiguíes polos gobiernos. Esa categoría inclúi: Afganistán, Cuba, Exiptu, India, Iraq, Israel y los Territorios Ocupaos, Laos, les Maldives, Paquistán, Rusia, Sri Lanka, Sudán, Turkmenistán, Venezuela, Vietnam.

Estúdiase la situación en casi tolos demás países del mundu, con crítiques y encamientos y sorrayando l'acción de les representaciones diplomátiques estauxunidenses.

Posición de la Ilesia Católica ya informe d'Ayuda a la Ilesia Precisada editar

La posición de la Ilesia Católica al respeutu foi adoptada na declaración Dignitatis Humanae[18] mientres el Conceyu Vaticanu II el 7 d'avientu de 1965.

La llibertá relixosa foi una de les prioridaes de Benitu XVI. Como comentó al Cuerpu Diplomáticu de la Santa Sede, ente los derechos humanos "un llugar preeminente tien que ser reconocíu a dereches a la llibertá de relixón".[19] El 4 d'avientu de 2005, conmemorando'l 40 aniversariu de la Declaración del Conceyu Vaticanu II sobre llibertá relixosa, faló sobre los elementos que lu violen.

La seición italiana d'Ayuda a la Ilesia Precisada presenta tamién un informe añal[20] sobre la llibertá relixosa pa la Ilesia católica. L'últimu volume publicáu referir a 2006. Un mapa[21] señala les distintes categoríes de países en cuanto al respetu a esta llibertá.

Asociaciones de defensa de la llibertá relixosa editar

Amás de la yá indicada, pueden señalase les siguientes:

  • El Rutherford Institute,[22] n'Estaos Xuníos, ye una Fundación dedicada a la defensa de les llibertaes civiles y los derechos humanos. Establecíu en 1982 pol abogáu y autor John W. Whitehead, el Rutherford Institute centrar en dotar d'atención llegal gratuita a persones que los sos derechos constitucionales fueron violaos. Unu de los puntos de máxima atención d'esta organización, d'enclín conservador (anque claramente contraria a la pena de muerte), ye la llibertá relixosa y los derechos de les ilesies. Céntrase especialmente naquelles situaciones que se producen n'Estaos Xuníos y en que les autoridaes atenten contra la llibertá relixosa.
  • Forum 18: Organización cristiana noruega que tien por oxetivu'l contribuyir a asegurar la llibertá relixosa nel mundu.
  • Open Doors:[24] Organización cristiana supraconfesional d'ayuda que sofita a cristianos escorríos por razón de la so fe. Cada añu publica un Índiz de persecución relixosa qu'inclúi a los países en que s'escuerre más duramente a los cristianos.
  • Consorciu Llatinoamericanu de Llibertá Relixosa:[25] foi fundáu en Lima nel añu 2000, como "foru permanente de reflexón y asesoramientu a los actores de la tema relixosa d'América Llatina. Especialmente con mires a tener uniformidá continental nos criterios xurídicos sobre'l derechu a la llibertá relixosa y sobre les rellaciones xurídiques Ilesia-Estáu".[26] Los miembros del Consorciu son académicos de diversos países d'América Llatina (Arxentina, Brasil, Chile, Colombia, Méxicu, Perú y Uruguái). Participen como miembros estraordinarios académicos d'Europa y USA.

Ver tamién editar

Notes y referencies editar

  1. Vease [http://www.un.org/spanish/aboutun/hrights.htm testu
  2. Riobó, Alfonso (2013). La llibertá relixosa nel pontificáu de Benitu XVI: La Santa Sede na ONX. Pallabra, páx. 9. ISBN 9788498408355.
  3. «Sinopsis artículu 16 - Constitución Española». Consultáu'l 21 d'ochobre de 2016.
  4. Alcuerdos de cooperación, Observatoriu de Relixón. Acedido el 26 de marzu de 2013.
  5. Los indíxenes evanxelícennos
  6. Vease Vais Conocer de verdá y La Inquisición en Chile
  7. El Requerimientu foi una institución creada nes Lleis de Burgos que dexaba la conquista violenta d'aquellos indíxenes que se negaren a ser evanxelizaos.A los indíxenes riquía lleéndose-y un manifiestu, preparáu pol famosu xurista Juan López de Palacios Rubios, nel que se-yos encamentaba a convertise al cristianismu. Nél informábase a los indíginas de que San Pedro dexara en Roma al Papa como cabeza de la Ilesia y qu'unu d'ellos, Alexandru VI, encargara a la Corona de Castiella la evanxelización de Les Indies (América). De siguío, se -yos indicada que teníen d'aceptar el sometimientu a la corona hispánica si nun queríen ser oxetu d'una Guerra xusta. El Requerimientu foi usáu per primer vegada por Pedrarias Dávila en Panamá en 1513
  8. Website oficial de Freedom From Religion Foundation.
  9. Denuncies recibíes pola CIDH nos últimos años
  10. Fala d'ello'l disidente Reinaldo Arenas al remembrar, en referencia al éxodu de Puertu Mariel, qué razones podíen llevar a un cubanu a ser consideráu oficialmente "indeseable" y llograr asina'l permisu de salida: ente otres, prauticar cualquier cultu relixosu distintu del católicu. Veanse les sos memories Primero que anueche.
  11. 11,0 11,1 Pregueros cristianos refuguen infundios del gobiernu d'EE.XX.
  12. Chávez topeta cola Ilesia Católica
  13. Primer visita de Chávez a Benitu XVI
  14. http://www2.congresu.gob.pe/sicr/RelatAgenda/constitucion.nsf/$$ViewTemplate%20for%20constitucion?OpenForm
  15. http://web.archive.org/web/http://www.tsj.gov.ve/legislacion/constitucion1999.htm
  16. http://www.panama1.com/constitucion.php
  17. Informe 2009 per países del Departamentu d'Estáu d'Estaos Xuníos
  18. Dignitatis Humanae
  19. Discursu de 9 de xineru de 2006.
  20. Informe de la seición italiana d'Ayuda a la Ilesia Precisada
  21. Mapa del informe de la seición italiana d'Ayuda a la Ilesia Precisada.
  22. Rutherford Institute
  23. Informe 2010 de Human Rights Watch sobre la situación de los Derechos Humanos
  24. Páxina oficial de Open Doors
  25. Consorciu Llatinoamericanu de Llibertá Relixosa
  26. Acta de Constitución, Lima 22 de setiembre de 2000

Bibliografía adicional editar


Enllaces esternos editar

Human Rights Watch (sitiu oficial n'español)

Ius Canonicum Información sobre derechu canónicu con una seición que trata de les rellaciones ente la Ilesia y l'Estáu.