Lluis II de Borbón-Condé

Lluis de Borbón, llamáu El Gran Condé (8 de setiembre de 1621París – 11 d'avientu de 1686Fontainebleau) primer príncipe de sangre real conocíu como duque de Enghien, yera amás Príncipe Condé, duque de Borbón, duque de Montmorency, duque de Châteauroux, duque de Bellegarde, duque de Fronsac, conde de Sancerre, conde de Charolais, par de Francia, príncipe de sangre, gobernador de Berry y xeneral francés mientres la Guerra de los Trenta Años.

Lluis II de Borbón-Condé
Vida
Nacimientu París8 de setiembre de 1621[1]
Nacionalidá Bandera de Francia Francia [2]
Muerte Fontainebleau11 d'avientu de 1686[1] (65 años)
Familia
Padre Enrique II de Borbón-Condé
Madre Charlotte Marguerite de Montmorency
Casáu con Claire-Clémence de Maillé-Brézé (1643 – )[3]
Fíos/es Enrique III de Borbón-Condé
Hermanos/es
Pueblu Casa de Borbón
Estudios
Llingües falaes francés[4]
Oficiu Condottieremilitar
Premios
Serviciu militar
Cuerpu militar exércitu de tierra
Graduación xeneral
Lluchó en Guerra de los Trenta Años
guerra franco-española de 1635-1659 (es) Traducir
Creencies
Relixón Ilesia Católica
Cambiar los datos en Wikidata

Fíu d'Enrique de Borbón y de Carlota Margarita de Montmorency, baronesa de Châteubriant y de Derval, madrina de Lluis XIV de Francia. Los trés primeros fíos d'Enrique de Borbón y de Charlotte-Marguerite de Montmorency, morrieron pocu dempués de nacer, Lluis recibió'l títulu de duque de Enghien. Estudió nos Xesuites en Bourges y, a los 17 años, gobernó Borgoña en nome del so padre.

Biografía editar

Bien brillosu nos sos empiezos militares recibió, en 1643, a los 21 años, el mandu de l'armada de Picardía, so les órdenes del mariscal de L’Hôpital; encargar de cortar el pasu al exércitu español cuando salía de Flandes pa invadir Francia.

El 19 de mayu, cinco díes dempués del fallecimientu de Lluis XIII, Enghien llogró una importante victoria na Batalla de Rocroi venciendo a los españoles.

Dempués, Condé, foi unviáu, con Turenne, a lluchar nel Rin. En 1644 ablayó a los alemanes en Friburgu y dirixó, xunto con Turenne, la batalla de Nördlingen en 1645 contra Mercy. En 1646, tres la muerte del so padre pasó a ser Príncipe de Condé.

Tomó Dunkerque en 1646. Tuvo menos fortuna en Cataluña, onde nun pudo tomar Lleida pero, en 1648, consiguió vencer na batalla de Lens (Artois) al Archiduque Leopoldo Guillermo d'Habsburgu que, xunto con Alemaña, amenaciaba la paz.

Mientres les revueltes de la Fronda, Condé adoptó una ambigua posición: defendió, en principiu, a la Corte, pero dempués enfrentóse al Cardenal Mazarino.

El so sofitu a Ana d'Austria favoreció la firma de la paz de Rueil. Sicasí, en 1649, por causa de la so rivalidá con Mazarino, volvió xunise a la Fronda.

El 18 de xineru de 1650, Condé, el so hermanu Conti y el so cuñáu Longueville fueron arrestaos y permanecieron encarcelaos mientres trece meses.

El 7 de febreru, ante l'ataque de la Fronda, Mazarino fuxó y lliberó a los príncipes. Condé púnxose a la cabeza de la Fronda de los príncipes, magar la mayoría d'edá del so primu Lluis XIV. Darréu robló un alcuerdu con Felipe IV d'España y con Cromwell.

Coles sos tropes dirixir escontra París. Lluis XIV punxo al mandu de les tropes reales a Turenne que ganó al príncipe en Bléneau (7 d'abril de 1652), Étampes; y dempués nel barriu de San Antoniu.

La duquesa de Montpensier (la Gran Mademoiselle) fixo bombardear a les tropes reales pa dexar que'l so primu abellugar en París.

Condé foise aína a Flandes xuniéndose a les tropes españoles, y participó na victoria na batalla de Valenciennes en contra de los franceses según en 1658 na batalla de les Dunes, de la que salió vencedor Turenne. El Tratáu de los Pirineos (1659) aseguró-y el perdón real, dau en Aix-en-Provence, poco primero de que Lluis XIV contraxera matrimoniu con María Teresa d'Austria.

Recomenzada la Guerra de Devolución, ente Francia y España, Condé conquistó'l Francu Condáu en tres selmanes (1668). Instituyó, en 1670, con ocasión del so matrimoniu con Anne, fía del Delfín de Auvergne, una Orde de Chardon, que sicasí duró pocu.

Combatió, de nuevu xunto a Turenne na Guerra d'Holanda (1672) onde ganó a príncipe d'Orange na batalla de Seneffe (1674); tres la muerte de Turenne (1675), colar a Alsacia pa defendela lluchando contra Raimondo Montecuccoli.

Acabó los sos díes viviendo nel so castiellu de Chantilly, arrodiáu de músicos, poetes y escritores como Nicolás Boileau, Molière o Jean Racine, colos que caltenía jugosas conversaciones. El so fíu, Enrique Julio, asocedió-y.

Bossuet pronunció, nel so entierru, una oración aciaga que foi una obra maestra nel so xéneru.

== Matrimoniu y descendencia casó'l 11 de mayu de 1641 con Claire Clémence de Maillé, sobrina del Cardenal Richelieu, que tenía 13 años. Tuvieron, cuatro fíos, trés de los cualos morrieron prematuramente:

  • Enrique Julio de Borbón, duque de Enghien (París, 1643 – ibídem, 1709), dempués príncipe de Condé.
  • Lluis de Borbón, duque de Borbón (Burdeos, 1652 – ibídem, 1653).
  • Lluis de Borbón (Burdeos, 1658).
  • Mademoiselle de Borbón (Breda, 1657 – París, 1660).

Bibliografía editar

  • Katia Béguin, Les Princes de Condé. Seyssel: Champ Vallon, 1999.

Referencies editar

  1. 1,0 1,1 Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  2. «LIBRIS» (25 setiembre 2012). Consultáu'l 24 agostu 2018.
  3. Identificador de persona en The Peerage: p40360.htm#i403600. Data de consulta: 7 agostu 2020.
  4. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.

Enllaces esternos editar


Predecesor:
Enrique II de Condé
 
Príncipe de Condé

16461686
Socesor:
Enrique III de Condé
Predecesor:
Enrique II de Condé
Duque de Enghien
16211646
Socesor:
Enrique III de Condé
Predecesor:
Enrique II de Condé
Conde de Sancerre
16461686
Socesor:
Enrique III de Condé